journee schreef:juval schreef:Biteback .. tja.
De stierkalfjes gaan sowieso niet 3 maanden bij de moeder blijven, die moeten binnen 28 dagen worden afgevoerd naar de kalverbedrijven.
De kuiskalfjes die kunnen blijven zullen waarschijnlijk bij een pleegmoeder worden gezet. Niet de eigen moeder. Zodat 1 koe voor meerdere kalveren 'zorgt'. Dat lijkt me het best werkbaar.
Er zijn nog geen cijfers bekend over de resultaten, qua uitval, ziektes en infecties, uierproblemen, groei, melkgift etc.
maar goed, het klinkt hartstikke mooi voor de consument, dus ik zeg, het is een marketingding.
Volgens mij "moeten" stierkalveren niet na 28 dagen bij de moeder weg. Dat deze keus vaak wel wordt gemaakt, om wat voor reden dan ook, klopt. Toch schijnen er ook al boeren te zijn waarbij ook de stierkalveren al wel 3 maanden bij hun moeder mogen blijven. Dat het altijd moeilijk is om dieren van hun moeder te scheiden klopt ook, zeker als ze er biologisch gezien eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Nog niet zolang geleden was het heel normaal dat ook veulens met 3/4 maanden bij moeder weg werden gehaald. Dat wordt inmiddels ook niet meer als algemene richtlijn geaccepteerd. Maar het heeft dus wel een tijd geduurd voor dit veranderde. Nu wordt er steeds vaker voor gekozen om veulens zolang mogelijk bij de moeder te laten, wat mij betreft een goede ontwikkeling. Want dieren hebben niet alleen fysiek maar ook emotioneel tijd nodig om te ontwikkelen.
In de melkveehouderij zal dit ook tijd vergen. Ook een veehouder zal zijn manier van werken moeten aanpassen om kalfjes zo lang mogelijk bij hun moeder te kunnen laten lopen. En dat zal dan ook praktisch qua ruimte, regels en financieel gezien ook haalbaar moeten zijn. En ik begrijp heus wel dat dit voor veel boeren nog niet het geval is. Daar ligt dan weer een stukje voor de overheid weggelegd, om boeren dit willen veranderen hiertoe ook de mogelijkheid te geven.
Klopt wat jij zegt, en klopt ook dat er tijd voor nodig is. Maar er is inmiddels wel genoeg tijd voor geweest.
Ik ben overigens niet zwart wit, bokker met nummer. Dat concludeer je verkeerd. Ik ben wel teleurgesteld.