Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:33

Bron De Telegraaf

Russische duikbootcommandant vermoord

Rzhitsky werd met schotwonden gevonden in de buurt van de Berehovoy-straat. Volgens beweringen op Telegram-kanalen werd hij neergeschoten tijdens zijn gebruikelijke hardlooprondje, waarvan hij regelmatig een kaartje deelde in de sport-app Strava. Vermoedelijk was hij zo eenvoudig traceerbaar voor de mogelijke moordenaar. De Russische autoriteiten zijn bezig met een groot onderzoek naar de moord, meldt Tass. Er is geen arrestatie gemeld.

Rzhitsky zou op een afgelegen plek in een stadspark zeven keer in de rug zijn geschoten. Het was op dat moment rustig in het park, omdat het hard regende. Er zouden geen getuigen van de moord zijn, maar mogelijk zijn er wel bewakingsbeelden van de moordenaar.
Volgens Oekraïense media was Rzhitsky als commandant op een Russische onderzeeër mogelijk betrokken bij een raketaanval op 14 juli 2022 op het Oekraïense dorp Vinnytsia, waarbij volgens Oekraïne zeker 27 burgers om het leven kwamen. Onder de doden waren drie kinderen.

De Oekraïense autoriteiten bevestigen de dood van Rzhitsky, maar ontkennen iets met de moord te maken te hebben. „De reden van de dood van Rzhitsky moet worden gezocht in Rusland zelf”, aldus inlichtingenbaas Kyrylo Budanov.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:05

Biden heeft met Erdogan gesproken over toelating Zweden ( of de duimschroeven aangedraaid) maar hoorde dat Turkije nu F16 s mag kopen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:33

Janneke2 schreef:
De NOS meldde dat Erdogan gevraagd had om heropening van de gesprekken met de EU.

... en ik ben cynisch genoeg om te stellen dat dit op zich prima kan.

Het Turkije van Erdogan voldoet volstrekt niet aan de voorwaarden, dus het is 'een leeg ei'.

Heeft de EU er belang bij dat Turkije OOIT voldoet aan de voorwaarden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:45

We zitten in ieder geval niet op een 2e Hongarije te wachten....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:13

Babootje schreef:

Dit, maar een modern groot moslim land mag er van bij. Maar dan wel democratie en meer godsdiensten zijn toegestaan. En zolang die moslim landen er amper of niet zijn (Tunesië gaat weer bergopwaarts) dan zie ik aansluiting niet gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:58

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:

Dit, maar een modern groot moslim land mag er van bij. Maar dan wel democratie en meer godsdiensten zijn toegestaan. En zolang die moslim landen er amper of niet zijn (Tunesië gaat weer bergopwaarts) dan zie ik aansluiting niet gebeuren.

Niet op de manier zoals in de ondertekende rechten van de mens verklaring staat. Islam "staat andere geloven toe" maar dan moeten ze daarvoor specifieke belastingen betalen en de bescherming van deze mensen is vrijwel niet bestaand. Religie en welvaart gaat niet samen, het westen is al zover met scheiding kerk en staat, Syrie, Irak waren ook seculier, maar verder loopt de Koran hand in hand met de overheid en dat geeft aan alle kanten ellende. Sharia segregeerd tussen man en vrouw en tussen moslim en niet moslim. In westerse welvaart gaan de wetten in beginsel uit van je bent ten eerste mens punt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:05

Eens Tamary, de verlichting moet daar nog plaats vinden, vandaar mijn opmerking dat ik dat voorlopig nog niet zie gebeuren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:33

Ietsje meer nuance mag wel hoor...
Citaat:
Niet op de manier zoals in de ondertekende rechten van de mens verklaring staat. Islam "staat andere geloven toe" maar dan moeten ze daarvoor specifieke belastingen betalen en de bescherming van deze mensen is vrijwel niet bestaand.

Die dingen gebeuren, maar zijn zeer beslist niet beperkt tot de islam.

Het is ook geen kenmerk van de islam.

Citaat:
Religie en welvaart gaat niet samen

Pertinent kolder.
Citaat:
het westen is al zover met scheiding kerk en staat, Syrie, Irak waren ook seculier

Scheiding van moskee en staat, kan prima.
Citaat:
maar verder loopt de Koran hand in hand met de overheid en dat geeft aan alle kanten ellende.

Dat gebeurt in alle godsdiensten - en zegt dus weinig over de Koran.
Citaat:
Sharia segregeerd tussen man en vrouw en tussen moslim en niet moslim.

Echt niet.
Sharia is gewoon Arabisch voor wet of zo je wil uit de Koran en Hadith en hoe het nog meer mag heten afgeleide wetgeving.
En net als op duizend andere plaatsen heb je 'de rekkelijken en de preciezen, de orthodoxen en de liberalen'.
(Binnen het calvinisme geld ik als rekkelijk en liberaal - maar in sommige opzichten ben ik ontzettend principieel.)

Je kunt de boel zo uitleggen dat er van alles en nog wat gescheiden moet wezen - maar nodig is het niet.
Citaat:
In westerse welvaart gaan de wetten in beginsel uit van je bent ten eerste mens punt.
... als DAT nou eens waar zou zijn!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:22

Een stukje uit het NAVO bijeenkomst (vertaald):

"Het tegenoffensief van Kiev blijft een extreem moeilijke, langdurige en bloedige onderneming," zegt Mark Milley, de Amerikaanse stafchef: "Niemand moet zich illusies maken. Oekraïne vecht voor zijn voortbestaan."

„Achter dit alles gaat de vraag schuil: zouden de westerse landen Oekraïne niet daadkrachtiger kunnen steunen met wapens? Of ontbreekt vooral de politieke wil? Moet Rusland helemaal niet verslagen worden, omdat de totale ineenstorting van de grootmacht onvoorspelbare gevolgen zou hebben?
Petr Pavel, onlangs president van Tsjechië en daarvoor stafchef en een hoge NAVO-generaal, schetst een somber beeld: "Oekraïne heeft geen luchtmacht, geen munitie, geen mijnopruimingscapaciteit. Terwijl Rusland maanden de tijd heeft gehad om één, twee of zelfs drie sterke verdedigingslinies over honderden kilometers op te bouwen." Het Westen moet zich afvragen: hebben ze Oekraïne genoeg geholpen?“

Link: https://www.srf.ch/news/international/f ... t-gewinnen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:35

De wil om Oekraïne echt te helpen ( met materieel) ontbreekt, omdat men bang is voor de gevolgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:56

Nikkel dat denk ik ook. En mijn bezorgdheid is, dat we daar later heel veel spijt van gaan krijgen. Want geeft de kans aan Rusland voor herbewapening.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:03

Met die herbewapening, is Rusland al volop mee bezig. Het westen blijft gewoon op de handen zitten. Ik denk ook dat, dat in de toekomst afgestraft gaat worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:25

Klopt vandaar mijn bezorgdheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:42

nikkel schreef:
De wil om Oekraïne echt te helpen ( met materieel) ontbreekt, omdat men bang is voor de gevolgen.

Ik weet niet of dat op dit moment nog helemaal waar is. Volgens mij zijn er veel meer wapens in Ukraïne dan er op dit moment gebruikt worden. Er is een ander probleem en dat is dat Europa zelf, op het moment dat de oorlog uitbrak, maar matig bewapend was. Het is best lastig om ineens een land vol te bevoorraden voor een oorlog en zelf ook nog een krijgsmacht op te bouwen.

Daarnaast gebeurt er veel meer dan wij in de media horen en zien. Waar ik woon wordt regelmatig geoefend met F16's. In de maanden voor de inval van Rusland en de start van de oorlog werd er ineens opvallend veel vaker geoefend, ook 'snachts. En onlangs, vlak voor er sprake was dat er F16's naar Ukraïne zouden gaan, viel mij op dat er ineens hele rustige rondjes werden gevlogen. Ik dacht toen nog dat ze beginners hadden die hun eerste rondje mochten vliegen, wat dus waarschijnlijk ook zo was <<)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:44

nikkel schreef:
Met die herbewapening, is Rusland al volop mee bezig. Het westen blijft gewoon op de handen zitten. Ik denk ook dat, dat in de toekomst afgestraft gaat worden.

Je bedoelt die antieke tanks die ze uit de musea en van de sokkels op marktpleinen halen? 8-)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:24

Er is in mijn opinie geen enkele andere mogelijkheid dan de huidige wapen industrie aanzienlijk vergroten. Dat dit ten koste gaat van andere takken industriële activiteiten is duidelijk. Daarin zal een keuze gemaakt moeten worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:35

nikkel schreef:
Er is in mijn opinie geen enkele andere mogelijkheid dan de huidige wapen industrie aanzienlijk vergroten. Dat dit ten koste gaat van andere takken industriële activiteiten is duidelijk. Daarin zal een keuze gemaakt moeten worden.

Daar wordt wel aan gewerkt, zelfs in Ukraïne.
Het Turkse bedrijf is bezig met een Bayraktar fabriek in het westen van Ukraïne te bouwen en het Duitse Rheinmetal is bezig met de opzet van een fabriek voor het bouwen en repareren van tanks, ook in het westen van Ukraïne. https://edition.cnn.com/2023/07/10/busi ... index.html
Reken maar dat de wapenindustrie wel aan het opschalen is, er vallen knaken te verdienen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:06

Reactie van Mykhailo Podolyak, woordvoerder Zelensky op NAVO meeting in Vilnius:
Citaat:
De belangrijkste conclusies van #Vilnius zijn: er komen wapens, er komt steun, er komt een soeverein en onafhankelijk Oekraïne. Op een dag zal #Oekraïne definitief toetreden tot @NAVO. Laten we tot die tijd onthouden: ons leven en onze veiligheid zijn alleen in onze handen. We danken onze partners, maar we herinneren hen er ook aan dat de toekomst en veiligheid van #Europa ook in onze handen ligt. En vandaag zijn deze handen bedekt met vreselijk bloederig eelt door het constant vasthouden van wapens...
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 1395008513

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:12

nikkel schreef:

Als de Ukraine niet VEEL materiele hulp had gekregen was deze oorlog al lang voorbij geweest, en dan hadden we een "regering" in Kiev va Putin's marionetten.
Ik begrijp dus niets van je uitspraak dat deze hulp niet "echt" zou zijn.
Wat de NATO (terecht) wil vermijden is een open oorlog van het bondgenootschap met Rusland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:27

irmaz schreef:
Reactie van Mykhailo Podolyak, woordvoerder Zelensky op NAVO meeting in Vilnius:
Citaat:
De belangrijkste conclusies van #Vilnius zijn: er komen wapens, er komt steun, er komt een soeverein en onafhankelijk Oekraïne. Op een dag zal #Oekraïne definitief toetreden tot @NAVO. Laten we tot die tijd onthouden: ons leven en onze veiligheid zijn alleen in onze handen. We danken onze partners, maar we herinneren hen er ook aan dat de toekomst en veiligheid van #Europa ook in onze handen ligt. En vandaag zijn deze handen bedekt met vreselijk bloederig eelt door het constant vasthouden van wapens...
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 1395008513

De mensen hebben het heel zwaar daar en de laatste alinea is zo waar |(
Ik vind het een goede samenvatting die taktische verwoord is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:10

pien_2010 schreef:

Bijna 1,5 jaar al die zware tijd. Dat zie je ook aan Zelensky. Dan is het niet raar dat hij zo even uit zn slof schoot op de Navo top. Zijn land en burgers betalen de hoogste prijs. Daar mag wel wat tegenover staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:56

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Bijna 1,5 jaar al die zware tijd. Dat zie je ook aan Zelensky. Dan is het niet raar dat hij zo even uit zn slof schoot op de Navo top. Zijn land en burgers betalen de hoogste prijs. Daar mag wel wat tegenover staan.

Inderdaad. Het is manouvreren tussen met succes bedelen voor meer en tevens zo doen dat hij zijn hand niet overdpeelt en dus minder krijgt. Pffff

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:14

Meest vergaande optie die ik vandaag las , Oekraïne per direct lid van de navo en Rusland vier weken de tijd geven om zich volledig uit de Oekraïne terug te trekken. Ik moest lachen maar ergens snap ik het wel, Putin is alleen gevoelig voor spierballentaal.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:14

BigOne, niemand hoeft zich enige illusie te maken. Rusland gaat niet weg uit de geannexeerde gebieden.
De russen hebben daar 7 lijns verdedigingswerken opgebouwd en de Oekrainers hebben de groots mogelijke moeite om daar een gaatje in te prikken. Alleen speciaal materieel wat nu nog niet voorhanden is kan daar verandering in aan brengen. Dus iedereen zal zich erbij neer moeten leggen, dat deze oorlog een uitputtingsslag zal worden.

Kuggur ik zal proberen om het beter te verwoorden. Nu krijgt Oekraïne net zo veel wapens dat ze niet kopje onder gaan. Dit is echter bij lange na niet voldoende om de zaken recht te trekken en de geannexeerde gebieden terug te veroveren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:21

nikkel schreef:
BigOne, niemand hoeft zich enige illusie te maken. Rusland gaat niet weg uit de geannexeerde gebieden.
De russen hebben daar 7 lijns verdedigingswerken opgebouwd en de Oekrainers hebben de groots mogelijke moeite om daar een gaatje in te prikken. Alleen speciaal materieel wat nu nog niet voorhanden is kan daar verandering in aan brengen. Dus iedereen zal zich erbij neer moeten leggen, dat deze oorlog een uitputtingsslag zal worden.

Dat zei het orakel?