Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:17

Ruitje, oprechte vraag....jij hebt kinderen en je maakt je geen pietepeuterig klein beetje zorgen over hoe de wereld er straks voor hen en jouw eventuele kleinkinderen uitziet?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:27

Het is bijna niet bij te houden met alle wereldvreemde plannen, maar nu willen ze weer de kosten verhogen voor bedrijven met zieke medewerkers die uiteindelijk niet meer terug kunnen keren. Zo wordt er straks niemand meer in vaste dienst aangenomen. Het gaat hier steeds meer op de vs lijken, met een volkomen onbetrouwbare overheid :n.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:29

dems75 schreef:
Ruitje, oprechte vraag....jij hebt kinderen en je maakt je geen pietepeuterig klein beetje zorgen over hoe de wereld er straks voor hen en jouw eventuele kleinkinderen uitziet?

Maar dat zit 'm toch niet in de vochtige wc-doekjes?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:36

ruitje schreef:
Ik heb 2 kinderen in de luier/net zindelijk -leeftijd en een doorspoeler. Ik ga dat dus ook echt niet veranderen zolang ze wettelijk gezien doorgespoeld mogen worden.

Voor mij een beetje als 50 rijden waar je 80 mag, doe ik ook niet, of biologisch eten waar ik ook goedkoper kan kopen.

Ik ben denk ik het schrikbeeld van veel hier in het topic :o . Maar ik denk dat er met mij velen zijn die zo leven.

Ook niet nu je weet dat die doekjes slecht afbreken en mede-oorzaak zijn van verstoppingen die miljoenen per jaar kost om weer op te lossen?

Miljoenen die van de belastingbetaler, dus ook jou, komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:23

Al die kosten vind je terug in je rekening voor de rioolrechten, dus als je het niet doet voor het milieu, doe het dan voor je portemonnee ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:27

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:31

dan een verbod op autobanden en plastic flesjes :j
dat zet dan zoden aan de dijk,als ik het artikel goed lees

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:16

"Ik heb 2 kinderen in de luier/net zindelijk -leeftijd en een doorspoeler. Ik ga dat dus ook echt niet veranderen zolang ze wettelijk gezien doorgespoeld mogen worden.

Voor mij een beetje als 50 rijden waar je 80 mag, doe ik ook niet, of biologisch eten waar ik ook goedkoper kan kopen.

Ik ben denk ik het schrikbeeld van veel hier in het topic :o . Maar ik denk dat er met mij velen zijn die zo leven"

Volgens mij zegt ruitje hier dat het dus niet alleen om de vochtige doekjes gaat....
Ik snap dat dus niet van mensen die kinderen hebben en willens en wetens een paasei achterlaten voor hun kroost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:21

Het feit alleen al dát er kinderen zijn is al een milieudelict tegenwoordig..... ik heb er 4! shoot me :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:24

juval schreef:
Het feit alleen al dát er kinderen zijn is al een milieudelict tegenwoordig..... ik heb er 4! shoot me :)

En je hebt ook nog eens een boerenbedrijf!

Maar even serieus. Het is toch niet zo moeilijk alleen de drie P's door t toilet te spoelen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:26

maar ik meen eigenlijk dat vochtige doekjes niet door de wc mogen? Alleen vochtig wc papier (en dat heb ik niet, juist om die reden).
Ze wilden het plastic erin verbieden, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:27

prompter schreef:
Het is bijna niet bij te houden met alle wereldvreemde plannen, maar nu willen ze weer de kosten verhogen voor bedrijven met zieke medewerkers die uiteindelijk niet meer terug kunnen keren. Zo wordt er straks niemand meer in vaste dienst aangenomen. Het gaat hier steeds meer op de vs lijken, met een volkomen onbetrouwbare overheid :n.

Wat is dit voor debiele actie? Wat is het idee daarachter?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:28

_San87_ schreef:
juval schreef:

Maar even serieus. Het is toch niet zo moeilijk alleen de drie P's door t toilet te spoelen?

Ik heb zelf honderd keer liever iemand met 4 kinderen die ze opvoed met een bewustzijn van de wereld en andere mensen om ze heen, dan iemand zonder kinderen die "na mij de zondvloed" als motto heeft :)

En inderdaad San, klein prullenbakje naast de wc en je bent ook klaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:28

_San87_ schreef:
juval schreef:

ik ben verdoemd, ik weet het... maarrrrr ik heb nog nooit gevlogen, dat compenseert misschien weer een kind. :')

ik heb nog nooit natte doekjes in de wc gebruikt. Uiteraard wel bij de luiers verschonen, maar die verdwijnen in de afvalbak. Helaas in onze gemeente nog geen gescheiden afval voor luiers.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:29

Cer schreef:
maar ik meen eigenlijk dat vochtige doekjes niet door de wc mogen? Alleen vochtig wc papier (en dat heb ik niet, juist om die reden).
Ze wilden het plastic erin verbieden, toch?

Klopt, maar mijn bericht gaat erover dat dus ook vochtig toiletpapier eigenlijk niet doorgespoeld zou moeten worden. De waterschappen kloppen daarover al jaren op de deur van de politiek, omdat de kosten om het riool te onderhouden de spuigaten uitlopen. Door doekjes met plastic, maar dus ook door vochtige doekjes waarvan op de verpakking staat dat ze doorspoelbaar zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:30

ik moest even teruglezen, maar het gaat om doekjes waarop de verpakking staat dat ze door de wc kunnen.
Dan snap ik wel dat mensen die door de wc kunnen, en sluit ik me aan dat dat dan aangepast moet worden, dus die doekjes eruit, of de tekst op de verpakking ander, of het materiaal aanpassen ofzoiets..

Edit: tegelijk :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:30

:D Je komt er vanzelf achter als je een verstopping krijgt.
Mijn dochter had vorig jaar een verstopping; het 1e wat de loodgieter vroeg: gooi je soms vochtige doekjes door de toilet?
Hij raadde zelfs aan om alleen Page WC-papier te gebruiken, dat lost veel sneller op dan ander WC-papier en voorkomt verstopping, zeker in oude huizen.

Maar is volledig of-topic :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:31

nee nee, ik heb speciaal eco wc papier gerecycled enzo... niks page.. :+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:32

Electra63 schreef:
Mijn dochter had vorig jaar een verstopping; het 1e wat de loodgieter vroeg: gooi je soms vochtige doekjes door de toilet?
Hij raadde zelfs aan om alleen Page WC-papier te gebruiken, dat lost veel sneller op dan ander WC-papier en voorkomt verstopping, zeker in oude huizen.

Die verstoppingen ontstaan 9 van de 10 keer op tientallen of honderden meters van je eigen huis af, bij de knooppunten waar meerdere (buurt)leidingen samenkomen vaak. Dus die vlieger gaat niet op helaas.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:35

VuurVleugels schreef:
Electra63 schreef:

Die verstoppingen ontstaan 9 van de 10 keer op tientallen of honderden meters van je eigen huis af, bij de knooppunten waar meerdere (buurt)leidingen samenkomen vaak. Dus die vlieger gaat niet op helaas.

Dat klopt, dat was bij haar ook het geval.
Maar na 2 x doorspuiten, halve tuin afgraven met bijbehorende kosten, is zij toch maar over op Page.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:35

aan de andere kant, er is van alles aan giftige en slechte zooi wat gewoon nog mag en wat enorm veel impact heeft.

Neem de autobanden, als grootste veroorzaker van microplastics en dan indirect misschien wel een toename van dementie.. Terug naar houten wielen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:37

_San87_ schreef:
prompter schreef:

Wat is dit voor debiele actie? Wat is het idee daarachter?

De korte termijnwens om 380 miljoen te besparen. Dit hele kabinet hangt aan elkaar van korte termijnbeleid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:40

@vuurvleugels: dat lijkt me dan net een probleem die fabrikanten mooi mogen oplossen. Alles wat niet oplost verbieden en je mag alleen op de verpakking zetten dat het door de wc mag als dat ook daadwerkelijk kan (voldoen aan specifieke regels / labsituatie die bepaald worden door bijv het waterschap).

Veranderen ze niet, mogen ze simpelweg het product niet meer verkopen.

Al vraag ik me af of het probleem alsnog zo groot is als alle oprecht niet-doorspoelbare doekjes (en vet, en…) al niet meer doorgespoeld zouden worden. Je kan aan het doekje in de verstopping niet meer zien welk merk en type het was, lijkt me? Maar goed, strengere regels lijkt me alleen maar beter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:45

De vochtige WC doekjes vallen snel uit elkaar en veroorzaken nauwelijks problemen. Het zijn alle andere doekjes (multi purpose, baby) die in de waaiers van de pompen blijven zitten en die dingen kapot maken. Maar volgens de coalitiepartijen is dit "niet evident". Ik denk niet dat ze ooit in een gemaalkelder zijn geweest :n.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:46

Wij hebben nu riolering maar vroeger hadden wij en al onze buren een septic tank, dan leer je heel goed wat wel en niet door het toilet kan!! En die doekjes? Die gooi je toch in het afval of met de luier in de container.