Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:35

ja daar heb je gelijk in...het treft veel mensen maar idd niet genoeg...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:36

En die het treft hebben de energie niet om groots en opvallend te demonstreren. -O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:40

De verdubbelde energierekening treft nu miljoenen mensen, maar waar blijven de grote protesten?
Ik heb idd niet de energie om groots en opvallend te demonstreren, maar er moeten nu toch miljoenen (mentaal) gezonde mensen zijn die de straat op kunnen om belastingverlaging af te dwingen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:42

Spenk schreef:
Zou dat niet ook komen omdat er in het verleden veel misbruik van gemaakt is? Dat er mensen afgekeurd werden met verklaringen die eigenlijk nog best konden werken. En dat daarom de uwv helemaal doorgeslagen is nu de anderen kant op?

Ja, zeker wel. En ik heb de pech een zeldzame ziekte te hebben die van zo goed als geen last tot invaliderend kan zijn. Maar dan blijft het alsnog bizar dat dingen van artsen volledig aan de kant geschoven worden. En dat er mensen zijn die tegelijk met mij ziek werden wel volledig of bijna volledig afgekeurd zijn omdat zij een hoger salaris hadden. Die mensen zijn gewoon gedeeltelijk blijven werken voor aantal uren dat moest en dat gaat goed, maar krijgen dus gewoon uitkering, terwijl in verhouding ik vele malen zieker was of ben, niet kan werken en gewoon niks krijg. Ik werd voor 34 procent afgekeurd, dus geen uitkering. :+ want mijn salaris was laag en minimum loon was geen 35 procent of meer lager. Die anderen zaten stuk hoger qua salaris dus als zij diezelfde baan zouden kunnen zaten ze richting de 50% of meer lager qua inkomen dus wel afgekeurd. Als ik nu een baan op niveau van mijn opleiding zou aannemen en weer binnen een maand uitvallen zoals alle andere keren zou ik wel afgekeurd worden. Gaven ze zelfs zelf aan. En dat alleen qua inkomen en dan gaat het niet iver het überhaupt niet kunnen, dat is weer een losse discussie.

En dan heb ik het niet over de mensen die afgekeurd werden en daarna in dezelfde sector gewoon zwart zijn gaan werken. Of op papier een andere functie hebben maar gewoon oude functie doen en dus dubbel betaald krijgen. Uitkering en salaris. Of mensen die thuis zitten, maar veel meer kunnen als dat ik kan, uren wandelen, sporten en noem maar op en die wel gewoon uitkering hebben en nooit geprobeerd hebben om te werken. Terwijl ik mezelf gesloopt heb met opleiding en werk en dat nu tegen me gebruikt wordt. Dat ik gewerkt heb bewijst dat ik arbeidsvermogen heb, ookal ben ik overal ziek uitgevallen... had beter nooit kunnen proberen, maar het voelt alsof je gestraft wordt omdat je probeerde normaal te zijn.

En als je ertegen gaat vechten ben je zo 3 jaar verder zonder uitsluitsel want overheidsinstanties kunnen overal de tijd voor nemen en enorm vetragen zknder gevolgen. Maar als jij 1 dag te laat bent heb je pech. Of ik ben zelfs al 3,5 jaar in gevecht met ze...

En ja, daar ben ik enorm gefrustreerd over. En dat voelt vreselijk en vind ik heen goede eigenschap van mezelf. Ik wil geen jaloezie of afgunst voelen, maar soms heb je van die buien. En dan moet ik mezelf schoppen, want ik haat dat van mezelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:59

Ik heb me eens aangemeld bij een facebookgroep voor mensen met NAH
100% afgekeurd en die gaan lekker wandelen voor 10 kilometer of zo.
En of ze dan de dag daarna uitval hebben dat weet ik niet, maar 10 kilometer.
Mijn max op een hele goede dag is 2,5 met de dagen daarna uitval.

Mensen die zonder problemen op vakantie gaan, op het vliegveld vol in de prikkels.... hoe denk ik dan.
Wel 100% afgekeurd.
Ik plan nooit vooraf uitjes want ja heb ik migraine gaat dat niet. Nou op een goede dag naar de de Beekse bergen, om 10 uur aanrijden. 11 uur daar. Als bijrijder.
Dan daar eerst wat lopen, dan daarna de bus en boot safari. En om 4 uur total loss naar huis.
Niet uiteten oid dat gaat echt niet betreft energie. Naar huis en liggen.
Dus vakantie? Hoe dan?

Ik ben al weer snel afgemeld bij dat soort groepen....

Maar goed daar gaat dit topic niet over.... willekeur van UWV

Maar we zijn wel mensen die maar rond moeten zien te komen...dat past hier wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:04

Ik vind het fijn dat je gewoon vraagt en probeert mee te denken, spenk! Snap dat het lastig is als je er niet mee te maken hebt, maar ik vind het al fijn als mensen hun best doen om het r begrijpen en eventueel andere visie kunnen geven. Dus dank je voor het lezen van alle verhalen.
En kunnen wij even gal.spuwen :')

Het viel mij afgelopen week weer op dat aantal producten in supermarkt tussen de 20 en 50 cent duurder waren geworden. En ze waren tijdje geleden al verhoogd. Boodschappen doen wordt steeds vermoeiende want moet steeds harder gaan rekenen wat ik kan halen en vaak ter plekke veranderen omdat wat ik bedacht had qua menu niet meer lukt qua budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:23

Ik denk dat dat ook frustrerend is en dat die groep het misschien ook wel verpest voor de echt schrijnende gevallen... Want weet je wat het is wij mensen hebben allemaal de neiging om bevooroordeeld ergens in te gaan... Ik geloof meteen dat er bij het UWV ook zo gekeurd wordt := ''daar heb je er weer 1 die zegt die niks kan'' even plat door de bocht. Omdat ze ongetwijfeld ook genoeg zien waarbij dat wel van toepassing is en daardoor niet meer onafhankelijk kunnen kijken. En daar zijn mensen zwaar de dupe van.

Boodschappen viel mij nu ook op! Ik heb er heel lang geen last van gehad. Maar nu had ik laatst voor 4 dagen eten gekocht en stond ik bij de kassa dat ik dacht whut? Daar eten we normaal de hele week van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:26

Ja, lijkt echt wel steeds sneller te gaan qua stijging? Heel bizar en ik vrees er wel voor waar het gaat eindigen zo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:00

Ik heb twee keer exact dezelfde boodschappen geleverd gekregen (iets met een bestelling gecanceled ivm te ver weg door verbouwing van de winkel) en ze bij een ander filiaal besteld. Stonden ze bijna twee weken later voor de deur. Ik verrast maar wel blij met de boodschappen. Maar wel bijna 4 euro meer voor dezelfde spullen op een bedrag van 69 euro. Diezelfde boodschappen kocht ik vorig jaar voor 53 euro overigens, -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:04

Hier is nog een uitkering/arbeidsongeschiktheids rant, wie er geen zin in heeft kan mijn post skippen :))
Spenk schreef:
Maar begrijp ik het goed dat jullie wel ander werk kunnen doen? Want ik lees veel van dat willen werkgevers toch niet. Terwijl ik toch regelmatig mensen aangenomen zie worden voor 3/4 uur per dag, mensen met beperkingen etc omdat ze gewoon heel hard mensen nodig zijn.

Toen ik het nog kon heb ik dat ook gedaan, daar ben ik echter rap mee opgehouden omdat het vooral meer ellende gaf. Het geeft een bak extra taken, elke scheet moet je administratief verantwoorden bij het uwv, daar had ik de energie helemaal niet voor. Elke keer formulieren invullen, elke keer brieven met dreigementen van het UWV (als je het niet goed doet of je bent iets te laat dan kan u gekort wordt op uw uitkering!). Als je al geen energie hebt, dan neemt zoiets zoveel extra werk met zich mee wat je (ik) eigenlijk gewoon helemaal niet aan kan. En raad eens... Ja, het ging op een dag ook fout :) niet omdat ik te laat was of iets niet goed had ingevuld, maar omdat een medewerker iets niet goed had verwerkt. Zelf kwam ik daar helemaal niet meer uit... Dat ging om een bedrag richting duizend euro, wat ik gewoon echt, echt niet had, wat ik onterecht aan hun zou moeten terugbetalen door een fout. Ik stortte in, en liet het vervolgens even over aan iemand anders om mij ermee te helpen: mijn vader. Vervolgens kreeg hij de volle laag, want waar bemoeide hij zich mee, dit was tussen hen en mij, ze wilden mij spreken. Toen is mijn vader zo ontzettend kwaad geworden... '' ja, want tegen zo iemand die zich niet kan verdedigen kan je makkelijk zeggen dat ze het maar moeten slikken, en voor jouw fouten moeten opdraaien. '' en het kostte vervolgens nog dreigen met een rechtszaak om die mensen bij het UWV in beweging te krijgen dat ze nog eens naar mijn dossier zouden gaan kijken, om tot de conclusie te komen dat zij zelf een fout hadden gemaakt. Toen pas stopte het gezeik en gedreig van hun kant!

Toen kon ik nog 4 tot 8 uur per week werken, mijn vader was in die periode echter net zo veel tijd kwijt met met bellen, dingen uitzoeken en oplossen van alle problemen vanuit het UWV. Ik kon dat helemaal niet aan, ik kon alleen nog maar slapen, zitten, en huilen.

Ik doe het niet meer, alles wat je doet wordt tegen je gebruikt, ook als je alles goed doet en gewoon echt je best doet ben je de banketstaaf, want ze schuiven hun problemen op jou af. Ik durf niet meer.

Het enige wat ik nog doe is vrijwilligerswerk, nou kan ik dat tegenwoordig ook niet meer maar ik hou mijzelf voor dat dat tzt hopelijk weer kan. En wanneer er taken zijn op mijn werk die ik wel nog kan doen, dan krijg ik een belletje en dan ga ik erheen <3 mijn collega's zijn echt super!
Dat is waar ik dan nog een beetje voldoening uit haal, ik werk dan bij een opvang voor wilde vogels. Heerlijk als je toch nog iets kunt betekenen voor de maatschappij, en voor ieder diertje persoonlijk voor wie je het verschil maakt tussen leven en dood. Dit geeft mij minder stress en meer voldoening als werken voor geld. En ik hou per maand ook meer geld over, want toen ik nog betaald werkte werd ik zodanig gekort dat ik er financieel op achteruit ging.

Het UWV vind ik echt een incompetente beerput, daar blijf ik het liefst zo ver mogelijk vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:15

Dat is wel heel triest ja dat het zo gaat, werken zou altijd moeten lonen en niet meer ellende opleveren... Mag ik dan vragen waar je dan nu van leeft? Een ander soort uitkering? Want aan een bijstandsuitkering heb je toch ook weer een sollicitatieplicht dacht ik?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:21

Bijstand, maar doordat ik niet meer kan werken heb ik vrijstelling voor de sollicitatieplicht. Als ik gezond genoeg had geweest om mijn opleiding af te maken en carriere te maken voordat ik uit viel, dan had ik een arbeidsongeschiktheids uitkering gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:41

Ik zit ook in de bijstand. Dat was net als bij Telpeva de enige optie. Vrij vergelijkbare situaties, helaas.

En je hebt 2 groepen. Degene die iedereen kent en aan denkt bij bijstand, die sollicitatie plicht hebben en waarbij er geprobeerd wordt zo snel mogelijk aan het werk te krijgen en uit de uitkering.
En de groep die onbekender is maar ook redelijk groot doordat uwv zo apart is. De groep die niet kan werken en vrijstelling krijgen. Ze willen nog wel proberen of je vrijwilligerswerk kan doen, maar ik mag dat nu ook niet. Maar er zitten best wat zieken in de bijstand die daar dus eigenlijk 'vast' zitten. Met wrl dezelfde regels / plichten, behalve sollicitatie. Daarom zo frustrerend want het zou honderden euro's per jaar schelen als ik bijvoorbeeld wajong had gekregen en dan zouden ouders mogen bijspringen...

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:42

elnienjo schreef:
De verdubbelde energierekening treft nu miljoenen mensen, maar waar blijven de grote protesten?
Ik heb idd niet de energie om groots en opvallend te demonstreren, maar er moeten nu toch miljoenen (mentaal) gezonde mensen zijn die de straat op kunnen om belastingverlaging af te dwingen?

Denk dat haast iedereen het wel kan betalen en gaan lekker door met hun leven.

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:46

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 19:39

loriene schreef:
https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 9489598917

En er wordt aan gewerkt om de gewone mens nog meer aan banden te leggen ,tenminste wanneer deze mevrouw haar zin krijgt

Ergens zou ik dit dus niet erg vinden. Als je dus eigen keuzes mag maken waar je je co2 aan "uitgeeft.

Wil je kinderen? En dan meer dan 2, Eigen keuze. Vegetarisch maar veel reizen? Eigen keuze. Veel vlees eten en kinderloos? Eigen keuze.

Nu merk ik dat je gedwongen wordt een bepaalde richting op, bijvoorbeeld naar meer vega, doordat vlees steeds duurder wordt en vega steeds meer gepromoot en goedkoper.

Ik wil daarin een eigen keuze kunnen maken. Dat er vega aangeboden wordt, prima, maar ik wol niet die richting op gepused worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:59

Dat gebeurd nu al.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:54

mvdende schreef:
Nu merk ik dat je gedwongen wordt een bepaalde richting op, bijvoorbeeld naar meer vega, doordat vlees steeds duurder wordt en vega steeds meer gepromoot en goedkoper.

Ik wil daarin een eigen keuze kunnen maken. Dat er vega aangeboden wordt, prima, maar ik wol niet die richting op gepused worden.

Vegetarisch was altijd al goedkoper, want vlees kost geld en geen vlees niet.

Dat vlees duurder wordt zou ik alleen maar toejuichen, eindelijk een goede prijs voor zo’n mooi maar ook zo’n kostbaar te produceren product.

Dat is overigens geen dwingen. En een beetje voorlichten (promotie) over wat gezond en tevens goed voor de aarde is om te eten lijkt me juist heel goed in het belang van de volksgezondheid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:57

Die vegashit lijkt me verre van gezond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:03

Dat moet je ook niet eten, want het is niet te hachelen. Van valess en vegetarische slager etc.

Maar met vegetarisch als in ‘geen vlees’ is helemaal niks mis, en heel gezond ;)
Je kan namelijk prima ook alleen groenten eten, en pasta, brood, fruit, en alles wat geen vlees is.
De gemiddelde Nederlander eet veel meer vlees en vis dan goed voor hem is en het put ook de aarde uit als we dat met z’n allen blijven doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:13

Ik eet dan juist weer koolhydraatarm en dierlijk eiwitrijk, veel beter voor de lijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:12

Toch maar meer kippen fokken en zelf slachten dus. :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:28

verootjoo schreef:
Dat moet je ook niet eten, want het is niet te hachelen. Van valess en vegetarische slager etc.

Maar met vegetarisch als in ‘geen vlees’ is helemaal niks mis, en heel gezond ;)
Je kan namelijk prima ook alleen groenten eten, en pasta, brood, fruit, en alles wat geen vlees is.
De gemiddelde Nederlander eet veel meer vlees en vis dan goed voor hem is en het put ook de aarde uit als we dat met z’n allen blijven doen.

Ik ben niet volledig vegetarisch maar elke dag vlees hoeft van mij ook niet zo. Sterker nog meeste vlees vindt ik niet zo lekker meer. Kip eet ik sporadisch vindt het oprecht niet bijzonder vlees.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:14

Ik eet vooral vis/seafood, zeker 4 dagen per week dus op zich niet eens zoveel vlees/kip. Maar de vis is ook duur geworden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:30

Hier een fulltime vegetariër en bevalt me heel goed. Valess etc vind ik prima spul hebben. Hoeft van mij ook niet naar vlees te smaken maar moet wel een fijne structuur hebben het is slechts een vervanging van……geen kopie van vlees.