Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:22

Little_Gift schreef:
Ok dank voor de verduidelijking. Ik zie dat niet als op de man spelen maar als discussiëren want het werd ook onderbouwd met waarom en waardoor ik dat zo dacht.

Ik zal het anders formuleren dan: wat mij betreft is élk dier even veel waard en heb ik er even veel voor over en zou ik zelfs voor een mus, wezel, ree, muis etc proberen te voorkomen dat ze ouderloos worden of proberen te helpen indien ze dat wel worden.

Plus er ook nog voorbeelden zijn hier in het topic dat ik dat dus niet alleen zo doe/denk.

Zo was het bedoeld.

Dank voor de verduidelijking.

Voor mij zijn alle dieren even veel waard, daarom baal ik er ook van dat de wolf zo gepamperd wordt, om maar even een woord te gebruiken. Ik vind een aangereden hert of das even erg. Slangen en andere reptielen ook, maar men blijft maar atb routes aanleggen en het is sneu om te zien hoeveel er stuk worden gereden. Ik stap uit de auto om een dood dier in de berm te leggen als dat lukt, heb standaard een handschoen in de bak liggen, zodat niet iedereen er over heen rijdt. Gewonde dieren neem ik mee naar huis als ze op mn pad komen, sommige om te sterven, andere om te rusten, sommige voor de opvang en sommige blijven hier tot herstel. En dan gaat het vooral om vogels en egels in mijn geval. Nog zo iets, de egel doet het niet zo goed, maar er is maar bar weinig verontwaardiging over, ook al probeert men het nog zo hard. Mensen laten Fikkie nog en masse los tijdens het kraamseizoen, het boeit ze niet dat er reeen verstoord worden en kalfjes gedood, dat is nooit groot nieuws. Ik wordt er verdrietig van dat we bij leed bij ander wild veel wegkijken en dat het bij de wolf ineens allemaal zo belangrijk is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:23

Cayenne schreef:
Wintu schreef:

Hier niet hoor, die worden gewoon in de berm gelegd en het verkeer kan door, met een edelhert snap ik het nog, want die leg je niet zo 123 even verderop. Maar als een ree eenmaal in de berm ligt, dan kan het verkeer wel door en hoeft men niet een half uur beide richtingen stil te staan.

Hier wel, maar misschien komt dat omdat we midden in Natura 2000 gebieden zitten?
En de omgeving is hier in z'n geheel onlangs uitgeroepen tot groot nationaal park. Misschien telt dat ook mee.

In zo een omgeving woon ik ook, dus daar zit hem dan niet in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:27

Cayenne schreef:
Wintu schreef:
]

Hier niet hoor, die worden gewoon in de berm gelegd en het verkeer kan door, met een edelhert snap ik het nog, want die leg je niet zo 123 even verderop. Maar als een ree eenmaal in de berm ligt, dan kan het verkeer wel door en hoeft men niet een half uur beide richtingen stil te staan.

Hier wel, maar misschien komt dat omdat we midden in Natura 2000 gebieden zitten?
En de omgeving is hier in z'n geheel onlangs uitgeroepen tot groot nationaal park. Misschien telt dat ook mee.

Ik woon ook naast een natura 2000 gebied, maar hier is dat ook niet.

We hebben zelf ooit een ree aangereden die toen, nog levend, in de berm lag op een drukke N weg.

Eerst 3 kwartier moeten wachten voor er iemand was.
En er werd echt niets afgesloten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:43

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:52

Femke_Tweety schreef:
In Duitsland worden de eerste confrontaties gemeld tussen róedels en mensen.

Dus niet individuele wolf, maar 4 of 5 tegelijkertijd

https://www.facebook.com/share/19hAQkFZ11/

Ik ben even aan het kijken of ik de originele Duitse tekst achter de betaalmuur vandaan gehaald kan krijgen.

____

Edit,
Bij deze de link naar het oorspronkelijke Duitse artikel

https://www.mdr.de/nachrichten/thuering ... VrRcnyWmfA

En dan willen ze enkel nog afschrikken en gedrag van de roedel wordt weer verklaard, zucht. Maar goed, de politie bellen dus als er een roedel wolven op 7 meter staat en ze de kans geven zich terug te trekken. Waar in dit hele verhaal komt de veiligheid van de mens en zijn dier?

DuoPenotti

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:05

oooh de leider is dood, dit is een ander sprookjes verhaal om te zeggen, we mogen ze niet schieten :j

Je zou er verdorie een pistool om aan gaan schaffen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:27

tienus63 schreef:
En te koop bij de bier speciaalzaak. ;)

Ik zag laatst een aanbieding daarvoor op de website van Albert Heijn. Een gedeelte van de opbrengst wordt dan gebruikt voor het beschermen van de korenwolf. (Om misverstand te voorkomen: de korenwolf is een schattig klein plantenetend diertje wat lijkt op een hamster! <3 ) Weet iemand hier hoe dat bier smaakt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:59

DuoPenotti schreef:
oooh de leider is dood, dit is een ander sprookjes verhaal om te zeggen, we mogen ze niet schieten :j

HOE mogen we ons en onze dieren\kinderen eigenlijk beschermen tegen wolvenaanvallen ? Eigenlijk niet dus volgens "de regering" ,we moeten ons gewoon laten opeten door de beschermde wolven. :( :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:34

Zichtmelding Grijpskerk Gr gisteravond
Citaat:
Grijpskerk, Groningen
24-09-2025
22:00

Zichtmelding.

Gisteravond een wolf gezien op de woldweg richting sebaldeburen
Wolf kwam vanaf Lutjegast en liep richting oldekerk.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BR8pz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:35

Zichtmelding Wapenveld Gld 3 wolven gisterochtend
Citaat:
Wapenveld, Gelderland.
24-09-2025
10:15

Zichtmelding.

Gisterochtend 3 wolven gezien.
Ze staken de Kamperweg over te heerde, tussen de rotonde en afslag Wapenveld.
De staken rustig de weg over.
Ze liepen richting de dellen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BdxP7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:38

Vanwege locatie verlate zichtmelding Speuld Gld afgelopen maandagavond
Citaat:
Speuld Gelderland.
22-09-2025
22:00

Zichtmelding.

Maandagavond een wolf gezien bij de snackbar, liep vervolgens richting het speulderveld op richting de lage school.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1ADzJu ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:45

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:46

Citaat:
25 september 2025
Schaapherder Aart is niet anti-wolf, maar waarschuwt: ‘Het is wachten op de eerste dode in Nederland’
Hij was er al jaren bang voor en nu is het schaapherder Aart van den Brandhof tóch overkomen. Twintig schapen, die op de Edese Heide achter wolfwerende hekken stonden, zijn door een wolf te grazen genomen. „Een paar dooie schapen, daar ga ik niet om janken. Maar mijn werk is mét de wolf wel minder leuk geworden.”

Nu de wolf er is, is het werk veel stressvoller geworden. „Ze springen dus gewoon over de wolfwerende hekken heen. Die moeten we gaan verhogen. Maar ook overdag moeten we constant alert zijn. Mijn kudde is al meerdere keren door wolven benaderd. Eén keer had ik er zelfs twee tegelijk. Straks zijn het er misschien wel vier of vijf, dan kun je niets meer.”
Aart van den Brandhof heeft een kudde van 280 schapen op de Edese hei. Hij bewaakt de dieren samen met zijn drie honden Mosh, Roy en Max.

„Ik ben erop afgegaan, heb een hoop herrie gemaakt en de honden dicht bij me gehouden. Gelukkig vertrokken ze toen. Maar ik ben wel goed geschrokken. Wolven sluipen niet als een leeuw. Nee, ze komen opeens aanrennen. Ik houd mijn honden nu veel dichter bij me. Elders heeft een wolf al een hond van een schaapsherder te pakken gekregen.”
‘Wolf kan er niets aan doen’

Tóch is hij niet fel anti-wolf. De wolf wordt ten onrechte zwartgemaakt en dat heeft hij niet verdiend, vindt Aart van de Brandhof.
„Mensen zeggen, de wolf raast rond, pakt twintig, dertig schapen, is een nietsontziende moordenaar. Maar daar kan die wolf niets aan doen. Dat komt omdat wij onze dieren binnen een hek hebben staan. In een gesloten ruimte krijgt een wolf een vossenkillersinstinct. In de vrije natuur snijden wolven één dier af van de kudde, en pakken ze die. Voor ze een ander dier kunnen pakken, is de rest van de kudde dan al lang weggevlucht.”

Hij is een natuurmens, houdt van dieren, Maar waar mensen in de discussie over de wolf vaak fel vóór of fel tegen de wolf zijn, staat hij er ergens tussenin. „Ik ben niet tegen de wolf, helemaal niet. Ik denk wél dat we ze een stap voor moeten blijven. De wolf is er nu gewoon en daar zullen we het mee moeten doen. En het gaat ons heus niet om een paar schapen. Dit is nu gebeurd met die twintig schapen. Dat is rot, maar daar gaan we niet om lopen janken.”

Ze allemaal afschieten is al helemaal niet nodig én niet zinvol, stelt hij. „Dan komen er gewoon weer nieuwe uit Duitsland. We moeten er voor zorgen dat wolven bang voor ons blijven. Dat kun je doen door ze te laten schrikken, bijvoorbeeld met een paintbalgeweer. Wat ik frustrerend vind, is dat dat niet mocht van de rechter. Dan krijg je dus de kans niet om die wolven die te dichtbij komen weer bang voor mensen te maken.”
Wachten op de eerste dode

„Het is wachten op de eerste dode in Nederland. Het is hier zo druk en vol, dat het wel een keer fout moet gaan. Het gaat gewoon gebeuren, dat ze een keer een mens pakken. Ik denk dat veel mensen dat niet beseffen. Maar dat risico is groot als wolven wennen aan mensen, als ze niet meer bang zijn. Op de Veluwe wemelt het van de mensen. Langs de fietspaden, op de wandelpaden. Die maken allemaal lawaai en de wolf went daaraan.”

En ziehier zijn grootste frustratie: er mag bijna niets om de dieren af te schrikken. „Als de eis voor wolfwerende hekken op 1.20 meter blijft steken, dan heb je straks nóg meer wolven die er gewoon overheen springen.” Hij wijst naar een hoge afrastering bij een stuk bos. „Kijk, dit soort hekken wil ik. Twee meter hoog en dan onderaan en bovenaan schrikdraad. Dáár hou je ze wel mee tegen.”
Kuddebewakingshonden

Neem dan kuddebewakingshonden, hoort hij ook wel eens. Dan kun je je dieren beschermen. Hij vindt het helemaal niks: „Echt, dat zijn van die enorme beesten. Die kunnen een wolf aan, maar dat wordt dan wel een groot gevecht. In Turkije en Bulgarije werkt dat perfect, maar je moet die honden wel kunnen laten gaan.”

„Die honden zijn gefokt om de kudde te beschermen. Krijgen daar ook van die hondenbanden met spijkers om hun nek. Ik wil zo niet werken, dan komt er veel meer agressie bij kijken. In Nederland moet je die honden dan aan de lijn houden en je hond mag ook geen wolf doden. Maar met dat soort honden moet je uitgaan van gevechten op leven en dood. De ene keer wint de hond, de andere keer de wolf. Dat is geen fijn gezicht hoor.”

Gelaten: „We hebben het ermee te doen. Als we de hekken verhogen en zorgen dat de wolven bang blijven, dan komt het wel goed. Gebeurt dat niet, dan vrees ik dat het beroep van schaapherder in Nederland zal uitsterven. Als je eenmaal loop op de kuddes gaat krijgen, dan kun je niets, helemaal niets. Dan is het gewoon over. Dan verdwijnt er een heel mooi stukje erfgoed.”

https://www.gelderlander.nl/ede/schaaph ... &auth_rd=1

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1ChWdy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:48

Citaat:
25 september 2025/Thüringen/Duitsland
Volledige tekst: Land ODER Wolf

Wolvenroedel verliest zijn schuwheid
Wandelaars en boswachters worden bedreigd door wolven in Thüringen

Erfurt.
Een wolvenroedel heeft twee mensen aangevallen in het Thüringer Woud. Het gedrag van de dieren wordt als agressief beschouwd. Jagers roepen op tot een heroverweging.
Door Ingo Glase, redacteur/verslaggever, 24 september 2025, 17:30 uur

Twee nieuwe incidenten met wolven in Zuid-Thüringen zorgen momenteel voor ophef. Het interessante aan beide gevallen is dat in beide gevallen geen dieren werden aangevallen, maar mensen. Het eerste incident vond plaats op 10 september in de buurt van het bosbouwkantoor Frauenwald, schreef het Wolf-, Bever-, Lynx Competence Center in een e-mail aan verschillende bosbouwkantoren. Districtmanager Gehrecke meldde dat vijf wolven hem verrasten. Terwijl hij langzaam terugliep naar zijn voertuig, volgden de wolven hem op een afstand van ongeveer 50 meter en vormden een schaarformatie. Hoewel er geen sprake was van directe agressie, wordt dit gedrag als ongebruikelijk beschouwd", concludeerde het Competentiecentrum.

Wandelaar bedreigd door agressieve wolven
Het tweede incident vond vier dagen later plaats in de omgeving van het Bosbeheer Neuhaus. Een wandelaar was aan het wandelen met twee honden toen vier wolven hem naderden, twee met ontblote tanden en dreigend gegrom. "Hij probeerde de wolven weg te jagen door te schreeuwen en met kleine stenen en stokken te gooien. Dit had geen effect. Toen de wolven hem tot op ongeveer zeven meter naderden, sloeg hij een van de dieren met een steen op de snuit. De dieren vluchtten vervolgens", staat in de e-mail.

Deze keer is de beoordeling van het Competentiecentrum strenger: "Dit gedrag moet worden beschouwd als agressie met de mogelijkheid tot een aanval."

Rubberkogels tegen wolven

Terwijl het Federaal Competentiecentrum alleen een zorgvuldigere monitoring aanbeveelt, is het Thüringer Competentiecentrum begonnen met het voorbereiden van afschrikkingsmaatregelen, zoals het gebruik van rubberkogels om bepaalde dieren te laten wennen aan grotere afstanden. "Het gedrag van de dieren zou het gevolg kunnen zijn van het illegaal afschieten en de dood van de leider van de roedel in deze regio", vermoedt het Thüringer Ministerie van Milieu. Nu worden er extra radiocamera's in de regio geïnstalleerd om het gedrag van de roedel beter te kunnen monitoren. Het Competentiecentrum schat dat er acht dieren in dit gebied leven: een vrouwtje, vier eenjarige dieren en vier welpen.

Wolvenroedels verliezen hun natuurlijke angst voor mensen

"Het was slechts een kwestie van tijd voordat er directe confrontaties met mensen zouden plaatsvinden", legt de Thüringer Landesjacherverband uit. "Een roedel wolven die leeft in een drukbezocht cultuurlandschap, wordt voortdurend geconfronteerd met de geur en aanwezigheid van mensen – dit leidt tot een verlies van natuurlijke schuwheid", zegt president Ludwig Gunstheimer. "De noodzakelijke afstand tussen mens en wolf kan slechts op twee manieren worden hersteld: Ofwel verlaten mensen het leefgebied van de wolf – ofwel leert de wolf weer respect te tonen voor mensen." De Landesverein für Jagdschutz (Landesverein für Jagdschutz) roept op tot een consequente heroverweging van het Duitse wolvenbeleid. "De wolf moet eindelijk worden opgenomen in de Bundesjahrgesetz."

Waarschuw de politie bij gevaar

Het Competence Center waarschuwt ook: "Als u een wolf ziet, blijf dan kalm. Houd afstand en geef het dier de ruimte om zich terug te trekken. Probeer hem niet te lokken. Gooi er niets naar en ren niet weg. Als een situatie als gevaarlijk wordt beoordeeld, moet de politie worden gewaarschuwd."
Districtsmanager Christoph Gehrecke bekijkt het incident met een gerust hart: "Wolven zijn wilde dieren. Ze zijn gewoon nieuwsgierig."

https://www.thueringer-allgemeine.de/po ... droht.html

https://www.facebook.com/share/p/1D9hP9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:54

Prijzen DNA analyse ForGen per 1-10-2025
Citaat:
Neue Preise bei ForGen
Es nützt ja nichts, nachdem wir die Preise für andere Leistungen schon erhöht haben, kommen nun auch die Spezies- und die Rissanalysen hinzu. Gerade letztere sind so unglaublich aufwendig und zeitbeanspruchend, dass dieser Schritt längst überfällig ist.
Dafür erhält jeder Auftraggeber von uns ein ordentliches forensisches Gutachten, bei dem wir uns immer an unsere Ausbildung erinnern und an den Spruch des ehemaligen Chefs, dem Leiter der Rechtsmedizin in Schleswig-Holstein: „Jetzt machen Sie das mal ordentlich, das sind ja schließlich Gutachten und keine Schlechtakten!“

ForGen-Team
#forensik
#forensics
#forensicinvestigation
#forensicscience
#forensicfiles
#praktikum
#mischlingesinddieschönsten
#mischlingshündin
#mischlingshund
#mischling
#tierschutzhund
#tierschutz
#tierrettung
#hundeadoption
#bachelorstudium
#bachelorofscience
#bachelorarbeit
#bachelor
#praktikantin
#nachwuchsförderung
#masterarbeit
#Masterstudium

Nieuwe prijzen bij ForGen
Het heeft geen zin meer, nu we de prijzen voor andere diensten al hebben verhoogd, maar nu voegen we soorten- en scheuranalyses toe. Vooral die laatste zijn zo ongelooflijk complex en tijdrovend dat deze stap allang had moeten plaatsvinden.
In ruil daarvoor ontvangt elke klant van ons een degelijk forensisch rapport, waarbij we altijd terugdenken aan onze opleiding en de uitspraak van onze voormalige baas, het hoofd van de afdeling forensische geneeskunde in Sleeswijk-Holstein: "Doe dit nu eens goed! Het zijn tenslotte deskundigenrapporten, geen slechte dossiers!"

ForGen Team
#forensisch onderzoek
#forensisch onderzoek
#forensische wetenschap
#forensische dossiers
#stage
#gemengderassenzijnhetmooist
#gemengderashond
#gemengderashond
#gemengderas
#dierenwelzijnhond
#dierenwelzijn
#dierenredding
#hondenadoptie
#bachelordiploma
#bachelor of science
#bachelorscriptie
#bachelor
#stagiair
#jongtalentontwikkeling
#masterscriptie
#masterdiploma

Bron ForGen
https://www.facebook.com/share/p/164Vtt ... tid=wwXIfr
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:58

DuoPenotti schreef:

En dan nog, als de leider dood is, verwacht ik een machtsstrijd/machtsovername bij de wolven onderling, niet dat ze zich om die reden op mensen gaan richten.

Bijzonder hoe wolvenlobbyisten zich in allerlei bochten wringen om zorgwekkend gedrag van de wolf tegen mensen, goed te praten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:00

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

HOE mogen we ons en onze dieren\kinderen eigenlijk beschermen tegen wolvenaanvallen ? Eigenlijk niet dus volgens "de regering" ,we moeten ons gewoon laten opeten door de beschermde wolven. :( :+

Dat blijft inderdaad de grote vraag. :j
Nu ze toch niet zo schuw zijn als beweert en ze toch best een hapje mens en hond lusten die aan het wandelen zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:08

Twee paarden dood door wolf Zweden.
Tevens hond aangevallen.
14-9-25

Citaat:
Zweden

Automatische vertaling

Na een wolvenaanval ten zuiden van Malung in Dalarna werd een paard gedood en moest er eentje geëuthanaseerd worden. Bij een andere aanval ten zuiden van Borlänge is een automobilist gewond geraakt tijdens een jachtoefening toen een wolf aanviel.

"We waren ter plaatse bij de hut waar de paarden werden aangevallen en konden meteen zien dat het om een wolf ging. "Dit werd ook bevestigd door de resultaten van de gewonnen DNA-monsters", zegt Fredrik Perols, inspecteur bij het provinciebestuur Dalarna.

Uit DNA-analyse blijkt dat een jonge mannetjeswolf uit Värmland achter de aanval zat.

- Ik heb een beetje gezocht, maar niets gevonden dat erop wijst dat het achter eerdere aanvallen zit.

De aanval op de paarden vond zondag de 14e plaats. In september. Volgens Perols grazen de paarden, waarschijnlijk pony's, vrij op de wei. Paard dat na de aanval vermist raakte is nu gevonden.

"Er staan 15 pony's en een paar koeien grazen vrij op de wei. Nu zijn het 13 paarden en twee koeien", merkte Perols op.

Bestuurder wordt aangevallen
Op dezelfde dag vond in Dalarna nog een bevestigde wolvenaanval plaats, toen een automobilist werd aangevallen tijdens een jachttraining ten zuiden van Borlänge.

- De hond overleefde het, maar werd gebeten in de dijen en genitaliën. Dit is een jonge hond. Volgens de eigenaar van de hond zocht de hond schuil in een straattrommel, wat zijn redding was.

Volgens Perols is het gebied waar de hond werd aangevallen een van de meest wolvenrijke in Dalarna. De stal waar de paarden werden aangevallen bevindt zich echter in een gebied dat soms Dalarna's zwarte gat wordt genoemd.

Wolven in een zwart gat
Er zijn echter de laatste tijd meerdere aanvallen geweest in deze gebieden.

"Op de 4e" en 13. In augustus waren er aanvallen op een schapenstal ten noordoosten van Malung", legt Fredrik Perols uit.

Mats Larsson is ondervoorzitter van de Zweedse jachtvereniging in Dalarna.

"Helaas was dat te verwachten. We weten dat er wolven zijn, er zijn er altijd wel, maar ze hebben nog geen echte voorraadonderzoek gedaan", vertelt hij aan journalisten die jagen.

https://www.jaktjournalen.se/nyheter/tv ... od/1508978

Jaktjournalen
https://www.jaktjournalen.se/nyheter/tv ... BjwUkFx6fw

Afbeelding
Bron save the apps
https://www.facebook.com/share/p/16wG4c ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:10

Las iets over de korenwolf. Dat is echt geen schattig diertje hoor, die kunnen flink agressief zijn. Beetje grumpy zijn ze altijd wel.

Wbt aanrijdingen met wild, valwild piket wordt gedaan door daarvoor aangewezen jagers die er een speciale opleiding voor hebben gedaan. Deze mensen doen dat werk naast hun eigen baan, gezin etc. Dus het kan even duren voor zo iemand er is. Zo een dienst bestrijkt ook een aardig gebied. Volgens mij is het vrij standaard dat ze ook een goed opgeleide hond mee hebben. Die is wel essentieel, wild gaat vaak gedreven door adrenaline door. Via de facebookpagina van Verborgen Veluwe worden geregeld berichten gedeeld van iemand die op dit soort meldingen af gaat. Dat is erg interessant om te lezen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:24

tienus63 schreef:
Twee paarden dood door wolf Zweden.
Tevens hond aangevallen.
14-9-25

Citaat:
Zweden

Automatische vertaling

Na een wolvenaanval ten zuiden van Malung in Dalarna werd een paard gedood en moest er eentje geëuthanaseerd worden. Bij een andere aanval ten zuiden van Borlänge is een automobilist gewond geraakt tijdens een jachtoefening toen een wolf aanviel.

"We waren ter plaatse bij de hut waar de paarden werden aangevallen en konden meteen zien dat het om een wolf ging. "Dit werd ook bevestigd door de resultaten van de gewonnen DNA-monsters", zegt Fredrik Perols, inspecteur bij het provinciebestuur Dalarna.

Uit DNA-analyse blijkt dat een jonge mannetjeswolf uit Värmland achter de aanval zat.

- Ik heb een beetje gezocht, maar niets gevonden dat erop wijst dat het achter eerdere aanvallen zit.

De aanval op de paarden vond zondag de 14e plaats. In september. Volgens Perols grazen de paarden, waarschijnlijk pony's, vrij op de wei. Paard dat na de aanval vermist raakte is nu gevonden.

"Er staan 15 pony's en een paar koeien grazen vrij op de wei. Nu zijn het 13 paarden en twee koeien", merkte Perols op.

Bestuurder wordt aangevallen
Op dezelfde dag vond in Dalarna nog een bevestigde wolvenaanval plaats, toen een automobilist werd aangevallen tijdens een jachttraining ten zuiden van Borlänge.

- De hond overleefde het, maar werd gebeten in de dijen en genitaliën. Dit is een jonge hond. Volgens de eigenaar van de hond zocht de hond schuil in een straattrommel, wat zijn redding was.

Volgens Perols is het gebied waar de hond werd aangevallen een van de meest wolvenrijke in Dalarna. De stal waar de paarden werden aangevallen bevindt zich echter in een gebied dat soms Dalarna's zwarte gat wordt genoemd.

Wolven in een zwart gat
Er zijn echter de laatste tijd meerdere aanvallen geweest in deze gebieden.

"Op de 4e" en 13. In augustus waren er aanvallen op een schapenstal ten noordoosten van Malung", legt Fredrik Perols uit.

Mats Larsson is ondervoorzitter van de Zweedse jachtvereniging in Dalarna.

"Helaas was dat te verwachten. We weten dat er wolven zijn, er zijn er altijd wel, maar ze hebben nog geen echte voorraadonderzoek gedaan", vertelt hij aan journalisten die jagen.

https://www.jaktjournalen.se/nyheter/tv ... od/1508978

Jaktjournalen
https://www.jaktjournalen.se/nyheter/tv ... BjwUkFx6fw

[ Afbeelding ]
Bron save the apps
https://www.facebook.com/share/p/16wG4c ... tid=wwXIfr

In Zweden dus gewoon binnen 11 dagen DNA resultaat....

Nederlandse bij 12 lijst is wat betreft dna maar bijgewerkt tot april.

En de laatste maand die bijgewerkt is (maart) laat iets heel idioots zien.
Tot maart staat op heel veel plekken uitslag op individueel niveau, of bijvoorbeeld 'gemixt profiel'

Die laatste 'bijgewerkte' maand staat heel vaak (95% schat ik)
Niet onderzocht.

Lijkt me onzin to be fair...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:35

Ik weet niet welk lab Zweden gebruikt.
Ik weet dat er vanuit Nederland ook weleens van een Fins lab gebruik gemaakt wordt.
Maar dat is allemaal buiten de BIJ12 onderzoeken en aanvragen om.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:45

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:46

tienus63 schreef:
Citaat:
25 september 2025/Thüringen/Duitsland
Volledige tekst: Land ODER Wolf

Wolvenroedel verliest zijn schuwheid
Wandelaars en boswachters worden bedreigd door wolven in Thüringen

Erfurt.
Een wolvenroedel heeft twee mensen aangevallen in het Thüringer Woud. Het gedrag van de dieren wordt als agressief beschouwd. Jagers roepen op tot een heroverweging.
Door Ingo Glase, redacteur/verslaggever, 24 september 2025, 17:30 uur

Twee nieuwe incidenten met wolven in Zuid-Thüringen zorgen momenteel voor ophef. Het interessante aan beide gevallen is dat in beide gevallen geen dieren werden aangevallen, maar mensen. Het eerste incident vond plaats op 10 september in de buurt van het bosbouwkantoor Frauenwald, schreef het Wolf-, Bever-, Lynx Competence Center in een e-mail aan verschillende bosbouwkantoren. Districtmanager Gehrecke meldde dat vijf wolven hem verrasten. Terwijl hij langzaam terugliep naar zijn voertuig, volgden de wolven hem op een afstand van ongeveer 50 meter en vormden een schaarformatie. Hoewel er geen sprake was van directe agressie, wordt dit gedrag als ongebruikelijk beschouwd", concludeerde het Competentiecentrum.

Wandelaar bedreigd door agressieve wolven
Het tweede incident vond vier dagen later plaats in de omgeving van het Bosbeheer Neuhaus. Een wandelaar was aan het wandelen met twee honden toen vier wolven hem naderden, twee met ontblote tanden en dreigend gegrom. "Hij probeerde de wolven weg te jagen door te schreeuwen en met kleine stenen en stokken te gooien. Dit had geen effect. Toen de wolven hem tot op ongeveer zeven meter naderden, sloeg hij een van de dieren met een steen op de snuit. De dieren vluchtten vervolgens", staat in de e-mail.

Deze keer is de beoordeling van het Competentiecentrum strenger: "Dit gedrag moet worden beschouwd als agressie met de mogelijkheid tot een aanval."

Rubberkogels tegen wolven

Terwijl het Federaal Competentiecentrum alleen een zorgvuldigere monitoring aanbeveelt, is het Thüringer Competentiecentrum begonnen met het voorbereiden van afschrikkingsmaatregelen, zoals het gebruik van rubberkogels om bepaalde dieren te laten wennen aan grotere afstanden. "Het gedrag van de dieren zou het gevolg kunnen zijn van het illegaal afschieten en de dood van de leider van de roedel in deze regio", vermoedt het Thüringer Ministerie van Milieu. Nu worden er extra radiocamera's in de regio geïnstalleerd om het gedrag van de roedel beter te kunnen monitoren. Het Competentiecentrum schat dat er acht dieren in dit gebied leven: een vrouwtje, vier eenjarige dieren en vier welpen.

Wolvenroedels verliezen hun natuurlijke angst voor mensen

"Het was slechts een kwestie van tijd voordat er directe confrontaties met mensen zouden plaatsvinden", legt de Thüringer Landesjacherverband uit. "Een roedel wolven die leeft in een drukbezocht cultuurlandschap, wordt voortdurend geconfronteerd met de geur en aanwezigheid van mensen – dit leidt tot een verlies van natuurlijke schuwheid", zegt president Ludwig Gunstheimer. "De noodzakelijke afstand tussen mens en wolf kan slechts op twee manieren worden hersteld: Ofwel verlaten mensen het leefgebied van de wolf – ofwel leert de wolf weer respect te tonen voor mensen." De Landesverein für Jagdschutz (Landesverein für Jagdschutz) roept op tot een consequente heroverweging van het Duitse wolvenbeleid. "De wolf moet eindelijk worden opgenomen in de Bundesjahrgesetz."

Waarschuw de politie bij gevaar

Het Competence Center waarschuwt ook: "Als u een wolf ziet, blijf dan kalm. Houd afstand en geef het dier de ruimte om zich terug te trekken. Probeer hem niet te lokken. Gooi er niets naar en ren niet weg. Als een situatie als gevaarlijk wordt beoordeeld, moet de politie worden gewaarschuwd."
Districtsmanager Christoph Gehrecke bekijkt het incident met een gerust hart: "Wolven zijn wilde dieren. Ze zijn gewoon nieuwsgierig."

https://www.thueringer-allgemeine.de/po ... droht.html

https://www.facebook.com/share/p/1D9hP9 ... tid=wwXIfr

"Ze zijn gewoon nieuwsgierig". Nee ze testen of een aanval zou lonen! :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:03

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Plaats maken en boe roepen, we zijn momenteel ondergeschikt aan de wolf...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 14:53

Zichtmelding Olterterp Frl
Citaat:
Olterterp Friesland.
25-09-2025
07:30

Zichtmelding.

Vanochtend een wolf gezien op het fietspad bij de heidehuizen.
Wolf kwam uit de bosjes weg en bleef op het fietspad staan kijkend naar de melder.
Tussen melder en wolf zat 40 meter afstand tussen.
Wolf liep op een gegeven moment de bosjes weer in richting Beetsterzwaag.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ET9w3 ... tid=wwXIfr