steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 02:00

Probleem is dat er nog genoeg voedsel is als de boeren in Nederland 'weg' zouden gaan. Want we importeren genoeg.

Als we meer gaan verkopen in Nederlandse supermarkten daarentegen... (tegen eerlijke prijzen)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:02

IMANDRA schreef:
Probleem is dat er nog genoeg voedsel is als de boeren in Nederland 'weg' zouden gaan. Want we importeren genoeg.

Als we meer gaan verkopen in Nederlandse supermarkten daarentegen... (tegen eerlijke prijzen)

maar het gaat toch ook over milieu, klimaat, duurzaamheid en dierenwelzijn... Ik zeg: Nederlandse producten en fair trade!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:04

IMANDRA schreef:
Uiteindelijk zal je toch als boer iets met de distributiecentra en dus supermarkten moeten doen. Je kan niet van consumenten verwachten dat ze de tijd gaan steken in het zoeken waar ze streekproducten kunnen halen.

Uiteindelijk zullen de supermarkten een eerlijk 'loon' aan de boeren moeten geven en meer Nederlandse producten in de schappen zetten.

Ik snap heel goed dat een consument stad en land niet af gaat rijden voor de boodschappen. Maar zoals ik eerder heb genoemd, eigenlijk moet het hele systeem op de schop. Tussen supermarkt en boer zit meestal nog een tussenhandel waar je als boer aan levert (en die het product bijv wassen/verpakken/verwerken voor de supermarkt). De tussenhandel wordt onder druk gezet door de supermarkt, en kan daardoor ook geen fatsoenlijke prijzen aan een boer geven. Een afnemer van ons leverde ook aan de supermarkt, maar besloot niet té laag met de prijzen mee te gaan. ‘Prima, halen we het uit Frankrijk, dat is goedkoper’, aldus de supermarkt. Zodoende kunnen wij komend jaar dat product niet eens telen -O-

Die keten tot aan de supermarkt is zo sterk, ik denk dat er alleen een kans is als er inderdaad bijv verplicht meer Nederlandse producten moeten liggen. Eigenlijk te zot voor woorden dat het nodig zou zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:31

Ja dit redt je niet met vraag en aanbod zolang het ook goedkoop uit het buitenland te halen is. Daar zouden dan regels voor moeten komen, maar ja... dan heb je dus geen vrije handel meer.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:10

Jessix schreef:
Ja dit redt je niet met vraag en aanbod zolang het ook goedkoop uit het buitenland te halen is. Daar zouden dan regels voor moeten komen, maar ja... dan heb je dus geen vrije handel meer.

Zelf ben ik niet heel erg thuis in de regels van de vrije handel, maar het zou imho wel helpen als van ieder product duidelijk is waar het vandaan komt. zou je ook nog vermelden of het aantoonbaar geproduceerd is conform nederlandse regelgeving dan krijg je als consument tenminste de keus. Ik vind het echt heel lastig om in een supermarkt naast de prijs ook helder te hebben waar het vandaan komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:46

Vanwege dieet wensen lees ik de etiketten wel heel goed en is het daarom wel vindbaar waar het vandaan komt, maar het zou idd veel duidelijker kunnen. En soms ligt het Nederlandse product niet eens in de supermarkt. Dat blijft toch jammer.. maar daar weet ik dus geen oplossing voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:49

IMANDRA schreef:

Afhankelijk worden van import lijkt me een heel slecht idee. Wat als er eens een behoorlijke crisis uitbreekt. Het idee in de jaren 50 was "Nooit meer honger" En dat was niet helemaal voor niks. Dus ook al ben je tegen de boeren afhankelijk worden van de import lijkt me in ieder geval een slecht idee zeker gezien de onstabiele wereldsituatie.

Bovenden als alles geimporteerd wordt is er zeker geen sprake van lokaal geproduceerd voedsel kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:14

Ik hoor dat zinnetje heel vaak, "nooit meer honger". Ik denk dat we als tweede voedselexporteur van de wereld (waarvan ook nog eens een groot deel weg wordt gegooid - de voedselverspilling momenteel is enorm) we het erover eens kunnen zijn dat we daar misschien wel een beetje in zijn doorgeschoten.
Geen honger voor Nederlanders vind ik een andere standaard dan "een overdaad aan voedsel voor de wereld", maar dat laatste lijkt nu wel de norm te zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:17

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Afhankelijk worden van import lijkt me een heel slecht idee. Wat als er eens een behoorlijke crisis uitbreekt. Het idee in de jaren 50 was "Nooit meer honger" En dat was niet helemaal voor niks. Dus ook al ben je tegen de boeren afhankelijk worden van de import lijkt me in ieder geval een slecht idee zeker gezien de onstabiele wereldsituatie.

Bovenden als alles geimporteerd wordt is er zeker geen sprake van lokaal geproduceerd voedsel kopen.

Ho ho ik zeg niet dat dit goed is hè. Dit is de huidige situatie. Het zou theoretisch weinig doen als alle boeren er mee stoppen. Maar, ik als consument heb veel liever lokale tomaatjes op m’n bord dan uit Spanje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:17

IMANDRA schreef:
Ho ho ik zeg niet dat dit goed is hè. Dit is de huidige situatie. Het zou theoretisch weinig doen als alle boeren er mee stoppen. Maar, ik als consument heb veel liever lokale tomaatjes op m’n bord dan uit Spanje.

Nee oke dat is duidelijk. Ik begreep alle boeren en dan afhankelijk worden van de import. Maar dat bedoelde je dus niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:48

Citaat:
Ik snap heel goed dat een consument stad en land niet af gaat rijden voor de boodschappen. Maar zoals ik eerder heb genoemd, eigenlijk moet het hele systeem op de schop. Tussen supermarkt en boer zit meestal nog een tussenhandel waar je als boer aan levert (en die het product bijv wassen/verpakken/verwerken voor de supermarkt). De tussenhandel wordt onder druk gezet door de supermarkt, en kan daardoor ook geen fatsoenlijke prijzen aan een boer geven. Een afnemer van ons leverde ook aan de supermarkt, maar besloot niet té laag met de prijzen mee te gaan. ‘Prima, halen we het uit Frankrijk, dat is goedkoper’, aldus de supermarkt. Zodoende kunnen wij komend jaar dat product niet eens telen -O-

Die keten tot aan de supermarkt is zo sterk, ik denk dat er alleen een kans is als er inderdaad bijv verplicht meer Nederlandse producten moeten liggen. Eigenlijk te zot voor woorden dat het nodig zou zijn.

Er zijn wel politieke partijen die vinden dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat individuele boeren een vuist buitenland gen de supermarkten kunnen maken.

En de onzin dat het goedkoper uit het buitenland komt kun je daarmee voorkomen.
(De Franse boeren staken vrijwel elk jaar ivm de lage prijzen. Die zitten dus ook niet te wachten op het wegconcureren van hun Nederlandse collega's.)

En uiteraard zijn er maatregelen te nemen om het expliciet moeilijk te maken (eerlijke prijs voor vervoer etc).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:58

Janneke2 schreef:
Het artikel opent met de twee 'pijlers' : die 500 euro gaat deels naar boeren ingeschreven bij de KvK, deels naar allerlei organisaties die "iets" met landbouw doen.

Indrukken wekken is altijd wat lastig, maar het staat er gewoon letterlijk in, nota bene aan het begin.

Ander citaat:"De algemene Rekenkamer becijferde in mei van dit jaar dat tweederde van de Europese inkomenssteun voor Nederlandse boeren naar agrariërs gaat met een bovenmodaal inkomen. Het onderzoek liet zien dat de gelden die Nederland jaarlijks uit Europa ontvangt, grotendeels ondoelmatig worden besteed."

Dus ik zie niet direct dat de goede oude verzetskrant het fout doet.

Mister A, komt er nog een toelichting of zit je je gewoon te schamen?

Nee hoor, ik schaam me echt niet.
De kop suggereert anders. Als je het hele artikel leest dan klopt het wel wat ze schrijven maar ik vind het eenzijdig of zelfs tendentieus. Een ander heel recent voorbeeld is het artikel van 30 dec. De kop van dat artikel luidt " Friese boeren kregen mogelijk miljoenen teveel schadevergoeding door (voor) ganzenvraat". Wat wil de redactie of de journalist hiermee zeggen? Als je het hele artikel leest dan blijft er toch een nare smaak over, "Friese boeren frauderen" zoiets. Het is vaak de toon die de muziek maakt. Dat doen meer media maar van een (zelfbenoemde) kwaliteitskrant verwacht je wat meer verdieping. Bijv. door eens te gaan praten met de boeren i.p.v. over hen. Over schade door ganzen .

Nog meer over media..
Over oudejaarsconferances. Was wel te verwachten dat het ook over "de " boeren zou gaan, terecht overigens. Wat een verschil tussen NPO en RTL. Tussen Claudia en Martijn. Claudia was wel een paar niveaus hoger. Over de inhoud hoef je het niet eens te zijn maar het had wél inhoud. En dan die minkukel , die bij RTL. Boerenkinderen stinken en ze praten heel raar. Totaal inhoudloos en respectloos. De stakker kon niet uit zijn woorden komen en wist zich geen houding meer te geven. Stel dat onze boeren zulke vaklui zouden zijn!! Dus in het kader van "Steun onze boeren" wilde ik dit nog even kwijt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:10

Dank je wel voor de toelichting, beter laat dan nooit!
misterA schreef:
Nee hoor, ik schaam me echt niet.
De kop suggereert anders. Als je het hele artikel leest dan klopt het wel wat ze schrijven maar ik vind het eenzijdig of zelfs tendentieus.

Wat precies is eenzijdig of tendentieus...?
De wellicht niet ideaal 'gesnelde kop' van dit artikel, dat dus wel klopt?
(Mind: Trouw is compact, dus soms moet je een artikel 3x lezen omdat de informatie niet in hapklare brokken geserveerd wordt.)

Citaat:
Een ander heel recent voorbeeld is het artikel van 30 dec. De kop van dat artikel luidt " Friese boeren kregen mogelijk miljoenen teveel schadevergoeding door (voor) ganzenvraat". Wat wil de redactie of de journalist hiermee zeggen? Als je het hele artikel leest dan blijft er toch een nare smaak over, "Friese boeren frauderen" zoiets. Het is vaak de toon die de muziek maakt. Dat doen meer media maar van een (zelfbenoemde) kwaliteitskrant verwacht je wat meer verdieping. Bijv. door eens te gaan praten met de boeren i.p.v. over hen. Over schade door ganzen .

Nare smaak, geen ideale kop....

Als Trouwlezer denk ik persoonlijk anders: in een krant als Trouw die aan nuance doet, betekent het zinnetje 'dat die en die mogelijk te veel schadevergoeding kreeg' dat er iets is misgegaan.
Dat dat is, wat de journalist wil zeggen.
Dat de uitkeringsinstantie wellicht faalde.
Dat de berekening niet correct was.
Etc.
Ter zake: een deel van de schade kwam door muizen. Nog steeds schade, maar hetzij ander potje, hetzij 'normaal bedrijfsrisico'.
Trouw roeptoetert namelijk niet. ("Het zijn de boeren! Dus die zijn fout!" - Wellicht is dat elders de sfeer, maar niet in Trouw.)

Mijn conclusie is dat je mij niet echt kunt overtuigen dat de krant van het voormalige verzet 'het fout doet, wegzakt in een of ander gat en halve waarheden publiceert terwille van de commercie'.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:24

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:52

De kop (jawel, niet het artikel) luidde 'dat boeren mogelijk teveel hadden ontvangen'.
Close reading: de boeren zijn hierbij als ontvangers de passieve partij, zouden er fouten zijn gemaakt dan ligt dit qua formulering van de koppensneller de actieve actie bij iemand anders.

'De krant baseert zich daarbij op het evaluatierapport van de 'Fryske Guozzeoanpak' dat onlangs naar buiten is gebracht' door GS, aldus de link naar 'nieuwe oogst', zeker als de aanhalingstekens ook in de kop stonden lijkt mij dit een loupezuivere weergave.
(Ik heb het artikel gelezen, de krant inmiddels in de oud papierbak van de gemeente gegooid, dit weet ik niet meer en kan ik niet nazoeken.)

LTO denkt hier anders over, en dat valt wat mij betreft onder het hoofdstuk 'de berekening klopt volgens de fryske guozzeoanpak wel, en volgens LTO niet'.
Waarmee ik als Trouwlezer na lezing van de link naar 'nieuwe oogst' gewoon nog steeds vind dat er nul redenen zijn om te beweren 'dat trouw halve waarheden publiceert terwille van commercie'.

Ik denk dat toen GS het rapport naar buiten bracht, Trouw hier simpelweg over publiceerde.
Bij publicatie over een rapport van instantie X is het qua goede journalistiek niet per se nodig om 'hoor en wederhoor' toe te passen. Een rapport is nu eenmaal een rapport en Gedupeerde Staten is nu eenmaal geen omstreden instelling, maar een openbaar lichaam (dat oa publieke gelden beheert).

Dat bijvoorbeeld LTO, en waarschijnlijk misterA het niet eens zijn met dit rapport - dat is prima, die discussie mag gevoerd worden en kan stof zijn voor een eventueel nieuw artikel.
En verder geldt: men denke aan het oeroude grapje van Wim Kan: "Nederland is een democratie, er gebeurt wat het volk wil. Elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil...."

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:13

IMANDRA schreef:
Je kan niet van consumenten verwachten dat ze de tijd gaan steken in het zoeken waar ze streekproducten kunnen halen.

Als je als consument van boeren verwacht dat zij tijd en geld investeren in duurzaamheid en dierenwelzijn, dan vind ik dat je van de consument mag verwachten dat zij óók tijd (en geld) steken in het zoeken naar streekproducten. We willen allemaal duurzaamheid, maar alleen als het aan komt waaien. Ik vind dit een perfect voorbeeld van luxeproblemen creëren, terwijl die er niet hoeven te zijn. Het gaat wel om voedsel, een primaire levensbehoefte. Maar de moeite die we daarvoor willen doen, is geminimaliseerd tot een triest dieptepunt. Een werkweek van 60-70 uur is nog steeds een keuze, zoals ook onze werkweken/geen weekenden/'s nachts eruit een keuze is ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:07

Boeren en/in de media.
Ik blijf van mening dat Trouw steken heeft laten vallen door heel eenzijdig en imo heel boeronvriendelijk twee maal in een week een artikel te plaatsen met een suggestieve kop. Zonder zich verder te verdiepen in het betreffende rapport. Dat mag van mij. Maar daarmee is wat mij betreft wel duidelijk geworden welke agenda er wordt gehanteerd. In ieder geval, heel eenzijdig.
Over ganzenschade is wel wat meer te zeggen. In het rapport van GS staat bijv. dat de schade te vroeg wordt getaxeerd. Nou, mijn ervaring is dat schade door ganzen vooral in april en mei plaatsvindt. En daarmee verdwijnt dus ook het gras van de groeispurt in mei in de ganzenmaag. Ik zie in de polder van Eemnes waar mijn jonge paarden in mei de wei ingaan, hetzelfde. Als de eerste snede zo eind mei wordt geoogst dan kunnen er heel wat hectares van de percelen waar ganzen hebben gelopen in één opraapwagen. (Ze zijn wel vrij groot, dat wel) In dezelfde link van Nieuwe Oogst staat een artikel over ganzenschade in de polder De Zeevang. Met veel vervolgschade. Dat benadert beter het beeld zoals het in wekelijkheid is. Meerdere van mijn collega"s zijn daar heel duidelijk in. Er komen meer ganzen, ze blijven langer en de schade is daardoor meestal veel hoger dan de taxaties. en dat wekt frustratie. Bij alle andere frustraties die er al zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:10

Er is duidelijk over nagedacht over die meetpunten. In hun belang dus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:45

Fijn tiepfoudt, die aanname :') ik heb niet zo'n zin om mijn hele persoonlijke situatie hier uiteen te gaan zetten en als je goed hebt gelezen maak ik gebruik van een service die de streekproducten voor mij verzamelt, win win dus hier. Maar goed, we wilden toch graag wederzijds inlevingsvermogen? :o

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:21

@Margathea

Volgens mij heb ik iets gemist en ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom je je zo aangevallen voelt, want ik heb het nergens over jou in het bijzonder. Ik reageer op de stelling van Imandra, dat je van consumenten niet kunt verwachten dat zij tijd gaan spenderen om op zoek te gaan naar streekproducten. Daar reageer ik op, omdat het gros van de Nederlandse consument vgm wel degelijk in dat plaatje past. Een plaatje als in "te druk met dit en dat, ik ga toch niet mijn vrije zaterdagmiddag verpesten met een bezoek aan de lokale markt, stel je voor." Zoiets.

Overigens vind ik het wel jammer dat je niet meer reageerde op mijn bericht over de luchtvaart en haar stikstofprobleem (p. 143). Vind je het dan geen probleem dat we doen alsof 80% van de stikstofuitstoot door de luchtvaart niet bestaat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:58

Je kan het niet van ze verwachten, omdat consumenten wat dat betreft toch niet gaan/willen veranderen. IMO zouden streekproducten gewoon in de super verkrijgbaar moeten zijn. Denk dat je ook veel meer zou verkopen als het via de super gaat dan via een lokale markt, puur omdat mensen lui zijn. En ja het is misschien oneerlijk dat consumenten dan wel van je verlangen dat je duurzamer en diervriendelijker gaan produceren, maar zo is het nu eenmaal. De tijden veranderen en de boer zal zich dus ook aan moeten passen.

Je zegt dat het gaat om voedsel wat een primaire levensbehoefte is. Maar LOKAAL voedsel is geen primaire levensbehoefte. Je kan prima in de super buitenlandse groenten etc. halen, daar zal je niet slechter van worden. Dat gezegd hebbende denk ik dat mensen best wat meer willen betalen voor lokaal voedsel. Heb het in een paar supermarkten die ik ken ook meegemaakt (bijv. bij vlees of lokaal geteelde asperges): die waren duurder dan de andere vergelijkbare producten van de super, maar wel heel populair.

Het gaat het er mij om dat je wel boos kan zijn dat consumenten nu lui zijn en niet voor de door jou gekweekte producten naar jou of naar een speciale markt toekomen, maar daar bereik je niks mee. De maatschappij is nu eenmaal veranderd en zal niet snel terug veranderen: dus je zal naar de consumenten toe moeten komen en dus in de supermarkt je producten moeten krijgen. Of je gooit het over een andere boeg, bijv. het opstarten van een delivery service of het aansluiten bij een bedrijf wat dit doet. Of je spendeert wat aan marketing en gaat bijv. flyers rondbrengen in de buurt, zodat men op z'n minst weet waar je zit en wat ze wanneer kunnen halen.

Mensen tegenwoordig willen gemak en niet te lang hoeven nadenken of moeite doen voor goed eten. Maar zijn wel bereid om voor dat gemak te betalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:55

toch liggen hier in een aantal supermarkten in de stad ook wel lokale producten. Ik heb geen idee of dat goed loopt.

Ik persoonlijk :) heb er meer aan als mensen gewoon voor NL producten gaan, dat hoeft niet persé lokaal te zijn. Gewoon lekker Campina ;) dat is goed.
Het gros van de boeren levert toch aan de tussenhandel/fabriek en heeft geen eigen winkel of afzetmogelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:15

Een aantal boerenorganisaties gaat de 'brondata' van het rivm laten narekenen.
Prima!
(= Beter dan roepen dat het vriendjespolitiek is.)

En graag ook meer meetpunten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:29

juval schreef:
toch liggen hier in een aantal supermarkten in de stad ook wel lokale producten. Ik heb geen idee of dat goed loopt.

Ik persoonlijk :) heb er meer aan als mensen gewoon voor NL producten gaan, dat hoeft niet persé lokaal te zijn. Gewoon lekker Campina ;) dat is goed.
Het gros van de boeren levert toch aan de tussenhandel/fabriek en heeft geen eigen winkel of afzetmogelijkheid.

Komt de andere zuivel (eigen merk bijvoorbeeld) dan uit een ander land?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:58

waarschijnlijk niet Jessix, soms wel uit Duitsland. Staat als het goed is op de verpakking.
zuivel valt inderdaad misschien wel mee, maar voor groente, fruit en vlees komt wel veel uit het buitenland. soms logisch, bananen en citrusvruchten, maar soms ook heel vreemd bij aardappelen en tomaten bijvoorbeeld.