Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:53

Cer schreef:
dat gaat voorbij aan het punt van wat er op de verpakking staat..

Daarnaast, plastic is slecht afbreekbaar, dat dat nog gemaakt mag worden vind ik soms best apart. maar er zal wel geen beter alternatief zijn.

Tegenwoordig is het ook mogelijk een plastic verpakking 100% recyclebaar te maken. Maar iedereen moet die dan wel weer netjes in de plastic container deponeren. En dat is het grootste probleem, niet de afbreekbaarheid, maar het feit dat sommige mensen het nog steeds normaal vinden om hun afval te dumpen waar dat niet hoort.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:37

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:52

Electra63 schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/onrust-in- ... ad30eccf4/

Ik heb nog geen blijken van afschuw gelezen over deze actie door de coalitiepartijen die zich zo druk maken over de (vreedzame) demonstraties op bijvoorbeeld de A12.

Oh bah, wat een smerige manier van protesteren. Heel naar.

Bij ons is dit jaar ook de bouw van een nieuw AZC tegengehouden. Maar dat ging op een nette, respectvolle manier met duidelijke argumenten en aandragen van andere oplossingen om wél mensen op te kunnen vangen op een duurzame manier.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:53

Marigold schreef:
ruitje schreef:
Maken jullie je dan echt dagelijks zorgen om gemalen die kapot gaan, pfas etc?

Ja eigenlijk wel.

Jawel. Qua eten ook voor mijn kindje. Aflevering keuringsdienst van waarde gezien - voor groentes in babypotjes gelden strengere pesticide regels voor dan voor “gewone” groenten. Dan maar biologisch. We staan zoveel af van natuurlijke kweek voor maximale productie…

Maar, de realiteit is dat de ongezonde, niet duurzame opties ons heel makkelijk worden gemaakt, en de “betere” opties vaak onaantrekkelijk. Als je voor de duurzame optie kiest doe je dat echt vanuit principe denk ik. Het zou mijn leven ook makkelijker (en goedkoper!) maken als ik die principes niet had. En ja, ik doe ook gewoon dingen die slecht zijn voor het milieu uit gemakszucht. Aan de andere kant besparen wij wel weer dik door heel veel tweedehands te kopen of te krijgen. De hele babyuitzet bijvoorbeeld. Veel meubilair. Scheelt dui-zen-den euro’s.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:54

Electra63 schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/onrust-in- ... ad30eccf4/

Ik heb nog geen blijken van afschuw gelezen over deze actie door de coalitiepartijen die zich zo druk maken over de (vreedzame) demonstraties op bijvoorbeeld de A12.

In Sint-Michielsgestel ook gemeentehuis beklad. Geen enkel fatsoen dit :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:59

dems75 schreef:
Nu heb ik nog steeds geen antwoord op m'n vraag. Luisteren naar iemand is soms ook begrijpend lezen? Ik vraag niet wat je wel of niet doet. Ik vraag of je je nooit een pietepeuterig beetje zorgen maakt om de toekomst van de aarde voor jouw kinderen.

Meteen komt daar weer een sneer aan; ja maar wat doe jij dan???? Zo vermoeiend, dat is toch niet discussiëren. ? Je voelt je aangevallen door mijn mening blijkbaar.
Luister, ík heb geen kinderen, daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken goddank. Maar ga jij er maar van uit dat ik veel, heel veel doe (vegan eten, niet vliegen, fietsen, biologisch kopen erc etc)

He, ben ik nou gek? Daar gaat het nu toch meerdere posten over? Over of je je wel of geen zorgen maakt en of je meer naar binnen of naar buiten gekeerd bent?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:11

VuurVleugels schreef:
Ja, denk het ook wel! :) Het is natuurlijk geen alles of niks gelukkig!

Hoe ik dat doe... Met hangen en wurgen, momenteel :x Klinkt overdreven, is het niet. Wat er nu allemaal gaande is in de wereld is, is best een groot aandeel van de oververmoeidheid en burnout signalen die ik momenteel ervaar (geskyrocket sinds de inauguratie van Trump, denk ik). Er is zó veel sh*t gaande nu natuurlijk, het is gewoon bizar en niet bij te houden. Het helpt gelukkig wel enigzins om zo min mogelijk nieuws te volgen. Ik mag van mezelf bijvoorbeeld alleen naar de site van de NOS via een incognito tabblad zodat ie niet onder mijn geschiedenis komt en ik geen NOS-suggestie van Google krijg op het moment dat ik de 'n' intype. Want ik ken mezelf: dan wordt die 'n' een automatisme als ik me verveel en dan zit ik dus rustig 20x per dag op de site van de NOS 8)7

Het zou nog beter zijn om dit topic en het topic over Trump ook helemaal te ontwijken, maar ik word ook onrustig van helemáál niks meer meekrijgen want ik vind het (zelf) ook een kwestie van burgerlijke verantwoordelijkheid. Als je niks afweet van Russische propaganda die hier wordt verspreid kun je ook geen bijdrage leveren om het tegen te gaan en daarmee een teruggang naar de jaren '50 te helpen voorkomen, om maar wat te noemen.

De natuur in helpt ook! De wereld ziet er tussen de bomen écht positiever uit, bizar wat een invloed al die schermen op je gemoed hebben.

Mijn leven zou wel echt significant relaxter zijn als ik me er gewoon voor af kon sluiten ja, zeker. Het is voor mij, en voor veel mensen in mijn omgeving, alleen écht geen keuze. Misschien dat het dat wel kan worden in een andere fase van mijn leven, maar nu helaas niet. Want het is inderdaad niet chill om zoveel stress te hebben de hele tijd, denk dat weinig mensen daar bewust voor zouden kiezen := Het zit in je of het zit niet in je, denk ik, ook door bijvoorbeeld opvoeding. En natuurlijk zijn er wel gradaties! Ik ken naar buiten afgestelde mensen die nog véél meer gebukt gaan onder alles wat er nu gebeurt dan ik, en ik ken ook naar buiten afgestelde mensen die paal en perk hebben kunnen stellen waardoor ze dus wel dingen meekrijgen, maar dat sneller van zich af kunnen laten glijden. Ik kan dat dus niet goed. Niet mijn keuze, wel mijn probleem := Dus ik ga stug door met mijn quest om meer bewustzijn te verspreiden en sommige mensen haken erop aan en anderen niet :D

Allereerst: Wat een mooie open en kwetsbare post, respect daarvoor en het geeft mij ook echt een inkijken in hoe je er dus anders in kan staan. Bedankt!

Ik lees meerdere keren per dag NOS en Nu.nl, opgevoed door mijn vader, die tot mijn ergernis als kind EN het NOS en het RTL4 journaal wilde kijken. :') Nu.nl is mij soms te links, maar vind het juist wel boeiend. Volg ook het Trump topic en dit topic. Ben het ook eens met de verantwoordelijkheid, de plastic doekjes is een mooi voorbeeld, dat wist ik niet tot dit topic. Ik kijk bijvoorbeeld ook graag keuringsdienst van Waarde etc.

Want er is zoveel wat 'wij' niet te 'horen krijgen' .

Dus over dat naar buiten of binnen gestelde: ik informeer mij denk ik net zoveel als niet liberale mensen.( om hem even zwart wit te stellen),maar de acties die ik eraan koppel zijn denk ik echt anders.

Ik denk ook dat daar soms de meeste irritatie zit? Dat ik denk: joh, dat is iemands eigen verantwoording, doe niet zo aan zendingsdrang/een ander moeten overtuigen.

Terwijl links misschien denkt: hoezo ben je niet bezig om anderen te motiveren de wereld beter te maken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:25

VuurVleugels schreef:
Nou ja je vult nu wel een beetje zelf in dat ik jou dus een "pff" houding toeschrijf natuurlijk. Sta ik net zo in het leven als jij, nee, maar ik ken ook zat mensen die helemáál nergens om geven en dat idee heb ik bij jou niet. Alleen dat je doekjes door blijft spoelen ook al weet je nu dan dat dat niet de bedoeling is, ja dat aspect vind ik laks en egocentrisch. Maar dat is gewoon mijn visie op dat ene ding wat je nu zegt en die mag (en doe) je gewoon lekker naast je neerleggen. Dus om jou nou daarom helemaal te classificeren als een "pff, niet mijn probleem" mens, nee dat maak je er nu een beetje zelf van.

Ik vlieg ook gewoon, zelfs voor weekendjes weg. Eet nog steeds meerdere keren per week vlees. Kan lang douchen. Pak soms een (huur)auto i.p.v. OV. Ik denk dan ook niet dat iedereen álles moet doen wat diegene (in theorie) zou kunnen doen, want zelfkastijding vind ik meer iets voor orthodox christenen := Maar een beetje meer bewustzijn dan wat er nu bij een groot deel van de wereldbevolking speelt zou ik helemaal niet verkeerd vinden. Daarom zei ik eerder al: liever iemand die 4 (zelf)bewuste kinderen op de wereld zet dan iemand zonder kinderen die wekelijks voor 100 euro bij Temu besteld, elke dag 3 stukken vlees eet, dagelijks de benzineslurper 2 minuten naar de supermarkt rijdt ipv gewoon even 5 minuten loopt, en elk seizoen een compleet nieuwe garderobe wilt hebben. Want die zijn er natuurlijk óók gewoon :=

Ik ben orthodox Christen en probeer zo veel mogelijk goed voor de natuur te zijn en ik voel dat beslist niet als zelfkastijding !! Ik ben zelf een deel van de natuur en goed zijn voor de natuur is dus goed zijn voor mezelf. Wat die wegwerpdoekjes betreft, die kun je toch simpel in een emmertje gooien i.p.v. in het toilet. In landen als India staan op elk toilet, zelfs op vliegvelden, emmertjes met het verzoek ook gewoon toiletpapier daarin te gooien en niet in het toilet: "Don't block our pipes!"

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:01

ruitje schreef:
Terwijl links misschien denkt: hoezo ben je niet bezig om anderen te motiveren de wereld beter te maken?

Hoezo moet het nou weer "links" zijn? Die stemmingmakerij steeds tegen "links" en "woke" alsof het vieze woorden zijn.

Nou ja, ik ben er trots op links te zijn opgevoed. Zorgen voor elkaar,empatisch vermogen, geven om je medemrens, welvaart eerlijk verdelen, goed zorgen voor je omgeving... Bah....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:06

dems75 schreef:
ruitje schreef:

Hoezo moet het nou weer "links" zijn? Die stemmingmakerij steeds tegen "links" en "woke" alsof het vieze woorden zijn.

Nou ja, ik ben er trots op links te zijn opgevoed. Zorgen voor elkaar,empatisch vermogen, geven om je medemrens, welvaart eerlijk verdelen, goed zorgen voor je omgeving... Bah....

Uhm, ik geloof niet dat ruitje dit als negatief bedoelt, meer om het verschil aan te duiden hoe een bepaalde groep misschien in het leven staat. En iedereen moet vooral dicht bij zichzelf blijven, ben je links en voor gelijke verdeling of ben je rechts en voor zelfredzaamheid. Allebei prima! Anders betekent niet dat het ene per defenitie beter is dan het ander. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:10

Volgens mij is het grootste gedeelte van de mensen nog steeds hartstikke midden ipv links of rechts.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:12

anjali schreef:
Ik ben orthodox Christen en probeer zo veel mogelijk goed voor de natuur te zijn en ik voel dat beslist niet als zelfkastijding !! Ik ben zelf een deel van de natuur en goed zijn voor de natuur is dus goed zijn voor mezelf. Wat die wegwerpdoekjes betreft, die kun je toch simpel in een emmertje gooien i.p.v. in het toilet. In landen als India staan op elk toilet, zelfs op vliegvelden, emmertjes met het verzoek ook gewoon toiletpapier daarin te gooien en niet in het toilet: "Don't block our pipes!"

Wat een flauwekul. Wat denk je dat de smartphone of tablet waarmee je dit forum bezoekt voor de natuur 'doet' }>
De winning van schaarse metalen, bodemvervuiling, emissies naar de lucht door de fabrieken, grondwatervervuiling, kinderarbeid. Je doet er net zo hard aan mee als ieder ander.
https://zustainabox.nl/verborgen-impact ... niet%20bij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:19

Benzz schreef:
Volgens mij is het grootste gedeelte van de mensen nog steeds hartstikke midden ipv links of rechts.

Eens, alleen wordt op de een of andere manier het midden vaak een bepaalde kant op geduwd, of gewoon een beetje genegeerd. Als het over het onderwijs gaat zie je dat vaak ook. Dan gaat het over lager versus hoger onderwijs. Of bij inkomens, lage versus hoge inkomens of lonen.

De middengroep lijkt vaak een stuk minder interessant. Maar gemiddeld is natuurlijk ook maar gemiddeld. :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:25

Lieser schreef:
anjali schreef:

Wat een flauwekul. Wat denk je dat de smartphone of tablet waarmee je dit forum bezoekt voor de natuur 'doet' }>
De winning van schaarse metalen, bodemvervuiling, emissies naar de lucht door de fabrieken, grondwatervervuiling, kinderarbeid. Je doet er net zo hard aan mee als ieder ander.

Ze zegt ook niet dat ze het perfect doet, alleen dat ze probeert zo veel mogelijk rekening te houden met de natuur. (net als de meeste mensen, alleen probeert de ene misschien wat harder dan de ander. :D)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:43

Benzz schreef:

Klopt, alleen worden ze geframed als links of rechts, al naar gelang de polotieke overtuiging van de framer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:31

Het vervelende qua vochtige doekjes is volgens mij dat een deel van de mensen die hoort ‘je mag geen vochtige doekjes doorspoelen’ denken van ja… en zo zijn er nog 10.000 dingen die ‘niet goed zijn’ (en dus what ever, er is toch geen beginnen aan, druppel op de plaat enz..).
Terwijl het hier nou net eens over iets heel praktisch gaat, namelijk de schade die die taaie vezeldoekjes aangerichten in de machinerie die zorgt voor riool afvoer verwerking.

Ik denk wel eens dat het al wat zal helpen als er niet met eenzelfde toon van urgentie wordt bericht over wegwerp bekertjes, wattenstaafjes en papieren roerstaafjes en rietjes, want dit met het vochtige toiletpapier is echt even wat anders, met heel directe nadelige effecten. (Los van de microplastics waar het uiteindelijk in uit elkaar valt, los van de productie en mogelijk de chemische parfums enz, dat valt dan weer onder het kopje ‘rietjes en wattenstaafjes’).

*het woord rietje is hier toeval, geen zinspeling zeg ik even voor de zekerheid hoor!

Persoonlijk houdt ik ook helemaal niet van het hokjes denken, links rechts gelovig of atheïst, we hebben allemaal te maken met de huidige inrichting van de maatschappij en alles daar rondom, en maken allemaal onze persoonlijke keuzes elke dag. En hebben allemaal hoe dan ook onze ecologische voetafdruk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:24

dems75 schreef:
ruitje schreef:

Huh? Ik zeg
A niks over woke en
B je trekt mijn hele post uit de context want ik generaliseer links net zo hard als rechts. Het was een algemeen bericht over hoe je dus anders in het leven kan staan, zonder waardeoordeel van mijn kant.

Ik heb echt het idee dat er iets niet helemaal lekker loopt in hoe jij mijn berichten leest, want ik denk de afgelopen pagina's alleen maar: huh? Dat bedoel ik helemaal niet :o

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:30

Nou dan lezen we elkaars berichten verkeerd. Dat is het ding met non verbale communicatie helaas! *D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:31

Nou ja Ruirje, ik verbaasde me er ook een beetje over dat je nu.nl "soms wat te links naar je smaak" noemde, toen dacht ik "huh, het is gewoon een nieuwssite"? :D

Ik merk dat ik in het dagelijks leven dat soort dingen helemaal niet indeel in links en rechts :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:48

Zijn er oriëntaties vwb kranten in nl? Volkskrant, AD, NRC, Trouw, Parool ? Of zijn ze allemaal neutraal?

In Amerika zit er vaak wel een kant aan dacht ik

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:49

Ik heb geen idee, ik denk nooit in dat soort kwalificaties :). Ik heb wel mijn voorkeuren (de Telegraaf vind ik een soort boulevardblad bijvoorbeeld), maar ik link dat niet aan een politieke stroming.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:50

Lieser schreef:
anjali schreef:

Ik heb geen smartphone of tablet. Alleen een simpele laptop, die moet je tegenwoordig wel hebben,anders kun je niet eens je belastingaangifte doen :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:52

Ik vroeg het me af..
ik heb geen idee .. ik zie uit alle kranten wel links geplaatst worden, ligt een beetje aan het artikel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:14

De Telegraaf presenteert zich als de krant van Vrolijk/Wakker rechts, zij sponsoren WNL en het nieuwe programma van SBS6 om 18 uur.
Maar ook columnisten als bijv. Weird Duk en kiezen ook de kant van Israël bijvoorbeeld.

Vroeger had je Het Vrije Volk, dat was net als de Vara voor de PvdA.

Maar Nu.nl vind ik niet echt links of rechts.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:20

Toen ik een jaar of 10 was, hadden we buren die De Waarheid lazen, die was wel gelinkt aan de Communistische Partij Nederland volgens mij :D. Maar die bestaat al tientallen jaren niet meer.