Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:09

De docu van Louis Theroux bedoel je waarschijnlijk? Daar ben ik nog mee bezig, ik kijk stukje voor stukje. In het verleden zijn er meer documentaires gemaakt over hetzelfde onderwerp en die waren ook schokkend te noemen. Het blijft uiterst complex en ik vraag me vaak af of er ooit een oplossing zal worden gevonden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:12

Veronica2 schreef:
De docu van Louis Theroux bedoel je waarschijnlijk? Daar ben ik nog mee bezig, ik kijk stukje voor stukje. In het verleden zijn er meer documentaires gemaakt over hetzelfde onderwerp en die waren ook schokkend te noemen. Het blijft uiterst complex en ik vraag me vaak af of er ooit een oplossing zal worden gevonden.

Inderdaad, op de vorige pagina hadden we het over deze documentaire. Deze was gisterenavond op TV.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:22

Electra63 schreef:
Eens.... Iran is heel gevaarlijk.

Maar gisteren in de docu zag je ook Joden benoemen, dat alle Palestijnen weg moeten enz., het is het beloofde land voor Joden enz. De geboren Joden worden gewoon als tweederangs burgers behandeld, moeten omlopen, mogen niet overal heen, terwijl ze daar geboren zijn.

Zoveel haat vanuit deze Joden, die zich daar vestigen tegenover de Palestijnen die daar geboren zijn.

Maar opnieuw, dit is gefilmd(trouwens meerdere docu's) in het gedeelte dat door Joden bestuurd wordt, het had dan mss interessant geweest dat ze ook in regio A waren geweest, waar er simpelweg geen Jood/Israeli(en ook geen afvalligen als een westerse journalist) mag komen en diezelfde haat dus minstens zo hard is. De bufferzone(B) zit daar tussen, dus uiteraard is regio A en B minder interessant om te filmen, want daar heb je de conflicten niet. (hoewel dat eveneens schending van de mensenrechten is of over echte apartheid gesproken dan op een land dat eigenlijk aan Israël toebehoort, maar door diezelfde staat als betwist is bestempeld om juist Palestijnen bestaansrecht te geven, wat ze dus mss nooit hadden moeten doen)
Te zwijgen dat ook in de docu amper wat gezegd wordt over het regime van de PA en Hamas en hoe dat weerslag heeft op het Palestijnse volk. Vergeet dan ook even niet dat regio C ook de toegang geeft tot de staat Israël en er dus logisch ook meer controle is (en dus ook meer inbreuken)
Mss zou Israël gelijkaardige grensmuren moeten bouwen zoals Egypte dat doet, want geef toe een geluidswand langs onze snelwegen is meer afgrenzend dan de constructies aldaar.

En verder heb je hier in België en Nederland ook mensen die roepen dat alle vreemdelingen buiten moeten. Ga die dan interviewen, dan kan je ook stellen dat elke Belg of Nederlander zo denkt, wat dan uiteraard ook geen werkelijkheid is en alleen polarisatie in de hand werkt, vooral op sensatie gericht is en in niemands belang.

Ook hier zal dit geen verandering brengen of oplossing, omdat er gewoon over andere zaken gestreden wordt. Israël vraagt al sinds 1967 een oplossing voor dat betwist gebied, niet dat ze dat gebied hebben afgestaan of dat dit ooit afgestaan is geweest. Elk akkoord is altijd verworpen geweest, omdat de PA (Hamas door Iran) niet de Westbank wilt of Gaza, maar de vernietiging van de staat Israël. En de (onschuldige)Palestijnen zijn daar het slachtoffer van(hoewel ook daar elke revolt tegen het regime met de kogel bekocht wordt, dus ook dat heeft wel nuancering nodig qua benadering, maar ik geloof wel dat mensen gedwongen worden en dus niet anders kunnen). Maar bestudeer daar dan even de rol van Egypte en Jordanie(transjordanie) en het Brits Mandaat voor. Het huidige Israel is al veel kleiner dan dat dit mandaat voorzag, dus van Israel kan je niet zeggen dat ze voor vrede al geen offers gemaakt hebben, ook de reden dat bvb Jordanie en Egypte, weinig belang hechten aan dit conflict en hoe dit mss ook weer voor ons westerse gedachtegang moeilijk te volgen valt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:20

Ik heb de docu niet gezien, heb zo weinig geduld voor bewegend beeld en pratende mensen. :) Maar ik heb wel korte interviews gezien met settlers en er ook over gelezen. En ik vond veel mensen ook werkelijk afschuwelijk. Maar ik denk maar zo dat Theroux gewoon de extremisten in beeld heeft gebracht, die kun je aan beide zijden vinden, natuurlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:24

Inderdaad heb je in Nederland en België ook mensen die buitenlanders eruit willen hebben.

Maar nu komen er christelijke Amerikanen en die zetten wat caravans aan de rand van Breda.
De caravans worden vervangen door huizen. Dan komen er Amerikaanse militairen en als ik dan naar Breda centrum wil, dan moet ik mij iedere x legitimeren, omlopen, bepaalde straten niet in enz.
En stukje bij beetje worden steeds meer huizen gebouwd door Amerikanen in en om Breda en moeten de inwoners van Breda naar Tilburg verhuizen.
En dan zeggen die Amerikanen: we willen al die Nederlanders weg uit Breda en uit Noord-Brabant en uiteindelijk uit Nederland.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:48

Pittig hoor nu ook weer met Iran erbij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:26

mysa schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al vanaf het begin best vreemd heb gevonden dat Gaza niet direct met de grond gelijk gemaakt is. Het is zo groot als Texel bijvoorbeeld. Dat had dus eigenlijk in een weekje gepiept kunnen zijn.
Waarom hebben ze dat niet gedaan?

Omdat er Israëlische gijzelaars zitten natuurlijk, dat kregen ze aan de publieke opinie niet verkocht.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 08:28

Dat zal het wel zijn. Ik moet er nog eens over denken maar heb het gevoel dat er meer achter zit. Israël kan precies díegenen opblazen met piepers die op hun lijst staan, ook kunnen ze exact bepaalde mensen en doelen raken in Iran. Waarom konden ze dan niet eerst (het merendeel) van de gijzelaars traceren en veiligstellen om vervolgens alles met de grond gelijk te maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 08:29

Ik denk ivm publieke opinie. Biden was toen nog president en ik denk dat ze ook wel snappen dat dat niet getolereerd zou worden door de wereld. Nu was het steeds een stapje erger en slikt de wereld het als zoete koek |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 10:23

mysa schreef:
. Ik moet er nog eens over denken maar heb het gevoel dat er meer achter zit. Israël kan precies díegenen opblazen met piepers die op hun lijst staan, ook kunnen ze exact bepaalde mensen en doelen raken in Iran. Waarom konden ze dan niet eerst (het merendeel) van de gijzelaars traceren en veiligstellen om vervolgens alles met de grond gelijk te maken.

De gijzelaars worden ook iedere x verplaatst. Soms ook gewoon bij de burgers (zoals in sommige gevallen nu bekend is). Zoals Hamas zich ook steeds tussen de burgers verplaatst. Dat maakt het erg lastig om te traceren waar ze op welk moment zitten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:06

Dat snap ik maar als je kijkt naar de berichten van het afgelopen etmaal: kopstukken hier gedood, daar nog een paar, kernwetenschappers en vervolgens nog drie keer legeraanvoerders en kernwetenschappers.
Die zullen zich in de huidige situatie toch ook verplaatsen/schuilen? En dat alles zonder enorme aantallen burgerslachtoffers zoals in Gaza...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:21

Publieke opinie gaat daar weinig aan veranderen en al helemaal niet die van Europa en de VS. Die komen nu wel met de billen bloot, met hun jodenhaat en radicalisme ;-)

Ik vind het wel knap, dat een kleine democratie(de enige) in dat Midden-Oosten de ballen aan het lijf heeft om te doen waar de VS, Europa en al hun allianties niet in geslaagd zijn en al decennia gedoogd hebben uit schrik!
Ik ben blij voor de onderdrukte Iranezen (en vooral de vrouwen en kinderen), en hoop dat het prachtige Teheran van weleer maar terug het Parijs van het Midden-Oosten mag worden.

Bizar toch dat we dat hier nu niet met zijn allen staan aan te moedigen, als we dan toch onze democratische waarden hoog en overeind willen houden! Neenee, want dat past niet in wat er hier moet leven onder de mensen, voor een politieke agenda die hier leeft en speelt en met een fout narratief dus niet plots anders kan worden verkondigd en zichzelf dus nu vastrijden.

En wat daar gebeurt zal heel veel impact hebben op dit conflict in gaza en de westbank. Eens die extremistische regimes vallen en zich overgeven, zal er gewerkt kunnen worden naar een toekomst en zullen de Palestijnen mss eindelijk zichzelf onafhankelijk kunnen verklaren. Maar bon eerst maar eens zien hoe het verder escaleert

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:26

Nou inderdaad , eerst maar eens zien hoe het zich ontwikkelt. Het is wel uiterst explosief natuurlijk.

Maar op zich is het een goede zaak dat er met chirurgische precisie wordt aangevallen. Die Ayatollah's hebben wat op hun geweten en de Garde is veel meer dan een militair clubje. Dus ik hoop inderdaad dat dit een doorbraak naar vrede gaat zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:34

Zij kunnen alles voorbereiden, ze hebben de beste geheime dienst ter wereld, zij kunnen van alles met precisie, behalve in Gaza.
Daar vermoorden ze gewoon tienduizenden burgerslachtoffers.
Dan weten of wisten ze het niet.

Gewoon een excuus om Gaza af te pakken van de Palestijnen en daarna volgt de Westbank, stukje bij stukje.
Het is immers het beloofde land voor Joden en niet voor moslims.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:07

Ik weet niet of nou per se dat beloofde land er bij moet. Dat is het orthodoxe idee maar voor veel meer (gematigde en seculiere joden) is het gewoon een (niet erg) veilige haven en een eigen plek in een vijandige wereld.

Disclaimer maar weer: Ik ben tegen het uitmoorden en verdrijven van de Palestijnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:08

Electra63 schreef:
Zij kunnen alles voorbereiden, ze hebben de beste geheime dienst ter wereld, zij kunnen van alles met precisie, behalve in Gaza.
Daar vermoorden ze gewoon tienduizenden burgerslachtoffers.
Dan weten of wisten ze het niet.

Gewoon een excuus om Gaza af te pakken van de Palestijnen en daarna volgt de Westbank, stukje bij stukje.
Het is immers het beloofde land voor Joden en niet voor moslims.

Pff, ja daarom dat er in Israel 20% moslims wonen :') ?!
En heel eerlijk, initieel was dit ook voorzien, een staat voor Joden, net zoals 95% van het Brits Mandaat voor Moslims is voorzien en eigenlijk actueel meer, als we de gebieden van nu huidig Egypte en Jordanie meerekenen. En die staat is ook geen koloniaal verhaaltje, want daar leefden altijd al Joden, uiteraard in mindere aantallen, door uiteraard dat Ottomaanse rijk dat ook een islamisering en dus onderdrukken van minderheden in de hand gewerkt had.
Het is niet dat Joden of andere minderheden gelijke rechten hebben of zelf in grote aantallen aanwezig zijn in heel dat Midden-Oosten, ook een gevolg van dat Brits Mandaat. Dus ook wel een hele enge benadering en kijk, wederom radicalisme en propaganda. Dergelijke uitspraken kan je toch ook niet zeggen over Saoudie-arabie en daar staan roepen, ah ja want dit is het "heilige" land voor de Moslims.

En 10.000(40-60.000) slachtoffers, te betreuren, maar opnieuw op een populatie van 2miljoen, is dat naar oorlogsnorm en over inmiddels bijna 2 jaar nu niet abnormaal hoog en dan zonder zelf verschil tussen natuurlijke doden (die daar ook nog gewoon kunnen voortkomen)
En ik weet dat je niet van een vergelijk houdt, maar in Ukraine-Rusland, al +100K doden aan de kant van Rusland, met 60K doden aan Ukrainse kant. En dan houden we Yemen en Soedan ff buiten beschouwing, waar de leefomstandigheden al langer dan dit conflict ondermaats zijn en waar amper tot geen media aandacht op zit. Dus wel heel selectief allemaal.
Laatst bijgewerkt door bulck op 14-06-25 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:18

Bulck, met je eens dat Perzië weer op de kaart mag staan, huidige heersers zijn net zulke bastaarden als andere terroristen. Maar je opmerking ? Zo’n klein democratisch landje die dit durft ? VS staat er volledig achter, leverde en levert miljarden aan wapens en Israël kon kernwapens ontwikkelen na ( dat is het verhaal) het stelen van verreikt uranium uit VS .

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:43

Her durven vind ik persoonlijk het punt niet. Ik bewonder wel de manier waarop. Ook al zouden ze zelf niets kunnen aan wapenproductie, deze aanvallen zitten gewoon heel deskundig in elkaar.
De VS zouden het zelf waarschijnlijk niet kunnen, die hakten in het verleden ook nogal met de botte bijl. En bedenk hoe lang ze er over gedaan hebben om alleen al Bin Laden te vinden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:43

BigOne schreef:
Bulck, met je eens dat Perzië weer op de kaart mag staan, huidige heersers zijn net zulke bastaarden als andere terroristen. Maar je opmerking ? Zo’n klein democratisch landje die dit durft ? VS staat er volledig achter, leverde en levert miljarden aan wapens en Israël kon kernwapens ontwikkelen na ( dat is het verhaal) het stelen van verreikt uranium uit VS .

Haal je dan ook ff de miljarden die eveneens naar Gaza zijn gegaan, want voor die oppervlakte is dat ook gewoon absurd. Again een oppervlakte van het brussels gewest, jaarlijk 6Miljard (en dan tellen we de krypto's niet mee), via steun uit Qatar, VS, VN, EU, SA. Los van dan nog eens de steun van Iran om het regime van Hamas hoog te houden.

Israel 3.8miljard (effectief enkel van de USA), dus naar proportie een heel ander verhaal. Ook dat wordt maar geroepen, maar zo afhankelijk is Israel niet, als het niet eerder andersom is
Vergelijk dat ff met de jaarlijkse Europese steun van EU aan Nederland voor 3.4Miljard....

Absoluut hoge bedragen, maar ze moeten wel in context geplaatst worden
Laatst bijgewerkt door bulck op 14-06-25 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:44

“Beloofde land van” is precies het probleem. Loslaten die onzin. Niemand is wat beloofd. Samen leven samen vrede iedereen gelijk.. dat zou toch eens een droom zijn.

Als Iran weer terug kan gaan naar voor de jaren 80 en weer super hip, vrij en modern.. tsja dat zou iedereen wel willen he! Dat je als ballet danser weer mag balletdansen. Mooie documentaire over, jaren geleden eens bekeken.
https://www.avrotros.nl/archive/dans-in ... ~daqlbjt1/

Denk alleen niet dat geweld wat oplost, en ook de focus op kern niet. Dat maakt het land niet ineens vrij van Kamenei en klaar voor een democratie. Je zaait nu ook extra haat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:47

Bedenk me net, rijkelijk laat, dat Poetin ook wel de P in zal hebben. Daar gaan z'n Iraanse drones...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:47

mysa schreef:
Bedenk me net, rijkelijk laat, dat Poetin ook wel P in zal hebben. Daar gaan z'n Iraanse drones...

Die maakt Rusland al zelf, al kan het een probleem worden qua onderdelen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:55

Da's jammer. En de onderdelen kunnen ze waarschijnlijk ook van China krijgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:03

Dat, of smokkel bv via India of kazachstan, oesbekistan, ...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:18

Hannanas schreef:
“Beloofde land van” is precies het probleem. Loslaten die onzin. Niemand is wat beloofd. Samen leven samen vrede iedereen gelijk.. dat zou toch eens een droom zijn.

Als Iran weer terug kan gaan naar voor de jaren 80 en weer super hip, vrij en modern.. tsja dat zou iedereen wel willen he! Dat je als ballet danser weer mag balletdansen. Mooie documentaire over, jaren geleden eens bekeken.
https://www.avrotros.nl/archive/dans-in ... ~daqlbjt1/

Denk alleen niet dat geweld wat oplost, en ook de focus op kern niet. Dat maakt het land niet ineens vrij van Kamenei en klaar voor een democratie. Je zaait nu ook extra haat.

Maar de staat Israel, en initieel was deze groter, is geen beloofde land, dat is een feit. Anders heeft dus geen enkel land bestaansrecht en moet je dus hetzelfde denken over al de landen in het Midden-Oosten en al zeker deze onder het Britse Mandaat. Dat eigenlijk al niet proportioneel een eerlijk verdeeld is, maar in de context na het Ottomaanse rijk niet geheel abnormaal wss in die tijdgeest. (En dat geldt ook voor Europese landen trouwens, dat is ook niet zonder slag of stoot gegaan)

Die haat is vooral nu spelend omdat Iran ook gewoon veel proxies(via Syrie, Afghanistan, libie, etc) hier heeft zitten(hoewel dat allemaal niet benoemd en gezegd mag worden, want dat is erger dan de olifant in de porseleinenkast)die hier ook gewoon mee de politieke agenda drijven en mee die eerder genoemde publieke opinie sturen liftend op onze Europese normen en waarden of eerder misbruik makend van. (Dat Europees parlementslid als meest recent voorbeeld voorop op dat bootje).

Het is ook apart om te volgen hoe media weer speelt en heel anders leeft ginder (tenzij je natuurlijk al jazeera volgt) dan hier. Logisch want dan gaan ze met de billen bloot. En qua politiek in België en Nederland zie je dan ook weer dat extreem links en rechts op het einde meer gemeen hebben, dan dat ze verschillend zijn.