Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:32

Electra63 schreef:
https://decorrespondent.nl/16112/wegkij ... 49d786cb43

Dit is wel een toegankelijke column :D.
Helaas heb ik dit weekeind Thijs niet gezien, waar Rinske te gast was.

Ik wel, en het is het terugkijken waard :D

Ze sloeg ze nog net letterlijk om de oren met feiten :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:05

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
https://decorrespondent.nl/16112/wegkij ... 49d786cb43

Dit is wel een toegankelijke column :D.
Helaas heb ik dit weekeind Thijs niet gezien, waar Rinske te gast was.

Ik wel, en het is het terugkijken waard :D

Ze sloeg ze nog net letterlijk om de oren met feiten :D

Ja, ik zag stukjes voorbij komen met Knevel :D

Veronica2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:29

Nou, ik heb niet per sé toegankelijkheid nodig, ik dacht meer aan anderen. Dan denk ik ook dat wie iets schrijft in het openbaar, daar ook bij stil hoort te staan. Het bepaalt mede wie je ermee bereikt en wie niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:59

Veronica2 schreef:
Nou, ik heb niet per sé toegankelijkheid nodig, ik dacht meer aan anderen. Dan denk ik ook dat wie iets schrijft in het openbaar, daar ook bij stil hoort te staan. Het bepaalt mede wie je ermee bereikt en wie niet.

Maar Benali is een schrijver, geen entertainer of ex-sporter die een column schrijft over wat hij deze week heeft gezien of gehoord.
Hij is emotioneel betrokken bij dit onderwerp, dat maakt het lastig, denk ik.

De pro-Israel-aanhangers van bijvoorbeeld Wilders, lezen hem waarschijnlijk toch niet en zullen ook door hem niet van mening veranderen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:49

Waarschijnlijk lezen de mensen die Benali kennen en lezen, ook wel eens iets anders :D.

Overigens ben ik ook benieuwd wat er gaat gebeuren met de oproep van Caspar Veldkamp en wat dan de uitkomst gaat zijn. Daarbij hoop ik dat het snel gaat en niet een eindeloze toestand die niks oplevert.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 06:06

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:07

Ja, heb het al gezien!

Toch bijzonder dat er (christelijke) partijen zijn, die tegen humanitaire hulp stemmen.

Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:04

Ik snap dat ook niet....tenzij je Palestijnen ontmenselijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:37

Er is een website die ook de motivatie van de stem laat zien, ik kan die niet meer vinden. Iemand?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:36

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:09

Dank je, maar het was kort en bondig. Met het uiterlijk van je eerder geplaatste screenshot. Maar dan kon je doorklikken naar de motivering van de partijstandpunten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:24

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:08

Hmm... Ja een misselijke regering. Ik weet niet of je het nu meteen een misselijk volk moet noemen?

Ik noem de Russen ook geen misselijk volk omdat ze een kl**tzak als president hebben. En het Palestijnse volk is ook geen misselijk volk omdat Hamas het daar voor het zeggen heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:45

Dit verwacht je van dictators, maar niet van een democratische regering.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:56

Tja, de regering Trump is ook democratisch gekozen. En dichter bij huis de PVV ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:38

mysa schreef:
Tja, de regering Trump is ook democratisch gekozen. En dichter bij huis de PVV ook.

Klopt, nooit gedacht, dat democratie zo misbruikt kan worden en onze rechten (en plichten) te grabbel wordt gegooid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:51

Wel in het Duits, maar zeer interessant over een arts in Gaza. Er wordt ook gezegd dat journalisten dus niet zomaar toegelaten worden, oftewel, ze mogen niet alles schrijven. En Israel blokkeert dus alles, dus ook medicijnen mogen niet naar Gaza.

https://www.youtube.com/watch?v=XOA9MPbsEnE

Wat ik me verder afvraag, hoe is het in de andere Palestijnse gebieden nu? Ik ben in 2020 in Bethlehem geweest en heb daar hele mooie gesprekken gehad met de lokale bevolking, dus de mensen die niet zo over de grens konden naar Israel. En die muurschilderingen daar, die maakten indruk. 1 daarvan heb ik helaas niet kunnen fotograferen, maar er stond 'welcome in the world largest prison'. Daar viel mijn oog elke keer op als we met de bus daar langs kwamen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:34

@Germie, ik dacht dat er al meer dan een jaar geen journalisten meer toegelaten werden in Gaza? Onze Belgische Rudi Vranckx vertelde dat in ieder geval. Hij probeerde "embedded" binnen te kunnen, dus mee met het leger, maar kreeg te horen: "Hoe weten we dat je zal schrijven wat wij willen dat je schrijft?"

De andere gebieden zijn ook vreselijk: kolonistengeweld in de West Bank, ze nemen zelfs het leger over, gaan heel erg driest tewerk. Ik denk dat ik gezien heb dat Ben Gvir tijdens Jeruzalem-dag ook de Al Aqsa moskee weer onteerd heeft met zijn vuile voeten, en in Oost-Jeruzalem worden veel mensen onteigend, sommigen breken zelfs hun eigen huis af omdat ze anders de afbraakkosten moeten betalen.
Dus het ziet er overal even slecht uit voor de Palestijnen.

Behalve onze Palestijnen in Brussel, die lijken eindelijk hun slag thuis gehaald hebben: hun dagelijkse spontane samenkomsten om 19u aan de Beurs in Brussel werden de laatste tijd op zwaar politiegeweld onthaald. Zaterdag was ik erbij en heb ik voor het eerst de smaak van pepperspray geproefd.

Gisteren en vandaag was het anders: de trappen van de Beurs waren geen verboden terrein meer, maar stonden afgeladen vol, en er was geen politie te bespeuren. Was het de open brief van de jazzmuzikante die zaterdag optrad, die verontwaardigd was over de censuur en het politiegeweld? (ze wou twee manifestanten op het podium maar werd bedreigd door de organisatoren). Was het de geweldloze strijdvaardigheid en standvastigheid van onze Palestina-demonstranten, of de onderlinge solidariteit waarmee iedereen elkaar beschermde, zodat de politie het niet waagde de kopstukken op te pakken? Had de publieke opinie zich tegen politie en gemeente gekeerd, of had men - eindelijk - ingezien dat vredesbetogers geen gevaar betekenen? Wie zal het zeggen?

Imagine... Beeld je een wereld in waarin dit de norm wordt. Dat burgers samen druk zetten waar de politiek te traag of te laks voor is. Stel je voor dat niemand opgeeft te strijden voor gerechtigheid, dat iedereen voor elkaar in de bres springt, elkaar verdedigt en steunt, hoe mooi en veilig zou de wereld dan niet zijn, zelfs zonder blauw op straat? Is dat niet de wereld waar we van dromen? Al is het nog maar een begin, schrijven we hier niet een beetje geschiedenis? Ik hoop het zo. Ik ben trots op hen... of op ons, want ik ben één van hen. <3

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:32

Nieuw Amerikaans vredesplan voor Gaza, voorlopig nog in beraad gehouden door Hamas omdat er te weinig garanties zijn voor een einde van de oorlog.

https://archive.is/fjqD4

De huidige "hulporganisatie" is trouwens een pion van de Israëlische regering, en wordt volgens mij enkel gebruikt om hun vijanden op te sporen en uit te schakelen, of om de verdeling juist uit de hand te doen lopen, en zo plunderingen en een burgeroorlog te veroorzaken, scenario zoals in Irak (is toch de mening van een FB vriend ter plaatse).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:23

|( de aanval van Israel op de op hulpgoederen wachtende mensen, hoe wreed kun je zijn. Inschieten op mensen die eten van je willen op de plek waar jij als land verplicht om heen te gaan en vervolgens executeer je een groot deel van de wachtende menigte. |( Want ze zouden te veel bij elkaar staan. -O-

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... delijkheid

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:17

Heel die hulpverdelingsorganisaties is opgezet spel. Dat zijn Amerikaanse militairen die daar zogenaamd voedsel moeten verdelen, maar gewoon Israël helpen met hun genocide. -:(-

Intussen is Greta Thunberg met nog enkele andere activisten onderweg met zeilschip Madleen, om te proberen de barrière te doorbreken. En heel binnenkort vertrekt ook de March to Gaza, die vanuit Egypte naar Rafah zal marcheren en gaat kamperen aan de grens en zo geweldloos druk gaat zetten. Ik vind deze solidariteit schitterend in deze egoïstische tijden.

Ik hoor trouwens dat jullie - net als wij - op 15 juni nogmaals de rode lijn trekken. Hopelijk is de opkomst dit keer weer massaal.

En een uitgelekt rapport geeft aan dat de EU al sinds november 24 Israël beschuldigt van oorlogsmisdaden, maar er niet naar handelt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/04 ... Jfxo9gO60Q

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:25

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:27

Je kan veel (of alle?) mensen die op de boot meevaren volgen via de socials.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:15

Ja, ze raden idd ook aan massaal te delen op social media, zo zijn ze wat extra beschermd als ze wat meer onder de radar liggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:19

Wel spannend wat er gaat gebeuren met de boot bij Gaza. Ze zijn er bijna.