Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Tja, men kan wel zeggen dat de zuivel en vlees en eieren gebruikende mensen de problemen in stand houden maar ook al zouden we morgen allemaal veganistisch worden, denk je dan echt dat de problemen hier opgelost worden? Echt niet, gaat er gewoon nog meer de grens over.
Nikass schreef:Mooi stuk Janneke, en ik deel je mening dat de PvdD beter voor de boeren opkomt, dan de BBB.
Voor de mensen die graag de kritische mensen ter verantwoording roepen of ze wel helemaal aan bepaalde veganistische normen voldoen: misschien eens het filmpje kijken dat een aantal pagina's geleden hier geplaatst is.
Verantwoording leg ik af tegenover mezelf en alles wat me dierbaar is.
Niet op bokt of all places
Benzz schreef:Nikass schreef:Ik had niet het gevoel op jouw te reageren Benzz. Ik vind jouw berichten prima onderbouwd en genuanceerd. In tegenstelling tot sommige anderen.
Oh het was ook geen reactie op jou. Maar Janneke2 vond het een ### opmerking, dus wilde uitleggen waar het vandaan kwam.
Nikass schreef:Bokker met nummer op jouw ongenuanceerde geroeptoeter ga ik echt niet meer reageren. Er zijn mensen bij wie ik het gesprek heb opgegeven.
Elisa2 schreef:Dat is ook een manier om jezelf goed te praten inderdaad..
Waarom niet vlees en zuivel kopen van boeren die goed voor hun dieren zijn?
Wederom een kwestie van vraag en aanbod, worden boeren ook gestimuleerd en beloond voor het anders en beter doen.
Elisa2 schreef:Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.
Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.
Ik vind toch echt mensen die veel kritiek hebben op de zuivelindustrie maar het zelf mede in stand houden behoorlijk hypocriet. Is niet leuk om te horen, maar verbeter de wereld. Begin bij jezelf.
Raineri schreef:Elisa2 schreef:Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.
Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.
Ik vind toch echt mensen die veel kritiek hebben op de zuivelindustrie maar het zelf mede in stand houden behoorlijk hypocriet. Is niet leuk om te horen, maar verbeter de wereld. Begin bij jezelf.
Niet volledig mee eens. Natuurlijk begint het bij jezelf en daar ben ik het volledig mee eens! Maar we kunnen ook niet doen alsof de markt niet geregeld wordt door beleid. De markt is ook gewoon nogal kunstmatig opgepompt. En dan heb we het nog niet eens over de lobby die veel invloed heeft. Ja er is sprake van vraag en aanbod en we moeten niet als een hert in de koplampen kijken terwijl we extreem veel zuivel consumeren. de regering heeft hier ook een sterke rol in gehad in de geschiedenis. Iedereen (boeren, overheid en consument) moet z’n steentje bijdragen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is al gebleken in de hele “boeren kwestie”. Lopen wederom achter de feiten aan.
En dat de markt beïnvloed wordt door falend beleid is overigens niet alleen bij dit onderwerp zo.
Janneke2 schreef:Elisa2 schreef:Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.
Pardon...?
Handelingen van de Tweede Kamer, 21 december 2023.
(Ik zal kijken of ik een link kan plaatsen, maar het is openbare en toegankelijke informatie.)
Edit: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 23-2024/28
996981 schreef:Raineri schreef:[
Niet volledig mee eens. Natuurlijk begint het bij jezelf en daar ben ik het volledig mee eens! Maar we kunnen ook niet doen alsof de markt niet geregeld wordt door beleid. De markt is ook gewoon nogal kunstmatig opgepompt. En dan heb we het nog niet eens over de lobby die veel invloed heeft. Ja er is sprake van vraag en aanbod en we moeten niet als een hert in de koplampen kijken terwijl we extreem veel zuivel consumeren. de regering heeft hier ook een sterke rol in gehad in de geschiedenis. Iedereen (boeren, overheid en consument) moet z’n steentje bijdragen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is al gebleken in de hele “boeren kwestie”. Lopen wederom achter de feiten aan.
En dat de markt beïnvloed wordt door falend beleid is overigens niet alleen bij dit onderwerp zo.
Natuurlijk wordt de markt beïnvloed door beleid. Net als de boeren beïnvloed (liever; in de hoek gezet) worden door beleid. Mijn nekharen gaan overeind van “boeren kunnen wel, maar willen niet en schuilen zich achter het systeem”.
Als consument is het véél makkelijker je tegen het beleid te keren (door niet meer te consumeren) dan voor de degenen die voor levensonderhoud afhankelijk zijn van het systeem.
Wat mij betreft niet meer dan logisch dat degenen die zo fel tegen het systeem/boerenbeleid/dierenleed zijn gevraagd zijn wat ze zelf doen. Immers ligt daar je invloedssfeer als gewone consument die niet verantwoordelijk is voor beleid.
Blijven wijzen naar anderen die in beweging moeten komen werkt volgens mij niet.
Benzz schreef:Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.
Benzz schreef:Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.
Elisa2 schreef:Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.
996981 schreef:Raineri schreef:
Natuurlijk wordt de markt beïnvloed door beleid. Net als de boeren beïnvloed (liever; in de hoek gezet) worden door beleid. Mijn nekharen gaan overeind van “boeren kunnen wel, maar willen niet en schuilen zich achter het systeem”.
Als consument is het véél makkelijker je tegen het beleid te keren (door niet meer te consumeren) dan voor de degenen die voor levensonderhoud afhankelijk zijn van het systeem.
Wat mij betreft niet meer dan logisch dat degenen die zo fel tegen het systeem/boerenbeleid/dierenleed zijn gevraagd zijn wat ze zelf doen. Immers ligt daar je invloedssfeer als gewone consument die niet verantwoordelijk is voor beleid.
Blijven wijzen naar anderen die in beweging moeten komen werkt volgens mij niet.
pien_2010 schreef:Elisa2 schreef:Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.
Je hebt zeker een punt. Wij eten ,als we al vlees eten Bio vlees van dieren uit de buurt of jacht (koe, schaap, kip, lam). Ik koop niet zomaar vlees. Mijn man doet dit met boterham beleg wel en dat is zijn keuze.
Zuivel doe ik al heel lang niet meer. Gisteren een toetje hier in Nederland op basis van melk en dat vind ik dan wel erg lekker.
Maar ik vind dat als ensen minder gaan eten van vlees, ze ook meer kunnen betalen voor het biovlees zoals wij doen (kleine beurs). Goed voor dierenwelzijn, goed voor de boer, goed voor moeder aarde.