Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 08:45

verootjoo schreef:
mvdende schreef:
Nu merk ik dat je gedwongen wordt een bepaalde richting op, bijvoorbeeld naar meer vega, doordat vlees steeds duurder wordt en vega steeds meer gepromoot en goedkoper.

Ik wil daarin een eigen keuze kunnen maken. Dat er vega aangeboden wordt, prima, maar ik wol niet die richting op gepused worden.

Vegetarisch was altijd al goedkoper, want vlees kost geld en geen vlees niet.

Dat vlees duurder wordt zou ik alleen maar toejuichen, eindelijk een goede prijs voor zo’n mooi maar ook zo’n kostbaar te produceren product.

Dat is overigens geen dwingen. En een beetje voorlichten (promotie) over wat gezond en tevens goed voor de aarde is om te eten lijkt me juist heel goed in het belang van de volksgezondheid.

Dat de vega balletjes bij de Ikea vroeger duurder waren en nu ineens goedkoper en de "normale" balletjes ineens 2x zo duur, met de advertentie 'lekker vega' erbij, valt voor mij onder dwingen.

Dat je bij de Efteling een happymeal/ kindermenu uitsluitend met vega frikadel kan bestellen valt voor mij onder dwingen.

Als ze nou 2 opties gaven: én vlees én vega, is iets anders, maar uitsluitend vega aanbieden gaat mij véél te ver! Kids hebben dus geen happymeal gekregen maar gewoon een losse normale frikadel.

Ik heb een schijthekel aan vega en zeker de (publieke) dwang erachter.

Niet dat ik nooit vega eet: toevallig was mijn Real Turmat zakje buitensport voeding die ik gisteren uit de voorraad had meegenomen wél vega en prima te eten. Maar dat was eigen keuze... ooit ingekocht en moet toch een keertje opgegeten worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:49

Mars schreef:
Hier een fulltime vegetariër en bevalt me heel goed. Valess etc vind ik prima spul hebben. Hoeft van mij ook niet naar vlees te smaken maar moet wel een fijne structuur hebben het is slechts een vervanging van……geen kopie van vlees.

Hier iemand die niet vegetarisch oid is, en ik vind die alternatieven prima te eten. Sommige zijn echt niet te onderscheiden van het echte en anderen zijn op zichzelf gewoon lekker. Misschien zijn niet alle merken en subtypen goed, maar genoeg zijn écht meer dan prima. Bovendien maken we steeds vaker recepten zonder vlees —dus ook geen vlees-vervanger erin (HelloFresh geeft ons best veel inspiratie wat dat betreft) zonder dat we het missen.

verootjoo schreef:
Dat vlees duurder wordt zou ik alleen maar toejuichen, eindelijk een goede prijs voor zo’n mooi maar ook zo’n kostbaar te produceren product

Dit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:49

Vind vis smerig enige wat ik af en toe eet zijn de iglo Visstick. Ik eet iedere dag een stukje vlees zeker nu ik een keer te laag B12 en D heb gehad. Ga denk ik ook laatste 2 hennen opfokken en daarna voor de slacht.

Ze blijven bij mij tot de dag van slachten gewoon bij de rest lopen. Niks opsluiten in een klein hokje en vetmesten.

Ze krijgen vandaag ook mijn eigen granen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:51

Dwingen? Je bevalt toch nog steeds zelf of je het koopt de ja of de nee en vervolgens opeet.

Ik vindt een hekel hebben aan vegetarisch wel heel dramatisch klinken het is maar voedsel :')

Je kan ook kiezen voor gewoon geen vlees. Ik vindt vegetarische vleesvervangers ook niet heel lekker ( behalve de vega kroket proef je echt geen verschil met een normale kroket)

MyWishMax

Vlees is nu eenmaal duurder als vega, dus dat die duurder zijn bij de ikea is niet zonraar. Zij moeten ook meer betalen qua inkoop. En reclame is ook maar inspelen op wat populair is, veel mensen willen best vega eten, eten alleen vega of willen het wel proberen. Het wordt steeds normaler, dus wordt er ook reclame voor gemaakt.

Ik ben er blij mee, want jij hebt het over keuzes. Ik eet extreem weinig vlees, het meeste vind ik niet lekker. Ik had toch altijd heel veel moeite vroeger om met uit eten gaan iets te vinden wat ik wel at. Helemaal als je ook geen geitenkaas lust. Dus die keuze waar jij zo over valt was er juist niet vroeger, nu wel dus wordt het juist beter. Ik wil niet gedwongen worden, dus ook niet om dingen te eten die ik niet lust omdat er maar vanuit gegaan wordt dat iedereen vlees eet en lekker vindt.

Vis vind ik dan wel lekker, maar vroeger was dat in veel restaurants ook maar 1 of 2 keuzes en dan echt niet lekker klaargemaakt. Ik ging serieus niet eens ergens eten als ik niet eerst menu kon bekijken, want te vaak gehad dat er niks was voor mij of alleen vis in een enorme laag paneermeel wat niet eens meer te herkennen was als vis

IMANDRA

mvdende schreef:
Dat de vega balletjes bij de Ikea vroeger duurder waren en nu ineens goedkoper en de "normale" balletjes ineens 2x zo duur, met de advertentie 'lekker vega' erbij, valt voor mij onder dwingen.

Dat je bij de Efteling een happymeal/ kindermenu uitsluitend met vega frikadel kan bestellen valt voor mij onder dwingen.

Als ze nou 2 opties gaven: én vlees én vega, is iets anders, maar uitsluitend vega aanbieden gaat mij véél te ver! Kids hebben dus geen happymeal gekregen maar gewoon een losse normale frikadel.

Niet dat ik nooit vega eet: toevallig was mijn Real Turmat zakje buitensport voeding die ik gisteren uit de voorraad had meegenomen wél vega en prima te eten. Maar dat was eigen keuze... ooit ingekocht en moet toch een keertje opgegeten worden.

Ik vind dat restaurants dat zelf mogen beslissen. Je bent immers niet verplicht er te eten.
Pas als de overheid regelgeving zou invoeren vind ik het pas onder dwingen vallen.

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:58

Er staat nog steeds geen persoon bij die een mes op de keel duwt zo van je moet vegetarisch eten kopen. Dus dwingen is niet aan de orde

Of anders gewoon zelf broodjes meenemen als je je er zo aan irriteert. Heb je nog geld over ook.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:05

Echt jemig sinds wanneer schrijven we "ik vindT"
Maakt een discussie toch iets lastiger in mijn opinie.

Ik herken het wel qua vegetarisch eten wat meer gepromoot wordt dan vlees. Ik noem het echter niet dwingen maar sturen richting vegetarisch eten.
Overigens alleen wanneer ik in NL ben hoor, hier merk je dat echt niet.

Ik ben het er mee eens dat duurzaam vlees duurder mag worden maar de plofkip/frikandel etc. nog vele malen duurder.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:18

Poosje81 schreef:

Ik herken het wel qua vegetarisch eten wat meer gepromoot wordt dan vlees. Ik noem het echter niet dwingen maar sturen richting vegetarisch eten.

Ik ben het er mee eens dat duurzaam vlees duurder mag worden maar de plofkip/frikandel etc. nog vele malen duurder.

Je weet iemands achtergrond niet, laten we taalfouten daarom niet zo stellig veroordelen. Het is duidelijk wat bedoeld wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:21

mvdende schreef:
verootjoo schreef:

Vegetarisch was altijd al goedkoper, want vlees kost geld en geen vlees niet.

Dat vlees duurder wordt zou ik alleen maar toejuichen, eindelijk een goede prijs voor zo’n mooi maar ook zo’n kostbaar te produceren product.

Dat is overigens geen dwingen. En een beetje voorlichten (promotie) over wat gezond en tevens goed voor de aarde is om te eten lijkt me juist heel goed in het belang van de volksgezondheid.

Ja jeetje, als dat je problemen des levens zijn…

Mijn kids krijgen ook nooit een happymeal omdat ik geen extra verpakking en plastic meuk erbij hoef.
Ze eten bij de Efteling gewoon patat en kipnuggets of een frikandel.
Heb niet het idee dat ze er erg onder lijden.

Het is trouwens wel goed nieuws voor mijn neefje, waarmee we binnenkort naar de Efteling gaan. Die heeft op 6-jarige leeftijd zelfstandig besloten vegetariër te worden omdat hij vlees eten niet goed voor de dieren en de aarde vindt.
Zelf besloten ja, zijn ouders eten wel vlees.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:26

Poosje81 schreef:

Rustig het was nog vroeg en wat weinig uurtjes slaap doen de hersenen soms niet al te goed. Ach ik typ wel vaker iets wat dan Gronings blijkt te zijn dan Nederlands :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:12

Zebrastreep schreef:
behalve de vega kroket proef je echt geen verschil met een normale kroket)

Welk merk?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:39

mysa schreef:
Zebrastreep schreef:
behalve de vega kroket proef je echt geen verschil met een normale kroket)

Welk merk?

Mora! Maar de vega frikandel van Mora vind ik dan weer niet lekker.

Mijn man eet geen vlees, maar wel vis. Ik houd weer niet van vis, maar eet die vega vleesvervangers gewoon ook om van het gezeur af te zijn. De poes eet echte kip (heeft een eet afwijking, eet geen kattenvoer, lang verhaal) en ik jat af en toe wel eens een stukje gekookte kip als ik het voor haar gekookt heb , zo lekker! ~~}>

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:05

Wordt Oekraine eigenlijk nog genoemd in dit topic? Ik zie hier ook een iink met het stikstofprobleem: wel voor de boeren zijn. maar geen behoorlijke prijs voor vlees willen betalen. Met een eerlijke prijs voor vlees en zuivel kan de boer met de helft van de dieren alsnog zijn bedrijf uitoefenen en stikstofprobleem is opgelost.

Weer on topic: laten we hopen dat het weer uit mogen varen van de graanboten, de hongersnood in armere landen weer wat kan verlichten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:07

Ik hoop ook dat de gasprijzen weer naar beneden gaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:16

prompter schreef:
Wordt Oekraine eigenlijk nog genoemd in dit topic? Ik zie hier ook een iink met het stikstofprobleem: wel voor de boeren zijn. maar geen behoorlijke prijs voor vlees willen betalen. Met een eerlijke prijs voor vlees en zuivel kan de boer met de helft van de dieren alsnog zijn bedrijf uitoefenen en stikstofprobleem is opgelost.

Weer on topic: laten we hopen dat het weer uit mogen varen van de graanboten, de hongersnood in armere landen weer wat kan verlichten.

Dat hoop ik uiteraard ook.

Maar voor wat je opmerking betreffend boeren, de mensen die het kunnen betalen zullen voor het grote deel zeker wel bereid zijn om een passende prijs te betalen voor een eerlijk stukje vlees.
(Wij zitten zelf in de gelukkige positie dat we een keer per jaar regionaal rundvlees kunnen kopen van een hobbyboer, die een paar runderen in de wei heeft lopen).

Maar een deel van de mensen moet kiezen tussen verwarming of eten, ook helaas hier in NL!
Minder of geen vlees eten doen denk ik ook steeds meer mensen.

Toevallig zag ik daarnet alweer de zoveelste noodkreet op social media voorbij komen van mensen die niks te eten hebben, en dat worden er per week meer :(

En ja, dat is indirect zeker ook een gevolg van de oorlog in de Oekraine, eerst Corona, nu dit erachter aan.
Iets met causaal verband?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:19

purny schreef:
Ik hoop ook dat de gasprijzen weer naar beneden gaan.

Ik hoop met je mee. In Duitsland schijnt de mening tegen de sancties te kantelen. Nog lang niet voldoende helaas maar als het straks kouder wordt keert het tij wellicht wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:25

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:32

Ik hoop ook dat de prijzen terug naar beneden gaan. Maar ik vrees ervoor. Dat is, volgens mij, nog nooit gebeurd. Bijv kwartje van Kok.
Wij hebben zonder meer een goed inkomen. Ik keek nooit echt naar prijzen in de supermarkt. Maar de laatste tijd? Vorig jaar betaalde ik €1,89 voor roomboter, nu €3,59. En dat is dan 1 voorbeeldje. En in feite is dat dan nog een soort luxeprobleem, kiezen welke boter je lekkerder vindt. Ongelofelijk hoe snel alles duurder wordt. Ik vraag me ook echt af hoe het in de toekomst zal gaan, met name voor modale inkomens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:34

Ik las net op de NOS-app dat Shell een recordwinst van 18 miljard dollar behaalde over de afgelopen 3 maanden. Een topman zegt dat “veel geld verdienen ook verantwoordelijkheden met zich meebrengt”. Ziet iemand Shell ergens verantwoordelijkheid oppakken?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:38

Schandelijk dat ze zoveel winst binnenharken door voor ons de prijzen op te drijven. Blijkbaar kopen ze dus helemaal niet zo duur in als ze aan de klant doorberekenen. De prijzen kunnen dus gewoon een flink pak lager gemaakt worden en dan hebben ze nog steeds winst. Dáár moet de overheid ns wat aan doen. Sowieso is die privatisering een grote mislukking, het is er alleen maar duurder op geworden omdat bedrijven nu eenmaal een winstoogmerk hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:42

chevax schreef:
Ik las net op de NOS-app dat Shell een recordwinst van 18 miljard dollar behaalde over de afgelopen 3 maanden. Een topman zegt dat “veel geld verdienen ook verantwoordelijkheden met zich meebrengt”. Ziet iemand Shell ergens verantwoordelijkheid oppakken?

Nee als er een bedrijf is die geen verantwoordelijkheden neemt en wel doet alsof is het Shell :')

Ik zet er een lachende smilie bij maar eigenlijk is het om te huilen ;( met zoveel geld kun je zoveel impact maken, en dan nog doorgaan alsof er niks aan de hand is.

En idd de boodschappen; chocola eten wordt ook al een luxe hobby.
Maar ook alle echt noodzakelijke dingen, enorm duur. Ik sta elke keer met open mond te kijken. Ook niet goed voor mij dat ik een geheugen heb voor cijfers dus van veel dingen de prijzen echt weet. Bizar hoe je alles omhoog ziet schieten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:04

Poosje81 schreef:

Serieus?? wordt een discussie iets lastiger als er een keer een T teveel/verkeerd staat? Zo'n opmerking vind ik dan weer verdrietig en en beetje kapsones achtig.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:43

elnienjo schreef:
Schandelijk dat ze zoveel winst binnenharken door voor ons de prijzen op te drijven. Blijkbaar kopen ze dus helemaal niet zo duur in als ze aan de klant doorberekenen. De prijzen kunnen dus gewoon een flink pak lager gemaakt worden en dan hebben ze nog steeds winst. Dáár moet de overheid ns wat aan doen. Sowieso is die privatisering een grote mislukking, het is er alleen maar duurder op geworden omdat bedrijven nu eenmaal een winstoogmerk hebben.

Nee dit heeft ermee te maken dat ze veel voorraad natuurlijk veel goedkoper hebben ingekocht. Dus vrij logisch, ze kopen momenteel zeker wel duurder in. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:20

Yonker schreef:
elnienjo schreef:

Nee dit heeft ermee te maken dat ze veel voorraad natuurlijk veel goedkoper hebben ingekocht. Dus vrij logisch, ze kopen momenteel zeker wel duurder in. :)

Ze kopen duurder in, maar gebruiken de stijgende inkoop om de verkoop te verhogen op een niet-evenredige manier. Dus een bepaalde verhoging is logisch als productie of inkoop duurder worden, maar de stijging is hoger dan alleen om de hogere kosten te dekken.

*edit* met "ze" bedoel ik hier ook concerns als Unilever.