Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:07

Ik vind het vooral belangrijk dat er bij overlast snel gehandeld kan worden. Hiervoor zou het makkelijker moeten zijn om wolven af te schieten. Maar hiervoor is zenderen bijvoorbeeld weer heel handig. Want dan weet je letterlijk wat welke wolf doet.

Dat lijkt me haalbaarder dan alles afschieten. Ik heb weinig moeite met het doden van dieren als het netjes gebeurt. Ik ben liever een wolf die doodgeschoten wordt dan een gemiddeld varken in de veehouderij.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:08

Ja, dat zou kunnen. Op zich kunnen enkele roedels, mits voldoende schuw en er voldoende wildstand bestaat.

Zelf een reekalfje volslagen in paniek gezien, terwijl een medebewoner van ons dorp iets verderop een gedode moeder ree heeft aangetroffen. Dat vind ik wel moeilijk, dat roofdieren een volwassen ree pakken met jong aan de voet.
Een goede jager schiet enkel volwassen dieren dien geen jongen bij zich hebben. Dus in dat opzicht ben ik licht voor de jacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:08

Daar zou ik inderdaad geen problemen mee hebben. Beetje jammer alleen dat ik wat dat betreft op de verkeerde plek woon en onbezorgd rondlopen met de honden er sowieso niet meer bij is. Maar het zij zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:11

sterregoud schreef:
Een goede jager schiet enkel volwassen dieren dien geen jongen bij zich hebben. Dus in dat opzicht ben ik licht voor de jacht.

Een jong reekalf loopt niet bij de moeder maar ligt verscholen in het bos of hoog gras tot moeders terug komt. Dan zijn ze juist het meest kwetsbaar als moeders weg valt.
Tegen de tijd dat ze aan de voet mee lopen kunnen ze veelal ook al zelfstandig eten en hebben dus een grotere overlevingskans als moeder weg valt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:11

Femke_Tweety schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid,

Stel Nederland komt uiteindelijk uit op 10 roedels, die door wijze van beheer super schuw blijven.

Hoeveel mensen zouden daar nog problemen mee hebben?

Ik denk dat daar véél meer mensen achter zouden kunnen staan dan dat nu gedacht wordt.
Ik denk serieus dat maar heel weinig mensen aan de extreme absoluut never nooit een wolf kant staan, zolang er geen overlast of gevaar is.

Ben wel benieuwd hoe mensen in dit topic dat zien?

Ik heb het al tig keer gezegd maar herhaal het maar weer.

Als de dieren zo schuw zouden zijn zoals vooraf beweerd.
Als ze echt netjes de wildstand in stand zouden houden.
Dat je ze echt enkel in hoge uitzondering zou zien en ze ook weg zouden rennen bij een ksssttt zou ik er geen problemen mee hebben.

Als de wolven die dichtbij huizen komen en vee pakken.
Als wolven die mensen en honden benaderen zonder gezeik uit worden genomen.
Dan ben ik voor een wolf.

Maar.....
Alles word getraineerd door extremistisch pro wolf.
Alles word verdraaid en gebagatelliseerd.
En waar ze ook maar denken een ingang te hebben proberen ze beheer te stoppen.

Daarom zeg ik nu, dan maar geen wolven in Nederland.
Dat is een duidelijke regel waar niet aan te tornen valt.
Daar valt geen regeltje te bedenken om de boel weer te vertragen.

Maar is dat wat ik eigenlijk wil?
Nee...

ElCamino

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:27

ik snap mijn bericht quoten niet goed en het commentaar erop .
Ik zeg HELEMAAL NERGENS dat iemand zijn mening niet mag geven, nergens! En ik zeg ook gewoon wat ík ervan vindt, ik geef dus gewoon mijn mening, net als jullie allemaal..... maar goed, zal wel aan mij liggen.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:29

rien10 schreef:
Die onmacht begrijp ik heel goed. Soms moet je schreeuwen tussen de schreeuwers om gehoord te worden. Dat maakt het zo bliksems moeilijk.
Waardoor ik me afvraag, waarom wordt er niet veel meer met foto's "geschreeuwd". Laat maar zien wat de wolven aanrichten. Inclusief doodgereden dieren, dieren verstrikt in wolfwerende rasters, half aangevreten kadavers, dieren die nog leven met verschrikkelijke wonden.

Op de vorige pagina staat een post met een link waarin een 8-jarige Indiase jongen te zien is die door een wolf was meegesleurd .Die nog in kritieke toestand verkeert door een grote hoofdwond. Binnen korte tijd al 4 kinderen daar gedood door wolven. Van zo'n foto leer je wel wat vind ik. |( :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:31

Zo lang er geen interacties waren tussen wolf en mens/huisdieren ging er ook niemand op de barricade staan. Klachten en verwensingen zijn gekomen waar de schuwheid van de wolf verdween en de mate waarin geprotesteerd wordt, heeft rechtstreeks verband met het aantal wolvenaanvallen op mens en geliefd (huis)dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:38

Femke_Tweety schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid,

Stel Nederland komt uiteindelijk uit op 10 roedels, die door wijze van beheer super schuw blijven.

Hoeveel mensen zouden daar nog problemen mee hebben?

Ik denk dat daar véél meer mensen achter zouden kunnen staan dan dat nu gedacht wordt.
Ik denk serieus dat maar heel weinig mensen aan de extreme absoluut never nooit een wolf kant staan, zolang er geen overlast of gevaar is.

Ben wel benieuwd hoe mensen in dit topic dat zien?

Ik zou dat prima vinden. Als het net zoiets zou zijn als met de vossen dan kan ik daar wel mee leven.

Ik weet alleen niet of het haalbaar is in dit dichtbevolkte landje. Wolven hebben bijna de kans niet om mensen te vermijden en als die niets mogen doen dan krijg je al gauw gewenning. Dan moet er wel heel actief beheerd worden. En ook dat zou ik ook wel weer moeilijk vinden om eerlijk te zijn…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:44

Ik denk dat het gros van de inwoners van Nederland geen probleem met schuwe roedels heeft, als die wolven het ook bij wild zouden houden.

Ik denk dat de kortste en goedkoopste klap zou zijn (geweest) als men wolven wel zouden mogen schieten.
Tuurlijk heb je dan het risico dat je een verkeerde schiet.
Maar op het moment dat een wolf zich frequent bij weide, stallen, woningen, landbouwhuisdieren etc op houdt, en je mag hem verjagen, al zou het met een licht kaliber zijn en 1 hageltje in de bil schieten, dan weet een wolf dat mensen en hun dieren een no go zijn.
Kijk naar wat ze in Zweden doen, wolf valt landbouwhuisdieren aan, wolf mag gedood worden.
Frankrijk wil dat ook toestaan.
Canada en Amerika daar wordt het ook zo gedaan.
Dan is er echt wel sprake van voedseltekort wil de wolf door zetten om zijn prooi in de buurt van mensen te zoeken.

En komt het tot een voedseltekort voor de wolf, dan is beheer absoluut noodzakelijk van de wolvenpopulatie.
De roedels zullen daar onderling ook oplossingen voor hebben.

Wat betreft de discussie, iemand die een andere visie heeft dan je eigen visie, heeft soms wel mooie invalshoeken die de moeite waard zijn om te luisteren en eventueel je standpunt te herzien of anders te zien.
Maar er is ook helemaal niets mis om elkaars tegenovergestelde standpunt te respecteren. En het daarbij te laten.

Een eindeloze wellus nietus discussie is voor niemand prettig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:48

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:56

Defensie gaat met scherp schieten op de Veluwe volgende week.
Dit weekend zullen ze in colonne via snelwegen en provinciale wegen van Oirschot naar Stroe en het ‘t Harde rijden.
https://nos.nl/l/2584100

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:02

sterregoud schreef:
Ja, dat zou kunnen. Op zich kunnen enkele roedels, mits voldoende schuw en er voldoende wildstand bestaat.

Zelf een reekalfje volslagen in paniek gezien, terwijl een medebewoner van ons dorp iets verderop een gedode moeder ree heeft aangetroffen. Dat vind ik wel moeilijk, dat roofdieren een volwassen ree pakken met jong aan de voet.

Een jager kan vanop afstand niet weten of een ree een jong liggen heeft want die neemt ze niet mee, die ligt in het hoge gras te wachten op haar terug komst. Als een jager dus een ree schiet, kan het altijd zijn dat ze een jong liggen heeft.

Maar volgens mij wordt er niet gejaagd in broedseizoen dus zal dat niet snel gebeuren denk ik

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:07

tienus63 schreef:
Defensie gaat met scherp schieten op de Veluwe volgende week.
Dit weekend zullen ze in colonne via snelwegen en provinciale wegen van Oirschot naar Stroe en het ‘t Harde rijden.
https://nos.nl/l/2584100

Note: zondag niet over het harde rijden.

Ik heb daar al te vaak moeten wachten op militaire voertuigen haha.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 12:10

Ik verwacht eerlijk gezegd acties van pro wolf kant op nieuws dat ze met scherp gaan schieten.
Het is bekend dat er veel roedels op defensie terrein hun territorium hebben.

Ze zullen wel zeggen dat het de roedels verstoord.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:17

tienus63 schreef:
Ik verwacht eerlijk gezegd acties van pro wolf kant op nieuws dat ze met scherp gaan schieten.
Het is bekend dat er veel roedels op defensie terrein hun territorium hebben.

Ze zullen wel zeggen dat het de roedels verstoord.

Mwah dat vermoed ik niet. Zeker nu met de situatie in Oekraïne / Polen heeft defensie veel steun.

Kijk er zullen wel een paar gekken zijn natuurlijk. Dat heb je altijd wel met elk onderwerp.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:26

Captain schreef:
Tsja het is ook gewoon een groot complot. Als je ziet hoe eenzijdig de media is, wat er allemaal stil gehouden wordt en wat die geheime agenda van de PvdD is..

Zelfde geluiden in Italië, ook daar is de klacht dat aanvallen op mensen gedownplayed worden, en is er een sterke pro-wolf lobby, en worden berichten over aanvallen zoveel mogelijk uit de media gehouden.

(En naar mijn mening speelt dat juist complottheorieën in de kaart, dat er geen open kaart wordt gespeeld.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:32

Is er nog nieuws geweest na de zichtmelding in Heeswijk-Dinther?
Dat is hier redelijk in de buurt. Verder komen hier zelden meldingen voor.
Er is vooral overlast van de duizenden ganzen die overal in de vennen en op boerenland zitten :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 12:39

Via de app Viervoet kun je meldingen op de kaart zien.
De aangereden wolvin is gisteren daar ook gemeld.

Heel veel meldingen staan daar helaas ook niet.
Net zo min als alles via de bekendere wegen gemeld wordt.

Ik vind zelf dit topic wel handig zoeken.
Voor de afkorting/naam van de provincie in of de plaats waar je wat van wilt weten en zoeken in huidig topic, levert het snelst wat op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 13:19

Citaat:
26 september 2025/de Telegraaf
In 2020 al een bericht van de Jagersvereniging en nu 5 jaar later?
Vestiging wolf aanleiding nieuw N2000-gebied – Veldpost
Als een wolf zich vestigt in een gebied – van vestiging is sprake als de wolf gedurende zes maanden in een gebied aanwezig is – kan Brussel verplichten om dat gebied aan te laten merken als Natura 2000-gebied voor de wolf. Ook als het gaat om primair agrarisch gebied. Natuurbeschermingsjurist Arie Trouwborst geeft in De Veldpost aan dat waarschijnlijk maar weinigen zich dit beseffen.
https://www.jagersvereniging.nl/nieuws/ ... -veldpost/

Nu naar het artikel van de Telegraaf

Gevolgen plaag van wolven zijn vergelijkbaar met ellende rond stikstof

Terwijl Den Haag de bestuurlijke knoop van het stikstofdossier nog niet eens heeft ontward, dreigt een volgende dossier ons land verder op slot te draaien. Het aantal wolvenroedels groeit gestaag en waar de dieren zich vestigen, dreigt de overheid niet anders te kunnen dan hun leefgebied tot Natura 2000 te bestempelen.
De gevolgen daarvan zijn uit de stikstofcrisis bekend. Er kunnen geen huizen worden gebouwd voor woningzoekenden, broodnodige wegen niet aangelegd en ondernemers hebben geen ruimte om uit te breiden.
De dreigende wolvencrisis brengt een extra effect met zich mee. Omdat de beesten zich vestigen om oefenterreinen van Defensie dreigen ook die op slot te gaan. Precies in een periode dat onze krijgsmacht vanwege de instabiele veiligheidssituatie ze harder nodig heeft dan ooit.

En deze problemen komen bovenop het veiligheidsprobleem dat met de week ernstiger wordt. Waren het lang alleen wandelaars die diep in natuurgebieden een wolf spotten; inmiddels hangen ze in Putten op het plein van een basisschool rond waar onderwijzend personeel de dieren moeten verjagen willen de kinderen veilig naar binnen kunnen.

Juridische basis nodig om te voorkomen dat wolf een plaag wordt

Gemeenten en provincies smeken inmiddels Den Haag bijna om maatregelen en aangepaste regels zodat het aantal wolven kan worden beperkt. Lees: dat er zo kan worden gejaagd dat het aantal dieren op een acceptabel niveau blijft.

Iets dat in andere Europese landen gebeurt, maar in ons land niet kan omdat de wet alleen het afschieten van individuele wolven toestaat wanneer ze een bewezen dreiging zijn. Met het snel aantal groeiende wolven is dit niet langer overeind te houden. Den Haag moet het Europese voorbeeld volgen en lokale bestuurders de juridische basis geven die nodig is om te voorkomen dat de wolf een plaag wordt.

https://www.telegraaf.nl/opinie/gevolge ... 80334.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19MPxy ... tid=wwXIfr

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:26

Nee Heeswijk Dinther en omgeving niks meer gehoord,hoop vals alarm was.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:29

Zoolgangster schreef:
Captain schreef:
Tsja het is ook gewoon een groot complot. Als je ziet hoe eenzijdig de media is, wat er allemaal stil gehouden wordt en wat die geheime agenda van de PvdD is..

Zelfde geluiden in Italië, ook daar is de klacht dat aanvallen op mensen gedownplayed worden, en is er een sterke pro-wolf lobby, en worden berichten over aanvallen zoveel mogelijk uit de media gehouden.

(En naar mijn mening speelt dat juist complottheorieën in de kaart, dat er geen open kaart wordt gespeeld.)

Ik vind dat artikeltje in Duitsland de roedel situatie ook downplayen to be fair.

Of dat bewust is of niet beter weten, daar ben ik dan minder zeker van. En dat geldt voor veel situaties

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:29

@Artikel Telegraaf: Zou er iemand in Den Haag wakker(der) van worden..... denk het niet 8-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 13:42

Afbeelding
Zwitserland gaat straf als in fors beheren.
Maar liefst 21 roedels mogen afgeschoten en of uitgedund worden.
Citaat:
Bund: 21 Wolfsrudel dürfen reguliert werden

In acht Kantonen dürfen #Jungtiere oder ganze #Wolfsrudel präventiv abgeschossen werden. Das Bundesamt für Umwelt (Bafu) hat mit einer Ausnahme im Kanton Tessin alle Regulierungs-Gesuche bewilligt. ⬇️

Bund: 21 Wolfsrudel dürfen reguliert werden

In acht Kantonen dürfen Jungtiere oder ganze Wolfsrudel präventiv abgeschossen werden. Das Bundesamt für Umwelt (Bafu) hat mit einer Ausnahme im Kanton Tessin alle Regulierungs-Gesuche bewilligt, wie aus einem Donnerstag veröffentlichten Faktenblatt des Bundesamtes hervorgeht.

sda | 25.09.2025 18:40

Insgesamt betrafen die Gesuche 22 Rudel, wobei einzig dasjenige zur Eliminierung oder «Entnahme», wie es offiziell heisst, des gesamten Rudels Carvina im Tessin keine Zustimmung erhielt. In fünf Fällen sind die Gesuche zur «präventiven Regelung von Wolfsrudeln» noch hängig, heisst es

Im Kanton Wallis sind mit fünf die meisten Rudel betroffen. In drei Rudeln wurde der Abschuss von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere, in zwei weiteren Fällen «die Entnahme des gesamten Rudels» bewilligt.

Die Kantone Graubünden und Tessin dürfen bei jeweils drei Rudeln eingreifen. In den meisten Fällen wurde der Abschuss von zwei Dritteln der Jungtiere bewilligt, in einem Fall, beim Rudel Moesola in Graubünden, die Eliminierung des gesamten Rudels.

Die «Entnahme» eines gesamten Rudels wurde auch im Kanton Waadt bewilligt, während sich die Kantone Schwyz, Glarus, St. Gallen und Neuenburg wiederum auf den Abschuss eines Teils der Jungtiere beschränken wollten und nun auch dürfen.

In den Kantonen Graubünden, Glarus, Wallis und Tessin sind noch Gesuche für weitere Abschüsse von Jungtieren hängig.

Die Abschussbewilligung läuft bis 31. Januar 2026, wie es heisst. Bis dann dürfen die Kantone den Wolfsbestand präventiv regulieren «und damit zukünftige Schäden an Nutztieren» mindern, wie das Bundesamt schreibt.

Stand der Gesuche der Kantone

Vom 1. September 2025 bis am 31. Januar 2026 können die Kantone den Wolfsbestand präventiv regulieren und damit zukünftige Schäden an Nutztieren mindern. Sie müssen beim Bundesamt für Umwelt BAFU vorgängig die Zustimmung zur Regulierung der Wolfsrudel einholen.

Graubünden:

Rudel Calderas, Muchetta, Jatzhorn, Älpetli, Seta, Stagias: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jung.
tiere.
Rudel Agnas: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Rudel Moesola: Zustimmung zur Entnahme des gesamten Rudels.
Tessin:

Rudel Madom: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Rudel Bedretto: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Rudel Carvina: Ablehnung der Entnahme des gesamten Rudels.
Rudel Lepontino: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Waadt:

Rudel Mont Tendre: Zustimmung zur Entnahme des gesamten Rudels.
Schwyz:

Rudel Chöpfenberg: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Glarus:

Rudel Chöpfenberg: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
St. Gallen:

Rudel Schilt: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Neuenburg:

Rudel La Brévine: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Wallis:

Rudel Vallon de Réchy: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Rudel Posettes-Trient: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Rudel Simplon: Zustimmung zur Entnahme des gesamten Rudels.
Rudel Chablais: Zustimmung zur Entnahme des gesamten Rudels.
Rudel Nendaz-Isérables: Zustimmung zur Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere.
Hängige Gesuche:

Graubünden: Rudel Sinestra: Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere (Gesuch eingereicht am 05.09.2025); Rudel Valgronda: Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere (Gesuch eingereicht am 11.09.2025)
Wallis: Rudel Salantin: Entnahme des gesamten Rudels (Gesuch eingereicht am 08.09.2025)
Bedretto: Rudel Bedretto: Entnahme des gesamten Rudels (Gesuch eingereicht am 17.09.2025)
Glarus: Rudel Kärpf: Entnahme von zwei Dritteln der 2025 geborenen Jungtiere (Gesuch eingereicht am 15.09.2025)

Bron
Schweizerbauer.ch
https://www.schweizerbauer.ch/politik-w ... p0AqK92-Rg

Vertaling Google translate
Federale overheid: 21 wolvenroedels mogelijk gereguleerd

In acht kantons mogen jonge dieren of hele wolvenroedels preventief worden afgeschoten. Het Federaal Milieuagentschap (FOEN) heeft alle aanvragen voor regulering goedgekeurd, met één uitzondering in het kanton Ticino. ⬇️

Federale overheid: 21 wolvenroedels mogelijk gereguleerd

In acht kantons mogen jonge dieren of hele wolvenroedels preventief worden afgeschoten. Het Federaal Milieuagentschap (FOEN) heeft alle aanvragen voor regulering goedgekeurd, met één uitzondering in het kanton Ticino, volgens een informatieblad dat het Federaal Milieuagentschap donderdag heeft gepubliceerd.

sda | 25 september 2025, 18:40 uur

De aanvragen hadden betrekking op in totaal 22 roedels, waarvan alleen de aanvraag voor de eliminatie, of "verwijdering", zoals het officieel heet, van de hele Carvina-roedel in Ticino geen goedkeuring kreeg. In vijf gevallen zijn de aanvragen voor "preventieve regulering van wolvenroedels" nog in behandeling, zo wordt gemeld.

Het kanton Wallis heeft de meeste getroffen roedels, namelijk vijf. In drie roedels werd de afschot van twee derde van de pups geboren in 2025 goedgekeurd, en in twee andere gevallen werd "de verwijdering van de hele roedel" toegestaan.

De kantons Graubünden en Ticino hebben elk toestemming om in te grijpen in drie roedels. In de meeste gevallen werd de afschot van twee derde van de pups goedgekeurd; in één geval, de Moesola-roedel in Graubünden, werd de hele roedel geëlimineerd.

De "verwijdering" van een hele roedel werd ook goedgekeurd in het kanton Vaud, terwijl de kantons Schwyz, Glarus, St. Gallen en Neuchâtel zich wilden beperken tot het afschot van enkele pups en dit nu mogen doen.

Aanvragen voor verdere afschot van welpen zijn nog in behandeling in de kantons Graubünden, Glarus, Wallis en Ticino.

De jachtvergunning is geldig tot 31 januari 2026, aldus het Bundesamt. Tot die tijd mogen de kantons de wolvenpopulatie preventief reguleren "en zo toekomstige schade aan de veestapel beperken", aldus het Bundesamt.

Stand van de kantonale aanvragen

Van 1 september 2025 tot en met 31 januari 2026 mogen de kantons de wolvenpopulatie preventief reguleren en zo toekomstige schade aan de veestapel beperken. Voor de regulering van wolvenroedels moeten ze eerst toestemming krijgen van het Bundesamt für Umwelt (FOEN).

Graubünden:

Calderas-, Muchetta-, Jatzhorn-, Älpetli-, Seta- en Stagias-roedels: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.

Agnas-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.

Moesola-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van de hele roedel.
Ticino:

Madom-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Bedretto-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Carvina-roedel: Afwijzing van het weghalen van de hele roedel.
Lepontino-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Vaud:

Mont Tendre-roedel: Goedkeuring voor het weghalen van de hele roedel. Schwyz:

Chöpfenberg roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Glarus:

Chöpfenberg roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
St. Gallen:

Schilt roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Neuchâtel:

La Brévine roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Wallis:

Vallon de Réchy roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Posettes-Trient roedel: Goedkeuring voor het weghalen van twee derde van de pups geboren in 2025.
Simplon roedel: Goedkeuring voor het weghalen van de hele roedel. Chablais-roedel: Goedkeuring voor het verwijderen van de hele roedel.
Nendaz-Isérables-roedel: Goedkeuring voor het verwijderen van twee derde van de pups geboren in 2025.
In behandeling zijnde aanvragen:

Graubünden: Sinestra-roedel: Goedkeuring voor het verwijderen van twee derde van de pups geboren in 2025 (aanvraag ingediend op 5 september 2025); Roedel Valgronda: Verwijdering van twee derde van de pups geboren in 2025 (aanvraag ingediend op 11 september 2025)
Roedel Valais: Roedel Salantin: Verwijdering van de hele roedel (aanvraag ingediend op 8 september 2025)
Roedel Bedretto: Roedel Bedretto: Verwijdering van de hele roedel (aanvraag ingediend op 17 september 2025)
Roedel Glarus: Roedel Kärpf: Verwijdering van twee derde van de pups geboren in 2025 (aanvraag ingediend op 15 september 2025)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 14:00

Aanval Wijnjewoude Frl, 4 schapen gedood, 4 schapen gewond, meerdere schapen vermist.
Citaat:
Wijnjewoude Friesland
26-09-2025

Aanval op schapen, 4 schapen dood, 4 gewond en een koppeltje vermist.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19LCnz ... tid=wwXIfr