Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:21

Je kunt hele verhalen vertellen.
Het is een feit dat Netanyahu Gaza volledig wil vernietigen, inclusief baby's en kinderen, journalisten en hulpverleners.
Daar is geen enkel excuus voor.

Net zoals er geen excuus is voor de illegale nederzettingen door ultra-orthodoxe joden en het verdrijven van de inwoners daar.

mysa

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:23

Ik zeg ook niet dat het een excuus is, maar ik lees liever een uitgebreide opinie dan oneliners. Van beide kanten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:37

mysa schreef:
Ik zeg ook niet dat het een excuus is, maar ik lees liever een uitgebreide opinie dan oneliners. Van beide kanten.

Ieder zijn mening maar ik lees liever heldere korte stukken tekst ipv enorme lappen tekst van iemand die niet door heeft zelf in een bubbel te zitten en met heel veel woorden tracht 'gelijk' te krijgen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:56

Ja, dat kan. Ieder z'n meug. Ik weet niet of Bulck het nou helemaal als excuus gebruikt, ik heb eerder de indruk dat ze achtergronden, die wij over het algemeen minder goed kennen, wil toelichten. Iedere situatie heeft achtergronden. En als je geweld in de toekomst zo veel mogelijk wilt inperken, zul je om te beginnen moeten onderzoeken hoe het zo ver heeft kunnen komen, hoe die dingen werken.

Het vervelende is, dat je meteen in het pro-Israël kamp wordt geduwd als je hier en daar vraagtekens plaatst. Ik heb daar zelf ook last van. Maar ik heb gruwelijk de pest aan de regering Netanyahu en nog meer aan fanatieke gelovigen, of dat nou joden, moslims of christenen zijn. En heb diep medelijden met de mensen in Gaza. Alleen het gevoel dat ik dat voortdurend moet benadrukken vind ik eigenlijk niet kloppen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:58

Electra63 schreef:
Je kunt hele verhalen vertellen.
Het is een feit dat Netanyahu Gaza volledig wil vernietigen, inclusief baby's en kinderen, journalisten en hulpverleners.
Daar is geen enkel excuus voor.

Net zoals er geen excuus is voor de illegale nederzettingen door ultra-orthodoxe joden en het verdrijven van de inwoners daar.

Die 'hele verhalen'(gesproken stelt het niets voor) zijn nodig om kennis over de kwestie te krijgen en ook onwaarheden de wereld uit te helpen.
Het is niet enkel een gecreëerd issue door Netanyahu of aan hem te verwijten. En die verwijten zijn al decennia eveneens te verwijten de kant van Hamas, dus dat is gewoon maar eenzijdig iets benaderen.

In Irak destijds en momenteel nu in Yemen en Soedan gebeurt hetzelfde, waar zijn daar de rally's en protesten. Zelf op die protestacties van de Palestijnse zaak (zelf niet door de 'blanke' mensen die dan inzitten met het menselijk leed) zie je geen enkele vlag, waarom omdat ze simpelweg niet meetellen voor de Westerse Agenda, en ja die is grotendeels woke links met een grote inmenging van islamisering (zat er ook eentje op dat schip, een absolute schande dat zo iemand zelf in onze Europese politiek zit!), waar we dan ook al komen op dat moeilijk punt wat eigenlijk niet meer benoemd mag worden, want dan ben je een fascist, racist of zogezegd ontvreemd van deze wereld of zou je geen empathie hebben.

Dat er voor Gaza weinig oplossing is, effectief heel moeilijk. Hoewel daar woorden ook verdraaid en anders in de media komen dan wat er daadwerkelijk gezegd wordt.

En dat gedoe over de Westbank, dat is nog steeds grondgebied van Israel. Dus koloniaal is een bizar begrip op eigen grond. Daar zijn akkoorden over gesloten geweest, maar die kunnen effectief wijzigen, zeker bij constante dreiging(die er effectief ook is, ook al komt dat niet naar voren in onze media en dan vergeten we ook ff de locatie tov bvb Tel Aviv) en dan nog spreken we hier over 3 regio's, waarvan Israel nog steeds 1 regio tot hiertoe bedoogd en die zelf judenfrei is.(over etnische zuivering en apartheid gesproken)
De conflicten waar je over spreekt spelen zich af in regio B, waar er gedeeld bestuurd wordt, maar nu door constante dreiging effectief IDF en Israel wel duidelijk is. En ook daar kan je eens of oneens zijn, maar dat is daar nu eenmaal de situatie zoals ze is.

En je kan blijven roepen op kinderen en vrouwen en andere burgerslachtoffers die er vallen (ook daar aan beide kanten trouwens), maar dat gaan wij niet veranderen. Roep je dat dan ook voor de mensen in Yemen (hier op bokt geen topic over, wat ook wat zegt over hoe media jullie drijft), daar zijn de afgelopen maanden meer doden gevallen dan in heel dit conflict in Israel. En dan spreken we niet over de hongersnood en slechte leefomstandigheden en plus)
En ik weet dat je niet graag hebt dat er een ander conflict wordt bijgehaald, maar doe niet hypocriet op het ene terwijl je wegkijkt voor het anderen. Want die empathie is dan toch heel selectief en maar net wat je uitkomt in een retoriek die je steeds maar blijft herhalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:07

Ik vind ieder slachtoffer van oorlogsgeweld er 1 teveel.
Maar als onschuldige slachtoffers vallen door een westerse, democratisch bevriend land, nog net iets erger.
Van een beschaafd land, verwacht je dat zij zich houden aan het internationale oorlogsrecht.
Ondanks al je lappen tekst, die duidelijk bevooroordeel zijn.

Google eens op Rinke Verkerk en zie het eens vanuit een anderekant.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:24

mysa schreef:
Ja, dat kan. Ieder z'n meug. Ik weet niet of Bulck het nou helemaal als excuus gebruikt, ik heb eerder de indruk dat ze achtergronden, die wij over het algemeen minder goed kennen, wil toelichten. Iedere situatie heeft achtergronden. En als je geweld in de toekomst zo veel mogelijk wilt inperken, zul je om te beginnen moeten onderzoeken hoe het zo ver heeft kunnen komen, hoe die dingen werken.

Het vervelende is, dat je meteen in het pro-Israël kamp wordt geduwd als je hier en daar vraagtekens plaatst. Ik heb daar zelf ook last van. Maar ik heb gruwelijk de pest aan de regering Netanyahu en nog meer aan fanatieke gelovigen, of dat nou joden, moslims of christenen zijn. En heb diep medelijden met de mensen in Gaza. Alleen het gevoel dat ik dat voortdurend moet benadrukken vind ik eigenlijk niet kloppen.

Het is 'hij', jaja op die meidenforum lol

Ik heb zeker mijn afkomst en de dubbele nationaliteit, maar ben in eerste plek nog steeds Belg, Europeaan en vooral liberaal in mijn denken en doen. Ik heb ook genoeg moslimvrienden, die vaak zelf versteld staan over hoe dit speelt of hoe ze zelf fronsen bij hoe sommige sympathisanten dan staan mee te juichen voor iets waar ze geen benul van hebben.

En meningen mogen verschillen, gelukkig hebben we dat recht hier nog steeds. Maar het is effect zo, dat als in dit conflict ook maar iets anders aangehaald wordt, dit gemarginaliseerd wordt tot pro-Netanyahu, of fascist, rascist, whatever ze dan ff kunnen bedenken. Ik heb hier al vaak dezelfde slogans gehoord, maar nuancering of wederkerigheid amper tot niet. We zullen het probleem zelf niet oplossen, maar in deze wereld kunnen we ook niet langer onwetend zijn (maar het moet gezegd, je moet echt zoeken, analyseren en scherp blijven)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:00

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:01

Electra63 schreef:
Ik vind ieder slachtoffer van oorlogsgeweld er 1 teveel.
Maar als onschuldige slachtoffers vallen door een westerse, democratisch bevriend land, nog net iets erger.
Van een beschaafd land, verwacht je dat zij zich houden aan het internationale oorlogsrecht.
Ondanks al je lappen tekst, die duidelijk bevooroordeel zijn.

Google eens op Rinke Verkerk en zie het eens vanuit een anderekant.

Sorry maar dat is ook weer zo'n slogan dat koud en warm tegelijk uitblaast en eigenlijk gewoon wilt zeggen dat Israel zich moet laten doen.

Dus Israel mag zich "verdedigen", maar eigenlijk maar net genoeg dat ze zelf niet vernietigd worden?
Waarom zouden we Israel plots aan een hogere standaard moeten onderwerpen, uberhaupt als enig democratisch land in dat gebied en dus met uitdagingen waar wij zelf geen weet/echt begrip van hebben, wetende dat we zelf die standaard niet hanteren of ooit gehanteerd hebben?!

Zover moet je niet gaan, Irak is nog niet zolang geleden en zo mooi hebben we dat daar ook niet gespeeld, als we dan spreken over oorlogsrecht en oorlogsmisdaden én het hanteren van die Westerse standaarden. Syrie kan men daar ook wel bijrekenen. Of mss dichter bij huis, de balkanoorlogen (waar de NAVO heel wat burgerslachtoffers en er legio oorlogsmisdaden gevallen en gepleegd zijn en dat nog steeds voor conflicten zorgt en ja daar zit de islam ook weer voor iets tussen) Momenteel, grotere druk binnen Kosovo en Albanie, die het moeilijk hebben om de Sharia onderdrukt te houden, wat dus ook al meer en meer begint te spelen binnen de Europese commissie, waar dan onder het mom van inclusiviteit en diversiteit er poortjes gezocht worden.

Je kan je mss dan ergeren aan een paar alinea's tekst, maar met van die halve slagzinnen maak je niets duidelijk (simpel omdat het vervolg of de volledigheid diezelfde zinnen heel anders zullen plaatsen naar context en interpretatie)

Als jij me 1 conflict in de wereld kan aanhalen waar die zogenaamde standaarden gehanteerd en vooral gerespecteerd worden, dan wil ik dat gerust eens inkijken. Europa is momenteel zelf aan het struggelen om uberhaupt overeind te blijven en dan ligt onze zwakte ook vooral op een slecht en zwak militair beleid, een zwak politiek beleid en een te doorgedreven inclusiviteit en diversiteit, waarbij we de eigen normen en waarden meer een meer opzij hebben laten plaatsen, waardoor er ook helemaal geen eenheid is en we dus heel gemakkelijk ten prooi zullen vallen aan 'minderheden'. Want vergeet niet, het zijn de minderheden die radicaliseren, het zijn de minderheden die hele regeringen en samenlevingen kunnen vernietigen. Dan mag je me "bevooroordeeld" noemen door wat mijn familie in Syrie is overkomen, maar die hadden een kleine 30 jaar terug eens goed gelachen met het idee dat die paar extremisten/activisten, dat welvarend land op de knieën zou krijgen. Met welke standaard ga je dan afkomen?

*Edit net op Al jazeera, Hamas trots over hoe ze een bus met hulpverleners onder vuur hebben genomen en er spraken is van verschillende doden. Benieuwd of dit onze media zal bereiken en hoe het weer niet verdraait zal worden...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:10

Electra63 schreef:
https://www.facebook.com/share/p/1BfSE9kaph/

Kijk tip: een documentaire vanavond over de (illegale) nederzettingen pp de Westelijke Jordaanoever.
Op NPO3 om 20.55 uur.

Ik heb deze docu net bekeken en vond de documentaire van Louis Theroux over de settlers best eenzijdig. Hij richt zich vooral op de extremistische kanten en vergeet dat veel settlers gewoon gewone mensen zijn, die om verschillende redenen in die gebieden wonen. Het komt nu over alsof ze allemaal als militante fanatici worden neergezet, terwijl dat lang niet altijd zo is.

Daarnaast miste ik de historische context, wat me eigenlijk wel wat teleurgesteld heeft en niet zijn gewoonte is. Veel Israëli’s zien de Westelijke Jordaanoever als hun oude thuisland met een diepe religieuze betekenis. Die kant van het verhaal kwam nauwelijks aan bod, wat het doet lijken alsof ze alleen maar land stelen. Ook moet je al kennis hebben over de 3 gebieden/zones, waar heel kort ff iets van gezegd wordt. Hier is duidelijk het Israelisch bestuurd gebied dat in beeld komt.

Wat me ook stoorde, is dat de documentaire vooral Palestijnen als slachtoffers laat zien, maar niet echt laat zien dat settlers ook regelmatig met geweld te maken krijgen. Dat stukje veiligheid en angst van de andere kant werd onderbelicht.

Er wordt vooral gefocust op conflicten en spanningen(sensatie), terwijl er ook plekken zijn waar Israëli’s en Palestijnen samenwerken of vreedzaam samenleven. Dat positieve beeld miste ik eigenlijk en is dus voor de simpelen onder ons weer weinig nuancerend of een beetje hapklaar gemaakt.

Al met al lijkt het alsof de documentaire een politiek statement maakt tegen de nederzettingen, in plaats van een eerlijk en genuanceerd beeld te schetsen, mss ook niet geheel verwonderlijk.
Van Louis Theroux heb ik al eerder docu's gezien, waar een bepaalde kleuring altijd wel speelt (wat logisch is), maar had wel meer verwacht ofzo, juist omdat hij anders veel beter en dieper ingaat op de verschillende invalshoeken, kritischer en met meer empathie voor die verschillende invalshoeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 18:40

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:00

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 05:55

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:40

"Ze blijven maar ruzie zoeken met hun buurlanden" is een oversimplificatie, Iran en Israël zijn al heel lang aartsvijanden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:10

bulck schreef:
Electra63 schreef:
https://www.facebook.com/share/p/1BfSE9kaph/

Kijk tip: een documentaire vanavond over de (illegale) nederzettingen pp de Westelijke Jordaanoever.
Op NPO3 om 20.55 uur.

Ik heb deze docu net bekeken en vond de documentaire van Louis Theroux over de settlers best eenzijdig. Hij richt zich vooral op de extremistische kanten en vergeet dat veel settlers gewoon gewone mensen zijn, die om verschillende redenen in die gebieden wonen. Het komt nu over alsof ze allemaal als militante fanatici worden neergezet, terwijl dat lang niet altijd zo is.

Daarnaast miste ik de historische context, wat me eigenlijk wel wat teleurgesteld heeft en niet zijn gewoonte is. Veel Israëli’s zien de Westelijke Jordaanoever als hun oude thuisland met een diepe religieuze betekenis. Die kant van het verhaal kwam nauwelijks aan bod, wat het doet lijken alsof ze alleen maar land stelen. Ook moet je al kennis hebben over de 3 gebieden/zones, waar heel kort ff iets van gezegd wordt. Hier is duidelijk het Israelisch bestuurd gebied dat in beeld komt.

Wat me ook stoorde, is dat de documentaire vooral Palestijnen als slachtoffers laat zien, maar niet echt laat zien dat settlers ook regelmatig met geweld te maken krijgen. Dat stukje veiligheid en angst van de andere kant werd onderbelicht.

Er wordt vooral gefocust op conflicten en spanningen(sensatie), terwijl er ook plekken zijn waar Israëli’s en Palestijnen samenwerken of vreedzaam samenleven. Dat positieve beeld miste ik eigenlijk en is dus voor de simpelen onder ons weer weinig nuancerend of een beetje hapklaar gemaakt.

Al met al lijkt het alsof de documentaire een politiek statement maakt tegen de nederzettingen, in plaats van een eerlijk en genuanceerd beeld te schetsen, mss ook niet geheel verwonderlijk.
Van Louis Theroux heb ik al eerder docu's gezien, waar een bepaalde kleuring altijd wel speelt (wat logisch is), maar had wel meer verwacht ofzo, juist omdat hij anders veel beter en dieper ingaat op de verschillende invalshoeken, kritischer en met meer empathie voor die verschillende invalshoeken.

Daarom, belangrijk dat iedereen in de hele regio daar het geloof eens loslaat. Geloof en geschiedenis. Diepe religieuze betekenissen dienen nu enkel als voedingsbodem voor problemen. Je kunt altijd verder terug en toen bestond het Joodse geloof of de islam of de andere smaken nog niet. Wat een ellende komt er van om alles krampachtig te willen vasthouden. Niemand heeft meer recht dan de ander.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:28

Ik heb de docu ook gezien maar vond die joden wel echt heel evil.
Die vrouw is echt eng! Vlees geworden demoon.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:46

Electra63 schreef:
Het ICJ heeft al in 2024 geoordeeld dat de nederzettingen illegaal zijn.

Tevens worden de nederzettingen nog steeds uitgebreid en worden bewoners verdreven en kijken Israëlische militairen toe.

https://rightsforum.org/israel-breidt-b ... ns-gebied/

https://www.amnesty.nl/actueel/geweld-i ... -apartheid

En dan vind jij dat deze documentaire het maar vanuit 1 perspectief bekijkt?
Gek he? Het zijn illegale nederzettingen en Israël heeft schijt aan de hele wereld.

Bij mijn weten is dit nog steeds een advies en geen veroordeling.
Dat volledig advies zou ik dan vooral gaan halen op de site die de kwestie behandeld heeft; http://www.icj-cij-dg.org/ en dan case 186 van juli 2024.

En val je dus wel degelijk in het eenzijdig benaderen van dit conflict, juist en vooral (en daar heeft het ICJ dan weer geen bevoegdheid voor), omdat de Palestijnse staat niet erkend of ooit al geclaimd is geweest en er dus geen jurisdictie is. Niet voor Gaza sinds 2005 (waar PA verkozen is maar Hamas de macht heeft) en ook niet voor de Westbank, waar de PA ook geen souvereine staat is omdat ze niet voldoen aan de eisen.

Dan val je dus heel snel terug in het historisch-politiek-sociaal probleem(waar het ICJ geen bevoegdheid over heeft), en daar wordt al decennia lang moeilijk over gedaan(vooral omdat er dan nog meer gevoelige snaren worden geraakt), want dan zouden eigenlijk Egypte en Jordanie ook terug op het matje geroepen moeten worden, die eigenlijk ook deze Palestijnse kwestie mee in de hand hebben gewerkt.

Neemt niet weg, en dat heb ik ook nog nooit ergens gesteld, dat het voor ginder complex is, maar dat die complexiteit vooral komt uit onveiligheid en het ontbreken van een wettelijk kader. De Westbank ligt letterlijk vlakbij Tel Aviv (denk minder dan 20KM ff uit mijn hoofd)

Ook kan je hier historisch heel wat over vinden en is Israel mss te soft geweest na de 6-daagse oorlog in 1967. Soft als in, eigenlijk was dat gebied bezet geweest door (trans)Jordanie, maar vanuit democratisch oogpunt heeft Israel, vanuit goede intenties(persoonlijk mss naief met wat vooraf gegaan is, lees dat de islamlanden altijd elk verdrag verworpen hebben), dat deel toen ook als betwist gebied aangeduid hebben, omdat er ook het idee leefde(en nog) dat er vreedzaam kan worden samengeleefd. Ze hadden toen evengoed al die bewoners over het muurtje kunnen gooien naar Jordanie (die er zelf vanaf wilden) of hen laten onderwerpen aan hun regels, wat er normaal in zo'n verhaal gebeurt. Bvb toen Belgie van Nederland afgescheurd was, zijn hier ook de grenzen getekend, voor het gros van de mensen duidelijk, behalve de grensstreken (en daar hoor je nu nog wel wat oude onvrede over en dat is dan al generaties verder). Heb je ook bvb over hoe Albanie denkt over Kroatie etc, een bepaalde onvrede en woede zal er altijd heersen en bijna altijd als er nog geloof betrokken is (wat in dit conflict mss nog prominter is)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:47

mysa schreef:
"Ze blijven maar ruzie zoeken met hun buurlanden" is een oversimplificatie, Iran en Israël zijn al heel lang aartsvijanden.

De rol van Iran wordt vaker onderschat en er wordt ook eigenlijk te weinig aandacht aan besteed.

Eens met Hannanas dat "diepe religieuze betekenissen" teveel en te vaak voedingsbodem zijn voor geweld.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:48

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2570958-luchtaan ... ertop-iran

Vervolgens is israel Iran aan het bestoken -O- geen idee waar ze mee bezig zijn maar ze blijven ruzie zoeken met hun buren 8)7. Iran zou nog wel eens stevig kunnen terugslaan. Nog meer onschuldige slachtoffers

Maar dan heb je echt dit conflict nog nooit bestudeerd. Als je de rol van Iran niet kent, dan wil je wel heel hard wegkijken van wat er in de wereld speelt en dan niet enkel op dit conflict.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:59

Iran is een lappendeken van stammen die door de ayathollahs tegen elkaar uitgespeeld worden om aan de macht te blijven. Diezelfde taktieken passen ze toe op hun buitenlandpolitiek, met hamas, hezbollah en de houthis als bekendste proxy groepen. Voeg daar nog eens een streng religieuze wereldvisie aan toe waar ze naar handelen ongeacht of wat god "zegt" klopt met de werkelijkheid of niet.
En nee ze zijn er niet de enigen in, maar wel de theocratie natie qua hoeveel ruimte neemt religie qua beslissingsruimte overheidshandelen.

En als een moslim eens wel naar de bron van mohammeds verhalen kijkt in de torah (wat verboden is), komt die ook de lijst herken een valse profeet tegen ... (ja past en dat trekt de validiteit van islam geheel onderuit). Die haat vanuit islam en Iran valt niet op te lossen en zal altijd een probleem blijven aangezien de torah de machtstructuur van islam ondermijnt = ondermijning iraanse overheid.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:32

Hannanas schreef:
Daarom, belangrijk dat iedereen in de hele regio daar het geloof eens loslaat. Geloof en geschiedenis. Diepe religieuze betekenissen dienen nu enkel als voedingsbodem voor problemen. Je kunt altijd verder terug en toen bestond het Joodse geloof of de islam of de andere smaken nog niet. Wat een ellende komt er van om alles krampachtig te willen vasthouden. Niemand heeft meer recht dan de ander.

Absoluut mee een, maar was het maar zo simpel.... ik ben zelf ook van mening dat geloof vooral mensen uit elkaar drijft, dan samenbrengt, maar dat is dan ook omdat we hier leven met onze verworven rechten. En dat is wel iets waar we moeten bij stilstaan en dat heus niet telt of van toepassing is op de rest van de wereld, maar eigenlijk maar een heel klein gedeelte. Vaak het altruïstische van het Westen.
Dat is ook het grootste probleem in hoe er naar dit probleem gekeken wordt.
Het Westen kijkt heel hard vanuit hun vrijgevochten socio- liberalen opvattingen, waaronder gelijkheid, diversiteit, inclusiviteit etc. Hoewel ik me daar dan ook weer de vraag stel(en meer en meer), tot hoever kan dat gaan en zijn we daar nu ook al niet aan het doorslaan? En in welke mate praten we dit ook niet onszelf wat aan en zijn we juist onszelf aan het beperken, zelfbewustzijn aan het verliezen of zwak aan het maken?

Maar mensen hebben altijd iets nodig gehad, dat is al sinds we bestaan. Het verenigd mensen (weliswaar een bepaalde groep) en brengt structuur/veiligheid.
Zonder dat hadden er nooit samenlevingen ontstaan, laat staan echte ontwikkeling. Het zou ook apart en mss wel naief zijn, om enkel daar dan en omwille van dit conflict de stekker uit dat principe te trekken.

Tot een 100 jaar terug zwaaide hier ook de Kerk nog hard de scepter, (tijdens WK/NK in Ermelo en je loopt daar dan in het weekend rond, lijkt de wereld ook stilgestaan te hebben)

Maar in dit conflict, en eigenlijk elk conflict in het Midden-Oosten en Oost-Azie, gaat alleen over radicale islamisering. Dat is in Yemen zo, Soedan, Libie, Syrie en Afghanistan en dan zeker de strijd niet vergeten van het veelal aansturende Iranese regime.

Die strijd die er nu in dit conflict zit met Israel, is een strijd die ook voor Europa staat te wachten (als ze al niet binnen zit), en dat gaat dan in de eerste plek niet per definitie over land, wel macht en overheersing van geloof. En dat is natuurlijk ook een heel moeilijk te houden debat, juist omdat we ook heel anders kijken en mss ook al te lang 'vrijgevochten' en onbevreesd kunnen leven, dus dat heel snel gaan wegduwen onder mat van racisme, ongelijkheid etc.

Heb me in mijn jongere jaren ook afgezet tegen mijn geloof (zowel het Joodse als Christelijke) en heb nu nog steeds niets met geloof.
Maar met ouder worden, ga je wel jezelf vormen en zijn dat wel onderdelen van wie je bent. Uiteraard neem je mee wat je wilt en doe je ermee wat je wilt, maar echt verloochenen kan je dat niet.
Maar ik heb in mijn opvoeding nooit een aangeleerde haat geleerd tegen moslims, niet in de kerk, niet in de synagoge en niet op school. Dat kan ik niet zeggen van moslims, en ik heb een heel Joods-Hebreeuwse naam en heb zelf de naam van mijn moeder aangenomen om pesterijen en aanvallen te vermijden/beperken tot jarenlang mijn voornaam zelf af te korten. Dat was hier gewoon in Belgie hoor, ver van het conflict Israel, ver van het conflict Gaza (en dan ben ik een jood met Blauwe ogen en blond haar, dus niet dat joodje met de pijpenkrollen 'pe'ot'). Na wat mijn familie in Syrie is overkomen, ben ik ook gaan nadenken en beginnen studeren. (ben zeker geen expert) Om niet alles zomaar over te nemen en te geloven, niet zomaar een kant te kiezen of zelf neutraal te blijven.

Dus geloof afschaffen zal niet gebeuren en hoef ook niet, maar de separatie houden tussen geloof en politiek-sociaal bestuur absoluut.
Laatst bijgewerkt door bulck op 13-06-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:42

De mens heeft inderdaad 'iets' nodig. Het probleem is meestal niet het geloof op zich, maar dat machthebbers daar misbruik van maken.

En ik vind je laatste stukje best heel schrijnend, ik ben niet joods, alleen m'n opa was joods. En daar krijg je dan toch iets van mee. Want ook mijn moeder, die dus volgens de wetten van de genetica maar half joods was, is wel 'die jodenmeid' genoemd. En ook ik had er niet mogen zijn omdat ook 'Mischlinge' in de tweede graad moesten uitsterven. Mijn opa is door de nazi's gesteriliseerd zodat hij niet nog meer 'halfbloedjes' kon voortbrengen. Helaas voor hen was m'n moeder er toen al. Maar ik kan het me goed voorstellen dat je als jood je afkomst liever niet al te openbaar meedraagt. En dat is niet iets van de laatste tijd, dat speelt al eeuwen, ook in het Nederland van na WOII.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:54

bulck schreef:
Dus geloof afschaffen zal niet gebeuren en hoef ook niet, maar de separatie houden tussen geloof en politiek-sociaal bestuur absoluut.

Niet alleen scheiding kerk en staat, maar ook scheiding kerk en onderwijs.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:11

Ja, ook zeker dat!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:53

Veronica2 schreef:
mysa schreef:

De rol van Iran wordt vaker onderschat en er wordt ook eigenlijk te weinig aandacht aan besteed.

Eens met Hannanas dat "diepe religieuze betekenissen" teveel en te vaak voedingsbodem zijn voor geweld.

Eens.... Iran is heel gevaarlijk.

Maar gisteren in de docu zag je ook Joden benoemen, dat alle Palestijnen weg moeten enz., het is het beloofde land voor Joden enz. De geboren Joden worden gewoon als tweederangs burgers behandeld, moeten omlopen, mogen niet overal heen, terwijl ze daar geboren zijn.

Zoveel haat vanuit deze Joden, die zich daar vestigen tegenover de Palestijnen die daar geboren zijn.