Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Probleem is dat er nog genoeg voedsel is als de boeren in Nederland 'weg' zouden gaan. Want we importeren genoeg.
Als we meer gaan verkopen in Nederlandse supermarkten daarentegen... (tegen eerlijke prijzen)
IMANDRA schreef:Uiteindelijk zal je toch als boer iets met de distributiecentra en dus supermarkten moeten doen. Je kan niet van consumenten verwachten dat ze de tijd gaan steken in het zoeken waar ze streekproducten kunnen halen.
Uiteindelijk zullen de supermarkten een eerlijk 'loon' aan de boeren moeten geven en meer Nederlandse producten in de schappen zetten.
Jessix schreef:Ja dit redt je niet met vraag en aanbod zolang het ook goedkoop uit het buitenland te halen is. Daar zouden dan regels voor moeten komen, maar ja... dan heb je dus geen vrije handel meer.
IMANDRA schreef:Probleem is dat er nog genoeg voedsel is als de boeren in Nederland 'weg' zouden gaan. Want we importeren genoeg.
Als we meer gaan verkopen in Nederlandse supermarkten daarentegen... (tegen eerlijke prijzen)
Loretta schreef:IMANDRA schreef:Probleem is dat er nog genoeg voedsel is als de boeren in Nederland 'weg' zouden gaan. Want we importeren genoeg.
Afhankelijk worden van import lijkt me een heel slecht idee. Wat als er eens een behoorlijke crisis uitbreekt. Het idee in de jaren 50 was "Nooit meer honger" En dat was niet helemaal voor niks. Dus ook al ben je tegen de boeren afhankelijk worden van de import lijkt me in ieder geval een slecht idee zeker gezien de onstabiele wereldsituatie.
Bovenden als alles geimporteerd wordt is er zeker geen sprake van lokaal geproduceerd voedsel kopen.
IMANDRA schreef:Ho ho ik zeg niet dat dit goed is hè. Dit is de huidige situatie. Het zou theoretisch weinig doen als alle boeren er mee stoppen. Maar, ik als consument heb veel liever lokale tomaatjes op m’n bord dan uit Spanje.
Citaat:Ik snap heel goed dat een consument stad en land niet af gaat rijden voor de boodschappen. Maar zoals ik eerder heb genoemd, eigenlijk moet het hele systeem op de schop. Tussen supermarkt en boer zit meestal nog een tussenhandel waar je als boer aan levert (en die het product bijv wassen/verpakken/verwerken voor de supermarkt). De tussenhandel wordt onder druk gezet door de supermarkt, en kan daardoor ook geen fatsoenlijke prijzen aan een boer geven. Een afnemer van ons leverde ook aan de supermarkt, maar besloot niet té laag met de prijzen mee te gaan. ‘Prima, halen we het uit Frankrijk, dat is goedkoper’, aldus de supermarkt. Zodoende kunnen wij komend jaar dat product niet eens telen![]()
Die keten tot aan de supermarkt is zo sterk, ik denk dat er alleen een kans is als er inderdaad bijv verplicht meer Nederlandse producten moeten liggen. Eigenlijk te zot voor woorden dat het nodig zou zijn.
Janneke2 schreef:Het artikel opent met de twee 'pijlers' : die 500 euro gaat deels naar boeren ingeschreven bij de KvK, deels naar allerlei organisaties die "iets" met landbouw doen.
Indrukken wekken is altijd wat lastig, maar het staat er gewoon letterlijk in, nota bene aan het begin.
Ander citaat:"De algemene Rekenkamer becijferde in mei van dit jaar dat tweederde van de Europese inkomenssteun voor Nederlandse boeren naar agrariërs gaat met een bovenmodaal inkomen. Het onderzoek liet zien dat de gelden die Nederland jaarlijks uit Europa ontvangt, grotendeels ondoelmatig worden besteed."
Dus ik zie niet direct dat de goede oude verzetskrant het fout doet.
Mister A, komt er nog een toelichting of zit je je gewoon te schamen?
misterA schreef:Nee hoor, ik schaam me echt niet.
De kop suggereert anders. Als je het hele artikel leest dan klopt het wel wat ze schrijven maar ik vind het eenzijdig of zelfs tendentieus.
Citaat:Een ander heel recent voorbeeld is het artikel van 30 dec. De kop van dat artikel luidt " Friese boeren kregen mogelijk miljoenen teveel schadevergoeding door (voor) ganzenvraat". Wat wil de redactie of de journalist hiermee zeggen? Als je het hele artikel leest dan blijft er toch een nare smaak over, "Friese boeren frauderen" zoiets. Het is vaak de toon die de muziek maakt. Dat doen meer media maar van een (zelfbenoemde) kwaliteitskrant verwacht je wat meer verdieping. Bijv. door eens te gaan praten met de boeren i.p.v. over hen. Over schade door ganzen .
IMANDRA schreef:Je kan niet van consumenten verwachten dat ze de tijd gaan steken in het zoeken waar ze streekproducten kunnen halen.
juval schreef:toch liggen hier in een aantal supermarkten in de stad ook wel lokale producten. Ik heb geen idee of dat goed loopt.
Ik persoonlijkheb er meer aan als mensen gewoon voor NL producten gaan, dat hoeft niet persé lokaal te zijn. Gewoon lekker Campina
dat is goed.
Het gros van de boeren levert toch aan de tussenhandel/fabriek en heeft geen eigen winkel of afzetmogelijkheid.