Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:52

tienus63 schreef:
Ik snap nu wel dat wolven ook gebruik maakt van dassen burchten.

Vannacht even op ons weiland gespit, begin van gang.
Diepe gaten ben ik wel vaker tegen gekomen dit is echt een gang.
Onze katten renden er door heen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dassen kunnen enorme gangen maken! Hier zit een burcht waarvan je aan de andere kant van de wei de gaten kunt zien zitten.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 16:01

Naast ons weiland zitten ook op diverse plekken burchten.
Bij de buurman huizen ze in het olifanten gras. We zien ze ook weleens overdag op het weiland. Ze zijn enorm koddig om te zien, maar ze maken een gevaarlijke puinhoop van je weide.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 16:29

7 kalveren in stal gedood in Teldau, Elbmarsch in de buurt van Hamburg (D) afgelopen nacht.
Citaat:
Andere Seite der Elbe Richtung Boizenburg (M-V). Die Eskalation schreitet mit großen Schritten voran…

Andere kant van de Elbe richting Boizenburg (M-V). De escalatie vordert in grote stappen...

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje van de stal en de slachtoffers via bron
https://www.facebook.com/share/v/15SPTYeNAT/?
Bürgeriniatieve Weidetier Mensch Wolf Nord-Ost Heide
https://www.facebook.com/share/v/1DkYuCb58C/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 19:39

Voorbeeld van hoe opfokstal is afgesloten.
Op de achtergrond hoor de wolven huilen.
Meinerzhagen iets ten zuiden van Wuppertal (D)
Citaat:
3 november 2024/Meinerzhagen/NRW/DUITSLAND.
Melder:
Hoi hier in ons regio is heeeel veel gedoe en problemen met wolven.
Wij fokken friesepaarden en hier heb ik een filmpje gemaakt hoe onze opfok op slot moet gezet worden omdat de wolven achter ons bedrijf weer huilen.
Ieder week dode landbouwdieren hier in de buurt van 5km.
Hier zijn in totaal 19 volwassen wolven en 15 welpen geteld.
Drama hier.
Je hoort hier goed de wolven huilen op het filmpje

Heel veel sterkte SD

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/12Dku3 ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 19:48

16 ezels op zorgboerderij in Italië gedood.
Originele bron in quote.
Citaat:
3 november 2024/Rimini/Italië
Wolven vallen aan in de Marecchia-vallei, zestien ezels verscheurd,

16 van de 28 ezels verscheurd.
De burgemeester van San Leo: “Onze fokkers worden aangevallen, laat de roofdieren tenminste gevangen worden”. Je vee verscheurd zien worden en weten dat je er niets aan kunt doen.
Een bitterheid, waar degenen die veeboerderijen beheren mee te maken hebben, die uitmondt in een gevoel van frustratie, zo niet woede. Het bloedvergieten in de Marecchia-vallei gaat door en het bestuur van Leontina laat van zich horen. “Het probleem is niet alleen waargenomen maar echt en de slachtingen treffen ezels, schapen en runderen zonder onderscheid”.

De eerste burger van San Leo, Leonardo Bindi, neemt geen blad voor de mond en roept de bevoegde instellingen op om actie te ondernemen voordat het te laat is. Het aantal roofdieren neemt voortdurend toe”, vervolgt hij, ”en steeds vaker naderen ze bebouwde gebieden en productiefaciliteiten, zelfs overdag. Vandaar de roep om een verandering van tempo die het mogelijk zou maken om “wettelijk gezien de dieren te vangen of uiteindelijk te ruimen, met inachtneming van specifieke regelgeving. Het is al niet gemakkelijk om je ziel, tijd en spaargeld te wijden aan het fokken in binnengebieden”, benadrukt hij, ‘laten we iedereen op zijn minst deze zoveelste beproeving besparen’.

De zaak en de cijfers
Een ernstig geval van agressie door wolven betrof de boerderij van William Giacobbi.
De 22-jarige Davide vertelt over een odyssee die afgelopen zomer twee nachten duurde. Hij werkt op de boerderij van zijn oom William, die behalve ezels ook 23 schapen houdt, waarvan er één 'een maand geleden rond het middaguur' door wolven werd gedood. Ik ben de tel kwijt van de schade,” spreidt Davide zijn armen, ”we houden geen geiten meer omdat ze die allemaal hebben verslonden. Maar dat is alles.
De wolven hebben geleerd om te ontsnappen aan de geëlektrificeerde omheining, twee meter hoog en acht kilometer lang, die het gebied afbakent. De moraal? “Inmiddels houden we de dieren dag en nacht in de stallen. We laten zelfs onze zeven honden niet uit het oog, niet alleen om ze te beschermen tegen aanvallen, maar ook omdat, als ze een wolf zouden doden, we ons daarvoor strafrechtelijk zouden moeten verantwoorden, aangezien het een beschermde diersoort is”. Handen gebonden en met de rug tegen de muur, dus.

Wat de ezels betreft, die waren niet bedoeld voor de slacht, maar als gezelschapsdieren voor schoolkinderen, in een soort huisdiertherapie. Natuurlijk is er compensatie, hoewel, zoals de 22-jarige uitlegt, “om kleine bedragen te krijgen, moet je zelfs tweeënhalf jaar wachten”. Cijfers in de hand, elke ezel kost 600 euro, wat vermenigvuldigd met 16 verloren dieren, 9600 euro in rook doet opgaan. “Het trieste is dat van de 16 geslachte dieren,” verheugt Davide zich, ”er slechts één is opgegeten. Het zou dus niet altijd een gevecht om te overleven zijn. Vandaar de voorstellen zoals 'het verplaatsen van de wolven naar een speciale oase, of het ruimen van de koppen boven een vastgesteld maximum aantal'. Dan de schokkende vraag voor degenen die zich doof blijven houden: 'Als ze al onze koppen hebben gedood, waar gaan de wolven dan heen? Naar de stad natuurlijk. Er zijn dringend maatregelen nodig om iedereen te beschermen.
https://www.corriereromagna.it/rimini/l ... LTZ0C1_34A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19QSzvSfsL/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 21:20

Zichtmelding en even later aanrijding wolf Otterlo
Citaat:
Otterlo Gelderland
03-11-2024
19.50 uur

Wolf aangereden thv europarcs de wije werelt in Otterlo. Even daar voor een zichtmelding op de otterloseweg. Vermoedelijk dezelfde wolf.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12Coiu ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:33

Dat wolvengehuil. Dan lopen de rillingen je toch over de rug.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 21:38

Ik ben wel benieuwd wat voor schermen ze daar voor die open gang hebben.
Het lijkt wel stevig zeil met windbreekgaas er in.

Het zal ongetwijfeld niet wolfproof zijn en ze komen er vast door heen.
Het geeft je tijd om naar buiten te stuiteren en hopelijk op die manier de wolven te verjagen.

Ik neem aan dat het op de Veluwe en rond DFW ook weleens zo’n aria van Wolvengehuil klinkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 22:12

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:07

Persoonlijk heb ik ze nog nooit horen huilen. Ik hoor allerlei dieren bleren, maar een wolf nog niet. Momenteel vooral veel ganzen, vraag me of dat ook de reden is dat die wolf zich hier momenteel ophoudt, een onoplettende gans aan de rand van het water, is een behoorlijke maaltijd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:16

Wintu schreef:
Persoonlijk heb ik ze nog nooit horen huilen. Ik hoor allerlei dieren bleren, maar een wolf nog niet. Momenteel vooral veel ganzen, vraag me of dat ook de reden is dat die wolf zich hier momenteel ophoudt, een onoplettende gans aan de rand van het water, is een behoorlijke maaltijd.

Weet niet of dat er mee te maken heeft. Bij ons gaan de ganzen ook steeds ontzettend tekeer, eigenlijk elk jaar wel. En hier is nog geen wolf (klopt op hout) gesignaleerd.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:19

Ik vroeg me nog het volgende af: in een aflevering van Floortje naar het einde van de wereld gebruiken ze bij de omheining witte doeken om leeuwen af te schermen. Deze doeken zijn ondoorzichtig, en volgens een man van de lokale stam springen leeuwen en andere roofdieren niet in iets waar ze niet doorheen kunnen kijken. Zou zoiets misschien ook effectief kunnen zijn tegen wolven?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:32

Vast wel, ik heb dus grijs windbreekgaas langs de paddock gezet om die reden dit voorjaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 23:51

Wintu schreef:

Het huilen kan tot 13 km verderop gehoord worden.

Bron gld.nl
https://www.gld.nl/nieuws/8219547/huile ... -is-waarom

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 23:53

Miiej schreef:
Ik vroeg me nog het volgende af: in een aflevering van Floortje naar het einde van de wereld gebruiken ze bij de omheining witte doeken om leeuwen af te schermen. Deze doeken zijn ondoorzichtig, en volgens een man van de lokale stam springen leeuwen en andere roofdieren niet in iets waar ze niet doorheen kunnen kijken. Zou zoiets misschien ook effectief kunnen zijn tegen wolven?

Het zal wel een en en verhaal zijn.
Komen ze te dicht in de buurt dan klinkt er vast een knal, horizontaal of verticaal.
Ze zullen het dan ook met verjagen associëren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 08:59

Ik heb nu 2 keer gehuil gehoord en 1 keer communicatie onderling, dat was geen gehuil maar waren wel wolven ga ik vanuit. Zaten toen bij Dwingelderveld op een scouting kampeerterrein in de bossen. Nergens een hond in de buurt, het was rond middernacht. Mijn zusje is er de ochtend erop heel vroeg uit gegaan omdat ze niet meer kon slapen en die heeft op het zandpad achter het veld waar we zaten sporen gezien. Ze zijn dus op een paar meter van onze groep geweest.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:10

Ik heb geparkeerd bij de militairen :) Wat een drukte! Terug stond er een auto tegen het hek waar de paarden doorheen kunnen aan, dus we hadden geen andere keus dan over het wildrooster met de paarden. En er stond een auto heel krap op mn trailer/klep geparkeerd, dus het laden van het jonkie was een extra uitdaging. Verder een prima rondje gereden voor een paard dat na 3 jaar stilstaan weer opgepakt wordt en een jonkie dat na 3 kwartier geestelijk wel klaar is :) Echt zorgeloos genieten is het niet meer in het bos. Enkel op de stukken waar veel wandelaars en fietsers waren was het even zorgenloos, maar op de stukken waar even weinig mensen waren werden we beiden toch wel alert op alles om ons heen. Ik heb ook weer een hele slechte nacht gehad. Wij zitten met de paarden precies tussen 2 aanvallen van gisteren in. 8 km 2 kanten op zijn schapen vermoord. Ik slaap er echt slecht van. Mensen zeggen wel dat de kans dat ze een groot paard pakken klein is, maar ja de kans is er wel. En er zal er toch een de eerste zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:18

@MyChoice: het was gisteren ook een uitzonderlijk mooie dag voor november, dus dan nemen veel mensen het er nog even van. Dan kan het daar idd erg druk zijn, maar zodra je eenmaal voorbij het open stuk op de hei bent is dat wel over. Veel mensen komen niet zover.
Slordig dat iemand voor het hek geparkeerd stond ;( Aan de ene kant ben ik wel blij met het zand in het rooster zodat mijn paard er overheen loopt (normaal bij 'open' rooster wil ze dat niet), aan de andere kant áls ik er eens af valt dan is het wel een open uitweg naar de drukke weg...

Heb je het hele rondje tankbaan gereden ?

@susanh: je zou denken dat ik hier zowat dagelijks gehuid zou moeten horen, maar slechts 1x iets gehoord wat gehuil zou kunnen zijn.

Onderzichtig doek kan ik me idd indenken dat dieren zich daardoor 'bedenken'.
Ik ben ook wel benieuwd wat dat is wat er voor die stallen zit. Zal toch wel goed stevig moeten zijn om scheurende wolventanden te weerhouden ??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:08

Door de ondoorzichtighei houdt het ze van springen af: ze kunnen niet zien waar ze terecht gaan komen. Natuurlijk ruiken de wolven de dieren wel, maar het is zeker een extra hindernis. De wolvenadviseur was het wel met me eens toen hij het bij mij zag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:23

tienus63 schreef:
Originele bron in quote.
Citaat:

De burgemeester van San Leo: “Onze fokkers worden aangevallen, laat de roofdieren tenminste gevangen worden”. Je vee verscheurd zien worden en weten dat je er niets aan kunt doen.
Een bitterheid, waar degenen die veeboerderijen beheren mee te maken hebben, die uitmondt in een gevoel van frustratie, zo niet woede. Het bloedvergieten in de Marecchia-vallei gaat door en het bestuur van Leontina laat van zich horen. “Het probleem is niet alleen waargenomen maar echt en de slachtingen treffen ezels, schapen en runderen zonder onderscheid”.

De eerste burger van San Leo, Leonardo Bindi, neemt geen blad voor de mond en roept de bevoegde instellingen op om actie te ondernemen voordat het te laat is. Het aantal roofdieren neemt voortdurend toe”, vervolgt hij, ”en steeds vaker naderen ze bebouwde gebieden en productiefaciliteiten, zelfs overdag. Vandaar de roep om een verandering van tempo die het mogelijk zou maken om “wettelijk gezien de dieren te vangen of uiteindelijk te ruimen, met inachtneming van specifieke regelgeving. Het is al niet gemakkelijk om je ziel, tijd en spaargeld te wijden aan het fokken in binnengebieden”, benadrukt hij, ‘laten we iedereen op zijn minst deze zoveelste beproeving besparen’.

De zaak en de cijfers
Een ernstig geval van agressie door wolven betrof de boerderij van William Giacobbi.
De 22-jarige Davide vertelt over een odyssee die afgelopen zomer twee nachten duurde. Hij werkt op de boerderij van zijn oom William, die behalve ezels ook 23 schapen houdt, waarvan er één 'een maand geleden rond het middaguur' door wolven werd gedood. Ik ben de tel kwijt van de schade,” spreidt Davide zijn armen, ”we houden geen geiten meer omdat ze die allemaal hebben verslonden. Maar dat is alles.
De wolven hebben geleerd om te ontsnappen aan de geëlektrificeerde omheining, twee meter hoog en acht kilometer lang, die het gebied afbakent. De moraal? “Inmiddels houden we de dieren dag en nacht in de stallen. We laten zelfs onze zeven honden niet uit het oog, niet alleen om ze te beschermen tegen aanvallen, maar ook omdat, als ze een wolf zouden doden, we ons daarvoor strafrechtelijk zouden moeten verantwoorden, aangezien het een beschermde diersoort is”. Handen gebonden en met de rug tegen de muur, dus.

Wat de ezels betreft, die waren niet bedoeld voor de slacht, maar als gezelschapsdieren voor schoolkinderen, in een soort huisdiertherapie. Natuurlijk is er compensatie, hoewel, zoals de 22-jarige uitlegt, “om kleine bedragen te krijgen, moet je zelfs tweeënhalf jaar wachten”. Cijfers in de hand, elke ezel kost 600 euro, wat vermenigvuldigd met 16 verloren dieren, 9600 euro in rook doet opgaan. “Het trieste is dat van de 16 geslachte dieren,” verheugt Davide zich, ”er slechts één is opgegeten. Het zou dus niet altijd een gevecht om te overleven zijn. Vandaar de voorstellen zoals 'het verplaatsen van de wolven naar een speciale oase, of het ruimen van de koppen boven een vastgesteld maximum aantal'. Dan de schokkende vraag voor degenen die zich doof blijven houden: 'Als ze al onze koppen hebben gedood, waar gaan de wolven dan heen? Naar de stad natuurlijk. Er zijn dringend maatregelen nodig om iedereen te beschermen.

tienus63 schreef:
7 kalveren in stal gedood in Teldau, Elbmarsch in de buurt van Hamburg (D) afgelopen nacht.
Citaat:
Andere Seite der Elbe Richtung Boizenburg (M-V). Die Eskalation schreitet mit großen Schritten voran…

Andere kant van de Elbe richting Boizenburg (M-V). De escalatie vordert in grote stappen...

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje van de stal en de slachtoffers via bron
https://www.facebook.com/share/v/15SPTYeNAT/?
Bürgeriniatieve Weidetier Mensch Wolf Nord-Ost Heide
https://www.facebook.com/share/v/1DkYuCb58C/?

Beide echt ongelooflijk...die kalfjes in de stal.
Heb je je dieren binnen staan, zijn ze nog vermoord.

En die ezels dan...

Citaat:
De wolven hebben geleerd om te ontsnappen aan de geëlektrificeerde omheining, twee meter hoog en acht kilometer lang, die het gebied afbakent. De moraal? “Inmiddels houden we de dieren dag en nacht in de stallen. We laten zelfs onze zeven honden niet uit het oog, niet alleen om ze te beschermen tegen aanvallen, maar ook omdat, als ze een wolf zouden doden, we ons daarvoor strafrechtelijk zouden moeten verantwoorden, aangezien het een beschermde diersoort is”. Handen gebonden en met de rug tegen de muur

2 meter hoog met stroom, overdag... en dan zeggen de poffertjes hier moet je maar goed omheinen en honden neer zetten.
En wat ze daar schrijven, hoe gaat dat hier als een hond dan een wolf dood. Wedden dat AR meteen weer een rechtzaak begint.

Dat van die ezels is dat eigenlijk niet iets voor bokt VN?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:28

tienus63 schreef:
Originele bron in quote.
Citaat:

De zaak en de cijfers

Wat erg. Die verhalen dat ezels ze zouden verjagen zijn dus ook pertinent onwaar wat ik al wel dacht. Het verbaast me dat ze in Italie niet nuchterder en verstandiger ingrijpen tegen het wolvengevaar. Al net zo slap dus als Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:37

Citaat:
Ik had begrepen uit de tekst dat de deur open stond. Dus dan is binnen zetten ook schijnveiligheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:38

DubbelFun schreef:
Citaat:
Ik had begrepen uit de tekst dat de deur open stond. Dus dan is binnen zetten ook schijnveiligheid.

waar...maar wil wel zeggen dat ze dus in bebouwing komen, waar toch minder snel gevaar gezien kan worden en gevlucht.
Dus wel echt brutaal zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:42

Dat is waar, maar je kan maar honger hebben...
Overigens zijn er al eerder dieren binnen een stal aangevallen o.a. paarden met een openstaande bovendeur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:46

Ja klopt, is niet de eerste keer.
Daarom hebben wij ook nieuwe deuren besteld. met bovenkant tralies.

(Die al voor de bouwvak opgemeten zouden worden, toen direct na, toen in oktober...en nu moet het nog gebeuren....)