Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:59

Dat was in West-Brabant en in Zeeland.
Het leek er op dat die honden van origine uit België kwamen en dat ze gedumpt zijn door de eigenaren.

Het verhaal is stilletjes aan letterlijk stil geworden.
Er waren hondenzoekteams bij betrokken. Enkele zijn gevangen, maar of ze allemaal gevangen zijn, geen idee.
Plots hoorde je er helemaal niets meer over.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:01

Ja die bedoelde ik. Maar deze liepen of enkele lopen waarschijnlijk nog steeds rond. Dat zijn toch ook zwerfhonden dan dus hoe weten ze dan zeker dat Nederland geen hybride wolven heeft ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:08

Als je bram zijn kop ziet kan ik mij niet voorstellen dat hij uit een lijn volle wolven komt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:20

Is het niet sowieso een manier van te positief te willen denken door zwerfhonden erbij te willen halen? Hoeveel erfhonden lopen er rond, uren achtereen zonder toezicht, wel of niet dag en ook in nacht zonder toezicht buiten... Dat zijn toch net zo goed potentiële partners lijkt mij.

Als langdurig samen moeten kunnen zijn echt een ding zou zijn, dan zou het neem ik aan ook voor hondeneigenaren niet mogelijk moeten zijn om een teef te laten dekken door een reu elders (of andersom, wat dan ook). Het is dezelfde diersoort, hoezo zou een wolf dat niet kunnen dan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:47

Een hond zorgt alleen, zonder de vader voor de pups. Wolven vormen een gezin en de vader heeft een belangrijke taak bij het grootbrengen. Dus ja, ondanks dat ze verwant zijn, zijn er ook verschillen.
Maar zoals hier eerder al benoemd hebben alle wolven die ze onderzochten een fractie honden dna. Dat maakt verder toch niet uit?

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:49

Ik ga binnenkort een weekend weg met paard naar de Veluwe (het noorden). Niet helemaal over nagedacht dat de wolf daar rondloopt, omdat ik zelf niet uit de regio kom en de berichten mij daardoor ook niet bereiken.

Paard overdags op de weide en 's nachts op stal; is dat veilig genoeg, denken jullie?

En overdags een lange rit maken, wat is jullie ervaring de laatste tijd geweest? Ik kan het zo moeilijk inschatten, maar begin wel zenuwachtig te worden :\

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:07

Sassy4barrel schreef:
dat er niet uit kunnen klinkt ook best eng... want eigenlijk kan een wolf overal in als hij echt wil. Maar hoe reageert hij in paniek als hij er niet meer uit kan.. we willen qua wolfwerendhekwerk het gallagher advies aanhouden maar dan wel niet met het gallagher merk voor alles. Even qua prijzen vergelijken.

Ja als de wolf er in kan en de uitweg niet meer zo makkelijk vindt dan heb je een probleem. Vergelijkbare situatie met de man in Wapse vorig jaar, of is het al 2 jaar geleden(?). Ik weet niet wat voor een hekwerk je wil zetten, maar een paard kan er in paniek natuurlijk wel doorheen, zeker als het enkel schrikkoord of lint betreft.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:11

josien_m_ schreef:
Een hond zorgt alleen, zonder de vader voor de pups. Wolven vormen een gezin en de vader heeft een belangrijke taak bij het grootbrengen. Dus ja, ondanks dat ze verwant zijn, zijn er ook verschillen.
Maar zoals hier eerder al benoemd hebben alle wolven die ze onderzochten een fractie honden dna. Dat maakt verder toch niet uit?

ik denk dat het wel uitmaakt qua gedrag. Een vriendin van mij woont in Rusland en heeft wolfhonden en sommige zijn heel hoog qua wolf % boven de 90% en zijn veel brutaler en slimmer als de wilde wolf terwijl DNA bijna hetzelfde is. Ik vind het gedrag van de wolven in Nederland opvallend brutaal. Ze lijken nergens bang voor. Plus planten ze zich heel snel voort. Ik heb ooit een seminar gevolgd in een wolvenopvang in Duitsland en daar werd uitgelegd dat een wolf maar max 1 x per jaar pups krijgt en alleen in een bepaalde korte tijdstek gedekt kan worden; veel korter als bij een hond. Hoe meer honden dna een wolf heeft ; hoe meer de vruchtbaarheid op een hond gaat lijken en hoe makkelijker ze zich voortplanten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:14

Jessix schreef:
Sassy4barrel schreef:
dat er niet uit kunnen klinkt ook best eng... want eigenlijk kan een wolf overal in als hij echt wil. Maar hoe reageert hij in paniek als hij er niet meer uit kan.. we willen qua wolfwerendhekwerk het gallagher advies aanhouden maar dan wel niet met het gallagher merk voor alles. Even qua prijzen vergelijken.

Ja als de wolf er in kan en de uitweg niet meer zo makkelijk vindt dan heb je een probleem. Vergelijkbare situatie met de man in Wapse vorig jaar, of is het al 2 jaar geleden(?). Ik weet niet wat voor een hekwerk je wil zetten, maar een paard kan er in paniek natuurlijk wel doorheen, zeker als het enkel schrikkoord of lint betreft.

schrikkoord, ik las gisteren ook over de man die de wolven letterlijk van zijn ezels moest wegjagen tijdens de aanval. Je zult dan maar in een gehege zitten waar ze dan niet uit kunnen ... een wolf in het nauw ..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:04

tienus63 schreef:
Aflevering 12 podcast Geleidewolf is te beluisteren.

Citaat:
Nieuwe aflevering!

Even een stuk land omheinen met een wolfwerend hek klinkt makkelijk, maar is het niet. Karin, van paardenverzorgcentrum De Wildtshof, wil het risico niet langer nemen om de paarden waar zij met haar bedrijf voor zorgt op een ombeschermd stuk weiland in de omgeving te zetten. Haar eigen terrein kan ze beveiligen, maar dit betekent wel dat er voor minder paarden plek is.

Luister naar haar verhaal in aflevering 12 van Geleidewolf. Meer informatie via: https://ferry.fm/podcastproductie/geleidewolf/

#Geleidewolf #Geleidehonden #podcast #FerryFM #Wolf #paardrijden #Paarden

Bron Ferry.fm
https://www.facebook.com/share/v/192397Ujii/?

Ben even bezig met een inhaalslag, wat een fijne (radio) stemmen hebben ze.

Net afl 8 Wijs met wolven gehad, afl 9 met Animal rights sla ik even over.

Die vrouw met de poedel, aan de ene kant vond ik haar verhaal heel fijn om te weten. Ze had onderzoek gedaan, verteld hoe het gegaan was (kan me nog herinneren dat er werd gezegd dat de hond aan een uitlooplijn liep, wat dus niet waar is) maar ergens vind ik haar verhaal ook ergelijk dat ze de wolf nog steeds zo goedpraat.
Maar wat ik dan niet snap is dat ze zelf zegt dat ze het jammer vind dat er geen goede en betrouwbare informatie te vinden is en dat ze vindt dat daar verandering in moet komen.
En dat ze dat ook wilt doen, maar vervolgens geeft ze dus geen interviews, blijft ze anoniem enz.

Juist door naar buiten te stappen met je verhaal krijg je meer gedaan dan, tja doet ze iets dan op dit moment?
Nu zijn er allemaal leugens verspreid over haar hondje en het enige wat ze doet is op een podcast komen die maar een handjevol mensen luistert en ongeveer dezelfde mening/ houding hierover hebben.

Maar goed, het is inderdaad een hele fijne podcast en gelukkig ook niet al te lange afleveringen.
Erwin en Hans hadden hele duidelijke verhalen over de wolf in ons landschap/ land en dat de wolf daar gewoon niet in past.
Weet niet of mijn bloeddruk de afl van AR ooit laag genoeg is om die te luisteren :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:19

Ik luister de nieuwste aflevering. Een investering van 40.000 en 7000 subsidie. En dan kan ze nog niet doen wat ze eigenlijk wou. Jemig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:45

Ik heb vorig jaar een tijd met jagers uit België staan praten over de wolven hier. Hun conclusie op basis van gedrag is dat het allemaal hybriden zijn, zeker degenen die mensen benaderen en achtervolgen. De wolven die in de Hoge Venen leven zijn veel schuwer. Die zien ze nooit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 18:48

Keebish schreef:
Ik ga binnenkort een weekend weg met paard naar de Veluwe (het noorden). Niet helemaal over nagedacht dat de wolf daar rondloopt, omdat ik zelf niet uit de regio kom en de berichten mij daardoor ook niet bereiken.

Paard overdags op de weide en 's nachts op stal; is dat veilig genoeg, denken jullie?

En overdags een lange rit maken, wat is jullie ervaring de laatste tijd geweest? Ik kan het zo moeilijk inschatten, maar begin wel zenuwachtig te worden :

Er zijn daar natuurlijk ook nog de nodige paardenhouders die daar wonen en rijden. Net als in andere gebieden waar roedels aanwezig zijn.
Ik zou in ieder geval niet alleen op pad gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:57

SusanH schreef:
Ik heb vorig jaar een tijd met jagers uit België staan praten over de wolven hier. Hun conclusie op basis van gedrag is dat het allemaal hybriden zijn, zeker degenen die mensen benaderen en achtervolgen. De wolven die in de Hoge Venen leven zijn veel schuwer. Die zien ze nooit.

Dit zei een kennis van mij uit Canada ook.

Dit is geen wolven gedrag.

Maar dat heeft wel een kanttekening.
Als daar een wolf is die te dicht bij huizen of vee komt word die dood geschoten.

Dus je houd vanzelf de schuwe over.
Niet de half tamme die fokken en leren waar de McDonald's is en dat tweebeners niks doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:00

Krap 30 km ten oosten van Aken (D) zeer grote aanval op kudde 600 schapen.

Citaat:
Achtung!!!
Langerwehe-Jüngersdorf.

NRW.

Übergriff auf 600 Stk. Herde Schafe. Weiteres folgt.

Tote, bzw. verletzte. Tiere waren gekoppelt.

Afbeelding

Bron aktuelle wolfeldungen
https://www.facebook.com/share/1an8FP7a ... tid=WC7FNe

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:15

leeuwen, tijgers, en ook wolven in buitenlandse reservaten zijn ook niet schuw meer tov mensen

nl is 1 reservaat dus waarom zouden ze hier wel schuw zijn? Mens is duidelijk geen vijand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:16

600!! als die in paniek gaan rennen/uitbreken :oo

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:34

Twee aanvallen in Uddel Gld,
Citaat:
Uddel Gelderland
07-11-2024

Schapen gedood op 2 verschillende locaties in Uddel, op 1 locatie stonden ze achter een wolfwerend raster.

Betrouwbaarheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1JvZLgdZB4/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:36

Aanval Oosterwolde Frl, 11 schapen gedood
Citaat:
Oosterwolde Friesland
07-11-2024

Vandaag 11 schapen gedood in Oosterwolde.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1dRvkWrCvz/?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:44

December en januari zijn tot nu toe telkens de ergste maanden toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:58

November ‘22 was ook bar en boos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:14

Keebish schreef:

En overdags een lange rit maken, wat is jullie ervaring de laatste tijd geweest? Ik kan het zo moeilijk inschatten, maar begin wel zenuwachtig te worden :

Paarden pas naar buiten doen als het goed licht is en voor het donker binnen zetten.

Inderdaad bij een rit liever niet alleen gaan en het liefst in gebieden waar geen roedel zit. Goed om je heen blijven kijken en ik zie niet te diep het bos in gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:37

Er zijn volgens mij geen gebieden meer op de Veluwe waar geen roedel zit.

Ik reed vanmorgen vanaf Wekerom via Lunteren naar huis. Langs de Hessenweg staat een groot anti wolf spandoek langs de weg, van Nowolvesbenelux.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:04

Grote aanval Elspeet achter wolfwerend raster.
In totaal 14 schapen gedood.
Citaat:
Elspeet, Gelderland
08-11-2024

Vannacht 14 schapen gegrepen in Elspeet.
7 waren al overleden. Nog 7 schapen moesten geëuthanaseerd worden.

Stonden achter wolfwerend raster.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1F9nrgRiou/?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:14

Het is de laatste tijd wel vaak raak achter die rasters! De wolven hebben bijgeleerd.