Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:38

Elisa2 schreef:
Zeg dat tegen ouders die beweren dat hun kind genezen is na het ontstoren. :-)

Die liegen. Je kan niet genezen van autisme. Tenzij hersentransplantaties opeens wel kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:38

Ben wel benieuwd wat er gebeurd als je dat in hun gezicht zegt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:40

Elisa2 schreef:
Okido, maar ik zit niet dagelijks op Timmermans of rechtse politiek te zoeken hoor..en er komen ook verschillende artikelen tevoorschijn die ik lees. Dus no worries..;-)

Oh je hoeft daar ook niet dagelijks op te zoeken om algoritmes te voeden. Je zoekgedrag, maar ook artikelen die je leest via Facebook/Twitter/forums of websites die je bezoekt dragen bij aan die voeding en bepalen zo welke artikelen je in meer of mindere mate te zien krijgt.

Daarom zijn de fuiken op bijvoorbeeld Facebook zo hardnekkig. Door algoritmes. En die kun je niet uitzetten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:40

Elisa2 schreef:

Ben eerder benieuwd wat er gebeurt als mensen die onzin in mijn gezicht zeggen.

Dat mensen kwakzalverij loslaten op hun kinderen maakt mij enorm boos.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:44

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Oei dit is een nare opmerking. Je weet helemaal niet waar je het over hebt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:44

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee.

Beweren dat je een aangeboren beperking kan laten verdwijnen door te ontstoren dat is smerig gedrag.

Ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik heb meer wetenschappelijk literatuur gelezen en besproken over autisme dan jij gok ik zo.

Plus ik heb er vakken over gevolgd op de universiteit.

Oh en ik heb zelf al 30 jaar autisme. :?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:01

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dus wel, zie bovenstaande post. Dít is pas naar. Zeg ik als ervaringsdeskundige met autisme - mijn familie zit er vol mee. Ik heb getemd. Wat ongelofelijk naar dit, getver. Ga je schamen.

Electra63

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:13

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:16

Esaqar schreef:
Het is niet onderzocht dat Timmermans volledig onschuldig is.

:+

Well actually.
Er ís een analyse geweest en daar is niks merkwaardigs in opgedoken wat verder onderzoek zou rechtvaardigen. Dus er is een onderzoek geweest, er zijn verder geen bewijzen.

En gezien je onschuldig bent tot tegendeel is bewezen…

anjali schreef:
Er zitten nogal wat Timmermans-fans in dit topic. Leuk voor die man, hij wordt hartstochtelijk verdedigd. Maar goed, nu is hij weg (zelf opgestapt). Misschien kunnen we het nu over recentere ontwikkelingen hebben? Wat vindt men hier van de nieuwe Kamervoorzitter Thom van Campen (VVD) ? Ik heb geen mening over hem want ik had nog nooit van hem gehoord .

Hoezo ben je ineens fan als je niet meegaat in de framing van (radicaal) rechts, die dit zonder enige basis doen en waarvan zij zelf ook dit soort dingen uitvoeren maar dan is het ineens oké? (Zie dat Duitse EU-lid wiens bedrijf precies zo’n financiering via precies deze regeling had gekregen….)

In het kader van terug naar de inhoud: Elise2 zou je nog op m’n vragen kunnen reageren? Oprecht benieuwd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:38

Al een paar keer gezien de afgelopen dagen, maar kunnen we geen links naar https://share.google meer posten, maar direct naar de bronwebsite? Naast het feit dat m'n telefoon niet met die links overweg kan, vind ik het ook wel zo fijn om direct te zien waar een link naartoe verwijst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:43

nps schreef:
Dus wel, zie bovenstaande post. Dít is pas naar. Zeg ik als ervaringsdeskundige met autisme - mijn familie zit er vol mee. Ik heb getemd. Wat ongelofelijk naar dit, getver. Ga je schamen.

Ik heb inmiddels geleerd dat heel veel mensen luisteren naar hun onderbuik en absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. En vaak ook niet in staat zijn om wetenschappelijke onderzoeken te duiden. Vaak hebben ze nog nooit een onderzoek gelezen ook.

Wel vervelend als mensen dan denken dat ze het beter weten dan een wetenschappelijk onderlegde ervaringsdeskundige.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:10

Sommige mensen blijven hier echt alleen maar reageren om de boel op te stoken. Heeft niks meer met politiek te maken wat ik hier allemaal voor onzin lees. Als je alles van google gaat geloven ben je écht wel ver gezonken, laat staan dat als bron met échte credit gaat gebruiken. 8)7

Aangeboren ziektes en dergelijke zijn echt niet 123 opeens even opgelost met een beetje kwakzalverij. Dat weet iedereen. Doe effe normaal.. Sorry maar als je dat gelooft. :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:37

Het lijkt mij dat het verslag van de rekenkamer (die onafhankelijk is en daadwerkelijk onderzoek heeft gedaan) als waarheid mag worden aangenomen. Daaruit blijkt dat de transparantie van financiering aan NGO's ondanks inmiddels doorgevoerde verbeteringen nog steeds niet voldoende is.

Uit Qatargate blijkt dat belangenverstrengeling tot corruptie kan leiden, iets wat onwenselijk is. Hoewel dit zeker niet betekent dat elke financiering aan NGO's illegaal of onrechtmatig is geweest, kan het zeker geen kwaad dit kritisch te bekijken.

Dat er een aanklacht ligt tegen de heer Timmermans (in de functie van vicevoorzitter van de Europese Commissie) en enkele andere personen kun je ook positief bekijken. Als de aanklachten worden onderzocht is er voor iedereen duidelijk wat er daadwerkelijk gebeurt is en of er daadwerkelijk zaken zijn geweest die onrechtmatig waren.

Ook de heer Timmermans zelf is voorstander van onderzoek en transparantie, voor hem is dit natuurlijk ook de kans om zijn naam te zuiveren en zijn onschuld daadwerkelijk kunnen bewijzen. En wij hoeven op bokt dezelfde discussie dan ook niet meer te blijven herhalen. :+

Het speciale verslag van de Europese rekenkamer:

[url]Bron: European Court of Auditors https://share.google/iDmoI2GxnkuXOs8tZ[/url]

Hier is de reden voor de aanklachten uitgebreid uitgelegd:

https://www.wyniasweek.nl/belastingbetalersbond-wil-frans-timmermans-voor-de-rechter-zien-vanwege-het-ngo-schandaal/

De heer Timmermans pleit zelf ook voor transparantie en is voorstander van een onderzoek:

https://nieuwrechts.nl/107107-timmermans-ontkent-lobbybeschuldigingen-rond-eu-klimaatbeleid

De toelichting van TAE over de aanklachten die zijn ingediend:

https://www.taxpayers-europe.org/information/press/153-taxpayers-association-of-europe-tae-files-criminal-complaint-against-members-of-the-eu-commission-for-the-period-2019-2024.html

Er werden ook kamervragen gesteld. En het NSC lijkt mij niet vooringenomen, maar vooral terecht bezorgt over de gang van zaken.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20242025-1493.html

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:42

De transparantie van dat soort financieringen als geheel. Dat heeft niet zo veel te maken met milieuorganisaties en dergelijke. Want ook andersoortige bedrijven vallen daar dus onder...

Er is geen schandaal. Er is niks illegaals gebeurd. Er is 'simpelweg' een gebrek aan transparantie waar aan moet worden gewerkt.

Dus geen directe link met Timmermans/Green Deal. Wat de aanleiding was van deze discussie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:26

Dat algoritme werkt heel raar bij mij; de ene dag krijg ik berichten te zien die in principe 'in mijn straatje passen', Trump die weer iets belachelijks roept bijvoorbeeld.
De dag erna krijg ik juist veel pro-Trump berichten te zien.
Ik klik geen linkjes naar artikelen aan via Facebook, heel soms in een privévenster, maar lees wel af en toe de comments.
Geen idee hoe dat zit...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:43

IMANDRA schreef:
De transparantie van dat soort financieringen als geheel. Dat heeft niet zo veel te maken met milieuorganisaties en dergelijke. Want ook andersoortige bedrijven vallen daar dus onder...

Er is geen schandaal. Er is niks illegaals gebeurd. Er is 'simpelweg' een gebrek aan transparantie waar aan moet worden gewerkt.

Dus geen directe link met Timmermans/Green Deal. Wat de aanleiding was van deze discussie.

De aanklacht gaat ook over een mogelijke schending van de scheiding der machten, dus niet alleen over een gebrek aan transparantie. En dat eerste is toch wel een fundamenteel onderdeel van een democratische rechtsstaat. En tornen aan die rechtstaat lijken de meeste mensen toch niet heel acceptabel te vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:03

journee schreef:
IMANDRA schreef:

De aanklacht gaat ook over een mogelijke schending van de scheiding der machten, dus niet alleen over een gebrek aan transparantie. En dat eerste is toch wel een fundamenteel onderdeel van een democratische rechtsstaat. En tornen aan die rechtstaat lijken de meeste mensen toch niet heel acceptabel te vinden.

Een aanklacht is wat het is, een aanklacht. Je doet alsof het al bewezen is. En dat is niet zo. Dus wacht even of het a. een rechtzaak wordt en b. bewezen wordt dat het ook echt zo is voor je met grote woorden roept. Als de aanklacht wordt aangebomen en terecht blijkt, pas dan is het een mogelijk schandaal en dat gaat dan over het niet transparant zijn van geld verkegen door NGO’s als geheel.

En dan weer de bronnen. Wynia’s week, het platform van Syp Wynia, de nogal afgegleden ex-journalist die gezellig tegen het populisme aanschuurt en door Joop in 1 adem wordt genoemd met Wierd Duk. Nieuwrecht, naar eigen zeggen de website voor conservatief en rechts denkend Nederland. De kritiek en verdachtmakingen op de persoon komen uit een zeer specifieke hoek.

Zoals IMANDRA terecht aangeeft gaat het over de transparantie van de geldstromen als geheel, niet dit specifieke stukje groene lobby. Zoals gezegd wordt er veel meer groen gelobbied en is het best gek dat dit specifieke stukje lobby zoveel weerstand oproept.

Ik zal het langzaam typen: er ís geen schandaal. Er zijn gekke ongefundeerde verdachtmakingen, op de persoon gericht.

Oh, en als we toch bezig zijn, de groep die de aanklacht indient (Taxpayers Association of Europe) heeft knusse banden met (radicaal)rechtse partijen, onder andere
het rechts-radicale FPO die hard gaan op het ontkennen van de klimaatproblematiek.

Bron:
https://www.desmog.com/2025/09/11/epp-l ... omplaints/

Voorzover ik kan zien is de European People Party, waar TAE gelieerd mee is, ook weer een groep die rechts-conservatieve partijen herbergt - de grootste partij in de EU overigens - die over het algemeen nogaal klimaatprobleem sceptisch zijn en - als ik een snel googelrondje doe - tegenwoordig heulen met radicaal-rechts (zie oa https://euobserver.com/eu-political/arf97ea17a). Herbergt vabuit Nederland BBB en NSC.

Tsja, ik zie wel een bepaald patroon. Maar het kan ook aan mij liggen.
Laatst bijgewerkt door nps op 19-11-25 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:21

De Green Deal is gewoon een gedrocht waarvan onderzoek heeft laten zien dat het de kooldioxide in de wereld lekker veel vergroot... NIMBY te top.

Over bronnen:

Het boeiende is, dat je een bron altijd leest met de kennis van nu, of de achtergrond die je hebt.

Zo bekijken wij een propaganda pamflet van Hitler met hele andere ogen dan iemand vanuit 1941.

De bron is niet veranderd, de wereld wel. Er is veel meer kennis, informatie.

Een bron is niet 'vast' . De klokkenluider van de toeslagenaffaire heeft geloof ik 6 keer aan de bel getrokken. De eerste 5 x had hij een niet kloppende mening, de 6e keer een feit volgens iedereen.

Ik denk, dat gezonde argwaan naar bronnen altijd goed is. Of misschien is argwaan het verkeerde woord, maar ik denk dat verder kijken dan alleen de tekst goed is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 00:00

Gezonde argwaan of gezond wantrouwen is zeker niet verkeerd, zeker ten opzichte van de politiek dus ook Brussel .
De laatste is een gedrocht geworden met een aantal zeer bedenkelijke leden. Bvb Hongarije .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 00:29

nps schreef:
journee schreef:

Een aanklacht is wat het is, een aanklacht. Je doet alsof het al bewezen is. En dat is niet zo. Dus wacht even of het a. een rechtzaak wordt en b. bewezen wordt dat het ook echt zo is voor je met grote woorden roept. Als de aanklacht wordt aangebomen en terecht blijkt, pas dan is het een mogelijk schandaal en dat gaat dan over het niet transparant zijn van geld verkegen door NGO’s als geheel.

En dan weer de bronnen. Wynia’s week, het platform van Syp Wynia, de nogal afgegleden ex-journalist die gezellig tegen het populisme aanschuurt en door Joop in 1 adem wordt genoemd met Wierd Duk. Nieuwrecht, naar eigen zeggen de website voor conservatief en rechts denkend Nederland. De kritiek en verdachtmakingen op de persoon komen uit een zeer specifieke hoek.

Zoals IMANDRA terecht aangeeft gaat het over de transparantie van de geldstromen als geheel, niet dit specifieke stukje groene lobby. Zoals gezegd wordt er veel meer groen gelobbied en is het best gek dat dit specifieke stukje lobby zoveel weerstand oproept.

Ik zal het langzaam typen: er ís geen schandaal. Er zijn gekke ongefundeerde verdachtmakingen, op de persoon gericht.

Oh, en als we toch bezig zijn, de groep die de aanklacht indient (Taxpayers Association of Europe) heeft knusse banden met (radicaal)rechtse partijen, onder andere
het rechts-radicale FPO die hard gaan op het ontkennen van de klimaatproblematiek.

Bron:

Voorzover ik kan zien is de European People Party, waar TAE gelieerd mee is, ook weer een groep die rechts-conservatieve partijen herbergt - de grootste partij in de EU overigens - die over het algemeen nogaal klimaatprobleem sceptisch zijn en - als ik een snel googelrondje doe - tegenwoordig heulen met radicaal-rechts (zie oa https://euobserver.com/eu-political/arf97ea17a). Herbergt vabuit Nederland BBB en NSC.

Ik ben erg benieuwd waar ik gezegd heb dat de aanklacht tegen het commissariaat van de Europese Commissie al bewezen is? En jij mag de corruptie rond de Qatargate misschien geen schandaal vinden, maar daar denk ik persoonlijk anders over.

Ik denk ook niet dat de financiering van specifiek 'groene' NGO's een probleem is, maar wel het gebrek aan transparantie rond de financiering van NGO's in het algemeen, de green-deal is daar maar een onderdeeltje van. Het is gewoon naïef om die problemen te blijven ontkennen als de rekenkamer aangeeft dat ze er daadwerkelijk zijn.

Dat heb ik eerder ook al uitgelegd, maar dat komt klaarblijkelijk niet binnen. Dus ja, ik zie ook wel een bepaald patroon. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:56

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Okido, maar ik zit niet dagelijks op Timmermans of rechtse politiek te zoeken hoor..en er komen ook verschillende artikelen tevoorschijn die ik lees. Dus no worries..;-)

Oh je hoeft daar ook niet dagelijks op te zoeken om algoritmes te voeden. Je zoekgedrag, maar ook artikelen die je leest via Facebook/Twitter/forums of websites die je bezoekt dragen bij aan die voeding en bepalen zo welke artikelen je in meer of mindere mate te zien krijgt.

Daarom zijn de fuiken op bijvoorbeeld Facebook zo hardnekkig. Door algoritmes. En die kun je niet uitzetten.

Gelukkig volg ik niks qua politiek en websites waar dan ook, behalve in dit topic. :)
Heb geen Twitter e.d.

Op FB zie ik hele wisselende dingen, sommige sluiten wel aan bij mijn interesses. (voornamelijk paarden) En andere zijn zaken waar ik echt heel ver vanaf sta en waarvan ik niet echt begrijp hoe het op mijn tijdlijn komt. Maar goed, ik snap natuurlijk wel enigszins hoe het werkt. Heb wel echt alles uit staan, qua gerichte advertenties enzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:59

journee schreef:
nps schreef:

Bron:

Ik ben erg benieuwd waar ik gezegd heb dat de aanklacht tegen het commissariaat van de Europese Commissie al bewezen is? En jij mag de corruptie rond de Qatargate misschien geen schandaal vinden, maar daar denk ik persoonlijk anders over.

Ik denk ook niet dat de financiering van specifiek 'groene' NGO's een probleem is, maar wel het gebrek aan transparantie rond de financiering van NGO's in het algemeen, de green-deal is daar maar een onderdeeltje van. Het is gewoon naïef om die problemen te blijven ontkennen als de rekenkamer aangeeft dat ze er daadwerkelijk zijn.

Dat heb ik eerder ook al uitgelegd, maar dat komt klaarblijkelijk niet binnen. Dus ja, ik zie ook wel een bepaald patroon. :D

Komt niet binnen omdat het niet in het straatje past. ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:03

OutOfTheWood schreef:
Sommige mensen blijven hier echt alleen maar reageren om de boel op te stoken. Heeft niks meer met politiek te maken wat ik hier allemaal voor onzin lees. Als je alles van google gaat geloven ben je écht wel ver gezonken, laat staan dat als bron met échte credit gaat gebruiken. 8)7

Aangeboren ziektes en dergelijke zijn echt niet 123 opeens even opgelost met een beetje kwakzalverij. Dat weet iedereen. Doe effe normaal.. Sorry maar als je dat gelooft. :')

Niemand schrijft dat, lezen is ook een vak. ;)

In principe is alles op Google te vinden, ook het nieuws uit de tweede kamer.(Moties e.d)
En ook de artikelen van allerlei websites die onderzoeken doen dus beetje een vreemde opmerking.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:06

Elisa2 schreef:
Komt niet binnen omdat het niet in het straatje past. ;-)

Heel flauw om dat soort dingen te blijven zeggen terwijl jij met 0,0000 betrouwbare feiten bent gekomen over het niet bestaande schandaal.

Dat die hele lobbywereld stinkt dat ontkent niemand. Maar daar is de ook de agrarische sector, de tabakssector en de klimaatsector etc schuldig aan. Dat is niet voorbehouden aan een bepaalde sector, links / rechts. En in de richting van Timmermans is helemaal 0,00 bewijs.

Ik heb zelf nota bene een link gedeeld over de schandalen in Hongarije.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:11

Alles is te vinden op Google, maar wordt wel beïnvloed door je Algoritmes.
Dus blind het 1e artikel pakken en niet kijken naar de herkomst van het artikel is een beetje dom.

Net zoals cherry-picking en/of selectieve verontwaardiging.
Ook dat past binnen een plaatje.