Hannanas schreef:Geen kleine pony, gewoon voor groot gaan ze
Hoe groot is de pony? Op de foto dacht ik dat het een shet was.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Hoe nauwkeurig zijn die kaartjes eigenlijk?
Syrianda schreef:Toch verbaas ik me erover. Mijn oude stalgenoot heeft een weide met paarden op de Veluwe. 24-7 buiten en geen stallen.
Zij geeft aan totaal geen last te hebben van de wolf. Is in dat stuk nog niet gesignaleerd. Geen opgejaagde paarden (camera's rondom wei).
Ik blijf het ook voor haar toch spannend vinden. Het kan niet anders dan dat het een keer mis gaat....
Ben nu enorm blij met onze stal en het feit dat ze s nachts binnen staan.
Zijn er mensen hier die op de Veluwe wonen en ook nog geen issues met wolven bij hun paarden hebben?
Syrianda schreef:Zijn er mensen hier die op de Veluwe wonen en ook nog geen issues met wolven bij hun paarden hebben?
Toffeltje schreef:Hannanas schreef:Geen kleine pony, gewoon voor groot gaan ze
Hoe groot is de pony? Op de foto dacht ik dat het een shet was.
Citaat:↩️ EVEN EEN ZIJSTRAATJE IN ↪️
Vaak wordt door wolvenliefhebbers een wolvenaanval op vee gebagatelliseerd met het argument "ze gaan toch naar de slacht". Alsof het dierenleed van een wolvenaanval daarmee verontschuldigd en teniet gedaan kan worden. En vaak zijn het dezelfde mensen die nog een stap verder gaan door gruwelijke details te onthullen over hoe het er in de veehouderij aan toe zou gaan. Als praktiserend veganist verzinnen ze verhalen om mensen van hun gelijk te overtuigen. In Nederland zien we dat de PvdD en organisaties als Animal Rights en Wakker Dier niet schuwen om horrorverhalen gebaseerd op incidentele misstanden als iets wat gangbaar is in de dierhouderij te presenteren. Hiermee schetsen ze een verwrongen beeld van de werkelijkheid. Het kwalijke is dat mensen die nooit met de sector in aanraking komen, de gruwelijke verhalen soms klakkeloos geloven.
We kregen dit filmpje toegestuurd. We zien hierin een oude bekende terug, namelijk de melkveehouder uit Teldau (Duitsland) die afgelopen zondag op onze pagina vertelde over de aanval op zijn kalveren in de stal. Hij dient Duitse activisten die zich schuldig maken aan wat we hiervoor beschreven van repliek. Dat wilden we jullie niet onthouden. We hebben er weer ondertiteling onder gezet, zodat iedereen het kan volgen.
Syrianda schreef:Zijn er mensen hier die op de Veluwe wonen en ook nog geen issues met wolven bij hun paarden hebben?
Citaat:zandenbos nunspeet Gelderland
06-11-2024
Vóór 14.00 uur
Man zeker kwartier lang achtervolgd door een grote wolf/hond liep los, ongeveer anderhalve meter achter hem, hij hoorde de hond tjoenke, (is klein jankje), hij kijkt om en ziet op nog geen 2 meter achter hem een grote wolf staan. Hond gromde maar bleef gelukkig dicht bij baas, baas heeft geschreeuwd naar wolf, stokken gegooid en onderwijl hond dichtbij zich gehouden. Wolf was nergens van onder de indruk. Hij is met hond weggelopen en pas versneld, wolf liep op 4 meter afstand achter ze aan. Melder was lichtelijk in paniek, er waren ook geen mensen in de buurt en niet dicht bij zijn auto. Na kwartier lopen met wolf in kielzog kwam hij bij picknick tafel waar gelukkig 2 mensen zaten. Hond op tafel gezet,en mensen verteld dat hij achtervolgd werd. Mensen geloofde het niet totdat wolf te voorschijn kwam. Nu er meerdere mensen waren bleef wolf nog poosje staan kijken en is toen de andere kant op gegaan. Melder, hij zei ook dat als hij pas versnelde, de wolf dat ook deed, maar wolf deed ze verder niets. Ze hebben beide mazzel gehad (hond en baas). Het is in het Zandenbos in Nunspeet, hij liep op de grasbaan naast de A 28 afgeschermd met een hek. Het was heel erg beangstigend.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Ninx schreef:Syrianda schreef:Zijn er mensen hier die op de Veluwe wonen en ook nog geen issues met wolven bij hun paarden hebben?
Geen issues betekent denk ik vooral NOG geen issues.....
Bij de ezels en pony's in Wekerom waren ook geen issues, totdat het opeens wel zo is.
Met andere woorden (en dat is het irritante): je moet je leven aanpassen, en heel flink investeren met de kans dat er ooit of nooit een aanval plaatsvindt.
Morgen wordt bij mij de nieuwe omheining geplaatst voor het nachtgedeelte. Hopen dat dat voldoende zal zijn.
De paarden opsluiten in de stal is het veiligste, maar dat staat me zo enorm tegen.
Dus ik investeer maar flink in een zo veilig mogelijke uitloop.....
Net als iedereen weet ik ook dat er geen 100% garantie bestaat. Maar ik probeer maar hoopvol te zijn en mezelf niet gek te maken.
Rocamor schreef:Ik zit niet eens in wolvengebied, ergo, hier is nog geen wolf gezien (gelukkig en klop het af), maar zelfs ik voel me niet fijn buiten in het donker (maar ben ook een angsthaas).
Na het zien van dat filmpje met die enorme aantallen wolven, wordt dat er niet beter op.
Ik rij regelmatig de N302 langs het KNHS centrum en zie daar geregeld mensen in het donker wandelen, fietsen. Ik krijg er zelf de kriebels van
Sassy4barrel schreef:Is het dan niet verstandig voor haar om wolfwerend hekwerk te nemen en ze nachts op stal te zetten? vroeg of laat gaat het mis... vooral in dat gebied...
We hebben nu nog geen wolven hier in de buurt maar heb wel al de subsidie aangevraagd om het hekwerk aan te passen. en ze gaan nachts op stal. Buurman is het niet zo eens met het hekwerk volgens hem kunnen de herten dan niet meer in de wei (ze gaan ochtends heel vroeg vanuit het bosje door mijn wei naar zijn wei en dat is natuurlijk sneu als dat niet meer kan ) ; is dat zo; kunnen herten niet over wolfwerend hekwerk ?
Citaat:Wat zijn hybride wolven?
Een wolf-hondhybride is een kruising tussen een wolf en een gedomesticeerde hond. Eén deel van Europese wolven bezitten een zeer klein percentage DNA (<5%) dat afkomstig is van honden. Dit is het gevolg van incidentele kruising tussen wolven en honden in de loop van duizenden jaren. Deze wolven worden niet als hybriden beschouwd.
Er is in Nederland nog nooit een hybride wolf in het wild aangetroffen. In Duitsland zijn er in de afgelopen 20 jaar slechts twee gevallen van hybridisatie bekend. De Factfinding studie geeft aan dat uit recente genetische studies blijkt dat hybridisatie in de alpiene, Centraal-Europese en Scandinavische populaties zeer zeldzaam is (minder dan 1% van de onderzochte gevallen). Nederland kent bovendien geen loslopende zwerfhonden. Het risico op langdurig innig contact tussen wolf en hond, was nodig is dat ze zouden paren, is daardoor zeer klein.
DNA-onderzoek naar hybride wolven
In de meeste EU-lidstaten worden wolven intensief genetisch gemonitord en wordt ook hybridisatie nauwlettend bestudeerd, zodat eventueel snel ingegrepen kan worden. Bij het DNA-onderzoek in Nederland wordt allereerst bepaald of de schade is veroorzaakt door een wolf of door een ander dier. Hierbij wordt ook bepaald of sprake is van een kruising van een wolf met een andere diersoort, een zogenaamde hybride wolf. Wanneer een landbouwhuisdier gedood zou worden door een wolf die een kruising is met een andere diersoort krijgt BIJ12 hierover bericht van het onderzoekslaboratorium. Hetzelfde onderzoek vindt plaats bij aangereden en/of dood aangetroffen wolven. Tot nu toe is dit nog niet voorgekomen.
In de Factfinding study wolf wordt ook een uitgebreide uitleg gegeven over het testen van DNA op hybridisatie:
Voor elk DNA-monster wordt allereerst een soortbepaling uitgevoerd via een zogenaamde PCR-test. PCR staat voor polymerase-chain-reaction, een biochemische procedure waarbij een specifiek stukje diagnostisch DNA wordt gelokaliseerd en daarna vermeerderd. Vervolgens kan de exacte code ervan (de volgorde van de baseparen waaruit de DNA-streng is opgebouwd) vastgesteld worden via een procedure die ‘sequencing’ wordt genoemd. Voor het onderscheid tussen wolven en honden gebruikt men een stukje DNA van de zogenaamde controleregio van het mitochondriaal DNA (CR), dat niet bij prooidiersoorten vermeerderd kan worden en dat diagnostisch is voor hondachtigen. Aan de hand van de DNA-code kunnen dan verschillende varianten van dat gen onderscheiden worden. Van de tientallen varianten die er op dat CR-gen bestaan, komen sommige voor bij zowel honden als wolven en sommige ervan zijn uniek voor wolven.
Aangetroffen wolven in Nederland
Van de wolven die ooit in Nederland genetisch waargenomen zijn, kennen we vaak de oorsprong via genetische identificatie van elk individu, en toewijzing van het genotype aan de roedel van oorsprong, waarbij ook de ouders bekend zijn. In vele gevallen zijn ook de grootouders bekend en zijn deze ook weer geïdentificeerd als wolven, en kunnen we een hybride oorsprong ook op deze manier uitsluiten. Dit type onderzoek wordt in opdracht van BIJ12 en de gezamenlijke provincies elk kwartaal uitgevoerd door het onderzoekslaboratorium. Van de in totaal 147 via DNA vastgestelde individuele wolven (update 5-11-24) is de afkomst van kleine 27 niet (bij ons) bekend.
Gedrag hybride wolf
Het is ook niet zo dat een hybride wolf per definitie minder wild zou zijn. Het dier wordt opgevoed in het wild en zal daardoor niet meer of minder angst voor mensen hebben. Een verwilderde hond kan net zo wild zijn als een wolf.
Citaat:Nieuwe aflevering!
Even een stuk land omheinen met een wolfwerend hek klinkt makkelijk, maar is het niet. Karin, van paardenverzorgcentrum De Wildtshof, wil het risico niet langer nemen om de paarden waar zij met haar bedrijf voor zorgt op een ombeschermd stuk weiland in de omgeving te zetten. Haar eigen terrein kan ze beveiligen, maar dit betekent wel dat er voor minder paarden plek is.
Luister naar haar verhaal in aflevering 12 van Geleidewolf. Meer informatie via: https://ferry.fm/podcastproductie/geleidewolf/
#Geleidewolf #Geleidehonden #podcast #FerryFM #Wolf #paardrijden #Paarden
Jessix schreef:Sassy4barrel schreef:Is het dan niet verstandig voor haar om wolfwerend hekwerk te nemen en ze nachts op stal te zetten? vroeg of laat gaat het mis... vooral in dat gebied...
We hebben nu nog geen wolven hier in de buurt maar heb wel al de subsidie aangevraagd om het hekwerk aan te passen. en ze gaan nachts op stal. Buurman is het niet zo eens met het hekwerk volgens hem kunnen de herten dan niet meer in de wei (ze gaan ochtends heel vroeg vanuit het bosje door mijn wei naar zijn wei en dat is natuurlijk sneu als dat niet meer kan ) ; is dat zo; kunnen herten niet over wolfwerend hekwerk ?
Als de herten er overheen kunnen dan kan de wolf dat ook. Dus als je het goed doet, kan er niets meer in of uit.
tienus63 schreef:Wat zijn hybride wolven?Citaat:Wat zijn hybride wolven?
Een wolf-hondhybride is een kruising tussen een wolf en een gedomesticeerde hond. Eén deel van Europese wolven bezitten een zeer klein percentage DNA (<5%) dat afkomstig is van honden. Dit is het gevolg van incidentele kruising tussen wolven en honden in de loop van duizenden jaren. Deze wolven worden niet als hybriden beschouwd.
Er is in Nederland nog nooit een hybride wolf in het wild aangetroffen. In Duitsland zijn er in de afgelopen 20 jaar slechts twee gevallen van hybridisatie bekend. De Factfinding studie geeft aan dat uit recente genetische studies blijkt dat hybridisatie in de alpiene, Centraal-Europese en Scandinavische populaties zeer zeldzaam is (minder dan 1% van de onderzochte gevallen). Nederland kent bovendien geen loslopende zwerfhonden. Het risico op langdurig innig contact tussen wolf en hond, was nodig is dat ze zouden paren, is daardoor zeer klein.
DNA-onderzoek naar hybride wolven
In de meeste EU-lidstaten worden wolven intensief genetisch gemonitord en wordt ook hybridisatie nauwlettend bestudeerd, zodat eventueel snel ingegrepen kan worden. Bij het DNA-onderzoek in Nederland wordt allereerst bepaald of de schade is veroorzaakt door een wolf of door een ander dier. Hierbij wordt ook bepaald of sprake is van een kruising van een wolf met een andere diersoort, een zogenaamde hybride wolf. Wanneer een landbouwhuisdier gedood zou worden door een wolf die een kruising is met een andere diersoort krijgt BIJ12 hierover bericht van het onderzoekslaboratorium. Hetzelfde onderzoek vindt plaats bij aangereden en/of dood aangetroffen wolven. Tot nu toe is dit nog niet voorgekomen.
In de Factfinding study wolf wordt ook een uitgebreide uitleg gegeven over het testen van DNA op hybridisatie:
Voor elk DNA-monster wordt allereerst een soortbepaling uitgevoerd via een zogenaamde PCR-test. PCR staat voor polymerase-chain-reaction, een biochemische procedure waarbij een specifiek stukje diagnostisch DNA wordt gelokaliseerd en daarna vermeerderd. Vervolgens kan de exacte code ervan (de volgorde van de baseparen waaruit de DNA-streng is opgebouwd) vastgesteld worden via een procedure die ‘sequencing’ wordt genoemd. Voor het onderscheid tussen wolven en honden gebruikt men een stukje DNA van de zogenaamde controleregio van het mitochondriaal DNA (CR), dat niet bij prooidiersoorten vermeerderd kan worden en dat diagnostisch is voor hondachtigen. Aan de hand van de DNA-code kunnen dan verschillende varianten van dat gen onderscheiden worden. Van de tientallen varianten die er op dat CR-gen bestaan, komen sommige voor bij zowel honden als wolven en sommige ervan zijn uniek voor wolven.
Aangetroffen wolven in Nederland
Van de wolven die ooit in Nederland genetisch waargenomen zijn, kennen we vaak de oorsprong via genetische identificatie van elk individu, en toewijzing van het genotype aan de roedel van oorsprong, waarbij ook de ouders bekend zijn. In vele gevallen zijn ook de grootouders bekend en zijn deze ook weer geïdentificeerd als wolven, en kunnen we een hybride oorsprong ook op deze manier uitsluiten. Dit type onderzoek wordt in opdracht van BIJ12 en de gezamenlijke provincies elk kwartaal uitgevoerd door het onderzoekslaboratorium. Van de in totaal 147 via DNA vastgestelde individuele wolven (update 5-11-24) is de afkomst van kleine 27 niet (bij ons) bekend.
Gedrag hybride wolf
Het is ook niet zo dat een hybride wolf per definitie minder wild zou zijn. Het dier wordt opgevoed in het wild en zal daardoor niet meer of minder angst voor mensen hebben. Een verwilderde hond kan net zo wild zijn als een wolf.
Bron stichting WenN
https://www.facebook.com/share/p/19TxFLWRmt/?