Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:28

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:

Vetgedrukte is helaas weer lekker uit context getrokken.

Waarom vind je dat uit zijn verband getrokken? Je zegt het toch zelf

Citaat:
En jawel, als ik een dier dood tref en vermoed dat die pups/jongen/kalfjes/welpen heeft, dan ga ik inderdaad zoeken of ik iets vind en of ik kan helpen.

Omdat jij beweerde dat niemand erom maalt als het met een ander diersoort gebeuren zou dan de wolf.
Ik zeg dat dat dus wel zo is en dan is het plots ook niet goed.
Ja zo kun je natuurlijk blijven pruttelen hé

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:28

Wintu schreef:
dierenfan schreef:
Als een reegeit dood gaat heeft het kalf niets meer. Als 2 wolven ouders dood gaan in dit scenario zijn er oudere broers/zussen die zorgen. Ik zie niet in waardoor dit vergeleken wordt

Omdat de wolf weer een uitzonderingspositie krijgt in vergelijking met ander wild.

Nee net niet. Toch hier niet. Maar ook daar vind je dan wel wat van.

Cayenne schreef:
Bij andere dieren hoor je zeker wel anderen.
Je hebt oa een reeënwerkgroep en opvang, een dassenwerkgroep, RAVON, uilenwerkgroepen, vleermuizenwerkgroep etc.
Laatst was hier een das door een trein geraakt. Ik heb dit gemeld bij de dassenwerkgroep en toen zijn ze gaan kijken of het om een zogend vrouwtje ging.
Dat bleek het geval en dus zijn ze het nest gaan zoeken. Uiteindelijk zijn er drie jongen gevonden en met de hand groot gebracht. Dit najaar worden ze weer uitgezet.
En zo ken ik nog tal van voorbeelden. Er worden hier ook continu onderzoeken gedaan naar ziektes bij reeën etc.

Het is echt onzin dat je bij andere dieren niemand hoort.

Dit dus!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:42

DuoPenotti schreef:
Cayenne, in het nieuws?

Ja hoor, de afgelopen tijd was er bijvoorbeeld nog een heel gedoe over vergif wat bij dassenburchten was gestrooid en waardoor jonge dassen wees zijn geworden.
Toen stond in het nieuws ook iedereen op z'n achterste benen (en terecht natuurlijk).

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 08:53

Ook in Thüringen (D) heeft men te maken met niet schuwe wolven.
Bron
https://www.facebook.com/share/14Hg4Xrf ... tid=wwXIfr

Citaat:
Wölfe verlieren ihre Scheu – jetzt handeln!

Im Thüringer Wald kam es jüngst zu gefährlichen Vorfällen: Ein Spaziergänger mit Hunden und ein Forstbediensteter wurden von Wölfen aggressiv attackiert. ❗ Diese Ereignisse zeigen deutlich: In einer Kulturlandschaft mit ständiger Nähe zum Menschen verlieren Wölfe ihre natürliche Scheu.

Der Landesjagdverband Thüringen fordert deshalb:

Aufnahme des Wolfs ins Bundesjagdgesetz

Anpassung des Bundesnaturschutzgesetzes (Streichung § 45a „Lex Wolf“)

Einrichtung einer neutralen Monitoringstelle

Festlegung klarer Bestandsgrenzen für den günstigen Erhaltungszustand

Entwicklung eines bundeseinheitlichen Bejagungskonzepts

❌ Wir warnen ausdrücklich vor unbelegten Behauptungen über einen angeblich illegal geschossenen „Leitwolf“. Nach offizieller Info des Thüringer Ministerium für Umwelt, Energie und Naturschutz handelte es sich bei Jesuborn um einen jungen Wof (MDR Thüringen, 05.09.2025).

⏰ Es ist fünf nach zwölf: Die Zeit des bloßen Beobachtens ist vorbei – wir brauchen endlich ein aktives Wolfsmanagement für Sicherheit von Mensch, Tierhaltern und Jagd!

https://ljv-thueringen.de/woelfe-verlie ... yMhLJDB0sQ

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:55

@Littlegift, ten eerste zou ik het waarderen dat je op de bal speelt en niet op de man, beetje een zwaktebod altijd en voor de discussie ook helemaal niet nodig.

Jij beschuldigd me van dat ik jouw opmerking uit de context trek, ik zie niet hoe? Omdat her en der er enkele personen er misschien wel om geven? Dat is in het grotere plaatje echt nihil.

De wolf krijgt geen uitzonderingspositie? Sinds wanneer wordt er landelijk op het nieuws vermeld dat ander wild wordt aangereden.
Wanneer wordt een snelweg stil gelegd, zodat een dierenarts kan komen, terwijl een jager er sneller kan zijn of eventueel politie het dier uit het lijden kan verlossen.
Welk ander dier wordt standaard weg gebracht voor het achterhalen van de doodsoorzaak en verder onderzoek. Hele natuurgebieden worden veelal niet afgesloten voor ander wild, op vogelbroedseizoenen na. Etcetc
Dat er werkgroepen zijn, heeft er niet zo veel mee te maken, het gaat om de landelijke hoeveelheid aandacht die de wolf krijgt. De uitzonderingspositie die het daar in heeft. Een dier, waar heel veel voor moet wijken, zoals welzijn van andere dieren en veiligheid van de mens, ander wild wordt afgeschoten bij overlast.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:21

Cayenne dat is mijn ervaring ook. Komt idd niet grootst in het nieuws tenzij reegeit door een hond vermoord is maar er wordt hier in omgeving altijd actie ondernomen. Vanuit de dierenambulance wisten wij ook precies wie wij voor zulke zaken konden benaderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:31

Oe dertien op de Zuidwest Veluwe. Dat is wel een grote roedel. Gisteren daar gelopen. Gelukkig alleen sporen gezien. Ik loop alleen nog op plekken waar ik veel overzicht heb.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:33

Hier worden ook (snel) of N-wegen stilgelegd zodat een dierenarts of jager kan komen om een ree, das of edelhert af te schieten wanneer deze is aangereden etc. Bij zeldzame dier-en plantensoorten worden ook hele stukken natuur afgesloten om voor rust te zorgen etc.
Om nou te doen alsof er tunnelvisie is wat betreft de wolf, is op dit soort gebieden echt onzin.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 09:33

Thüringen (D)
Citaat:
Ein Wolfsrudel treibt aktuell in Südthüringen die Menschen um. Wie das Thüringer Umweltministerium am Mittwoch mitteilte, sind in den vergangenen Tagen Hinweise eingegangen, wonach sich Wölfe in den Gebieten Frauenwald und Neuhaus am Rennweg offensiv Spaziergängern genähert haben sollen.

Nach Informationen von MDR THÜRINGEN ereignete sich ein erster Vorfall vor zwei Wochen bei Frauenwald. Ein Revierleiter berichtete, dass fünf Wölfe ihn im Wald überraschten und in einem Abstand von etwa 50 Metern bis zu seinem Fahrzeug verfolgten und sich auch vor ihm aufstellten.

Bei einem zweiten Vorfall vor zehn Tagen soll bei Neuhaus am Rennweg ein Wanderer mit seinen zwei Hunden auf vier Wölfe getroffen sein. Zwei von ihnen sollen den Mann angeknurrt und sich auf ihn zubewegt haben. Er soll sich mit kleinen Steinen gewehrt haben. In beiden Fällen blieben die Personen unverletzt.

Ein Sprecher des Thüringer Umweltministeriums sagte, es gebe "dort offenbar Tiere, die nicht so scheu sind, wie sie sollten". Gerade für Spaziergänger mit Hunden seien solche Begegnungen „unschön“. Hintergrund des Verhaltens der Wölfe könne sein, dass in der Region der Leitwolf eines Rudels Anfang September illegal abgeschossen worden sei, so der Ministeriumssprecher. Das könne dazu führen, dass die anderen Mitglieder des Rudels nun durcheinander sind. Der Thüringer Jagdverband bezweifelt, dass es sich beim abgeschossenen Wolf um den Leitwolf handeln soll. Anfang September habe das Ministerium von einem "jungen Wolf" gesprochen, so der Verband.

Was das Ministerium nun unternehmen will, und wie ihr euch verhalten solltet, solltet ihr in eine derartige Situation geraten, könnt ihr auf mdr.de/thueringen lesen.

Afbeelding
Bron MDR
https://www.facebook.com/share/p/1ESVdc ... tid=wwXIfr

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:34

Cayenne schreef:
Bij andere dieren hoor je zeker wel anderen.
Je hebt oa een reeënwerkgroep en opvang, een dassenwerkgroep, RAVON, uilenwerkgroepen, vleermuizenwerkgroep etc.
Laatst was hier een das door een trein geraakt. Ik heb dit gemeld bij de dassenwerkgroep en toen zijn ze gaan kijken of het om een zogend vrouwtje ging.
Dat bleek het geval en dus zijn ze het nest gaan zoeken. Uiteindelijk zijn er drie jongen gevonden en met de hand groot gebracht. Dit najaar worden ze weer uitgezet.
En zo ken ik nog tal van voorbeelden. Er worden hier ook continu onderzoeken gedaan naar ziektes bij reeën etc.

Het is echt onzin dat je bij andere dieren niemand hoort.

Precies, dank je wel Cayenne.

En zorgplicht is ook het uitgraven van jonge vossen en die doden, als de moervos geschoten is.
Het hoeft niet persé opvang te zijn.

Er gebeurt veel meer dan de burger weet van heeft, en respect voor ieder zijn vak lijkt me nuttig en ook goed voor een op feiten gebaseerde discussie/gedachtenwisseling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:37

Nou dat is hier echt niet.
Ja misschien als de jager midden op de weg moet staan. Maar ook kan ik daar geen geval van bedenken dat het zo was.
En ligt er een ree in het kanaal gaat de brandweer die wel redden maar gaan ze niet op de N weg staan maar aan de andere kant.
En ja dat staat dan in de regionale krant, niet in het AD.

Dus om te zeggen dat het wat dat betreft gelijk is :n

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:45

Ook bij reeen en ander rood- en zwartwild gebeurt er best veel

Bij aangereden en niet gevonden wild worden bijvoorbeeld soms ook wel zweethonden ingezet om ze terug te vinden en uit hun lijden te verlossen.

Dus dat er 'humaan' gedacht wordt, mocht dit een zogende teef geweest zijn,
En ee dus 'iets' met de welpen gebeurt, is wel gewoon netjes.

Of dat nu afschot is (mag op dit moment niet zomaar ivm beschermingsstatus) of opvang of iets anders

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als een paar welpen van nu net gw3237m Bram uit de natuurlijke situatie gehaald worden, zodat die zich niet voortplanten uiteindelijk.

Sommige genen heb je liever niet te ver verspreid.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:46

aisa schreef:
Heeswijk Dinther...zou de eerste in Brabant zijn in ons gebied iig.
Zoon werkt daar in buitendienst , nog niks gehoord of meegekregen.
Hopelijk was het een hond

Er is wel eerder een zichtmelding geweest in Bedaf en eerder dit jaar in Herperduin. Of die correct waren weet ik niet, maar daar tussendoor hoor je er eigenlijk niks van. Ook niet van aanvallen op dieren. Hopen op wolfhond dan maar ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 09:49

Zichtmelding Oudsbergen (B)
Citaat:
zichtmelding Oudsbergen (B)
25-9-25 ongeveer 9.40 uur
Zichtmelding 1 wolf
Heideveldstraat vlakbij de weide van Job het vermoorde racepaard.
De wolf stond aan een weide met schapen

Nb afgelopen maandag is er rond 9 uur ook een wolf gezien in dezelfde omgeving.

#ditmoetstoppen

Afbeelding
Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/1Bcpvr ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:57

Wintu schreef:
@Littlegift, ten eerste zou ik het waarderen dat je op de bal speelt en niet op de man, beetje een zwaktebod altijd en voor de discussie ook helemaal niet nodig.

Jij beschuldigd me van dat ik jouw opmerking uit de context trek, ik zie niet hoe? Omdat her en der er enkele personen er misschien wel om geven? Dat is in het grotere plaatje echt nihil.

De wolf krijgt geen uitzonderingspositie? Sinds wanneer wordt er landelijk op het nieuws vermeld dat ander wild wordt aangereden.
Wanneer wordt een snelweg stil gelegd, zodat een dierenarts kan komen, terwijl een jager er sneller kan zijn of eventueel politie het dier uit het lijden kan verlossen.
Welk ander dier wordt standaard weg gebracht voor het achterhalen van de doodsoorzaak en verder onderzoek. Hele natuurgebieden worden veelal niet afgesloten voor ander wild, op vogelbroedseizoenen na. Etcetc
Dat er werkgroepen zijn, heeft er niet zo veel mee te maken, het gaat om de landelijke hoeveelheid aandacht die de wolf krijgt. De uitzonderingspositie die het daar in heeft. Een dier, waar heel veel voor moet wijken, zoals welzijn van andere dieren en veiligheid van de mens, ander wild wordt afgeschoten bij overlast.

wil je me anders quoten en aangeven waar ik op de man speel?
Ik zie dat namelijk niet hoor.

Ik geef je echter wel voorbeelden van hoe het ook voor ander wild en dieren even belangrijk gevonden wordt.

Enkelen hier geven je zelfs bewijs daarvan.

Je legt het naast je neer en blijft volhouden aan jouw mening.
Mag prima maar beschuldig mij niet van jou aanval als het net andersom is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:00

Cayenne schreef:
Hier worden ook (snel) of N-wegen stilgelegd zodat een dierenarts of jager kan komen om een ree, das of edelhert af te schieten wanneer deze is aangereden etc. Bij zeldzame dier-en plantensoorten worden ook hele stukken natuur afgesloten om voor rust te zorgen etc.
Om nou te doen alsof er tunnelvisie is wat betreft de wolf, is op dit soort gebieden echt onzin.

Hier niet hoor, die worden gewoon in de berm gelegd en het verkeer kan door, met een edelhert snap ik het nog, want die leg je niet zo 123 even verderop. Maar als een ree eenmaal in de berm ligt, dan kan het verkeer wel door en hoeft men niet een half uur beide richtingen stil te staan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:04

Little_Gift schreef:
Wintu schreef:

Ik geef je echter wel voorbeelden van hoe het ook voor ander wild en dieren even belangrijk gevonden wordt.

Ik val jou nergens aan hoor ;)

Citaat:

Citaat:

Opmerkingen die mi niets bijdragen en aan mij gericht zijn.

En ja, ik houd aan mijn mening vast, want in verhouding tot ander wild, krijgt de wolf heel wat meer aandacht en bijval dan elk ander wild dier.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:07

Marigold schreef:

En zorgplicht is ook het uitgraven van jonge vossen en die doden, als de moervos geschoten is.

Er gebeurt veel meer dan de burger weet van heeft, en respect voor ieder zijn vak lijkt me nuttig en ook goed voor een op feiten gebaseerde discussie/gedachtenwisseling.

Alleen komt dat van het doden van de vossenjongen niet in het nieuws, maar als de wolvenwelpen welpen gedood zouden worden, dan gaat dat een hele heisa worden .... en dat is precies mn punt. Waar we er als maatschappij gemakkelijk aan voorbijgaan bij andere wildsoorten, staan we er eens massaal bij stil als dit bij wolven zou gebeuren.

En daarmee zeg ik niet dat ander wild nergens geholpen wordt, maar in verhouding is de verontwaardiging over wat er bij andere soorten gaande is, amper aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 25-09-25 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:08

De wolf is momenteel natuurlijk ook een actief onderwerp.

Zelfde hebben we eerder ooit gezien met de korenwolf bijvoorbeeld.

(Nee, dat is geen wolf maar ook een dier dat zeer groot in het nieuws geweest is, een goed aantal jaar terug. Soort hamstergeval)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:09

En te koop bij de bier speciaalzaak. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:09

Wintu schreef:
Marigold schreef:

Alleen komt dat van het doden van de vossenjongen niet in het nieuws, maar als de wolvenwelpen welpen gedood zouden worden, dan gaat dat een hele heisa worden .... en dat is precies mn punt. Waar we er als maatschappij gemakkelijk aan voorbijgaan bij andere wildsoorten, staan we er eens massaal bij stil als dit bij wolven zou gebeuren.

En daarmee zeg ik niet dat ander wild nergens geholpen wordt, maar in verhouding is de verontwaardiging over wat er bij andere soorten gaande is, amper aanwezig.

precies dat

het is echt niet te vergelijken.

als er hier een ree onder de auto komt of uit het kanaal gevist word staat dat niet in het AD

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:10

tienus63 schreef:
En te koop bij de bier speciaalzaak. ;)

Net als das en vos :')

Wolf is dan weer een deodorant :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:11

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:

Ik val jou nergens aan hoor ;)

Citaat:

Citaat:

Opmerkingen die mi niets bijdragen en aan mij gericht zijn.

En ja, ik houd aan mijn mening vast, want in verhouding tot ander wild, krijgt de wolf heel wat meer aandacht en bijval dan elk ander wild dier.

Ok dank voor de verduidelijking. Ik zie dat niet als op de man spelen maar als discussiëren want het werd ook onderbouwd met waarom en waardoor ik dat zo dacht.

Ik zal het anders formuleren dan: wat mij betreft is élk dier even veel waard en heb ik er even veel voor over en zou ik zelfs voor een mus, wezel, ree, muis etc proberen te voorkomen dat ze ouderloos worden of proberen te helpen indien ze dat wel worden.

Plus er ook nog voorbeelden zijn hier in het topic dat ik dat dus niet alleen zo doe/denk.

Zo was het bedoeld.

Dat de wolf zo extreem in het nieuws komt en zoveel aandacht krijgt, is ook niet gek hé, er zijn hier op bokt ook geen pagina's lange topics over reeeën etc ook niet.
De wolf komt echter meer negatief in het nieuws dan positief.
Ook dat is er voor andere dieren niet.
Alles wat met wolf te maken heeft, ligt onder een microscoop
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 25-09-25 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:12

Femke_Tweety schreef:
De wolf is momenteel natuurlijk ook een actief onderwerp.

Zelfde hebben we eerder ooit gezien met de korenwolf bijvoorbeeld.

(Nee, dat is geen wolf maar ook een dier dat zeer groot in het nieuws geweest is, een goed aantal jaar terug. Soort hamstergeval)

Ja, die herinner ik me ook nog idd, gaat het nog steeds niet goed mee trouwens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:17

Wintu schreef:
Cayenne schreef:

Hier niet hoor, die worden gewoon in de berm gelegd en het verkeer kan door, met een edelhert snap ik het nog, want die leg je niet zo 123 even verderop. Maar als een ree eenmaal in de berm ligt, dan kan het verkeer wel door en hoeft men niet een half uur beide richtingen stil te staan.

Hier wel, maar misschien komt dat omdat we midden in Natura 2000 gebieden zitten?
En de omgeving is hier in z'n geheel onlangs uitgeroepen tot groot nationaal park. Misschien telt dat ook mee.