Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:55

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Daarbij, hun grootouders waren geen 1e generatie Nederlanders maar 1e generatie Marokkaanse gastarbeiders.

Het een sluit het ander niet uit, toch? Als ze de Nederlandse nationaliteit hebben aangevraagd en verkregen zijn het 1e generatie Nederlanders :)

Citaat:
Deze generatie kinderen had wederom een Marokkaans paspoort dus geen 2e generatie Nederlanders.

Ook hier: omdat het hebben van de Marokkaanse nationaliteit het hebben van een Nederlandse niet uitsluit kun je niet zeggen dat het DUS geen 2e generatie Nederlanders zijn. Als hun ouders de Nederlandse nationaliteit hebben aangevraagd en gekregen, zeker als dat voor de geboorte van de kinderen is, zijn die kinderen volgens alle regels gewoon keurig 2e generatie Nederlander. En Marokkaan, dat ook, maar ook Nederlander.

Citaat:
Omdat deze groep eerste Marokkkaanse Nederlanders ook de raddraaiers zijn is het geen punt om het (eventuele) Nederlandse paspoort af te pakken want ze hebben de Marokkaanse ook nog. Rest alleen nog een enkele reis vaderland als ze zich hier niet kunnen gedragen.

Jij vindt het geen punt. Ik vind het wel een punt - het past volstrekt niet in de wet en de intentie van de wet. Het is niet juist dat mensen die in Nederland geboren en opgegroeid zijn en een Nederlands paspoort hebben anders behandeld worden omdat ze daarnaast een paspoort hebben waar ze niet voor kunnen kiezen. Jij vindt dat geen punt, ik vind dat een verregaande overtreding van de principes van rechtsgelijkheid.

Hier komen we weer bij de schuldvraag. Wilders uit zich negatief over criminelen uit bepaalde bevolkingsgroepen en mag daarvoor (volgens sommige mensen hier) op een dodenlijst staan. Een beetje het "eigen schuld, dikke bult" idee.

En dan mag een crimineel met een tweede paspoort, die zijn hufterige praktijken in Nederland uitvoert, niet het nederlandse paspoort afgenomen worden waarop een ticket retour eigen land volgt. Hier is de "gestrafte" opeens slachtoffer? Hoezo meten met twee maten en zij-wij gevoel.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:01

kanniet schreef:
En dan mag een crimineel met een tweede paspoort, die zijn hufterige praktijken in Nederland uitvoert, niet het nederlandse paspoort afgenomen worden waarop een ticket retour eigen land volgt. Hier is de "gestrafte" opeens slachtoffer? Hoezo meten met twee maten en zij-wij gevoel.....

De dodenlijst is niet van justitie. 2 maten voor 2 volstrekt onvergelijkbare situaties lijkt mij een heel redelijk uitgangspunt eigenlijk.

Wij zijn een rechtstaat en wat mij betreft houden we dat zo. Dat er andere situaties op de wereld zijn is waardeloos genoeg, maar het lijkt me niet voldoende reden om tot een dergelijk laag niveau af te dalen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:03

Shadow0 schreef:
kanniet schreef:

De dodenlijst is niet van justitie. 2 maten voor 2 volstrekt onvergelijkbare situaties lijkt mij een heel redelijk uitgangspunt eigenlijk.

Wij zijn een rechtstaat en wat mij betreft houden we dat zo. Dat er andere situaties op de wereld zijn is waardeloos genoeg, maar het lijkt me niet voldoende reden om tot een dergelijk laag niveau af te dalen.

Wel een terechte vermelding op die lijst volgens sommigen op deze lijst.

Shadow0

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:10

Ik ben heel benieuwd wie dat terecht vindt. Heb ik blijkbaar overheen gelezen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:25

Lees maar eens vanaf pagina 140. Niemand van de "tegenstanders" van Wilders die afstand nam van de doodsbedreiging. Wél heb ik teksten van sommigen gelezen dat het zijn eigen schuld is omdat hij zich in nogal heftige bewoordingen uitdrukt. Ik kan je wel zeggen dat ik dat tekenend vind.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:30

kanniet schreef:
Hier komen we weer bij de schuldvraag. Wilders uit zich negatief over criminelen uit bepaalde bevolkingsgroepen en mag daarvoor (volgens sommige mensen hier) op een dodenlijst staan. Een beetje het "eigen schuld, dikke bult" idee.

Met alle respect, dit zijn imo twee totaal verschillende zaken. Dus dat met twee maten meten en dat zij-wij gevoel begrijp ik niet zo.
Maar misschien wil je het wat verder toelichten?

Edit: ik lees net bovenstaande. Ik ben absoluut tegen elke doodsbedreiging aan wie dan ook en om wat voor redenen dan ook.
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-08-10 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:34

Ik wil dat hier ook wel even benadrukken: ik ben tegen elke vorm van doodsbedreigingen vanwege welke reden dan ook en aan wie dan ook.

Maar dat gezegd hebbende: ik ga dat echt niet in elk topic dat het weer ter sprake komt opnieuw herhalen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:46

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Weer vragen naar de bekende weg he...je kunt het niet laten. Zoek het zelf maar op. De vergelijking zal ik je wel alvast geven. Het gemiddelde maandloon in Marokko is 4000 DH.

Ik weet niet wat ik niet laten kan, ik dacht dat je hier niet op de man mocht spelen???
Maar ik zou graag van jou willen horen wat die door jouw omschreven jongeren krijgen en op welke leeftijd??

Jongeren van 18 tot 21 jaar krijgen 224 euro. Dat zou ongeveer 2000 DH zijn in Marokko. Maar...de ouders worden geacht bij te dragen. Indien zij dit niet kunnen wordt de uitkering aangevuld met bijzondere bijstand. De gemeente bepaald die hoogte per individu. Daar zijn dus geen cijfers van. Verder krijgen ze huursubsidie, vrijstelling van gemeentelijke belasting enz.

Een alleenstaande jongere van 21 krijgt 649 euro. Wat al ruim 6000 DH is. Dik boven het Marokkaanse gemiddelde dus. Ook zij krijgen huursubsidie, vrijstelling van gemeentelijke belastingen enz.

Bovendien is een gemeente verplicht om een jongere tot 27 een baan of scholing aan te bieden. En die scholing hoeven ze niet te betalen.

Zijn ze toch beter af, marcherend met bepakking door de Sahara, in het Marokkaanse leger Sarabande?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:52

janderegelaa schreef:
Jongeren van 18 tot 21 jaar krijgen 224 euro.

Op welke grond? Je bedoelt de WIJ? Je bent namelijk de boel behoorlijk aan het verdraaien. Alleen al het idee dat jongeren dit zomaar krijgen, is absoluut onjuist.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:00

Over dubbele nationaliteit:
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2067490.ece/Debat_over_Marokkaanse_nationaliteit.html

Die dwang van de Marrokaanse overheid en de plichtsgetrouwe nederlandse ambtenaren.....dit werkt integratie en aanpassing zo ongelooflijk tegen. Van mij mogen ze de tweede nationaliteit domweg verbieden.

edit: Mensen die willen kunnen en mogen dan integreren, die die niet willen hoeven niet. Dan is het probleem van "gevangen" zitten tussen twee culturen meteen opgelost.

edit 2: storende typefout
Laatst bijgewerkt door kanniet op 29-08-10 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:00

Waarom denk je dat jongeren, wiens ouders en grootouders hier geboren zijn enige binding met het Marokkaanse leger hebben. Ik zie dat verband niet eigenlijk.

Denk je trouwens niet dat ze met 224 euro hier (waar haal je dat trouwens vandaan, want ik vroeg het niet zomaar) minder kunnen doen dan met 400 DH daar, en waarom zouden ze daar gaan wonen terwijl ze hier geboren en opgegroeid zijn??

Ondanks alle propaganda, is het een Nederlands probleem en zal in Nederland opgelost moeten worden. Adequater straffen, de ouders erbij betrekken etc. Het gebeurt allemaal al, maar zal beter gestructureerd moeten worden.

Het wij zij uit elkaar spelen levert niets op en het gebrul van uitzetten en paspoort afpakken zal ook niet zomaar gebeuren voor degenen waar jullie het over hebben.

Dan praat je over totaal andere delicten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:01

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Jongeren van 18 tot 21 jaar krijgen 224 euro.

Op welke grond? Je bedoelt de WIJ? Je bent namelijk de boel behoorlijk aan het verdraaien. Alleen al het idee dat jongeren dit zomaar krijgen, is absoluut onjuist.

Klopt, alleen als ze het leeraanbod accepteren. Anders krijgen ze niets. En dan worden ze crimineel want ze hebben niets. En dan kan de overheid de nationaliteit afpakken en ze terugsturen naar bijv. Marokko. Kunnen ze alsnog in het leger...Cirkel is weer rond :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:01

Kanniet dat probeert men al tijden, er zijn heel veel jonge stellen die helemaal dat tweede paspoort niet voor hun kind willen of een opgedrongen naam

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:06

sarabande schreef:
Kanniet dat probeert men al tijden, er zijn heel veel jonge stellen die helemaal dat tweede paspoort niet voor hun kind willen of een opgedrongen naam

Dan is het probleem voor de kinderen goed op te lossen door een andere naam te kiezen. Hoe ingewikkeld/gemakkelijk wil je het maken. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel marokkanen in NL bewust kiezen voor een niet-marokkaanse naam om die nationalitiet te verliezen. Procentueel gezien dan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:08

sarabande schreef:

Voor één keer ben ik het met je eens. Maar besef wel dat ze door plichtsgetrouwe LINKSE ambtenaren alsnog dat paspoort ontvangen vanuit hun oude vaderland.

Overigens is er wel jurispedentie over en heeft een gemeente ( die de baby Nederlands had ingeschreven en daarna in Turks veranderde ) een kind wel weer als Nederlander in moeten schrijven ipv Turk. Er moet wel bij gezegd worden dat de moeder niet Turks was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:09

kanniet schreef:
sarabande schreef:

Dan is het probleem voor de kinderen goed op te lossen door een andere naam te kiezen. Hoe ingewikkeld/gemakkelijk wil je het maken. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel marokkanen in NL bewust kiezen voor een niet-marokkaanse naam om die nationalitiet te verliezen. Procentueel gezien dan.

Ik ken aardig wat Marokkanen maar ik weet er niet één die zijn kind een niet- Marokkaanse naam heeft gegeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:15

CDA ACHTERBAN IS 'PROMINENTEN 'BEU

De afgang van Ruud Lubbers, Dries van Agt en hun collega-CDA-prominenten begint zorgwekkende vormen aan te nemen. Nam eerder de CDA-fractie al openlijk afstand van de rebellerende oud-premiers, nu geeft ook de CDA-achterban aan dat ze het openlijke gemekker zat is.

Uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond blijkt dat het CDA nog nooit zo impopulair is geweest als nu. Volgens De Hond zou het CDA slechts 15 zetels vergaren als er nu verkiezingen gehouden zouden worden. De VVD profiteert het meest van de wantoestanden binnen het CDA, en mag twee virtuele zetels bijschrijven. Hiermee komen de liberalen op 28 zetels uit. De PVV blijft met 31 zetels onveranderd de grootste partij.

De schrijnende situatie waarin het CDA zich nu bevindt, doet denken aan 1994. Ook toen bemoeide Lubbers zich vanaf de zijlijn zeer nadrukkelijk met de partij, en leverde dat een historisch lage verkiezingsuitslag op. Onder leiding van Elco Brinkman verloren de christendemocraten toen 20 zetels.

Deze week lekte er een brief van Lubbers aan partijvoorzitter Henk Bleker en fractievoorzitter Maxime Verhagen uit. Hierin herriep Lubbers zijn eerdere advies om over een rechts minderheidskabinet te gaan praten, en pleitte hij voor een kabinet met CDA, VVD, D66 en Groenlinks. Lubbers zelf is grootste verdachte voor het lekken van de brief. Van Agt verklaarde deze week D66'er te willen worden, maar bedacht zich kort daarna.

Edit de bron: Spitsnieuws

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:26

Meer over de vermeend verplichte marokkaanse nationaliteit:

http://www.depers.nl/binnenland/264089/Marokkaanse-naam-niet-verplicht.html

Als dit inderdaad zo is hebben veel marokkanen in nederland/marokaanse nederlanders bewust gekozen voor dubbele nationaliteit van hun kinderen. Niets verplichting......en stom Nederland om daaraan mee te werken door het (fout) toepassen van de namenlijsten voor kinderen die eens géén verplichte naam kregen van hun ouders.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:33

De 'islamisering' komt dus eigenlijk ook deze keer vanuit nederland zelf en niet van de Marokkanen. Toch moeten de Marokkanen daarop aangepakt worden...

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:37

Daphna schreef:
De 'islamisering' komt dus eigenlijk ook deze keer vanuit nederland zelf en niet van de Marokkanen. Toch moeten de Marokkanen daarop aangepakt worden...

Foute conclusie van jou, de nederlandse ambtenaren moeten hierop aangepakt worden! Dit is een voorbeeld van hoe nederlandse aanpassing aan anderen negatief effect heeft.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:43

Ja dat zou moeten, maar daar hoor je niets over je hoort alleen maar dat nederland gebruik moet maken van de situatie en de nederlandse identiteit moet afpakken bij raddraaiers. feitelijk hebben de ambtenaren dus een fout gemaakt wat betreft de identiteit. Deze raddraaiers, zouden zonder deze fout, gewoon Nederlander kunnen zijn. Dat is nogal wat, dat door een fout van een ambtenaar van zoveel jaar geleden, je identiteit ontnomen. Go Wilders.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:44

De wet in Marokko is blijkbaar dat als een kind één ouder heeft met de Marrokaanse nat. het kind die ook automatisch heeft, ook als het niet ingeschreven staat bij de Marokkaanse instanties.
Zie http://www.nu.nl/politiek/2131485/tweed ... reren.html
Citaat:
Zij wijst erop dat registratie in het GBA voor de feitelijke nationaliteit niet uitmaakt: een kind houdt de Marokkaanse nationaliteit ook als die niet in het bevolkingsregister staat geregistreerd.

en http://www.pauldekrom.vvd.nl/nieuws_9861/15797/

Citaat:
Er is niets aan te doen, stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Op grond van artikel 43 in de Wet gemeentelijke basisadministratie (GBA) zijn gemeenten verplicht de nationaliteit te vermelden. En de nationaliteit be-paalt Marokko, niet Nederland. Als dit een ongewenste situatie is, moet de wetgeving worden veranderd, zegt de VNG.

Je kunt dus niet de Nederlandse Marokkanen de schuld geven lijkt me? Ze kunnen er niet onder uit al zouden ze willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:46

kanniet schreef:
Van mij mogen ze de tweede nationaliteit domweg verbieden.

Hartstikke leuk dat dat van jou mag - maar hoe zie je dat in de praktijk? Hoe kun je iets verbieden waar mensen geen keuze in hebben?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:02

Shadow0 schreef:
kanniet schreef:
Van mij mogen ze de tweede nationaliteit domweg verbieden.

Hartstikke leuk dat dat van jou mag - maar hoe zie je dat in de praktijk? Hoe kun je iets verbieden waar mensen geen keuze in hebben?

Andere afspraken maken met Marokko misschien? Wij hoeven dit niet te doen, marokko hoeft niets te vertellen te hebben in nederland. Helaas heeft de politiek in het verleden het klaargespeeld om dit een feit te maken. Ik hoop dat het komende kabinet hier een snel eind aan wil en kan breien.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:08

Maar het weerhoudt een aantal in dit topic er niet van om de Marrokaan de schuld te geven. Maar blijkbaar is het hebben van een dubbele nationaliteit niet iets waar die Marrokaan onder uit kan. Lijkt mij niet fair, of wel?