Ondertussen lijken de zaken in Rusland toch ook steeds rommeliger te worden. Na de draai in berichtgeving van de warbloggers, Igor Girkin en de muiterij van Prigozhin spreken blijkbaar ook gezagvoerders van het Russische leger zich (intern) uit over de erbarmelijke omstandigheden aan het front, waar de Russische soldaten geacht worden zich dood te vechten zonder voldoende wapens en ammunitie. Resulaat is het ontslag van betreffende commandant.
Bron: https://twitter.com/wartranslated/statu ... 2302459904
Citaat:
Ivan Popov, commandant van het 58e leger van de Russische gewapende formaties, momenteel in Zaporizhzhia, die eerder vandaag uit zijn positie werd gezet, zegt dat Oekraïense artillerie- en raketaanvallen aanzienlijke verliezen veroorzaken bij de bezetters die de verdediging voeren.
In een audiobericht legt Popov uit dat hij een vernietigend rapport over de staat van het Russische tegenbatterijvuur rechtstreeks aan de chef van de generale staf Gerasimov heeft bezorgd, wat resulteerde in zijn onmiddellijke ontslag.
In een vier minuten durend audiobericht vertelt Popov over verraad van de hoogste militaire leiders, in navolging van het sentiment van Wagner-huurlingen:
'Er ontstond een lastige situatie met de leiding. Het was een keuze tussen zwijgen en bang zijn en zeggen wat ze wilden horen, of dingen noemen zoals ze zijn. In jouw naam, in naam van alle omgekomen strijdmakkers, had ik niet het recht om te liegen. Vandaar dat ik alle problemen heb genoemd die tegenwoordig in het leger bestaan met betrekking tot operaties, bevoorrading. Ik vestigde de aandacht op de belangrijkste tragedie van de moderne oorlog - het gebrek aan tegenbatterijvuur, gebrek aan artillerie-verkenningsstations en massale verliezen en verwondingen van onze broeders door vijandelijke artillerie.
Ik heb ook een aantal andere kwesties aan de orde gesteld, deze op het hoogste niveau uitgedrukt, openlijk en zeer brutaal gedaan. Hierdoor voelden de senioren waarschijnlijk enig gevaar in mij en stuurden ze onmiddellijk, in één dag, een bevel naar de minister van Defensie en waren ze van me af.
Zoals veel commandanten van regimenten en divisies vandaag zeiden, is ons leger niet door het front gebroken, maar heeft onze hoogste commandant ons in de rug geslagen, waardoor het leger in de moeilijkste periode op verraderlijke wijze werd onthoofd.'