steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:40

Misschien ook eens kijken wat voor rotzooi er de afgelopen nacht allemaal in het milieu terecht is gekomen. Het mag dan wel geen stikstof zijn ik vraag me toch wel serieus af hoe schadelijk dat allemaal is geweest. Het hele jaar gaat het over milieu discussies en de bescherming van kwetsbare natuur. Maar bedreigde vogels hebben afgelopen nacht paniekvluchten gemaakt die ook schadelijk zijn voor soortpoppulaties die zeldzaam zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:53

Helemaal eens met bovenstaand bericht! Alleen de paniek bij zoveel (wilde) dieren al, om nog maar te zwijgen over alle ongelukken en vandalisme mbt (illegaal) vuurwerk.

Waar blijven de reacties van de mensen die geloven in de sprookjes over de luchtvaart?

-O-
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... t-sabotage

Dinopino

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:02

Was toevallig vandaag met een boer in gesprek en toen kwam ik op iets wat zo'n 40 jaar geleden speelde. Dat er namelijk een geheime agenda is om alle boeren weg te krijgen en sindsdien zijn er ook heel veel boeren verdwenen. Voor ons paardenbezitters natuurlijk wel mooi meer plaats voor ons. Toen kwam natuurlijk ook op het onderwerp het opwarmen van de aarde, waar de boeren in Nederland de schuld van krijgen zo onderhand. Hij had het over het feit dat de andere planeten om het zonnestelsel ook opwarmen en dat het met de kracht van de zon heeft te maken en niets met wat er op de aarde gebeurd. Een of andere Russische geleerde had dat ontdekt.

Kunnen we niet gewoon allemaal ons vlees en melk boter en eieren bij onze lokale boeren kopen en ze zo ondersteunen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:06

Dinopino schreef:
Was toevallig vandaag met een boer in gesprek en toen kwam ik op iets wat zo'n 40 jaar geleden speelde. Dat er namelijk een geheime agenda is om alle boeren weg te krijgen en sindsdien zijn er ook heel veel boeren verdwenen. Voor ons paardenbezitters natuurlijk wel mooi meer plaats voor ons. Toen kwam natuurlijk ook op het onderwerp het opwarmen van de aarde, waar de boeren in Nederland de schuld van krijgen zo onderhand. Hij had het over het feit dat de andere planeten om het zonnestelsel ook opwarmen en dat het met de kracht van de zon heeft te maken en niets met wat er op de aarde gebeurd. Een of andere Russische geleerde had dat ontdekt.

Kunnen we niet gewoon allemaal ons vlees en melk boter en eieren bij onze lokale boeren kopen en ze zo ondersteunen.

:+ Gaan we ook hier onzindingen verspreiden? Klimaatverandering is een feit. Dat de versnelde klimaatverandering door de mens komt is een feit. Laten we de feiten onder ogen zien en hiernaar handelen, en tegelijkertijd kijken of we deze verandering ook haalbaar kunnen maken voor de boeren. En andere organisaties ook kunnen dwingen tot verandering: elke branche zal moeten aanpassen. Luchtvaart, boeren, industrie. Alles. Doen we dat niet, dan hebben we echt een groot probleem later.

@Tiepfoudt eens met dat vuurwerk verboden mag worden voor de consument. En die dreigbrieven zijn natuurlijk niet oké.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:20

Oh jee, Dinopino, zoek dekking zou ik zeggen :')

Het ontkennen van de rol die de mens speelt in de opwarming van de aarde, is verworden tot een bijna-misdaad. Waarom mag men daar niet over twijfelen, niet over praten? Ik moet eerlijk toegeven dat ik redelijk overtuigd ben dat de mens daar een rol in speelt, maar verdorie maak het toch niet tot een of ander verboden onderwerp. Dat neigt namelijk net zo goed naar een soort religie.

Dinopino schreef:

Als alle Nederlandse consumenten nu eens zo dachten, en wij geen onmogelijke regels opgelegd zouden krijgen mbt het aan huis verkopen, dan waren we al een heel eind. Boer en burger dichter bij elkaar en een eerlijke prijs voor voedsel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:26

Oh ik vroeg me gewoon af dat wanneer onze planeet warm wordt of dat ook invloed had op de andere planeten om het zonnestelsel. Of die van onze co2 ook last hadden.
IMANDRA ik zie nu ook dat er nog meer van jullie hierzitten. Willen jullie graag een hoge bloeddruk hebben wat een reactie zeg. Dat kan toch wel wat tactischer. Schijnbaar ben jij het er niet mee eens dat ik wat gehoord heb. Zal in het vervolg mijn oren maar dicht doen.

Moet ik nu met jou gaan discussieren. Aangezien je me al kent reageer dan gewoon niet op mij. Dan houden we het gezellig. Ga intussen op zoek naar een topic over planetenstelsel. Vind het gewoon interessant om te kijken wat daar gebeurd. Over dat de boeren steeds minder worden is dus volgens jouw ook niet waar en is weer een leugen. Goh zal mijn oren en ogen toch eens laten nakijken.

Wij kopen onze melk over de grens bij een boer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:19

Mag ik nu niet meer benoemen dat je onjuiste informatie verspreidt dan? Alleen omdat je vaker onjuiste informatie verspreidt? Ik zeg nergens dat het verboden is om erover te hebben, maar het is gewoon al lang en breed bewezen dat de mens ervoor zorgt dat klimaatverandering versnelt.

Oh, en wil je me aub geen woorden in de mond leggen? Bedankt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:16

Heb net gelezend dat er een boerenpartij is. Weet ik waar ik in het vervolg op ga stemmen. Misschien boerenmarkten organiseren zodat meer mensen hun produkten bij de plaatselijke boeren gaan kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:23

Dinopino schreef:
Heb net gelezend dat er een boerenpartij is. Weet ik waar ik in het vervolg op ga stemmen. Misschien boerenmarkten organiseren zodat meer mensen hun produkten bij de plaatselijke boeren gaan kopen.

In o.a. Amerika heb je de zogenaamde farmers market. Die heb je hier volgens mij niet? Als die lokaal georganiseerd zou worden dan zou ik er zeker wel naar toe gaan mits er een goed assortiment heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:36

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:39

er is een tijdje geleden al een topic geweest op Bokt over lokaal kopen. De meerderheid heeft geen zin/tijd om ergens anders boodschappen te halen dan in de supermarkt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:40

Op de markt is je euro voor het welzijn en de boeren en de dieren iets minder waard:-) Maar wel het lekkerst

Ik denk wanneer je de gezelligheid er meer gaat bij betrekken dat er echt wel belangstelling komt. Het is juist een mooie tegenhanger, van het onpersoonlijke in de supermarkt naar de gezelligheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:45

mee eens hoor, ik probeer ook zo veel mogelijk het lokaal kopen te promoten. Alhoewel ik daar zelf niets aan heb verder, wij leveren aan de melkfabriek en hebben geen winkel aan huis, melktap is erg duur en bewerkelijk en daarvoor zitten wij niet gunstig genoeg. Er is er hier wel een in de buurt aan een doorgaande weg, die schijnt wel goed te lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:47

Nee, heb ik ook geen zin in/tijd voor. Maar zo'n markt vind ik wel leuk en ook de moeite waard omdat je dan hopelijk wat meer boodschappen kan doen op één locatie. Ik ga niet een half uur in de auto zitten voor een krop sla. (daar doe ik het klimaat ook geen voordeel mee)

@ juval, bedankt voor de link! Ik ga het eens een keer bekijken. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:51

Veel voordelen geen plastic geen e- nummers geen onmogelijke suikers, geen citroenzuur, geen smaakmakers geen natuurlijke aromas. De groente zou ook gezonder zijn wanneer deze niet voor Iglo verbouwt zou worden. Een boer hier in de buurt eet zijn eigen produkten niet meer sinds ie voor Iglo verbouwt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:55

maar dit alles is wel een beetje bullshit, want er zijn nu ook al heel veel adressen waar je bij de boer kunt kopen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:56

Nou dat is toch super wanneer dit al overal gebeurd. Heb je een link van een site?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:59

Wij hebben dit o.a
https://www.rechtvanbijdeboer.be/

Moeten jullie in NL toch ook iets gelijkaardig hebben ?

Ik koop heel veel direct bij de verschillende boeren aan huis.
Heb onlangs weer de smaak van echte yoghurt ontdekt. Wat een verschil !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:29

Hier in Delft heb je Kistje vol smaak, kun je elke week voor de hele week groenten en fruit halen van lokale telers voor een vaste prijs. In den haag zit ook zoiets, alleen geen idee meer hoe het heet. Weet wel dat je daar elke donderdag kan komen shoppen en met wat er over is wordt 's avonds door vrijwilligers een maaltijd gemaakt die je voor een paar euro kan komen eten :D

Edit: herstel, zie dat het niet altijd lokaal is, met name in de winter blijkbaar. Wel op zijn minst van zo dichtbij mogelijk, geen Australische appels ofzo :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 03-01-20 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:30

ik zou zeggen, google is your best friend :)
Ik haal zelf ook fruit bij de plaatselijke fruitteler. Ja, dat is niet bij de supermarkt maar ik gun hun de omzet ipv de grote inkoop organisaties.
In deze regio kun je ook kopen bij "de buurman". Zij hebben ook maaltijdboxen. In tegenstelling tot bijv. Hello Fresh worden hun producten lokaal ingekocht

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:42

Ik woon (nog) in Rotterdam en ik ga hier naar de groentewinkel, veel betere kwaliteit dan bij de AH.
Ik kom veel op Flakkee, daar kan je veel groente/fruit bij de boer kopen. Sommigen zijn complete winkels en verkopen ook aanverwante artikelen.
Maar niet overal zijn nog groentewinkels of zijn mensen in de gelegenheid om naar de plaatselijke boer te gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:49

op findfarm.nl kun je heel veel boerderijwinkels vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:49

Kinke schreef:
maar dit alles is wel een beetje bullshit, want er zijn nu ook al heel veel adressen waar je bij de boer kunt kopen

Wat is bullshit? Een markt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:57

nee, dat er dingen georganiseerd moeten worden zodat men lokale producten kan kopen. Die mogelijkheid is er al jaren. Maar goed, dan moet je er soms wel wat voor doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:08

Kinke schreef:
nee, dat er dingen georganiseerd moeten worden zodat men lokale producten kan kopen. Die mogelijkheid is er al jaren. Maar goed, dan moet je er soms wel wat voor doen

Oh niets moet hoor. :) Het zou leuk zijn en ik zou er gebruik van maken, maar ik heb het tot nu toe niet gemist.