Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:30

Inmiddels heeft Netanyahu deze week openlijk toegegeven dat hij Isis terroristen inhuurt die verkleed als Palestijnen de hulptransporten leegroven.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:54

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:10

Imre schreef:
Hannanas schreef:
Wel spannend wat er gaat gebeuren met de boot bij Gaza. Ze zijn er bijna.

Ze zijn helaas vannacht allemaal meegenomen door Israel, wat niet mag, want internationale wateren.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/09/ka ... e-a4896223

Ja ik las dit net! Wat bizar, ben benieuwd wat de betreffende overheden gaan doen. Nederland was altijd redelijk Israël gezind. Meer dan de EU

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:14

BigOne schreef:
Inmiddels heeft Netanyahu deze week openlijk toegegeven dat hij Isis terroristen inhuurt die verkleed als Palestijnen de hulptransporten leegroven.

Heb je daar een bron van? Lijkt me zo stupide om dat te doen en vooral om het dan wereldkundig te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:19

Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-06-25 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:22

Hm, niets ! Het enige wat we kunnen doen is straks zo stemmen dat de partijen die onvoorwaardelijk achter Israël blijven staan niet in de regering komen. Pas dan kan er druk uitgeoefend worden, voor wat het waard is.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:11

Het ophemelen van Navalny heb ik nooit begrepen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:13

Ik weet het niet, weet te weinig over hem. Moed kan hem echter niet ontzegd worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:37

En de hulpgoederen die aankomen en "verdeeld" worden daär mogen mensen niet heen of ze worden beschoten of weggegjaagd.

Ik hoop dat de opvarenden nog ergens opduiken onbeschadigd en zonder traumas

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:13

Ik hoop het ook Karuna. Er zitten natuurlijk politieke/publieke figuren op die boot. Ik denk dat Israel zich een hoop op de hals haalt als daar iets mee gebeurt.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:23

Het is bijzonder dat Israël in open water gewoon een schip kan enteren en in beslag kan nemen.
Lijkt wel de piraterij bij Somalië.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:51

Ik vind het vooral bijzonder dat ook dit weer door niemand wordt veroordeeld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 01:51

Inderdaad, en iedereen zit weer op de kap van Greta Thunberg, die nog net niet als werkschuw tuig wordt afgeschilderd, maar ze vergeten wel te vermelden dat er o.a. ook een Europees parlementslid aan boord is.

Blijkbaar is er ook een Nederlander aan boord, horen jullie daar veel van in de pers? Is hier niet speciaal rond gemobiliseerd.

Hier was er vanuit de groep die dagelijks betoogt aan de Beurs in Brussel opgeroepen om massaal aanwezig te zijn en zich te laten horen, en de respons was ongelooflijk: in plaats van normaal een paar honderd mensen, waren we nu met duizenden! Nadat we een uur aan de Beurs gescandeerd hadden, trok de massa richting de Europese wijk, waar we hartelijk ontvangen werden met traangas en waterkanon. :(

Vandaag hoorde ik echter dat onze twee kopmannen gisterenavond opgepakt zijn en nog steeds niet vrij. -:(- (ik kon niet blijven tot het einde omdat ik nog een treinreis van 100 km voor de boeg had, haalde nog nipt de laatste trein). Volgens mij niet toevallig nadat extreem-rechts en de Israëlische ambassadrice zich negatief uitspraken over het pro Palestijns Resistance Festival waar de groep ook banden mee heeft. Een toneelstuk gemaakt door een Palestijnse vluchteling (scenario in een notedop: kind, hulpverleners en journalist worden gedood door Israël) werd door haar heel onterecht beschreven als het naspelen en verheerlijken van 7 oktober (terwijl de inhoud van het toneelstuk heel duidelijk omschreven staat op de instagram pagina van het festival).

Ik maak me heel erg zorgen om deze mannen. Standvastig, vastberaden en tegelijk heel roekeloos hoe ze als asielzoeker hun nek uitsteken en hiermee heel wat riskeren. Ik mag er niet aan denken dat ze het land uitgezet zouden worden. Ben verdrietig en razend tegelijk, -:(- het lukt me niet om te slapen, ook al was het gisteren ook een kort nachtje. Kon ik maar iets doen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:51

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:45

Electra63 schreef:
Het is bijzonder dat Israël in open water gewoon een schip kan enteren en in beslag kan nemen.
Lijkt wel de piraterij bij Somalië.

Daar is weinig bijzonder aan, maar geeft wederom weer hoe weinig jullie echt weten over heel die situatie en maar op een zaak inspringen en wat nal*llen wat er voorgeschoteld wordt.
Die maritieme blokkade is er al sinds 2007 en niet enkel door Israël, maar ook door Egypte en is dus perfect legaal.
Als je dan bewust daar op af wilt varen, dan weet je dat je niet zal slagen in die missie. En ja dat is dus piraterij (en dat wisten ze zelf ook).
Dergelijke blokkades zijn er wereldwijd in hele andere conflicten, neem de Zwarte zee voor het conflict Rusland-Ukraine, de blokkade van Saoedi Arabie tegen Jemen, Griekenland en Turkije en zo kan je zelf nog wel wat opzoeken, denk Taiwan en China ook nog.

Geeft nog maar eens aan wat voor een PR-stunt dit eigenlijk maar was. Belachelijk, bespottelijk en het heeft niets gedaan of opgebracht voor de Gazanen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:48

Dit is in open zee, buiten de territoriale wateren. Dus Israël had dat recht (nog) niet. Zij houden zich niet aan internationaal recht.
Maar dat is niet nieuw, immers Israël houdt zich aan geen enkele wet of regelgeving.
Kijk maar naar wat er weer gebeurt door de Kolonisten op de Westbank.
Het vermoorden van hulpverleners en het doden van onschuldige baby's, kinderen en vrouwen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:53

hwn schreef:
Inderdaad, en iedereen zit weer op de kap van Greta Thunberg, die nog net niet als werkschuw tuig wordt afgeschilderd, maar ze vergeten wel te vermelden dat er o.a. ook een Europees parlementslid aan boord is.

Blijkbaar is er ook een Nederlander aan boord, horen jullie daar veel van in de pers? Is hier niet speciaal rond gemobiliseerd.

Hier was er vanuit de groep die dagelijks betoogt aan de Beurs in Brussel opgeroepen om massaal aanwezig te zijn en zich te laten horen, en de respons was ongelooflijk: in plaats van normaal een paar honderd mensen, waren we nu met duizenden! Nadat we een uur aan de Beurs gescandeerd hadden, trok de massa richting de Europese wijk, waar we hartelijk ontvangen werden met traangas en waterkanon. :(

Vandaag hoorde ik echter dat onze twee kopmannen gisterenavond opgepakt zijn en nog steeds niet vrij. -:(- (ik kon niet blijven tot het einde omdat ik nog een treinreis van 100 km voor de boeg had, haalde nog nipt de laatste trein). Volgens mij niet toevallig nadat extreem-rechts en de Israëlische ambassadrice zich negatief uitspraken over het pro Palestijns Resistance Festival waar de groep ook banden mee heeft. Een toneelstuk gemaakt door een Palestijnse vluchteling (scenario in een notedop: kind, hulpverleners en journalist worden gedood door Israël) werd door haar heel onterecht beschreven als het naspelen en verheerlijken van 7 oktober (terwijl de inhoud van het toneelstuk heel duidelijk omschreven staat op de instagram pagina van het festival).

Ik maak me heel erg zorgen om deze mannen. Standvastig, vastberaden en tegelijk heel roekeloos hoe ze als asielzoeker hun nek uitsteken en hiermee heel wat riskeren. Ik mag er niet aan denken dat ze het land uitgezet zouden worden. Ben verdrietig en razend tegelijk, -:(- het lukt me niet om te slapen, ook al was het gisteren ook een kort nachtje. Kon ik maar iets doen...

Uw twee "kopstukken", asielzoekers, zijn betrokken bij dit incident. Het lijkt paradoxaal dat zij hier bescherming zoeken, maar zelf overlast veroorzaken. Dit roept de vraag op of hier andere motieven achter schuilen of het aanvragen tot asiel. Naar mijn mening zouden hun asielaanvragen onmiddellijk moeten worden ingetrokken, en zouden zij moeten worden teruggestuurd. Mensen die dergelijke daden plegen, tonen geen enkele bereidheid tot integratie. Als het al misgaat voordat zij asiel of naturalisatie verkrijgen, wat zegt dat over hun toekomst hier?

Wanneer er wederom met stenen en vuurwerk naar de politie wordt gegooid, verdient dat een striktere aanpak. Louter arrestaties volstaan niet als dergelijk gedrag keer op keer terugkeert. Willen we in een samenleving leven waarin dergelijk geweld getolereerd wordt? Als dat uw idee is, dan zou dat een ernstige aantasting van onze maatschappelijke normen betekenen en maak ik me daar toch grotere zorgen over.

De protesten aan de Beurs worden niet langer gezien als vreedzaam. Steeds meer omwonenden uiten hun ongenoegen over de dagelijkse verstoringen, de vernielingen en de troep. Dit laat zien dat de situatie volledig uit de hand loopt.

Ik passeer er regelmatig en kan alleen maar aanraden Arabisch te leren om de gesprekken te begrijpen. Tijdens de demonstraties worden leuzen geroepen die niets te maken hebben met vreedzaam protest. Er wordt opgeroepen tot een "intifada tegen het Westen," terwijl sommigen naiëve sympathisanten ongeïnformeerd meeslepen in deze strijd. Dit is uiterst zorgwekkend en toont aan hoe het protest wordt misbruikt voor andere agenda's.

De demonstraties hebben geen vergunning om heel Brussel te ontwrichten. De politie treedt op, wat logisch is gezien het herhaaldelijke geweld door bepaalde groepen demonstranten. Demonstraties krijgen een podium, maar dat recht mag niet misbruikt worden. Het geweld tegen ordediensten is onacceptabel, zeker omdat ook zij mensen zijn met gezinnen.

Wat de boot naar Gaza betreft: het is verbazingwekkend dat extremisten deel uitmaakten van deze missie. Een Europees parlementslid dat dergelijke radicale ideeën aanhangt, zou geen plaats moeten hebben in een instelling die democratische waarden vertegenwoordigt. Mensen die vasthouden aan haat of anti-democratische opvattingen horen niet in een democratische samenleving. Hetzelfde geldt voor anderen met vergelijkbare ideeën. Deze missie heeft weinig bijgedragen aan het oplossen van het conflict en lijkt eerder ruis en tijdverspilling te zijn geweest.

Ondertussen heeft Israël honderden vrachtwagens met hulpgoederen doorgelaten naar Gaza. Er lijkt echter geen druk te worden uitgeoefend op buurlanden zoals Egypte, die hun grenzen grotendeels gesloten houden. Het blijft opmerkelijk dat Palestijnen door geen enkel ander Midden-Oosters land worden opgevangen. Veel rapporten over Israëlische acties blijken later onjuist te zijn of te wijzen op misstanden binnen Hamas zelf, zoals de opslag van voedsel in depots terwijl de bevolking lijdt. Het is kwalijk dat zulke onjuiste berichten zonder meer worden aangenomen, geloofd en verspreid.

Europa en het Westen moeten wakker worden en kritisch kijken naar de dynamiek achter dit conflict. Een genuanceerd en goed geïnformeerd debat is noodzakelijk om polarisatie en misleiding te vermijden en vooral om onze eigen normen en waarden overeind te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:54

Ik ben hardstikke wakker hoor. En internationaal wordt aan alle kanten bevestigd dat Israel zich bezig houdt met genocide. Punt. :list: Op meerdere fronten zelfs.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:13

De voedseltransporten /hulpgoederen die Israël sporadisch doorlaat worden zo uitgedeeld, dat het helemaal uit de hand loopt.
In tegenstelling tot eerdere voedseltransporten door bijv. het Rode Kruis.
Israël blijft continu chaos scheppen

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... dhulp-niet

BtW:
Ik heb niets met Greta, maar haar een antisemiet noemen, is gewoon een leugen.
Als je de daden van deze rechts-extremistische regering van Israël afkeurt, maakt je geen antisemiet.
Israël schendt gewoon allerlei internationale verdragen en regelgeving en is bezig met genocide.
Immers de minister van defensie heeft zelf gezegd, we gaan door tot er geen enkele Palestijn meer aanwezig is in Gaza (en de Westbank).
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 11-06-25 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:16

Electra63 schreef:
Dit is in open zee, buiten de territoriale wateren. Dus Israël had dat recht (nog) niet. Zij houden zich niet aan internationaal recht.
Maar dat is niet nieuw, immers Israël houdt zich aan geen enkele wet of regelgeving.
Kijk maar naar wat er weer gebeurt door de Kolonisten op de Westbank.
Het vermoorden van hulpverleners en het doden van onschuldige baby's, kinderen en vrouwen.

Tja mss ff wat meer onderzoek doen. Als je gericht afgaat op een land waar een maritieme blokkade heerst, dan word je gevraagd terug te draaien (wat niet gebeurd is) en anders wordt je eruit gehaald. Heel logisch en gewoon internationaal recht. Het is niet dat je op open waters zit, dat je straffeloos bent.

Hamas en PA doen dat evenmin, waar zit daar uw betoog? Zwijg je toch maar in alle talen over... De 4 lijken, waar een kleine 500 criminelen voor vrijgelaten waren, daar zat een baby van geen jaar tussen.
Dus doe niet hypocriet, door elke keer datzelfde verhaal op te hangen. In elke oorlog vallen er doden, dat is helaas de harde waarheid en als dat kinderen zijn dan is dat zeker te betreuren(als we dan ook hetzelfde vergelijk maken tussen kinderen en daar de fout niet maken).

Op de Westbank, waar heb je daar je bronnen? En welk gebied bedoel je daar dan juist? Want is nog steeds grondgebied van Israel, waar er gedeeltelijk bestuurd wordt. Ik vind geen berichtgeving van hulpverleners die daar nu vermoord zouden zijn, of vrouwen en kinderen. Wel twee Palestijnen die vermoord zijn, nadat ze een soldaat aanvielen en die van de wapens te hebben willen ontdoen. (lijkt me ook logisch dat je dat op voorhand wel kan inschatten dat dat nu niet de slimste zet is) Maar ja martelarij(leeftijd en geslacht spelen daar geen rol), dat kennen we niet. Het ontvangen van geld per gedode israeli/jood door de PA evenmin zeker. Maar ok, het is allemaal Israel, blijf dat gewoon genoeg herhalen en dan geloof je dat wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:18

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:08

184? En de rest!