Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Wel spannend wat er gaat gebeuren met de boot bij Gaza. Ze zijn er bijna.
Imre schreef:Hannanas schreef:Wel spannend wat er gaat gebeuren met de boot bij Gaza. Ze zijn er bijna.
Ze zijn helaas vannacht allemaal meegenomen door Israel, wat niet mag, want internationale wateren.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/09/ka ... e-a4896223
BigOne schreef:
Electra63 schreef:Het is bijzonder dat Israël in open water gewoon een schip kan enteren en in beslag kan nemen.
Lijkt wel de piraterij bij Somalië.
hwn schreef:Inderdaad, en iedereen zit weer op de kap van Greta Thunberg, die nog net niet als werkschuw tuig wordt afgeschilderd, maar ze vergeten wel te vermelden dat er o.a. ook een Europees parlementslid aan boord is.
Blijkbaar is er ook een Nederlander aan boord, horen jullie daar veel van in de pers? Is hier niet speciaal rond gemobiliseerd.
Hier was er vanuit de groep die dagelijks betoogt aan de Beurs in Brussel opgeroepen om massaal aanwezig te zijn en zich te laten horen, en de respons was ongelooflijk: in plaats van normaal een paar honderd mensen, waren we nu met duizenden! Nadat we een uur aan de Beurs gescandeerd hadden, trok de massa richting de Europese wijk, waar we hartelijk ontvangen werden met traangas en waterkanon.![]()
Vandaag hoorde ik echter dat onze twee kopmannen gisterenavond opgepakt zijn en nog steeds niet vrij.(ik kon niet blijven tot het einde omdat ik nog een treinreis van 100 km voor de boeg had, haalde nog nipt de laatste trein). Volgens mij niet toevallig nadat extreem-rechts en de Israëlische ambassadrice zich negatief uitspraken over het pro Palestijns Resistance Festival waar de groep ook banden mee heeft. Een toneelstuk gemaakt door een Palestijnse vluchteling (scenario in een notedop: kind, hulpverleners en journalist worden gedood door Israël) werd door haar heel onterecht beschreven als het naspelen en verheerlijken van 7 oktober (terwijl de inhoud van het toneelstuk heel duidelijk omschreven staat op de instagram pagina van het festival).
Ik maak me heel erg zorgen om deze mannen. Standvastig, vastberaden en tegelijk heel roekeloos hoe ze als asielzoeker hun nek uitsteken en hiermee heel wat riskeren. Ik mag er niet aan denken dat ze het land uitgezet zouden worden. Ben verdrietig en razend tegelijk,het lukt me niet om te slapen, ook al was het gisteren ook een kort nachtje. Kon ik maar iets doen...
Electra63 schreef:Dit is in open zee, buiten de territoriale wateren. Dus Israël had dat recht (nog) niet. Zij houden zich niet aan internationaal recht.
Maar dat is niet nieuw, immers Israël houdt zich aan geen enkele wet of regelgeving.
Kijk maar naar wat er weer gebeurt door de Kolonisten op de Westbank.
Het vermoorden van hulpverleners en het doden van onschuldige baby's, kinderen en vrouwen.