Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:26

Sizzle schreef:
Purny, niet dat ik je die dingen niet gun, dat doe ik zeker wel. Die toeslagen zijn echt waardeloos geregeld, helemaal mee eens. Je zegt echter zelf ook in je post dat je nog aanvullende aankering hebt, dan kan je uurloon toch niet zo enorm goed zijn? Of kun je door een bepaalde reden (die ons verder niet aan gaat) niet volledig werken?
Een auto zit er voor veel mensen met minimum loon niet in. Op zich is het ook nog maar een korte periode dat men het normaal vind een auto te hebben. Voor net 1 generatie eerder was dat sowieso niet vanzelfsprekend. Het is alleen wel ontzettend dom en ruk dat uitgerekend op OV zo bezuinigd is. Daar kan ik altijd nog met mijn verstand niet bij.

De aanvullende uitkering is meer een soort van bonus omdat ik werk. Ik ben bezig met een hoger contract. Puur omdat ik van het uwv af wil. En omdat ik nu ook zelfstandig meer uren kan werken. Maar er moet financiëel vanuit het werk ruimte zijn omdat er nog een collega meer uren wil werken.
De aanvullende uitkering is een garantiebedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:31

purny schreef:
Ik vraag mezelf soms wel eens af wat ik fout doe. Ik heb een geweldig salaris voor wat ik doe, ik heb dan nog wel een heel klein beetje uitkering maar ik kan geen auto kopen en onderhouden en ik kan geen paard houden. Zelfs een uurtje per week rijden vind ik teveel kosten.
Ik heb geen superluxe leven en toch kan ik in tegenstelling tot andere mensen deze dingen niet doen.
En dan lees ik verhalen van mensen die wel dit kunnen...
Meer werken zou juist motiverend moeten zijn. Het hele toeslagen systeem zou ook op de schop moeten. Er komen nog teveel mensen in problemen

Je moet ook niet gaan vergelijken, want je weet niet alles. Dat is heel lastig. Zo kan jij bijvoorbeeld op vakantie en heb ik een auto. Alleen kan ik niet zonder auto, terwijl ik hem eigenlijk niet kan betalen, dus heb ik heel beperkt budget voor eten. Jij laat weer tig dingen voor die vakantie en een ander heeft weinig vaste lasten in vergelijking bijvoorbeeld. En ik ben bijvoorbeeld weer extreem verwend dat ik dat paardrijden wel kan omdat het mij 0 euro kost. Dus wat dat betreft ben ik weer heel rijk zonder geld.

Ik snap echt wat je bedoeld hoor want dat gevoel heb ik ook wel eens en is menselijk denk ik. En idd is het hele systeem krom.

Zo knap is het van mij niet hoor dp. Vind het heel lief dat je het zegt maar het is gewoon moeten. Net als bij Telpeva.

En frustratie is menselijk, van iedereen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:48

MWM
ja idd jij moet ook door met het kromme systeem.
Jij hoort ook niet in de bijstand maar in de "wao"
De bijstand heeft meer beperkende maatregelen omdat het echt als laatste opvang bedoeld is. Voor gezonde mensen.
Maar omdat onze staat zo'n zooitje van alles maakt komen mensen als jij ziek in de bijstand.
Mag je idd ook geen partner hebben omdat ze je dan korten enz.
In de "wao" waar zieken mensen horen mag je wel een partner hebben.
Omdat onze regering er zo'n zooitje van maakt zitten er ook gezonde mensen in de bijstand die het vertikken om te gaan werken en dat zo maar goed bevonden word door onze regering...

Ik heb het idee dat mensen dat verschil vaak niet zien.
Maar de manier waarop mensen gekeurd worden of ze recht hebben op een ziekte uitkering gaat niet over hoe ziek je bent, nee over hoeveel inkomen je verliest.

De directeur van een bedrijf krijgt dus met dezelfde ziekte een uitkering terwijl zijn personeelslid met dezelfde ziekte dat niet krijgt omdat die minder verdiende.

En dat zijn oa mensen die nu in de problemen komen nu alles duurder word.
Ziek maar niet erkent worden. Dus even wat extra uren draaien zit er echt niet bij.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:50

Klinkt als een heel zware tijd DP, voor mij helaas ook vergelijkbaar. Maar daarom kan je denk ik ook begrijpen waarom ik dan uit mijn slof schiet wanneer mensen met een uitkering over 1 kam scheert als een groep die wel kan maar gewoon lui is, want ik ben juist net zoals jij: knokken tot het niet meer gaat, instorten, en repeat :') . Nu begrijp ik dat je een deel van die groep bedoelde, en dan ben ik het ook weer met je eens :j

Mdrf

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:55

Wel jammer dat er dan nu met termen wordt gesmeten zoals "jaloezie". Blijkbaar mag je als niet uitkeringontvanger niet gefrustreerd zijn dat ondanks hard werken je moeite hebt met rondkomen in deze tijd. En mag je niet balen van het toeslagensysteem in Nederland dat absoluut niet fair is..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 10:56

DuoPenotti schreef:
Van sommige is die situatie heel duidelijk Telpeva.
Ik heb het uiteraard niet over mensen die echt niet kunnen, lijkt me erg duidelijk.
Ik heb een vriendin gehad die bij de gemeente werkte en het "granieten bestand" van de gemeente kende.
Die waren lui, niets anders dan lui.
Die wilde niet werken, die hadden geen pijn, maar beunde bij en voor de rest teerde ze op de staat.
En die zijn er meer dan genoeg.
Lachen zich kapot als de buurman/vrouw om 7 uur weer naar zijn werk rijd. Kijk daar heb je weer zo'n gek, zeggen ze letterlijk!

En ja ik weet dat er veel mensen ten onrechte in de bijstand zitten zoals MWM, die ook ziek zijn maar door ons kromme manier van beoordelen daar terecht zijn gekomen.
Maar het leek me 300% duidelijk dat ik het niet over die mensen heb.
Voor MWM heb ik groot respect, vind het zo knap zoals ze alles doet.
Maar ja ik vind dat er echt wel geklaagd mag worden hoe er beoordeelt word, voor haar, voor mij, voor vele met ons!

Dus ja ik ben zuur op de mensen die letterlijk zeggen, waarom zou ik gaan werken, ik heb zo per maand meer.
Terwijl ik dolgraag zou werken, het jaren hebben gedaan werken en slapen en dan nog zo moe zijn dat er niets sociaals overbleef. 15 dagen migraine, maar er mee gaan werken, dat verpleging zei, gaat niet goed met jou hè? Huilend op de parkeerplaats, tranen wegslikken en hup verstand op nul en werken... om daarna weer total loss in te zakken...

Maar goed laat het hier weer bij, maar de frustratie speelt hier wel dagelijks....

@kinke
is aangevochten.
Maar uwv zegt gewoon jij vult in dat je 15 dagen migraine in een maand hebt, maar dat kruis jij aan op je kalender, daar hebben wij geen bewijs van.
Dan ga ik naar de neuroloog, en vraag zet jij dat voor mij op papier, je hoeft niet te zeggen of ik kan werken, maar dat ik 15 dagen migraine heb. En medicijnen slik waar ik geen auto mee mag rijden dan.
Neee neee uwv, daar willen wij niets mee te maken hebben, nee .
Dus ik heb geen bewijs zegt het UWV.

Klinisch neuropsycholoog heeft wel een brief opgesteld voor het UWV dat het onverantwoord is mij te laten werken, dat dit echt niet gaat met mijn letsel.
Maar dat legt het uwv naast zich neer, dat vinden ze geen arts genoeg.

Ook de huisarts die aangeeft in een brief dat ik een bewegingsintollerantie heb dus juist extreem moe word van inspanning leggen ze naast zich neer.
Ze staan boven normale artsen

maar goed teveel info alweer

Je vergeet een groep die wel wil werken, maar die door te gaan werken per maand een flink geldbedrag moeten gaan inleveren omdat ze niet in een normale baan kunnen instromen, maar met loondispensatie en uwv regelingen te maken hebben.

Mensen die met hun beperking graag een uur of 12 per week kunnen en Willen werken, maar op dat moment alle toeslagen zien verdwijnen. En dus als ze gaan werken, er financieel zo hard op achteruit gaan, dat rondkomen niet meer mogelijk is.

Werken zou altijd moeten lonen, en niet moeten zorgen dat je er financieel op achteruit gaat.

Ik zit by the way al vanaf maart op de gemeente te wachten voor de sociale werkplaats. Waar kennelijk een enorme wachtrij voor is....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:01

Telpeva schreef:
Klinkt als een heel zware tijd DP, voor mij helaas ook vergelijkbaar. Maar daarom kan je denk ik ook begrijpen waarom ik dan uit mijn slof schiet wanneer mensen met een uitkering over 1 kam scheert als een groep die wel kan maar gewoon lui is, want ik ben juist net zoals jij: knokken tot het niet meer gaat, instorten, en repeat :') . Nu begrijp ik dat je een deel van die groep bedoelde, en dan ben ik het ook weer met je eens :j

Fijn dat dat duidelijk is nu :j

Nee ik zal nooit mensen veroordelen die niet kunnen. Weet zelf te goed wat het is...
En van sommige waar je niets van weet zeg ik ook niets, want dan kan ik niet oordelen.
Maar we weten allemaal dat er ook zijn die wel kunnen maar het vertikken. En die groep maakt het kapot voor de andere. Door die lui komen de oordelen en het over 1 kam scheren.
Daarnaast worden ze niet aangepakt. Maar krijgen nu wel toeslagen, die iedereen wel weer mee mag betalen.

Maar goed zo zal het altijd blijven.
Maar ik spring dan weer op tilt als mensen zeggen we hebben een goed vangnet in Nederland: ik reageer dan, voor de happy few.
Andere zitten in een verkeerd vangnet en krijgen onterechte regels opgelegd en nog andere krijgen niets.

Ik heb zelf dan gewekt als beveiliger bij een dakloze opvang...daar zitten al lang niet meer alleen maar drugsspuiters...nee mensen met eigen bedrijf, in de schulden geraakt, door verkeerde beslissingen het bedrijf toch draaiende willen houden alles kwijt geraakt en gewoon op straat...
Dan oordelen mensen ook, ja eigen schuld hadden ze maar dit of dat...
Dan word ik ook boos, hard werkende mensen... en ook geen vangnet, alleen maar vinger wijzen.

Maar goed het is geen foute beoordelings/ uitkeringen topic :P
Al raakt dat nu wel veel mensen met het Oekarine gebeuren

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:11

Die voorbeelden die je noemt zijn inderdaad heel erg ja, ik vrees ook ervoor dat eind van het jaar nog veel meer mensen in de problemen zullen gaan komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:38

Telpeva schreef:
Die voorbeelden die je noemt zijn inderdaad heel erg ja, ik vrees ook ervoor dat eind van het jaar nog veel meer mensen in de problemen zullen gaan komen.

Inderdaad, en de vraag is niet of maar wanneer :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:41

Citaat:
Werken zou altijd moeten lonen, en niet moeten zorgen dat je er financieel op achteruit gaat.

En dit wil nog wel eens een probleem zijn bij werkgevers.

Zoals Uwv nu ook gezegd heeft mijn ziek worden had voorkomen kunnen worden door laatste werkgever gezien die ook geld gehad heeft om mij te ondersteunen daarin.

Werkgever heeft alleen hand opgehouden en niks voor de rest gedaan. Zelfs het regelen van een fatsoenlijke stoel op de werkplek was al teveel. En heb dit meerdere keren aangegeven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:55

Telpeva schreef:

Dat weet ik wel zeker...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:56

Spenk schreef:
Kinke schreef:
DuoPenotti, kun je die beslissing niet aanvechten?

Als je een partner hebt krijg je toch niet zomaar een uitkering? Dit is vast kort door de bocht maar dat speelt wel mee. Een bijstandsuitkering vervalt ook als je een verdienende partner hebt.

Een IVA staat los van al dan geen partner hebben volgens mij.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:04

Inderdaad, de IVA heeft niks met inkomen partner te maken.

Het probleem hierin is dat er op andere voorwaarden gekeurd wordt.

Iemand die vroeger ziek de WAO inging (een uitkering waar geen rekening gehouden werd met inkomen partner), kan nu zomaar in de bijstand terechtkomen, en al naar gelang wat de partner aan inkomen heeft, krijgt diegene die ziek is gewoon helemaal niks meer, vanwege de voordeur delers regeling.

Dat is het kromme hieraan.
Iemand die een hoog salaris had wordt naar uitval van salaris beoordeeld, niet naar hoe ziek je bent...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:12

Sansevieria schreef:
Inderdaad, de IVA heeft niks met inkomen partner te maken.

Het probleem hierin is dat er op andere voorwaarden gekeurd wordt.

Iemand die vroeger ziek de WAO inging (een uitkering waar geen rekening gehouden werd met inkomen partner), kan nu zomaar in de bijstand terechtkomen, en al naar gelang wat de partner aan inkomen heeft, krijgt diegene die ziek is gewoon helemaal niks meer, vanwege de voordeur delers regeling.

Dat is het kromme hieraan.
Iemand die een hoog salaris had wordt naar uitval van salaris beoordeeld, niet naar hoe ziek je bent...

precies dat, jij legt het duidelijker uit dan ik doe. :)

Dat verschil lijken er hier veel niet te maken.
Ziek zijn en dan geen uitkering krijgen heeft amper te maken met wat je hebt maar met wat je verdiende.
terwijl veel chronisch zieken die wel probeerde te werken al vaak weinig uren maakte, niet op konden klimmen in functie, dus eigenlijk aan alle kanten gena...id worden.

Zonder partner komen ze dan in de bijstand, met alle regeltjes die daarbij horen, wat niet klopt.
Met partner moeten ze op 1 salaris verder. Ook leuk tegenwoordig...not
Hoe krijg je mensen zonder dat ze er wat aan kunnen doen in de schulden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:17

@mvdende maar werken loont nog altijd. Ik kan geen enkele baan bedenken waarbij je met 12 uur per week meer gaat verdienen dan de grens van het toeslagenstelsel.
En werken als wajonger heeft ook weer voordelen wanneer je bij de juiste werkgever zit. Je hebt meer bescherming en meer begeleiding.
En het is toch heerlijk om je eigen geld te verdienen als het kan? Ik vind het in ieder geval wel heerlijk dat ik mijn eigen centjes verdien elke maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:19

Maar dat het te maken heeft met wat je verdiende. Misschien dat ik het niet snap hoor maar is dat niet ook een beetje logisch? Stel je raakt arbeidsongeschikt en je verdiende 4000 euro bruto. Waarschijnlijk leeft iemand daar dan ook naar. Heeft een hypotheek etc. Dat je dan zoveel % van de loon krijgt dan kan iemand ook nog zijn kosten blijven betalen. Verdiende je maar 1500 dan krijg je ook zoveel % van dat salaris maar ik verwacht dat die persoon niet dezelfde uitgaven heeft als de persoon met 4000. Ik noem even wat een hypotheek van 1000 euro kan degene met 4000 betalen maar met 1500 niet.

Zou je iedereen dan 2500 geven gaat degene die 1500 verdiende erop vooruit maar die 4000 verdiende er flink op achteruit.

Maar ik weet niet hoe die regels precies werken dus wellicht dat iemand dat dan uitleggen kan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:22

Droomt van een salaris van 4000 euro. <3 :Z <3

Balen is een droom of een nachtmerrie. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:24

DuoPenotti schreef:
precies dat, jij legt het duidelijker uit dan ik doe. :)

Dat verschil lijken er hier veel niet te maken.
Ziek zijn en dan geen uitkering krijgen heeft amper te maken met wat je hebt maar met wat je verdiende.
terwijl veel chronisch zieken die wel probeerde te werken al vaak weinig uren maakte, niet op konden klimmen in functie, dus eigenlijk aan alle kanten gena...id worden.

Zonder partner komen ze dan in de bijstand, met alle regeltjes die daarbij horen, wat niet klopt.
Met partner moeten ze op 1 salaris verder. Ook leuk tegenwoordig...not
Hoe krijg je mensen zonder dat ze er wat aan kunnen doen in de schulden...

Zwaait even. Hbo opleiding, goed salaris maar door een weigerend lijf steeds minder gan werken en uiteindelijk uitgevallen met 4 uur per week en dito wao. Was ik meteen 100% ziek willen blijven dan had ik een uitermate ruime wao gehad en had ik mijn eigen broek goed kunnen ophouden. Nu ben ik aan alle kanten afhankelijk van anderen.

En als de allimentatie stopt moet ik maar hopen dat de gemeente me gaat aanvullen tot bijstandsnivo. Alleen weten ze dat pas als het al gestopt is en mag ik dan van rond de 400 euro per maand proberen te overleven tot ze besloten hebben wat ze gaan doen en het ook daad werkelijk gaan betalen. Ik heb daar nu al flinke slapeloze nachten van %)

Even heel simpel uitgelegd. Ze kijken naar hoeveel % je achteruit gaat met je inkomen als je minder gaat werken. Als je 4000 verdient en je kunt nog maar 25% werken kun je nog maximaal 1000 euro verdienen. Dan zou een te grote terugval zijn in inkomen en heb je meer recht op hogere wao.

Als je 1000 verdient en je kunt nog maar 25% werken kom je uiteindelijk gewoon op bijstandsnivo uit maar dan met iets andere regels,

Was ik meteen 100% ziek geworden, had ik mogen doen had ik nu een wao gehad van 75% van mijn hts salaris en een comfortabele 2000 per maand gekregen. Ipv nu 375 euro. -O- maar ja domme ikke wilde nuttig blijven voor de maatschappij. En krijg dat nu keihard terug financieel
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-08-22 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:25

Marcella schreef:
Droomt van een salaris van 4000 euro. <3 :Z <3

Balen is een droom of een nachtmerrie. :')

En je piest overal naast

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:26

droomt van een uitkering van 800 euro
Salaris van 4000 wauw dan zwem ik in het geld

Nee niet iedereen zou 2500 krijgen. Dat verdiende ik bij lange na niet eens.
Maar ik kan dat niet duidelijk genoeg uitleggen dus laat het aan een ander over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:30

DuoPenotti schreef:
droomt van een uitkering van 800 euro
Salaris van 4000 wauw dan zwem ik in het geld

Nee niet iedereen zou 2500 krijgen. Dat verdiende ik bij lange na niet eens.
Maar ik kan dat niet duidelijk genoeg uitleggen dus laat het aan een ander over

De bedragen zijn fictief he.

Maar er wordt nu net gedaan of mensen met een hoger salaris bij ziekte bevoordeeld worden omdat zij een hogere uitkering krijgen. Daar doel ik op. Want mensen leven vaak wel naar hun inkomen. De kosten van iemand met een hoger salaris liggen vaak ook hoger door hogere huur/hypotheek etc. Dus dat probeer ik te snappen of dat bedoelt wordt? Dat die mensen ook geen recht zouden mogen hebben op een %van die 4000 want iemand die maar 1000 verdiende krijgt dan minder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:32

Ziektewet is 70% van laatst verdiende loon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:43

purny schreef:
Ziektewet is 70% van laatst verdiende loon.

Ja precies maar dat is niet heel gek dan toch? Iemand met een hoger salaris zal vaak ook hogere kosten hebben. Als iedereen hetzelfde zou krijgen vallen die mensen ineens heel ver terug en kunnen dan ook hun vaste lasten niet meer betalen.

Wel ben ik van mening dat voor lage inkomens het dan niet minder dan het minimumloon zou mogen ipv dat mensen dan op bijstandsniveau komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:45

Ik wil het wel uitleggen maar doe dat zeker verkeerd.

Er word gekeken wat iemand nog kan volgens het UWV (leggen daarbij verslagen van artsen opzij, maar oke dat even er buiten gelaten.

Iemand verdiende 1200 euro.
UWV vind dat iemand best nog kan werken ergens, minder betaald dus is er maar een verlies van inkomen van 30% dus die persoon krijgt niets (boven de 35% krijg je pas een beetje en dat is gekeken naar je oude loon)
Dus weg 1000 euro. En dat is natuurlijk prima is diegene ook in staat is om te werken. Vaak niet

iemand met dezelfde ziekte maar veel loon zou ook dat ander laag betaalde werk kunnen doen, maar heeft dan ineens een groot inkomensverlies, misschien wel 80-100% en word voor altijd afgekeurd. En krijgt een uitkering. Die laten ze verder met rust.
Dat is ook lager dan zijn oorspronkelijke salaris maar in procenten vaak veel minder. Dat is niet ineens zijn halve of bijna hele salaris dat dan wegvalt. Maar 30%
Die komt nog wel rond dan. Ondanks zijn hoge hypotheek. En er word ook niet gekeken wat de partner verdient.
(al word dat ook steeds meer discutabel nu natuurlijk met de absurde prijzen)

En voor mij wel het belangrijkste het gevoel van erkenning, met rust gelaten worden, het niet meer moeten.
2 verschillende re-integratiebureaus gehad die je willen helpen een baan te vinden.
Met verplichtingen van solliciteren, Het telkens afgewezen worden. dat doet zoveel met je.
2 bureaus die schriftelijk om herkeuring hebben gevraagd want plaatsen is ondanks 300% inzet onmogelijk...laten ze ook links liggen.
Het gevoel van onmacht, oneerlijkheid...dat doet mij het meeste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:51

Ik denk dat ik je snap, je bedoelt dus dat stel je doet werk aan de lopende band voor een laag salaris dan zeggen ze oh maar u kunt dat nog wel voor 20 uur receptioniste zijn.

Maar een advocaat die hetzelfde heeft daarvan kan je dan zeggen u kunt inderdaad geen advocaat meer zijn maar receptioniste kunt u best doen want hij is immers hoog opgeleid. Maar als hij dat doet gaat die ipv 6000 bruto 2000 bruto verdienen. Omdat dat een verlies van 4000 is keurt uwv die persoon af.

Maar degene aan de lopende band niet omdat die dan in de ogen van uwv best nog receptioniste kan zijn maar daar niet voor in aanmerking komt omdat je daar de diploma's niet voor hebt maar die 20 uur in de fabriek kan je eigenlijk ook niet aan.