Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:07

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Het is ook vreselijk waar Nederland nu is. Aan de andere kant mogen we er ook niet aan voorbijgaan dat Rutte de afgelopen 10 jaar zelf aan het hoofd heeft gestaan van kabinetten die het zover hebben laten komen met hun beleidskeuzes.

Ho, ju, stop. Beleidskeuzes of politieke smaak/voorkeur/etc daar kan je het mee oneens zijn, maar dit zou nooit een reden moeten zijn voor geweld. Je schrijft het alsof het zijn eigen schuld is. Dat is echt victim blaming en niet netjes.

Klopt dat dit opgepakt kan worden als victim blaming , alleen is er ook op politie en andere zaken die de criminaliteit moeten aanpakken enorm bezuinigd. Dat is gewoon een feit. Een feit is ook dat Mark Rutte als minister president voor al die bezuiniging en het scheppen van een fijn klimaat om crimineel geld wit te wassen mede verantwoordelijk is geweest. Een feit is ook, dat daardoor nooit 1+1 = 2 bij elkaar opgeteld mag worden, want iemand bedreigen, vermoorden etc is altijd de schuld van de dader en nooit van het slachtoffer. Ik had het dan ook niet als victim blaming opgepakt.

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:18

gaan we nu de gevolgen van zijn naïeve gedoogcultuur ervaren?
veel wegbezuinigd dus mankracht om het tij te keren zal moeilijk te vinden zijn, ben benieuwd wat ze er aan gaan doen

we weten natuurlijk nog niet wie of er achter deze - mogeijke kidnapping cq. bedreiging - zit, kan natuurlijk ook vanuit een heel andere hoek een optie zijn om aandacht te krijgen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:51

Haags raadslid aangehouden vanwege 'verdacht gedrag' rondom Rutte

Het Haagse raadslid Arnoud van Doorn is zondagochtend aangehouden omdat hij verdacht gedrag vertoonde in de nabijheid van demissionair premier Mark Rutte, bevestigt zijn advocaat Anis Boumanjal dinsdag na berichtgeving van het AD. Van Doorn werd maandagavond weer op vrije voeten gesteld, maar het onderzoek naar het raadslid loopt nog.

https://www.nu.nl/binnenland/6159474/ha ... rutte.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:52

Exitium schreef:

Het Haagse raadslid Arnoud van Doorn is zondagochtend aangehouden omdat hij verdacht gedrag vertoonde in de nabijheid van demissionair premier Mark Rutte, bevestigt zijn advocaat Anis Boumanjal dinsdag na berichtgeving van het AD. Van Doorn werd maandagavond weer op vrije voeten gesteld, maar het onderzoek naar het raadslid loopt nog.

Wait..whut???

Dat is even niet niks, wat daar staat zeg :oo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:52

mysa schreef:
Denk je echt dat een overheid welke maffia ook, kan tegenhouden?

Ja.

De maffia in de USofA is groot geworden tijdens de 'drooglegging'.

Het legaliseren van een hoop drugs kan schelen.
En graag een goede politie macht.

En alles wat een land nodig heeft om hoog te blijven op de ranglijst van integere / niet corrupte landen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:55

pien_2010 schreef:
IMANDRA schreef:

Ho, ju, stop. Beleidskeuzes of politieke smaak/voorkeur/etc daar kan je het mee oneens zijn, maar dit zou nooit een reden moeten zijn voor geweld. Je schrijft het alsof het zijn eigen schuld is. Dat is echt victim blaming en niet netjes.

Klopt dat dit opgepakt kan worden als victim blaming , alleen is er ook op politie en andere zaken die de criminaliteit moeten aanpakken enorm bezuinigd. Dat is gewoon een feit. Een feit is ook dat Mark Rutte als minister president voor al die bezuiniging en het scheppen van een fijn klimaat om crimineel geld wit te wassen mede verantwoordelijk is geweest. Een feit is ook, dat daardoor nooit 1+1 = 2 bij elkaar opgeteld mag worden, want iemand bedreigen, vermoorden etc is altijd de schuld van de dader en nooit van het slachtoffer. Ik had het dan ook niet als victim blaming opgepakt.

Je hebt gelijk. Ik ging van het ene uit omdat Loretta vaak best stellige statements maakt over Rutte/politiek, maar dat was misschien niet helemaal terecht :j

Exitium schreef:

Jeetje.

En ik mag het bijna niet zeggen.. maar een PVV-raadslid... Dan komen we weer richting de wat meer extremistische (onderdelen van) groeperingen en wat "acceptatie" van zulk extremisme voor gevolg kan hebben... :=
Excuus, hij is van de Partij van de Eenheid :)

Ben benieuwd of hier nog een staartje aan komt.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 28-09-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:58

Hij is raadslid voor de Partij van de Eenheid in Den Haag, is dat hetzelfde als PVV?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:01

juval schreef:
Hij is raadslid voor de Partij van de Eenheid in Den Haag, is dat hetzelfde als PVV?

Het is het tegenovergestelde lees ik...

Van Doorn was van de PVV, is bekeerd tot islam, zit nu bij de Partij vd Eenheid en dat is een islamitische partij, zoiets lees ik volgens mij... (ik moest wel even 3x lezen.... )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:03

Excuus, verkeerd gelezen! Iets met snel willen zijn.. haha

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:07

De enige politieke moord in NL van de afgelopen tijd heeft imo juist alleen maar meer verhard dan dat het een staartje heeft gekregen. Na de aanslag op Pim heb ik niet het idee gehad dat het links extremisme is verminderd en dat zou ik ook niet met rechts, of in dit geval misschien islamitisch extremisme verwachten eigenlijk :o . Lijkt wel alsof dat soort zaken alleen maar juist het populisme versterken?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:13

Cer schreef:
juval schreef:

Het is het tegenovergestelde lees ik...

Van Doorn was van de PVV, is bekeerd tot islam, zit nu bij de Partij vd Eenheid en dat is een islamitische partij, zoiets lees ik volgens mij... (ik moest wel even 3x lezen.... )

Als je het hebt over een omslag.. Dan heb je een aardige politieke carrièreswitch gemaakt. Hij is blijkbaar al eerder in aanraking met justitie geweest. Hij heeft een taakstraf opgelegd gekregen vanwege wietverkoop aan jongeren en is gearresteerd vanwege het lekken van vertrouwelijke stukken naar een journalist

Citaat:
'Traditionele minderheidsconstructie' volgens informateur Remkes niet mogelijk
Informateur Johan Remkes ziet geen mogelijkheden om een "traditionele minderheidscoalitie" te vormen. Dat schrijft hij dinsdag in een brief over de voortgang van de formatie. Remkes wil woensdag met negen partijen verder praten: VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, Volt, SGP en Fractie Den Haan.

https://www.nu.nl/formatie-2021/6159505 ... elijk.html

Dit zie ik totaal niet werken moet ik zeggen :x Weet ook niet waar Volt, SGP en Den Haan nu plots vandaan getoverd worden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:25

Ik ben benieuwd naar het onderzoek naar het extraparlementaire kabinet.

Ik vind het leuk dat Volt aan tafel komt, de SGP bevreemd mij een beetje (maar ach, constructieve oppositie kun je ze best noemen - en staatrechtelijk heel sterk).
En misschien worden de 'mannenbroeders' uitgenodigd als geste naar de Christenunie.
BBB had er van mij ook bijgemogen.

En ik zou het heerlijk vinden als er nu eens spijkers met koppen kwamen.
Milieu, woningnood, aandacht voor de zorgsector, de politie en het onderwijs...
En svp de les leren de die mallotige markt echt niet in staat blijkt om dingen goed te regelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:29

Janneke2 schreef:
Ik ben benieuwd naar het onderzoek naar het extraparlementaire kabinet.

Ik vind het leuk dat Volt aan tafel komt, de SGP bevreemd mij een beetje (maar ach, constructieve oppositie kun je ze best noemen - en staatrechtelijk heel sterk).
En misschien worden de 'mannenbroeders' uitgenodigd als geste naar de Christenunie.
BBB had er van mij ook bijgemogen.

En svp de les leren de die mallotige markt echt niet in staat blijkt om dingen goed te regelen.

En klimaatdoelstellingen halen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:30

Janneke2 schreef:

Het is nog steeds met de VVD he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:57

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... at-precies

zou dit de oplossing zijn, maar wat gaat dat voor nederland betekenen??
maakt het verschil tussen wel of geen regeer-akkoord of is dit de nieuwe bestuurscultuur die Kaag voorstaat

hoe liep dat die keer in de tijd van Den Uyl??

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:07

MCE schreef:

maakt het verschil tussen wel of geen regeer-akkoord of is dit de nieuwe bestuurscultuur die Kaag voorstaat

Bijna de 4 jaar volgemaakt maar met veel gedoe. Nou begon het ook al met de Oliecrisis van 1973. Bracht de boel wat bij elkaar. Daarna verviel kalmaan de noodzaak tot parlementaire eenheid (de Lockheed Affaire in1976 hielp ook niet echt zoals ik me herinner) en klapte de boel vlak voor de finish.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:35

Cowboy55 schreef:
MCE schreef:

Bijna de 4 jaar volgemaakt maar met veel gedoe. Nou begon het ook al met de Oliecrisis van 1973. Bracht de boel wat bij elkaar. Daarna verviel kalmaan de noodzaak tot parlementaire eenheid (de Lockheed Affaire in1976 hielp ook niet echt zoals ik me herinner) en klapte de boel vlak voor de finish.

dank je wel, dan kunnen we nu beter verkiezingen krijgen en hopen dat twee / drie partijen gezamelijk een meerderheid krijgen, alhoewel dat ook geen garantie geeft

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:43

Hmm, zou het niet beter zijn om toch zo'n situatie te hebben, ook al haalt het de 'finish' niet? Als het na bijna 4 jaar klapt zijn de verhoudingen qua stemmen waarschijnlijk weer anders. Ten opzichte van nu, ik denk dat er -buiten CDA- niet genoeg verandert om een betere kans te krijgen op een werkend kabinet... Want de vraag is of er bij een volgende verkiezingsronde wél 2-3-4 partijen samen de meerderheid krijgen en/of partijen wél toe gaan geven en compromizen. Ik verwacht dat de kleinere partijen meer stemmen krijgen (BBB bijv) en daardoor krijg je een nog meer verdeeld speelveld?

Hoop dat ik het mis heb hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:45

BBB en Omtzigt zouden best wel eens de grote winnaars van eventuele nieuwe verkiezingen kunnen worden. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal uitpakken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:48

Dan nog zullen ze nooit de aantallen krijgen om de concurrentie met VVD/PVV aan te gaan. CDA zou wel eens goed kunnen verliezen met al het gezeik binnen die groep, maar ik heb niet het idee dat de VVD stemmers bijster hard veranderen van mening, ongeacht schandalen/gezeik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:51

Omtzigt heeft geen partij en heeft een paar weken geleden aangegeven daar (nog) niet aan te willen beginnen, dus dat wordt lastig. Groei zit met name bij BBB en Volt, en ook een beetje PvdA en CU op het moment. Je krijgt nauwelijks partijen met meer dan tien zetels zoals het er nu uitziet, voor een coalitie heb je dan (er even vanuit gaand dat men nog altijd niet met Wilders wil regeren) minimaal 4 maar waarschijnlijk 5 partijen nodig

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:54

Exitium schreef:
Omtzigt heeft geen partij en heeft een paar weken geleden aangegeven daar (nog) niet aan te willen beginnen, dus dat wordt lastig. Groei zit met name bij BBB en Volt, en ook een beetje PvdA en CU op het moment. Je krijgt nauwelijks partijen met meer dan tien zetels zoals het er nu uitziet, voor een coalitie heb je dan (er even vanuit gaand dat men nog altijd niet met Wilders wil regeren) minimaal 4 maar waarschijnlijk 5 partijen nodig

En dan komen we weer precies bij hetzelfde punt uit: veel partijen die geen van allen voldoende willen compromizen...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:00

Precies. En met een extraparlementair kabinet krijg je weer te weinig slagkracht vergeleken met een reguliere coalitie, omdat er veel minder vastgelegd wordt en partijen dus ook tegen kabinetsbeleid kunnen/mogen stemmen. Dat maakt het zo mogelijk nog lastiger om een meerderheid te vinden dan bij een minderheidskabinet mét een regeerakkoord, en zal ook veel meer frictie opleveren tussen partijen omdat partijen tegen het kabinetsvoorstel stemmen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:08

juval schreef:
BBB en Omtzigt zouden best wel eens de grote winnaars van eventuele nieuwe verkiezingen kunnen worden. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal uitpakken.

Omtzigt krijgt nooit in die paar maanden tijd een stabiele partij uit de grond gestampt ook al zou hij dat willen. BBB heeft inderdaad een behoorlijke groei potentie.

Maar nieuwe verkiezingen zullen weinig oplossen. Wederom VVD de grootste en de rest van de partijen nog meer verdeeld.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 29-09-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:12

Loretta schreef:
juval schreef:

Omtzigt krijgt nooit in die paar maanden tijd een stabiele partij uit de grond gestampt ook al zou hij dat willen. BBB heeft inderdaad een behoorlijke groei potentie.

misschien kunnen ze samen gaan?? :+ :D