Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:23

Ik praat Israël zeker niet helemaal goed, maar alleen anti-Israël retoriek in dit conflict lijkt me ook wel heel verkeerd(en zeker als ook veel onwaarheden als waarheid verkocht en geloofd worden). Verder kom ik zeker niet alleen te staan, dat is mss een bubbel die jullie zelf willen geloven.

En wat ga je met die cijfers doen?! In Irak zijn er 300 journalisten gedood. Syrie quasi idem. In Yemen ook al een hondertal. De journalistiek monddood, ga aub toch eens rapporten lezen wat er gebeurt met journalisten in Gaza en dat was dan nog voor dit laatste conflict van 10/23. Soms vraag ik me echt af of mensen bewust onwetend zijn of zomaar ergens hun verhaal doen laten starten. Net zoals Hamas de eigen burgers afschiet, doen ze dat ook met journalisten en andere critici die het verhaal niet schrijven zoals zij het willen.

Ik ben er zeker van dat als Israel (en ik ben ook voor vrije journalistiek) dit zou toestaan en er moest iets gebeuren met die mensen, dan zouden ze het ook weer gedaan hebben (effectief weer harder dan in elk ander conflict waar dit ook gebeurt). Die dubbele standaard is echt te belachelijk voor woorden aan het worden. Dus nee, voor Hamas, Hezbollah, IS, de Moslimbroeders etc ga ik echt niet juichen hoe ingepakt het ook mag komen, willen jullie dat wel, doe dat dan gerust.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:09

Nee tegen Hamas, Hezbolla, IS en je vergeet er 1: de rechts-extremistische regering Netanyahu van Israël. Ik vind dat nog erger, omdat zij een westerse democratie vertegenwoordigen en een bondgenoot van ons was.
Mijn respect hebben ze verloren.

En je kunt er allerlei andere landen (dictaturen) bijhalen, maar dit topic gaat over Israël en de oorlogsmisdaden die zijn begaan tegen onschuldige kinderen en burgers.

De Christenen voor Israel noemen het bijkomende schade, ik noem het genocide en oorlogsmisdaden.
De weerstand tegen Israël wordt steeds groter.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:42

Bulck, er waren ook steeds beschuldigingen dat Hamas hulpkonvooien beroofde . Ik vond het al zo vreemd dat veel van die aanvallen zonder dode hamasstrijders plaatsvonden.
Nu blijkt Netanyahu zijn eigens gangs te hebben opgericht om voor Hamas te spelen. En nee, geen verzinsel, hij heeft het openlijk toegegeven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:55

BigOne schreef:
Bulck, er waren ook steeds beschuldigingen dat Hamas hulpkonvooien beroofde . Ik vond het al zo vreemd dat veel van die aanvallen zonder dode hamasstrijders plaatsvonden.
Nu blijkt Netanyahu zijn eigens gangs te hebben opgericht om voor Hamas te spelen. En nee, geen verzinsel, hij heeft het openlijk toegegeven.

Je maakt er nu zelf toch maar een verhaal van, dat moet passen in dat naratief waar je nu moeilijk van kan afkomen.
Netanyahu heeft gewoon bevestigd dat het effectief militanten binnen Gaza van wapens voorziet. Niet dat ze zich voordoen als Hamas. Dus het verhaal niet uit zijn context trekken.
Die tactiek, en zeker voor mensen die in onschuldige Palestijnen/Gazanen geloven en opkomen, is toch een hele logische en wordt in elk conflict toegepast. Het redt Israelische levens en maakt een opstand van het eigen volk tegen het regime sterker en mogelijk. Of wacht, nee dat willen we niet zeker? In elk ander conflict wel, maar hier moeten die Gazanen vooral hulpeloze slachtoffer blijven en een speelbal in een geopolitiek spel. Echt te bizar voor woorden dit!

Dat van die hulpkonvooien is bewezen dat het Hamas was, dat hier de media geen rechtzettingen doet is mss nog het ergste, dat mensen zelf niet verder zoeken is mss nog triestiger (zeker als dit topic u wat zegt)
Laat ons dan ook weer UNWRA/Hamas niet uit de discussie houden, waar wederom bleek dat voedsel en hulpmiddelen van de burgers weggehouden werd in depots om dus heel dat verhaal van hongersnood de wereld in te helpen (ook iets waar Hamas zich al meermaals schuldig aan gemaakt heeft, ook voor deze oorlog en waar toen niemand naar kraaiden). Unwra die dan de polletjes er vanaf houdt en dan plots Hamas als schuldige aanduidt. Maw een mooi politiek spelletje gespeeld op de linkse westerse media en politiek.

En ondertussen gaan we dan podia geven aan dat zweeds activistje (dat wss weer goed de rekening gespekt heeft met deze stunt) en een paar Hamas aanhangers op een bootje. Big applause :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:12

bulck schreef:
Ik praat Israël zeker niet helemaal goed, maar alleen anti-Israël retoriek in dit conflict lijkt me ook wel heel verkeerd(en zeker als ook veel onwaarheden als waarheid verkocht en geloofd worden). Verder kom ik zeker niet alleen te staan, dat is mss een bubbel die jullie zelf willen geloven.

En wat ga je met die cijfers doen?! In Irak zijn er 300 journalisten gedood. Syrie quasi idem. In Yemen ook al een hondertal. De journalistiek monddood, ga aub toch eens rapporten lezen wat er gebeurt met journalisten in Gaza en dat was dan nog voor dit laatste conflict van 10/23. Soms vraag ik me echt af of mensen bewust onwetend zijn of zomaar ergens hun verhaal doen laten starten. Net zoals Hamas de eigen burgers afschiet, doen ze dat ook met journalisten en andere critici die het verhaal niet schrijven zoals zij het willen.

Ik ben er zeker van dat als Israel (en ik ben ook voor vrije journalistiek) dit zou toestaan en er moest iets gebeuren met die mensen, dan zouden ze het ook weer gedaan hebben (effectief weer harder dan in elk ander conflict waar dit ook gebeurt). Die dubbele standaard is echt te belachelijk voor woorden aan het worden. Dus nee, voor Hamas, Hezbollah, IS, de Moslimbroeders etc ga ik echt niet juichen hoe ingepakt het ook mag komen, willen jullie dat wel, doe dat dan gerust.

Volgens mij is de korte samenvatting dat zowel leiders van de Hamas als de Israëlische regering worden aangeklaagd voor oorlogsmisdaden. Beide geen zuivere koffie.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:20

Amen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:25

mysa schreef:
Amen

Zeker.

Ten koste van tienduizenden dode kinderen en burgers.

Wat betreft dat konvooi met hulpverleners in april, die zijn gewoon vermoord door het Israëlische leger. 4 waren zelfs door het hoofd geschoten. Allemaal gedumpt in een massagraf.
Dat ontkennen is ongeloofwaardig.
Netanyahu heeft het later toegegeven, na allerlei smoesjes als geen verlichting op de ambulance s.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:32

Exact, want iedereen gruwelt simpelweg van alles wat gebeurd. De kinderen die er alleen voorstaan. Ik weet zeker, dat jullie net zo verdrietig waren tijdens 7 oktober. Teveel onschuldige mensen zijn simpelweg slachtoffer. Het gaat niet zozeer om voor of anti dit of dat. Gewoon anti onschuldige slachtoffers punt. En vanuit dat standpunt, kun je het wel of niet eens zijn met een twee Staten oplossing. Immers, je kunt de joden niet de zee inknikkeren. Er moet een goede oplossing gezocht worden, maar beide partijen waren hier nogal aproductief in. Dit ettert maar door...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:42

Electra63 schreef:
Nee tegen Hamas, Hezbolla, IS en je vergeet er 1: de rechts-extremistische regering Netanyahu van Israël. Ik vind dat nog erger, omdat zij een westerse democratie vertegenwoordigen en een bondgenoot van ons was.
Mijn respect hebben ze verloren.

En je kunt er allerlei andere landen (dictaturen) bijhalen, maar dit topic gaat over Israël en de oorlogsmisdaden die zijn begaan tegen onschuldige kinderen en burgers.

De Christenen voor Israel noemen het bijkomende schade, ik noem het genocide en oorlogsmisdaden.
De weerstand tegen Israël wordt steeds groter.

Gho die rechts extremistische regering zal de rekening wel gepresenteerd krijgen, geen paniek het is nog steeds een democratie. (Benieuwd hoe jullie gaan stemmen in Nederland, want dat is daar nu ook een paniek stoelendans, vrees dat er nog rechtser gestemd zal worden, terwijl woke links maar denkt de mensen naief en dom te houden, hopelijk zal er nog iets centraals komen of zal de rekening eens zo hard volgen?!)
Ze hebben uw respect verder niet nodig, want je weet en kent niet eens waar ze mee te maken hebben en dat heb je ook al meermaals laten doorschijnen in je reacties. En is helaas vaak zo bij van die mensen die vanuit onze idealen denken de wereld te kunnen verbeteren. Newsflash, het Midden-Oosten is Europa niet, willen ze niet en zullen ze nooit worden.

Evenals bigone hier, jullie willen zelf dat die Gazanen hulpeloze slachtoffers blijven. Nu mag Israel zelf geen allianties hebben met Gazanen en deze militair bevoorraden. In geen enkel ander gelijkaardig conflict, is daar zo op gereageerd. Dat regime van Hamas, oa de reden dat mensen binnen Israel rechtser gaan stemmen zijn (iets van veiligheid, constante dreiging etc). Je stelt zelf de dubbele standaard. Dus Israel meer verantwoordelijk omdat ze een democratie zijn, wel dan houd ik mijn hart vast voor wat hier in Europa op ons afkomt. En maak u geen illussies, dat komt eraan (als het al niet bezig is, als je een beetje kijkt wat er rondom ons gebeurt)
Hamas heeft Gaza sinds 2007, niet Hamas of PA heeft die staat internationaal opgeëist of erkend in de afgelopen 23 jaren en aldus is er nooit een erkenning geweest (dat is ook weer de schuld van Israel zeker). Wel hebben ze die mensen in een wurggreep en als speelbal gebruikt(levend schild) in een internationaal geopolitiek verhaal en weten ze dat spel goed te bespelen.

Mss had Israel beter een paar zware bombardementen moeten houden (zo groot is Gaza niet hoor, het Brussels gewest, niet meer), dan was er spraken van een effectieve genocide en hadden ze daar allicht een sanctie voor gekregen, maar dan sleepte dit probleem niet aan. Want als ik dit soort reacties lees, heb ik ook niet echt het gevoel dat die westerse pro-palestijnse aanhangers ook effectief die onschuldige palestijnen vrij willen. Nee dan zijn dat plots IDF soldaten geworden 8)7 :n
Dus hoe je het draait of keert, dat vingertje/die blik staat maar één kant op. Helaas die bubbel ga je toch moeten doorprikken, dus dat verhaal van genocide mag je blijven roepen, maar zal niet komen. Mogen nog opinies over geschreven worden en ga dan ook ff na waar die andere minderheden daar dan zitten in dat Midden-Oosten met gelijke rechten of uberhaupt mensenrechten. Maar nee enkel Israel moet zich voorbeeldig gedragen, daar moet het vergrootglas op. Kijken naar andere conflicten, echt not done >;) Hoeveel hongersdoden zijn er nu echt gevallen? Dat is nu weken geroepen, maar op die beelden zie ik nooit uitgemergelde mensen, behalve dan als er eens een gegijzelde wordt vrijgelaten.

Dan kan en mag je kritiek hebben op Israël, maar stop met dat eenzijdig benaderen van dat conflict en weg te kijken voor wat Hamas gecreëerd heeft. (en ja wij, als het Westen dan, ook via UNWRA).

En over die gebeurtenis met die hulpverleners, effectief te betreuren. Maar ja in oorlogsgebied zal dat ook altijd gebeuren. Ik heb nergens die zaken ontkend en ik denk niemand anders hier. Dus dat is opnieuw maar afrattelen van een verhaal, waarom? Het is zelf door niemand gesteld in deze discussie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:51

Effectief te betreuren, ik merk aan je woorden dat je zeer pro Israël bent, je doet hetzelfde als alle zionisten op sociale media. Een woord over het genocide beleid van de Knesset en meteen mensen kleineren. Hamas en alle andere terroristen organisaties zijn gif , dat ze de burgers van Gaza gebruiken om in onder te duiken is bekend. Maar hoeveel Hamas strijders zijn er ? En staat dat ook maar enigszins in verhouding met wat er tot nu toe gebeurt is? You can’t commit genocide hiding behind the holocaust!! En dat is wat zionisten doen.
Interessant artikel in de Lancet;
Men heeft het elke keer over een schatting van 1 dode hamasstrijder op 2 Palestijnen , voornamelijk vrouwen en kinderen. Zet dat af tegen het aantal genoemd in het artikel 400.000 doden dan zou het nog wel eens erger kunnen zijn. Hamas heeft volgens Israël zo’n 30.000 strijders, dat zou dus betekenen dat er 60.000 Palestijnen en 30.000 hamasstrijders dood zouden gaan . Tja!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:09

BigOne schreef:
Effectief te betreuren, ik merk aan je woorden dat je zeer pro Israël bent, je doet hetzelfde als alle zionisten op sociale media. Een woord over het genocide beleid van de Knesset en meteen mensen kleineren. Hamas en alle andere terroristen organisaties zijn gif , dat ze de burgers van Gaza gebruiken om in onder te duiken is bekend. Maar hoeveel Hamas strijders zijn er ? En staat dat ook maar enigszins in verhouding met wat er tot nu toe gebeurt is? You can’t commit genocide hiding behind the holocaust!! En dat is wat zionisten doen.

Nee, jullie zijn hier vooral aanhangers van het andere en leggen me vooral woorden in de mond die ik niet getypt hebt. Ik heb nergens Knesset zelf aangehaald, dus je praat gewoon maar wat om toch maar hetzelfde te herhalen.
Ik ben zeker niet pro-Israel, als het gaat over het huidige politieke bestuur (maar bon dat ben ik ook niet van dat van Belgie en ik vermoed jullie ook niet geheel in Nederland met een land zonder regering)
Wel sta ik voor de staat van Israel en al helemaal in deze strijd tegen terrorisme en vooral fundamentalisme gevoerd uit religie. Dus ja pro-Israel en anti-terreur, dat steek ik zeker niet onder stoelen of banken.
Jullie voeren altijd dat spel op van genocide en dat zogezegd verschuilen achter de holocaust. Maar effectief zit daar ook wel geschiedkundig de oorsprong van dit conflict. Maar ja daar mag ook niet naar verwezen worden. De Palestijnen, zoals wij ze nu kennen, zijn niet de oorspronkelijke bewoners uit dat gebied, maar hebben meer te maken met Egypte en Jordanie en hoe zij mensen wilden wegsteken (wat we nu nog steeds zien als het aankomt op het hulp bieden van die landen aan die groep mensen. Niet te vergeten dat met dat Brits Mandaat ook Joden uit de gebieden zijn verdreven die toegewezen waren islamitische landen (en ja dan heeft de holocaust zeker ook verhaal, net als de invloed van het Ottomaanse rijk en de islamisering die zij al doorgevoerd hadden)

Genocide is het niet, again, dan had dat al lang kunnen gebeuren. Het is niet dat Israel de middelen niet heeft, dus dan mogen jullie dat verhaaltje blijven afspelen, dan is dat nog niet van toepassing op dit conflict (wel eerder in yemen, als je toevallig een soeniet bent, maar we mogen geen vergelijkingen maken)
Als ik media opendoe zie ik vooral veel van die domme lefties die denken de wereld te gaan verbeteren. Of mensen die gebruikt worden met dit conflict om een heel andere agenda aan te sturen. Opnieuw, ga naar de betogingen en kijk zelf. Vredelievend zijn ze niet, en spreek je Arabisch dan zal je versteld staan wat daar geroepen wordt (inclusief hoe er dan zelf bespottelijk wordt gedaan op jullie blanken en afvalligen). Dus nee, ik respecteer jullle mening, maar dit is gewoon een topic, dus kan ook mijn mening geven. Heb ik verder geen goedkeuring voor nodig, maar hopelijk zijn er een paar die mss eens dingen gaan vastpakken, bestuderen en dan pas wat gaan verkondigen. Dit is geen conflict over land, nooit geweest en zal het nooit worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:18

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al vanaf het begin best vreemd heb gevonden dat Gaza niet direct met de grond gelijk gemaakt is. Het is zo groot als Texel bijvoorbeeld. Dat had dus eigenlijk in een weekje gepiept kunnen zijn.
Waarom hebben ze dat niet gedaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:19

Onschuldige burgers doden is fout. Maakt Israel teveel fouten? Ja.
Kon Israel minder doen in reactie op 7 okt? Misschien, maar hoeveel minder? Ik hoor wat meer over wat de islamitische milities doen in delen van Afrika, dat kunnen wij al helemaal niet bevatten hier. Daar is met behulp van religie de medemenselijkheid geheel verwijderd uit die militieleden, in elk geval als het gaat om alles wat niet tot die militiegroep behoort volgens hen op dat moment.
Maakt dat ik aan de ene kant Israel te ver vindt gaan, maar aan de andere kant ook meer begrijp wat voor zorg er achter de naar mijn gevoel overreactie zit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:36

bulck schreef:
BigOne schreef:

Nee, jullie zijn hier vooral aanhangers van het andere en leggen me vooral woorden in de mond die ik niet getypt hebt. Ik heb nergens Knesset zelf aangehaald, dus je praat gewoon maar wat om toch maar hetzelfde te herhalen.
Ik ben zeker niet pro-Israel, als het gaat over het huidige politieke bestuur (maar bon dat ben ik ook niet van dat van Belgie en ik vermoed jullie ook niet geheel in Nederland met een land zonder regering)
Wel sta ik voor de staat van Israel en al helemaal in deze strijd tegen terrorisme en vooral fundamentalisme gevoerd uit religie. Dus ja pro-Israel en anti-terreur, dat steek ik zeker niet onder stoelen of banken.
Jullie voeren altijd dat spel op van genocide en dat zogezegd verschuilen achter de holocaust. Maar effectief zit daar ook wel geschiedkundig de oorsprong van dit conflict. Maar ja daar mag ook niet naar verwezen worden. De Palestijnen, zoals wij ze nu kennen, zijn niet de oorspronkelijke bewoners uit dat gebied, maar hebben meer te maken met Egypte en Jordanie en hoe zij mensen wilden wegsteken (wat we nu nog steeds zien als het aankomt op het hulp bieden van die landen aan die groep mensen. Niet te vergeten dat met dat Brits Mandaat ook Joden uit de gebieden zijn verdreven die toegewezen waren islamitische landen (en ja dan heeft de holocaust zeker ook verhaal, net als de invloed van het Ottomaanse rijk en de islamisering die zij al doorgevoerd hadden)

Genocide is het niet, again, dan had dat al lang kunnen gebeuren. Het is niet dat Israel de middelen niet heeft, dus dan mogen jullie dat verhaaltje blijven afspelen, dan is dat nog niet van toepassing op dit conflict (wel eerder in yemen, als je toevallig een soeniet bent, maar we mogen geen vergelijkingen maken)
Als ik media opendoe zie ik vooral veel van die domme lefties die denken de wereld te gaan verbeteren. Of mensen die gebruikt worden met dit conflict om een heel andere agenda aan te sturen. Opnieuw, ga naar de betogingen en kijk zelf. Vredelievend zijn ze niet, en spreek je Arabisch dan zal je versteld staan wat daar geroepen wordt (inclusief hoe er dan zelf bespottelijk wordt gedaan op jullie blanken en afvalligen). Dus nee, ik respecteer jullle mening, maar dit is gewoon een topic, dus kan ook mijn mening geven. Heb ik verder geen goedkeuring voor nodig, maar hopelijk zijn er een paar die mss eens dingen gaan vastpakken, bestuderen en dan pas wat gaan verkondigen. Dit is geen conflict over land, nooit geweest en zal het nooit worden.

Liever een leftie of woke dan een rechts-extremistische fascist die moord op onschuldigen eigenlijk gewoon toejuicht en in de bubble van Netanyahu zit.

Jouw berichten getuigen van een gebrek aan medemenselijkheid voor met name kinderen, onschuldige burgers, journalisten, hulpverleners, artsen enz.
Triest, maar je hebt wel je plek dan gevonden bij de regering Netanyahu!

En jij weet helemaal niet mijn/onze relaties of kennis met Israel.
Mijn vader bijvoorbeeld was in Israël tijdens de 6-daagse oorlog.

Maar alle gruwelheden tijdens bijvoorbeeld WO2, de OS en op 7 oktober zijn geen excuus om omschuldige Palestijnen uit te hongeren, te verdrijven, te vermoorden enz.
En dan hebben we het niet eens over de bewapening van Hamas in het verleden door Israel en de fouten die zijn gemaakt door de geheime dienst en/of Netanyahu waardoor de aanslag van 7 oktober zo gruwelijk kon verlopen.

Je kunt EN de aanslag van 7 oktober veroordelen EN het extreme geweld door de Israëlische regering.
Dat maakt je geen leftie of Woke.

Ik staak verder de discussie met jou, ik word er nl. kotsmisselijk van.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:59

Dankjewel Elektra!

Iedereen die slachtoffers maakt om er zelf op vooruit te gaan is gewoon stom, ongeacht welke organisatie ze vertegenwoordigen. Er is geen baby die pro Hamas of pro Netayaya wordt geboren, maar met dit over en weer gooien van geweld kan je er wel op rekenen dat er weer een nieuwe generatie met haat voor de overkant opgroeit.
Overigens heb ik ook erg te doen met de inwoners van Israël die hier ook niet achter staan, maar vanuit eigen regering in de oliebol worden geduwd.

Onder aan de streep zijn het gewoon een paar machtsbeluste mensen die ten kosten van een hoop goed volk hun ‘wie heeft de langste piemel wedstrijd’ uitvechten met decennia aan ellende tot gevolg.

Wij aan de veilige kant zouden geen partij moeten kiezen voor Gaza of Israël, maar voor de menselijkheid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:30

bulck schreef:
Wanneer er wederom met stenen en vuurwerk naar de politie wordt gegooid, verdient dat een striktere aanpak. Louter arrestaties volstaan niet als dergelijk gedrag keer op keer terugkeert. Willen we in een samenleving leven waarin dergelijk geweld getolereerd wordt? Als dat uw idee is, dan zou dat een ernstige aantasting van onze maatschappelijke normen betekenen en maak ik me daar toch grotere zorgen over.

De protesten aan de Beurs worden niet langer gezien als vreedzaam. Steeds meer omwonenden uiten hun ongenoegen over de dagelijkse verstoringen, de vernielingen en de troep. Dit laat zien dat de situatie volledig uit de hand loopt.

Ik passeer er regelmatig en kan alleen maar aanraden Arabisch te leren om de gesprekken te begrijpen. Tijdens de demonstraties worden leuzen geroepen die niets te maken hebben met vreedzaam protest. Er wordt opgeroepen tot een "intifada tegen het Westen," terwijl sommigen naiëve sympathisanten ongeïnformeerd meeslepen in deze strijd. Dit is uiterst zorgwekkend en toont aan hoe het protest wordt misbruikt voor andere agenda's.

De demonstraties hebben geen vergunning om heel Brussel te ontwrichten. De politie treedt op, wat logisch is gezien het herhaaldelijke geweld door bepaalde groepen demonstranten. Demonstraties krijgen een podium, maar dat recht mag niet misbruikt worden. Het geweld tegen ordediensten is onacceptabel, zeker omdat ook zij mensen zijn met gezinnen.

Edit: net nog interessant artikel gelezen van iemand op de eerste rij (ik stond iets verderaf dus kon zijn dat ik niet alles gezien had):
https://www.kifkif.be/bijdragen/de-brus ... 8-6IMJfKPg

Die protesten zijn altijd vreedzaam (ik ga er 2x per week heen), er wordt geen vuurwerk naar de politie gegooid, en de stenen (weet niet of ze gegooid werden, heb nog iemand aangesproken erop die een steen in zijn hand had) waren die van gemaskerde mannen in het zwart die ik nog nooit op die betogingen gezien had. Die slogans heb ik geen problemen mee, ik schreeuw ze keihard mee, en zelfs al zit er eens eentje bij waar ik het niet mee eens ben: so what? Eén van de meest gebruikte slogans is "tutti antifascisti", daar gaat de term "intifada" (verzet tegen onderdrukking) in onze westerse wereld over, en het feit dat ze willen dat het westen de banden verbreekt met het crapuleuze zionisme, en dat ze willen dat de Israëlische ambassadrice uitgezet wordt. En tja, de westerse wereld is ook niet bepaald waar ik trots op ben, daar mag best één en ander aan bestreden worden.

Het enige wat ik onze mannen verwijt is dat ze misschien iets teveel lef en ballen hebben dan goed voor hen is, maar dat is tegelijk waar ik hen om bewonder. Als je als asielzoeker al zoveel om je volk geeft dat je je eigen toekomst ervoor op het spel zet, dan ben je voor mij een held. Integratie (vind ik trouwens een lelijk woord, teveel white supremacy logica, ik hou meer van inclusie) mag voor mijn part even on hold gezet worden als je wekelijks dode familieleden te betreuren hebt, denk dat ik me ook niet al te best zou kunnen concentreren in een taalles.

Ik ben dolblij dat ze weer vrij zijn, nog geen info of ze alweer aanwezig waren of dat ze spreekverbod gekregen hebben, maar ik hoop heel hard dat ze hen nu met rust zullen laten, en zo niet, dat de solidariteit het opnieuw zal halen van de repressie zoals al enkele keren gebeurd is. Morgen ga ik er weer heen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:00

bulck schreef:

Oké dus we gaan op basis van genetica en herkomst bepalen of iemand recht heeft ergens te wonen?
Want wie zegt dat de Joden daar wel vandaan komen van origine? Of komen we dan tot het verhaal dat onze lieve Heer makelaar is geworden en grondbezitter? Het is wel een apart argument om aan te halen. Wat je doet is een beschrijvende norm aanstellen zonder enige conclusie eraan te verbinden. Zowel Nederland als België heeft historisch gezien veel te maken gehad met migratie. Op basis van de algemene rechten van de mens kunnen we stellen dat deze mensen daar woonden, en verjaagd zijn. Nu zijn we in de situatie dat beide groepen daar leven. Maar ik kan me voorstellen dat je geen vrienden maakt als je mensen uit hun leefgebied verjaagd. Logischerwijs vechten zij terug. Terrorisme vind ik niet oke.
Als we kijken naar de afgelopen decennia zien we vaker dat Israel een handje heeft in het binnenvallen van landen. In Libanon deden ze exact hetzelfde tijdens de burgeroorlog. Tot de dag van vandaag proberen ze daar ook land in te nemen. Mijn schoonfamilie woont daar en durven hun huis niet te verlaten uit angst dat de idf het inpikt.

bulck schreef:

Ik geloof best dat er antisemieten tussen zitten. Antisemitische groeit wereldwijd en daar is geen goed woord over te zeggen. Maar wel heel selectief dit gezien rassenzuivering al genoemd is door een aantal sleutelfiguren in de overheid van Israel. Ik snap niet zo goed waarom djt soort voorbeelden worden aangehaald ook? Wat wil je hiermee legitimeren? Ik ben het volledig met je eens kritisch te zijn, en sentimenten achterwege te laten. Dat is heel lastig. Maar vanuit ratio kan je niet pro een van beide kanten zijn. Het is een heel ingewikkeld conflict waarbij beide kanten grove fouten hebben gemaakt. In essentie woonden de palestijnen er al en de wijze waarop ze verjaagd zijn is 100% verkeerd. Als je wilt dat beide kanten bekeken worden, zit je in een grijs gebied waarin je onmogelijk pro Israel of pro Palestina kunt zijn. Want in de kern bekijk je het dan al niet meer van beide kanten en een bepaalde neutraliteit. Als jij schrijft dat je achter de Israëlische staat staat, betwijfel ik of je echt wilt benadrukken dat er een andere zijde is, of dat je vooral de gruwelijkheden wilt nuanceren. Uit je berichten lees ik helaas voornamelijk het laatste.

Zoals ik zei, schoonfamilie woont in Libanon dus de sentimenten naar Israël die ik meekrijg zijn absoluut niet vriendelijk. Ik krijg veel mee hoe bang ze zijn om te sterven en hoe vaak Libanon is ontwricht en welke rol Israel had. Aan de andere kant kom ik uit een joodse familie en is mijn moeder helemaal pro Israel. Ik denk dat ze ontzettend naïef is in een aantal zaken en oogkleppen op heeft. Vooral gevoed door het gemis naar haar familie. Desondanks wil ik er neutraal instaan. Maar ik ben vooral pro mens.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:03

Over integratie en inclusie: mijn opa, joods, was erg voor iets anders. Namelijk assimilatie. Hij zag geen heil in het voortbestaan van een joods volk, blijkbaar.
Hij is al in 1956 overleden dus zijn mening werd denk ik mede gevormd door de gebeurtenissen in zijn tijd.
Helaas heb ik hem nooit kunnen vragen waarom precies.

Maar ik denk misschien wel een beetje in dezelfde richting want als we niet in 'hokjes' zouden denken, zou de wereld een stuk vriendelijker zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:16

Assimilatie is echt "heftig" als we het hebben over vormen van integratie.
Ik ben wel benieuwd naar zijn verdere argumenten? Joden blijven vaak erg bij zichzelf, was dat ook de kern van zijn argument? Het is wel heel reflectief van hem, dat hij op die manier naar zijn eigen mensen durft te kijken. En dat na zo'n traumatische gebeurtenis.

In zekere zin was Israel gedoemd te mislukken. We hebben allemaal zwaar getraumatiseerde mensen op een stukje land gegooid en fingers crossed. Met onze huidige kennis kunnen we wel beredeneren dat daar stront van komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:07

Raineri schreef:
Ik ben wel benieuwd naar zijn verdere argumenten? Joden blijven vaak erg bij zichzelf, was dat ook de kern van zijn argument? Het is wel heel reflectief van hem, dat hij op die manier naar zijn eigen mensen durft te kijken. En dat na zo'n traumatische gebeurtenis.

In zekere zin was Israel gedoemd te mislukken. We hebben allemaal zwaar getraumatiseerde mensen op een stukje land gegooid en fingers crossed. Met onze huidige kennis kunnen we wel beredeneren dat daar stront van komt.

Ja en nu is er weer een hele bevolking getraumatiseerd en zal het niet opgelost worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:11

Raineri schreef:

Hij was een reflectief mens, een denker en een lezer. Had hij ook vaak de tijd voor want ernstige nierziekte.
Ik denk idd deels omdat de joden geneigd waren tot groepsvorming en ook omdat ze eeuwenlang de zondebok waren.

Ik vind groepen in het algemeen en etnische groepen en het systeem van naties/landen in het bijzonder, ook best problematisch. Maar daar zijn we de komende eeuwen nog niet vanaf. Groepsvorming hoort bij survival of the fittest, denk ik. Tenzij wereldwijde ramp, want leed verbroedert.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:07

hwn schreef:
bulck schreef:
Wanneer er wederom met stenen en vuurwerk naar de politie wordt gegooid, verdient dat een striktere aanpak. Louter arrestaties volstaan niet als dergelijk gedrag keer op keer terugkeert. Willen we in een samenleving leven waarin dergelijk geweld getolereerd wordt? Als dat uw idee is, dan zou dat een ernstige aantasting van onze maatschappelijke normen betekenen en maak ik me daar toch grotere zorgen over.

De protesten aan de Beurs worden niet langer gezien als vreedzaam. Steeds meer omwonenden uiten hun ongenoegen over de dagelijkse verstoringen, de vernielingen en de troep. Dit laat zien dat de situatie volledig uit de hand loopt.

Ik passeer er regelmatig en kan alleen maar aanraden Arabisch te leren om de gesprekken te begrijpen. Tijdens de demonstraties worden leuzen geroepen die niets te maken hebben met vreedzaam protest. Er wordt opgeroepen tot een "intifada tegen het Westen," terwijl sommigen naiëve sympathisanten ongeïnformeerd meeslepen in deze strijd. Dit is uiterst zorgwekkend en toont aan hoe het protest wordt misbruikt voor andere agenda's.

De demonstraties hebben geen vergunning om heel Brussel te ontwrichten. De politie treedt op, wat logisch is gezien het herhaaldelijke geweld door bepaalde groepen demonstranten. Demonstraties krijgen een podium, maar dat recht mag niet misbruikt worden. Het geweld tegen ordediensten is onacceptabel, zeker omdat ook zij mensen zijn met gezinnen.

Edit: net nog interessant artikel gelezen van iemand op de eerste rij (ik stond iets verderaf dus kon zijn dat ik niet alles gezien had):
https://www.kifkif.be/bijdragen/de-brus ... 8-6IMJfKPg

Die protesten zijn altijd vreedzaam (ik ga er 2x per week heen), er wordt geen vuurwerk naar de politie gegooid, en de stenen (weet niet of ze gegooid werden, heb nog iemand aangesproken erop die een steen in zijn hand had) waren die van gemaskerde mannen in het zwart die ik nog nooit op die betogingen gezien had. Die slogans heb ik geen problemen mee, ik schreeuw ze keihard mee, en zelfs al zit er eens eentje bij waar ik het niet mee eens ben: so what? Eén van de meest gebruikte slogans is "tutti antifascisti", daar gaat de term "intifada" (verzet tegen onderdrukking) in onze westerse wereld over, en het feit dat ze willen dat het westen de banden verbreekt met het crapuleuze zionisme, en dat ze willen dat de Israëlische ambassadrice uitgezet wordt. En tja, de westerse wereld is ook niet bepaald waar ik trots op ben, daar mag best één en ander aan bestreden worden.

Het enige wat ik onze mannen verwijt is dat ze misschien iets teveel lef en ballen hebben dan goed voor hen is, maar dat is tegelijk waar ik hen om bewonder. Als je als asielzoeker al zoveel om je volk geeft dat je je eigen toekomst ervoor op het spel zet, dan ben je voor mij een held. Integratie (vind ik trouwens een lelijk woord, teveel white supremacy logica, ik hou meer van inclusie) mag voor mijn part even on hold gezet worden als je wekelijks dode familieleden te betreuren hebt, denk dat ik me ook niet al te best zou kunnen concentreren in een taalles.

Ik ben dolblij dat ze weer vrij zijn, nog geen info of ze alweer aanwezig waren of dat ze spreekverbod gekregen hebben, maar ik hoop heel hard dat ze hen nu met rust zullen laten, en zo niet, dat de solidariteit het opnieuw zal halen van de repressie zoals al enkele keren gebeurd is. Morgen ga ik er weer heen.

Kifkif is uw bron, heel neutraal en je verder betoog geeft ook weer hoe je er verder instaat.(islamitische retoriek)
Vredelievend zijn die manifestaties niet, bengaals vuur, stenen uit de grond, glas en andere voorwerpen worden gebruikt tegen de politie vanaf het ogenblik dat ze hun zin niet krijgen. (is trouwens niet enkel in Brussel het geval) Er is recht om te protesteren en dat is aan de beurs goedgekeurd op bepaalde uren, dat geeft dus geen recht om hele buurten en toegangswegen van een grootstad te terroriseren.
Daar ga je zelf ook gewoon in mee en dan ga je staan roepen dat er plots traangas en een waterkanon wordt ingezet en dan het slachtoffer lopen uithangen. Beschrijf dan op zijn minst het gehele verhaal of wees dan scherpzinnig genoeg om dat gedrag te veroordelen. Maar bon ja als je mee roept voor een intifida, dan vraag ik me af wat je dan in deze samenleving doet? Dan zet je u buiten een maatschappij, buiten een democratie en roep je dus op voor haat en vernieling van het westen (inclusief je eigen rechten als vrouw).

(Voor mensen die dan denken dat ik overdrijf, https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... 2025-06-10. Dit is maar een kort fragment en tegelijk ook een verdere uitdieping over die bewuste aanhoudingen. Dan mag de bokker hier wel anders proberen te verkondigen of mooi te verbloemen. En dit is niet eenmalig, ook niet enkel in Brussel zo het geval, dit is eerder regel van de toon die gezet wordt. Passeer er effectief zelf, als je er niet moet passeren, wil je daar zelf niet komen of tussen staan.)

Ik vind het eng en tegelijk zo dom dat er mensen zijn die dat dus nu toegeven, gemaskeerd onder dit Palestijnse conflict (wat ik al langer roep en ook door heel wat moslims, veelal eerder soeniet, ook benoemd wordt). Het geeft vooral ook weer hoe radicale islam ook zijn werking heeft binnen Europa. Dit gaat voor nu dan zogezegd tegen de zionisten(lees jodenhaat), want elke moslim heeft wel het recht om naar zijn land van herkomst te gaan(vele landen ook oorsprong na het Brits mandaat, dus kunnen we misschien dat ff herdoen en hertekenen dan?), maar als een jood dat uitspreekt dan hebben ze prijs, maar de volgende in die leer zijn al de andere afvalligen, het westen en alle anderen die zich niet bekeren. Dat verzin ik niet, dat kan ieder van ons gewoon opzoeken. Geen bangmakerij, complottheorie, gewoon een realiteit.

Zolang dat we dat niet (h)erkennen, blijft dit conflict ook in de impasse zoals het nu is.
Het Westen (vanuit een gebrek aan politiek kracht/naief onwetend en een verstrengelde politieke correctheid) en vooral Hamas en Iran allianties, hebben er alle baat bij om van die Palestijnen een hulpeloze groep slachtoffers te maken en vooral te houden (is hier gisteren ook mooi in de discussie naar boven gebracht). Die mensen mogen geen welvaart kennen, vrijheid, laat staan een militaire macht, want dan valt hun verhaal om en dus ook alle leugens die nu rondcirculeren. Dat is ook de reden dat een tweestatenoplossing in de huidige omstandigheden nooit zal kunnen bestaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:16

Palestijnen ZIJN het slachtoffer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:14

Of bewust slachtoffer gehouden/gemaakt. Elke vorm van verzet tegen Hamas is hier zelf gisteren gelijkgesteld aan collaboratie. En daar zit de grote gevoeligheid. Een onderwerp waar heel moeilijk over gesproken wordt, zeker bij die Pro-Palestijnse aanhangers (vaak moslimextremisten die dit conflict handig gebruiken in het doorvoeren van hun agenda). En de reden is heel simpel, omdat ze een andere agenda voeren, waarbij die Palestijnen een ondergeschikt belang hebben. En dat is erg om te zeggen, maar daar zit veel waarheid in.

Ik vond het gisteren, en ik heb even een paar weken gewoon meegelezen om te zien of jullie zelf nuanceringen maken ipv gewoon steeds hetzelfde blijven voeden, schokkerend om te lezen. Palestijnen, en we kunnen het eens of oneens zijn, zijn een gecreerd probleem en een gevolg van het gebrekkig afwerken van dat Brits mandaat en een groepering die nergens welkom was en sindsdien ook een deel zijn van een groter geopolitiek spel. Unwra is destijds niet voor niets apart opgezet enkel en alleen voor een specifieke groep, ook heel apart als onderdeel van de UN.(letterlijk een ongelijkheid, apartheid onder vluchtelingen)

Israel heeft zijn bestaanrecht, niet enkel door dat mandaat, maar al van veel eerder, net zoals Egypte en quasi alle landen dat ook hebben. Het is vaak ook heel apart hoe sommigen mensen denken dat Israel een soort koloniaal project is, alsof daar geen Joden waren of gewoond hebben. Dan laat jk dat blank oppressor verhaal, dat erbij verzonnen wordt, nog achter beschouwing. In heel dat Midden-Oosten en andere delen van Afrika en Oost-Azie hebben allerlei groeperingen geleefd; Moslims, Perzen, Koerden, Turken, Joden, Arameeërs, Assyriërs, Druzen, en meer. Dus het is een vals begrip en ook iets wat dat Brits mandaat te verwijten valt dat velen zijn verdreven en onderdrukt zijn of nog steeds zijn (mogen we het voorafgaande Ottomaanse Rijk niet in vergeten, wat al voor veel verdeeldheid had gezorgd en vnl een dominantere islamisering had gehouden). Van heel dat Brits Mandaat is 95% naar de overheersende moslimgemeenschap gegaan en werd er 5% voorzien voor een Joodse staat. Die historisch gezien daar altijd geweest is. Ondertussen is van die 5% ook nog wel wat afgegaan, want Jordanie heeft grond geeist en gekregen, alsook Egypte. In die geest is het conflict van de Palestijnen, zoals we ze nu noemen (en dan ga ik absoluut ook mee met wat hier gezegd wordt, die hebben qua DNA zeker veel meer gelijkheden dan verschillen, net zoals dat van mij ook meer zal overeenkomen met dat van hen, dan dat van de meesten onder jullie). Dat zijn groeperingen die door Oa Egypte en (trans)Jordanie, verstoten werden, later ook nog Libanon die er verdreven heeft etc. Dat is ook een van de redenen dat er eigenlijk vanuit die landen ook geen steun verleend wordt aan die Palestijnen. Het is een erfenis dat Israel mee opgezadeld is geweest en dat sindsdien ook tot conflicten heeft geleid. Je kan niet samenleven met een groepering die de omwerping of het bestaan van uw staat of maatschappij willen vernielen. En dan komen we op de grenzenpolitiek en de verschillende akkoorden en vooral het uitblijven van en het opeisen van verkregen mandaten. Gaza werd in 2005 gegeven aan de Palestijnen die daar woonden. Letterlijk ontruimd van Joden/Israeli, levend en dood (een eigen etnische zuivering van Israel op zijn eigen volk op eigen grond in het belang van vrede). Niet Arafat heeft ooit Gaza officieel uitgeroepen of erkend in 2005. Na zijn dood, heeft Iran onmiddellijk zijn tactiek gespeeld en daar de bovenhand genomen. Die beelden en artikels kan je nog opzoeken, mensen die zich niet onderwierpen aan het regime, werden van gebouwen geduwd, achter wagens gehangen of tegen de muur gezet. Dan werden er zogezegde democratische verkiezingen gehouden in 2007. De PA heeft deze gewonnen, maar eigenlijk overgenomen en uitgeroepen als overwinning van HAMAS. Ook zei hebben nooit die staat erkend, en hebben vooral alle baat gehad bij het behoud van Gaza als zijnde een groepering vluchtelingen. Met steun uit het Westen via de EU, de VN, Iran, NGO's en Unwra. Miljarden is daar naartoe gegaan. Water, electricteit en gas werd en wordt nog steeds voorzien door Israel. Opnieuw niet te vergeten dat Gaza het meest vruchtbare en rijkste gebied van Israel was, met de broeikassen (bloemen en groenten/fruit) het grootste aandeel had in hun BNP. Hamas heeft dat allemaal vernield en de mensen zelf de kans niet gegeven om echt te floreren. Ja een minderheid, effectief in Rafah, zij die hogere functies hebben in dat systeem, die hadden mooiere huizen en luxe. Als we dan komen op de ziekenhuizen en scholen, voor dat oppervlak, is het ook bizar dat dit er wel verdacht veel waren en velen zelf niet operationeel. Dat wordt hier ook niet gemeld, is thans meermaals en voorgaand op dit laatste conflict aangetoond en bewezen geweest. Het inzetten van mensen als levend schild idemdito. Het boobytrappen van huizen, of scholen of ziekenhuizen is ook niet vreemd. En ja daar spelen radicale ideologieen een grote rol. En ik begrijp dat dit voor vele mensen hier niet te bevatten valt, maar dat bestaat wel en is gewoon een realiteit. Het opofferen van kinderen, vrouwen of zwakkeren hoort daarbij. Wat het uiteraard complex maakt en ook naar ons in het Westen moeilijk maakt. Een kindslachtoffer is elk slachtoffer van een leeftijd 0-18 jaar, waar we onze begrippen aanhangen, maar die niet overal ook zo bestaan. Er zijn ook legio voorbeelden geweest van kinderen die volwassenen gekeeld hebben, beschoten, vermoord. En dat is dan waar wij hier het beeld ophangen van janneke en mieke uit de lagere school. Het onderwijs, grotendeels mogelijk gemaakt door UNWRA, had een heel ander programma dan wat het Westen leert en was en is wss nog steeds een haatcult tegen de joden en het Westen. Ook daar kan je zoeken naar lesmateriaal dat er gegeven werd. Die indoctrinatie van haat is en valt niet te onderschatten. En sorry dat wordt niet onderwezen op die zionistische scholen of hier in het Westen. Dus zeker in dit conflict geloof ik dat er onschuldigen zijn, maar wel heel beschadigde mensen die niet zomaar en mss helemaal niet meer in een maatschappij kunnen functioneren. Want krijg je dat ooit uit een persoon? Dat zal allicht van individu tot individu afhangen, maar problematisch zal dat altijd blijven.

Dat merken we hier in Europa ook, wat heel lang altijd onkend is geweest onder het mom van onze diversiteit en inclusiviteit. Maar uit conflicten uit dat Midden-Oosten, zijn er heel wat radicalen ook mee gekomen. Mensen die onze normen en waarden niet respecteren en dat ook openlijk verwerpen.
Dus nee, ik zou nooit, en in de eerste plaats als Belg en Europeaan en mss nog meer als liberaal denkend persoon, kunnen meezingen met leuzen die onze maatschappij willen ten onder brengen. En dan mogen ze me willen kleineren omwille van mijn afkomst of naam, maar dat geeft enkel het symplistische haatdenkend beeld meer vorm. En nogmaals ik heb zeker ook mijn kritieken op Israel, maar die regering is verkozen en nee niet enkel door Joden en Zionisten en zal daar ook op afgerekend worden. Hoewel een meer centrale regering voor dezelfde uitdagingen had gestaan en dit conflict ook al heel lang aansleept en ook voor een stuk mogelijk is gemaakt door het steeds softere beleid waar Israel de laatste jaren ook toe gedwongen was. Wat ook geleid heeft tot meer opstand vanuit het land en de bevolking om rechtser te gaan stemmen en daar spelen proportionaliteit en gebrek aan veiligheid een grote rol (de dome is er niet voor niets)

Ik hoop oprecht dat er onder de palestijnen een beweging zit die, gesteund door Israel en het Westen kan zorgen voor weerstand tegen het bestaand regime, zodat dit omgeworpen kan worden en er echt naar een oplossing gezocht kan worden. Wat daar zal gebeuren zal ook impact hebben op de Westelijke Jordaan.
Laatst bijgewerkt door bulck op 12-06-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:19

Ik wil nu toch even degenen, aan beide zijden van het spectrum, die uitgebreid en onderbouwd posten, bedanken. Degenen die lijnrecht tegenover elkaar staan en uitleggen wat hun drijft. Want het is heel leerzaam!