Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Ik zeg ook niet dat het een excuus is, maar ik lees liever een uitgebreide opinie dan oneliners. Van beide kanten.
Electra63 schreef:Je kunt hele verhalen vertellen.
Het is een feit dat Netanyahu Gaza volledig wil vernietigen, inclusief baby's en kinderen, journalisten en hulpverleners.
Daar is geen enkel excuus voor.
Net zoals er geen excuus is voor de illegale nederzettingen door ultra-orthodoxe joden en het verdrijven van de inwoners daar.
mysa schreef:Ja, dat kan. Ieder z'n meug. Ik weet niet of Bulck het nou helemaal als excuus gebruikt, ik heb eerder de indruk dat ze achtergronden, die wij over het algemeen minder goed kennen, wil toelichten. Iedere situatie heeft achtergronden. En als je geweld in de toekomst zo veel mogelijk wilt inperken, zul je om te beginnen moeten onderzoeken hoe het zo ver heeft kunnen komen, hoe die dingen werken.
Het vervelende is, dat je meteen in het pro-Israël kamp wordt geduwd als je hier en daar vraagtekens plaatst. Ik heb daar zelf ook last van. Maar ik heb gruwelijk de pest aan de regering Netanyahu en nog meer aan fanatieke gelovigen, of dat nou joden, moslims of christenen zijn. En heb diep medelijden met de mensen in Gaza. Alleen het gevoel dat ik dat voortdurend moet benadrukken vind ik eigenlijk niet kloppen.
Electra63 schreef:Ik vind ieder slachtoffer van oorlogsgeweld er 1 teveel.
Maar als onschuldige slachtoffers vallen door een westerse, democratisch bevriend land, nog net iets erger.
Van een beschaafd land, verwacht je dat zij zich houden aan het internationale oorlogsrecht.
Ondanks al je lappen tekst, die duidelijk bevooroordeel zijn.
Google eens op Rinke Verkerk en zie het eens vanuit een anderekant.
Electra63 schreef:https://www.facebook.com/share/p/1BfSE9kaph/
Kijk tip: een documentaire vanavond over de (illegale) nederzettingen pp de Westelijke Jordaanoever.
Op NPO3 om 20.55 uur.
bulck schreef:Electra63 schreef:https://www.facebook.com/share/p/1BfSE9kaph/
Kijk tip: een documentaire vanavond over de (illegale) nederzettingen pp de Westelijke Jordaanoever.
Op NPO3 om 20.55 uur.
Ik heb deze docu net bekeken en vond de documentaire van Louis Theroux over de settlers best eenzijdig. Hij richt zich vooral op de extremistische kanten en vergeet dat veel settlers gewoon gewone mensen zijn, die om verschillende redenen in die gebieden wonen. Het komt nu over alsof ze allemaal als militante fanatici worden neergezet, terwijl dat lang niet altijd zo is.
Daarnaast miste ik de historische context, wat me eigenlijk wel wat teleurgesteld heeft en niet zijn gewoonte is. Veel Israëli’s zien de Westelijke Jordaanoever als hun oude thuisland met een diepe religieuze betekenis. Die kant van het verhaal kwam nauwelijks aan bod, wat het doet lijken alsof ze alleen maar land stelen. Ook moet je al kennis hebben over de 3 gebieden/zones, waar heel kort ff iets van gezegd wordt. Hier is duidelijk het Israelisch bestuurd gebied dat in beeld komt.
Wat me ook stoorde, is dat de documentaire vooral Palestijnen als slachtoffers laat zien, maar niet echt laat zien dat settlers ook regelmatig met geweld te maken krijgen. Dat stukje veiligheid en angst van de andere kant werd onderbelicht.
Er wordt vooral gefocust op conflicten en spanningen(sensatie), terwijl er ook plekken zijn waar Israëli’s en Palestijnen samenwerken of vreedzaam samenleven. Dat positieve beeld miste ik eigenlijk en is dus voor de simpelen onder ons weer weinig nuancerend of een beetje hapklaar gemaakt.
Al met al lijkt het alsof de documentaire een politiek statement maakt tegen de nederzettingen, in plaats van een eerlijk en genuanceerd beeld te schetsen, mss ook niet geheel verwonderlijk.
Van Louis Theroux heb ik al eerder docu's gezien, waar een bepaalde kleuring altijd wel speelt (wat logisch is), maar had wel meer verwacht ofzo, juist omdat hij anders veel beter en dieper ingaat op de verschillende invalshoeken, kritischer en met meer empathie voor die verschillende invalshoeken.
Electra63 schreef:Het ICJ heeft al in 2024 geoordeeld dat de nederzettingen illegaal zijn.
Tevens worden de nederzettingen nog steeds uitgebreid en worden bewoners verdreven en kijken Israëlische militairen toe.
https://rightsforum.org/israel-breidt-b ... ns-gebied/
https://www.amnesty.nl/actueel/geweld-i ... -apartheid
En dan vind jij dat deze documentaire het maar vanuit 1 perspectief bekijkt?
Gek he? Het zijn illegale nederzettingen en Israël heeft schijt aan de hele wereld.
mysa schreef:"Ze blijven maar ruzie zoeken met hun buurlanden" is een oversimplificatie, Iran en Israël zijn al heel lang aartsvijanden.
karuna schreef:https://nos.nl/artikel/2570958-luchtaan ... ertop-iran
Vervolgens is israel Iran aan het bestokengeen idee waar ze mee bezig zijn maar ze blijven ruzie zoeken met hun buren
. Iran zou nog wel eens stevig kunnen terugslaan. Nog meer onschuldige slachtoffers
Hannanas schreef:Daarom, belangrijk dat iedereen in de hele regio daar het geloof eens loslaat. Geloof en geschiedenis. Diepe religieuze betekenissen dienen nu enkel als voedingsbodem voor problemen. Je kunt altijd verder terug en toen bestond het Joodse geloof of de islam of de andere smaken nog niet. Wat een ellende komt er van om alles krampachtig te willen vasthouden. Niemand heeft meer recht dan de ander.
Veronica2 schreef:mysa schreef:"Ze blijven maar ruzie zoeken met hun buurlanden" is een oversimplificatie, Iran en Israël zijn al heel lang aartsvijanden.
De rol van Iran wordt vaker onderschat en er wordt ook eigenlijk te weinig aandacht aan besteed.
Eens met Hannanas dat "diepe religieuze betekenissen" teveel en te vaak voedingsbodem zijn voor geweld.