steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:10

heel vaak hebben stadboerderijen of zorgboerderijen ook wel winkeltje erbij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:11

I rest my case :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:11

Het is vrij eenvoudig om eigen plantaardige producten, fruit, groenten, te verkopen in een boerderijwinkel. We verkochten ook eigen zuivelproducten, melk, karnemelk en yoghurt maar daarmee zijn we gestopt omdat aan de (overigens terechte) eisen voor kwaliteitsborging bijna niet meer waren te voldoen. Daarvoor was het te kleinschalig. Apparatuur die daarvoor aangeschaft moest worden te kostbaar en heel tijdrovend. Het was wel heel mooi om de boerderijwinkel te runnen. Rechtstreeks contact met je klanten is heel waardevol. En voor je klanten een eyeopener hoe met name zuivelproducten worden geproduceerd. Hier wordt mijns inziens net iets te makkelijk over huisverkoop gedacht. Initiatieven zoals van "Boeren van Amstel" dat na wat opstartproblemen nu echt van de grond komt zijn wel kansrijk. Volop te koop in de supermarkten in Ouderkerk ad Amstel en omgeving.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:17

juval schreef:
heel vaak hebben stadboerderijen of zorgboerderijen ook wel winkeltje erbij.

Klopt, maar dat is hier in de regio voornamelijk zuivel en vlees en laat ik dat nou net niet eten. :D
In de zomer eet ik fruit en dat koop ik hier in de regio bij de boomgaarden. Maar groenten wordt hier amper verbouwd.

Als ik in zo'n winkeltje kom dan is het voor een zelfgemaakte jam o.i.d. Gewoon leuk, maar dus niet voor mijn weekboodschappen.

Ik vind kopen bij de boer ook geen doel hoor. Ik schreef enkel dat ik wel naar een markt zou gaan, mits goed gesorteerd in groenten en fruit, want dat zou het voor mij mogelijk de moeite waard maken. Dus aan jouw eerder geplaatste link heb ik wat. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:25

Tja het is echt niet altijd onwil ofzo, maar ik ga toch niet mijn hele zaterdag op de fiets zitten om groenten voor de week te kopen?
Daarom vind ik zoiets als kistje vol smaak zo leuk, heb je toch nog variatie, altijd in het seizoen en dat kan ik hier op een paar minuten fietsen afhalen. En wat ik hier kan krijgen op fietsafstand als ik het zelf ga halen is ook beperkt hier in de Randstad. Zij halen soms ook van verder, de betuwe enzo, in termen van milieuwinst nog steeds lokaal :)
Mochten er trouwens meelezers uit omgeving Delft zijn, in Den Hoorn, Rijswijk, Delfgauw en Pijnacker zitten ze ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:29

ik haal het liefst bij speciaalzaken en lokale ondernemers, Brood bij de bakker, vlees bij de (ambachtelijke)slager. fruit van het seizoen direct bij de boeren... maar ik moet ook wel bekennen dat ik voor de rest van de boodschappen gewoon naar de Lidl ga hoor, ook voor groente.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:37

juval schreef:
ik haal het liefst bij speciaalzaken en lokale ondernemers, Brood bij de bakker, vlees bij de (ambachtelijke)slager. fruit van het seizoen direct bij de boeren... maar ik moet ook wel bekennen dat ik voor de rest van de boodschappen gewoon naar de Lidl ga hoor, ook voor groente.

Tja... ik kom om 18.00 uit mijn werk, heb dan nog thuis mijn dieren (ook paarden aan huis), dus ben echt wel blij met de openingstijden van de AH. :o

Maar ga wel naar de bakker. Zomerfruit inderdaad uit de boomgaard en soms ook wel naar de plaatselijke groentenman, maar ik weet niet of die enkel maar producten uit de streek heeft of zelf uit Nederland. In deze regio mag je het ook gerust de groentenjuwelier noemen. :D Dan heb je nog wel van die Turkse winkeltjes die veel groenten verkopen, maar waar dat vandaan komt durf ik ook niet te zeggen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:58

Dinopino schreef:
Veel voordelen geen plastic geen e- nummers geen onmogelijke suikers, geen citroenzuur, geen smaakmakers geen natuurlijke aromas. De groente zou ook gezonder zijn wanneer deze niet voor Iglo verbouwt zou worden. Een boer hier in de buurt eet zijn eigen produkten niet meer sinds ie voor Iglo verbouwt.

Mag ik vragen waarom niet?
Waarom zouden groenten die verkocht worden aan Iglo ineens slecht zijn

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:30

Oeps ben ik oud. Kan me vroeger wel herinneren altijd die winkels af te fietsen. Het is de luxe van de 24 uurs maatschappij. Maar je kan toch prima zaterdag vrij plannen om je boodschappen voor een week binnen te halen. Hier hebben we ook veel kistjes van de plaatselijke boer met heerlijke groente die op dit moment groeien en overheerlijke recepten. Het is toch onzin dat we in de winter aardbeien kunnen kopen. En het is toch ook aantrekkelijk dat elk seizoen zijn eigen produkt heeft.

We kunnen de boeren niets over hun diermanagement veroordelen zolang wij voor weinig alles willen hebben. Bewuste keuzes maken in de supermarkt helpt. Steeds meer bewustwording wat voor rotzooi we dagelijks in die kant en klaar produkten in ons lichaam krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:21

Ik weet niet tegen wie je het nu hebt, maar over mijn koop en eet gedrag heb ik het al in mijn voorgaande posten gehad. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:32

Oh sorry nee meer in algemeenheid. Met jou gedrag vind ik helemaal niets mis mee. Ik eet ook geen eieren en drink geen melk. Ik vind het zo jammer dat er steeds meer boeren verdwijnen en dat moet niet kunnen.

En misschien even voor de duidelijkheid de posten van IMANDRA lees ik niet die staat in mij foei lijst.

Ik spreek natuurlijk voor mezelf, mijn man drinkt wel melk en eet vlees.:-)
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 04-01-20 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:36

Oh ok, duidelijk. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:50

maar dinopino, je eet geen eieren en drinkt geen melk, en je vindt het jammer dat boeren verdwijnen.. dat klinkt toch wat tegenstrijdig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:31

Dinopino schreef:
Oh sorry nee meer in algemeenheid. Met jou gedrag vind ik helemaal niets mis mee. Ik eet ook geen eieren en drink geen melk. Ik vind het zo jammer dat er steeds meer boeren verdwijnen en dat moet niet kunnen.

En misschien even voor de duidelijkheid de posten van IMANDRA lees ik niet die staat in mij foei lijst.

Ik spreek natuurlijk voor mezelf, mijn man drinkt wel melk en eet vlees.:-)

Wauw.... alleen omdat ik aankaartte dat wat je zei niet klopte...

Ik eet wel vlees en gebruik melk in mijn koken, en haal regelmatig bij de plaatselijke slager. Mijn oma verbouwd ook zelf groenten dus daar haal ik die ook vandaan als het kan. Asperges bij de boer in asperge seizoen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:45

juval schreef:
maar dinopino, je eet geen eieren en drinkt geen melk, en je vindt het jammer dat boeren verdwijnen.. dat klinkt toch wat tegenstrijdig.

.... ehm?
Gesteld: een boer, al dan niet Juval ;) , verkoopt eieren en melk aan particulieren. Die boer is op zich niet blij met deze mededeling.

Maar de dingen die een veganist wel eet, komen van een collega boer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:19

Als je geen eieren eet en melk drinkt blijven vlees en groeten volgens mij gewoon nog over. Dus dinopino doe de boeren niets te kort. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:25

Maandag controle van Bedrijfsgezondheids/Bedrijfsbehandelplan en medicijnregistratie.
Altijd leuk om even terug te kijken. Onze dierdagdosering in 2017 was 0. In 2018 0,03 (koe met een vertrapte speen). Dan ziet de staafdiagram voor de 0,03 uit als een vetgedrukt streepje ipv een staaf :D
Voor 2019 staat hij ook op 0 :D
En nee, wij zijn absoluut niet tegen het gebruik van medicijnen en antibiotica.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:28

Wat leuk dat kistje vol smaak!
Helaas compleet niet in mijn omgeving.. mijn buren (fruitteler) hebben wel eieren en winter wortels en uien in de winkel, maar daar houdt het qua groenten bij op...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:32

wel lekker voor hutspot :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:42

Zéker, maar om dat nou elke dag te eten :')

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:53

Gelukkig is de lijst met Hollandse wintergroenten lang genoeg om de hele winter gevarieerd te eten :D

Persoonlijk heb ik een schurfthekel aan de avocado-hype

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:11

Het gaat om wat je kan kopen bij de locale boer of landwinkel... In het geval van ladymadonna dus peen en ui en niet het hele assortiment Hollandse wintergroenten. En nee, ik vermoed dus ook geen advocado! :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:13

Dat snap ik, maar er zijn meer lokale boeren/landwinkels dan alleen de buren lijkt mij. De landwinkel hier in de buurt ligt in de winter net zo vol als in de zomer in ieder geval.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:15

Ik weet niet wat er in haar buurt zit. Ik kan alleen over mijn eigen omgeving spreken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:31

:')

Dit hele topic wordt er steen en been geklaagd dat Nederland tjokvol zit met landbouwers. Monocultuur hier, stankoverlast daar en alle bijzondere beestjes vallen bij bosjes dood neer vanwege teveel stikstofuitstoot door de landbouw.

Tegelijkertijd zouden we niet in staat zijn om het hele jaar door seizoensgroenten lokaal in te kopen?

Om flauw van te worden.