Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:Feit is dat een groep mensen het liefst een behoorlijk aantal boeren ziet verdwijnen.
Maar ik mag me niet aangevallen/gediscrimineerd voelen, want de "niet-vervuilers" vinden dat het niet denigrerend is. Is het zo moeilijk om je in een ander te verplaatsen? Dit is hetzelfde als een blanke zegt dat donkere mensen zich niet gediscrimineerd moeten voelen door zwarte piet. Je kunt niet voor een ander invullen hoe bepaalde woorden overkomen. Hier wordt zo goed als letterlijk gezegd dat het een win win is voor iedereen als wij met ons bedrijfje uit het zicht van Askja verdwijnen. Stop maar met het proberen recht te praten van iets dat behoorlijk krom is.
Tiepfoudt schreef:Laten we het eens omdraaien dan: het is voor iedereen hier een win win situatie als jij verdwijnt want jij vervuilt ons mooie landje.
Nee heel aardig en ik zie werkelijk geen link met het wegzetten van een bepaalde (beroeps)groep als ongewenst...
IMANDRA schreef:Nee, het is win-win: de boer wil uitbreiden. Dat kan in Nederland niet, dus verhuist deze naar het buitenland (oké, misschien geen win, is afhankelijk van de persoon) met zijn bedrijf. Win: hij kan uitbreiden. Win: stikstofuitstoot in Nederland wordt niet hoger door de uitbreiding van de boer.
IMANDRA schreef:Ik lees Askja's reactie niet als 'boeren zijn ongewenst' maar 'uitbreiding van boeren is ongewenst', waar ik het ook mee eens ben.
IMANDRA schreef:Hoe dan ook kan je er ook gewoon normaal op reageren ipv zo verhit/gefrustreerd... Dat doet niks voor de sfeer in dit topic namelijk.
Tiepfoudt schreef:Om te eindigen met een positief bericht: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... eningsslag
78% van de jonge boeren (gemiddeld 27 jaar) wil stappen maken richting kringlooplandbouw of is daar al mee bezig
Dinopino schreef:Askja wat zit jou nou echt dwars. Je reageert in drie topics nou erg hard. Onnodig. Sfeerverpestend.
En vergeet niet dat onze boeren ons in de oorlog hielpen zonder er wat voor terug te krijgen. En waarschijnlijk ook een groot deel hebben meegedragen dat wij in Nederland een vrij land zijn.
Zou je bericht nog een keer rustig overlezen.
IMANDRA schreef:Tiepfoudt schreef:Laten we het eens omdraaien dan: het is voor iedereen hier een win win situatie als jij verdwijnt want jij vervuilt ons mooie landje.
Nee heel aardig en ik zie werkelijk geen link met het wegzetten van een bepaalde (beroeps)groep als ongewenst...
Nee, het is win-win: de boer wil uitbreiden. Dat kan in Nederland niet, dus verhuist deze naar het buitenland (oké, misschien geen win, is afhankelijk van de persoon) met zijn bedrijf. Win: hij kan uitbreiden. Win: stikstofuitstoot in Nederland wordt niet hoger door de uitbreiding van de boer.
Alhoewel ik het er niet mee eens ben dat die laatste een win is (de stikstofuitstoot als geheel groeit namelijk, die stikstof geeft geen ene moer om landgrenzen namelijk.
Ik lees Askja's reactie niet als 'boeren zijn ongewenst' maar 'uitbreiding van boeren is ongewenst', waar ik het ook mee eens ben. Maar misschien lees ik haar reactie anders. @Askja, hoe bedoelde je jouw reactie?
Hoe dan ook kan je er ook gewoon normaal op reageren ipv zo verhit/gefrustreerd... Dat doet niks voor de sfeer in dit topic namelijk.
Kinke schreef:ik word zo langzamerhand niet goed van de opmerkingen over dat de sector zich moet ontwikkelen tot een innovatieve/duurzame blah blah blah sector. Als er 1 sector is die constant in beweging qua ontwikkeling en innovatie is dan is het de veehouderij wel
Dinopino schreef:Maar de boeren zijn niet de oorzaak van de monocultuur en mestbeleid en megastallen. Zij krijgen al die regels opgedragen, passen zich er op aan en dan mogen ze uiteindelijk verdwijnen?
Askja schreef:Inderdaad, ik bedoel: uitbreiding van boeren is ongewenst. Niet: boeren zijn ongewenst.
Askja schreef:Het zou mooi zijn als de Nederlandse agrarische sector zich ontwikkelt tot een compacte, innovatieve, duurzame sector waarbinnen voldoende ruimte is voor variatie zonder dat natuur en milieu zwaar overbelast worden.
Askja schreef:Maar daarvoor is het onvermijdelijk dat een aantal bedrijven verdwijnt, liefst via natuurlijk verloop, of anders via warme sanering. Agrarisch ondernemers die geen zin hebben in alle inperkingen en veranderingen, die dat ervaren als een frustrerende beknotting van hun vrijheid als ondernemer, die hoe dan ook willen uitbreiden en daar ook de financiële middelen voor hebben, kunnen m.i. inderdaad beter vertrekken naar het buitenland. Voor hen is Nederland in verschillende opzichten te klein. Dan is het m.i. positief dat het aantal boeren met emigratieplannen toeneemt.
Askja schreef:Dat is heel wat anders dan zeggen dat boeren ongewenst zijn en moeten verdwijnen.
Maar als mensen dat er per se in willen lezen, so be it.