Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 01:50

Electra63 schreef:
https://twitter.com/bramdouwes/status/1 ... R2alQ&s=19

Hier kan ik echt om huilen en niet van slapen.
Wat ontzettend triest.

Ik hoop stiekem nog dat de ouders een stuk verderop lopen en het jongetje huilt omdat hij geen zin meer heeft om verder te lopen en de ouders er even zat van waren ( als voorbeeld hier een kind in de winkel wat huilend op de vloer gaat liggen en geen stap meer zet) maar ik ben heel erg bang dat dat een valse illusie is ;(

Hopelijk vangt een ander gezin dit jongetje op en nemen ze hem mee. Zou haast er zelf al heen rijden wat ongelooflijk zielig

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 05:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 07:31

Interessante op-ed gepubliceerd door MSNBC. Interessant omdat MSNBC (samen met CNN) normaal gesproken een spreekbuis is voor het eigenbelang van Washington, maar nu eens eerlijk bericht in plaats van de "ultra simplistische Hollywood-esqe verhaal van een gemene enge Putin die op een dag besloot om met geweld een buurland binnen te vallen en de bevolking uit te moorden". Ja, dat zelfde stuk propaganda dat hier in het begin van dit topic ook rond ging.

Afbeelding
https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opi ... e-n1290831

De belangrijkste stukken:

Citaat:
But according to a line of widely overlooked scholarship, forgotten warnings from Western statesmen and interviews with several experts — including high-level former government officials who oversaw Russia strategy for decades — this narrative [of the invasion could not have been prevented] is wrong.

Many of these analysts argue that the U.S. erred in its efforts to prevent the breakout of war by refusing to offer to retract support for Ukraine to one day join NATO or substantially reconsider its terms of entry.

Citaat:
The fact that the NATO status question was not put on the table as Putin signaled that he was serious about an invasion — so plainly that the U.S. government was spelling it out with day-by-day updates — was an error, and potentially a catastrophic one.

Citaat:
The West didn't want to set limits on NATO's enlargement and influence or lose face. So what it did was gamble.

Citaat:
George Kennan, the living legend who had fathered America’s policy of containment against the Soviet Union, called NATO expansion “a strategic blunder of potentially epic proportions.” Thomas Friedman, America’s most prominent foreign policy columnist, declared it the “most ill-conceived project of the post-Cold War era.” Daniel Patrick Moynihan, widely considered the most erudite member of the US Senate, warned, “We have no idea what we’re getting into.” John Lewis Gaddis, the dean of America’s Cold War historians, noted that, “historians—normally so contentious—are in uncharacteristic agreement: with remarkably few exceptions, they see NATO enlargement as ill-conceived, ill-timed, and above all ill-suited to the realities of the post-Cold War world.”

Citaat:
The issue that Russia saw in NATO was not just an expanding military alliance, but one that had shifted gears to transforming and proactively intervening in global affairs. After the end of the Cold War, NATO’s raison d’être no longer existed, but instead of disbanding, its mission shifted to democracy promotion. The carrot of membership in NATO was used to encourage countries to adopt liberalization and good governance and align with U.S. political, economic and military interests.

Of particular concern to the Russians have been NATO’s operations outside of NATO countries. The Russians were shocked by NATO’s bombing campaign in Yugoslavia, where NATO not only intervened in the affairs of a non-NATO country, but took sides against the Serbs, allies of the Russians, and did so without United Nations Security Council approval. NATO has also been involved in regime change and nation-building projects in places like Libya and Afghanistan.

Citaat:
Russia has grown concerned again about Ukraine for a number of reasons. Analysts like Lieven and Beebe point out that Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has taken a number of sharp measures to eradicate Russian influence in Ukraine recently by doing things like banning the use of Russian language in schools and state institutions, shutting down Kremlin-linked television stations and arresting some of the most prominent Russo-sympathetic leaders in the country — all while cooperating on the ground with NATO. Russia read this as a sign that Kyiv was throwing its lot in with the U.S. and the prospect of an agreement ensuring autonomy for the separatist-held Donbas region, crucial to Russia’s plan to thwart Ukraine’s NATO entry, might be dead.

Natuurlijk raad ik je aan het volledige artikel te lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:14

bigone schreef:
Goed nieuws, nog even volhouden:
https://nos.nl/l/2420264

Gisteren in nieuwsuur vanuit een man uit het leger, gaat het wel goed voor Rusland alleen duurt het langer, iets dat Poetin niet verwacht had.
Was een interessante uitleg en Bigone jouw nieuws hoor ik liever. De verwachting is dat dit lang gaat duren.

Enzino, ik vind het vooral heel vreemd dat er mensen zijn die vinden dat zij de houding en keuzes van een zelfstandig democratisch souverein land kunnen bekritiseren. Het is eigenlijk heel raar dat wij het normaal vinden dat zowel de VS, met het westen als Rusland denken voor een land keuzes te kunnen maken.
Het ging nl beter en beter in Oekraïne de laatste 8 jaar en Rusland heeft dit land weer terug gezet. Dit wat nu gebeurt is zo afschrikkend dat ze gelijk hadden om proberen losser te komen van Rusland.
Oekraïne zocht zelf de aansluiting met het westen en dat was en is hun goed recht. De Krim in 2014 is ook niet zo'n fraai voorbeeld. Dank je de koekoek dat Ukraine bij het westen wil horen.

Geen één land heeft zoveel expansie drift als Rusland de laatste 10 jaar in Europa. De rest wil met rust gelaten worden en in democratie verder leven.
Fijn die Navo..... ipv kritiek dat de Navo geen rol had etc vanuit dit artikel.
Of anders gezegd, ik vind dit artikel een heel fout signaal richting Poetin geven die zeker hier de bevestiging en gelijk uit zal halen dat zijn invasie gerechtvaardigd is. Tevens vind ik het een trap na richting Oekraïne die zo dapper vechten zoals David tegen Goliath. Dus vanuit veel lagen vind ik het een fout artikel want het is geschreven vanuit de gedachte dat Rusland gelijk heeft door hun cultuur en invloed op te dringen in de naburige landen. Ik blijf het zoen als landje pik van een despoot.
Mede denk ik, met de wijsheid van nu, had het westen wellicht feller toen in 2014 moeten reageren.
Er vindt een genocide plaats in de Oekraïne met ook als doel de identiteit van Oekraïne uit te schakelen. Een totale ontkenning van het hele volk en land dus door Rusland. Niet ok vind ik dus dit artikel.

kiki1976

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:51

Met je eens Pien_2010 maar ergens snap ik het wel.
Ondanks dat de Oekraïne er zelf om gevraagd heeft om aan te mogen sluiten bij de NAVO ipv dat de NAVO het heeft voorgesteld. Er waren wel afspraken gemaakt natuurlijk. Dan had de NAVO gelijk nee moeten zeggen.
En het was toch idd al bekend wat alle voorwaardes waren en dat het jaren zou duren voordat de Oekraïne daar aan kon voldoen. Vind het stuk nogal de schuld geven aan enkel de NAVO.

Want niets maar dan ook niets kan deze horror daden goedpraten. Zoveel onschuldige mensen die hiervan de dupe zijn. Niet in alleen in de Oekraïne maar ook in Rusland zelf.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:08

Helemaal eens met pien_2010!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:24

Helemaal mee oneens pien_2010.

Leuk je gevoelens, maar die spelen helaas niet mee in internationale politiek.
Het lijkt me juist belangrijk om te begrijpen hoe het zover heeft kunnen komen zodat het ook weer gestopt kan worden en voorkomen kan worden in de toekomst. Door simpelweg je ogen dicht te doen door het aandeel van de NAVO in deze uitkomst te bagatelliseren veranderd er niets.

Het "spelletje" gaat trouwens ook gewoon door, Biden heeft nu een groep afgevaardigden naar Venezuela gestuurd om haar olie import veilig te stellen. Gelukkig is Maduro zo'n vriendelijk man zonder problemen omtrent mensenrechten in zijn land. En ze staan op het punt een nucleaire deal te sluiten met Iran, wat ook al zo'n gezellig land is dat toevallig een hoop olie en gas heeft. Maar ja, oogjes dicht en dan kunnen we over 5-10 jaar verontwaardigd reageren als het daar helemaal fout gaat. Want ja, dat zagen we niet aankomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:32

Voor mij toch een bewijs dat de opvang van vluchtelingen een taak voor de overheid is en niet door jan en alleman gedaan moet worden.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nederlan ... se-vrouwen

Maar goed, het COA en versneld opschapen is zo of zo al een lastige combinatie. Zeker nu de aantallen zo gigantisch zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

Loretta schreef:
Voor mij toch een bewijs dat de opvang van vluchtelingen een taak voor de overheid is en niet door jan en alleman gedaan moet worden.

Maar goed, het COA en versneld opschapen is zo of zo al een lastige combinatie. Zeker nu de aantallen zo gigantisch zijn.

Jezus :\.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

Loretta schreef:

Jeetje dan heb je echt wel een kronkel in je hoofd zeg. Dat verzin je toch niet 8)7
Ben je dan echt zo wanhopig dat je zulke verzoeken gaat sturen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:38

Zulke mannen zou je het liefste onverdoofd willen castreren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:41

Loretta schreef:
Zulke mannen zou je het liefste onverdoofd willen castreren.

Met een bot mes

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:41

Maar echt. Hoe ziek ben je dan, azen op vrouwen die vluchten voor hun leven :\.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 09:44

Meteen vanaf het begin liepen er al mensenhandelaars rond de grenzen bij de Orkraine om danwel vrouwen en kinderen op te pikken voor de prostitutie danwel voor veel geld mensen illegaal en gevaarlijk te transporteren.
Het was voor mij (helaas) in iedergeval geen verrassing. Die zien gewoon handelswaar, geen mensen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:48

En probeer als vluchteling die de taal van het land niet spreekt en de systemen niet kent maar eens uit te vissen welk aanbod betrouwbaar is en welk niet. Of hulp te vinden als je al in zo'n slechte situatie bent beland. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:49

Sizzle schreef:
Meteen vanaf het begin liepen er al mensenhandelaars rond de grenzen bij de Orkraine om danwel vrouwen en kinderen op te pikken voor de prostitutie danwel voor veel geld mensen illegaal en gevaarlijk te transporteren.
Het was voor mij (helaas) in iedergeval geen verrassing. Die zien gewoon handelswaar, geen mensen.

Toen die massale opvang bij mensen thuis begon was mijn eerste gedachte wat voor criminelen gaan hier allemaal gebruik van maken. Mensen die dit organiseren hebben een heel groot hart. Zijn hele goede mensen. Maar daardoor misschien ook weer naief.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:49

The General Staff of the Armed Forces of Ukraine reports that the enemy has regrouped to organize an assault on Kyiv. They plan to send the most combat-ready units of the Russian army, as well as the Wagner group and Kadyrovites to the capital.

De generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne meldt dat de vijand zich heeft gehergroepeerd om een ​​aanval op Kyiv te organiseren. Ze zijn van plan om de meest gevechtsklare eenheden van het Russische leger, evenals de Wagner-groep en #Kadyrovites naar de hoofdstad te sturen.

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... 23NfA&s=19

Wagner groep:

De Wagner Group, ook bekend als PMC Wagner, ChVK Wagner, of CHVK Vagner, is een Russische paramilitaire organisatie. Ze wordt soms omschreven als een privémilitie (of een privé-agentschap voor militaire contracten), die diensten zou geleverd hebben in verschillende conflicten, waaronder de Syrische Burgeroorlog aan de kant van de Syrische regering. Van 2014 tot 2015 zou de organisatie ook hulp gegeven hebben aan de separatisten in de Oorlog in Oost-Oekraïne.

Kadyrovtsky:

De naam Kadyrovtsy (Russisch: Кадыровцы) wordt gebruikt door de bevolking van Tsjetsjenië en door de leden van de groep zelf voor leden van de voormalige zogenoemde "Veiligheidsdienst van de president van de Tsjetsjeense Republiek". Deze groep wordt nu meer gevreesd door de lokale Tsjetsjeense bevolking, dan de lokale federale veiligheidsdiensten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:50

Nou idd echt diep triest!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Bron NOS
Citaat:
Rusland dreigt met het stoppen van gas via de Nord Stream 1-pijpleiding
Voor het eerst sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft Rusland met de mogelijkheid gedreigd de gasleveranties via de Nord Stream 1 te stoppen. De Russische vicepremier Alexander Novak uitte het dreigement in een verklaring voor de Russische staatstelevisie.

Via de Nord Stream1-pijpleiding wordt Russisch gas naar Duitsland vervoerd. Eerder besloot Duitsland een andere pijpleiding naar Rusland, de Nord Stream-2, voorlopig niet in gebruik te nemen vanwege de oorlog in Oekraïne.

"In verband met de ongefundeerde beschuldigingen tegen Rusland over de energiecrisis in Europa en de instelling van een ban op de Nord Stream 2, hebben we ieder recht om een soortgelijk besluit te nemen en een embargo af te kondigen op het pompen van gas door de Nord Stream 1-pijpleiding", zei Novak in de verklaring.

Hij voegde eraan toe dat de regering "tot dusver zo'n beslissing niet neemt".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:52

kiki1976 schreef:
Nou idd echt diep triest!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Bron NOS
Citaat:
Rusland dreigt met het stoppen van gas via de Nord Stream 1-pijpleiding
Voor het eerst sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft Rusland met de mogelijkheid gedreigd de gasleveranties via de Nord Stream 1 te stoppen. De Russische vicepremier Alexander Novak uitte het dreigement in een verklaring voor de Russische staatstelevisie.

Via de Nord Stream1-pijpleiding wordt Russisch gas naar Duitsland vervoerd. Eerder besloot Duitsland een andere pijpleiding naar Rusland, de Nord Stream-2, voorlopig niet in gebruik te nemen vanwege de oorlog in Oekraïne.

"In verband met de ongefundeerde beschuldigingen tegen Rusland over de energiecrisis in Europa en de instelling van een ban op de Nord Stream 2, hebben we ieder recht om een soortgelijk besluit te nemen en een embargo af te kondigen op het pompen van gas door de Nord Stream 1-pijpleiding", zei Novak in de verklaring.

Hij voegde eraan toe dat de regering "tot dusver zo'n beslissing niet neemt".

Nou ja, dat kunnen ze inderdaad doen. Kost ze wel gruwelijk veel geld.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:54

@ Enzino, mooie post. Voor de leesbaarheid quote ik hem maar niet.

Maar inderdaad als de NATO had verklaard dat Oekraïne nooit bij de NATO had mogen aansluiten, was deze hele invasie waarschijnlijk niet gebeurd.

Ik ben het eens dat in een ideale wereld elk soeverein land zelf zou mogen kiezen en bepalen waar ze zich bij aansluiten, maar in de harde realiteit met machtsblokken en de dreiging van oorlogsvoering, is die vrijheid er helaas niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:00

sterregoud schreef:

Maar inderdaad als de NATO had verklaard dat Oekraïne nooit bij de NATO had mogen aansluiten, was deze hele invasie waarschijnlijk niet gebeurd.

Ik ben het eens dat in een ideale wereld elk soeverein land zelf zou mogen kiezen en bepalen waar ze zich bij aansluiten, maar in de harde realiteit met machtsblokken en de dreiging van oorlogsvoering, is die vrijheid er helaas niet.

Zou Oekraïne wel bij de EU mogen? Of dat ook niet?

Wel makkelijk om de schuld bij de NAVO en Oekraïne te leggen. Wat bezielt Oekraïne om zich aan te willen sluiten bij een economisch collectief, laat staan een defensief collectief. Schan-de-lijk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:03

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Jezus :.

Dat is de reden dat Polen vrouwen en kinderen pas meegaven aan vrijwilligers na check, check, dubbelcheck.
Benauwd dat ze in handen komen van criminelen (prostitutie) of trouwgrage mannen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-03-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:04

sterregoud schreef:

Dat geloof ik niet. Rusland was al langer aan het azen op Oekraïne. Die vorige president Yanukovych was gewoon maar daar om ook poppetje te spelen van Rusland, alleen dacht de bevolking er anders over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:06

The_Cat schreef:
sterregoud schreef:

Dat geloof ik niet. Rusland was al langer aan het azen op Oekraïne. Die vorige president Yanukovych was gewoon maar daar om ook poppetje te spelen van Rusland, alleen dacht de bevolking er anders over.
Dat denk ik ook Cat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:06

Bron NOS
Citaat:
Akkoord over corridor Soemy, Rusland: ook andere corridors open
Oekraïne heeft ingestemd met een corridor uit de belegerde stad Soemy, heeft de Oekraïense vicepremier Irina Veresjtsjoek gezegd.

Overeengekomen is dat het eerste konvooi om 10.00 uur lokale tijd (09.00 uur in Nederland) uit de stad vertrekt, gevolgd door burgers die met hun eigen auto de stad willen ontvluchten. Soemy werd volgens Oekraïne vannacht getroffen door een luchtaanval waarbij tien doden vielen.

Rusland zegt vanochtend ook humanitaire corridors te openen uit vier andere Oekraïense steden. Het gaat om Kiev, Tsjernihiv, Charkov en Marioepol. Volgens persbureau Interfax zouden die corridors al zijn open zijn. Mensen die Soemy en Marioepol ontvluchten, krijgen naar verluidt de keuze om naar Rusland te reizen, of naar de Oekraïense steden Poltava en Zaporizja.

De vluchtroutes vanuit Kiev, Tsjernihiv en Charkov gaan volgens persbureau Interfax naar Rusland en Belarus. De Oekraïense president Zelensky heeft eerdere voorstellen voor dit soort corridors afgewezen.