Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:38

Ook eens.

Belonen op basis van het niveau van de afgestudeerden lijkt me wel ingewikkeld?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:01

Klopt, dat was ook meer een losse suggestie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:30

Janneke2 schreef:
Ik ben een trotse Trouw lezer.

Ik kan niet zeggen dat mw. Kaag wordt bejubeld en niet dat ze wordt afgekraakt.

Er is wisselend waardering en kritiek op haar handelen.
En er zijn een paar interviews met haar geweest, met nadruk op haar drijfveren.

En iets heel anders: ik lees lichaamstaal. Ik twijfel er niet aan dat mw. Kaag die taal goed spreekt en verstaat. ('Het is een manier om de kaarten tegen de borst te houden'.)
... maar haar ontspannen houding na haar aftreden als demissionair minister viel mij op.

Jij leest dan ook in mijn ogen een van de betere kranten, net als NRC,vaak volkskrant die meerdere personen interviewt rondom een onderwerp, la Monde vind ik moeilijk maar heel goed e.a

Eens dat de Telegraaf een populistische krant is en ik hoor nu mijn vader zeggen dat de Telegraaf ook al in de oorlog een hele foute krant was ( := ja pap je hebt dat zo vaak gezegd dat ik het zelfs nu je nog hoor zeggen).

En dan gelijk meer waardering voor de beroepsopleidingen en hoger salarissen want loodgieters e.a praktisch geschoolde mensen zijn onmisbaar . En dan gelijk het nare "lager" geschoolde voorgoed de prullenbak in kieperen. Het is praktisch- en theoretisch geschoolden (wordt geschreven door een hoog opgeleide ).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:12

Tja veel mensen kraken de Telegraaf af ."Vroeger"vloog ik vrij veel en bij binnenkomst van het vliegtuig lagen daar toen diverse kranten,wel 4 verschillende,waarvan je er dan 1 mocht pakken om tijdens de reis te lezen.Nou,je raadt zeker wel welk stapeltje het eerst op was....Die zog."serieuze"kranten bleven liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:46

Dat zeg toch niets over objectiviteit , waarheidsgehalte enz.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:49

Loretta schreef:
Ik vind echt dat Pieter Omtzigt het probleem echt heel goed aan kaart. Ik hoop toch echt dat deze man in de toekomst een eigen partij op gaat richten.

Hij kan inderdaad de fouten/problemen goed benoemen.
Maar kan hij ze ook oplossen?
En als hij (op tijd) een partij kan oprichten, dan hoop ik dat hij de juiste mensen om zich heen kan verzamelen.
Voorbeelden genoeg, waar dat mislukt is.
Een stabiele partij vormen is niet zo gemakkelijk en Omtzigt schijnt niet altijd de gemakkelijkste in de omgang te zijn.
Om iets te bereiken, moet je samenwerken en compromissen sluiten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:04

pien_2010 schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ben een trotse Trouw lezer.

Ik kan niet zeggen dat mw. Kaag wordt bejubeld en niet dat ze wordt afgekraakt.

Er is wisselend waardering en kritiek op haar handelen.
En er zijn een paar interviews met haar geweest, met nadruk op haar drijfveren.

En iets heel anders: ik lees lichaamstaal. Ik twijfel er niet aan dat mw. Kaag die taal goed spreekt en verstaat. ('Het is een manier om de kaarten tegen de borst te houden'.)
... maar haar ontspannen houding na haar aftreden als demissionair minister viel mij op.

Jij leest dan ook in mijn ogen een van de betere kranten, net als NRC,vaak volkskrant die meerdere personen interviewt rondom een onderwerp, la Monde vind ik moeilijk maar heel goed e.a

Eens dat de Telegraaf een populistische krant is en ik hoor nu mijn vader zeggen dat de Telegraaf ook al in de oorlog een hele foute krant was ( := ja pap je hebt dat zo vaak gezegd dat ik het zelfs nu je nog hoor zeggen).
Ho even. 'Ook al in de oorlog een hele foute krant ...'? ja, toen was de T. pro NSB/nazi. Dat vind ik toch een heel andere categorie fout dan de T. anno 2021.
En dat zeg ik voor de volledigheid (want ik denk dat je dat wel weet) niet als fan van de Telegraaf. Ik vind dat om heel veel redenen totaal geen lezenswaardige krant. We krijgen hem hier ca 2x per jaar als de bezorger zich vergist (normaal VK), en ik probeer het soms om er iets van te lezen maar na ca 3 regels gaat ie steevast op de stapel oud papier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:07

pien_2010 schreef:
Dat zeg toch niets over objectiviteit , waarheidsgehalte enz.

Ieder heeft zijn\haar eigen waarheid Pien.Over objectieve feiten kan niet gelogen worden,maar de interpretatie daarvan is nogal persoonlijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:27

Probleem is sommige media nogal selectief met die objectieve feiten omspringen. Zodanig dat er niet zozeer sprake is van interpretatie maar meer van stemmingmakerij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:11

Ik kom er niet door, die telegraaf. Weet soms niet of ik moet lachen of huilen. Krijg hem ook alleen per ongeluk, net als Askja. Verder ben ik in de gelukkige omstandigheden dat ik drie weekendedities kan lezen, heb zelf nrc, de buren lezen Trouw en de Volkskrant. Na het weekend wisselen we uit. Voordelige deal voor mij. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:15

Askja schreef:
Probleem is sommige media nogal selectief met die objectieve feiten omspringen. Zodanig dat er niet zozeer sprake is van interpretatie maar meer van stemmingmakerij.

Voilà! Mee eens.
En ik weet dat ze toen pro nsb cq nazi waren (mijn pa was niet voor niets zo fel) en dat is inderdaad wat anders dan populistisch of zeer rechts vaak.

Waarbij ik wel moet zeggen dat er ook bij nieuwsuur wel eens een journalist aanschuift vd telegraaf, die altijd een goed journalistisch verhaal heeft en volstrekt niet populistisch. Dus het is niet allemaal bagger ofbij voorbaat al niet objectief.

Fijne deal inderdaad!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:30

Kijk,feiten zijn feiten.En in deze tijd met alle media kan men niet anders dan een feit melden.Maar,daarna komen de interpretaties en meningen.Bijv. feit: Mevr Kaag is afgetreden.Dat is zo.Maar of men daar blij mee is of niet,en waarom en hoe etc.,dat is allemaal persoonlijke interpretatie en dat moet ook kunnen en mogen.Vind ik tenminste.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:38

Anjali, de Telegraaf doet voordurend mensen in allerlei opiniestukken zich laten uiten over wat zij graag horen. Daardoor zijn ze ongrijpbaar.
Vanaf dag 1 stond Kaag bij het vuilnis. Wij in dit topic mogen dat doen, maar niet een landelijke krant. Dat is stemmingmakerij en hoort bij het beïnvloeden vd publieke opinie. Een krant hoort toch enigszinds objectief te zijn. Ik vind dat gevaarlijk.

De journalist vd telegraaf komt met economische feiten over allerlei bedrijven die hij onderbouwt met rapporten .
Die heeft kwaliteit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:50

mysa schreef:
Belonen op basis van het niveau van de afgestudeerden lijkt me wel ingewikkeld?

Als kleindochter van een meubelmaker: studeren is leuk. (Ik doe het tot op heden met veel plezier.)
Dat ik 'dus' hoger betaald moet worden, omdat ik eerst allerlei leuks heb gedaan - ik zou niet weten waarom dat moet.
(In mijn tijd was het leenstelsel gewoon eerlijk. Wie nu een torenhoge schuld heeft, heeft een geldige reden om een hoog tarief / salaris te willen.)

En praktische vaardigheden, van loodgieter tot bakker tot meubelmaker: een goede vakvrouw / man is uiterst waardevol.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:51

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Ik vind echt dat Pieter Omtzigt het probleem echt heel goed aan kaart. Ik hoop toch echt dat deze man in de toekomst een eigen partij op gaat richten.

Hij kan inderdaad de fouten/problemen goed benoemen.
Maar kan hij ze ook oplossen?
En als hij (op tijd) een partij kan oprichten, dan hoop ik dat hij de juiste mensen om zich heen kan verzamelen.
Voorbeelden genoeg, waar dat mislukt is.
Een stabiele partij vormen is niet zo gemakkelijk en Omtzigt schijnt niet altijd de gemakkelijkste in de omgang te zijn.
Om iets te bereiken, moet je samenwerken en compromissen sluiten.

Daar heb je wel een punt. Toch zou ik het wagen op hem te stemmen. Hij stipt thema's aan wat ik heel erg mis bij andere partijen. Bij Linkse partijen komt het wel in het programma voor maar het heeft geen hoge prioriteit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:03

pien_2010 schreef:
Anjali, de Telegraaf doet voordurend mensen in allerlei opiniestukken zich laten uiten over wat zij graag horen. Daardoor zijn ze ongrijpbaar.
Vanaf dag 1 stond Kaag bij het vuilnis. Wij in dit topic mogen dat doen, maar niet een landelijke krant. Dat is stemmingmakerij en hoort bij het beïnvloeden vd publieke opinie. Een krant hoort toch enigszinds objectief te zijn. Ik vind dat gevaarlijk.

De journalist vd telegraaf komt met economische feiten over allerlei bedrijven die hij onderbouwt met rapporten .
Die heeft kwaliteit.

Joh, dat is andersom net zo. Willem Vermaat mag in de volkskrant opinie ook de hele paardensport diskwalificeren, op nu.nl word Wakker Dier vaker een platform geboden dan op NOS/RTL. Ik zie de invloed van links net zo hard in andere media.

Ik vind dat oprecht ook leuk, ik volg zowel links als rechts georiënteerde media, dan zie je dus soms het zelfde 'feit' in 3 berichten compleet anders gebracht worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:13

ruitje schreef:
pien_2010 schreef:

Die heeft kwaliteit.

Joh, dat is andersom net zo. Willem Vermaat mag in de volkskrant opinie ook de hele paardensport diskwalificeren, op nu.nl word Wakker Dier vaker een platform geboden dan op NOS/RTL. Ik zie de invloed van links net zo hard in andere media.

Ik vind dat oprecht ook leuk, ik volg zowel links als rechts georiënteerde media, dan zie je dus soms het zelfde 'feit' in 3 berichten compleet anders gebracht worden.

Ja polariseren komt van 2 kanten. En tegenwoordig is polariseren de norm.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:46

Daaraan merk ik dat ik uit een andere generatie kom. Ik heb veel les gehad in kritische oordeelsvorming, hoe te luisteren en omgaan met TV en nieuws, hoe het controleren vd feiten, het lezen van kranten en toen was de verzuiling er nog, Janmaat werd veroordeeld door de rechter voor minder als Wilders en Baudet nu zich uiten en de holocaust stond in ieders geheugen geprent (.....dat nooit meer werd door het gros gedeeld). En nu verklaren de mensen vaak de meest grote onzin want dat is zo want staat op Facebook. Zijn de machtsverhoudingen aan het kantelen en het gaat opeens heel snel (VS, UK, en Australië alliantie) is de vraag of de EU wakker wordt en slagvaardiger en sterker (voorstel Frankrijk één legermacht) of blijft gapen en slapen. Kortom op heel veel fronten is het in beweging, en gebeurt er veel, dat in mijn ogen echt niet zonder risico is want inderdaad Lorette het populisme viert hoogtijd en met die ontwikkeling ben ik niet blij.
Met name het rechtspopulisme is erg sterk aanwezig . Links doet eigenlijk al jaren niet of nauwelijks nog mee. Ook al schreeuwt Baudet en anderen nog zo hard dat het anders is.
Zorgelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:35

Ik was tot een jaar of wat geschiedenis en maatschappijleer docent en die lessen krijgen kinderen nog steeds. Maar misschien blijft het niet hangen/is die paar uur les in de week niet genoeg tegenhanger voor het 5 uur facebooken en dan in een 'populisme-tunnel' gezogen worden :o ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:35

ruitje schreef:
Ik was tot een jaar of wat geschiedenis en maatschappijleer docent en die lessen krijgen kinderen nog steeds. Maar misschien blijft het niet hangen/is die paar uur les in de week niet genoeg tegenhanger voor het 5 uur facebooken en dan in een 'populisme-tunnel' gezogen worden :o ?

Je hebt ook de algoritmes Ruitje en dat maakt het ook heel moeilijk. Lees he graag sciences (ikke) krijg je veel dat te zien. Lees je liever populistisch dan krijg je dat. Ik vind het goed dat de EU daar iets aan wil doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:43

pien_2010 schreef:
Met name het rechtspopulisme is erg sterk aanwezig . Links doet eigenlijk al jaren niet of nauwelijks nog mee. Ook al schreeuwt Baudet en anderen nog zo hard dat het anders is.
Zorgelijk.
Rechtspopulisme is inderdaad erg sterk aanwezig, maar dat links niet meedoet (aan populisme), daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel degelijk ook een luidruchtige links-activistische stroming, van wokeness en (m.i.) vaak doorgeslagen identiteitspolitiek.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:46

Als je naar Duitsland kijkt, dan kunnen de sociaaldemocraten het ook gewoon goed doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:24

Zeker. Al is dat natuurlijk wel een beetje bij de gratie van het gebrek aan een aansprekende opvolger voor Merkel bij CDU/CSU.

Ik hoop dat er in Nederland 'op links' eens een keer een politiek leider opstaat met een duidelijk profiel, een beetje straatvechtersmentaliteit, en het vermogen om de juiste prioriteiten te stellen. Die liggen nou eenmaal momenteel niet op het vlak van identiteit-diversiteit, maar bij de uit de klauwen gierende woningnood, de steeds grotere kloof tussen rijk/hoogopgeleid en arm/laagopgeleid, het almaar groeiende wantrouwen in de overheid, de infiltratie van de georganiseerde misdaad in de samenleving en het klimaatprobleem.
Ook zou zo iemand moeten benadrukken dat het echt een keer tijd is corona achter ons te laten en niet langer het publieke debat te laten domineren.
Iemand die af en toe met de vuist op tafel durft te slaan en die autonoom staat tegenover de gevestigde politieke verhoudingen. Die kan zorgen voor wat links vuur, ipv dat doorgaans keurige en weinig inspirerende gefrut in de marge van (m.n.) Ploumen en Klaver.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:40

En diegene die het ook wordt of is, even zorgt dat de 7 miliard die klaarligt bij de EU opgehaald gaat worden.
Nederland is het enige land dat zich nog niet gemeld heeft en daar wordt om gegniffeld door andere landen vertelde Samsom vorige week op TV. Voorlopig ligt het geld er nog. Het is uit het corona herstelfonds .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:56

Mona Keijzer CDA (staatssecretaris) is met onmiddelijke ingang ontslagen vanwege interview over , tegen covid pass zijn, in de telegraaf vanochtend.
Er was net ingelast nieuws op TV.