Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:56

Telpeva schreef:
Ik dacht dat die 500 euro van de baan was? Ze zouden toch niks meer doen dit jaar?

Die 500 euro was er al doorheen. Die krijg je dus als je recht had op die 800. Hier bericht dat het na de zomer automatisch komt, maar niet bekend wanneer precies.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:04

Babsiej schreef:
God wat vervelend hè? Om 500 extra zomaar te krijgen. Al dat werk terwijl je de hele dag niets te doen hebt ..

Oh en het zijn nog helemaal niet jouw centen. Het is een extra gift die je mogelijk gaat krijgen. Van hardwerkende Nederlanders, die het ook echt niet altijd nog makkelijk hebben. Maar nog altijd veel makkelijker dan in oorlog te leven.

Hoewel ik het echt met je eens ben dat oorlog absoluut niet te vergelijken is met financiële zorgen en je dat ook echt niet zou moeten doen (ik ben enorm dankbaar dat ik hier woon en alleen maar stress over geld en gezondheid hoef te hebben) vind ik het toch wel een rottige opmerking. Of zo komt hij op mij over van die hardwerkende Nederlanders. Ik snap je echt wel en ik snap ook waarom en waar het vandaan komt, maar vind hem even lastig.

Dat het gevolgen topic is betekent niet dat je niks over Oekraïne kan en mag schrijven trouwens. Mensen mogen het gewoon niet eens zijn met elkaar en het blijft wel heel belangrijk om menselijk te blijven. Dus ook soms even na te denken dat wij nog enorm veel geluk hebben hier. En dat Oekraïne helpen juist ook voor ons Nederlanders belangrijk is. Voor de economie bijvoorbeeld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:20

DuoPenotti schreef:
Ik heb het ook al eerder gezegd.
De mensen in Oekraïne hebben hulp nodig. Punt.
En ja daar betaal ik graag aan mee.
Maar zoals geld naar Griekenland, helemaal gestoord.
Geld naar criminelen hier in Budel.
Het enige geld mag daar een enkeltje thuisland zijn.
Geld omdat ze te lang in opvang zitten? Ook gestoord. Het is veilig, er is eten en medische zorg.

Dus ja er moet veel anders.
Maar Oekraïne heeft hulp nodig.

Als we Griekenland niet hadden geholpen waren de financiële gevolgen voor ons extreem groot in negatieve zin. Dus wees er juist maar blij mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 20:21

Oekraïne moet geholpen worden!

Maar....Rutte en co mogen niet hun kop in het zand steken wat de gevolgen van de oorlog/ de hoge inflatie zijn voor ons Nederlanders. En dan voornamelijk de minima en middeninkomens.

Er is in 2020 en 2021 met miljarden gestrooid wat betreft de corona pandemie. Het leek die jaren wel of er geld in overvloed was. Miljard hier, Miljard daar, alles en iedereen kreeg coronasteun en om de miljarden voor de verschillende corona apps maar niet te vergeten.

Nu komt er nog een véél grotere groep mensen in de knel te zitten, en nu is er "ineens" nergens meer geld voor...

Dat "kan niet" "past niet in de begroting" "we kunnen niet meer helpen" dat irriteert mij mateloos. Èèrst met geld smijten en vervolgens als er een nog grotere crisis gaande is, de hand op de knip houden.

Ik zou zeggen: ga gewoon nu nog even door met miljarden uitgeven, die paar méér of minder maakt nu toch niet meer uit als je vergelijkt met 2020...

Nederland (En de rest van de wereld), moet gewoon én aan Oekraïne denken en iedereen moet z'n steentje bijdragen daaraan (dus óók de Oostbloklanden, óók Australië, óók Canada enz) én aan de eigen burgers denken.

Wat Frankrijk bijvoorbeeld wél kan. Die hebben een plafond gezet op de energiekosten bijvoorbeeld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:22

Mwm, volgens mij is de opmerking niet naar jou bedoeld. Jij hebt veel empathie voor alle groepen ondanks de vervelende en moeilijke situatie waarin je zit.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:24

MyWishMax schreef:
Babsiej schreef:
God wat vervelend hè? Om 500 extra zomaar te krijgen. Al dat werk terwijl je de hele dag niets te doen hebt ..

Oh en het zijn nog helemaal niet jouw centen. Het is een extra gift die je mogelijk gaat krijgen. Van hardwerkende Nederlanders, die het ook echt niet altijd nog makkelijk hebben. Maar nog altijd veel makkelijker dan in oorlog te leven.

Hoewel ik het echt met je eens ben dat oorlog absoluut niet te vergelijken is met financiële zorgen en je dat ook echt niet zou moeten doen (ik ben enorm dankbaar dat ik hier woon en alleen maar stress over geld en gezondheid hoef te hebben) vind ik het toch wel een rottige opmerking. Of zo komt hij op mij over van die hardwerkende Nederlanders. Ik snap je echt wel en ik snap ook waarom en waar het vandaan komt, maar vind hem even lastig.

Dat het gevolgen topic is betekent niet dat je niks over Oekraïne kan en mag schrijven trouwens. Mensen mogen het gewoon niet eens zijn met elkaar en het blijft wel heel belangrijk om menselijk te blijven. Dus ook soms even na te denken dat wij nog enorm veel geluk hebben hier. En dat Oekraïne helpen juist ook voor ons Nederlanders belangrijk is. Voor de economie bijvoorbeeld.

Waarom een rottige opmerking?
Het is zo dat het hele sociale stelsel is gemaakt op basis van inkomsten die werkenden/ vermogenden afstaan.

Aan wie, waarom, en hoe is niet aan mij om te oordelen.

Ik vind het rottig om te lezen dat je gaat klagen dat je verdorie alleen papieren in moet vullen om nog eens 500 te krijgen, terwijl mensen die elke dag keihard werken voor dat sociale stelsel, er zelf geen cent van zie , en de energierekening net zo hard zien stijgen. En dan bedoel ik niet jou maar mvdende

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:28

Mvdende: die miljarden steun van vorig jaar was nodig om de hele economie niet om zeep te helpen de daarbij horende extreme werkeloosheid wat ook weer heel veel geld aan Ww uitkeringen zou kosten.
Nu krijgen mensen een tegemoetkoming van 800 plus 500 dus er is wel steun!
Mijn energie gaat van 150 naar 470 per maand en ik krijg geen steun en klaag ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:30

Die miljarden moeten er wel zijn. Wat je niet hebt kan je niet uitgeven. En die konden met corona uitgegeven worden omdat er daarvoor enorm zuinig gedaan is. Maar zij wisten van te voren ook niet dat er nu weer zoveel nodig zou zijn.

Dus ja, die paar meer of minder maakt enorm uit!

Benzz, dat snapte ik hoor. Maar ik vind hem alsnog moeilijk/rottig overkomen. Dat kan volledig aan mij liggen en ik snap echt waar het vandaan komt ook. Maar misschien is dat gewoon mijn eigen schuldgevoel of hoe moet ik het noemen? Het is een vooroordeel en opmerking die je vaak te horen krijgt en wat je zelf ook vindt soms en dan komt die rottig binnen. Kan het even niet uitleggen precies. Maar dat ligt aan mij en ik had me er misschien even buiten moeten houden.

Babsiej, sorry, kwam op mij rottig over, maar dat is mijn probleem of schuldgevoel of zoiets :+ Ik snap je ook wel weer

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:34

Benzz schreef:
Mvdende: die miljarden steun van vorig jaar was nodig om de hele economie niet om zeep te helpen de daarbij horende extreme werkeloosheid wat ook weer heel veel geld aan Ww uitkeringen zou kosten.
Mijn energie gaat van 150 naar 470 per maand en ik krijg geen steun en klaag ook niet.

Nou gefeliciteerd dat jij blijkbaar een inkomen hebt waarmee je die verdrievoudiging van de energieprijs kunt opvangen! Veel mensen kunnen dat namelijk niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:36

elnienjo schreef:
Benzz schreef:

Nou gefeliciteerd dat jij blijkbaar een inkomen hebt waarmee je die verdrievoudiging van de energieprijs kunt opvangen! Veel mensen kunnen dat namelijk niet.

Was het maar zo'n feestje...
Hier op 1 vrachtwagenchauffeurs loontje.
Op kunt vangen... Ja je moet wel. Hoe? Dat mag je zelf uitvogelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:36

Kunnen we gewoon stoppen met die opmerkingen? Je weet niet of benzz dat makkelijk kan betalen. Misschien wordt er wel enorm bezuinigd op andere dingen of is er straks alsnog een probleem. En misschien ook niet, maar dan alsnog is het een bizarre stijging.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:38

elnienjo schreef:

Het is maar hoe je t leest....ik heb geen keuze en zal dus dingen moeten laten. Maar klagen...nee

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:47

Echt hè? Ik word er toch verdrietig van, hoe weinig compassie voor mensen echt in nood. Bizar.[/quote]

Zeg dat, 0 inlevingsvermogen ik stap er ook maar eens uit. Ik zeg niet dat de gevolgen erg zijn voor ons, maar de opmerkingen die nu worden gemaakt sta ik dus niet achter. De mensen daar horen gewoon geholpen te worden en met z'n allen staan we sterk, financieel kan Nederland echt wel verder Oekraïne helpen (en zorgen voor hun eigen inwoners)[/quote]

Het houd wel een keer op, er is met giro 555 miljoenen opgehaald.
En ook nog veel geld voor wapens heen gegaan.
Er worden veel mensen opgevangen die voorrang op de Nederlandse bevolking krijgen en op andere asielzoekers.
Rutte zegt het is ook onze oorlog, dat is dom praat.
Nederland mag graag vooraan staan. Is heel wat anders.
Word tijd dat de regering eens om eigen bevolking bekomert

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:48

MyWishMax schreef:
Die miljarden moeten er wel zijn. Wat je niet hebt kan je niet uitgeven. En die konden met corona uitgegeven worden omdat er daarvoor enorm zuinig gedaan is. Maar zij wisten van te voren ook niet dat er nu weer zoveel nodig zou zijn.

Dus ja, die paar meer of minder maakt enorm uit!

Benzz, dat snapte ik hoor. Maar ik vind hem alsnog moeilijk/rottig overkomen. Dat kan volledig aan mij liggen en ik snap echt waar het vandaan komt ook. Maar misschien is dat gewoon mijn eigen schuldgevoel of hoe moet ik het noemen? Het is een vooroordeel en opmerking die je vaak te horen krijgt en wat je zelf ook vindt soms en dan komt die rottig binnen. Kan het even niet uitleggen precies. Maar dat ligt aan mij en ik had me er misschien even buiten moeten houden.

Babsiej, sorry, kwam op mij rottig over, maar dat is mijn probleem of schuldgevoel of zoiets :+ Ik snap je ook wel weer

Je moet je niet schuldig voelen. Ik snap dat je vaak met vooroordelen te maken hebt en dat is niet fair. Het is niet aan wie dan ook om een oordeel te vellen. Jouw artsen, contactpersoon etc die beslissen, niet de rest van het Nederlandse volk. Zo was het dus zeker niet bedoelt.

Gewoon als feit dat het sociale systeem wel wordt betaalt door iedereen die hard werkt en dan gaan klagen om documenten die je opnieuw in moet vullen voor 500 euro, dat snap ik niet, dáár heb ik wel mijn mening over.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 20:49

Babsiej schreef:
MyWishMax schreef:

Waarom een rottige opmerking?
Het is zo dat het hele sociale stelsel is gemaakt op basis van inkomsten die werkenden/ vermogenden afstaan.

Aan wie, waarom, en hoe is niet aan mij om te oordelen.

Ik vind het rottig om te lezen dat je gaat klagen dat je verdorie alleen papieren in moet vullen om nog eens 500 te krijgen, terwijl mensen die elke dag keihard werken voor dat sociale stelsel, er zelf geen cent van zie , en de energierekening net zo hard zien stijgen. En dan bedoel ik niet jou maar mvdende

Dat was ik trouwens die daar over "klaagt"

En natuurlijk valt het mee in die zin om alle papierwinkel weer ingevuld en bijelkaar gezocht te krijgen, is een uurtje of 3 werk.

Dat je vervolgens weer 8 weken in spanning gehouden wordt, vind ik veel erger. Zeker als je in principe wél in aanmerking komt, maar kwa inkomsten best op het randje hangt. Want wajong is toch wel wat meer dan de bijstand. En de ene gemeente houdt 120% van de bijstand aan, de andere 120% van het sociaal minimum. En dat is hoger dan de bijstand. Dus houd de gemeente bijstand aan, dan zit je er al snel aan met 120%. En gemeente Bergen op zoom had het erover dat een aanvraag voor de extra €500
bijzondere bijstand zou gaan zijn.

en voor bijzondere bijstand kom ik zeker niet in aanmerking, met mijn autootje en het beetje spaargeld wat ik heb. + die €800 wat natuurlijk meetelt als vermogen waarschijnlijk.

Dus grote kans dat gemeente hun eigen regels gaan lopen bepalen en zo mensen uitgesloten gaan worden. Dat terwijl de overheid gewoon heeft gezegd: iedereen die recht heeft op de €800, krijgt die €500 erbij.

Want ik dacht altijd dat je tot 120% van het minimum loon zou mogen verdienen voor de energietoeslag, maar onze gemeente hanteert dus 120% van de bijstand.

En bijstand is 70% van het minimum loon.

Nu val ik dus onder minima, maar óók de iets hogere inkomens voelen de kostenstijgingen behoorlijk!

Even €4000 extra per jaar betalen zit er voor véél huishoudens niet in. En dat is alleen de energierekening nog maar, de 20% inflatie in de supermarkt nog niet meegerekend!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-08-22 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:50

OleJon schreef:
Het houd wel een keer op, er is met giro 555 miljoenen opgehaald.
En ook nog veel geld voor wapens heen gegaan.
Er worden veel mensen opgevangen die voorrang op de Nederlandse bevolking krijgen en op andere asielzoekers.
Rutte zegt het is ook onze oorlog, dat is dom praat.
Nederland mag graag vooraan staan. Is heel wat anders.
Word tijd dat de regering eens om eigen bevolking bekomert

En als ze dat dan doen, zoals tijdens de Corona crisis is het ook niet goed, dan wordt er teveel met geld gestrooid?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:53

Ik had jouw naam er ook bijgezet.

Jouw ellende stelt echt niets voor, vergeleken bij oorlogsgeweld. Je hebt nog mogelijkheden genoeg om te bezuinigen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:58

Die energietoeslag was meteen al tot 120 procent van sociaal minimum en niet minimumloon? Dat is niet veranderd.

Babsiej, was gewoon even mijn eigen fout. Met terug lezen snap ik veel beter wat je bedoelde. Dus excuses! :)

Marcella

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:01

In de link die Telpeva neergezet heeft staan de bedragen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:04

Als je minder verdient dan 1310,05 staat er online. Is dat netto of bruto trouwens?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:06

Dat staat er bij, netto.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:37

Ik heb die 500 extra een paar weken geleden al automatisch ontvangen.

Verder ga ik heel bewust om met mijn verbruik en draai de cv een stuk terug in de winter, dat vind ik effectiever dan klagen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 21:42

Miepmiept schreef:
Ik heb die 500 extra een paar weken geleden al automatisch ontvangen.

Verder ga ik heel bewust om met mijn verbruik en draai de cv een stuk terug in de winter, dat vind ik effectiever dan klagen.

De cv gaat hier zeker ook een halve tot hele graad lager komende winter en de lampen in de terraria gaan waarschijnlijk óók vervangen worden voor een lager wattage.

Gelukkig is het voorlopig lekker nog even zomer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:48

Hier kan die niet lager s winters :+ dan staat die continu uit ipv af en toe kort aan. Deed ik afgelopen winters al om het betaalbaar te houden. Elk haar verbruik ik minder en betaal meer

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:10

Babsiej schreef:
Ik had jouw naam er ook bijgezet.

Jouw ellende stelt echt niets voor, vergeleken bij oorlogsgeweld. Je hebt nog mogelijkheden genoeg om te bezuinigen.

Wat weet jij er nou van hoe erg een ander zijn ellende is?
Daar kun jij niet over oordelen.