Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:58

juval schreef:
men staat op zijn achterste benen als je iets bij Temu, Shein of Ali-express koopt, maar als straks ons voedsel uit lage-lonen-landen moet komen, dan kan dat ineens wel? Ik vind het nogal hypocriet. Nederlandse boeren zijn veel schoner, duurzamer, diervriendelijker, mensvriendelijker, eerlijker, gezonder en veiliger dan voedsel uit landen waar nauwelijks controle bestaat.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de aanbieding van Benz, ik sta wel open voor een fatsoenlijk uurloon met vakantiedagen en pensioenvoorziening

Tja Juval, ik was nog niet online geweest
Stuur mij een pb, dan maken we een afspraak en dan gaan we het gesprek aan om te kijken wat jou en je man het beste zou passen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:05

:D bedankt!
maar ik denk dat we toch liever boer blijven tot het eind. }:0 hoe lang dat ook mag duren.

ik was gewoon benieuwd wat voor banen het zijn die volgens jou geschikt zijn voor melkveehouders van boven de 50. :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:11

Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort banen dat zijn.. is dat niet openbaar?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:11

juval schreef:
:D bedankt!
maar ik denk dat we toch liever boer blijven tot het eind. }:0 hoe lang dat ook mag duren.

ik was gewoon benieuwd wat voor banen het zijn die volgens jou geschikt zijn voor melkveehouders van boven de 50. :o

Zijn er echt best veel. Boeren kunnen namelijk vrij veel dus zijn geliefd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:17

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Door voornamelijk medicijnresten, werk toevallig bij een lab wat oa waterkwaliteit test.

Doen mensen zelf dus...

En ja, de consument heeft een hele grote rol in de productie van wel of niet diervriendelijke vlees en zuivel. Maar dat is iets wat mensen niet willen horen want dan moeten ze naar zichzelf kijken en het is altijd makkelijk om naar een ander te wijzen.

Zucht...

Medicijnresten kunnen een groot probleem worden, al was het maar 'de pil'... Maar ook pijnstillers en levensreddende medicatie, dus dat is niet enkel even een life style kwestie.

Citaat:
Maar goed, dat is ook niet wat mensen willen horen {dat boeren keihard werken} want dan wordt het weer moeilijker om met het vingertje te wijzen.
:')
Die mensen toch, hè...?
Citaat:
Dus nogmaals..wie gebruikt er hier geen vlees en geen enkele vorm van zuivel?

Vingers!!
Wie...?
(Ik ben een geboren vegetariër en eet weinig zuivel, "maar waarom stel je deze vraag?" Zo van alleen veganisten hebben recht op een stem in de discussie...??)

Oh, en afdeling gezondheid las ik een klein misverstand over 'veel dierlijke eiwitten eten' dat opeens 'veel eiwitten eten' werd.

Waarom die zucht? Ik zeg dat mensen het zelf doen. Heb het nergens over lifestyle.

Ik stel deze vraag omdat mensen vallen over kalverleed maar zelf volop zuivel gebruiken. Ze houden het dus zelf in stand.

Wil je geen kalverleed, probeer dan eens zuivel te minderen of koop de speciale biologische dure zuivel van kalveren die wel bij de moeder blijven en schrap alle producten waar melk in zit in de supermarkt(en dat zijn er veel). En stop met ijs eten in de zomer etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:21

Cer schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort banen dat zijn.. is dat niet openbaar?

en wat voor salaris erbij hoort :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:31

Elisa2 schreef:
Ik stel deze vraag omdat mensen vallen over kalverleed maar zelf volop zuivel gebruiken. Ze houden het dus zelf in stand.

Wil je geen kalverleed, probeer dan eens zuivel te minderen of koop de speciale biologische dure zuivel van kalveren die wel bij de moeder blijven en schrap alle producten waar melk in zit in de supermarkt(en dat zijn er veel). En stop met ijs eten in de zomer etc.

Over aannames gesproken :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:34

hoezo aannames?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:37

Ze weet blijkbaar precies wat mensen eten :)*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:39

Nikass schreef:
Ze weet blijkbaar precies wat mensen eten :)*

Nouja, het aantal mensen in Nederland dat iedere dag veganistisch eet is vastgesteld op 1,5%. De kans dat iedereen hier met zo’n sterke mening over boeren en zuivel veganist is, is niet zo heel groot ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:40

nou ja, als je denkt dat het zielig voor de kalfjes is als je zuivel eet, dan zou je dat misschien beter niet moeten doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:42

Ik vraag me een tijdje al af of veganisten weten dat groenten ook stront nodig zijn om te groeien en dat leer ook van koeien afkomt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:55

Citaat:

Waarom gelijk in uiterste denken?

We eten weinig vlees, geen melk, wel kaas mijn man(ik zelden). We eten vegetarisch graag en vis.
Mijn man is 80 jaar, dus het wordt hier geen 100% vega. Lijkt me niet verstandig daar ouderen wat meer moeite hebben om Mineralen etc op te nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:55

Uit de handelingen van de Tweede Kamer.

Een vraag van mevrouw Ouwehand partij voor de dieren,
aan de heer Pierik van de BBB.

(En een kleine vraag over wie het nou het beste met "de boeren" voor heeft...)

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ik wilde nog even doorgaan op de vraag die mevrouw Bromet al stelde. De vraag was of de BoerBurgerBeweging ook andere belangen meeweegt. Het antwoord daarop is: ja, maar wij komen tot een andere conclusie. Dat mag natuurlijk. De manier waarop de BoerBurgerBeweging in het landbouwdebat zit, lijkt eigenlijk heel erg op wat we de afgelopen twintig jaar hebben gezien. Dat betekent dat we wel aardig kunnen voorspellen dat boeren straks met allerlei regels zitten, met innovaties die niet werken en noem alles maar op. Waar kunnen boeren terecht als straks blijkt dat de innovaties niet hebben gewerkt, dat ze vastzitten aan hoge leningen, dat er toch weer iets moet voor dierenwelzijn, water of natuur, dus als je niet integraal eerlijk bent, niet precies zegt waar het heen moet en dat je daar het beleid op gaat sturen?

De heer Pierik (BBB):
Dat is een hele goede vraag, want als het gaat om innovaties, dan moet je inzetten op innovaties die geborgd zijn. Die innovaties moeten bewezen effectief zijn als het gaat om de doelen die we willen halen. De innovaties die wij voorstellen, moeten innovaties zijn die aan de voorkant beloven wat ze aan de achterkant doen. We hebben wel moeite met innovaties die zich niet hebben bewezen, innovaties waar geen wetenschappelijke rapporten onder liggen. We moeten echt toe naar dingen die veel duidelijker innoveren en veel duidelijker bijdragen. Emissiearme stallen leken aan de voorkant best wel succesvol, maar in de praktijk bleek dat gaandeweg tegen te vallen.

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ja, precies. Daarom stel ik nadrukkelijk die vraag. Het staat iedereen vrij om tegen boeren te zeggen: "Nee, we gaan niet uitkopen en we gaan geen natuurvergunningen intrekken! We vragen aan de minister om een pauzeknop voor stikstof. We gaan tegen de andere minister zeggen: oeioeioei, maar die maatregelen voor het afbouwpad voor derogatie vinden we toch ook weer te heftig." Maar de geschiedenis wijst uit dat de boeren iedere keer in de problemen zitten. Als je daarvoor kiest, dan kies je daarvoor. Maar mijn vraag is: waar kunnen boeren dan terecht? We hebben het eerder gezien bij dezelfde manier van denken die de BoerBurgerBeweging inbrengt: boeren komen dan uiteindelijk toch in de problemen en moeten dieren vervroegd naar de slacht sturen. Dan hebben we huilende boeren bij Yvon Jaspers op televisie. Dat mag, maar bij wie in Den Haag kunnen ze dan terecht die kan zeggen: "o ja, dit was het gevolg van onze keuzes!"?

De heer Pierik (BBB):
Ik denk dat we het ondernemerschap van boeren niet moeten onderschatten. Boeren kennen de huidige situatie ontzettend goed. Die weten ook dat als ze steeds door 86 hoepeltjes moeten springen om maar aan allerlei dingen te voldoen, ze daar heel sikkeneurig van worden. Als ze eens een beetje geld verdienen om te kunnen investeren, wat op dit moment best heel erg lastig is, moeten ze gaan ondernemen op basis van innovaties en investeringen die er echt toe doen. Dat kunnen we best aan die boeren overlaten.

De voorzitter:
Afrondend.

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Tot slot. Ik krijg geen antwoord op de vraag. Dat is typerend, omdat het hele landbouwdebat de afgelopen 30 jaar gedomineerd is door wensdenken en niet willen ingrijpen. Als dan puntje bij paaltje komt en boeren in de ellende zitten met dieren die vervroegd naar de slacht moeten en innovaties die natuurlijk niks hebben gedaan, dan geeft niemand hier thuis. Ik wilde dat eigenlijk een beetje doorbreken. Maar het is typerend dat ik de BoerBurgerBeweging niet hoor zeggen: ja, als het straks toch misloopt en boeren nog verder in de problemen zitten, dan kunnen ze bij ons terecht, want wij zijn hier verantwoordelijk voor de keuzes die we hebben gemaakt. Ze zeggen het niet en dat zegt veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:56

Benz:
Dat betwijfel ik..

Nikass, gebruik jij nooit zuivel dan in geen enkele vorm? Dus ook geen taart, cake, medicatie etc.?

Ik kan oprecht zeggen geen zuivel te gebruiken want ik ben er allergisch voor. Daarom weet ik wel dat het echt in enorm veel voeding (en medicatie) zit waar de meeste mensen niet eens weet van hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:00

pien_2010 schreef:
Citaat:

Waarom gelijk in uiterste denken?

We eten weinig vlees, geen melk, wel kaas mijn man(ik zelden). We eten vegetarisch graag en vis.
Mijn man is 80 jaar, dus het wordt hier geen 100% vega. Lijkt me niet verstandig daar ouderen wat meer moeite hebben om Mineralen etc op te nemen.

Het gaat om hypocrisie, niet om in uitersten te denken.

Sommige mensen die zo tegen leed zijn houden het zelf in stand. Ik kan er dan slecht tegen als die verantwoordelijkheid dan bij een ander gelegd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:12

Mijn antwoord op mijn eigen vraag:

'wie komt nu echt voor boeren op, de PvdD of de BBB?'

Volgens mij is dat de PvdD.

De heer Pierik heeft het bij herhaling over 'mooie, nieuwe, bewezen innovaties'
- welke?
Geen antwoord.
En als mw Ouwehand vraagt: 'Waar kunnen de boeren terecht als innovatie nummer twintig wéér betekent
- bedrijf X rijk,
- Rabobank een lening rijker
en de boer heeft er niets aan -
wáár kunnen boeren dan terecht?
Nou, de BBB zegt dan gewoon dat het kleine zelfstandigen zijn (en dan mag je het zelf uitzoeken).

And please, ik roep niet dat alle boeren dom zijn, hè.
(Ze zijn als negentiende eeuwse fabrieksarbeiders, geen sociale wetten of vakbonden - aan het heidendom van Sint Economia overgeleverd, dus.)
(Dat is iets anders dan dom.)

...kom ik een #### opmerking tegen (sorry, maar ik vind het wat) 'of vegetariërs snappen dat leer van koeien komt en dat planten mest nodig hebben'.
(Ja, planten zijn blij met goede mest, al dan niet van dierlijke herkomst. Planten kunnen ook zonder dierlijke mest groeien.
En soms groeien ze beter zonder drijfmest.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:57

Mooi stuk Janneke, en ik deel je mening dat de PvdD beter voor de boeren opkomt, dan de BBB.

Voor de mensen die graag de kritische mensen ter verantwoording roepen of ze wel helemaal aan bepaalde veganistische normen voldoen: misschien eens het filmpje kijken dat een aantal pagina's geleden hier geplaatst is.
Verantwoording leg ik af tegenover mezelf en alles wat me dierbaar is.

Niet op bokt of all places ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:00

Heel duidelijk, je gebruikt ook gewoon zuivel dus. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:06

Nikass schreef:
Mooi stuk Janneke, en ik deel je mening dat de PvdD beter voor de boeren opkomt, dan de BBB.

Voor de mensen die graag de kritische mensen ter verantwoording roepen of ze wel helemaal aan bepaalde veganistische normen voldoen: misschien eens het filmpje kijken dat een aantal pagina's geleden hier geplaatst is.
Verantwoording leg ik af tegenover mezelf en alles wat me dierbaar is.

Niet op bokt of all places ;)

Het was mijn opmerking. Komt meer omdat ik ergens op bokt meelas waar een vleeseter een lijkenpikker werd genoemd. Mijn fout om hier te reageren.

Ik eet beperkt vlees en alleen biologisch. Maar ik veroordeel niemand die veel vlees eet of juist helemaal niet.

Zuivel vind ik heerlijk ( behalve melk, lust t gewoon niet). Maar ik heb vooral moeite met de kippen en varkens houderij. Die boer met 100 koeien, laat ze gewoon blijven maar wel een keer een normale prijs krijgen voor hun producten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:14

... naar mijn gevoel is het een 'scheve' discussie.

Ik kan mee in: 'als je zelf vlees/ zuivel/ etc eet, houd je een bepaald systeem in stand'.
Als in: die kant zit er aan.

Maar dat wil niet zeggen dat je als consument
- de enige bent die het systeem in stand houdt,
- en dat wil ook niet zeggen dat het systeem niet veranderd kan worden.

Laat staan dat je als vleeseter niet eens kritiek zou mogen hebben op de vleessector,
dat iemand die zuivel eet geen kritiek zou mogen hebben op de zuivelsector,
(en dat je veganisten mag afserveren :o).

Mbt het in stand houden van 'het systeem' vond ik de heer Pieket van de BBB onthullend.
Of minister Van der Wal even alles wil intrekken 'en met de vuist op tafel in Brussel'. (Dat doen we al een jaar of dertig en inmiddels is men het zat.)
En dat het 'met wetenschappelijk bewezen innovatie' gaat worden opgelost.
(Dat hebben we vaker gehoord. Welke innovatie? Stilte. Wetenschappelijk bewezen - dat duurt al gauw een jaar of vijf...)
Vraag: waar kunnen de boeren terecht als innovatie nummer zoveel wéér alleen voor de fabrikant iets oplevert...?
Stilte.
Ehm, nee: "Boeren zijn ondernemers, die lossen dat op."
Handelingen van de Tweede Kamer, 21 december 2023.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-12-23 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:15

Ik had niet het gevoel op jouw te reageren Benzz. Ik vind jouw berichten prima onderbouwd en genuanceerd. In tegenstelling tot sommige anderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:29

Kwestie van vraag en aanbod he..? Geen vraag..zal het aanbod ook verminderen.Zo werkt de markt nu eenmaal.

Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.

Ik vind toch echt mensen die veel kritiek hebben op de zuivelindustrie maar het zelf mede in stand houden behoorlijk hypocriet. Is niet leuk om te horen, maar verbeter de wereld. Begin bij jezelf.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:31

Elisa2 schreef:
Ik snap die agressie tegen boeren niet terwijl de consument AL hun producten gebruikt en er vaak nauwelijks voor wilt betalen. Of is er in dit topic iemand die geen vlees eet en geen enkele vorm van zuivel gebruikt? (dus ook geen lekkere ijsjes in de zomer)

En dan nog..ook planten worden verbouwd door boeren..

Paarden met koeien vergelijken gaat ook totaal niet op..dus ja, iemand die dat zegt vind ik ver van de natuur af staan.

Geen agressie tegen boeren a sich.
Maar wel tegen boeren die een aantal problemen veroorzaken (dierenleed, uitstoot enz) en niet wil veranderen.
En hun leveranciers die e.e.a. in stand houden, een politieke partij oprichten en in het partijprogramma opnemen dat wat hen niet zo goed uitkomt, niet op scholen verteld mag worden…

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:37

Elisa2 schreef:
Over dat stuk van de BBB en PvdD ga ik geen uitspraak over doen. Het is een gedeelte, zonder bron en volledige context.

Pardon...?

Handelingen van de Tweede Kamer, 21 december 2023.
(Ik zal kijken of ik een link kan plaatsen, maar het is openbare en toegankelijke informatie.)

Edit: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 23-2024/28
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-12-23 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt