Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:38

Willen of kunnen?

Ze willen dat school zich aan feiten houdt, zie eerdere discussie. Niet hebben over bijv. kistkalveren terwijl dit allang verboden is.

Daarnaast denk ik ook dat er niet 1 algemene boer is. Het zijn net mensen.. allemaal verschillend en goede en slechte.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:40

Nikass schreef:
Ik had niet het gevoel op jouw te reageren Benzz. Ik vind jouw berichten prima onderbouwd en genuanceerd. In tegenstelling tot sommige anderen.

Oh het was ook geen reactie op jou. Maar Janneke2 vond het een ### opmerking, dus wilde uitleggen waar het vandaan kwam.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:41

Tja, men kan wel zeggen dat de zuivel en vlees en eieren gebruikende mensen de problemen in stand houden maar ook al zouden we morgen allemaal veganistisch worden, denk je dan echt dat de problemen hier opgelost worden? Echt niet, gaat er gewoon nog meer de grens over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:43

Dat is ook een manier om jezelf goed te praten inderdaad..

Waarom niet vlees en zuivel kopen van boeren die goed voor hun dieren zijn?

Wederom een kwestie van vraag en aanbod, worden boeren ook gestimuleerd en beloond voor het anders en beter doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:46

Elisa2 schreef:

Wederom een kwestie van vraag en aanbod, worden boeren ook gestimuleerd en beloond voor het anders en beter doen.

Dat doe ik al heel erg lang.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:49

BigOne schreef:
Tja, men kan wel zeggen dat de zuivel en vlees en eieren gebruikende mensen de problemen in stand houden maar ook al zouden we morgen allemaal veganistisch worden, denk je dan echt dat de problemen hier opgelost worden? Echt niet, gaat er gewoon nog meer de grens over.

Want dat geldt niet andersom? Als wij boeren uitfaseren, gaan we vlees en zuivel niet ergens anders halen?

Als morgen alle boeren stoppen, wordt dat óók gewoon ergens anders gehaald. En dat is niet per definitie ten goede van natuur en milieu noch dierenwelzijn….

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:52

Nikass schreef:
Mooi stuk Janneke, en ik deel je mening dat de PvdD beter voor de boeren opkomt, dan de BBB.

Voor de mensen die graag de kritische mensen ter verantwoording roepen of ze wel helemaal aan bepaalde veganistische normen voldoen: misschien eens het filmpje kijken dat een aantal pagina's geleden hier geplaatst is.
Verantwoording leg ik af tegenover mezelf en alles wat me dierbaar is.

Niet op bokt of all places ;)

Of all places kies je wel Bokt als de plek om boeren af te schilderen als onwelwillende mensen die het systeem overal de schuld van geven en niets om dieren geven.

Is het gek als daar dan mensen op reageren? Of wil jij gewoon je gal spugen en mag daar verder geen nuancerende of kritische reactie (van onder andere de doelgroep waarover je het hebt) op komen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:56

Benzz schreef:
Nikass schreef:
Ik had niet het gevoel op jouw te reageren Benzz. Ik vind jouw berichten prima onderbouwd en genuanceerd. In tegenstelling tot sommige anderen.

Oh het was ook geen reactie op jou. Maar Janneke2 vond het een ### opmerking, dus wilde uitleggen waar het vandaan kwam.

Oh excuses, dan las ik het verkeerd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:00

Bokker met nummer op jouw ongenuanceerde geroeptoeter ga ik echt niet meer reageren. Er zijn mensen bij wie ik het gesprek heb opgegeven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:07

Nikass schreef:
Bokker met nummer op jouw ongenuanceerde geroeptoeter ga ik echt niet meer reageren. Er zijn mensen bij wie ik het gesprek heb opgegeven.

Ah prima. Nu ben ik degene die ongenuanceerd is… +:)+

Zoals ik eerder zei: iedereen leeft in een eigen bubbel.

Dat men het niet met je eens is, betekent niet dat ze niet kunnen lezen, noch dat ze ongenuanceerd roeptoeteren.

In een discussie is het handig als men dat verschil ziet. Is dat niet zo, kun je inderdaad beter niet discussiëren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:17

Elisa2 schreef:

Onze melk komt van boeren die de kalveren langer bij de koe houden, ons vlees van de buren verderop. En eten groentes uit Nederland . Alleen fruit komt soms van over de grens, nog meer antwoorden nodig?

Oh ja, de eieren komen ook uit de buurt, van scharrelkippen die ook binnen kunnen scharrelen wanneer het spul door vogelgriep weer opgehokt moet worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:20

Ook in dit topic is polarisatie aan de hand. Doe het zelf ook en denk dat niemand het bewust doet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:21

Elisa2 schreef:
Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.

Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.

Ik vind toch echt mensen die veel kritiek hebben op de zuivelindustrie maar het zelf mede in stand houden behoorlijk hypocriet. Is niet leuk om te horen, maar verbeter de wereld. Begin bij jezelf.

Niet volledig mee eens. Natuurlijk begint het bij jezelf en daar ben ik het volledig mee eens! Maar we kunnen ook niet doen alsof de markt niet geregeld wordt door beleid. De markt is ook gewoon nogal kunstmatig opgepompt. En dan heb we het nog niet eens over de lobby die veel invloed heeft. Ja er is sprake van vraag en aanbod en we moeten niet als een hert in de koplampen kijken terwijl we extreem veel zuivel consumeren. de regering heeft hier ook een sterke rol in gehad in de geschiedenis. Iedereen (boeren, overheid en consument) moet z’n steentje bijdragen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is al gebleken in de hele “boeren kwestie”. Lopen wederom achter de feiten aan.

En dat de markt beïnvloed wordt door falend beleid is overigens niet alleen bij dit onderwerp zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:29

Raineri schreef:
Elisa2 schreef:
Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.

Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.

Ik vind toch echt mensen die veel kritiek hebben op de zuivelindustrie maar het zelf mede in stand houden behoorlijk hypocriet. Is niet leuk om te horen, maar verbeter de wereld. Begin bij jezelf.

Niet volledig mee eens. Natuurlijk begint het bij jezelf en daar ben ik het volledig mee eens! Maar we kunnen ook niet doen alsof de markt niet geregeld wordt door beleid. De markt is ook gewoon nogal kunstmatig opgepompt. En dan heb we het nog niet eens over de lobby die veel invloed heeft. Ja er is sprake van vraag en aanbod en we moeten niet als een hert in de koplampen kijken terwijl we extreem veel zuivel consumeren. de regering heeft hier ook een sterke rol in gehad in de geschiedenis. Iedereen (boeren, overheid en consument) moet z’n steentje bijdragen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is al gebleken in de hele “boeren kwestie”. Lopen wederom achter de feiten aan.

En dat de markt beïnvloed wordt door falend beleid is overigens niet alleen bij dit onderwerp zo.

Natuurlijk wordt de markt beïnvloed door beleid. Net als de boeren beïnvloed (liever; in de hoek gezet) worden door beleid. Mijn nekharen gaan overeind van “boeren kunnen wel, maar willen niet en schuilen zich achter het systeem”.

Als consument is het véél makkelijker je tegen het beleid te keren (door niet meer te consumeren) dan voor de degenen die voor levensonderhoud afhankelijk zijn van het systeem.

Wat mij betreft niet meer dan logisch dat degenen die zo fel tegen het systeem/boerenbeleid/dierenleed zijn gevraagd zijn wat ze zelf doen. Immers ligt daar je invloedssfeer als gewone consument die niet verantwoordelijk is voor beleid.

Blijven wijzen naar anderen die in beweging moeten komen werkt volgens mij niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:31

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:

Pardon...?

Handelingen van de Tweede Kamer, 21 december 2023.
(Ik zal kijken of ik een link kan plaatsen, maar het is openbare en toegankelijke informatie.)

Edit: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 23-2024/28

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:53

Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:58

996981 schreef:
Raineri schreef:
[

Natuurlijk wordt de markt beïnvloed door beleid. Net als de boeren beïnvloed (liever; in de hoek gezet) worden door beleid. Mijn nekharen gaan overeind van “boeren kunnen wel, maar willen niet en schuilen zich achter het systeem”.

Als consument is het véél makkelijker je tegen het beleid te keren (door niet meer te consumeren) dan voor de degenen die voor levensonderhoud afhankelijk zijn van het systeem.

Wat mij betreft niet meer dan logisch dat degenen die zo fel tegen het systeem/boerenbeleid/dierenleed zijn gevraagd zijn wat ze zelf doen. Immers ligt daar je invloedssfeer als gewone consument die niet verantwoordelijk is voor beleid.

Blijven wijzen naar anderen die in beweging moeten komen werkt volgens mij niet.

Tuurlijk moeten we niet wijzen. Iedereen heeft “schuld” (als je het al zo moet noemen maathoud) in deze situatie. Wel goed om naar achteren te kijken: waar heeft elke partij verzaakt? En waarom is het daar zo misgegaan?
Alleen dan kunnen we naar voren en het beter doen.
Dus ja: wat hebben wij consumenten gedaan? Waarom gingen we voor deze keuze? Wat invloed had ons stemgedrag?
Ik denk dat dit vragen zijn die we ons allen moeten stellen. Ook boeren en de regering. En dan niet om met de vinger te wijzen, maar om proberen een keer van onze verkeerde keuzes te leren.

Omtzigt had wel een goed idee hierover in z’n programma. Eerst 100 dagen terugkijken naar de afgelopen 2 decennia. Deden we dat maar eens collectief.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:59

Benzz schreef:
Heel veel nummers: het is al sinds 1958 bekend dat het niet verder kan. Ik wil de boeren niet alle schuld geven, maar ze hebben wel een beetje liggen slapen. De politiek is bang geweest gezien de enorme agressie vanuit de boeren. Het is geen groep waar je normaal mee kunt praten.

Oh had gisteren nog een leuk praatje met een boer. Het zijn net mensen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:03

Benzz schreef:

Ho, dat er een bepaalde groep is “waar je niet mee kunt praten” betekent niet dat iedere boer agressief en niet voor reden vatbaar is?

Als je over allochtonen iets vergelijkbaars zou zeggen zou de racisme kaart getrokken worden.

Ik denk echt dat je te kort door de bocht gaat hier…

Helemaal eens met de post van raineri hieronder. Iedereen heeft punten waarop hij verantwoordelijkheid kan pakken. Laten we dat vooral doen en niet naar groepen gaan wijzen als de schuldigen. Daar is nog nooit iemand beter van geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 07:40

Benzz schreef:

Als je “boeren” hier vervangt door een ander woord zoals “gelukszoekers”, “jongeren” of “marokkanen” moet je eens kijken wat er dan gebeurt ..

En nog even een onderzoek over het “extreem veel consumeren” van dierlijke producten
https://delphy.nl/wp-content/uploads/20 ... ease-2.pdf

Gaat de politiek ondertussen al over meer onderwerpen dan alleen hoe slecht boeren en Nederlanders zijn? T is wel een beetje een 1 onderwerptopic zo..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:27

Benzz schreef:

Wat???? Met boeren kan de politiek (en de gewone mens)gewoon normaal praten hoor. Het zijn niet de boeren die hebben lopen slapen maar de overheid die om de paar jaar met nieuwe veranderingen en regels komen en een falend lange termijn beleid heeft.

Daardoor komen boeren helemaal financieel vast te zitten. Want ze moeten geld lenen om aan investering A te voldoen. En nog voordat het afbetaald is moet A weer weg en B er weer komen waar ook weer geleend voor moet worden. Tot dusver de financiële rijkdom van de boer. Ze zitten vaak compleet vast door de overheid. Stoppen betekent met een enorme schuld over blijven.

Ik denk dat het echt wijs is voor sommige mensen in dit topic om eens op boerderijen te gaan kijken en met boeren te gaan praten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:28

Elisa2 schreef:

Je hebt zeker een punt. Wij eten ,als we al vlees eten Bio vlees van dieren uit de buurt of jacht (koe, schaap, kip, lam). Ik koop niet zomaar vlees. Mijn man doet dit met boterham beleg wel en dat is zijn keuze.
Zuivel doe ik al heel lang niet meer. Gisteren een toetje hier in Nederland op basis van melk en dat vind ik dan wel erg lekker.

Maar ik vind dat als mensen minder gaan eten van vlees, ze ook meer kunnen betalen voor het biovlees zoals wij doen (kleine beurs). Goed voor dierenwelzijn, goed voor de boer, goed voor moeder aarde.

Maar ik ga anderen niet de maat nemen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-12-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:29

996981 schreef:
Raineri schreef:

Precies, verbeter de wereld en begin bij jezelf. De consument heeft echt veel meer macht dan ze denken. (als ze er überhaupt over nadenken)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:30

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Je hebt zeker een punt. Wij eten ,als we al vlees eten Bio vlees van dieren uit de buurt of jacht (koe, schaap, kip, lam). Ik koop niet zomaar vlees. Mijn man doet dit met boterham beleg wel en dat is zijn keuze.
Zuivel doe ik al heel lang niet meer. Gisteren een toetje hier in Nederland op basis van melk en dat vind ik dan wel erg lekker.

Maar ik vind dat als ensen minder gaan eten van vlees, ze ook meer kunnen betalen voor het biovlees zoals wij doen (kleine beurs). Goed voor dierenwelzijn, goed voor de boer, goed voor moeder aarde.

:j

Daar ben ik het helemaal mee eens Pien. Beter minder en goed vlees eten, is voor iedereen beter. Uiteindelijk ook voor de eigen gezondheid.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:42

Ben jij de demonstraties inclusief de giertank legen voor een stadhuis vergeten Elisa? Bij ministers voor het huis gaan staan. Ben blij dat de grote groep zich daar niet achter schaarde, maar het gebeurt al heel lang dat zodra de politiek een stap wilde zetten er op vrij agressieve manier gedemonstreerd werd.