steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:24

Feit is dat een groep mensen het liefst een behoorlijk aantal boeren ziet verdwijnen.

Maar ik mag me niet aangevallen/gediscrimineerd voelen, want de "niet-vervuilers" vinden dat het niet denigrerend is. Is het zo moeilijk om je in een ander te verplaatsen? Dit is hetzelfde als een blanke zegt dat donkere mensen zich niet gediscrimineerd moeten voelen door zwarte piet. Je kunt niet voor een ander invullen hoe bepaalde woorden overkomen. Hier wordt zo goed als letterlijk gezegd dat het een win win is voor iedereen als wij met ons bedrijfje uit het zicht van Askja verdwijnen. Stop maar met het proberen recht te praten van iets dat behoorlijk krom is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:41

Tiepfoudt schreef:
Feit is dat een groep mensen het liefst een behoorlijk aantal boeren ziet verdwijnen.

Maar ik mag me niet aangevallen/gediscrimineerd voelen, want de "niet-vervuilers" vinden dat het niet denigrerend is. Is het zo moeilijk om je in een ander te verplaatsen? Dit is hetzelfde als een blanke zegt dat donkere mensen zich niet gediscrimineerd moeten voelen door zwarte piet. Je kunt niet voor een ander invullen hoe bepaalde woorden overkomen. Hier wordt zo goed als letterlijk gezegd dat het een win win is voor iedereen als wij met ons bedrijfje uit het zicht van Askja verdwijnen. Stop maar met het proberen recht te praten van iets dat behoorlijk krom is.

Maar Askja zegt niet dat ze het fijn vindt dat boeren verdwijnen, dus nee, imo moet je je niet zo aangevallen voelen. Dus je vergelijking met zwarte piet slaat kant noch wal. Echt, ik vind je over t algemeen echt goede en inhoudelijke bijdragen hebben, maar met deze opmerkingen sla je imo de plank flink mis.

Tiepfoudt

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:53

Laten we het eens omdraaien dan: het is voor iedereen hier een win win situatie als jij verdwijnt want jij vervuilt ons mooie landje.

Nee heel aardig en ik zie werkelijk geen link met het wegzetten van een bepaalde (beroeps)groep als ongewenst...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:58

Tiepfoudt schreef:
Laten we het eens omdraaien dan: het is voor iedereen hier een win win situatie als jij verdwijnt want jij vervuilt ons mooie landje.

Nee heel aardig en ik zie werkelijk geen link met het wegzetten van een bepaalde (beroeps)groep als ongewenst...

Nee, het is win-win: de boer wil uitbreiden. Dat kan in Nederland niet, dus verhuist deze naar het buitenland (oké, misschien geen win, is afhankelijk van de persoon) met zijn bedrijf. Win: hij kan uitbreiden. Win: stikstofuitstoot in Nederland wordt niet hoger door de uitbreiding van de boer.

Alhoewel ik het er niet mee eens ben dat die laatste een win is (de stikstofuitstoot als geheel groeit namelijk, die stikstof geeft geen ene moer om landgrenzen namelijk.

Ik lees Askja's reactie niet als 'boeren zijn ongewenst' maar 'uitbreiding van boeren is ongewenst', waar ik het ook mee eens ben. Maar misschien lees ik haar reactie anders. @Askja, hoe bedoelde je jouw reactie?

Hoe dan ook kan je er ook gewoon normaal op reageren ipv zo verhit/gefrustreerd... Dat doet niks voor de sfeer in dit topic namelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:29

prikkebord is een forum voor boeren, geen nieuws site oid. Gewoon een forum, net als bokt.

normaal reageren, als iemand normaal reageert is het wel tiepfoudt, en ja, we zijn inmiddels helaas ietwat gefrustreerd door alles.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:31

IMANDRA schreef:
Nee, het is win-win: de boer wil uitbreiden. Dat kan in Nederland niet, dus verhuist deze naar het buitenland (oké, misschien geen win, is afhankelijk van de persoon) met zijn bedrijf. Win: hij kan uitbreiden. Win: stikstofuitstoot in Nederland wordt niet hoger door de uitbreiding van de boer.

Ik denk niet zozeer dat de meeste boeren willens en wetens willen uitbreiden, maar dat ze klaar zijn met de regeldruk hier in Nederland. Een klein boerderijtje (zoals men graag wil, schijnt het) draaiende houden is zo goed als onmogelijk. Je kunt alleen mee doen als je groots kunt investeren richting "duurzaamheid". Naar aanleiding van de stikstofcrisis (de spreekwoordelijke "druppel") geeft zestig procent van de kleine boeren in Brabant aan dat ze overwegen te stoppen. Bij de grote boeren is dat maar 1/3. Netto resultaat: nog meer grote boeren met grote (mega)stallen, minder kleine bedrijfjes. Volgens mij is dat nu juist wat men niet wil.

IMANDRA schreef:
Ik lees Askja's reactie niet als 'boeren zijn ongewenst' maar 'uitbreiding van boeren is ongewenst', waar ik het ook mee eens ben.

Zie hierboven.

Enig idee hoeveel (vnl kleine) boeren er jaarlijks stoppen? Uitbreiding van het boerenbestand is al heel lang niet meer aan de orde, net als een uitbreiding van de veestapel. Ik lees haar bericht zoals het er staat: het is een win-win situatie voor ons allemaal als er meer boeren naar het buitenland vertrekken. Als men het over "boeren" heeft, voel ik mij aangesproken. Ik lees hier dat het voor iedereen het beste is als wij met ons bedrijfje vertrekken naar het buitenland. Of zijn wij opeens een uitzondering en wil Askja graag dat wij blijven, inclusief stikstofuitstoot? Dat zou leuk zijn, maar dat maakte ik niet op uit haar bericht :+

IMANDRA schreef:
Hoe dan ook kan je er ook gewoon normaal op reageren ipv zo verhit/gefrustreerd... Dat doet niks voor de sfeer in dit topic namelijk.

Ik lees een post van iemand die een bepaalde uitspraak doet die ik op zijn minst behoorlijk denigrerend vind. Dat laat ik, volgens mij best netjes, weten aan diegene. Jij begint die post imo te verdraaien als in "ze zegt niet dit of dat" en "waarschijnlijk bedoelt ze dit" en dáárom moet ik mij niet zo aangevallen voelen. Er staat wat er staat. Ik kan niet in iemands hoofd kijken.

Om te eindigen met een positief bericht: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... eningsslag

78% van de jonge boeren (gemiddeld 27 jaar) wil stappen maken richting kringlooplandbouw of is daar al mee bezig *D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:49

Ik snap je helemaal Tiepfoudt. En je kunt wel blijven uitleggen dat de meeste boeren helemaal niet willen uitbreiden, maar er wordt blijkbaar niet gelezen. Ik zou direct mijn banen als ZZP-er opgeven als wij met onze kleine kudde koeien de kost zouden kunnen verdienen. Mijn man is boer in hart en nieren maar werkt gewoon fulltime in loondienst. Meer dan 25 jaar geleden had hij graag het melkveebedrijfje van zijn vader overgenomen, maar dat kon toen al niet wegens niet meer rendabel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:53

Tiepfoudt schreef:
Om te eindigen met een positief bericht: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... eningsslag

78% van de jonge boeren (gemiddeld 27 jaar) wil stappen maken richting kringlooplandbouw of is daar al mee bezig *D

precies dit. De goede wil is er echt wel onder veel boeren. Niet alleen onder de jonge boeren. Maar het moet wel werkbaar en financieel haalbaar zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:12

Dinopino schreef:
Askja wat zit jou nou echt dwars. Je reageert in drie topics nou erg hard. Onnodig. Sfeerverpestend.

En vergeet niet dat onze boeren ons in de oorlog hielpen zonder er wat voor terug te krijgen. En waarschijnlijk ook een groot deel hebben meegedragen dat wij in Nederland een vrij land zijn.
Zou je bericht nog een keer rustig overlezen.

Je weet dat het not done is om naar andere topics te verwijzen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:34

IMANDRA schreef:
Tiepfoudt schreef:

Alhoewel ik het er niet mee eens ben dat die laatste een win is (de stikstofuitstoot als geheel groeit namelijk, die stikstof geeft geen ene moer om landgrenzen namelijk.

Ik lees Askja's reactie niet als 'boeren zijn ongewenst' maar 'uitbreiding van boeren is ongewenst', waar ik het ook mee eens ben. Maar misschien lees ik haar reactie anders. @Askja, hoe bedoelde je jouw reactie?

Inderdaad, ik bedoel: uitbreiding van boeren is ongewenst. Niet: boeren zijn ongewenst.

Het zou mooi zijn als de Nederlandse agrarische sector zich ontwikkelt tot een compacte, innovatieve, duurzame sector waarbinnen voldoende ruimte is voor variatie zonder dat natuur en milieu zwaar overbelast worden. Maar daarvoor is het onvermijdelijk dat een aantal bedrijven verdwijnt, liefst via natuurlijk verloop, of anders via warme sanering. Agrarisch ondernemers die geen zin hebben in alle inperkingen en veranderingen, die dat ervaren als een frustrerende beknotting van hun vrijheid als ondernemer, die hoe dan ook willen uitbreiden en daar ook de financiële middelen voor hebben, kunnen m.i. inderdaad beter vertrekken naar het buitenland. Voor hen is Nederland in verschillende opzichten te klein. Dan is het m.i. positief dat het aantal boeren met emigratieplannen toeneemt.

Dat is heel wat anders dan zeggen dat boeren ongewenst zijn en moeten verdwijnen.
Maar als mensen dat er per se in willen lezen, so be it.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:55

Dus het is niet zo dat het de boeren lastig gemaakt worden om te boeren. En dat er jarenlang hun steeds andere regels opgelegd worden. Agrarische ondernemers die geen zin hebben in alle inperkingen en veranderingen klinkt alsof het ondernemers zonder hart voor hun bedrijf hebben en alleen aan geld denken en de anderen moeten zich gewoon aanpassen aan de steeds onmogelijke wordende regels.

Persoonlijk vind ik dat we in Nederland een klimaat moeten hebben, waar de bakker en de boer gewoon recht van bestaan heeft. En dat de regering niet het ene jaar dit beslist en het volgende jaar dat. Eenduidigheid in hun beleid. Zou wel ouderwets zijn, maar ik zie liever boerderijen in het landschap dat enkel paarden en industrie en woonwijken.

Wat ik wel eigenaardig vind is dat dit een topic is voor steun onze boeren. Wel een raar idee dat je dan hier verteld dat het beter is dat ze verdwijnen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:24

Nogmaals, niemand zegt dat het beter is dat boeren verdwijnen.
Wat veel mensen wel zeggen, is dat de agrarische sector moet veranderen. Daar zijn heel urgente redenen voor. Stikstof, overbemesting, vervuiling van de leefomgeving. De eenzijdige monocultuur die het landschap steeds meer bepaalt. Verdwijnen van de biodiversiteit.
Transitie van de agrarische sector zal niet gaan zonder pijn, maar voor iedere bedrijfssector geldt dat men met zijn tijd mee moet gaan om te overleven. Dat hoort bij ondernemerschap.
Dat betekent ook dat niet ieder bedrijf bij een veranderende situatie zomaar kan blijven voorbestaan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:32

Maar de boeren zijn niet de oorzaak van de monocultuur en mestbeleid en megastallen. Zij krijgen al die regels opgedragen, passen zich er op aan en dan mogen ze uiteindelijk verdwijnen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:54

Nu doe je het voorkomen alsof Nederlandse boeren nul zeggenschap hebben over hun bedrijfsvoering. Dat ze moeten voldoen aan allerlei regels en eisen wil niet zeggen dat ze niks te kiezen hebben, of dat ze geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor de huidige situatie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:57

Dus jij zit in een topic met de oproep om de boeren te steunen met de boodschap dat ze eigenlijk niet moeten zeuren en anders maar naar het buitenland moeten gaan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:05

Dinopino schreef:
Dus jij zit in een topic met de oproep om de boeren te steunen met de boodschap dat ze eigenlijk niet moeten zeuren en anders maar naar het buitenland moeten gaan?

Dus er mag geen tegengeluid komen op bepaalde acties of punten? Kom op nou...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:07

Zeg ik dat? Ik doe enkel een vaststelling.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 13-01-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:09

Er is nog steeds niemand in dit topic geweest die de boeren niet steunt. Alleen verschillen mensen in het wat en hoe over dit onderwerp. Aangezien het een discussieforum is worden de meningen besproken. Het staat iedereen vrij om mee te doen of af te haken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:09

Dinopino schreef:
Zeg ik dat? Ik doe enkel een vaststelling.

Je impliceert wel iets ja.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:12

ik word zo langzamerhand niet goed van de opmerkingen over dat de sector zich moet ontwikkelen tot een innovatieve/duurzame blah blah blah sector. Als er 1 sector is die constant in beweging qua ontwikkeling en innovatie is dan is het de veehouderij wel

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:16

Kinke schreef:
ik word zo langzamerhand niet goed van de opmerkingen over dat de sector zich moet ontwikkelen tot een innovatieve/duurzame blah blah blah sector. Als er 1 sector is die constant in beweging qua ontwikkeling en innovatie is dan is het de veehouderij wel

Dus dan moet die ontwikkeling maar stoppen? Vind dit zo’n dooddoener.

Het is een sector die veel uitstoot, dan kan daar imo best wat aan gedaan worden met (financiële) hulp van de overheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:17

kun je even quoten waar ik zeg dat die ontwikkeling moet stoppen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:23

Hoeveel stoten paarden eigenlijk uit. En wanneer ik als boer een paardenopfokbedrijf heb, moet ik dan stoppen en de privestallen mogen dan hun paarden houden? En is het wel fair van de ene sektor iets te verlang en de rest heeft alleen maar als nadeel, dat ze niet sneller mogen dan 100 km.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:03

Dinopino schreef:
Maar de boeren zijn niet de oorzaak van de monocultuur en mestbeleid en megastallen. Zij krijgen al die regels opgedragen, passen zich er op aan en dan mogen ze uiteindelijk verdwijnen?

...dat was ooit overheidsbeleid: veel productie, svp! "Nooit meer honger!"
Ook de overheid lette destijds niet op het bodemleven, biodiversiteit, noem maar op.
Het was productie wat de klok sloeg.

En er is wringing tussen de individuele boeren
(die om politieke redenen geen vuist kunnen, dwz mogen maken tegen de supermarktketens)
de supermarktketens
en de regels van de overheid.
"Ga er maar aan staan..."

En aangezien we een democratie zijn, zijn de overheidsregels een weergave van 'wat we kennelijk met ons allen willen'. (Het oude grapje van Wim Kan: "elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil...")

Het nieuwe EU bestuur in Brussel wil graag meer boerenbedrijven, maar een en ander zal wel aangepast etc moeten worden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:05

Askja schreef:
Inderdaad, ik bedoel: uitbreiding van boeren is ongewenst. Niet: boeren zijn ongewenst.

Maar er is helemaal geen sprake van "uitbreiding van boeren", dus wat is het probleem? Er is hooguit sprake van schaalvergroting op het ene bedrijf terwijl de kleine bedrijven als domino stenen omvallen. Zoals ik al eerder zei, de stikstofcrisis is voor 60% van de kleine Brabantse boeren de druppel waardoor zij overwegen te stoppen. Tegenover een derde van de grote Brabantse boeren die overweegt te stoppen. Een klein bedrijf heeft simpelweg geen mogelijkheid om tonnen te investeren in emissiearme vloeren, om maar een voorbeeld te noemen.

Askja schreef:
Het zou mooi zijn als de Nederlandse agrarische sector zich ontwikkelt tot een compacte, innovatieve, duurzame sector waarbinnen voldoende ruimte is voor variatie zonder dat natuur en milieu zwaar overbelast worden.

Dan zal het jou vast als muziek in de oren klinken dat een grote meerderheid van de Nederlandse boeren bereid is om de stap naar kringlooplandbouw te maken :)

Askja schreef:
Maar daarvoor is het onvermijdelijk dat een aantal bedrijven verdwijnt, liefst via natuurlijk verloop, of anders via warme sanering. Agrarisch ondernemers die geen zin hebben in alle inperkingen en veranderingen, die dat ervaren als een frustrerende beknotting van hun vrijheid als ondernemer, die hoe dan ook willen uitbreiden en daar ook de financiële middelen voor hebben, kunnen m.i. inderdaad beter vertrekken naar het buitenland. Voor hen is Nederland in verschillende opzichten te klein. Dan is het m.i. positief dat het aantal boeren met emigratieplannen toeneemt.

Nogmaals, wat is moeder natuur er precies mee geholpen dat deze uitbreiders naar het buitenland vertrekken? Is het niet wijzer om in Nederland weer een bestaansrecht te creëren voor kleine tot middelgrote bedrijven? Het gros van de boeren wil niet uitbreiden, maar minder onwerkbare regels en wetgeving. De boeren in onze vrienden/kennisenkring die de afgelopen jaren zijn uitgebreid, hebben dat gedaan zodat ze bijvoorbeeld een emissiearme vloer konden aanleggen. Als je naar de bank moet voor een dergelijke lening, hoef je niet aan te komen met 60 schattige koetjes. Dan mag je rechtsomkeert maken, in de wetenschap dat er (in Brabant) over een paar jaar geen plek meer is voor jouw. Opgeruimd staat netjes, of toch niet? Je collega met 300 koeien krijgt die lening wel, of heeft zo'n vloer er allang in liggen.

En natuurlijk zijn er ook boeren die ik liever "managers" noem, die gewoon groot, groter grootst willen. Maar dat is maar een héél héél klein deel.

Askja schreef:
Dat is heel wat anders dan zeggen dat boeren ongewenst zijn en moeten verdwijnen.
Maar als mensen dat er per se in willen lezen, so be it.

Ik wil het niet zozeer lezen, het staat er gewoon. Maar ik snap dat het lastig is om toe te geven ;)
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 13-01-20 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt