Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:32

nikkel schreef:
BigOne, niemand hoeft zich enige illusie te maken. Rusland gaat niet weg uit de geannexeerde gebieden.
De russen hebben daar 7 lijns verdedigingswerken opgebouwd en de Oekrainers hebben de groots mogelijke moeite om daar een gaatje in te prikken. Alleen speciaal materieel wat nu nog niet voorhanden is kan daar verandering in aan brengen. Dus iedereen zal zich erbij neer moeten leggen, dat deze oorlog een uitputtingsslag zal worden.

Kuggur ik zal proberen om het beter te verwoorden. Nu krijgt Oekraïne net zo veel wapens dat ze niet kopje onder gaan. Dit is echter bij lange na niet voldoende om de zaken recht te trekken en de geannexeerde gebieden terug te veroveren.

Voorlopig loopt het net als bij Kherson, wekenlange druk erop tot de eerste domino steen omvalt. Systematisch aanvoer en artillerie uitschakelen om deze linies te isoleren. Niet gezegd dat dit lukt, maar als de eerste linie valt kan het hard gaan..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:35

Kuggur schreef:
nikkel schreef:
De wil om Oekraïne echt te helpen ( met materieel) ontbreekt, omdat men bang is voor de gevolgen.

Als de Ukraine niet VEEL materiele hulp had gekregen was deze oorlog al lang voorbij geweest, en dan hadden we een "regering" in Kiev va Putin's marionetten.
Ik begrijp dus niets van je uitspraak dat deze hulp niet "echt" zou zijn.
Wat de NATO (terecht) wil vermijden is een open oorlog van het bondgenootschap met Rusland.

Je gaat gewoon geen land in oorlog bij de NATO halen. Dan kun je beter meteen Rusland de oorlog verklaren. Er kan echter nog veel meer militaire hulp die kant op, de reactie van Rusland is bekend.. geen... er gebeurt veel, maar vaak te traag en te weinig naar mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 09:40

irmaz schreef:
nikkel schreef:
BigOne, niemand hoeft zich enige illusie te maken. Rusland gaat niet weg uit de geannexeerde gebieden.
De russen hebben daar 7 lijns verdedigingswerken opgebouwd en de Oekrainers hebben de groots mogelijke moeite om daar een gaatje in te prikken. Alleen speciaal materieel wat nu nog niet voorhanden is kan daar verandering in aan brengen. Dus iedereen zal zich erbij neer moeten leggen, dat deze oorlog een uitputtingsslag zal worden.

Dat zei het orakel?

In feite was dat ongeveer wat er vanuit de Navo-meeting in de media gecommuniceerd werd.
Anderzijds kan dat natuurlijk een taktiek zijn en dan via de achterdeur een verrassing plannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:42

Nou, dat zou ik toch niet zo willen stellen. Oekraine vordert gestaag. Niet snel, maar als de vededigingswerken zijn opgeruimd kan het ineens snel gaan.
Daarnaast slaat Oekraine een gat in de capaciteiten van het Russische leger; ammunitie en manschappen. Ook commandanten aan het front.
Op 11 juli heeft een Storm Shadow-aanval plaatsgevonden op het hoofdkwartier van het 58e Leger in Berdyansk waar de plaatsvervangend commandant van het 58e leger, generaal Tsokov, werd gedood.
Gisteren heeft Ivan Popov, de generaal-majoor (chef) van het 58e Russische leger, dat nu strijdt in het zuidelijke deel van bezet Oekraïne, zijn ontslag ingediend. In een opgenomen gesprek geeft hij zijn redenen.
Hij zegt dat hij is verwijderd omdat hij de waarheid aan het opperbevel heeft verteld.
Hij klaagt dat ze geen tegenbatterijcapaciteiten en verkenningsmiddelen hebben.
Vervolgens beschuldigt hij het hogere bevel ervan hen in de rug te hebben gestoken door het leger in de moeilijkste tijden te onthoofden.
https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/ ... 5094313987

Rusland begint een tekort te krijgen aan goede commandanten en dan valt je verdediging wel een keer om. Rusland gaat - denk ik - aan zichzelf ten onder.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:45

Ondertussen lijken de zaken in Rusland toch ook steeds rommeliger te worden. Na de draai in berichtgeving van de warbloggers, Igor Girkin en de muiterij van Prigozhin spreken blijkbaar ook gezagvoerders van het Russische leger zich (intern) uit over de erbarmelijke omstandigheden aan het front, waar de Russische soldaten geacht worden zich dood te vechten zonder voldoende wapens en ammunitie. Resulaat is het ontslag van betreffende commandant.
Bron: https://twitter.com/wartranslated/statu ... 2302459904

Citaat:
Ivan Popov, commandant van het 58e leger van de Russische gewapende formaties, momenteel in Zaporizhzhia, die eerder vandaag uit zijn positie werd gezet, zegt dat Oekraïense artillerie- en raketaanvallen aanzienlijke verliezen veroorzaken bij de bezetters die de verdediging voeren.

In een audiobericht legt Popov uit dat hij een vernietigend rapport over de staat van het Russische tegenbatterijvuur rechtstreeks aan de chef van de generale staf Gerasimov heeft bezorgd, wat resulteerde in zijn onmiddellijke ontslag.

In een vier minuten durend audiobericht vertelt Popov over verraad van de hoogste militaire leiders, in navolging van het sentiment van Wagner-huurlingen:

'Er ontstond een lastige situatie met de leiding. Het was een keuze tussen zwijgen en bang zijn en zeggen wat ze wilden horen, of dingen noemen zoals ze zijn. In jouw naam, in naam van alle omgekomen strijdmakkers, had ik niet het recht om te liegen. Vandaar dat ik alle problemen heb genoemd die tegenwoordig in het leger bestaan ​​met betrekking tot operaties, bevoorrading. Ik vestigde de aandacht op de belangrijkste tragedie van de moderne oorlog - het gebrek aan tegenbatterijvuur, gebrek aan artillerie-verkenningsstations en massale verliezen en verwondingen van onze broeders door vijandelijke artillerie.

Ik heb ook een aantal andere kwesties aan de orde gesteld, deze op het hoogste niveau uitgedrukt, openlijk en zeer brutaal gedaan. Hierdoor voelden de senioren waarschijnlijk enig gevaar in mij en stuurden ze onmiddellijk, in één dag, een bevel naar de minister van Defensie en waren ze van me af.

Zoals veel commandanten van regimenten en divisies vandaag zeiden, is ons leger niet door het front gebroken, maar heeft onze hoogste commandant ons in de rug geslagen, waardoor het leger in de moeilijkste periode op verraderlijke wijze werd onthoofd.'

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:47

Babootje ik zie dat we hetzelfde onderwerp te pakken hebben (met een verschillende invalshoek. dus ik laat het staan) :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:10

Citaat:
Het Russische Ministerie van Defensie (MoD) heeft aangekondigd dat de #Wagner Group wapens en militair materieel bijna volledig heeft overgedragen aan Defensie.

https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 2701722625

Volgens de mainstream media (tv) zouden ook de Wagner-groepen in Afrika worden ontwapend.

Waarom de Wagner-groep nu ineens publiekelijk wordt ontwapend terwijl het jaren als illegaal orgaan dienst heeft gedaan (ontkend door Russische staat) is mij nog een beetje een raadsel. Pas sinds kort was Wagner ineens openlijk een door de staat betaald orgaan en is er zelfs een wet aangenomen waarin het illegaal was om je negatief uit te laten over de Wagner-groep (met fikse gevangenisstraffen wanneer je deze wet overtrat).
Waarom was de muiterij plotseling afgelopen, terwijl ze nauwelijk een strobreed in de weg was gelegd?
Budanov (hoofd geheime dienst Ukraïne) vertelde gisteren dat een deel van de Wagner-groep op weg was naar een opslagplaats van Nucleaire wapens. Hij vertelde dat ze inderdaad voor de deur hebben gestaan maar niet binnen zijn geweest. De wapens die daar liggen zijn zogenaamde 'backpacks' (rugzakken), kleine nucleaire pakketjes die door een man gedragen kunnen worden.
Is er sprake geweest van buitenlandse druk om de muiterij een halt toe te roepen? Ik heb Rusland tot dusver nog niks zo snel en adequaat zien oplossen als de kweste "Prigozhin". >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:27

irmaz schreef:
Het Russische Ministerie van Defensie (MoD) heeft aangekondigd dat de #Wagner Group wapens en militair materieel bijna volledig heeft overgedragen aan Defensie.

https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 2701722625

Volgens de mainstream media (tv) zouden ook de Wagner-groepen in Afrika worden ontwapend.

Waarom de Wagner-groep nu ineens publiekelijk wordt ontwapend terwijl het jaren als illegaal orgaan dienst heeft gedaan (ontkend door Russische staat) is mij nog een beetje een raadsel. Pas sinds kort was Wagner ineens openlijk een door de staat betaald orgaan en is er zelfs een wet aangenomen waarin het illegaal was om je negatief uit te laten over de Wagner-groep (met fikse gevangenisstraffen wanneer je deze wet overtrat).
[/quote]
Poetin wil van Wagner af.
Niet meer gezien, betekent in Rusland niet veel goeds.

irmaz schreef:
Waarom was de muiterij plotseling afgelopen, terwijl ze nauwelijk een strobreed in de weg was gelegd?
Budanov (hoofd geheime dienst Ukraïne) vertelde gisteren dat een deel van de Wagner-groep op weg was naar een opslagplaats van Nucleaire wapens. Hij vertelde dat ze inderdaad voor de deur hebben gestaan maar niet binnen zijn geweest. De wapens die daar liggen zijn zogenaamde 'backpacks' (rugzakken), kleine nucleaire pakketjes die door een man gedragen kunnen worden.
Is er sprake geweest van buitenlandse druk om de muiterij een halt toe te roepen? Ik heb Rusland tot dusver nog niks zo snel en adequaat zien oplossen als de kweste "Prigozhin". >;)

Ik denk dat Prigozhin heeft gedacht dat hij steun had van het leger via Surovkin. Toen ook deze Wagner opriep om te stoppen, heeft hij wellicht gedacht dat het zo niet ging lukken.
Surovkin is in geen velden of wegen meer te bekennen; dat geeft wel iets aan. Ook van Prigozhin zelf geen nieuws anders dan dat zijn Wagner groepen in het buitenland worden ontmanteld. Dat is ook wel een veeg teken. Waar die precies zit is niet duidelijk. Misschien toch in de gevangenis of dood. Wie zal t zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:34

Hoe toevallig, een bericht van 19 minuten geleden:
Citaat:
PMC Wagner is naar verluidt begonnen met verhuizen in Wit-Rusland. Militaire voertuigen werden gespot in #Moskou, sommige met Wit-Russische kentekenplaten, onder toezicht van de Russische politie
in de link een filmpje van de gespotte voertuigen: https://twitter.com/search?q=%23wagner&src=typed_query

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:52

Babootje schreef:
Ik denk dat Prigozhin heeft gedacht dat hij steun had van het leger via Surovkin. Toen ook deze Wagner opriep om te stoppen, heeft hij wellicht gedacht dat het zo niet ging lukken.
Surovkin is in geen velden of wegen meer te bekennen; dat geeft wel iets aan. Ook van Prigozhin zelf geen nieuws anders dan dat zijn Wagner groepen in het buitenland worden ontmanteld. Dat is ook wel een veeg teken. Waar die precies zit is niet duidelijk. Misschien toch in de gevangenis of dood. Wie zal t zeggen.

Dat zou inderdaad ook kunnen.

Een gepensioneerde generaal denkt inderdaad dat hij of dood of gevangen is. Hij gelooft ook niet dat er nog een gesprek met Putin is geweest na de muiterij.
https://nypost.com/2023/07/12/us-genera ... itebuttons (sorry Amerikaans)

Ik dacht dat er een aantal dagen geleden nog een spraakbericht in de media was verschenen waarin Prigo beloofd dat Wagner terig zal komen en zal winnen, of zoiets.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:54

In de Chinese media vandaag:
Citaat:
Wagner-huurlingen hebben ongeveer twee weken geleden een groep Chinese mijnwerkers in Centraal-Afrika gered en geëvacueerd, wat aangeeft dat de paramilitaire groep haar imago probeert te herstellen nadat ze vorige maand de wereld met een gewapende muiterij in Rusland had verbluft, aldus analisten.

https://www.scmp.com/news/china/militar ... gn=3227490

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:56

Als mensen zeggen dat het niet opschiet met het Oekrainse offensief..

Bron SkyNews

Oekraïne herovert bijna zes maanden Russische winst in tegenoffensief

Terugkerend naar het tegenoffensief, waar militaire analisten zeggen dat Oekraïense troepen in vijf weken tijd bijna evenveel grondgebied hebben bevrijd als Rusland in zes maanden tijd heeft veroverd.
Bij de beoordeling van het conflict zei het Instituut voor Oorlogsstudie (ISW) dat Oekraïense troepen sinds het begin van het tegenoffensief op 4 juni ongeveer 253 vierkante kilometer grondgebied hebben heroverd.

De Amerikaanse denktank vergeleek deze Russische troepen die sinds 1 januari in totaal 282 vierkante kilometer in het hele theater hebben veroverd.

De ISW haalde ook de Oekraïense generale staf aan die meldde dat Oekraïne de afgelopen week vier vierkante kilometer grondgebied in de richting van Bakhmut had bevrijd.

Zoals je je misschien herinnert, werd Bakhmut in mei na maanden van bloedige gevechten veroverd door Russische troepen, waaronder Wagner-huurlingen.

Zowel Oekraïne als Rusland leden zware verliezen in de slag om Bakhmut en de strijdkrachten van Kiev hebben geprobeerd het terug te nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:00

Mijn gedachten hierover zijn zo raar nog niet...

Bron SkyNews

In de gevangenis of dood? Voormalige Amerikaanse militaire leider vraagt ​​zich af waar Wagner-baas is

Waar is Yevgeny Prigozhin? Het is een vraag die velen van ons zich afvragen en grotendeels onbeantwoord blijft.
Maar een voormalige militaire leider van de VS heeft zich in het gesprek gemengd en zegt dat hij niet denkt dat de Wagner-baas nog leeft en als hij nog wel leeft, hij in de gevangenis zou kunnen zitten.

Vergeet niet dat Prigozhin niet meer in het openbaar is gezien sinds de dag van zijn kortstondige muiterij die eindigde op 24 juni.
De gepensioneerde generaal Robert Abrams, die eerder commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Korea was, vertelde ABC News dat hij "twijfelt of we Prigozhin ooit nog in het openbaar zullen zien".

"Ik denk dat hij ofwel naar de gevangenis zal worden gestuurd of op een andere manier zal worden behandeld, maar ik betwijfel of we hem ooit nog zullen zien", voegde hij eraan toe.
Gevraagd of hij dacht dat hij nog leefde, zei generaal Abrams: "Persoonlijk denk ik niet dat hij dat hij nog leeft, en als hij nog wel leeft, zit hij ergens in een gevangenis."

Vorige week hoorden we van de Wit-Russische leider Alexander Loekasjenko die zei dat Prigozhin niet in Wit-Rusland maar in Rusland was.

De Wagner-muiterij eindigde met een Wit-Russische bemiddelingsovereenkomst tussen het Kremlin en Prigozhin. Hoewel de exacte voorwaarden van de deal nog onduidelijk zijn, wordt aangenomen dat de Wagner-baas ermee instemde om naar Wit-Rusland te verhuizen.

Het Kremlin beweerde vervolgens dat de Russische president op 29 juni - vijf dagen na het einde van de muiterij - met Prigozhin had gesproken.

----

Nou we weten inmiddels wel wat er met mensen gebeurt die bij Poetin op theevisite gaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:14

Babootje, realiseer hoe groot het stuk dat de Russen hebben ingenomen. 2000 km lang en ik weet niet hoe breed. Bij ons is 280km2 een heel stuk, daar stelt het in oppervlak niets voor.

Voor alle duidelijkheid: ik hoop en (bid af en toe), dat de Russen zo snel mogelijk uit Oekraïne verdreven worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:37

nikkel schreef:
Babootje, realiseer hoe groot het stuk dat de Russen hebben ingenomen. 2000 km lang en ik weet niet hoe breed. Bij ons is 280km2 een heel stuk, daar stelt het in oppervlak niets voor.

Voor alle duidelijkheid: ik hoop en (bid af en toe), dat de Russen zo snel mogelijk uit Oekraïne verdreven worden.

Maar niet overal zijn die Russische verdedigingswerken zo sterk. Rusland heeft zn grootste slag geslagen in het begin, maar liepen daarna vooral vast. Oekraine moet nu land terugveroveren wat Rusland het moeilijkste heeft verkregen. Daar ligt het grootste knelpunt. Ik denk dat als ze door die verdedigingswerken heen kunnen breken het best nog wel eens snel kan gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 18:07

Het moet echter wel snel gaan gebeuren dan.
Pavo sprak deze week dat er in de herfst weer over „negotiations“ gesproken moet gaan worden met als baseline het op dat in moment beschikbare gebied.
Dat klinkt mij niet bepaald in de oren dat Oekraine weer zijn originele staat terug zal komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:47

Zelensky gaat daar denk ik niet mee akkoord.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:30

Sizzle schreef:
Pavo sprak deze week dat er in de herfst weer over „negotiations“ gesproken moet gaan worden met als baseline het op dat in moment beschikbare gebied.
Dat klinkt mij niet bepaald in de oren dat Oekraine weer zijn originele staat terug zal komen.

De paardenvoer leverancier bemoeit zich er nu ook al mee? :D :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:07

_O-
Dat is inderdaad wel een ernstige bokt-vertieping :+

Pavel dus….

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:03

martichr schreef:
Sizzle schreef:

De paardenvoer leverancier bemoeit zich er nu ook al mee? :D :D

Krijgen we na bijna 170 jaar weer een klassieke cavalerie-aanval op de Krim?

The Charge of the Light Brigade (door Alfred, Lord Tennyson)

Half a league, half a league,
Half a league onward,
All in the valley of Death
Rode the six hundred.
"Forward, the Light Brigade!
Charge for the guns!" he said;
Into the valley of Death
Rode the six hundred.

"Forward, the Light Brigade!"
Was there a man dismay'd?
Not tho' the soldier knew
Some one had blunder'd:
Their's not to make reply,
Their's not to reason why,
Their's but to do and die:
Into the valley of Death
Rode the six hundred.

Cannon to right of them,
Cannon to left of them,
Cannon in front of them
Volley'd and thunder'd;
Storm'd at with shot and shell,
Boldly they rode and well,
Into the jaws of Death,
Into the mouth of Hell
Rode the six hundred.

Flash'd all their sabres bare,
Flash'd as they turn'd in air,
Sabring the gunners there,
Charging an army, while
All the world wonder'd:
Plunged in the battery-smoke
Right thro' the line they broke;
Cossack and Russian
Reel'd from the sabre-stroke
Shatter'd and sunder'd.
Then they rode back, but not,
Not the six hundred.

Cannon to right of them,
Cannon to left of them,
Cannon behind them
Volley'd and thunder'd;
Storm'd at with shot and shell,
While horse and hero fell,
They that had fought so well
Came thro' the jaws of Death
Back from the mouth of Hell,
All that was left of them,
Left of six hundred.

When can their glory fade?
O the wild charge they made!
All the world wonder'd.
Honour the charge they made!
Honour the Light Brigade,
Noble six hundred!

https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_of ... ht_Brigade

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:29

Mooi gedicht en bijzonder dat het al zo snel na de gebeurtenis is geschreven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 08:49

Inderdaad, bedankt voor het plaatsen

Their's not to make reply,
Their's not to reason why,
Their's but to do and die

Helaas is dit nog steeds realiteit, met of zonder paard

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:41

Indrukwekkend gedicht Cowboy :j Ik heb eigenlijk niks met gedichten, alleen zijn op 1 of andere manier oorlogsgedichten een andere categorie, daar krijg ik letterlijk kippenvel van.

Overigens is de reden dat dit gedicht geschreven is precies de reden waarom de Ukraïners relatief langzaam voortgaan op het huidige strijdtoneel en een volledige andere aanpak kiezen. Zij storten zich niet, zoals de light brigade op de door Rusland opgebouwde defensie linies, maar hebben de aanpak om eerst zo veel mogelijk posten en opslagplaatsen van wapens en brandstof achter deze linies uit te schakelen. Tegelijkertijd doen zij een aantal kleine aanvallen op de verdedigingslinies om te peilen waar de zwakke punten zitten.

Gisterenavond las ik voor het eerst een bericht dat in het zuiden het Russische artillerie-vuur steeds minder lijkt te worden. Mogelijk de oorzaak van het succesvol uitschakelen van de opslagplaatsen en het belemmeren van de aanvoer door de Ukraïners. Duimen dat dit waar is :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:55

Is de serie "My generation at war" van de NPO hier al gemeld?
Hierin worden een aantal Ukraïners gevolgd en geinterviewd. Ik heb een stukje van deel 1 gezien waarin een meisje wordt gevolgd dat naar Nederland is gevlucht en een commandant in Bakhmut. Absoluut de moeite van kijken waard wat mij betreft.

https://www.npostart.nl/my-generation-a ... _300011623

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:04

irmaz schreef:
Is de serie "My generation at war" van de NPO hier al gemeld?
Hierin worden een aantal Ukraïners gevolgd en geinterviewd. Ik heb een stukje van deel 1 gezien waarin een meisje wordt gevolgd dat naar Nederland is gevlucht en een commandant in Bakhmut. Absoluut de moeite van kijken waard wat mij betreft.

https://www.npostart.nl/my-generation-a ... _300011623

Ja had er al over gehoord. Nog niet gekeken,.