Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:20

Prima om te respecteren maar geeft een goede inkijk in de manier van politiek bedrijven, dat soort populisten is niet mijn ding. En dat geldt voor meerdere politici.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 17:45

BigOne schreef:
Prima om te respecteren maar geeft een goede inkijk in de manier van politiek bedrijven, dat soort populisten is niet mijn ding. En dat geldt voor meerdere politici.

Dat is mij inmiddels wel duidelijk. :D

Het is ook best lastig om alleen bepaalde acties van een persoon af te keuren in plaats van de persoon zelf of alleen bepaalde standpunten van een partij af te keuren in plaats van de hele partij. Maar in mijn optiek is dat wel de eenvoudigste manier om te pogen enigzins opjectief te blijven. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:18

BigOne schreef:
Ik zag deze column voorbijkomen, spijker op z’n kop wat mij betreft ( over feeks enz)
https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b50af320/

Ik vond dat ook een hele scherpe column. Maar ik volg Sander op linkedin, dus zie vaak dingen van hem voorbij komen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:04

Benzz schreef:
BigOne schreef:
Ik zag deze column voorbijkomen, spijker op z’n kop wat mij betreft ( over feeks enz)
https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b50af320/

Ik vond dat ook een hele scherpe column. Maar ik volg Sander op linkedin, dus zie vaak dingen van hem voorbij komen.

Goeie tip, ga ik ook doen. Vind het een hele scherpe column, maar wel waar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:23

Ik kan alleen de titel lezen, maar ik vindt dit echt zo hypocriet om te lezen..want het gaat gewoon zoals het altijd gaat. Of rechts of links nu aan de macht is. :+

Ik zie echt geen verschil, toen de PVV de vorige verkiezingen won ging het echt exact hetzelfde en kwamen er ook personen in opspraak. Was het toen links die wilde dat het alleen over de toon zou gaan? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:27

Elisa2 schreef:
Ik kan alleen de titel lezen, maar ik vindt dit echt zo hypocriet om te lezen..want het gaat gewoon zoals het altijd gaat. Of rechts of links nu aan de macht is. :+

Ik zie echt geen verschil, toen de PVV de vorige verkiezingen won ging het echt exact hetzelfde en kwamen er ook personen in opspraak. Was het toen links die wilde dat het alleen over de toon zou gaan? :+

Verschil is alleen dat de één iemand in privésfeer een feeks noemde en de ander verdacht wordt van fraude en omkoping.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:34

Elisa2 schreef:

Misschien dan alle berichten in het topic lezen, de link om het helemaal te kunnen lezen is ook gedeeld!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:08

Misschien eerst lezen, dan oordelen. En denk er eens over na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:42

Ik heb het gelezen inmiddels, de geloofwaardigheid ging er bij mij direct af nadat hij Timmermans onschuldig weg zette. Alsof er nooit een schandaal is geweest met zijn greendeal. :roll:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:45

Elisa2 schreef:
Ik heb het gelezen inmiddels, de geloofwaardigheid ging er bij mij direct af nadat hij Timmermans onschuldig weg zette. Alsof er nooit een schandaal is geweest met zijn greendeal. :roll:

Ik herinner me vooral dat dit erg ongefundeerd was… maar ik lees graag objectieve bronnen die beweren dat Timmermans inderdaad een duivel is.

Bron:
https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-nsc-en ... egenwerken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:50

Dat is 1 artikel tegen talloze anderen. ;-)

En aangezien je deze zo makkelijk kon vinden kun je best wel even door zoeken. :-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:54

Ik heb gezocht maar ik kon geen betrouwbare artikelen vinden dat het uiteenzette. Dus ik ben benieuwd.

Ongefundeerd dingen zeggen en dan “zoek zelf maar” zeggen is niet echt sterk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:57

Frans Timmermans aangeklaagd voor ngo-schandaal - PAL https://share.google/1bWNdBR2mcuyxOvu3

Voor een keer dan, hij is aangeklaagd en er loopt een onderzoek en als hij pech heeft mag hij volgend jaar voor de rechter komen. Nu ben je weer goed op de hoogte. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:07

Elisa2 schreef:
Frans Timmermans aangeklaagd voor ngo-schandaal - PAL https://share.google/1bWNdBR2mcuyxOvu3

Voor een keer dan, hij is aangeklaagd en er loopt een onderzoek en als hij pech heeft mag hij volgend jaar voor de rechter komen. Nu ben je weer goed op de hoogte. ;)

Dit is een satirische website van rechts-conservatieven.

Je kunt beter een artikel van Follow the Money lezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:46

Elisa2 schreef:

Ik weet niet op welke sites jij zit maar je bubbel is nogal bedenkelijk. Er is en was geen schandaal mbt Timmermans ! Lees eens normale ipv alleen populistische artikelen, het is namelijk, toen de Televaag dit groot verkondigde , allang weerlegd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:48

Elisa2 schreef:

Ik vind juist overal dat er geen onderzoek komt.

Daarbij is je bron zo subjectief als het maar kan. Als ik jou was zou ik je bronnen beter controleren voor je weer met misinformatie komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:15

Waar lees je dat dan? Het enige wat ik lees is dat de VVD en CDA tegen gestemd hebben.

Maar Follow the Money is natuurlijk een uiterst betrouwbare website. Over bubbel gesproken..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:21

Elisa2 schreef:
Waar lees je dat dan? Het enige wat ik lees is dat de VVD en CDA tegen gestemd hebben.

Maar Follow the Money is natuurlijk een uiterst betrouwbare website. Over bubbel gesproken..

Wat is er mis met FTM?

Follow the Money (FTM) is een betrouwbaar platform voor onderzoeksjournalistiek, opgericht met het doel financiële en maatschappelijke misstanden te onderzoeken. De organisatie staat bekend om diepgaand onderzoek naar bedrijven en systemen die schade aanrichten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:34

Ja en een beetje googlen leert ook dat ze met die diepgaande onderzoeken er ook regelmatig naast zitten en schade aanrichten. Daarnaast is Eric Smit, de oprichter net degene die het voor Weijers op nam en zei de gewraakte dingen over Yesilgoz en de VVD gezegd te hebben in plaats van Weijers. Als dat al waar is.. anyway, enige neutraliteit is er dus niet bij.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:42

Elisa2 schreef:
Ja en een beetje googlen leert ook dat ze met die diepgaande onderzoeken er ook regelmatig naast zitten en schade aanrichten. Daarnaast is Eric Smit, de oprichter net degene die het voor Weijers op nam en zei de gewraakte dingen over Yesilgoz en de VVD gezegd te hebben in plaats van Weijers. Als dat al waar is.. anyway, enige neutraliteit is er dus niet bij.

Want Timmermans en Weijers zijn 1 pot nat?

En waar zaten ze precies fout waar ze geen rectificatie oid van hebben geplaatst?

En waarom zou een journalist precies zo’n uitspraak op zich nemen als dat niet waar is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:45

Elisa2 schreef:

Niemand heeft Weijers die avond die woorden horen spreken , NRC zei dat er een filmpje was, was er niet en toen lieten ze het appje maar hun werk doen, dat is pas misselmakende journalistiek, Telegraaf waardig.
Heel veel mensen hebben hun abonnement zelfs opgezegd die soms al decennia lang lid waren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:50

Er komt inderdaad geen onderzoek naar Frans Timmermans, niet omdat hij onschuldig is bevonden (hoewel hij zelf verwees naar een collega die de contracten met NGO's zou hebben gesloten) maar omdat het merendeel van de partijen (waaronder ook CDA en VVD) tegen een onderzoek heeft gestemd, zeer waarschijnlijk om Frans Timmermans rugdekking te geven en/of omdat zij de relatie met Brussel goed willen houden. Maar dat er dingen zijn gebeurd die niet zouden moeten kunnen, daar lijkt geen twijfel over.

https://pal.be/2025/09/frans-timmermans-aangeklaagd-voor-ngo-schandaal/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/opinie-commentaar/6f4e0b36-de33-4579-a95c-38fba53f0ca9/het-lobbyschandaal-in-brussel-dit-is-nog-maar-het-topje-van-de-ijsberg

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/d66-cda-vvd-blokkeren-onderzoek-naar-groen-linkse-lobbyschandaal-van-frans-timmermans

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:52

Elisa2 schreef:

In de wereld van de onderzoeksjournistiek staat Follow The Money enorm goed bekend. Daar baseer ik liever mijn mening op dan op jouw onderbuikgevoel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:58

Ik volg het ook niet meer. Alweer allemaal best heftige, en behoorlijk ongefundeerde beschuldigingen. Ik kan ook echt niks zinnigs vinden over de schuld van Frans Timmermans, behalve op die site die je aanhaalt. En die is op zijn allervriendelijkst gezegd eh, niet neutraal.

Ik ben lid van Follow The Money. Kan je me een voorbeeld geven van waar ze ernaast zitten? En hoe maakt dat het opnemen voor Weijers (en wie zegt dat wat hij zegt niet waar is is, want ik denk niet dat je erbij was) dat de complete journalistiek van Follow the Money niet betrouwbaar zou zijn? Is Eric Smit de enige journalist van FTM? Ze hebben een berg journalistieke prijzen, zijn die dan onterecht?

Voor wat het waard is, ik ben met veel plezier lid, vind dat ze een belangrijke rol vervullen met hun - voorzover ik kan in schatten ontzettend gedegen en goed beargumenteerde - onderzoeksjournalistiek. En wat het internet zegt:

Google schreef:
Ja, Follow the Money (FTM) is een betrouwbaar platform voor onderzoeksjournalistiek, opgericht met het doel financiële en maatschappelijke misstanden te onderzoeken. De organisatie staat bekend om diepgaand onderzoek naar bedrijven en systemen die schade aanrichten, zoals blijkt uit artikelen over het gesjoemel bij coronacallcenters en algoritmes die jongeren onterecht bestempelen als toekomstig crimineel.

Met alle respect, ik zou je eigen neutraliteit eens onder de loep nemen en als je PAL als gedegen bron ziet, en Follow the Money wantrouwt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 20:05

journee schreef:
Er komt inderdaad geen onderzoek naar Frans Timmermans, niet omdat hij onschuldig is bevonden (hoewel hij zelf verwees naar een collega die de contracten met NGO's zou hebben gesloten) maar omdat het merendeel van de partijen (waaronder ook CDA en VVD) tegen een onderzoek heeft gestemd, zeer waarschijnlijk om Frans Timmermans rugdekking te geven en/of omdat zij de relatie met Brussel goed willen houden. Maar dat er dingen zijn gebeurd die niet zouden moeten kunnen, daar lijkt geen twijfel over.

https://pal.be/2025/09/frans-timmermans-aangeklaagd-voor-ngo-schandaal/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/opinie-commentaar/6f4e0b36-de33-4579-a95c-38fba53f0ca9/het-lobbyschandaal-in-brussel-dit-is-nog-maar-het-topje-van-de-ijsberg

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/d66-cda-vvd-blokkeren-onderzoek-naar-groen-linkse-lobbyschandaal-van-frans-timmermans

Volgens mij ben je in Europa nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Dus lijkt me dat er van 'onschuldig bevonden' zo lang er geen onderzoek en dergelijke is, geen sprake is.

Pal & cultuurondervuur zijn geen betrouwbare sites. Het artikel van NPO straalt nu ook niet bepaald van de neutraliteit, met enkel een BBB'er waarmee gesproken wordt?

Ik ben er een tijd terug toen ingedoken toen het hier ook werd benoemd, maar volgens mij is er niks om schuldig van te zijn. Zijn de achterliggende acties (die overigens niet door Timmermans zelf zijn uitgevoerd) hele normale dingen daar in Europa. Maar dat het nu gaat om groene lobbies in plaats van, bijvoorbeeld, de agrarische sector (meen dat die als voorbeeld werd benoemd toen van andere lobbies die hetzelfde doen), nu gaan mensen ineens steigeren? Best bijzonder dat. Dus des te 'mooier' dat zo'n BBB'er in dat interview er zo negatief over praat...