steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:36

Jessix schreef:
Het gaat om wat je kan kopen bij de locale boer of landwinkel... In het geval van ladymadonna dus peen en ui en niet het hele assortiment Hollandse wintergroenten. En nee, ik vermoed dus ook geen advocado! :D

Nop :')

Oh, ook 3 of 4 verschillende aardappels trouwens :j

Verder weet ik hier zo niks, en als ik over de velden kijk us het met name aardappel, voederbiet, mais, tarwe, vlas, papaver en koolzaad

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:45

LadyMadonna schreef:
Jessix schreef:
Het gaat om wat je kan kopen bij de locale boer of landwinkel... In het geval van ladymadonna dus peen en ui en niet het hele assortiment Hollandse wintergroenten. En nee, ik vermoed dus ook geen advocado! :D

Nop :')

Oh, ook 3 of 4 verschillende aardappels trouwens :j

Verder weet ik hier zo niks, en als ik over de velden kijk us het met name aardappel, voederbiet, mais, tarwe, vlas, papaver en koolzaad

Hier wat graan, voederbiet en mais. Ik weet inderdaad ook nog wel een aardappelboer te vinden zo'n 20km verderop. Verder wel boomgaarden.

Vlees, eieren en zuivel kun je hier wel bij de boer kopen. We hebben ook een leuke kaasboer die de melk bij de lokale boeren ophaalt en daar allerlei kaas van maakt. Deze verkoopt ook eieren, honing van de plaatselijke imker en wat zelfgemaakte jams. Maar goed, voor mij is dus enkel de groenten en fruit interessant.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:54

Oh ja en als ik hier om me heen kijk zie ik momenteel alleen maar gras en omgeploegde maisakkers. Lokaal betekent imo niet dat het binnen een straal van 10 km geproduceerd moet zijn, dat zou nogal een karige winter betekenen. Een straal van 40-50 km komt eerst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:09

40 - 50 km vind ik te ver weg. Zo 25 - 30 km rondom mijn woonplaats is voor mij wel de max. om het nog interessant te vinden. En dat reis ik al niet voor een stronk boerenkool en een paar penen. :+ (de overweging om lokaal te kopen is voor mij namelijk het klimaat)

Maar goed dat jullie dat dus wel doen!

LadyMadonna

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:11

Ik ga off ook geen 40/50 rijden :n

In Hongarije zie je veel meer kraampjes langs de weg met gewoon de oogst van de dag (maar daar heeft ook bijna iedereen een moestuin)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:12

Dat is ook niet wat ik bedoelde. Er zijn in een straal van 20 km werkelijk 0 (land)winkels die deze streekproducten verzamelen en verkopen? Bijzonder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:17

Tiepfoudt schreef:
Dat is ook niet wat ik bedoelde. Er zijn in een straal van 20 km werkelijk 0 (land)winkels die deze streekproducten verzamelen en verkopen? Bijzonder.

Jij denkt gewoon dat ik je zit te irriteren, maar dat is echt niet zo. (althans niet expres ;) )
Zoals ik al schreef, voornamelijk eieren, vlees en zuivel.
https://findfarm.nl/locaties/25km/3941BA

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:35

Afbeelding

Met 20km schiet het niet echt verder op.... vlees, zuivel, aardappels, fruit....
Geen groenten....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:36

op die website staan lang niet alle adressen. Hier in de omgeving (binnen 10 km) in ieder geval een boerderij met vleesverkoop, eieren verkoop, fruitkweker (met een winkeltje met ook groente en diverse soorten vlees en kaas) en dus ook het bedrijf met pakketten als bijv. Hello Fresh. Ik zal wel in een bijzondere omgeving wonen ;) :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:37

en geen van die adressen heeft groente LadyMadonna? Of neem je dat aan nav de namen op de site?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:38

Kinke: ik sta ervoor open! Als je iets in mijn regio weet roep maar :j
Ze geven zelf aan wat ze hebben, en daar staan geen groenten (behalve aardappels en uien) bij...
Ik kan het niet vinden :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:41

Kinke schreef:
op die website staan lang niet alle adressen. Hier in de omgeving (binnen 10 km) in ieder geval een boerderij met vleesverkoop, eieren verkoop, fruitkweker (met een winkeltje met ook groente en diverse soorten vlees en kaas) en dus ook het bedrijf met pakketten als bijv. Hello Fresh. Ik zal wel in een bijzondere omgeving wonen ;) :D

Dat denk ik dan, want hier heb je dat niet. Maar blijkbaar gaat dat er niet in..?? :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:44

groentekwekerij van Vught in Giessen?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:46

LadyMadonna schreef:
Kinke: ik sta ervoor open! Als je iets in mijn regio weet roep maar :j
Ze geven zelf aan wat ze hebben, en daar staan geen groenten (behalve aardappels en uien) bij...
Ik kan het niet vinden :n

Als je het jezelf makkelijk wilt maken: boerschappen Breda. Daar kun je een box kiezen, zij halen de producten bij boeren op en dan kun je het thuis laten bezorgen óf afhalen. Afhalen zou kunnen bij natuurlijk henriette in Dongen, ik weet niet of dat te ver is eigenlijk, maar die heeft ook een biologische winkel (volgens mij inmiddels een totale supermarkt) met oa eigen producten (erg lekker!). Dan heb je wel alles in één keer klaar :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:46

Ik gelóóf iets gevonden te hebben in Dongen... ff uitpluizen
Edit: wat manon zegt dus...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:48

LadyMadonna schreef:
Ik gelóóf iets gevonden te hebben in Dongen... ff uitpluizen
Edit: wat manon zegt dus...

Er is hoop! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:49

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:16

Ik ga er eens kijken volgend weekend. Jammer dat zoiets niet op fietsafstand zit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:41

Ik heb ook nog even naar “boerschappen” gekeken, maar die vind ik dan weer best aan de prijs. Voor 2 personen 3 maaltijden kom ik op €34....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:17

Kinke schreef:

Dank je, maar ik ken ze allemaal al. Zoals ik al schreef, voornamelijk zuivel, eieren, vlees en fruit(producten) en een enkele die soms wat uit de moestuin heeft. Maar lief dat je even hebt gezocht! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:24

Dinopino schreef:
Oeps ben ik oud. Kan me vroeger wel herinneren altijd die winkels af te fietsen. Het is de luxe van de 24 uurs maatschappij. Maar je kan toch prima zaterdag vrij plannen om je boodschappen voor een week binnen te halen. Hier hebben we ook veel kistjes van de plaatselijke boer met heerlijke groente die op dit moment groeien en overheerlijke recepten. Het is toch onzin dat we in de winter aardbeien kunnen kopen. En het is toch ook aantrekkelijk dat elk seizoen zijn eigen produkt heeft.

We kunnen de boeren niets over hun diermanagement veroordelen zolang wij voor weinig alles willen hebben. Bewuste keuzes maken in de supermarkt helpt. Steeds meer bewustwording wat voor rotzooi we dagelijks in die kant en klaar produkten in ons lichaam krijgen.

Nou, fijn dat jij daar tijd voor hebt :o Ik dus niet.
Ok, vandaag heb ik inderdaad wat vrienden gezien die ik al een tijd niet gezien had, die tijd had ik ook kunnen besteden aan boodschappen doen. Mijn werkweken zijn in totaal met gemak 60-70+ uur per week, dus daar hou ik liefst mijn weekends wel een beeetje voor vrij als het even kan. (Als ik niet hoef te werken tenminste :D )
Daarbij zit hier 'het Westland' en van wat ik kan zien vanaf de weg is dat grotendeels snijbloemen, die vind ik niet lekker om te eten :Y)
Overigens vind ik het inderdaad ook idioot dat alles het hele jaar door verkrijgbaar moet zijn. Ingevroren of ingeblikt kan net zo goed en dan heb je toch je dingetjes in de winter. (Tuurlijk, eten van het seizoen is nog beter, maar ik zou dat al een hele verbetering vinden. Naar ik heb begrepen valt het energieverbruik van moderne koelinstallaties goed mee.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:35

Jessix schreef:
Dank je, maar ik ken ze allemaal al. Zoals ik al schreef, voornamelijk zuivel, eieren, vlees en fruit(producten) en een enkele die soms wat uit de moestuin heeft. Maar lief dat je even hebt gezocht! :)

Maar wat is dan het probleem met 'een enkele' die groente aanbiedt? Dat is toch wat men wil, lokaal ipv boontjes uit Senegal?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:55

Kinke schreef:
Jessix schreef:

Maar wat is dan het probleem met 'een enkele' die groente aanbiedt? Dat is toch wat men wil, lokaal ipv boontjes uit Senegal?

Dat staat er niet Kinke, er staat een enkele die soms wat uit de moestuin heeft. Dat houdt dus in dat er bij een enkele van deze winkeltjes soms iets van groente te vinden is. Dus niet in het vaste assortiment en zeker niet gevarieerd. Aangezien ik geen van de andere (dierlijke producten) eet is het voor mij niet aantrekkelijk om op zaterdag al deze winkeltjes af te gaan in de hoop hutspot bij elkaar te kunnen sprokkelen.

En wat men wil, dat weet ik niet. Ik spreek alleen voor mezelf. Ik was, zoals je hebt gelezen een aantal pagina's terug, geïnteresseerd in de markten waar je meerdere streekproducten kan kopen. Ik heb daarvoor een link gekregen van Juval waarvoor ik heb bedankt. Ik ga daar zeker een keer kijken en als ik daar leuk kan slagen dan zal ik er zeker af en toe gebruik van maken. (af en toe, want het is een uur reistijd met de auto) Geen idee waarom er nu zo vol gehouden wordt aan het idee dat iedereen maar alles bij de boerderij kan kopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:02

Uiteindelijk zal je toch als boer iets met de distributiecentra en dus supermarkten moeten doen. Je kan niet van consumenten verwachten dat ze de tijd gaan steken in het zoeken waar ze streekproducten kunnen halen.

Uiteindelijk zullen de supermarkten een eerlijk 'loon' aan de boeren moeten geven en meer Nederlandse producten in de schappen zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:11

En zo is de cirkel rond... want “no farmers no food”.... no distributiecentra, no supermarkt, no consument, no afnemers... no farmers....