Electra63 schreef:Mijn schoonvader is Grieks van geboorte. Heeft zijn Nederlandse vrouw hier ontmoet tijdens een reis. Is getrouwd met haar, heeft zich in de jaren 60 genaturaliseerd tot nederlander, maar heeft ook nog steeds de griekse nationaliteit. Daar kan hij namelijk nooit afstand van doen.
Is nu al jaren gepensioneerd, heeft hier in Nederland ruim 35 jaar gewerkt en belastingen/sociale verzekeringen betaald.
Maar stel, dat hij iets zou uithalen, moet hij Nederland maar uitgezet worden? Ondanks dat premies/belastingen heeft betaald? En nu is hij oud, maar als ik het goed begrijp, had hij als hij nu bijv. 50 was geweest, ook niet in de politiek mogen zitten? Omdat hij dubbele nationaliteit heeft?
Ik bedoel hier mee te zeggen, dat niet alleen marokkaanse straatschoffies dus een dubbele nationaliteit hebben, maar ook anderen.
En niet iedere buitenlander is hier ooit heen gekomen als gastarbeider.
Mijn schoonvader heeft zelf Nederlands geleerd, Nederlandse nationaliteit, zijn kinderen keurig opgevoed. Altijd gewerkt, maar hij heeft wel dubbele nationaliteit, waar hij dus niets aan kan doen. En zo zullen er vast veel meer Nederlanders zijn van buitenlandse afkomst.
Waar wordt dus de grens gelegd? Bij het geloof? Of bij de (dubbele) nationaliteit?
Het bijzondere is eigenlijk wel dat als ik in het buitenland ga wonen en daar de nationaliteit aanneem ik automatisch mijn Nederlanderschap verlies. Een Nederlander in het buitenland mag namelijk geen dubbele nationaliteit hebben van de Nederlandse overheid.
Wij als Nederlander worden het hardst gediscrimineerd.