Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:45

Benzz schreef:
Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.

Sorry dat ik kom binnenvallen, maar ik ben er achter gekomen dat je makkelijker met boeren kan praten dan met geharde vegetariërs en veganisten.

En nu zeg ik niet dat alle vegetariërs en veganisten zo zijn... Laten we dat voorop stellen.

Ik ken persoonlijk meerdere boeren die met liefde mee gaan in de tijd, maar vanuit gemeenten of zelfs den haag was daar geen ruimte voor.

Ik vraag me af, hoeveel boeren heb jij gesproken?
Wat was je vraag èn je intonatie in het gesprek?

Alsof andere demonstraties niet uit de hand zijn gelopen.
Houd toch op zeg.
Boeren worden in een hoekje getrapt en boerderijen afgenomen.
Er worden regels door hun strot geduwd die kant noch wal slaan.

Als je alleen dat voorbeeld neemt en niet een gesprek uit eerste hand is een correcte discussie met jou niet te voeren helaas.
En heb ik spijt van mijn getypte letters

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:59

Benzz , de groep agrariërs die jij aanhaalt is maar een heel klein deel dat zaken deed die niet door de beugel konden , de groep van Mark, achternaam kwijt. Fervente fvd en pvv aanhanger die ook een nexit wil. Die groep is totaal van pad af. De meeste agrariërs kun je prima hebben en mee discussiëren, woon er midden in .
Eens met de opmerking dat ze de afgelopen decennia van de ene in de andere maatregel vielen. De regering had 30 jaar geleden al in moeten grijpen en door het pappen en nathouden beleid hebben de erfbetreders hun kansen gepakt. Veevoeder fabrikanten. Rabobank, enzenz. De hele club verdiend goudgeld aan de boeren.
Investeer maar jongens , wij lenen , groei groter en de boel wordt wel afgenomen en geëxporteerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:05

Benzz schreef:
Ben jij de demonstraties inclusief de giertank legen voor een stadhuis vergeten Elisa? Bij ministers voor het huis gaan staan. Ben blij dat de grote groep zich daar niet achter schaarde, maar het gebeurt al heel lang dat zodra de politiek een stap wilde zetten er op vrij agressieve manier gedemonstreerd werd.

Daar kijk ik anders naar.
Hetzelfde als de enorme verontwaardiging die jongeren kregen vanwege de acties met de schilderijen en andere grensoverschrijdende acties.

Dus ja het is een agressieve manier van acties. En ja, meestal als mensen daartoe overgaan is er wel wat aan de hand.

Dus ook al ben ik dan ook geschokt, ik hoor wel degelijk nog de boodschap en kan het plaatsen in de context. Mensen doen dit niet zomaar.....

Ik heb het dan niet over bedreiging bij mensen voor de deur staan. Dat is over de grens voor mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:09

Precies dat, het wordt het ze aan alle kanten onmogelijk gemaakt.

Sommige acties gingen te ver, maar de BBB riep deze groep dan ook tot de orde.

Ik vind het alleen maar goed dat ze voor zichzelf op komen. Ze moeten wel want niemand anders doet het.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:25

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.

Pardon...?

Handelingen van de Tweede Kamer, 21 december 2023.
(Ik zal kijken of ik een link kan plaatsen, maar het is openbare en toegankelijke informatie.)

Edit: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 23-2024/28

Bedankt voor deze link!

Het geeft wel aan hoe groot de problemen zijn in de politiek. Iedere partij komt met valide standpunten. Er mist inderdaad iemand of een partij die echt kan inventariseren en een meerdere jaren stappenplan kan maken die op alle punten goed uit valt en waar de gehele politiek achter kan staan.

Zoals beschreven wordt, graag een nieuwe Mansholt die de landbouw gaat hervormen. Met een goed meerderjarig stappenplan, oog voor de details en belangen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:20

maralyn schreef:
Sorry dat ik kom binnenvallen, maar ik ben er achter gekomen dat je makkelijker met boeren kan praten dan met geharde vegetariërs en veganisten.

En nu zeg ik niet dat alle vegetariërs en veganisten zo zijn... Laten we dat voorop stellen.

Met hardliners valt nooit te praten. Of het nou om vegans of boeren gaat. (of om welke politieke of religieuze groepering dan ook).

Het is jammer dat de boeren zich in eerste instantie hebben laten vertegenwoordigen door het grootkapitaal binnen hun branche en een organisatie als Farmer's Defense Force.
Dat heeft de zaak meer kwaad dan goed gedaan.

Overigens vind ik niet dat ze op dit moment gruwelijk behandeld worden; uitkoopregelingen lijken vrij coulant.

Er zijn immers zo veel, vaak kleine, bedrijven die door regelgeving en handelsakkoorden in het kader van de globalisering, kopje onder zijn gegaan zonder enige compensatie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:21

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:
Ben jij de demonstraties inclusief de giertank legen voor een stadhuis vergeten Elisa? Bij ministers voor het huis gaan staan. Ben blij dat de grote groep zich daar niet achter schaarde, maar het gebeurt al heel lang dat zodra de politiek een stap wilde zetten er op vrij agressieve manier gedemonstreerd werd.

Daar kijk ik anders naar.
Hetzelfde als de enorme verontwaardiging die jongeren kregen vanwege de acties met de schilderijen en andere grensoverschrijdende acties.

Dus ja het is een agressieve manier van acties. En ja, meestal als mensen daartoe overgaan is er wel wat aan de hand.

Dus ook al ben ik dan ook geschokt, ik hoor wel degelijk nog de boodschap en kan het plaatsen in de context. Mensen doen dit niet zomaar.....

Ik heb het dan niet over bedreiging bij mensen voor de deur staan. Dat is over de grens voor mij.

Het mensen thuis opzoeken is ook not-done.. daar heeft ook BBB tegen geageerd. De meeste boeren die ik ken staan daar ook totaal niet achter.

Je weet dat FarmersDefenceForce is opgericht door acties vanuit milieu-activisten die mensen thuis opzochten toch?, de boeren wilden zich tegen deze acties verdedigen. Inmiddels zijn ze in mijn ogen wel wat doorgeslagen.

Benz, gister kon je me nog aan een baan helpen, maar nu ben ik te agressief om mee te praten? :') -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:54

Je kunt als consument alles doen wat binnen je macht ligt. Ik vind ook dat je dat moet doen, en het helpt. Maar grote veranderingen bereik je als individu niet. Dat is in de afgelopen 40+ jaar wel gebleken.
Dus heel makkelijk om de mensen die wèl moeite doen, af te rekenen op de desinteresse en het gemak van de rest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:16

Andermaal uit dezelfde discussie in de Tweede Kamer.
(https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 23-2024/28)
Aan het woord "boeman" Tjeerd de Groot.

En als we het hebben over polarisatie: het is de man die bekend staat om zijn voorstel om de veestapel te verkleinen.
Dat benoemt hij indirect.

Please note de context:
"In de jaren negentig had ik de eer om een gesprek te hebben met Sicco Mansholt bij hem thuis. Sicco Mansholt is de architect van het landbouwbeleid, zoals we dat nu kennen, met heel veel input van veevoer, waar we ook vruchtbare grond voor gebruiken, en een heel intensieve landbouw. Hij was toen al een beetje in zijn oudere dagen en zag de nadelen van het huidige systeem al in.

Een tijd later, op 17 januari 2017, had ik een gesprek met professor Imke de Boer. Zij legde mij uit dat op het moment dat je heel veel vruchtbare grond gebruikt om diervoeder te telen en dat dan geeft aan een dier, dat eigenlijk heel inefficiënt is. Want een dier heeft altijd een paar kilo plantaardig eiwit nodig voor een kilo dierlijk eiwit. Ze vertelde ook dat het onmogelijk is om 10 miljard mensen te voeden met het landbouwsysteem zoals we dat nu hebben. Toen dacht ik: goh, daar kunnen we geld mee verdienen, want als we het anders gaan doen dan de buren, dan is dat markt. Dan schoeien we de landbouw op een nieuwe leest en hoeven we het ook niet over derogatie en andere zaken te hebben.

De minister ging aan de slag met de kringlooplandbouw. Dat was eerst Carola Schouten en daarna deze minister. Hij ging ook aan de slag met een landbouwakkoord. Dat klapte helaas. Toen dacht ik in de verkiezingstijd: nou, laat ik het dan zelf maar proberen. Toen heb ik de deelnemers aan het landbouwakkoord uitgenodigd om eens verder te praten. Dat gesprek zou niet gaan over de inhoud van de kringlooplandbouw, want daar is al overeenstemming over, maar over de economie. Want we weten inmiddels ook dat als gevolg van de landbouw die wij hebben, ieder jaar ongeveer 6 tot 7 miljard euro schade ontstaat aan onze omgeving. En dan heb ik het nog niet eens over de regelellende bij boeren.

De vraag die met de vertegenwoordigers van de retail en de verwerkende industrie op tafel lag, was eigenlijk: hoe ga je de economie zo organiseren dat die boer weer een toekomst heeft? Dat is een heel moeilijke vraag. Ons voorstel is eigenlijk heel simpel: als je nou een deel van die schade in rekening brengt bij de verwerkende industrie, tenzij ze echt overgaan op die kringlooplandbouw, en je gebruikt de opbrengst van die heffing om boeren te helpen om om te schakelen, dan kom je uiteindelijk tot een verwerkende industrie die met een minder intensieve productie gewoon meer geld verdient. Meer geld voor boeren. En er zijn natuurlijk ook bedrijven zoals Avebe, die gewoon al hebben laten zien dat dat ook kan. Natuurlijk is dat allemaal niet zo makkelijk. Zeker in Europees verband is dat niet zo makkelijk, want je kunt eigenlijk geen inhoudelijke voorwaarden stellen aan de verwerkende industrie. Maar dit is wel de discussie die de formerende partijen zouden moeten voeren; niet zozeer over de inhoud van de landbouw, want daar zijn we het allemaal wel over eens, maar wel over de wijze waarop je de economie gaat organiseren."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:36

Nikass schreef:
Je kunt als consument alles doen wat binnen je macht ligt. Ik vind ook dat je dat moet doen, en het helpt. Maar grote veranderingen bereik je als individu niet. Dat is in de afgelopen 40+ jaar wel gebleken.
Dus heel makkelijk om de mensen die wèl moeite doen, af te rekenen op de desinteresse en het gemak van de rest.

Wat is “de consument” de afgelopen 40 jaar anders gaan doen dan?

“De wereldwijde vleesconsumptie stijgt. Zoals blijkt uit figuur 2.1, is tussen 1970 en 2010 de wereldwijde vleesproductie voor consumptie verdrievoudigd. Pluimveevlees is de grootste stijger: de productie is tussen 1970 en 2010 meer dan verzesvoudigd (FAOSTAT, 2010).”

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:00

Ik spreek voor mezelf en de mensen die ik ken. (dat zouden meer mensen moeten doen)

Ik heb het over het individu. Was je misschien niet opgevallen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:13

zolang er vraag is blijft er aanbod.
Ik heb niet zo veel les in economie gehad op school, maar deze regel is mij bijgebleven.

Ik blijf het stuitend vinden dat er hier vaak gesproken wordt over dierenleed. Terwijl ik echt zeker weet dat onze dieren NIET lijden. Ze hebben een goed leven, krijgen goed voer, worden met veel liefde en aandacht verzorgd. Dus al hier dan steeds wordt gesproken over geen zuivel of vlees eten vanwege het dierenleed dan vind ik dat niet terecht. En ik spreek ook over mijzelf als individu (en over vele collega's met mij)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:19

Nikass schreef:
Ik spreek voor mezelf en de mensen die ik ken. (dat zouden meer mensen moeten doen)

Ik heb het over het individu. Was je misschien niet opgevallen.

Als meerdere individuen bepaalde keuzes maken gaat het natuurlijk wel invloed hebben.

Als 1 boer tegen beleid/het systeem ingaat zet dat ook geen zoden aan de dijk.

Er moet aan alle kanten iets gebeuren. Het systeem, de boeren, maar ook zeker bij de consument. Er is ontzettend veel vraag naar zuivel en vlees. Als die vraag daalt (doordat heel veel individuen minder gaan consumeren) verandert er zeker wel wat.

Niemand rekent hier anderen af. In tegendeel. Het is echter een feit dat de consument invloed heeft op beleid en systeem. Je kan heel hard roepen dat alles anders moet, maar dat is een beetje hypocriet als je ondertussen volop consumeert. Daar ging het hier over. De vraag naar wat iemand dan consumeert geldt meer als spiegel, dan als afrekenen. Heel veel mensen hebben hun mond vol over van alles, maar willen zelf vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Nu zeg ik niet dat dit voor jou geldt (noch heeft iemand anders hier dat volgens mij gedaan) maar ik snap dat de vraag kwam, zeker ook omdat jij héél stellig bent over boeren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:25

juval schreef:
zolang er vraag is blijft er aanbod.
Ik heb niet zo veel les in economie gehad op school, maar deze regel is mij bijgebleven.

Tuurlijk. Maar producenten hebben ook verantwoordelijkheden en worden gestuurd door beleid. Iedereen een steentje bijdragen. Iedereen heeft steken laten vallen hier.

(Algemeen) Zullen we stoppen met wijzen? Het slaat een discussie best wel dood. Snap dat er wat aan vooraf is gegaan maar zou leuker zijn als we bij de feiten kunnen blijven. De geschiedenis is best interessant van dit beleid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:27

Juval dat hou je altijd die verschillen in opvattingen. En als consumenten andere keuzes gaan maken dan gaat de boer mee, kan niet anders

Ik geloof zonder meer dat de melk koeien gelukkig zijn bij jullie. Ze weten natuurlijk ook niet beter.

Alleen zie ik liever een ander leven voor de dames ipv alles in het leven is geroepen opdat ze een optimale melkmachine zullen zijn. Dat mag ik vinden.

Met vlees idem dito. We hebben dit jaar een keer 5kg vlees gekocht van een Limousin koe om de hoek. De boeren zoon die op het bedrijf van zijn ouders vertelde dat de koe gedood is met 8 jaar en haar hele leven daar had gewoond. Ik vind dat belangrijke info en een acceptabel leven en leeftijd.

Een kleine voedselketen. Weinig vervoer. Buitenleven als koe in de kudde. Het was volgens mijn zoon, slager, een ongelooflijk goed stuk vlees.

Ik vind dat belangrijk, en kies al mijn voedsel zeer kritisch of verbouw het zelf. In die keuze vind ik minder minder consumeren belangrijk, idem gezonder voor onszelf en de aarde plus dierenleven dat zo natuurlijk mogelijk is, erg belangrijk.

Met melk is dat gewoon lastiger om al die ideeën van mij samen te brengen. Dus laat ik dat product vallen.
Zelfs op een biologisch melkveebedrijf zag ik dat de kalfjes vrij snel na de geboorte werden weggehaald. Ok de moeder zal wel niet beter weten, maar ik vind het niet fijn. Ook al begrijp ik dat zonder kalf geen melk meer wordt aangemaakt.

Dus maak ik die keuze om geen melk te drinken en weinig kaas te eten. Dat is een persoonlijke keuze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:38

Pien, in NL is er tegenwoordig kalverliefde-melk! De kalveren op de boerderijen die die melk leveren, blijven wel langer bij de koe. Ik vind het voor mijzelf een uitkomst. Vlees hoef ik niet maar zuivel vind ik lastig want erg lekker en daarnaast mis ik wat stukken darm waardoor ik plantaardig niet zo goed kan verteren.

De rest van de familie eet wel vlees en dus staat er morgen verantwoord vlees, van een zelfslachtende slager, voor hen op het menu.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:47

Kijk, daar zie je al dat de consument mee bepaalt wat de boer produceert. Mooi initiatief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:25

maralyn schreef:
Benzz schreef:
Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.

Ik ken persoonlijk meerdere boeren die met liefde mee gaan in de tijd, maar vanuit gemeenten of zelfs den haag was daar geen ruimte voor.

Ik vraag me af, hoeveel boeren heb jij gesproken?
Wat was je vraag èn je intonatie in het gesprek?

Alsof andere demonstraties niet uit de hand zijn gelopen.
Houd toch op zeg.
Boeren worden in een hoekje getrapt en boerderijen afgenomen.
Er worden regels door hun strot geduwd die kant noch wal slaan.

Als je alleen dat voorbeeld neemt en niet een gesprek uit eerste hand is een correcte discussie met jou niet te voeren helaas.
En heb ik spijt van mijn getypte letters

Ook ik denk dat een groot probleem in de politiek is, dat er niet voldoende wordt gesproken en geluisterd naar degenen die ergens midden in zitten. Met alle nare gevolgen van dien. En in het geval van de boeren is de BBB in dat politieke gat gesprongen.

Veel regels worden van bovenaf, zonder gedegen onderzoek, zonder voldoende vooruit te kijken opgelegd. En ik denk dat de beste oplossingen niet te vinden zijn bij een onderzoekbureau of andere experts, maar bij de ervaringsdeskundige.

Dus probleem bij de boer? Ga met de boer ingesprek wat moet veranderen en haalbaar is en ga daar ook daadwerkelijk mee aan de slag. Idem in de zorg, ga met de verpleging in gesprek waar de knelpunten zitten. Zo ook in het onderwijs, woningbouw, enz., enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:29

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:35

Hier kopen we ook alleen nog maar kalverliefde melk, als we melk nodig hebben. Vlees, kaas, allemaal biologisch. De vriezer ligt vol met groenten uit eigen tuin. Ik vind inderdaad dat ik zelf als consument ook een verantwoordelijkheid heb. Zelfs de cappuccino die ik net in het winkelcentrum heb gekocht wordt gemaakt met biologische melk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:43

Er wordt hier ook continue gesproken over de impact die vleesproductie heeft op het milieu, maar dit geldt ook zeker voor veel andere voedingsmiddelen, waar veel minder aandacht aan wordt besteed. Bijvoorbeeld koffie en thee, cacao, diverse soorten olie, pinda, bananen, citrusvruchten en rijst. Eigenlijk alles wat van 'ver' moet komen. Dus als je echt milieubewust bezig wilt zijn, dan moet je ook zeker de rest van je voedingspatroon eens onder de loep nemen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:50

ik begrijp iets niet, waarom is dan dat kalverliefde concept zo geweldig?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:03

Citaat:
Met alle nare gevolgen van dien. En in het geval van de boeren is de BBB in dat politieke gat gesprongen.

Veel regels worden van bovenaf, zonder gedegen onderzoek, zonder voldoende vooruit te kijken opgelegd. En ik denk dat de beste oplossingen niet te vinden zijn bij een onderzoekbureau of andere experts, maar bij de ervaringsdeskundige.

Dus probleem bij de boer? Ga met de boer ingesprek wat moet veranderen en haalbaar is en ga daar ook daadwerkelijk mee aan de slag. Idem in de zorg, ga met de verpleging in gesprek waar de knelpunten zitten. Zo ook in het onderwijs, woningbouw, enz., enz.

De BBB is in een ander gat gesprongen.

Dat vond ik onthullend in het gesprek van Pierik (BBB) met Ouwehand.

De BBB wil door met 'innovatie'
dwz: fabrikanten worden rijk, de boer blijft 80 uur werken voor een hongerloontje.
... en als de innovatie alleen maar geld kost?
Dan zegt Pierik dat het om ondernemerschap gaat.

Naar mijn idee kom je dan niet op voor de boeren, maar voor de fabrikanten die rijk worden van de huidige stand van zaken.

Terwijl Tj. de Groot hwt heeft over het voeden van dadelijk 10 miljard mensen, dat dat niet gaat op de beroerde Nederlandse bodem,
(de huidige kwaliteit is om te huilen, maar er kan in principe uitstekend op geboerd worden)
maar dat er met aanpassingen
veel geld te verdienen valt voor de agrarische sector.

Waarom is De Groot zo'n boeman geworden?
(Of: wie heeft hem zo neergezet, en waarom?)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:24

Kinke schreef:
ik begrijp iets niet, waarom is dan dat kalverliefde concept zo geweldig?

Waarom niet? Alles wat er voor kan zorgen dat een kalf in ieder geval kan zogen en natuurlijk gedrag kan aanleren is winst, ook voor de boer .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:24

Janneke2 schreef:
Citaat:
Met alle nare gevolgen van dien. En in het geval van de boeren is de BBB in dat politieke gat gesprongen.

De BBB is in een ander gat gesprongen.

Dat vond ik onthullend in het gesprek van Pierik (BBB) met Ouwehand.

De BBB wil door met 'innovatie'
dwz: fabrikanten worden rijk, de boer blijft 80 uur werken voor een hongerloontje.
... en als de innovatie alleen maar geld kost?
Dan zegt Pierik dat het om ondernemerschap gaat.

Naar mijn idee kom je dan niet op voor de boeren, maar voor de fabrikanten die rijk worden van de huidige stand van zaken.

Terwijl Tj. de Groot hwt heeft over het voeden van dadelijk 10 miljard mensen, dat dat niet gaat op de beroerde Nederlandse bodem,
(de huidige kwaliteit is om te huilen, maar er kan in principe uitstekend op geboerd worden)
maar dat er met aanpassingen
veel geld te verdienen valt voor de agrarische sector.

Waarom is De Groot zo'n boeman geworden?
(Of: wie heeft hem zo neergezet, en waarom?)

Mwa, ik vermoed dat de meeste boeren op de BBB gestemd hebben omdat ze het gevoel hadden dat de BBB hun zorgen serieus neemt, er naar hen geluisterd wordt. (precies die ene regel uit mijn post die jij niet quote? ) En dat ze geen BBB gestemd hebben om de reden die jij hierboven aangeeft... :)

In hoeverre de BBB aan hun beloftes kan voldoen of echt positieve invloed zal gaan uitoefenen op de positie van boeren in Nederland, dat is natuurlijk maar afwachten.
Laatst bijgewerkt door journee op 24-12-23 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt