Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:20

Ik hoop dat dit waar is:
Citaat:
De kortstondige muiterij van Prigozhin had een huiveringwekkend effect op Chinese bedrijven die zaken deden met Rusland. Verschillende bedrijven uit Zuid-China begonnen verwoed fabrieken te bellen om verzendingen van auto-onderdelen, machines en kledingstukken met bestemming Rusland stop te zetten.
https://twitter.com/maria_shagina/statu ... 5116658688

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:44

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:57

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:12

Ik ben zo blij met iedereen uit dit topic, zo goed te volgen zo :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:48

Soerovikin (Generaal Armageddon) gearresteerd.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:20

Babootje schreef:

Het was toch allemaal speculatie? Of toch niet? Tjonge, onduidelijk communicatie vanuit die Russen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:39

herr_balou schreef:
Babootje schreef:

Het was toch allemaal speculatie? Of toch niet? Tjonge, onduidelijk communicatie vanuit die Russen.

Dat vroeg ik me ook af.
Surovikin schijnt van te voren op de hoogte te zijn geweest van de plannen van Prigozhin (zeggen de Amerikanen). Vreemd genoeg was hij ook 1 van de eersten die een openbare oproep deed aan Prigozhin om zijn actie te stoppen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:52

Zou dit een topje van de ijsberg zijn? Ik kan me niet voorstellen dat Surovikin alleen handelde (als dit waar is). Wie wist er nog meer van… als Putin zijnde zou ik extreem paranoïde worden inmiddels

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:28

Mars schreef:
Zou dit een topje van de ijsberg zijn? Ik kan me niet voorstellen dat Surovikin alleen handelde (als dit waar is). Wie wist er nog meer van… als Putin zijnde zou ik extreem paranoïde worden inmiddels

Dat is hij al een tijdje ;)
Er worden meer namen genoemd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:12

Voor degenen die zich afvragen of Wagner nu ophoudt te bestaan: Nope.

In onderstaande link doet iemand alsof hij zich op wil geven voor de Wagner-groep. Dit gaat zonder problemen en Wagner zit nog steeds gewoon in Rusland: https://twitter.com/KevinRothrock/statu ... 1506571472

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:16

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:51

irmaz schreef:
Putin laat zich ineens in het openbaar zien (en knuffelen) in Dagestan: https://twitter.com/derksauer/status/16 ... 8186408960

De reacties op originele tweet zijn veel leuker en slimmer dan de reacties op de tweet Derk Sauer...

irmaz schreef:
Volgens Igor Sushko heeft het Kremlin ook ineens erkend dat er Putin dubbels zijn (ivm veiligheidsmaatregelen). Dit is voorheen altijd ontkend. https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 4121750529

Volgens mij is je interpretatie van de tweet niet helemaal correct.
Als er een lijk van een Poetin dubbelganger gevonden zou worden, dán zullen ze toegeven dat er een dubbelganger was en zeggen dat het effectief is gebleken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:39

herr_balou schreef:
irmaz schreef:
Volgens Igor Sushko heeft het Kremlin ook ineens erkend dat er Putin dubbels zijn (ivm veiligheidsmaatregelen). Dit is voorheen altijd ontkend. https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 4121750529

Volgens mij is je interpretatie van de tweet niet helemaal correct.
Als er een lijk van een Poetin dubbelganger gevonden zou worden, dán zullen ze toegeven dat er een dubbelganger was en zeggen dat het effectief is gebleken.

Je hebt gelijk, was nog niet helemaal wakker. Thx voor de correctie +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:40

Bron Kyiv Independent

Oekraïense troepen winnen in Donetsk, Zaporizhzhia oblasts.

Als onderdeel van het tegenoffensief ishet Oekraïense leger 1.300 meter opgeschoven in de richting van het door Rusland bezette Berdiansk in de oblast Zaporizja, meldde vice-minister van Defensie Hanna Maliar op 29 juni.

----
Oekrainse autoriteiten zijn gestart met trainingen ter voorbereiding op een mogelijke Russische aanval op de kerncentrale van Zaporizja.

Energiewerkers, medici, reddingswerkers, politie en andere diensten in de oblasten Cherson, Mykolaiv, Dnipropetrovsk en Zaporizhzhia zijn bij de oefeningen betrokken.
Eerder zei de ombudsman van Oekraïne dat er een hoofdkwartier voor evacuatie was opgezet in de oblasten rond de fabriek, gelegen in Enerhodar, in de oblast Zaporizja.
In het geval van een radiologisch incident ligt er een evacuatieplan voor bewoners die binnen een straal van 30-50 kilometer van de centrale wonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:42

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:52

Het koppenrollen is gestart:
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 1489939456
Alexei Venediktov, Russische journalist en voormalig hoofdredacteur, presentator en mede-eigenaar van Echo of Moscow meldt dat de plaatsvervanger van generaal Surovikin, kolonel-generaal Andrei Yudin, uit de gelederen van de Russische strijdkrachten is ontslagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:31

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:00

En meerdere "ratten" verlaten het zinkende schip. Oftewel kiezen eieren voor hun zuurverdiende geld.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1674425165818769414
De zesde Russische miljardair deed afstand van zijn Russische staatsburgerschap

Zakenman Igor Makarov heeft afstand gedaan van zijn Russische paspoort, schrijft Forbes. Hij werd in ieder geval de zesde miljardair die afstand deed van het Russische staatsburgerschap na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Makarov heeft een Cyprus-paspoort, dat hij in 2008-2012 ontving in ruil voor investeringen. De afgelopen jaren heeft de zakenman in drie landen gewoond: Cyprus, de Verenigde Staten en Italië.

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne legden het VK, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland sancties op aan de zakenman. Volgens Forbes heeft de miljardair een fortuin van 2,2 miljard dollar. Makarov staat nu op de vijfde plaats van de rijkste Cyprioten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:54

Babootje schreef:
En meerdere "ratten" verlaten het zinkende schip. Oftewel kiezen eieren voor hun zuurverdiende geld.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1674425165818769414
De zesde Russische miljardair deed afstand van zijn Russische staatsburgerschap

Zakenman Igor Makarov heeft afstand gedaan van zijn Russische paspoort, schrijft Forbes. Hij werd in ieder geval de zesde miljardair die afstand deed van het Russische staatsburgerschap na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Makarov heeft een Cyprus-paspoort, dat hij in 2008-2012 ontving in ruil voor investeringen. De afgelopen jaren heeft de zakenman in drie landen gewoond: Cyprus, de Verenigde Staten en Italië.

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne legden het VK, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland sancties op aan de zakenman. Volgens Forbes heeft de miljardair een fortuin van 2,2 miljard dollar. Makarov staat nu op de vijfde plaats van de rijkste Cyprioten.

Hoe staat het eigenlijk met het Russische staatsburgerschap van Gerard Depardieu? (een (toepasselijk?) Céline-tje:) ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:08

Babootje schreef:

Zoet gejat bedoel je.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:14

Depardieu heeft spijt van z’n Russisch paspoort en hoopt dat de Fransen hem willen vergeven. Las ik een maand geleden, beetje laat of niet dan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:41

BigOne schreef:
Depardieu heeft spijt van z’n Russisch paspoort en hoopt dat de Fransen hem willen vergeven. Las ik een maand geleden, beetje laat of niet dan.

Ik vond het al een grote sukkel maar hij is blijkbaar een nog grotere dombo én een lafaard.
Hoe denken de Fransen erover? Ik zou zeggen, betaal maar even belasting over de jaren dat je dat niet hebt gedaan plus 25% extra plus een nederig excuus en dan mag je terugkomen. Of ben ik dan heel onredelijk?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:01

herr_balou schreef:
BigOne schreef:

Ik vond het al een grote sukkel maar hij is blijkbaar een nog grotere dombo én een lafaard.
Hoe denken de Fransen erover? Ik zou zeggen, betaal maar even belasting over de jaren dat je dat niet hebt gedaan plus 25% extra plus een nederig excuus en dan mag je terugkomen. Of ben ik dan heel onredelijk?

_O- ik vind het redelijk!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:04

Goede draad met waar de hekel van Prigozhin aan Gerasimov en Shoigu vandaan komt:
https://threadreaderapp.com/thread/1674 ... 75047.html

Kort samengevat: het probleem is ontstaan in 2018 in Syrië waar Wagner een (door de VS-bezette) olierafinaderij wilde veroveren. Daarbij was volledige luchtsteun afgesproken door het Russische Ministerie van Defensie onder leiding van Gerasimov. Uiteindelijk is die laatste afspraak niet nagekomen en is de Wagner-unit van de kaart geveegd. Toen Prigozhin later verhaal wilde gaan halen bij Shoigu (Minister v Defensie) wilde deze hem niet te woord staan.
Als reden voor het niet leveren van luchtbescherming wordt door een andere bron opgegeven dat Gerasimov erachter was gekomen dat er een business-team achter de opdracht van Wagner zat die de olierafinaderij wilde hebben. Prigozhin was lid van dit business team maar ook generaal Surovikin, die blijkbaar nog steeds geld daarvan ontvangt. Gerasimov wilde niet dat het Russische leger als een zoort bediende van wat zakenmensen zou worden gebruikt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:02

Als dit toch eens zonder kleerscheuren gaat lukken....

Bron Sky News

Russische troepen beginnen Europa's grootste kerncentrale te verlaten, zegt Oekraïne

Russische troepen beginnen de kerncentrale van Zaporizja te verlaten, volgens het hoofddepartement van inlichtingen van Oekraïne voor het ministerie van Defensie.
De troepen van Moskou hebben de faciliteit sinds maart vorig jaar bezet en Oekraïne heeft onlangs kernrampenoefeningen uitgevoerd in afwachting van een mogelijke aanval.

Gedurende de oorlog zijn er zorgen geuit over de veiligheid van de fabriek, waarbij beide partijen elkaar de schuld geven van aanvallen op het gebouw.
Een aantal arbeiders is geïnstrueerd om de fabriek tegen 5 juli te verlaten, zei de belangrijkste inlichtingendirectie van Kiev in een bericht op Telegram.

"Volgens de laatste gegevens verlaat het bezettingscontingent geleidelijk het grondgebied van de kerncentrale van Zaporizhzhia. Een van de eersten die de centrale verlieten, waren drie Rosatom-medewerkers die de leiding hadden over de acties van de Russen.
"Oekraïense werknemers die een contract met Rosatom hadden getekend, kregen ook het advies om te evacueren. Volgens de ontvangen instructies zouden ze voor 5 juli moeten vertrekken."

In het bericht werd ook benadrukt dat het aantal militaire patrouilles rond de fabriek "geleidelijk afneemt".