Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 14:05

Negen jongen geboren Zuidwest Veluwe
Citaat:
26 september 2025
Negen wolvenwelpen geboren: 'Grootste deel gaat dood'

UDDEL - Negen nieuwe wolvenwelpen zijn te zien op een wildcamera op de Zuidwest-Veluwe. De roedel telt nu dertien wolven. Gaan al die wolven een roedel vormen in Nederland of loopt het grimmiger af met de jonge wolven? Dit is het lot dat de jonge welpen waarschijnlijk te wachten staat.

Wolven voeren hun welpen eerst in het hol. Als de jonge dieren eenmaal uit het veilige nest komen, verandert alles. Ouders eten het eerst van de buit, vooral hart en lever. Daarna zijn de jaarlingen aan de beurt en dan pas de welpen. "Als er te weinig eten is, sterven de welpen als eersten", zegt wolvenonderzoeker Kevin Groen.

Hoeveel welpen overleven?
"Als één of twee welpen het overleeft, is dat al een succes", zegt wolvenexpert Maurice La Haye. Veel mensen realiseren zich niet dat de helft van de pups sterft in hun eerste levensjaar. Cijfers over Nederland ontbreken, maar in Oost-Europa sterft gemiddeld 52 procent van de wolvenwelpen.
Overleven de welpen hun eerste jaar, dan moeten ze op eigen benen staan. "Maar ook dan sterft een groot deel van de jonge wolven. Ze moeten zelf jagen", zegt La Haye.

Zo gaan de meeste wolven dood

Toch is honger niet doodsoorzaak nummer één voor wolven, weet Frank Theunissen, die de negen welpen in zijn gebied volgt. De meeste wolven worden doodgereden door auto's (13 keer) en treinen (3 keer). Soms moet een aangereden wolf uit zijn lijden worden verlost met een 'nooddoding' (3 keer).
Wolven sterven ook aan ziektes. Een jonge wolf met geelzucht stierf in een modderpoel in het Kroondomein. "Ook hebben we een paar schurftwolven gehad." Overleven de welpen het wel, dan moeten ze op zoek naar een leuke partner en een leefgebied dat groot genoeg is om een eigen roedel te stichten. Maar is daar wel ruimte voor in een dichtbevolkt land als Nederland?

Zit de Veluwe vol?

In Nederland is plek voor maximaal 56 roedels, berekende Wageningen Universiteit. Daarvoor zijn 181 gebieden van 10 bij 10 kilometer nodig. Nu leven er 13 tot 14 roedels in Nederland, meldt BIJ12.
Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) vroeg alleen om een ecologische analyse, schrijft de Wageningen Universiteit. Staatssecretaris Rummenie (BBB) veegde het rapport desondanks van tafel. Hij noemde het 'onbruikbaar'. De cijfers zeggen niets over de economische of maatschappelijke consequenties.

Niet blij met resultaten

Rummenie had liever gezien dat er rekening was gehouden met de impact van wolven op de samenleving en dat er niet alleen een ecologisch onderzoek was gedaan.
"Nu wordt de suggestie gewekt dat wij, tegen de afspraak in, niet naar de maatschappelijke aspecten hebben gekeken, maar dat klopt niet", reageert de universiteit. "Wij hebben niet naar die effecten gekeken omdat ons dat niet was gevraagd. Het was niet onze opdracht. Dat de staatssecretaris vervolgens niet blij is met de uitkomst van dit onderzoek, maakt de feiten niet minder waar.”

Stroperij doodsoorzaak?

Sommige doodsoorzaken blijven onduidelijk. In april vond iemand botten van een wolf in Nunspeet. Hoe die daar kwamen, is onbekend. Ook werd één wolf doodgeschoten in 2021 in Stroe. BIJ12, dat wolven volgt, ziet dat vaker dieren van de radar verdwijnen, al kan dat ook door natuurlijke dood of migratie. De organisatie krijgt regelmatig meldingen over mogelijk illegaal afschot. Ook de Faunabescherming hoort die signalen, maar kan ze niet bewijzen.
“Jagers met geweren vinden wolven in het jachtseizoen misschien niet zo leuk”, zegt de Nederlandse bioloog Adrian P. Wydeven, woonachtig in Wisconsin. Daar is stroperij al 33 jaar de belangrijkste doodsoorzaak. In Italië wordt volgens Paolo Ciucci van de Universiteit van Sapienza jaarlijks 70 procent van de gestorven wolven vermoedelijk illegaal afgeschoten.

https://www.gld.nl/nieuws/8370437/negen ... nt=artikel

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/175MqD ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:10

Citaat:
"Als er te weinig eten is, sterven de welpen als eersten", zegt wolvenonderzoeker Kevin Groen.
Daar heeft ie in principe gelijk in, alleen in NL is er altijd voldoende eten voor handen!!!
Je zult een groep van 13!! wolven op de hei tegen komen (op weg naar de McSchaap)...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:17

DubbelFun schreef:
Citaat:
"Als er te weinig eten is, sterven de welpen als eersten", zegt wolvenonderzoeker Kevin Groen.
Daar heeft ie in principe gelijk in, alleen in NL is er altijd voldoende eten voor handen!!!
Je zult een groep van 13!! wolven op de hei tegen komen (op weg naar de McSchaap)...

Vraag is of die 13 dan doorlopen naar de McSchaap of dat 13 jouw ongeluksgetal gaat blijken te zijn ;( :\

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:20

Die MCSchaap verdwijnt sowieso, wat gaat hij dan eten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:52

tienus63 schreef:
Ik verwacht eerlijk gezegd acties van pro wolf kant op nieuws dat ze met scherp gaan schieten.
Het is bekend dat er veel roedels op defensie terrein hun territorium hebben.

Ze zullen wel zeggen dat het de roedels verstoord.

Wat is het verschil met wat er nu al gebeurt? Bij de Ginkel wordt ook volop geschoten op het oefenterrein van Defensie. Heb er van de week 2 keer in de buurt gewandeld en alleen maar mitrailleurs gehoord de hele tijd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 14:55

Schieten ze nu al met scherp?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:01

Heb geen idee wat met scherp schieten is maar ze schieten wel. Je hoort de hele tijd takketakketak. Het is geen schiet terrein, maar een militair oefenterrein. Ze oefenen ook druk met helikopters de afgelopen weken. Meer dan anders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:05

Met scherp schieten wordt schieten met echt munitie bedoeld.
Dus raak is dood/uitgeschakeld.

Defensie oefende en of oefent vaak met losse flodders en er is een tijd geweest dat zelfs die niet op voorraad waren en dat de soldaten zelf maar poef erbij moesten denken bij het oefenen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:08

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:11

Maar voor de wolf maakt het qua beleving niet uit of het scherp is of een losse flodder, dat knalt beide.
Dus daar gaan ze echt niet extra van schrikken.
En juist bij vele militaire domeinen zitten ze....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:16

Stel dat een militair een wolf raakt, dan zijn de rapen gaar! Ook als het de wolf uit Parkmdr Hoge Veluwe zou zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:19

tienus63 schreef:
Stel dat een militair een wolf raakt, dan zijn de rapen gaar! Ook als het de wolf uit Parkmdr Hoge Veluwe zou zijn.

Ik mag zeker niet de Leusderheide voorstellen als oefenterrein??

Twee vliegen in 1 klap :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:41

Ik zei eerder al, militair met hond laten lopen, elke wolf die te dichtbij komt schieten.
Dat zijn toch de wolven die volgens de ipo mogen.
Win win situatie zou ik zeggen :j
Militaire die bewegend doel oefenen, uitnemen niet schuwe wolven.
Het kan zo simpel zijn.... }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:46

Femke_Tweety schreef:
Vraag is of die 13 dan doorlopen naar de McSchaap of dat 13 jouw ongeluksgetal gaat blijken te zijn ;( :

Ik vrees het laatste.

Hier op de hei schieten ze niet met scherp, want dat is een openbaar stuk waar iedereen altijd in mag.
Ik neem aan dat waar ze nu gaan schieten echt een afgesloten terrein is.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:14

tienus63 schreef:
Aanval Geel (B) schaap gedood
Citaat:
26 september 2025/Geel/België
Aanval op schapen
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DMEU2 ... tid=wwXIfr

Dat zal de wolf van die melding van gisteren wel zijn… hopelijk dna zodat duidelijk is of deze bij roedel Hechtel Eksel hoort.

Hier in België leven de wolven op militair domein. Voor zover ik weet is er helaas daardoor nog nooit eentje gesneuveld. Geen idee wat voor trainingen ze daar doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:44

Aanval Putten, meerdere klein dieren uit weitje bij vakantiepark gedood of verdwenen.
Citaat:
26 september 2025/Putten/Gelderland

Bij een aanval op de kleindieren weide van een vakantiepark in Krachtighuizen zijn diverse slachtoffers gemaakt.

Twee kippen zijn verdwenen, 2 Vlaamse reuzen worden nog vermist en een geitje met keelbeet moest worden geëuthanaseerd.
Sterkte voor de eigenaren

Absoluut géén goed nieuws voor de recreatie ondernemers in Gelderland.
Ook afgelopen dinsdag kwam dit item ter sprake bij de wolvencommissie.
Terugloop bij de recreatieve sector betekent óók terugloop bij de winkeliers.

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1GMRMj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 17:37

Aanval Kievermont -Geel (B), schaap gewond
Citaat:
Kievermont Geel.

Melding van een aanval op een ooi met lammetjes, eigenaar zal ons op de hoogte houden, de DA heeft het dier verzorgd

We hebben de nodige informatie doorgegeven wat er moet gebeuren bij een aanval, de eigenaar gaat hiermee verder.

We wachten DNA af

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron WAP
https://www.facebook.com/share/p/16Qsay ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:17

DubbelFun schreef:
sterregoud schreef:
Een goede jager schiet enkel volwassen dieren dien geen jongen bij zich hebben. Dus in dat opzicht ben ik licht voor de jacht.

Een jong reekalf loopt niet bij de moeder maar ligt verscholen in het bos of hoog gras tot moeders terug komt. Dan zijn ze juist het meest kwetsbaar als moeders weg valt.
Tegen de tijd dat ze aan de voet mee lopen kunnen ze veelal ook al zelfstandig eten en hebben dus een grotere overlevingskans als moeder weg valt.

Kalfjes, tenminste bij damherten, dus ik ga vanuit bij de ree ook, lopen gelijk aan de voet mee hoor. Ze kunnen echter vanzelf niet de hele tijd mee, dus ze rusten veel, maar in principe lopen ze net als veulens gelijk aan de voet mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:26

Ik zou geen problemen met enkele roedels wolven. Maar tien vind ik te veel. Ik vind ook dat er naar het gebied gekeken moet worden en of daar dan een grotere variatie aan prooidieren moet komen, dus nul stand opheffen. En verder enkel als prooiwild zich zelf in stand kan houden met de wolf in de buurt. Als ik zie wat een ellende twee roedels alhier al aanrichten, nu zijn er vier, ik houd mn hart vast.

Ik heb respect voor wat Annemieke allemaal doet en boven water haalt.
Maar jammer dat ze niet wil samenwerken met anderen, want ik denk dat ze dan veel verder komt met haar naar bovengehaalde info. De schreeuwerige toon vind ik enorm vervelend en merk dat ik dan ook af haak en haar pagina niet bezoek. De directe aanpak vind ik in deze ook niet helpend, prima als je dat puur voor je eigen mening doet, maar werkt averechts als je anderen wilt mee krijgen of laten luisteren naar je verhaal, gemiste kans in mijn optiek.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:38

tienus63 schreef:
Aanval Putten, meerdere klein dieren uit weitje bij vakantiepark gedood of verdwenen.
Citaat:
26 september 2025/Putten/Gelderland

Bij een aanval op de kleindieren weide van een vakantiepark in Krachtighuizen zijn diverse slachtoffers gemaakt.

Twee kippen zijn verdwenen, 2 Vlaamse reuzen worden nog vermist en een geitje met keelbeet moest worden geëuthanaseerd.
Sterkte voor de eigenaren

Absoluut géén goed nieuws voor de recreatie ondernemers in Gelderland.
Ook afgelopen dinsdag kwam dit item ter sprake bij de wolvencommissie.
Terugloop bij de recreatieve sector betekent óók terugloop bij de winkeliers.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1GMRMj ... tid=wwXIfr

Maar dit is gewoon de realiteit, wolven pakken gewoon wat ze pakken kunnen. Dus ook konijntjes en kipjes :(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 19:51

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 19:53

Citaat:
26 september 2025/Epe/Gelderland

Hopelijk krijgt deze kentering een boemerang effect!

De tweede motie, die vooral gericht was op het bevorderen van samenleven met de wolf, kreeg nauwelijks steun en is met grote meerderheid verworpen ❌.

Besluit gemeenteraad over de wolf

Gisteravond heeft de gemeenteraad van Epe twee moties over de wolf besproken.
De eerste motie, die oproept tot meer aandacht voor de gevolgen van de aanwezigheid van de wolf en tot concrete maatregelen voor veiligheid en bescherming, is met ruime meerderheid aangenomen ✅.

De tweede motie, die vooral gericht was op het bevorderen van samenleven met de wolf, kreeg nauwelijks steun en is met grote meerderheid verworpen ❌.

Voor Gemeentebelangen Epe is ons standpunt kraakhelder: wij zijn tegen de gevolgen van de aanwezigheid van de wolf – tegen dode schapen, tegen aangevallen honden en tegen inwoners die zich niet meer veilig voelen in hun eigen omgeving.

Wij blijven ons inzetten voor duidelijke maatregelen en voor de veiligheid van mens en dier in onze gemeente.

Bron geen wolf in cultuurlandschap/ Gemeentebelangen Epe
https://www.facebook.com/share/p/1BbHfE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 20:26

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 26-09-25 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:41

Een jong reekalf loopt niet bij de moeder maar ligt verscholen in het bos of hoog gras tot moeders terug komt. Dan zijn ze juist het meest kwetsbaar als moeders weg valt.
Tegen de tijd dat ze aan de voet mee lopen kunnen ze veelal ook al zelfstandig eten en hebben dus een grotere overlevingskans als moeder weg valt.[/quote]

Kalfjes, tenminste bij damherten, dus ik ga vanuit bij de ree ook, lopen gelijk aan de voet mee hoor. Ze kunnen echter vanzelf niet de hele tijd mee, dus ze rusten veel, maar in principe lopen ze net als veulens gelijk aan de voet mee.[/quote]

Ehm nee, kalfjes van herten en reeën zijn zeker de eerste weken alleen , moeders legt ze ergens neer en gaat zelf op pad , zij komt terug om te voeden .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:45

Oh dat had ik even gemist dat de wolvin bij Leusden een nooddoding was.