Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:56

Veronica2 schreef:
Raineri schreef:
In realiteit hebben vooral de steden “overlast” van mensen met een migratie-achtergrond en niet zozeer niet-randstad gebieden. En toch stemt vooral het laatst genoemde gebied van nl op pvv. Onbekend maakt onbemind?

Het overgrote deel van mensen die bezwaren ventileren over de 'stroom' van asielzoekers en vluchtelingen, heeft nog nooit daadwerkelijk zo iemand van dichtbij gezien. Het is napraterij en het overmatig breed delen van onderbuikgevoelens.

Exact!

Er hebben meer mensen last van vuurwerk dan van immigranten. ;)
Om maar eens iets te noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:18

Ow gaan we weer..mensen mogen geen persoonlijke ervaringen delen over de overlast die ze ervaren van migranten. (want dat telt om de een of andere vreemde reden niet) Maar de mensen in dit topic mogen wel gaan invullen voor hun dat ze geen overlast ervaren en nooit een immigrant van dichtbij hebben gezien. :+

Kunnen we het niveau aub wat hoger houden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:20

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:
Mocht Poetin winnen dan is het einde EU, dan komt er een vluchtelingenstroom op gang waarbij we met weemoed terugdenken aan die paar 10.000 den die nu komen.

Eens...
En dan kost het vele male meer als dat we nu Oekraïne vol steunen. Het is dom , kortzichtig en verdrietig dat het westen nu niet vol met van alles over de brug komt.
Ruslands oorlog industrie draait op volle toeren. En het westen? Ik vrees dat we volledig overlopen gaan worden in Europa door de Russen als Oekraïne verliest. Poetin wil meer. Heeft al steun van Noord Korea (en wapens).

Als Nederland wel vol Oekraine gaat steunen is er ook een kans dat Rusland zich tegen Nederland keert en dan kunnen we zelf straks allemaal vluchten.

Het is hoe dan ook een enorm lastige situatie vind ik, waar het moeilijk te bepalen is wat nu echt het goede is om te doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:25

Elisa2 schreef:
Ow gaan we weer..mensen mogen geen persoonlijke ervaringen delen over de overlast die ze ervaren van migranten. (want dat telt om de een of andere vreemde reden niet) Maar de mensen in dit topic mogen wel gaan invullen voor hun dat ze geen overlast ervaren en nooit een immigrant van dichtbij hebben gezien. :+

Kan alleen voor mezelf spreken. Ik vind het prima als men daarover spreekt. Ik wilde in mijn post aangeven dat mijn bericht daar simpelweg niet overgaat:

Raineri schreef:
In realiteit hebben vooral de steden “overlast” van mensen met een migratie-achtergrond en niet zozeer niet-randstad gebieden. En toch stemt vooral het laatst genoemde gebied van nl op pvv. Onbekend maakt onbemind?

Ik voel hem nu al aankomen: “ja maar ik woon in dorp X en daar hebben we probleem zus en zo.” Ik heb het niet over jouw persoonlijke ervaring, maar over informatie op landelijke schaal.

De reden waarom ik specifiek wegblijf daarvan is omdat:
1. Ik ken de specifieke ervaringen niet
2. De stem van populisme wordt al genoeg gevoed dit soort verhalen
3. Het is een algemeen politiek discussie topic. Nationale cijfers lijken mij meer van belang en daarmee feiten. De informatie die ik aanhaal is controleerbaar. Misschien heb ik wat verzaakt in bronvermelding overigens dus daar ben ik wel schuldig moet ik zeggen. (https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/22/ve ... 3-a4181121)

Staat vrij overigens om ervaringen te delen. Wellicht wel wat off-topic.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 25-12-23 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:26

Als Nederland (navo, eu) zich tegen Putin keert,
staat Oekraïne er niet alleen voor.

Vrij naar Wim Kan:
"Zeg dan 'nee' tegen het Kremlin,
zeg dan ronduit en gewoon dat je 't verdomt,
'nee tegen het Kremlin' - en in Godsnaam dan maar zien wat er van komt."

Of het gedicht van Van Randwijk:
"Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht."

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:50

Janneke2 schreef:
Als Nederland (navo, eu) zich tegen Putin keert,
staat Oekraïne er niet alleen voor.

Vrij naar Wim Kan:
"Zeg dan 'nee' tegen het Kremlin,
zeg dan ronduit en gewoon dat je 't verdomt,
'nee tegen het Kremlin' - en in Godsnaam dan maar zien wat er van komt."

Of het gedicht van Van Randwijk:
"Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht."

En dikwijls komt een tiran democratisch aan t bewind.
En nog ‘dikwijlser’ is het een populist. ;)

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:21

Elisa2 schreef:

Uiteraard mag dat, alleen die ervaringen mogen ook in perspectief gezet worden. Dat lijkt me een goed ding. Als mensen alleen maar negatieve ervaringen delen met migranten, en er wordt niet verteld dat mensen ook van andere dingen last hebben, krijg je een heel gekleurd beeld over migranten, en dat vind ik ook niet getuigen van een hoog niveau.

En het is natuurlijk niet omdat mensen van andere dingen ook last hebben, dat er niet over migranten mag worden gepraat. Ik zou er de zoekfunctie op los moeten laten om te weten hoeveel het is, maar ik gok zomaar de helft van dit topic.
Verder heb ik denk ik de hulken gemist, maar kan me niet herinneren dat er mensen zijn aangesproken op het delen van hun ervaringen met vluchtelingen, asielzoekers of migranten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:48

Nee het gaat me ook alleen om de laatste pagina. Ik ga trouwens ook niet weer mee doen met de discussie over immigranten. Daar is al zoveel over gezegd.

Ik snap trouwens niet dat mensen moeten vertellen dat als ze last hebben van immigranten dat ze ook last hebben van vuurwerk ofzo.. die logica ontgaat mij. :o?

AvalancheJarig

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:53

Blijkbaar zijn immigranten voor sommigen niet zo'n groot probleem, en voor anderen helemaal niet :) Zoals ik al zei, perspectief lijkt me een goed ding :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:39

Elisa2 schreef:
Als Nederland wel vol Oekraine gaat steunen is er ook een kans dat Rusland zich tegen Nederland keert en dan kunnen we zelf straks allemaal vluchten.

En wat zou Rusland dan gaan doen dat wij allemaal zouden moeten vluchten? Dit soort losse flodders heeft niemand wat aan en je bent ook niet echt toeschietelijk met onderbouwing. Dus nogmaals mijn vraag: wat gaat Rusland dan tegen Nederland doen als de regering van ons land besluit om Oekraine te blijven steunen in diens oorlog tegen Rusland?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:18

listiglistje schreef:
Ik heb hier al eerder nare ervaringen gedeeld, inzake coa Budel op het azc zelf en wat ik daar zie en meemaak.

Kennismigranten/expats/arbeidsmigranten geen nare ervaringen, maar wel heel veel last van.
Ik woonde in Eindhoven, daarom ook verhuisd naar het platteland.
Zorg, onderwijs, woningen, alles staat daardoor enorm onder druk.
Gekkenhuis daar met asml, philips, universiteit. ed

En dan denk jij dat het probleem de migranten persoonlijk zijn, en niet het beleid van de overheid?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:03

Nikass schreef:
En dan denk jij dat het probleem de migranten persoonlijk zijn, en niet het beleid van de overheid?

Ja precies, net als met de boeren.. het probleem zijn de boeren zelf, niet de overheid (met regels en eisen etc)
Als de migranten een beetje opgelet hadden dan weten ze al jaren dat het hier niet goed geregeld is ..

Los daarvan, in de grote steden is er overlast van bepaalde bevolkingsgroepen.. dat is wat het is ..

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:10

Zeker, de immigranten hadden braaf de Telegraaf moeten lezen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:53

"Bepaalde bevolkingsgroepen"...?

Hooligans? Drugsgebruikers...? Jeugdbendes...??
(Of toch Marokkaanse knullen, maar wil je dat niet zeggen...???)

:o... ik hou niet zo van meel in de mond.
We leven in een vrij land, dus zeg het met klare taal... ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:09

Precies Janneke, gewoon zeggen waar het op staat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:48

Irmaz, ik heb even gemist dat Rutte ( Nederland) in eerste instantie achter Rusland wilde gaan staan. Heb je daar een bron van?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 02:03

Afbeelding

Fijne kerst allemaal :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 07:37

Janneke2 schreef:

Klare taal?? Lees je eigen berichten zo nu en dan eens terug :D

Ik keek even voor onderbouwingen.. maar nee..

:+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:35

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

En wat zou Rusland dan gaan doen dat wij allemaal zouden moeten vluchten? Dit soort losse flodders heeft niemand wat aan en je bent ook niet echt toeschietelijk met onderbouwing. Dus nogmaals mijn vraag: wat gaat Rusland dan tegen Nederland doen als de regering van ons land besluit om Oekraine te blijven steunen in diens oorlog tegen Rusland?

Ligt er natuurlijk geheel aan WAT Nederland precies gaat doen. Als Oekraine bij de EU komt en de NAVO gaat vechten tegen Rusland kan Nederland natuurlijk ook doelwit worden en dan heb ik het nog niet over de kernwapen dreiging. Maar goed, het leek mij dat mensen de meeste scenario's wel zelf kunnen bedenken vandaar dat ik het niet onderbouwd had.

Waarmee ik niet zeg dat Oekraine niet gesteund moet worden, maar wel dat er heel goed gekeken moet worden naar hoe dat het beste kan en dat dit an sich al behoorlijk lastig is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:24

Zolang Oekraïne in de oorlog zit is toetreding niet mogelijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:43

Janneke2 schreef:

Klare taal.........., wat voor jou klare taal is kan voor een ander warrig, ingewikkeld of moeilijk te vatten zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:59

Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:

Ligt er natuurlijk geheel aan WAT Nederland precies gaat doen. Als Oekraine bij de EU komt en de NAVO gaat vechten tegen Rusland kan Nederland natuurlijk ook doelwit worden en dan heb ik het nog niet over de kernwapen dreiging. Maar goed, het leek mij dat mensen de meeste scenario's wel zelf kunnen bedenken vandaar dat ik het niet onderbouwd had.

Waarmee ik niet zeg dat Oekraine niet gesteund moet worden, maar wel dat er heel goed gekeken moet worden naar hoe dat het beste kan en dat dit an sich al behoorlijk lastig is.

Dank voor je toelichting +:)+ . Ik begrijp je zorgen, maar de enige manier waarop wij als NAVO lid onderdeel worden van de oorlog, is als Rusland besluit een NAVO lidstaat aan te vallen. Zolang ze dat niet doen, verandert er zo goed als niks. De NAVO kan niet besluiten tot een aanval, zo is de organisatie niet ingericht en er is ook helemaal geen mandaat voor en daarom zal dat nooit gebeuren. De nucleaire dreiging is niet zo groot en de kans dat Poetin daar naar grijpt is heel erg klein. Dat is sinds het begin van de oorlog zo en daar is niks aan veranderd met het vorderen van de oorlog. De kans is wel groot dat Poetin de oorlog gaat winnen en dat zou afschuwelijk zijn, maar ook het begin van een lange reeks van hetzelfde in die hoek van de wereld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:00

Asciugamano schreef:
Exact!

Er hebben meer mensen last van vuurwerk dan van immigranten. ;)
Om maar eens iets te noemen.

Of van immigranten met vuurwerk :D :D :D

In veel van de grote steden (zoals bv in Den Haag) zijn autochtonen in de minderheid met 44,4%.
In sommige wijken, zoals de Schilderswijk, Laak en Transvaal ligt het % allochtonen dichtbij de 100%. (diverse nationaliteiten). Juist die wijken veranderen met oud en nieuw in complete oorlogsgebieden.
Daar wil je dan niet zijn. Laat staan wonen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:14

Klaas heeft een tijd in Den Haag gewoond.

Laten we zeggen dat deze allochtonen zich uitstekend aan de plaatselijke mores hebben aangepast.

(Persoonlijk meed ik Den Haag als de p... in deze tijd van het jaar.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:30

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dank voor je toelichting +:)+ . Ik begrijp je zorgen, maar de enige manier waarop wij als NAVO lid onderdeel worden van de oorlog, is als Rusland besluit een NAVO lidstaat aan te vallen. Zolang ze dat niet doen, verandert er zo goed als niks. De NAVO kan niet besluiten tot een aanval, zo is de organisatie niet ingericht en er is ook helemaal geen mandaat voor en daarom zal dat nooit gebeuren. De nucleaire dreiging is niet zo groot en de kans dat Poetin daar naar grijpt is heel erg klein. Dat is sinds het begin van de oorlog zo en daar is niks aan veranderd met het vorderen van de oorlog. De kans is wel groot dat Poetin de oorlog gaat winnen en dat zou afschuwelijk zijn, maar ook het begin van een lange reeks van hetzelfde in die hoek van de wereld.

Toen de oorlog net begon was de voorspelling dat als nucleaire wapens gebruikt zouden worden het gerichte en lokale aanvallen zouden worden rondom het grensgebied.
Dit omdat zelfs Putin begrijpt dat mutually assured destruction (MAD) geen doen is.
https://www.britannica.com/topic/mutual ... estruction

Maar goed. Er waren ook best wat experts die zeiden dat de kans nihil is dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen.

Ik weet niet meer wie volt deelde op vorige pagina maar zij zijn zowaar de enige die spreken over internationale samenwerking. Dat maakt ze direct de meest realistische partij, in mijn ogen. We kunnen niet een of ander apart oord worden met afwijkende regels. Jammer dat veel mensen zo bang worden gemaakt voor de EU. Denk dat een aantal oplossingen wel daar liggen uiteindelijk.