Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:28

Chubby schreef:
PvdD is de enige linkse partij die solide coronakritisch stemt op moties in de kamer. Ik ben normaal GL minded, maar kan me echt niet vinden in hun standpunten tav de maatregelen. Ik vind het echt vervelend dat mensen die kritisch zijn op de huidige maatregelen, altijd maar 'wappies' worden genoemd. Dat is érg denigrerend en doet geen goed.

Ik moet ook een beetje 'lachen' om het beschimpen van de vriendjespolitiek van Ouwehand. De hele politiek hangt hiervan aan elkaar :')

Dat het bij anderen gebeurd maakt het toch niet oke? Ik noem kritische denkers geen wappies( ben zelf ook vrij kritisch denk ik) maar letterlijk oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid: dat vind ik van Baudet vreselijk en ik sta er nu van te kijken dat de PvdD dat ook doet.

Ik ben benieuwd of we vandaag nieuws krijgen jongens... het lijkt er toch op dat het huidige kabinet dus gewoon doorgaat :o

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:48

Ik zou het belachelijk vinden als het demissionaire kabinet gewoon door zou mogen gaan. Hoe geloofwaardig is dan die hele poppenkast nog, ontslagen worden en gewoon weer verder... niets 'functie elders' ...

echt heel benieuwd hoe dit afloopt en hoe dat evt nieuwe/bestaande kabinet wordt ingevuld, welke poppetjes op welke plekken.. zouden de demissionaire ministers (wat ervan over is) gewoon weer geinstalleerd worden??? bizar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:15

ruitje schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/31902675 ... rtijgenoot

Stuk van het interview met Ouwehand bij Op 1 gisteren die restaurant Waku Waku steunt.

Vind het nogal wat dat ze dit zo openlijk steunt eigenlijk, heb de PvdD nooit gezien als 'Anti-Corona partij'

Verder eens met Janneke, maar zal een utopie zijn vrees ik :o

Die corona-toestanden splijten inmiddels veel groepen in de maatschappij.De scheidslijnen lopen soms dwars door al lang bestaande groepen.Ik ben R.K. en ook bij ons is er veel onenigheid ontstaan over wel of niet vaccineren,wel of niet corona-passen,wel of niet al maatregelen opheffen etc. Ik heb mezelf wel laten vaccineren en vind dat je beter nog voorzichtig moet zijn anders komt het allemaal weer terug en zitten we straks weer in een lockdown en dat wil toch niemand. Verder ben ik lid van de PvdD maar heb over dit onderwerp geen officieel standpunt doorgekregen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:30

juval schreef:
Ik zou het belachelijk vinden als het demissionaire kabinet gewoon door zou mogen gaan. Hoe geloofwaardig is dan die hele poppenkast nog, ontslagen worden en gewoon weer verder... niets 'functie elders' ...

echt heel benieuwd hoe dit afloopt en hoe dat evt nieuwe/bestaande kabinet wordt ingevuld, welke poppetjes op welke plekken.. zouden de demissionaire ministers (wat ervan over is) gewoon weer geinstalleerd worden??? bizar.

Hoe kom je hierbij? Als de formatie niet lukt komen er toch gewoon nieuwe verkiezingen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:31

anjali schreef:
Verder ben ik lid van de PvdD maar heb over dit onderwerp geen officieel standpunt doorgekregen.

Dit is toch niet zoals het binnen een ledenpartij behoort te gaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:45

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Hoe kom je hierbij? Als de formatie niet lukt komen er toch gewoon nieuwe verkiezingen?

Uit de formatie kan ook een 'nieuw' kabinet komen met VVD, CDA, D66 en CU natuurlijk. Het is nieuw en het mag gewoon, maar het zou wel krom zijn. Zeker ook omdat niets belet de verantwoordelijke poppetjes weer op dezelfde plaatsen terug te zetten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:53

Het demissionaire kabinet had bij de verkiezingen weer een meerderheid.
Ze mogen dus gewoon formeren en zelf ministers en staatssecretarissen aandragen.

En als het niet lukt of het nieuwe kabinet valt, dan nieuwe verkiezingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:00

Electra63 schreef:
Ze mogen dus gewoon formeren en zelf ministers en staatssecretarissen aandragen.

Ah op die manier. Ja dit mag gewoon, en het is gewoon democratisch want ze hebben gezamenlijk de meeste stemmen. Dat is zuur voor de mensen die geen fan zijn van dit kabinet, maar ik vind het persoonlijk niet krom of zo. Zou het zelf juist krom vinden als we niet 'hetzelfde' kabinet kunnen vormen puur omdat het demissionair is geweest, ondanks dat ze wel gewoon een meerderheid van de stemmen hebben en dus een meerderheid van Nederland het prima vindt.

Als de individuele 'poppetjes' het zo slecht hebben gedaan dat ze het niet verdienen om teruggezet te worden, zijn er andere routes die men kan bewandelen, zoals de moties van afkeuring en wantrouwen. Of afrekenen bij de stemmingen natuurlijk, maar dan krijg je hetzelfde kabinet dus niet meer.

Vraag me af of hetzelfde kabinet gevormd kan worden hoor, gezien de problematiek rondom CDA en/of D66. VVD zal wel weer groot/grootste zijn, die hebben redelijk loyale stemmers. Die van D66 lijken me wat grilliger en minder 'vast'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:16

Ik vraag mij echt af of D66 deze formatie wil. Ze moeten wel heel veel water bij de wijn doen mbt CU.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:19

Benzz schreef:
Ik vraag mij echt af of D66 deze formatie wil. Ze moeten wel heel veel water bij de wijn doen mbt CU.

Denk dat het voor hun de afweging is van inschikken of nieuwe verkiezingen en dan zijn er alleen maar verliezers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:22

Benzz schreef:
Als je hier doelt op medisch-ethische standpunten: daarin heeft CU in het verleden juist al enorm veel water bij de (Christelijke) wijn gedaan.Nog meer water erbij kan niet want dan is er geen wijn meer over.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:26

anjali schreef:
Benzz schreef:
Als je hier doelt op medisch-ethische standpunten: daarin heeft CU in het verleden juist al enorm veel water bij de (Christelijke) wijn gedaan.Nog meer water erbij kan niet want dan is er geen wijn meer over.

Dat is ook het probleem. Niet alleen de CU heeft water bij de wijn moeten doen, ook D66. Die willen veel verder, maar in de huidige coalitie werd dat dichtgetimmerd in het regeerakkoord om ook CU aan boord te houden. Vraag of D66 dat nog een keer wil doen is dan ook terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:59

Benzz schreef:

Eh...
De lijsttrekker heeft bij de verkiezingen al gezegd dat een coalitie op links de voorkeur had.

Verder werd er gesproken over een nieuwe bestuurscultuur (volgens mij hard nodig)
... en dan doorgaan met dezelfde ploeg is lastig.

Dus nee, de problemen/ bezwaren liggen zeer beslist niet (alleen) bij de Christenunie....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:30

Ze blijven en gaan onderhandelen. Dus geen nieuwe verkiezingen voor nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:45

Wilde speculatie : mw Kaag vraagt in het kader van de onderhandelingen aan dhr Rutte om te solliciteren in Brussel.
('Wegpromoveren'.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:54

Janneke2 schreef:
Wilde speculatie : mw Kaag vraagt in het kader van de onderhandelingen aan dhr Rutte om te solliciteren in Brussel.
('Wegpromoveren'.)

Hij zou daar heel goed passen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:00

Ik denk dat Kaag ter compensatie en omdat ze meer zetels hebben dan in het huidige kabinet, meer willen gaan binnenhalen op het gebied van klimaat en EU.

CU is toch een kleine partij en CDA heeft ook flink verloren.
Die zullen water bij de wijn moeten doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:07

Electra63 schreef:
Ik denk dat Kaag ter compensatie en omdat ze meer zetels hebben dan in het huidige kabinet, meer willen gaan binnenhalen op het gebied van klimaat en EU.

Zou ik een goede ontwikkeling vinden :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:14

Hele goede ontwikkeling als dat zo is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:20

Janneke2 schreef:
('Wegpromoveren'.)

Dat is inderdaad een wilde speculatie ja.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:28

Electra63 schreef:

ik begrijp wel dat het technisch mogelijk is, maar ze zijn demissionair met een zeer goede reden. Ik zou het heel bizar vinden als we straks gewoon doorgaan met Rutte IV, alsof er niets is gebeurd. Zal wel aan mij liggen.

Ik hoop(te) op nieuwe verkiezingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:41

Benzz schreef:
Ze blijven en gaan onderhandelen. Dus geen nieuwe verkiezingen voor nu.

En daar hebben ze dan ook echt meer dan een half jaar over gedaan.
Gestoord

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:28

Electra63 schreef:

Nou ja,als het gaat om grote winnende partijen,dan is er toch de PVV. Momenteel blijkt het weinig tot niets uit te maken wat het volk gestemd heeft.Daar hebben ze in den Haag maling aan.(Eh nee,mijn partij is de PvdD,maar het gaat mij niet om mijn partij maar om het gebrek aan democratisch gehalte van wat er nu in den Haag gebeurt!)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:36

PVV heeft afgelopen verkiezingen meerdere zetels verloren. Los daarvan vind ik het niet zozeer een issue dat men niet met de PVV samen wil, juist omdat dat al ver voor de verkiezingen bekend was. Mensen die op de PVV stemmen weten dat dus van tevoren. Stem je er toch op, dan is dat het risico.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:48

juval schreef:
Electra63 schreef:

ik begrijp wel dat het technisch mogelijk is, maar ze zijn demissionair met een zeer goede reden. Ik zou het heel bizar vinden als we straks gewoon doorgaan met Rutte IV, alsof er niets is gebeurd. Zal wel aan mij liggen.

Ik hoop(te) op nieuwe verkiezingen.

Tja, ondanks dat ze demissionair zijn geworden, hebben de kiezers ze er niet op afgerekend. Dus zo bizar is het niet.

@Anjali: hoezo 'maakt het weinig tot niets uit wat het volk gestemd heeft', want het is alsnog de grootste partijen die dan regeren, en dus democratisch verantwoord.