Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
The_Cat schreef:sterregoud schreef:@ Enzino, mooie post. Voor de leesbaarheid quote ik hem maar niet.
Maar inderdaad als de NATO had verklaard dat Oekraïne nooit bij de NATO had mogen aansluiten, was deze hele invasie waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik ben het eens dat in een ideale wereld elk soeverein land zelf zou mogen kiezen en bepalen waar ze zich bij aansluiten, maar in de harde realiteit met machtsblokken en de dreiging van oorlogsvoering, is die vrijheid er helaas niet.
Dat geloof ik niet. Rusland was al langer aan het azen op Oekraïne. Die vorige president Yanukovych was gewoon maar daar om ook poppetje te spelen van Rusland, alleen dacht de bevolking er anders over.
_San87_ schreef:Zou Oekraïne wel bij de EU mogen? Of dat ook niet?
Wel makkelijk om de schuld bij de NAVO en Oekraïne te leggen. Wat bezielt Oekraïne om zich aan te willen sluiten bij een economisch collectief, laat staan een defensief collectief. Schan-de-lijk!
enzino schreef:_San87_ schreef:Zou Oekraïne wel bij de EU mogen? Of dat ook niet?
Wel makkelijk om de schuld bij de NAVO en Oekraïne te leggen. Wat bezielt Oekraïne om zich aan te willen sluiten bij een economisch collectief, laat staan een defensief collectief. Schan-de-lijk!
Het is echter nog gemakkelijker de schuld simpelweg bij de andere partij te leggen. Want dan hoef je jezelf niet af te vragen waarom "het westen" toch zo direct betrokken is bij zoveel leed in de wereld en waarom al die "vredesmissies" wereldwijd altijd opgevolgd worden met periodes van nog meer leed. Gelukkig zijn we Afghanistan al weer vergeten en proberen we nu Oekraïne "te helpen".
Karl66 schreef:Maar Oekraïne droeg toch een kort rokje, dus moeten we er begrip voor hebben dat ze verkracht wordt.
The_Cat schreef:sterregoud schreef:@ Enzino, mooie post. Voor de leesbaarheid quote ik hem maar niet.
Maar inderdaad als de NATO had verklaard dat Oekraïne nooit bij de NATO had mogen aansluiten, was deze hele invasie waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik ben het eens dat in een ideale wereld elk soeverein land zelf zou mogen kiezen en bepalen waar ze zich bij aansluiten, maar in de harde realiteit met machtsblokken en de dreiging van oorlogsvoering, is die vrijheid er helaas niet.
Dat geloof ik niet. Rusland was al langer aan het azen op Oekraïne. Die vorige president Yanukovych was gewoon maar daar om ook poppetje te spelen van Rusland, alleen dacht de bevolking er anders over.
enzino schreef:Karl66 schreef:Maar Oekraïne droeg toch een kort rokje, dus moeten we er begrip voor hebben dat ze verkracht wordt.
En het is al het honderdste land dat op dezelfde manier verkracht is. Maar laten we ons vooral niet afvragen hoe we het in de toekomst kunnen voorkomen en lekker doorgaan naar land #101.
Karl66 schreef:Maar Oekraïne droeg toch een kort rokje, dus moeten we er begrip voor hebben dat ze verkracht wordt.
Hou toch eens op met dat schoonpraten van Rusland.
neetoch schreef:Enzino spreekt in mijn beleving juist niet Rusland vrij. Ze geeft alleen maar een tegenlicht op de situatie , die van het Westen heeft hier ook zeker debet aan. En ik ben het hier helemaal mee eens eigenlijk.
Even dom gezegd: Wij het Westen heb Oekraïne lekker gemaakt met vrijheid , blijheid. En nu het puntje bij paaltje komt staan ze er mooi alleen voor. Maakt Poetin geen minder grote klootzak hoor, maar wij in het Westen zijn dat zeker wel!
_San87_ schreef:Ja, laten we vooral Poetin niet de schuld geven van deze ellende. Hij is nog altijd de persoon geweest die annexeerde, en nu binnenvalt met grof geschut.
neetoch schreef:Maakt Poetin geen minder grote klootzak hoor, maar wij in het Westen zijn dat zeker wel!
sterregoud schreef:@ Enzino, mooie post. Voor de leesbaarheid quote ik hem maar niet.
Exitium schreef:The_Cat schreef:Dat geloof ik niet. Rusland was al langer aan het azen op Oekraïne. Die vorige president Yanukovych was gewoon maar daar om ook poppetje te spelen van Rusland, alleen dacht de bevolking er anders over.
Dit. Acht jaar geleden werd de Navo ook niet als excuus gebruikt. Sowieso is er nooit een belofte gedaan over oostelijke uitbreiding van de Navo. Het is wel benoemd, maar was al van tafel toen officiële onderhandelingen begonnen en het is ook nooit in een verdrag tussen de Navo en Rusland gekomen.
_San87_ schreef:Heeft het Westen Oekraïne lekker gemaakt met vrijheid, blijheid, of is dat de normale weg voor een land dat vanuit een dictatorschap/onderdrukking naar een democratie gaat?
mysa schreef:Maar het gaat Rusland echt niet om de NAVO maar om Oekraïne zelf. Immers, als ze dat land weer kunnen inlijven hebben ze daar weer overal NAVO-landen aan de grens. Roemenië, Hongarije, Slowakije, Moldavië, Polen etc.
enzino schreef:neetoch schreef:Maakt Poetin geen minder grote klootzak hoor, maar wij in het Westen zijn dat zeker wel!
Helemaal eens.
Op sommige mensen lijkt de volgende meme wel erg goed van toepassing:
[ [url=m/bKrRdN.png]Afbeelding[/url] ]
Dus stop dat hele spelletje met toezeggingen doen naar Oekraïne, doen alsof ze toegang tot de NAVO zullen krijgen op korte termijn, en geef gewoon duidelijkheid zodat ze geïnformeerde beslissingen kunnen maken over hun eigen toekomst. Bottom-line is dat we Oekraïne hebben gebruikt en nu de uitwerpselen de ventilator raken we onze handen er vanaf trekken.
oomens schreef:_San87_ schreef:Heeft het Westen Oekraïne lekker gemaakt met vrijheid, blijheid, of is dat de normale weg voor een land dat vanuit een dictatorschap/onderdrukking naar een democratie gaat?
We hebben ze aangemoedigd tijdens de maidan-revolutie, hebben een EU-associatieverdrag met ze gesloten, steeds nauwere banden aangehaald, etc.
We hebben in ieder geval de indruk gewekt dat we het een goed idee vonden dat ze hun eigen beslissingen namen onafhankelijk van Moskou.
Of Moskou daarvan gediend was, dat hebben we officieel nooit laten meenemen.
Of ze het zouden gaan accepteren als het land zich niet meer als brave vazalstaat gingen gedragen, dat hebben we ons niet eens afgevraagd. We vonden dat ze het hóórden te accepteren ('want het is een soeverein land!'), dus dachten we dat ze dat ook wel zóuden doen. Naief, zo blijkt inmiddels.
Uiteraard steunt de EU dat soort ontwikkelingen van buurlanden als die leiden tot een stap richting Europese integratie, aansluiting bij de Economische ruimte, meer democratie, etc.
Als een land net zo zelfstandig en stap in de andere richting zet (zoals in Polen en Hongarije al tijden gebeurt, en rondom de Brexit), dan roepen we in Brussel doorgaans stukken minder enthousiast dat het soevereine staten zijn die dat soort zaken zelf mogen beslissen.