Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:15

juval schreef:
Loretta schreef:

Omtzigt krijgt nooit in die paar maanden tijd een stabiele partij uit de grond gestampt ook al zou hij dat willen. BBB heeft inderdaad een behoorlijke groei potentie.

misschien kunnen ze samen gaan?? :+ :D

Ik ben eigenlijk bang dat Omtzigt uit de politiek gaat verdwijnen. Maar als hij bij BBB gaat waarvan ik twijfel of dat wel een optie is. Dan zal BBB nog weleens heel groot kunnen worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:25

MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... at-precies

zou dit de oplossing zijn, maar wat gaat dat voor nederland betekenen??
maakt het verschil tussen wel of geen regeer-akkoord of is dit de nieuwe bestuurscultuur die Kaag voorstaat

hoe liep dat die keer in de tijd van Den Uyl??

Hier een fan van het kabinet Den Uyl.
Niet alleen omdat het links was.
Het hield ook de begroting op orde.

Maar juist het extra parlementaire aspect vond ik prachtig: overal werd inhoudelijk over gepraat. Zaken werden in het parlement benoemd en afgewogen.
Werd het een compromis...? Een creatieve oplossing...? Of werd het een portefeuillekwestie?
Het was altijd spannend, maar het ging ergens over. (Reactorvaten naar het apartheids regime? Sluiting van de Bloemenhove kliniek, abortus was destijds gewoon strafbaar. To name a few.)
Speculaties over de persoonlijkheid en karakter van politici waren er vast wel, maar gelukkig op de achtergrond.

En tot het moment dat het een doel op zich was om het kabinet ten val te brengen: er was de wil om er samen, met een baaierd aan verschillen toch uit te komen.
Als er dan verder vrij weinig vastligt, kan er heel veel.

Contrast: de kabinetten Lubbers I en II. Twee partijen hadden een 51% meerderheid in de Kamers, er was een regeerakkoord opgesteld tijdens een etentje met bami bij de fractievoorzitter thuis (op de soberheid geen kritiek) - en dat was het dan.
Acht jaar lang werd er gewoon gedaan wat bij dat etentje was besloten.
Huuuu....

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:28

Helemaal mee eens Janneke, echter dan zullen ze die vaak onzinnige debatten eens af moeten schaffen. Zodat de tijd ook zinnig besteed kan worden ipv Jantje heeft een scheet gelaten en wij willen daar een debat over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:36

bigone schreef:
Helemaal mee eens Janneke, echter dan zullen ze die vaak onzinnige debatten eens af moeten schaffen. Zodat de tijd ook zinnig besteed kan worden ipv Jantje heeft een scheet gelaten en wij willen daar een debat over.

Nou dat dus! Uren lang debat over de speech van Kaag.... :roll: Ga eens aan het werk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:17

maar wat zijn dan echt de problemen waar geen overeenstemming over bereikt kan worden

ik heb het idee dat er veel meer gepraat wordt over bijzaken - speech van Kaag b.v. -

praten om te praten en rekken om te kunnen praten kan ook heel constructief zijn

voor Rutte heeft de lange termijn visie een andere inhoud dan menig een denkt

Formatie traag? ‘Neem juist de tijd voor langetermijnvisie’' verder lezen?
https://www.telegraaf.nl/video/62673873 ... rmijnvisie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:19

Janneke2 schreef:
MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... at-precies

zou dit de oplossing zijn, maar wat gaat dat voor nederland betekenen??
maakt het verschil tussen wel of geen regeer-akkoord of is dit de nieuwe bestuurscultuur die Kaag voorstaat

hoe liep dat die keer in de tijd van Den Uyl??

Hier een fan van het kabinet Den Uyl.
Niet alleen omdat het links was.
Het hield ook de begroting op orde.

Maar juist het extra parlementaire aspect vond ik prachtig: overal werd inhoudelijk over gepraat. Zaken werden in het parlement benoemd en afgewogen.
Werd het een compromis...? Een creatieve oplossing...? Of werd het een portefeuillekwestie?
Het was altijd spannend, maar het ging ergens over. (Reactorvaten naar het apartheids regime? Sluiting van de Bloemenhove kliniek, abortus was destijds gewoon strafbaar. To name a few.)
Speculaties over de persoonlijkheid en karakter van politici waren er vast wel, maar gelukkig op de achtergrond.

En tot het moment dat het een doel op zich was om het kabinet ten val te brengen: er was de wil om er samen, met een baaierd aan verschillen toch uit te komen.

Contrast: de kabinetten Lubbers I en II. Twee partijen hadden een 51% meerderheid in de Kamers, er was een regeerakkoord opgesteld tijdens een etentje met bami bij de fractievoorzitter thuis (op de soberheid geen kritiek) - en dat was het dan.
Huuuu....

Maar toen bestond er nog geen internet, waren er geen dagelijkse talkshows, hooguit Sonja Barend op zaterdagavond ;) en Brandpunt en hadden wij niet zoveel versnippering in de politiek met allerlei stromingen die gehoord willen en moeten worden. Boer Koekoek was toen de "populist" in de politiek :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:32

bigone schreef:

Eens. Tijd nemen voor de belangrijke zaken die impact hebben op het land. In plaats van een debat te gebruiken om puntjes te scoren bij kijkers/stemmers....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:06

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:

Huuuu....

Maar toen bestond er nog geen internet, waren er geen dagelijkse talkshows, hooguit Sonja Barend op zaterdagavond ;) en Brandpunt en hadden wij niet zoveel versnippering in de politiek met allerlei stromingen die gehoord willen en moeten worden. Boer Koekoek was toen de "populist" in de politiek

Natuurlijk is het al 40 jaar geleden.
Maar dat maakt verder niet uit.

Al is het natuurlijk raar : dat 'juist' als er zoveel kan (veel talkshows, internet, sociale media) - er dus NIET over politiek wordt gepraat.
Versnippering, wat is dat precies, als je het in het perspectief zet van de Nederlandse parlementaire geschiedenis..?

Die kabinetten Lubbers I en II waren idd 'alles behalve versnippering', maar een beroerde democratie.

Minderheden die gehoord worden, gewoon omdat dat moet : een kernwaarde in de Nederlandse democratie met haar traditie van onderhandelen en compromissen sluiten.

(En jouw opmerking gaat nauwelijks over politiek. Maar 'het is nu 2021 en het kan niet.')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:57

De versnippering is vooral aan de rechterkant, denk ik.
Ontevreden stemmers en politieke partijen die snel opkomen en daarna weer instorten.

FvD, Ja21, PVV, Haga hebben veel raakvlakken. Als sommige standpunten of uitspraken niet zo extreem zouden zijn, dan zou er wel een grote rechtse partij kunnen zijn.

Dan zou deze met VVD en bijv. CDA wel een meerderheid kunnen vormen en had je maar 3 partijen nodig voor een coalitie.

Maar ik ben heel blij met de versnippering op rechts.
Ik moet niet denken aan een rechtse regering.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:03

IMANDRA schreef:
bigone schreef:

Eens. Tijd nemen voor de belangrijke zaken die impact hebben op het land. In plaats van een debat te gebruiken om puntjes te scoren bij kijkers/stemmers....

Ook eens. Al denk ik ergens ook dat het niet willen van compromissen sluiten ook weer een beetje een gevolg is van boosmensen (mooie term die ik ergens las :) ) die niet zo goed snappen wat een compromis is, hoe de Nederlandse politiek werkt en dan gaan roeptoeteren dat wij worden voorgelogen en partijen hun beloften niet nakomen... ik begin me meer en meer af te vragen of al die transparantie wel zo'n goed idee is. Politiek lijkt wel een slechte dramaserie -O-
Laatst bijgewerkt door nps op 29-09-21 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:15

nps schreef:
IMANDRA schreef:

Ook eens. Al denk ik ergens ook dat het niet willen van compromissen sluiten ook weer een beetje een gevolg is van boosmensen (mooie term die ik ergens las :) ) die niet zo goed snappen wat een compromis is, hoe de Nederlandse politiek werkt en dan gaan roeptoeteren dat wij worden voorgelogen... ik begin me meer en meer af te vragen of al die transparantie wel zo'n goed idee is. Politiek lijkt wel een slechte dramaserie -O-

Eens :j

Electra63 schreef:
De versnippering is vooral aan de rechterkant, denk ik.
Ontevreden stemmers en politieke partijen die snel opkomen en daarna weer instorten.

FvD, Ja21, PVV, Haga hebben veel raakvlakken. Als sommige standpunten of uitspraken niet zo extreem zouden zijn, dan zou er wel een grote rechtse partij kunnen zijn.

Dan zou deze met VVD en bijv. CDA wel een meerderheid kunnen vormen en had je maar 3 partijen nodig voor een coalitie.

Maar ik ben heel blij met de versnippering op rechts.
Ik moet niet denken aan een rechtse regering.

Ook eens :))

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:47

Caroline had een paar dagen geleden het gebruik van mobieltjes ook aangekaart in de tweede kamer. Dat vond ik wel een hele goede, daar erger ik mij soms ook wel aan. Het lijkt soms echt alsof ze heel ongeïnteresseerd overkomen. Je ziet ze ook niet even omhoog kijken, met de hoofd schudden/knikken om te laten blijken dat ze ondanks dat ze even wat op hun telefoon aan het opzoeken zijn, wel luisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=8zpkebU ... rtBrandsma

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:31

Movement schreef:
Caroline had een paar dagen geleden het gebruik van mobieltjes ook aangekaart in de tweede kamer. Dat vond ik wel een hele goede, daar erger ik mij soms ook wel aan. Het lijkt soms echt alsof ze heel ongeïnteresseerd overkomen. Je ziet ze ook niet even omhoog kijken, met de hoofd schudden/knikken om te laten blijken dat ze ondanks dat ze even wat op hun telefoon aan het opzoeken zijn, wel luisteren.

Nouja ik vind devices zoals smartphones en iPads op zich niet fout. Ligt aan het gebruik ervan. Want up to date blijven, daar je documenten op hebben en nodige dingen opzoeken op je telefoon, dat kan alles efficiënter maken. Maar niet luisteren of echt compleet andere dingen doen is niet de bedoeling.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:11

Gezien op Twitter. _O-

Citaat:
Throwback naar toen we zo moesten lachen om de Belgische formatieperikelen.

Wij zijn België nu. Met betere wegen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:52

https://www.telegraaf.nl/video/31902675 ... rtijgenoot

Stuk van het interview met Ouwehand bij Op 1 gisteren die restaurant Waku Waku steunt.

Vind het nogal wat dat ze dit zo openlijk steunt eigenlijk, heb de PvdD nooit gezien als 'Anti-Corona partij'

Verder eens met Janneke, maar zal een utopie zijn vrees ik :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:30

ruitje schreef:

Stuk van het interview met Ouwehand bij Op 1 gisteren die restaurant Waku Waku steunt.

Vind het nogal wat dat ze dit zo openlijk steunt eigenlijk, heb de PvdD nooit gezien als 'Anti-Corona partij'

Al met al een behoorlijk idiote vertoning. Inmiddels heeft het restaurant via crowdfunding zoveel geld binnen gekregen dat gesloten zijn lucratiever is dan open zijn. Het is mij allemaal een beetje te toevallig. Het restaurant wordt gesloten omdat ze weigeren zich aan de regels te houden, er wordt een crowd funding opgezet. Vervolgens stuurt Esther Ouwehand een Tweet de wereld in waarna de crowdfunding explodeert.

Toeval of niet. Dit is wel exact hoe het ook continu gaat met de bevriende dierenrechtenclubjes. En dit restaurant wordt immers uitgebaat door vriendjes van Esther.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:20

het is zo simpel: vriendjespolitiek, je vaart er wel bij

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:35

Movement schreef:

Dat vind ik inderdaad ook wel bijzonder. Elke andere werkgever zou zulk ongeïnteresseerd gedrag niet accepteren, maar als je een land besturen moet is het ok? Je kan gewoon niet én met zo'n digitaal ding bezig zijn, én werkelijk opletten.

ruitje schreef:

Ik vind die Esther Ouwehands sowieso onsympathiek maar dit was denk ik een ontzettend domme actie van haar. Het overgrote deel van Nederland is het helemaal eens met het bestaan van die corona check app, een actie als dit kan haar het handjevol principiële wappies lokken maar drijft waarschijnlijk veel meer mensen weg. Zeker met die stevige geur van vriendjespolitiek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:18

Bedenk wel dat de Kamerleden al hun informatie binnen krijgen via smartphones ed. Dus het kan heel ongeïnteresseerd over komen maar ze zitten wel informatie te vergaren via de telefoons

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:47

Maar dat moet dan toch op een moment dat je niet in overleg bent?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:56

Ik kan me best voorstellen dat je nog even de laatste dingetjes wilt weten waar je beleidsmedewerkers mee komen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:42

PvdD is de enige linkse partij die solide coronakritisch stemt op moties in de kamer. Ik ben normaal GL minded, maar kan me echt niet vinden in hun standpunten tav de maatregelen. Ik vind het echt vervelend dat mensen die kritisch zijn op de huidige maatregelen, altijd maar 'wappies' worden genoemd. Dat is érg denigrerend en doet geen goed.

Ik moet ook een beetje 'lachen' om het beschimpen van de vriendjespolitiek van Ouwehand. De hele politiek hangt hiervan aan elkaar :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:45

Hoe arrogant ben je trouwens, als je nadat je ontslagen bent, je beslist om 7 maanden lang onderhandelingen te traineren en uiteindelijk gewoon verder te gaan. Ik kan er met mijn pet niet bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:14

Movement schreef:

Toen er nog geen smartphones waren, gebeurde ongeveer precies hetzelfde.

De Tweede Kamer is een werklocatie: het is opletten, debatteren, onderhandelen (bijvoorbeeld over moties en amendementen) etc etc.
Lezen en schrijven tijdens een debat hoort er bij.
('Dat het er ongeïnteresseerd uitziet' - schijn bedriegt.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 00:13

Chubby schreef:
Hoe arrogant ben je trouwens, als je nadat je ontslagen bent, je beslist om 7 maanden lang onderhandelingen te traineren en uiteindelijk gewoon verder te gaan. Ik kan er met mijn pet niet bij.

En over wie heb je het hier? Rutte?