Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:06

Femke_Tweety schreef:
tienus63 schreef:
En te koop bij de bier speciaalzaak. ;)

Net als das en vos :')

Wolf is dan weer een deodorant :+

Brouwerij Lupus: https://www.belgianbeerheaven.com/nl/nl ... olf-7-33cl

En ik had als ik me goed herinner ook eens een biertje met een wolf op het etiket gekocht in de Poolse supermarkt maar volgens internet bestaat dat niet :Y)

Ja die korenwolf, dat is ook wat. Alle vossen in een straal van zoveel km worden geschoten om de korenwolf, een heel kwetsbaar beestje dat grotendeels slaapt, te beschermen.

Vossen zijn we aan gewend dat die bejaagd worden, en die worden ook niet opgenomen in de wildopvang.
Door volg de vos toendertijd zijn ze wat zichtbaarder geworden maar tot echt een roep naar een diervriendelijker beheer is het niet gekomen.

Kraaien worden ook geschoten terwijl als je een kraai goed observeert merk je hoe grappig en slim te zijn. Dus op zich best wreed dat die voor ons gewin / voor behoud van andere soorten geschoten worden.

De wolf is nu idd veel meer een onderwerp dan al die andere dieren waarvan we als mensen een stuk minder merken. Tijdje terug ging het vaak over de steenmarters. Nu alweer een stuk minder in het nieuws.
Die staan nu (zo uit mn hoofd) in sommige provincies wel en in sommige niet op de vrijgestelde lijst voor afschot/beheer.
Ik denk wel dat het met de wolf uiteindelijk ook wel zo ver komt.

anjali

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:25

Ik snap niet dat allerlei andere dieren die ook maar iets van overlast geven maar absoluut niet gevaarlijk zijn voor mensen\kinderen\huisdieren\vee wel gewoon gedood mogen worden maar de echt levensgevaarlijke wolf niet?! En nee, die wolf is niet bijna uitgestorven of zo, integendeel, hij vormt een enorme plaag.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:28

Dat heeft te maken met onder andere de habitatrichtlijn 1992 en wat conventies (oa Bern, jaartal weet ik even niet uit mijn hoofd)
Daarmee zit Nederland vast aan vrij strakke regels vanuit de EU.

In principe ben ik ook echt voor conservatie van soorten. Je komt nu in Nederland allee in een sitautie waar verschillende belangen elkaar enorm gaan bijten. (Bescherming wolf ene kant, sociaal, economisch, maatschappelijk, veiligheid anderzijds)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 15:58

Zichtmelding Maarsbergen gisteren
Citaat:
Maarsbergen Utrecht
24-09-2025
19.10 uur

Bij het uitlaten van onze honden 1 wolf gezien achter het honden veldje, tussen Haarweg en rottegatsteeg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EgA22 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:01

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
25-09-2025
15.00 uur

Wolf gezien op de Krachtighuizerkern. Liep naar het bos/hei.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Edfra ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:02

Bijna aanrijding wolf Schildwolde Gr
Citaat:
Schildwolde Groningen
25-09-2025
09.20 uur

Bijna een aanrijding gehad op de N387 bij Schildwolde met een wolf. Rende vanuit een weiland de weg over richting het dorp.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BMXxh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:04

Zichtmelding Emmen Dr gisteren
Citaat:
Emmen Drenthe
24-09-2025
16.30 uur

Wolf kwam rennend voorbij in Noordbargerbos. Gistermiddag rond half 5 ter hoogte van tweede bankje vanaf pad stadsboerderij.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CCjpj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:14

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:17

Veiligheidsregio wil hardere aanpak wolf na incidenten in onder meer Harderwijk en Putten
Citaat:
25 september 2025
Veiligheidsregio wil hardere aanpak wolf na incidenten in onder meer Harderwijk en Putten

PUTTEN De veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland – waartoe Harderwijk, Ermelo en Putten behoren – wil dat er een ruimer handelingskader wordt ontwikkeld voor burgemeesters van deze gemeenten, om te kunnen handelen tegen wolven die gevaar veroorzaken.
Aanleiding is dat de behoefte en verwachting van de inwoners is dat burgemeesters snel kunnen handelen bij gevaar terwijl de noodbevoegdheden vanuit de Gemeentewet daar niet in voorzien. Gewezen wordt op het feit dat een noodsituatie veelal snel is vervlogen. Het gevoel dat nu leeft bij de inwoners is dat burgemeesters weinig kunnen doen met hun bevoegdheden in acute situaties en daar wil de veiligheidsregio verandering in zien.

In een brief aan het ministerie van landbouw, visserij, voedselkwaliteit en natuur en het ministerie van justitie en veiligheid wordt geconstateerd dat niet alleen het aantal wolven toeneemt maar ook het aantal individuele wolven in toenemende mate hun natuurlijke schuwheid verliest en zich steeds vaker in de nabijheid van mensen en bebouwing begeeft.

IJSSALON

Als voorbeeld wordt genoemd de wolf die bij een ijssalon in Hoenderloo zich tussen de mensen begaf, maar ook de aanvallen in zeker vier gevallen van de wolf op honden in het gebied De Renderklippen. Met als gevolg dat de schaapskudde de heide niet meer op gaat en het natuurlijk beheer van deze heide daarmee in gevaar komt. Maar ook in andere plaatsen, zoals Putten, Barneveld, Hierden en Nunspeet, hebben zich meerdere incidenten voorgedaan.

De conclusie van de veiligheidsregio’s dat het gevoel van onveiligheid onder inwoners, ondernemers en recreanten aanzienlijk is toegenomen. De maatschappelijke onrust is tastbaar en vraagt naar de mening van de veiligheidsregio om daadkrachtig optreden. Men deelt de zorgen en wil deze niet negeren.

Opgemerkt wordt dat de informatievoorziening van de overheid aan inwoners en recreanten niet toereikend is. Bijvoorbeeld in welk seizoen welk gedrag van een wolf verwacht kan worden per gebied.

UITVOERBAAR

Met deze informatie kunnen bewoners en recreanten situaties beter inschatten. Men wil dat, gelet op de gedragsverandering van de wolf, de gewijzigde Europese wetgeving met spoed wordt aangepast en uitvoerbaar wordt gemaakt. Ook wil men dat aanvallen van de wolf op honden als zodanig worden geregistreerd en niet alleen als zichtmeldingen. Daarmee kan, zo wordt aangegeven, een betere inschatting van de problematiek worden gemaakt en kan betere nazorg aan de gedupeerden wordt verleend. Verder wordt het noodzakelijk gevonden dat snel een deskundigencrisisteam wordt geformeerd die overheden in acute situaties bij kan staan bij ernstige incidenten door een wolf.

De beide ministeries wordt gevraagd de kwestie met de hoogste prioriteit te behandelen. De veiligheidsregio geeft aan zich ernstige zorgen te maken over de veiligheid van inwoners en dieren. Ook wil men op korte termijn een overleg met gemeenten om te komen tot een beleidsmatige en juridische versterking van de slagkracht. De veiligheid van inwoners en dieren mag niet afhankelijk zijn van langdurige procedures of onduidelijke verantwoordelijkheden.

https://www.deputtenaer.nl/lokaal/diere ... oMLVj955lw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/171dvm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:44

Meerdere zichtmeldingen omgeving Mol / Geel / Milligen (B)
Citaat:
Waakzaamheid gevraagd: wolf gesignaleerd op grens Millegem en Geel

Vandaag zijn er enkele onafhankelijke meldingen geweest van een rondtrekkende wolf in de omgeving van Millegem en Geel (tussen Stokt en Kievermont, nabij Kamp Kievermont). Het is nog onduidelijk of het dier enkel passeert of enkele dagen in de regio blijft.

Belangrijk om te weten:
✅ Wolven zijn zeer schuwe dieren. Ze mijden mensen actief en vormen geen gevaar voor wandelaars.
✅ Mocht je er toch één zien, blijf rustig, houd afstand en laat het dier zelf verder trekken.

Tips voor inwoners:
✅ ✅ Heb je schapen, pony’s of paarden in de buurt? Zorg voor extra toezicht of zet ze, indien mogelijk, tijdelijk binnen.
Hou honden steeds aangelijnd tijdens wandelingen in deze omgeving.

We volgen de situatie mee op en houden jullie op de hoogte indien er nieuwe ontwikkelingen zijn. Bedankt om waakzaam, maar vooral rustig te blijven.

www.gemeentemol.be/nieuws/waakzaamheid- ... em-en-geel

Afbeelding

Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/19rnPi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:50

Afbeelding
‼️‼️‼️
Citaat:
25 september 2025
RECTIFICATIE
Betreft het artikel van de De Gelderlander van 25 september 2025

Dit artikel is overgenomen door deze pagina, alleen heeft de journalist zich bediend van journalistieke vrijheid?
De getroffen kudde is namelijk niet de Kudde van Aart.
Het betreft de kudde van Henk die vanwege de airborne niet op de Ginkelse heide stond maar op de Eder heide.
En Henk ''maalt'' zeker wel om een paar schapen

De Gelderlander gelieve zien wij ook rectificatie in uw artikel!
‼️‼️‼️

https://www.facebook.com/share/p/1K86Ak ... tid=wwXIfr

Bewuste artikel staat hieronder.
tienus63 schreef:
Citaat:
25 september 2025
Schaapherder Aart is niet anti-wolf, maar waarschuwt: ‘Het is wachten op de eerste dode in Nederland’
Hij was er al jaren bang voor en nu is het schaapherder Aart van den Brandhof tóch overkomen. Twintig schapen, die op de Edese Heide achter wolfwerende hekken stonden, zijn door een wolf te grazen genomen. „Een paar dooie schapen, daar ga ik niet om janken. Maar mijn werk is mét de wolf wel minder leuk geworden.”

Nu de wolf er is, is het werk veel stressvoller geworden. „Ze springen dus gewoon over de wolfwerende hekken heen. Die moeten we gaan verhogen. Maar ook overdag moeten we constant alert zijn. Mijn kudde is al meerdere keren door wolven benaderd. Eén keer had ik er zelfs twee tegelijk. Straks zijn het er misschien wel vier of vijf, dan kun je niets meer.”
Aart van den Brandhof heeft een kudde van 280 schapen op de Edese hei. Hij bewaakt de dieren samen met zijn drie honden Mosh, Roy en Max.

„Ik ben erop afgegaan, heb een hoop herrie gemaakt en de honden dicht bij me gehouden. Gelukkig vertrokken ze toen. Maar ik ben wel goed geschrokken. Wolven sluipen niet als een leeuw. Nee, ze komen opeens aanrennen. Ik houd mijn honden nu veel dichter bij me. Elders heeft een wolf al een hond van een schaapsherder te pakken gekregen.”
‘Wolf kan er niets aan doen’

Tóch is hij niet fel anti-wolf. De wolf wordt ten onrechte zwartgemaakt en dat heeft hij niet verdiend, vindt Aart van de Brandhof.
„Mensen zeggen, de wolf raast rond, pakt twintig, dertig schapen, is een nietsontziende moordenaar. Maar daar kan die wolf niets aan doen. Dat komt omdat wij onze dieren binnen een hek hebben staan. In een gesloten ruimte krijgt een wolf een vossenkillersinstinct. In de vrije natuur snijden wolven één dier af van de kudde, en pakken ze die. Voor ze een ander dier kunnen pakken, is de rest van de kudde dan al lang weggevlucht.”

Hij is een natuurmens, houdt van dieren, Maar waar mensen in de discussie over de wolf vaak fel vóór of fel tegen de wolf zijn, staat hij er ergens tussenin. „Ik ben niet tegen de wolf, helemaal niet. Ik denk wél dat we ze een stap voor moeten blijven. De wolf is er nu gewoon en daar zullen we het mee moeten doen. En het gaat ons heus niet om een paar schapen. Dit is nu gebeurd met die twintig schapen. Dat is rot, maar daar gaan we niet om lopen janken.”

Ze allemaal afschieten is al helemaal niet nodig én niet zinvol, stelt hij. „Dan komen er gewoon weer nieuwe uit Duitsland. We moeten er voor zorgen dat wolven bang voor ons blijven. Dat kun je doen door ze te laten schrikken, bijvoorbeeld met een paintbalgeweer. Wat ik frustrerend vind, is dat dat niet mocht van de rechter. Dan krijg je dus de kans niet om die wolven die te dichtbij komen weer bang voor mensen te maken.”
Wachten op de eerste dode

„Het is wachten op de eerste dode in Nederland. Het is hier zo druk en vol, dat het wel een keer fout moet gaan. Het gaat gewoon gebeuren, dat ze een keer een mens pakken. Ik denk dat veel mensen dat niet beseffen. Maar dat risico is groot als wolven wennen aan mensen, als ze niet meer bang zijn. Op de Veluwe wemelt het van de mensen. Langs de fietspaden, op de wandelpaden. Die maken allemaal lawaai en de wolf went daaraan.”

En ziehier zijn grootste frustratie: er mag bijna niets om de dieren af te schrikken. „Als de eis voor wolfwerende hekken op 1.20 meter blijft steken, dan heb je straks nóg meer wolven die er gewoon overheen springen.” Hij wijst naar een hoge afrastering bij een stuk bos. „Kijk, dit soort hekken wil ik. Twee meter hoog en dan onderaan en bovenaan schrikdraad. Dáár hou je ze wel mee tegen.”
Kuddebewakingshonden

Neem dan kuddebewakingshonden, hoort hij ook wel eens. Dan kun je je dieren beschermen. Hij vindt het helemaal niks: „Echt, dat zijn van die enorme beesten. Die kunnen een wolf aan, maar dat wordt dan wel een groot gevecht. In Turkije en Bulgarije werkt dat perfect, maar je moet die honden wel kunnen laten gaan.”

„Die honden zijn gefokt om de kudde te beschermen. Krijgen daar ook van die hondenbanden met spijkers om hun nek. Ik wil zo niet werken, dan komt er veel meer agressie bij kijken. In Nederland moet je die honden dan aan de lijn houden en je hond mag ook geen wolf doden. Maar met dat soort honden moet je uitgaan van gevechten op leven en dood. De ene keer wint de hond, de andere keer de wolf. Dat is geen fijn gezicht hoor.”

Gelaten: „We hebben het ermee te doen. Als we de hekken verhogen en zorgen dat de wolven bang blijven, dan komt het wel goed. Gebeurt dat niet, dan vrees ik dat het beroep van schaapherder in Nederland zal uitsterven. Als je eenmaal loop op de kuddes gaat krijgen, dan kun je niets, helemaal niets. Dan is het gewoon over. Dan verdwijnt er een heel mooi stukje erfgoed.”

https://www.gelderlander.nl/ede/schaaph ... &auth_rd=1

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1ChWdy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 18:11

In editie NL 18.15 uur aandacht herkennen van wolf. Rtl4.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 19:46

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:50

Gaat goed zo!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:51

Arme dieren in ons cultuurlandschap met vele wegen.

Echt snap het aan alle kanten niet wat hier nu diervriendelijk aan is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 19:55

Zij had mazzel, op slag dood.
Hoe het met bestuurder is, geen idee.
Hopelijk is die met de schrik vrij gekomen en geringe schade….

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:23

WA+ is geen overbodige dekking op een autoverzekering.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:25

Anne_GTI schreef:
WA+ is geen overbodige dekking op een autoverzekering.

Ik zit bewust bij een WA+ met wilddekking.

Zou ik ook zonder de wolf doen. Er loopt hier zo veel.

Heb al een haas onder de auto gekregen en laatst bijna een ree. Het is dat ik ze verwachtte en maar 20 reed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 22:29

Vurig betoog Annemieke van Straaten, ze is vanaf ongeveer 1.04.00 aan het woord
Citaat:
Vanmiddag was ik te gast in het programma Blackbx en sprak over de wolf. Vanavond om 21.00 uur is deze uitzending te zien. Ik deel zometeen de link.

NU ONLINE: blckbx Today #402

Van vaccins tot digitale privacy: de strijd om waarheid en vrijheid

Onderzoek autisme en vaccinaties in VS
Zorgwekkende gevolgen ‘rewilding’
Eenzijdige berichtgeving demonstranten
Piratenpartij over verdwijnen digitale vrijheid

Bekijk de nieuwe uitzending van blckbx today met Door Frankema, Annemieke van Straaten, Sid Lukkassen en Matthijs Pontier.

Kijk nu!

https://www.blckbx.tv/binnenland/blckbx ... -september

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten/Blckbx tv
https://www.facebook.com/share/p/1Zha45 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 22:32

Helaas nog steeds geen nieuws over Daisy
Citaat:
Helaas nog steeds geen bericht over Daisy. Ze is nu ruim drie weken spoorloos. We missen haar enorm! We hebben nog steeds hoop dat we haar terug krijgen, al moeten we met pijn in het hart en natte ogen eerlijk toegeven dat die slinkt naarmate de tijd verstrijkt. Maar ze verdient het gewoon dubbel en dwars dat we haar blijven zoeken en dat gebeurt dan ook met volle overtuiging.

Afgelopen weken hebben mensen op alle mogelijke manieren ons een hart onder de riem willen steken. Eén van de manieren waarop dat gedaan is, is het sturen van foto's, sommige recentelijk gemaakt, andere opgediept uit het archief. Zoals bijgaande foto's 'In gedachten' van Peter Koopman en 'Het voorste schaap kijkt of iedereen volgt' van Edwin de Korne. Alle meer dan 30 ingezonden foto's staan op onze website. Allemaal hartelijk dank!

Schaapskudde Epe Heerde
https://www.facebook.com/share/p/15cghi ... tid=wwXIfr

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:36

tienus63 schreef:
Vurig betoog Annemieke van Straaten, ze is vanaf ongeveer 1.04.00 aan het woord
Citaat:
Vanmiddag was ik te gast in het programma Blackbx en sprak over de wolf. Vanavond om 21.00 uur is deze uitzending te zien. Ik deel zometeen de link.

NU ONLINE: blckbx Today #402

Van vaccins tot digitale privacy: de strijd om waarheid en vrijheid

Onderzoek autisme en vaccinaties in VS
Zorgwekkende gevolgen ‘rewilding’
Eenzijdige berichtgeving demonstranten
Piratenpartij over verdwijnen digitale vrijheid

Bekijk de nieuwe uitzending van blckbx today met Door Frankema, Annemieke van Straaten, Sid Lukkassen en Matthijs Pontier.

Kijk nu!

https://www.blckbx.tv/binnenland/blckbx ... -september

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten/Blckbx tv
https://www.facebook.com/share/p/1Zha45 ... tid=wwXIfr

Ze maakt zichzelf echt belachelijk door bij een complotgroepje te gaan zitten. Zo zonde want dan nemen veel mensen je niet echt meer serieus…

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 00:06

Dat is denk ik een van de weinige plekken waar ze wel een podium krijgt. Voor de "gewone" media is ze veel te lastig. Die zien haar als bedreiging doordat ze geframed is als lastig paardenmeisje met een messcherpe smoel. Beetje een kenau misschien wel.

Nou hou ik wel van dwarsliggers maar voor veel mensen is ze best een geduchte tegenstander met een totaal andere onvermurwbare mening. Daar durven veel mensen niet tegenover te gaan zitten. Dus demoniseren ze haar.

Ik ben van mening dat je dwarsliggers nodig hebt om een recht spoor te krijgen anders ontspoort de trein. En ontsporen doet het momenteel overal omdat bij vrijwel iedereen de standpunten op voorhand al vaststaan en niemand nog de moeite neemt om te luisteren naar elkaar.

Ik heb gruwelijk veel respect voor al het werk wat ze doet om doofpotten open te krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:40

Tsja het is ook gewoon een groot complot. Als je ziet hoe eenzijdig de media is, wat er allemaal stil gehouden wordt en wat die geheime agenda van de PvdD is..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:06

Captain schreef:
Tsja het is ook gewoon een groot complot. Als je ziet hoe eenzijdig de media is, wat er allemaal stil gehouden wordt en wat die geheime agenda van de PvdD is..

Dat mag jij vinden maar het grotere publiek denkt dat niet. Dus het is niet strategisch om jezelf in te laten met een complotdenkerskanaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 08:10

Er zit een knop op de tv, zong Doe Maar al.
Dus of je spoelt tot spreker die je wil horen of je kijkt en luistert het niet.
Kan simpel zijn.