Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:07

Prima, beiden dan. HRA kost > 11 mld per jaar, forfait levert zo'n 2,8 mld op. Het staat in geen verhouding tot elkaar.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

Maar zijn er dan wel genoeg huurwoningen, als kopen tegenwoordig luxe is?
Het ligt toch aan de schaarste voornamelijk? Daarom moeten er “10 steden” bij toch?

Overigens, ooit was huren gewoon luxe hoor, als je teveel verdiende moest je vrije sector huren en dat was aanzienlijk duurder dan kopen (waarom nog eens allemaal kosten bijkwamen)
En dan heb je ook nog de scheefhuurders, die kunnen ook niet door. Er zijn geen studentenkamers genoeg, er mag niks bijgebouwd worden.. ik denk dat hra niet het probleem gaat oplossen?

Oh en de pittige loonsverhogingen gaan er ook uit las ik gister, is toch te duur geworden ondertussen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:11

Natuurlijk gaat HRA het probleem niet oplossen. Er moet gewoon gebouwd worden. Dat is allang duidelijk.

Alleen kost dat geld en HRA stoppen is eerlijk en het bespaart geld. Met dat geld kan je eerlijkere dingen doen dan mensen met al reeds een koophuis subsidiëren.

En ik denk dat de meeste mensen die scheefhuren en/of huren in de vrije sector dat absoluut niet prefereren.

Met luxe bedoel ik dat het voor steeds minder mensen weggelegd is. Vaak alleen voor mensen met rijke ouders, uitzonderlijk goede banen of indien je bereid bent in een goedkopere omgeving te gaan wonen.

Als jij bijvoorbeeld graag in Amersfoort wil wonen of Zwolle dan moet dat gewoon haalbaar zijn voor de normale burger. Dat iemand met een uitkering, laag inkomen of als je 24 uur werkt voor minimum niet kan kopen snap ik. Maar als je goed gespaard hebt (25.000+ euro) en leuk meer dan minimumloon verdient moet er gewoon een woning voor je zijn. Een hele grote groep kan namelijk niet kopen maar mag ook niet in sociale huur. En als je een beetje pech hebt en je hebt geen relatie mag je in je eentje 1500-2500 euro aan vaste lasten ophoesten voor een achterstallig huurappartement.

Dat is de realiteit van heeeel veel jonge hardwerkende mensen (25-35). Kan je wel denken “gewoon harder werken”. Stel dat ze dus werk gaan kunnen doen dat beter verdient, wie gaat er dan als verpleegkundige, docent etc werken? Want ook dat salaris koop je geen huis van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Grotendeels zeker eens met je post hoor.

Alhoewel ik op bokt las dat verder reizen of buiten je gewenste woonplaats wonen, wel een overweging moet zijn onder het mom van je moet er dan maar wat voor over hebben..

En, je kunt niet altijd het huis betalen wat je graag wil (4 kamers met voor en achtertuin bijvoorbeeld)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Cer schreef:

Alhoewel ik op bokt las dat verder reizen of buiten je gewenste woonplaats wonen, wel een overweging moet zijn onder het mom van je moet er dan maar wat voor over hebben..

En, je kunt niet altijd het huis betalen wat je graag wil (4 kamers met voor en achtertuin bijvoorbeeld)

Maar daar zit toch ook een grens aan?
Bovendien is er in Nederland nog nauwelijks een plek te vinden waar huizen wel betaalbaar zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Cer schreef:

Ja in de huidige tijd is het nodig om grote consessies te doen qua wonen. Dat maakt het nog niet oké.

Mensen willen graag bij hun vrienden / familie / werk in de buurt blijven wonen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:47

Misschien kunnen we in dit kleine landje met zoveel mensen ook niet altijd meer wonen waar we willen. Steden zijn ook een keer vol toch als je er ook nog wat groen in wilt en ademruimte..?

Zou al een hoop schelen als we het oosten en noorden van dit land eens fatsoenlijk verbinden met de rest van het land met ov etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

MarlindeRooz schreef:
Mensen willen graag bij hun vrienden / familie / werk in de buurt blijven wonen.

Grappig, dat is precies wat ik toen schreef :j ook bijv in relatie tot mantelzorg.. maar toen zag ik het verkeerd :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:

Grappig, dat is precies wat ik toen schreef :j ook bijv in relatie tot mantelzorg.. maar toen zag ik het verkeerd :D

Ben je nu op de persoon aan het spelen of heb je het over mensen die nu niet meer mee discussiëren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Gnome schreef:
Misschien kunnen we in dit kleine landje met zoveel mensen ook niet altijd meer wonen waar we willen. Steden zijn ook een keer vol toch als je er ook nog wat groen in wilt en ademruimte..?

Zou al een hoop schelen als we het oosten en noorden van dit land eens fatsoenlijk verbinden met de rest van het land met ov etc.

Fatsoenlijke verbindingen met het ov ben ik voor!
Sowieso is openbaar vervoer momenteel geen alternatief voor de auto mede door de hoge kosten.

Het is, denk ik, voor natuur en de agrarische sector juist beter als er plekken met minder mensen zijn.
De bevolking wat gecentreerd bij de plekken waar veel werkgelegenheid is, ook handig qua woon- werkverkeer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Fatsoenlijke verbindingen met het ov ben ik voor!
Sowieso is openbaar vervoer momenteel geen alternatief voor de auto mede door de hoge kosten.

Het is, denk ik, voor natuur en de agrarische sector juist beter als er plekken met minder mensen zijn.
De bevolking wat gecentreerd bij de plekken waar veel werkgelegenheid is, ook handig qua woon- werkverkeer.

Klopt maar dan houd je denk ik wel dat ze aan deze kant van het land gewoon minder investeren in ov omdat er ook minder gebruik van gemaakt wordt in verhouding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Fransje, hoe is dit nou weer op de persoon??

Ik mag toch aangeven dat ik hetzelfde schreef? Maar dat ik het toen blijkbaar verkeerd zag? Personen die gewoon nog meedoen hier hoor, maar het gaat mij niet om de personen, het gaat mij om het principe

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

En het nadeel van verder van je werk wonen. Ook de autokosten lopen steeds verder op. En het aantal files is ook steeds groter. Dan kost het je of veel tijd en geld ivm peperduur ov. Of veel tijd en geld ivm peperdure autokosten en files -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Cer schreef:
Fransje, hoe is dit nou weer op de persoon??

Ik mag toch aangeven dat ik hetzelfde schreef? Maar dat ik het toen blijkbaar verkeerd zag? Personen die gewoon nog meedoen hier hoor, maar het gaat mij niet om de personen, het gaat mij om het principe

Omdat je specifiek iemand quote, waar je ook al eerder op dezelfde manier op hebt gereageerd, en daarmee de suggestie wekt dat het specifiek om uitspraken van die persoon gaat.
Ook je manier van formuleren wekt bij mij die suggestie

:)

Maar in dit geval is de dus een medestander van je! :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Maar dan is het toch nog steeds niet “op de persoon” alsof het een persoonlijke aanval is, zoals we dat hier op bokt vaak formuleren “op de bal, niet op de persoon”

Marlinde schreef ook zoiets, alleen was het de keus tussen dakloos of verder weg wonen. (Ik neem aan dat mensen zelf ook nog wel redelijk weten hoe ze in een onderwerp staan, hoewel je altijd van gedachten kan veranderen natuurlijk)

Ik zal straks eens kijken of ik het ergens kan vinden nog :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Als de HRA wordt afgebouwd, dan gaan netto maandlasten toch omhoog? Dat zal toch worden meegenomen in een hypotheek aanvraag, wat dan betekent dat mensen uiteindelijk minder geld kunnen lenen voor een hypotheek? Wat zou betekenen dat de druk op goedkope koopwoningen nog verder oploopt? En er ook meer mensen zijn die hierdoor niet meer kunnen kopen waardoor de druk op de huurmarkt verder oploopt? Dat lijkt mij allemaal (zeker met de huidige woningtekorten) toch niet wenselijk?

Zonder HRA zullen huizenprijzen van duurdere woningen wel stabiliseren, maar waar komt het idee vandaan dat dit ook voor de goedkopere woningen zal gelden, die logica snap ik dus niet?

Om dat te laten werken moeten er toch eerst voldoende aanbod zijn? Als de HRA te duur wordt kun je toch beter de HRA aan een maximaal inkomen of maximale koopprijs koppelen, zodat het vooral gebruikt kan worden voor mensen die het nodig hebben? Waarom wordt er vaak niet eerst nagedacht over een tussen weg?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

De vraagprijs van een woning is niet alleen aanbod gestuurd maar wordt ook gestuurd door het bedrag wat mensen kunnen lenen en daardoor betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Citaat:
Ik kan je vertellen dat als je verder bij je familie vandaan gaat wonen (want blijkbaar is het heel gek om het liefst ergens naar je zin te wonen tegenwoordig, ik ben benieuwd wie van de mensen hier die al een poosje een huis heeft, echt ergens is gaan wonen waar ze dat liever niet deden maar dat terzijde) dat het op latere leeftijd ingewikkeld wordt als bijv je ouders hulpbehoevend worden en de maatschappij steeds meer verwacht dat familie gaat zorgen… dan is een half uur (of verder blijkbaar) toch best ver hoor. Helemaal als je een volle werkweek hebt en ook nog zelf wil leven.. dus ja ik snap wel dat mensen in de buurt van hun sociale leven / familie willen blijven wonen .. ik vind dat zelf geen vergelijk met vrienden waar je zo af en toe langs gaat als je er zin in hebt ..

Dit was mijn bericht en is nog steeds mijn idee :j
imandra en marlinde waren het er toen niet helemaal mee eens, en dat mag natuurlijk. Maar dan mag ik toch aangeven dat ik toen hetzelfde schreef. En dan gaat het me nog steeds niet om de personen, maar om het principe. En dat het grappig is dat ze het toen niet met me eens was en nu dus wel.. dus dan is het inderdaad de medestander geworden :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

fransje23 schreef:
De vraagprijs van een woning is niet alleen aanbod gestuurd maar wordt ook gestuurd door het bedrag wat mensen kunnen lenen en daardoor betalen.

Precies. Kwestie van vraag en aanbod. Dus als het aanbod van goedkope woningen niet stijgt, maar het aantal mensen dat alleen een goedkope woningen kan kopen wel stijgt, wordt het probleem toch alleen maar groter?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

fransje23 schreef:

Hier even op terugkomen. Dit hebben we eerder al eens aan den lijve ondervonden. Eerste huis. Ik kon met mijn goede hts salaris 125000 gulden krijgen aan hypotheek tegen een rente percentage van 6,5 of 7% was het. Het salaris van mijn toen man mocht niet meetellen. Of voor hooguit 20% of zo iets later. Daarmee hadden we keuze uit precies 3 huizen in een straal van 30 km rond Utrecht. :)) 1 daarvan was een bezichtiging zowat onmogelijk te maken omdat de bewoonster dat liever niet had. 1 huis in Rhenen met enorme scheuren en dan het huisje dat we gekocht hebben in Veenendaal toen, 1 gaskachel. Geen isolatie, enkel glas en in mwa staat maar een fijne diep tuin.

10 jaar later moesten we verhuizen omdat ik fysiek niet meer vooruit kon in dat huis. Inmiddels was het twede salaris toegestaan en waren de huizenprijzen bijna verdubbeld in prijs binnen een maand na het toestaan van het tweede inkomen. En was er nog net zo weinig keuze in een huis kopen op 1 salaris

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Volgens mij ging het erover dat als je nu een huis wil kopen je gewoon consessies moet doen. Dus niet verwachten dat je bijv. binnen 5km van vrienden en werk zit, maar dat je voor je budget misschien juist 20-30km van werk ofwel vrienden zit (dat is een half uur rijden dus prima te doen ook). Als je hoognodig een huis moet hebben en niet bijv jarenlang rustig kan zoeken tot er iets op je pad komt.

Natuurlijk gun ik het iedereen om te wonen waar ze willen wonen, maar dat is nu gewoon niet een realistische verwachting.

Ik had mij mijn eerste koopwoning ook dichter bij werk willen wonen, en een huis ipv appartement, maar dat was gewoon niet realistisch, dus eindigde ik 20km verderop in een appartement. En 90km va de dichtstbijzijnde vrienden af overigens. En dat was nog voor de huizenprijzen zo gruwelijk zijn gestegen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Dat verderweg wonen heeft dan ook financiele gevolgen omdat het steeds duurder wordt om jezelf te moeten verplaatsen. En tijdsgevolgen omdat files toenemen en ov nog langer dan lang duurt als het al gaat

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Dat was inderdaad de strekking Imandra :j

En ik had ook graag een huis met tuin gehad maar dat is hier niet te betalen, dus werd het ook een klein appartementje op drie hoog met een balkon van 1,5m2
De vraag is alleen hoe ver is nog te doen qua consessie, of wat voor woning.. een 1 kamer studio voor 2,5 ton zou ik toch niet doen, hoe raak je dat ooit weer kwijt ? Helemaal als de huizenprijzen gaan zakken? Dan ga je toch enorm de boot in?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Ja en extreme consessies zouden niet nodig moeten zijn.

Maar het is nooit een optie geweest voor Jan Modaal om dichtbij het centrum van een grote stad een groot huis te kopen. Verschil is er altijd en dat is prima.

En iedereen heeft z’n eigen eisen. Hoewel ik uit ervaring kan vertellen dat je elke eis mogelijk wel aan de kant zet als je anders geen huis hebt. :7

Ik heb nu een fijn huis maar heb wel grote consessies gedaan. Maar het had nog erger gekend. Ik had anders denk ik een studio van 22m2 gehad voor 950 euro. :=

… in fiets Apeldoorn hè. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Maatschappij is gewoon ook behoorlijk veranderd, 3,5 miljoen huishoudens die uit 1 persoon bestaan en in een huis/appartement wonen. Dat is een toename van 2 miljoen vergeleken met 30 jr geleden. Daar is slecht op ingespeeld door verhuurders/ontwikkelaars.
Pas nu komen er geluiden dat er kleiner gebouwd moet worden, ook voor oudere zelfstandige mensen is niets voorhanden. Wel weg met bejaardenhuis maar geen tussenvorm van hofjes of wijkjes waar mensen wel zorg kunnen inroepen dus ook die blijven in hun huur/koopwoning zitten met tuin en drie slaapkamers.