Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:19

Elisa2 schreef:
Dank, zoals ik het lees is er dus nog steeds een onderzoek lopende in de EU. Deze bronnen denken dat NSC samenspant met rechts en de Christenen tegen links en dat dit de reden voor dit allemaal was.

En nee, je hoeft mijn claim niet te ontkrachten. Ik vroeg alleen om bronnen om je beweringen te ondersteunen. Aangezien de interpretatie van die bronnen ook weleens kan verschillen.

Dit artikel beweerd weer dat de bronnen van het onderzoek van politico niet klopt.
Het lobbyschandaal in Brussel: 'Dit is nog maar het topje van de ijsberg' | NPO Radio 1 https://share.google/msdD6N71eOy1D3KYh

Maar jouw link komt van PowNed en is een interview met een BBB'er? Een van de mensen die dit 'schandaal' juist aanzwengelt? Lijkt me niet heel neutraal of objectief, denk je niet?

Volgens mij is er geen onderzoek meer naar Timmermans en co, maar wel naar hoe ze dit kunnen verbeteren. Maar again: zit op het werk en heb geen tijd om de details hiervan op te zoeken.
Komt er in ieder geval op neer dat er geen bewijs is voor enige illegale handelingen.

Ik vind het ook jammer dat dit nu zo wordt uitvergroot. Die financieringen zijn er juist op gericht zodat kleinere organisaties met 'zachtere' waarden een tegenwicht kunnen bieden tegen de giganten zoals Shell, wanneer het gaat om lobbyen. Om het speelveld wat eerlijker te maken. En dat is niet alleen de 'groene' lobby, daar vallen diverse groepen onder (zie ook het artikel van FTM)... Als dat transparanter kan, top! Maar blijkbaar kan je de documentatie onder een soort geheimhoudingsplicht wel opvragen en onderzoeken, en meerdere instanties hebben geen gekke of illegale praktijken gevonden in die contracten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:29

Elisa2 schreef:
Wat een onzin, ik beweer helemaal niks. Ik pak gewoon een bron van Google en heb geen tijd en zin om deze eerst uren te bestuderen.

Tegelijkertijd valt iedereen over mijn bron maar degene die Bigone deelt en die ten onrechte de boeren loopt te beschuldigen. Daar hoor je helemaal niemand over.

Dus je leest niet eens wat je zelf plaatst?

Nu snap ik jouw berichten beter; je googled wat en zet een link op Bokt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:31

Elisa2 schreef:
Nee dat is jouw mening die je verward met feiten.

Elisa, ik heb echt een heel objectief lijstje geplaatst die je kan helpen te checken of over je bron betrouwbaar is of niet. Probeer je bron eens langs dat checklistje te halen. Het heeft écht niks te maken met of iets in iemands straatje past of niet, maar met best wel objectieve criteria of iets betrouwbaar is of niet. Dt de bronnen die je aandraagt niet betrouwbaar zijn is geen mening, en word zéker niet verward met de feiten. De laatse is een interview. Dat is heel duidelijk een opinie, ofwel mening, en geen feitelijk stuk.

Probeer eens de inhoud te checken wat mensen nou echt zeggen, en dat het echt niet op de persoon is. Het is zo jammer dat je meteen weer erg vijandig wordt en je aangevoelen voelt, en ook niet fijn voor de discussie. Het is het artikel van Schimmelpenninck ten voeten uit. Probeer eens écht te lezen wat er staat, in te gaan op de inhoud.

Maar, terug naar Timmermans. Als ik het zo van alle kanten lees is er inderdaad eigenljk totaal geen probleem, dus ook niet iets wat onderzocht moet worden rondom groen lobbygeld. Volgens sommigen creeert geld voor groene lobby een ongelijk speelveld - want groen krijgt "gratis geld", volgens anderen levelt het juist speelveld - want het klimaat heeft nou eenmaal geen winstoogmerk en financiele ruimte om mensen te betalen die voor haar lobby'en. Ik lees hier niks geks in, laat staan een schandaal.

Het feit dat het gesprek erover gevoerd wordt en dat het mogelijk is om aan te lagen wil zeggen dat de checks and balances werken. Het wordt aangekaart, er wordt over gepraat door héul veel mensen, en aan de hand daarvan worden er wel of geen acties genomen.

Dus, kunnen we concluderen dat een artikel én Timmermans onschuldig kan noemen - want dat is hij, én betrouwbaar kan zijn, want vrijwel iedereen is het erover eens dat mensen onschuldig zijn, tot onderzoek heeft bewezen dat ze wel schuldig zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:34

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Dank, zoals ik het lees is er dus nog steeds een onderzoek lopende in de EU. Deze bronnen denken dat NSC samenspant met rechts en de Christenen tegen links en dat dit de reden voor dit allemaal was.

En nee, je hoeft mijn claim niet te ontkrachten. Ik vroeg alleen om bronnen om je beweringen te ondersteunen. Aangezien de interpretatie van die bronnen ook weleens kan verschillen.

Dit artikel beweerd weer dat de bronnen van het onderzoek van politico niet klopt.
Het lobbyschandaal in Brussel: 'Dit is nog maar het topje van de ijsberg' | NPO Radio 1 https://share.google/msdD6N71eOy1D3KYh

Maar jouw link komt van PowNed en is een interview met een BBB'er? Een van de mensen die dit 'schandaal' juist aanzwengelt? Lijkt me niet heel neutraal of objectief, denk je niet?

Volgens mij is er geen onderzoek meer naar Timmermans en co, maar wel naar hoe ze dit kunnen verbeteren. Maar again: zit op het werk en heb geen tijd om de details hiervan op te zoeken.
Komt er in ieder geval op neer dat er geen bewijs is voor enige illegale handelingen.

Ik vind het ook jammer dat dit nu zo wordt uitvergroot. Die financieringen zijn er juist op gericht zodat kleinere organisaties met 'zachtere' waarden een tegenwicht kunnen bieden tegen de giganten zoals Shell, wanneer het gaat om lobbyen. Om het speelveld wat eerlijker te maken. En dat is niet alleen de 'groene' lobby, daar vallen diverse groepen onder (zie ook het artikel van FTM)... Als dat transparanter kan, top! Maar blijkbaar kan je de documentatie onder een soort geheimhoudingsplicht wel opvragen en onderzoeken, en meerdere instanties hebben geen gekke of illegale praktijken gevonden in die contracten...

NPO1 is geen PowNed bij mijn weten en in de link staat juist dat Politico nooit deze rapporten op heeft kunnen vragen.

De rest ga ik niet op in hoor, als jullie niet op de bal kunnen blijven spelen maar menen op de persoon te moeten spelen dan zegt mij dit genoeg. ;)
Aangezien ik NIET degene ben die op de persoon speelt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:36

Elisa2 schreef:
NPO1 is geen PowNed bij mijn weten en in de link staat juist dat Politico nooit deze rapporten op heeft kunnen vragen.

De rest ga ik niet op in hoor, als jullie niet op de bal kunnen blijven spelen maar menen op de persoon te moeten spelen dan zegt mij dit genoeg. ;)

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:37

PowNed heeft gewoon zendtijd op NPO1 hoor, net als alle andere omroepen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:38

De omschrijving van de podcast is dus al gebaseerd op onwaarheden, geruchten en aannames… dus ik zou dat niet al te serieus nemen. Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:39

Elisa2 schreef:

De NPO is een publieke zender waar meerdere omroepen uitzenden. Dus ook PowNed.

Ruud de Wild, die om 16u een middagshop op NPO2 heeft, werkt voor PowNed, bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:40

Oke nou dan is het PowNed, maar eh.. kan het misschien ook eens over de inhoud gaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:42

Nou ja, dat werd geprobeerd door Imandra, maar jij deed en verkeerde aanname over PowNed en daar wordt op gereageerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:46

Oja het was weer mijn schuld natuurlijk.. :roll:

Verder heeft niemand iets inhoudelijk te zeggen over het artikel en de tegenstrijdige beweringen in de verschillende artikelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:46

Elisa2 schreef:
Oke nou dan is het PowNed, maar eh.. kan het misschien ook eens over de inhoud gaan?

Ja omdat jij wederom een zwaar gekleurd opiniestuk aanhaalt als betrouwbare bron. Dat staat een inhoudelijke discussie echt plat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:47

Elisa2 schreef:
Oja het was weer mijn schuld natuurlijk.. :roll:

Verder heeft niemand iets inhoudelijk te zeggen over het artikel en de tegenstrijdige beweringen in de verschillende artikelen.

Nou, als jij met een gekleurde bron komt, om vervolgens een verkeerde aanname te doen over die bron, dan is het inderdaad jouw 'schuld', hoewel ik schuld een raar woord vind in deze context.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:48

Nee weet je wat een inhoudelijke discussie plat slaat? Als niemand inhoudelijk ergens op in gaat maar alleen maar steeds op de persoon proberen te spelen.

Want de bronnen die Imandra deelt zijn net zo goed gekleurd. Maar die passen in jullie straatje. Dat is het enige verschil.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:51

nps schreef:
Maar, terug naar Timmermans. Als ik het zo van alle kanten lees is er inderdaad eigenljk totaal geen probleem, dus ook niet iets wat onderzocht moet worden rondom groen lobbygeld. Volgens sommigen creeert geld voor groene lobby een ongelijk speelveld - want groen krijgt "gratis geld", volgens anderen levelt het juist speelveld - want het klimaat heeft nou eenmaal geen winstoogmerk en financiele ruimte om mensen te betalen die voor haar lobby'en. Ik lees hier niks geks in, laat staan een schandaal.

weet je wat de grote grap is...

FTM schreef:
After lengthy discussions, the agitated committee agreed to request 28 additional contracts from the Commission for review. Why, after all, single out environmental groups for transparency? Among the requested contracts were those of Volkswagen, BusinessEurope, Shell and BayWa – Hohlmeier’s side job, receiving ten times more from the LIFE Program than the maximum amount any of the environmental groups receive.

Het is ook gewoon eenzijdig die hele berichtgeving hieromheen.

Elisa2 schreef:

ehh.... PowNed valt onder de NPO... het staat ook gewoon letterlijk bovenaan het artikel? En de microfoon van PowNed is gewoon in de still van de video te zien?
Afbeelding

Mensen spelen niet op de persoon maar op wat jij schrijft. De inhoud, of de manier waarop je die inhoud hebt gevonden. Das wat anders. Niemand speelt op de persoon en noemt jou bijv. dom of zo.

Er staat niet dat Politico die rapporten nooit heeft kunnen opvragen?

PowNed schreef:
Smit betwijfelt ook of de huidige aandacht in de media wel objectief is: "Andere media, bijvoorbeeld Politico, die hebben mogelijk andere contracten gezien waar misschien net niets of iets anders of minder mee aan de hand is. En zij trekken daaruit de conclusie dat het allemaal een verzonnen verhaal is."

Van Politico:
POLITICO schreef:
This past February, POLITICO conducted an investigation based on 28 funding contracts between the Commission and NGOs, and found no evidence that they had been explicitly paid by the Commission to lobby other EU institutions.

POLITICO schreef:
Nowhere in the 28 contracts granted to NGOs and analyzed by POLITICO does the Commission provide direct instructions to lobby on its behalf. Some 60 pages of clauses describe the conditions NGOs must follow, including rules against fraud, corruption and disinformation. The Commission also says that if NGOs don’t carry out their work programs, their grants can be cut. But the Commission itself doesn’t mention in the contracts any requirement to promote the Green Deal, or to target specific MEPs or other services of the Commission, as a condition for getting a grant. The Commission even adds the disclaimer that the “views and opinions expressed” by the NGOs “do not necessarily reflect those of the European Union.”

En:
European Court of Auditors (ECA) schreef:
“We did not find a single case during our audit [90 contracten, red.] of an NGO breaching EU values,” the ECA member responsible for the report, Laima Andrikienė, told reporters at a briefing shortly before publication.

https://www.euronews.com/my-europe/2025 ... ng-of-ngos

Áls er al een probleem is, is het in ieder geval niet systematisch. Anders was het wel in de probes en audits en analyses naar voren gekomen. Blijkbaar was er ook geen basis voor de aanklacht, want ik ga er vanuit dat de specifieke bewijsstukken die die belasting lobby organisatie aanleverde gewoon met dit soort auditors gedeeld zijn. Dus...
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-11-25 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:53

Elisa2 schreef:
Nee weet je wat een inhoudelijke discussie plat slaat? Als niemand inhoudelijk ergens op in gaat maar alleen maar steeds op de persoon proberen te spelen.

Want de bronnen die Imandra deelt zijn net zo goed gekleurd. Maar die passen in jullie straatje. Dat is het enige verschil.

Niemand die inhoudelijk ergens op in gaat? Kom op nou.
Ik probeer gewoon een nette discussie te hebben maar jij slaat alles plat onder het mom van "ja nee bronnen zijn gekleurd". Ik heb je meermaals gevraagd naar je mening n.a.v. dat ik bijv. iets van je inhoud heb ontkracht, maar je gaat de hele tijd op de vorm in discussie in plaats van de inhoud. Wie is dan degene die nergens inhoudelijk op in gaat?

En nogmaals: ik zie niemand die op de persoon speelt. Ook zo'n mooie dooddoener om maar niet de discussie inhoudelijk te hoeven voeren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:57

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat een onzin, ik beweer helemaal niks. Ik pak gewoon een bron van Google en heb geen tijd en zin om deze eerst uren te bestuderen.

Tegelijkertijd valt iedereen over mijn bron maar degene die Bigone deelt en die ten onrechte de boeren loopt te beschuldigen. Daar hoor je helemaal niemand over.

Dus je leest niet eens wat je zelf plaatst?

Nu snap ik jouw berichten beter; je googled wat en zet een link op Bokt.

Dit is NIET op de persoon spelen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:01

Ik vind van niet nee. Meer conclusie / vraag n.a.v. wat je deelt en schrijft. Maar je zou natuurlijk ook gewoon dit soort opmerkingen kunnen negeren of TEM'en, en gewoon de discussie op de inhoud blijven voeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:04

Nee, het is een vraag aan jou. En een terechte. Want je geeft zelf aan dat je vind dat je bronnen betrouwbaar zijn, maar dat je geen zin en tijd hebt om uren op internet te zoeken of je bron wel betrouwbaar is. Dat is iets heel anders. Anders kan je alles wel persoonlijk maken. Nog steeds dezelfde tip: probeer het eens niet persoonlijk te maken. Want zie je waar de discussie nu weer over gaat? Juist.

....

Ik herhaal: Dus, kunnen we concluderen dat een artikel én Timmermans onschuldig kan noemen - want dat is hij, én betrouwbaar kan zijn, want vrijwel iedereen is het erover eens dat mensen onschuldig zijn, tot onderzoek heeft bewezen dat ze wel schuldig zijn?

Wel veel geleerd over lobbies bij de EU vandaag ;) Als ik wat IMANDRA plaatst (dank weer, heel uitgebreid) lees wordt er wel meer NGO geld uitgegeven. Dan dus weer de vraag. - waarom wordt specifiek Timmermans hierop aangekeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:12

Een vraag met een insinuatie? Met als doel om mijn geloofwaardigheid aan te tasten. Het zijn steeds dezelfde spelletjes en manipulatie technieken die hier gebruikt worden. Het lijkt net de politiek zelf.

Dus als iemand een oprechte vraag heeft dan kan die gesteld worden en komt er een oprecht antwoord. Maar dit soort gedoetjes trap ik niet in.

En Imandra, jij bent inderdaad de enige die op de inhoud blijft discussiëren.

Ben het er niet mee eens dat ik alles plat gooi als ik jou er op wijs dat jouw bronnen ook gekleurd zijn.
Mijn mening over het zogenaamde ontkrachten wat je noemt heb je gekregen in het artikel wat ik deelde en de samenvatting er boven. Dat het zo enorm tegenstrijdig is allemaal en de een dit beweerd in het ene artikel en de ander dat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:15

Ik zeg nergens dat mijn bronnen niet gekleurd zijn. Maar gekleurde bronnen kunnen nog altijd betrouwbaar zijn. Zou dus fijn zijn als je op de inhoud zou reageren...

Maar even een oprechte vraag / zijstap die denk ik wel meer context geeft voor de inhoudelijke discussie: vind jij jouw bronnen qua geloofwaardigheid / betrouwbaarheid / gekleurdheid gelijk aan degenen die ik geef? Zo ja, waarom?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:24

Beste Elise,
Je plaatst zelf een link van Google en je zegt dat je geen tijd en zin had om het artikel te lezen.

Ik vind dat verbazingwekkend.
Jij, die zoveel kritiek levert op alles en iedereen. Die alle artikelen die een ander plaatst, partijdig noemt, leest zelf haar eigen geplaatste linkjes niet ?

Ik kan dat niet begrijpen!
Je leest toch altijd wat je plaatst?

Mij valt vooral op, dat jij in een bepaalde bubble zit en vooral artikelen plaats van rechts/populistische/conservatieve sites.
En dan heb je kritiek op onderzoeksjournalistiek van FTM of bijvoorbeeld NRC?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:34

Elisa2 schreef:

Heb jij mijn link helemaal gelezen? Want de grote intensieve agro industrie wordt genoemd!! Niet de boeren individueel, de organisatie die beweert dat ze namens alle boeren optreden liegt, ze treden alleen op voor de grote jongens .
Maar misschien heb je nog een link om dat te ontkrachten!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:35

Elisa2 schreef:
Een vraag met een insinuatie? Met als doel om mijn geloofwaardigheid aan te tasten. Het zijn steeds dezelfde spelletjes en manipulatie technieken die hier gebruikt worden. Het lijkt net de politiek zelf.

Nee, nu vul je zelf weer ongelofelijk veel in. Als je geloofwaardig wil zijn, benoem dan gewoon waarom je de inhoud van de bronnen die je zelf plaatst beter vind dan de andere bronnen, of ga in op de vragen die gesteld worden. Dan hebben we zowaar ... een discussie op de inhoud. Probeer het eens!

Elisa2 schreef:
Dus als iemand een oprechte vraag heeft dan kan die gesteld worden en komt er een oprecht antwoord. Maar dit soort gedoetjes trap ik niet in.

Lijkt me doodvermoeiend om overal zo wantrouwig in te staan. Mijn tip aan jou - probeer het met wat afstand te bekijken. Niet alles, eigenlijk vrijwel niks, is de aanval die jij ervan maakt.

En Imandra, jij bent inderdaad de enige die op de inhoud blijft discussiëren.

Elisa2 schreef:
Ben het er niet mee eens dat ik alles plat gooi als ik jou er op wijs dat jouw bronnen ook gekleurd zijn.
Mijn mening over het zogenaamde ontkrachten wat je noemt heb je gekregen in het artikel wat ik deelde en de samenvatting er boven. Dat het zo enorm tegenstrijdig is allemaal en de een dit beweerd in het ene artikel en de ander dat.

We voeren nu al pagina's discussie over jawel... de betrouwbaarheid van bronnen, en níet over de inhoud. En daar is meer dan genoeg over gezegd. Naast dat die discussie allang is gevoerd, leidt het af van de inhoud. Erg zonde. Volgens mij heb ik exact dit bericht ook al pagina's geleden gevoerd.

Dus, kunnen we het er inmiddels al wat meer over eens zijn dat de financiering voor klimaat NGO's niet zo ondoorzichtig is, dat Timmermans geen gekke, illegale dingen heeft gedaan, en dat er vooral verschil van inzicht of lobby-organisaties die zich hard maken voor klimaat van publiek geld gefinancieerd mogen worden, net als vele andere duurzaamheidsmaatregelen?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:11

Wat een discussie weer.

Google eens: "Frans Timmermans aangeklaagd" en er komen tientallen sites naar boven.
Lijkt mij dat er vast wel een kern van waarheid in zit, zoiets wordt echt niet zomaar even bedacht.

Wanneer Timmermans echt zo onschuldig was geweest had hij juist een rechtzaak willen hebben toch?

Tenminste... Wanneer ik iets niet heb gedaan maar mensen zeggen van wel zou ik zeggen "Prima, bewijs maar." ;)

Edit; ik ga verder niet alle links hier openen en lezen. Vraag me af wie daar überhaupt tijd voor heeft.