Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:19

journee schreef:
juval schreef:
:D Biteback .. tja.

De stierkalfjes gaan sowieso niet 3 maanden bij de moeder blijven, die moeten binnen 28 dagen worden afgevoerd naar de kalverbedrijven.
De kuiskalfjes die kunnen blijven zullen waarschijnlijk bij een pleegmoeder worden gezet. Niet de eigen moeder. Zodat 1 koe voor meerdere kalveren 'zorgt'. Dat lijkt me het best werkbaar.
Er zijn nog geen cijfers bekend over de resultaten, qua uitval, ziektes en infecties, uierproblemen, groei, melkgift etc.

maar goed, het klinkt hartstikke mooi voor de consument, dus ik zeg, het is een marketingding.

Volgens mij "moeten" stierkalveren niet na 28 dagen bij de moeder weg. Dat deze keus vaak wel wordt gemaakt, om wat voor reden dan ook, klopt. Toch schijnen er ook al boeren te zijn waarbij ook de stierkalveren al wel 3 maanden bij hun moeder mogen blijven. Dat het altijd moeilijk is om dieren van hun moeder te scheiden klopt ook, zeker als ze er biologisch gezien eigenlijk nog niet aan toe zijn.

Nog niet zolang geleden was het heel normaal dat ook veulens met 3/4 maanden bij moeder weg werden gehaald. Dat wordt inmiddels ook niet meer als algemene richtlijn geaccepteerd. Maar het heeft dus wel een tijd geduurd voor dit veranderde. Nu wordt er steeds vaker voor gekozen om veulens zolang mogelijk bij de moeder te laten, wat mij betreft een goede ontwikkeling. Want dieren hebben niet alleen fysiek maar ook emotioneel tijd nodig om te ontwikkelen.

In de melkveehouderij zal dit ook tijd vergen. Ook een veehouder zal zijn manier van werken moeten aanpassen om kalfjes zo lang mogelijk bij hun moeder te kunnen laten lopen. En dat zal dan ook praktisch qua ruimte, regels en financieel gezien ook haalbaar moeten zijn. En ik begrijp heus wel dat dit voor veel boeren nog niet het geval is. Daar ligt dan weer een stukje voor de overheid weggelegd, om boeren dit willen veranderen hiertoe ook de mogelijkheid te geven.

Klopt wat jij zegt, en klopt ook dat er tijd voor nodig is. Maar er is inmiddels wel genoeg tijd voor geweest.

Ik ben overigens niet zwart wit, bokker met nummer. Dat concludeer je verkeerd. Ik ben wel teleurgesteld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:28

Kinke schreef:
dat men niet de mogelijkheid heeft om de kalveren lang bij de koe te laten is natuurlijk wel politiek gerelateerd ook, helaas

Nou nee, winstbejag door de afnemers.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:32

Nikass schreef:
996981 schreef:
Jij leest echt heel andere dingen dan ik Nikass…. Wellicht kun je aangeven wie die dingen precies gezegd heeft en wanneer?

Ik vind jou ontzettend zwart-wit. Als mensen vervolgens nuanceren of vragen stellen reageer je in mijn ogen verongelijkt…

Wij leven in een andere bubbel zullen we maar zeggen….

Het is niet zo moeilijk, kijk maar even terug. Ik mag geen namen noemen op bokt.

Kinke ik sta volledig achter wat ik zeg, anders zeg ik het niet. Ik schaam me daar absoluut niet voor.

Er staat echt nergens in de Bokt-regels dat je niet zou mogen citeren wat iemand gezegd heeft? De quote knop is er niet voor niets…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:42

mysa schreef:
Maar kunnen er dan bijvoorbeeld die eerste tijd geen andere droogstaande koeien bijgezet worden voor het vertrouwen?
Ik heb vorig jaar twee jonge geitjes bij mijn pony gezet en die zochten en vonden veel steun bij haar.

In de Limousin gaan altijd een of twee tantes mee. Dat kunnen jonge drachtige koeien zijn. Het jonge grut plakt de eerste dagen aan die tante/tantes.
Dus bij ons gebeurt dat standaard. Maar dan nog is het twee/drie dagen loeien bij de kleintjes en dat 24 !uur . Zo sneu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:49

BigOne schreef:

zeker heeft de overheid ermee te maken. Kalveren veel langer houden betekent meer mest. Laat de overheid nu net weer met het toverstokje hebben gezwaaid en nieuwe gebieden hebben aangewezen waar geen mest verspreid mag worden. Niet dat er dan onderzocht wordt waar bepaalde waardes vandaan komen...nee, we doen niet aan waarheidsbevinding

lies

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:55

Maar Kinke, zei jij niet eerder in het topic dat jullie kalveren wel 6 maanden bij mama blijven?
Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:11

Kinke heeft vleeskoeien, daar gelden andere regels voor :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:31

996981 ik stuur je wel even een pb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:54

Kinke schreef:
BigOne schreef:

zeker heeft de overheid ermee te maken. Kalveren veel langer houden betekent meer mest. Laat de overheid nu net weer met het toverstokje hebben gezwaaid en nieuwe gebieden hebben aangewezen waar geen mest verspreid mag worden. Niet dat er dan onderzocht wordt waar bepaalde waardes vandaan komen...nee, we doen niet aan waarheidsbevinding

Ik snap iets niet.
Gaat het over 'kalveren langer bij de moeder laten' versus 'kalveren meteen naar de opfok'...?
Want dan betekent het meer mest voor bedrijf 1 (de voer van de moederkoe) en minder mest voor het opfokbedrijf.

Of gaat het over de kalveren langer in leven laten?
(Dat betekent idd meer mest.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:07

Meer mest op het boerenbedrijf, een kalvermesterij zal andere regels hebben in het oerwoud van de regelgeving . Op alle gebieden, niet alleen landbouw. Veel te ver doorgeslagen.
Kalveren leven net zolang, sommigen blijven op de boerderij en stierkalveren worden ongeveer 6 of 8 maanden , dat weet ik niet meer uit mijn hoofd .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:54

Denk dat het nu ook wel een beetje off topic gaat.

Wat ik opvallend vond is dat geen enkele partij iets heeft opgenomen over de huidige geopolitieke situatie. Behalve minder geld naar Oekraïne zag ik vrij weinig inhoudelijks. Stel dat Poetin de slag wint dan kan hij de Baltische Staten meer onder druk zetten en ook de EU onder druk zetten. Of de oorlog in palestina/Israël. Ook een zorgelijke situatie waar niets over gezegd is.
We lijken op nationaal niveau hier eens een beetje aan te onttrekken aan internationale problemen die ook invloed op ons hebben. Zouden ze hier op het sentiment van de kiezers inspelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:42

Mocht Poetin winnen dan is het einde EU, dan komt er een vluchtelingenstroom op gang waarbij we met weemoed terugdenken aan die paar 10.000 den die nu komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:59

Raineri schreef:

Wat ik opvallend vond is dat geen enkele partij iets heeft opgenomen over de huidige geopolitieke situatie. Behalve minder geld naar Oekraïne zag ik vrij weinig inhoudelijks. Stel dat Poetin de slag wint dan kan hij de Baltische Staten meer onder druk zetten en ook de EU onder druk zetten. Of de oorlog in palestina/Israël. Ook een zorgelijke situatie waar niets over gezegd is.
We lijken op nationaal niveau hier eens een beetje aan te onttrekken aan internationale problemen die ook invloed op ons hebben. Zouden ze hier op het sentiment van de kiezers inspelen?

Wilders gaat de grenzen sluiten, dan hebben we toch niks meer met het buitenland te maken? :+

Ik geloof niet dat de Nederlandse politieke partijen zich al ooit veel heeft uitgelaten hoe ze over geopolitieke zaken denken. De VVD bv is, als ik me goed herinner, altijd tegen Europa geweest (om mij onduidelijke redenen) en pas de laatste jaren heeft Rutte met veel tegenzin erkend dat deelnemen aan Europa toch wel heel gunstig voor Nederland is. Ik heb altijd het idee gekregen dat er twee gezichten van Nederland zijn; het land dat ons intern wordt voorgehouden en het land op het internationale speelveld, waarvan ik geen idee heb waar we staan en wat onze belangen zijn.
Misschien heeft het ook te maken met dat Nederland graag neutraal is, (maar dat natuurlijk sinds 10 mei 1940 niet meer is) en geen principes heeft waar de loyaliteit moet liggen?
Rutte wilde bij de invasie van Rusland in Oekraïne eerst vol achter Rusland gaan staan maar heeft zich na een paar weken bedacht (MH17 was hem eerst even ontschoten waarschijnlijk). Dat kan natuurlijk niet wanneer je principes hebt die je kenbaar hebt gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 09:57

Ik zit nog steeds een beetje op wat onderbouwingen te wachten.. of heb ik eroverheen gelezen….?

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:18

Raineri schreef:

Volt wel: https://voltnederland.org/standpunten/r ... een-europa

Teveel om alles te quoten, maar Volt is nadrukkelijk Europees.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:23

BigOne schreef:
Mocht Poetin winnen dan is het einde EU, dan komt er een vluchtelingenstroom op gang waarbij we met weemoed terugdenken aan die paar 10.000 den die nu komen.

Eens...
En dan kost het vele male meer als dat we nu Oekraïne vol steunen. Het is dom , kortzichtig en verdrietig dat het westen nu niet vol met van alles over de brug komt.
Ruslands oorlog industrie draait op volle toeren. En het westen? Ik vrees dat we volledig overlopen gaan worden in Europa door de Russen als Oekraïne verliest. Poetin wil meer. Heeft al steun van Noord Korea (en wapens).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:54

Waarom is iedereen toch zo bang voor migranten? (is retorisch want ik weet dat iedereen bang is dat ze teveel geld kosten, woningen en banen inpikken en voor meer criminaliteit zorgen)

Maar de geschiedenis (feiten) toont aan dat die maar zelden echt een probleem vormen. En veel vaker zelfs een verrijking, in meerdere opzichten,
(Ik kan eenieder 'de waarheid over migratie' aanraden, van De Haas. Erg interessant!)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:50

Asciugamano schreef:
Waarom is iedereen toch zo bang voor migranten? (is retorisch want ik weet dat iedereen bang is dat ze teveel geld kosten, woningen en banen inpikken en voor meer criminaliteit zorgen)

Maar de geschiedenis (feiten) toont aan dat die maar zelden echt een probleem vormen. En veel vaker zelfs een verrijking, in meerdere opzichten,
(Ik kan eenieder 'de waarheid over migratie' aanraden, van De Haas. Erg interessant!)

Het soort migratie is de afgelopen paar jaar wel drastisch veranderd, ook de aantallen...

Maar goed je hebt er waarschijnlijk persoonlijk geen last van.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:16

Asciugamano schreef:

(Oa) Kennismigranten hebben we zelfs nodig om onze economie draaiende te houden. Het is gewoon een hele makkelijke zondebok alles wat fout op af te schuiven zonder jezelf in de spiegel te kijken. Bonuspunten als de migranten er ook nog eens anders uitzien dan wij.

Er zijn wel vervelende gevallen waar men last heeft van migranten (ter apel) maar dat zijn lokale problemen die gebruikt worden om het vuurtje aan te houden van de retoriek die populisme gebruikt.

Elke keer dat we hier weer eens teveel aandacht aan besteden op nationaal niveau is het uitstellen van de vooruitgang van Nederland

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:43

listiglistje schreef:
Asciugamano schreef:
Waarom is iedereen toch zo bang voor migranten?
(...)

Ik zal proberen uit te leggen (... oejjj, dadelijk weer pb over hoe belerend ik wel niet ben...)
waarom ik dit een nare reactie vind.

In plaats van een eerlijk antwoord
(ik, listig Liesje, heb een hekel aan/ben bang voor migranten want....
Noem maar op.
Van ik woon in Ter Apel tot gedoe met een gekleurde collega...)

In plaats daarvan wordt Asciugamano 'weggezet' als weer zo'n elitair iemand die (waarschijnlijk) zelf geen last heeft en er dus niets van snapt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:55

In realiteit hebben vooral de steden “overlast” van mensen met een migratie-achtergrond en niet zozeer niet-randstad gebieden. En toch stemt vooral het laatst genoemde gebied van nl op pvv. Onbekend maakt onbemind?

Ik voel hem nu al aankomen: “ja maar ik woon in dorp X en daar hebben we probleem zus en zo.” Ik heb het niet over jouw persoonlijke ervaring, maar over informatie op landelijke schaal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:56

Ik heb hier al eerder nare ervaringen gedeeld, inzake coa Budel op het azc zelf en wat ik daar zie en meemaak.

Kennismigranten/expats/arbeidsmigranten geen nare ervaringen, maar wel heel veel last van.
Ik woonde in Eindhoven, daarom ook verhuisd naar het platteland.
Zorg, onderwijs, woningen, alles staat daardoor enorm onder druk.
Gekkenhuis daar met asml, philips, universiteit. ed

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:16

listiglistje schreef:
Asciugamano schreef:

Het soort migratie is de afgelopen paar jaar wel drastisch veranderd, ook de aantallen...

Maar heel weinig mensen hebben last van migranten. ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:22

listiglistje schreef:
Ik heb hier al eerder nare ervaringen gedeeld, inzake coa Budel op het azc zelf en wat ik daar zie en meemaak.

Kennismigranten/expats/arbeidsmigranten geen nare ervaringen, maar wel heel veel last van.
Ik woonde in Eindhoven, daarom ook verhuisd naar het platteland.
Zorg, onderwijs, woningen, alles staat daardoor enorm onder druk.
Gekkenhuis daar met asml, philips, universiteit. ed

Maar daardoor wordt Eindhoven en omstreken ook eindelijk eens de moeite waard. En ja ik ik woon al mijn hele leven in Eindhoven en omstreken en heb gewerkt voor ASML en Philips en heb gestudeerd aan de TUE. En woningnood onder studenten was er ook al in de jaren 90. En er waren ook toen diverse wijken waar je niet wilde wonen. Het enige dat beter geregeld was, was de sociale huursector (wachttijd was toen ongeveer 2 jaar voor een achterbuurt). Maar we weten (dankzij de VN-gezand) ook wie daar voor verantwoordelijk is.

Nederland zou zich kapot moeten schamen dat de tech-sector op kennis-migranten moet draaien, tenzij wij als volk echt te dom zijn om het zelf te doen. Just my two cents

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:31

Raineri schreef:
In realiteit hebben vooral de steden “overlast” van mensen met een migratie-achtergrond en niet zozeer niet-randstad gebieden. En toch stemt vooral het laatst genoemde gebied van nl op pvv. Onbekend maakt onbemind?

Het overgrote deel van mensen die bezwaren ventileren over de 'stroom' van asielzoekers en vluchtelingen, heeft nog nooit daadwerkelijk zo iemand van dichtbij gezien. Het is napraterij en het overmatig breed delen van onderbuikgevoelens.