Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:23

Ik ken toch heel wat mensen die of niks of minimaal omhoog zijn gegaan en vaak de inflatie correctie niet eens halen. En "even" een andere baan zoeken is zo simpel toch ook weer niet.

Hypotheek rente aftrek mogen ze wat mij bijvoorbeeld voor huizen tot maximaal 300000/350000 euro. Ik blijf erbij als je een huis alleen kunt kopen door de hypotheek rente aftrek ben je in mijn ogen niet zo heel verstandig bezig, je hoeft maar iets in salaris achteruit te gaan of onverwachts hogere vaste uitgaves krijgen om welke reden ook en je bent de sjaak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:28

Ik eis gewoon elk jaar loonsverhoging, anders ben ik weg. Mijn huur, boodschappen, benzine etc worden ook duurder. Waarom zou ik blijven.

Er is werk zat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:44

Dat is wel fijn als je zo makkelijk een passende baan incl passend salaris kan vinden.

Ik moet dan vaak voor een lager salaris gaan, dus dan heb ik er nog niks aan, want dan kan ik m’n rekeningen incl hypotheek niet betalen… of ik moet zo laag gaan dat ik subsidies ga krijgen misschien maar ja, dat moet dan ook weer door anderen betaald worden :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:14

Cer schreef:
Dat is wel fijn als je zo makkelijk een passende baan incl passend salaris kan vinden.

Ik moet dan vaak voor een lager salaris gaan, dus dan heb ik er nog niks aan, want dan kan ik m’n rekeningen incl hypotheek niet betalen… of ik moet zo laag gaan dat ik subsidies ga krijgen misschien maar ja, dat moet dan ook weer door anderen betaald worden :+

Maar binnen 10 jaar moet het toch wel lukken om iets beters te vinden zou je zeggen? Snap dat iemand niet stel op sprong iets anders heeft, maar we hebben het hier wel over structureel en langdurig niks erbij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:46

Er gaan twee dingen door elkaar, nl makkelijk een baan kunnen vinden en iets anders gaan zoeken vanwege geen verhogingen.

Er zijn echt mensen die niet zo makkelijk een andere baan kunnen zoeken, voor wat voor reden dan ook, net zoals er mensen zijn die bijv niet fulltime kunnen werken. Waar het mij meer om gaat is dat mensen soms erg uit gaan van hun eigen situatie “ik heb altijd loonsverhoging gekregen”, “ik zou weggaan”, “ik heb zo ander werk”… en iedere situatie is gewoon anders :j dat iets voor mij zo is wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is. Eigenlijk hetzelfde principe als met stemmen, dat doen sommigen ook omdat ze aan mensen denken die in een andere situatie zitten :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:48

Denk ik ook Cer. Wilde ook nog reageren op een bericht maar dacht: laat maar, dit draagt niets bij.

Ben totaal kwijt waarom deze discussie relevant is. Als ik heel eerlijk ben :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:52

Het begon met het afschaffen van hra en dat dat mee kan vallen omdat loonsverhoging.
(De allerkortste samenvatting zeg maar :D )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:56

Cer schreef:
Er gaan twee dingen door elkaar, nl makkelijk een baan kunnen vinden en iets anders gaan zoeken vanwege geen verhogingen.

Er zijn echt mensen die niet zo makkelijk een andere baan kunnen zoeken, voor wat voor reden dan ook, net zoals er mensen zijn die bijv niet fulltime kunnen werken. Waar het mij meer om gaat is dat mensen soms erg uit gaan van hun eigen situatie “ik heb altijd loonsverhoging gekregen”, “ik zou weggaan”, “ik heb zo ander werk”… en iedere situatie is gewoon anders :j dat iets voor mij zo is wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is. Eigenlijk hetzelfde principe als met stemmen, dat doen sommigen ook omdat ze aan mensen denken die in een andere situatie zitten :)

Ik ga niet van mijn eigen situatie uit.
Maar het merendeel heeft wel verhoging gehad en zeker mensen met een minimumloon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:57

Nou, dat is dus precies mijn punt :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:08

Cer schreef:
Het begon met het afschaffen van hra en dat dat mee kan vallen omdat loonsverhoging.

Ik vind het zo krom dat liberale partijen zoals de VVD de HRA zo graag willen behouden.

Wat is er gebeurd met het liberale gedachtengoed: autonomie en eigen verantwoordelijkheid. Daar hoort subsidie van de overheid niet bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:13

Nou, weg met subsidies dan :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:24

MarlindeRooz schreef:
Ik eis gewoon elk jaar loonsverhoging, anders ben ik weg. Mijn huur, boodschappen, benzine etc worden ook duurder. Waarom zou ik blijven.

Er is werk zat.

Precies dit, als je 10 jaar lang geen loonsverhoging hebt gehad, dan ligt dat ook echt aan jezelf.

Beetje onderhandelen kan iedereen wel lijkt mij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:25

Cer schreef:

Zou wel een verademing zijn als die toeslagen eens goed worden ingericht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:26

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:

Er is werk zat.

Precies dit, als je 10 jaar lang geen loonsverhoging hebt gehad, dan ligt dat ook echt aan jezelf.

Oeh nee hoor. Zoveel die daar echt niet genoeg lef voor hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:27

_San87_ schreef:
Cer schreef:
Waarom lijkt dit je te verbazen?

Omdat het gewoon absurd is 10 jaar te werken voor hetzelfde loon? Dan ben je als werkgever wel tekort geschoten, imo.

Gnome schreef:
Nu niet meer want hij heeft een paar jaar terug een andere baan genomen met CAO. Daarvoor wel ja.

Waarom zou je daar als werknemer mee akkoord gaan :o ? Vaste lasten stijgen, maar ook je waarde voor het bedrijf, mits je gewoon goed je werk doet.

Ik werk nu 15 jaar in branches waar geen CAO is, maar heb altijd jaarlijks loonsverhoging gehad. Het verbaast me echt dat dat geen standaard iets is.

Zelfs mijn ZZP tarief heeft inflatiecorrectie. Ik vind het ook wel bijzonder dat je dit als werknemer oké vind..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:36

Cer schreef:

Ik stem niet rechts / conservatief liberaal.

Ik stem op een sociaal-liberale partij.

Ik vind het gewoon gek dat een liberale partij (VVD) mensen wil ondersteunen met overheidsgeld, om een luxe product te betalen.

Van hun eigen website:
"Wie vrij is om zijn eigen keuzes te maken, moet ook de gevolgen van die keuzes zelf dragen. Daarom zijn vrije mensen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leven. Als iemand zichzelf niet kan redden, dan helpen we."

Lijkt me dat de HRA niet echt een "zichzelf niet kan redden" situatie is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:47

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

Ik vind het zo krom dat liberale partijen zoals de VVD de HRA zo graag willen behouden.

Wat is er gebeurd met het liberale gedachtengoed: autonomie en eigen verantwoordelijkheid. Daar hoort subsidie van de overheid niet bij.

De hypotheekrenteaftrek is dus geen subsidie, het is een compensatie voor een opgelegde kostenpost die bij het inkomen wordt opgeteld en waarover belasting moet worden betaald.

Roepen dat het een subsidie is, is dus onzin en het is bekend uit welke hoge hoed dit komt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:14

Benzz schreef:

Dit klinkt dus een beetje als victimblaming , en uitgaan dat wat jij kan, dat een ander dat ook kan …
Er zijn mensen die bang zijn om telefoongesprekken te voeren .. sociale angsten hebben enzomeer…

Citaat:
De hypotheekrenteaftrek is dus geen subsidie

Aha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:14

https://www.ad.nl/politiek/advies-aan-n ... ~a4b2948d/

Kan iemand dit artikel leesbaar maken. Een advies om de wao niet meer 100% afkeur mogelijk te maken of zoiets omdat het te duur zou worden? Maar als je niet meer kunt werken door ziekte of een ongeval wat moet je dan? Ik kan er niet uitmaken hoe het artikel verder gaat of dat het titel is met daarna een heel andere inhoud

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:22

De WAO bestaat sowieso niet meer, dat is nu de WIA (Wet Inkomen Arbeidsongeschiktheid). De IVA is daarin voor mensen die 100% en duurzaam zijn afgekeurd, dus nooit meer aan het werk kunnen. Die zouden ze dus willen afschaffen, waardoor mensen nog wel volledig kunnen worden afgekeurd, maar niet meer duurzaam. Dat betekent dat er om de zo veel tijd een herkeuring zou plaatsvinden.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:47

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

De hypotheekrenteaftrek is dus geen subsidie, het is een compensatie voor een opgelegde kostenpost die bij het inkomen wordt opgeteld en waarover belasting moet worden betaald.

Roepen dat het een subsidie is, is dus onzin en het is bekend uit welke hoge hoed dit komt.

Het forfait is maar 0.35%, en in de meeste gevallen veel lager dan de ontvangen HRA. Het forfait verhogen kan ook een goed instrument zijn.

https://www.instituut-pe.nl/highlights/ ... revaar-ewf

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:04

Kerst was het plan, maar nu is eind januari al in beeld (staat niet bij welk jaar!!!)
Realistisch, of gewoon spartelen om boven water te blijven!!

Bontenbal sprak het vertrouwen uit dat er eind januari een akkoord kan liggen waar de drie partijen achter staan, "of vier", met voldoende steun in de Kamer. Wie die vierde partij wordt, is nog niet duidelijk. "Maar ik heb de VVD vrij duidelijk horen zeggen dat ze sommige partijen niet aan tafel willen hebben, dus bij mij zit wel een soort realisme. Hier is nog geen overeenstemming over, omdat we dit soort gesprekken nog gaan voeren." Ook zei hij de afgelopen dagen een constructievere houding te zien bij JA21-leider Joost Eerdmans dan bij GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... id=msedgnt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:12

Als het aan de VVD ligt wordt het JA21 en rugsteun van 50 plus.
Al weet ik niet of die zich zo voor het karretje laten spannen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:13

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:24

mce schreef:
Kerst was het plan, maar nu is eind januari al in beeld (staat niet bij welk jaar!!!)
Realistisch, of gewoon spartelen om boven water te blijven!!

Bontenbal sprak het vertrouwen uit dat er eind januari een akkoord kan liggen waar de drie partijen achter staan, "of vier", met voldoende steun in de Kamer. Wie die vierde partij wordt, is nog niet duidelijk. "Maar ik heb de VVD vrij duidelijk horen zeggen dat ze sommige partijen niet aan tafel willen hebben, dus bij mij zit wel een soort realisme. Hier is nog geen overeenstemming over, omdat we dit soort gesprekken nog gaan voeren." Ook zei hij de afgelopen dagen een constructievere houding te zien bij JA21-leider Joost Eerdmans dan bij GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... id=msedgnt

Begin echt flauw te worden van die VVD.