Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:16

Nu niet meer want hij heeft een paar jaar terug een andere baan genomen met CAO. Daarvoor wel ja.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:22

Ik heb ooit een psychologische loonsverhoging, stond daadwerkelijk in de notulen van de OR, van 0.25% ontvangen.
Zit ook in een branche zonder CAO.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:24

_San87_ schreef:
Jouw man werkt al 10 jaar voor hetzelfde loon?

Waarom lijkt dit je te verbazen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:32

Kinke schreef:
ik zou dat verhaal van Eline Verder in Trouw graag willen lezen, kan iemand mij dat trucje geven zodat je het artikel kunt lezen?

Via "archive.is"

Het lukt mij echter niet om dan het artikel via die site te delen met hier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:44

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Jouw man werkt al 10 jaar voor hetzelfde loon?

Waarom lijkt dit je te verbazen?

Omdat het gewoon absurd is 10 jaar te werken voor hetzelfde loon? Dan ben je als werkgever wel tekort geschoten, imo.

Gnome schreef:
Nu niet meer want hij heeft een paar jaar terug een andere baan genomen met CAO. Daarvoor wel ja.

Waarom zou je daar als werknemer mee akkoord gaan :o ? Vaste lasten stijgen, maar ook je waarde voor het bedrijf, mits je gewoon goed je werk doet.

Ik werk nu 15 jaar in branches waar geen CAO is, maar heb altijd jaarlijks loonsverhoging gehad. Het verbaast me echt dat dat geen standaard iets is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:45

fransje23 schreef:
Ik heb ooit een psychologische loonsverhoging, stond daadwerkelijk in de notulen van de OR, van 0.25% ontvangen.
Zit ook in een branche zonder CAO.

Krijg jij ook geen jaarlijkse loonsverhoging? Los van inflatiecorrectie, that is.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:53

Als voor een klein of middelgroot bedrijf werkt en je krijgt een keer geen verhoging kan ik daar mee leven. Als het goed is kan je in dit soort bedrijven soms snel klimmen of extra taken krijgen. Dat is het vaak wel een keer waard.
Maar echt systematisch geen verhoging vind ik niet oke, dan zou ik echt m'n biezen pakken als het lang zo blijft. Maar ieder z'n ding. Geld is niet altijd het belangrijkste.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:53

fransje23 schreef:
Misschien wordt het tijd om FDF aan te merken als terroristische organisatie?

Dat is zou logischer zijn dan Antifa.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:55

Soms heb je als werknemer niet echt een keus ook, niet iedereen kan heel makkelijk wisselen van baan en sommige werkgevers spelen daar handig op in.

Loonschalen hebben ook een top, en niet iedereen kan van functie wisselen.. dan houdt t toch ook op?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:58

@San tja zo ging dat gewoon daar en in de sector. Hij heeft er ook nooit zo bij nagedacht denk ik. Ook geen pensioen etc dus blij dat ie na een tijdje samen wilde overstappen maar dat gat blijf je houden natuurlijk. Mij ook niet bellen hoor.. Ik hark wel verhogingen binnen :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:10

Gnome schreef:
@San tja zo ging dat gewoon daar en in de sector. Hij heeft er ook nooit zo bij nagedacht denk ik. Ook geen pensioen etc dus blij dat ie na een tijdje samen wilde overstappen maar dat gat blijf je houden natuurlijk. Mij ook niet bellen hoor.. Ik hark wel verhogingen binnen :Y)

Ja groot gelijk heb je :)).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:13

Maar voor hoeveel mensen geldt dit dan (geen loonsverhoging)?
Ruim 70% (is dalend vanaf 80%) valt onder een cao en de cao-lonen zijn echt de laatste jaren flink verhoogd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:14

:+ ik krijg ook nooit loonsverhoging of pensioen. Melkprijs is al tientallen jaren hetzelfde, kosten stijgen, dus aantal koeien ook (voor zover kan in de vergunning). Er zijn zoveel ondernemers en zzp ers die geen cao loonsverhogingen krijgen.

Wij zijn dus wel blij met alle subsidies, toeslagen kbs en hra etc die beschikbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door juval op 12-12-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:17

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:17

Ja nou ja de rest.. ik lees dat het aantal gezakt is naar 70% van de werknemers.. ik heb voor meerdere bedrijven gewerkt die geen cao hadden..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:22

CAO is ook niet altijd zaligmakend, mijn laatste (advocaten)kantoorbaan had veel betere voorwaarden en salaris dan menig cao.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:33

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
. Voor huurders ook niet omdat het ongetwijfeld ook in de huurprijs tot uiting zal komen als de huurbazen dat doorberekenen.

Over verhuurde woningen betaal je geen EWF toch?

Die staan in Box3 of ergens op een bedrijfsbalans.

Door de hoge woningprijzen is de Woz-waarde hoger en als gevolg de EWF dus ook.

Huiseigenaren die verhuren worden ongetwijfeld aangeslagen op de waarde en die lasten gaan dan inderdaad omhoog. Ook als ze ergens op een bedrijfsbalans staan, dan zijn het kosten die bij de huurder neergelegd zullen worden. Maar dat vertellen de politieke spreekbuizen er allemaal niet bij als ze aangeven dat de hypotheekrenteaftrek alleen maar een soort oneerlijke bonus is voor huiseigenaren vs. huurders.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:38

de OZB is ook de melkkoe van de gemeentes, dus die gaan alleen maar stijgen als de gemeentes steeds meer op hun bordje krijgen. Logisch ook, maar de huiseigenaren betalen daar ook steeds meer aan

Maar ik blijf het bizar vinden dat huren in veel gevallen duurder is dan kopen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:39

juval schreef:
de OZB is ook de melkkoe van de gemeentes, dus die gaan alleen maar stijgen als de gemeentes steeds meer op hun bordje krijgen. Logisch ook, maar de huiseigenaren betalen daar ook steeds meer aan

Maar ik blijf het bizar vinden dat huren in veel gevallen duurder is dan kopen.

Denk dat de verhuurders gewoon misbruik maken van de woningnood. Ze kunnen het vragen omdat er altijd wel iemand is die wanhopig genoeg is om het ervoor neer te leggen. En in de private sector kan het ook allemaal maar natuurlijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:39

mysa schreef:
Over de sub-prime crisis: ik ken idd wat mensen die met heel veel verlies hebben moeten verkopen.

Er zijn zelfs hele tv-programma's gemaakt over wat het met mensen deed die erdoor getroffen werden. De hypotheekregels zijn wel strenger geworden daarna, maar om een of andere reden konden de prijzen toch snel weer stijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:47

Gnome schreef:
Electra63 schreef:
Ruim 70% (is dalend vanaf 80%) valt onder een cao en de cao-lonen zijn echt de laatste jaren flink verhoogd.

2,8 miljoen in 2024.
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/19730 ... l-geen-cao

Daarvan zijn een aantal cao's nog in onderhandeling.

Niet alle werknemers zonder cao krijgen geen enkele verhoging/prijscompensatie.

Dus hoeveel werknemers met een koopwoning hebben geen loonsverhoging gehad de afgelopen 10 jaar ?

Ik ken niemand, die al 10 jaar hetzelfde loon verdient.

Zelfs het minimumloon is de afgelopen jaren heel erg verhoogd.

Dat het allemaal niet de enorme inflatie van de laatste jaren compenseert, dat klopt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:53

Electra, ik heb wel bij bedrijven gewerkt die er alles aan deden om onder loonsverhogingen uit te komen en waar ze je bij HR zelfs glazig aankeken als je vroeg hoe het zat met de inflatiecorrectie. Je moet er soms een beetje voor knokken om het voor elkaar te krijgen voor jezelf en de collega's als het niet allemaal vanzelfsprekend is. Zeker als je alleenstaande vrouw moet je voor jezelf opkomen, want je getrouwde collega hoeft het niet allemaal in zijn/haar eentje op te hoesten en houdt makkelijker de kaken op elkaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:04

Gnome schreef:
Electra63 schreef:

2,8 miljoen in 2024.
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/19730 ... l-geen-cao

Maar wacht even, geen CAO betekent niet automatisch geen loonsverhoging. Volgens mij is dat toch echt gewoon gangbaar in vrijwel alle branches. Ik val ook niet onder een CAO, maar krijg toch wel elk jaar loonsverhoging. Moet er soms wel goed voor 'vechten', maar het is wel gangbaar om in ieder geval íéts te krijgen. Of in ieder geval te bespreken. En inflatiecorrectie is ook gewoon een ding buiten de CAO. Natuurlijk zijn er jaren waarop het bedrijf slechter draait of mensen wiens performance niet goed genoeg was dit jaar waardoor er geen verhoging is, maar dat is niet structureel, dus lijkt me dus eerder een uitzondering...

Dus ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk vrijwel nooit een loonsverhoging krijgen, dat zal toch een stuk minder zijn dan die 2,8 miljoen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:09

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:10

Swah schreef:
Er zullen vast werkgevers zijn die geen loonsverhoging hebben toegepast, maar dat zijn de uitzonderingen. Gemiddeld een 29,5% stijging sinds 2018 voor werknemers buiten een CAO.
https://www.vanspaendonck.nl/lonen-stij ... -van-2025/

Daarom, mensen zonder loonsverhogingen zijn uitzondering en ver in de minderheid.