Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:48

Ze herhalen de nakba gewoon nogmaals en nu met het doel alle Palestijnen te verdrijven of te vermoorden en met ze bedoel ik Netanyahu en zijn oorlogskabinet waaronder smottrich en ben-Gavir . Deze drie zijn gewoon moordenaars. Ik ben zeker geen antisemiet en veel joodse inwoners gaat het veel te ver.
Zou de documentaire van Louis Theroux eens bekijken.
En IDF gecontroleerd? Lachertje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:05

Enkele voorbeelden van IDF soldaten en hun slachtoffers:
https://x.com/abujomaagaza/status/19222 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abujomaagaza/status/19221 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abujomaagaza/status/19214 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abierkhatib/status/192029 ... EopP3zUX6Q

https://x.com/abujomaagaza/status/19206 ... EopP3zUX6Q

Maar ja, Palestijnen zijn geen mensen dus daar kan je mee doen wat je wil toch? Vermoorden, verkrachten, uithongeren , vluchtelingenkamp bombarderen!! En dit is alleen nog maar berichtgeving van de afgelopen dagen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:09

Wal-ge-lijk.....

Ik vrees alleen dat ook hier weer een weerwoord op gaat zijn....zelfverdediging...zoiets

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:57

bulck schreef:
BigOne schreef:
Waarschuwingen stuurt? Volgens mij vertellen ze dat mensen moeten verkassen naar een ander deel van Gaza , waar ze vervolgens ook bombarderen .
Hamas zijn terroristen maar de Israëlische regering pleegt genocide op de Palestijnse bevolking. Al in het begin was collateral damage geen probleem zei Netanyahu. Een dode terrorist en 150 dode Gazanen ? No problem.
En Gaza is net zo groot als Texel met 2 miljoen inwoners en die zitten voor een groot deel opgepropt in een klein deel.
We horen helaas steeds minder over de wandaden van IDF maar dat komt omdat ze rücksichtslos alle pers afknallen , ook kids die via TikTok dagelijks filmpjes deelden worden afgemaakt!!

In datzelfde vergelijk, 1 onschuldige gijzelaar tegen 3-4 terroristen/veroordeelde moordenaars vrij en dan zijn zelf niet al die terroristen levend overgeleverd.
Verder ontga je dan ook volledig aan het gegeven van het feit dat er ook Gazanen kiezen voor dat regime en dus ook niet zo onschuldig zijn.
De IDF en wandaden, geen enkel leger wordt zo gecontroleerd

Zoals de Israëlische bevolking kiest voor Netanyahu? De gehele bevolking dan maar schuldig aan de oorlogsmisdaden van deze regering?

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... erkeerd-in

Hier een artikel over de aanval van Hamas en dat Israël op de hoogte was. Dat zijn geen complottheorieën.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:10

Dat was de stok die Netanyahu nodig had om de Palestijnen uit te roeien. Blijkbaar waren ze al twee jaar voor 7 okt bezig met plannen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:56

BigOne schreef:
Dat was de stok die Netanyahu nodig had om de Palestijnen uit te roeien. Blijkbaar waren ze al twee jaar voor 7 okt bezig met plannen.

Wel veel onwaarschijnlijkheden, waar zijn de bewezen feiten? In dat eerder artikel lees ik ook voornamelijk aannames en veronderstellingen en dus sentiment dat een waarheid moet vormen. Het NOS is nu voor mij geen bron. Nederland kan amper het eigen land regeren en dan gaan ze wat vingerwijzen (gaat ook op voor België en bijna geheel Europa) over een problematiek waar ze zelf al 80 jaar niet meer mee te kampen hebben en voor een complexiteit waar ze zelf niet van gespaard zullen blijven de komende decennia.

Waar heeft Netanyahu nu al ooit gezegd dat alle Palestijnen uitgeroeid moeten worden? Geef me een link naar een interview waarin hij dat zegt. En dan weer geen eigen interpretaties op zijn uitspraken. Heb me uiteraard ook al zelf die vragen gesteld en liggen opzoeken. Er zijn zeker omstreden uitspraken en ook felle uitspraken, waar hij ook op teruggefloten is geweest, maar we moeten opnieuw geen zaken feitelijk maken die niet gebeurd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:05

Het gebeurt al Bulck, dat is nu juist de ellende.
En het nieuwste bericht, nos maar dan heb je het in het Nederlands
https://nos.nl/l/2567151.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-05-25 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:08

BigOne schreef:
Enkele voorbeelden van IDF soldaten en hun slachtoffers:
https://x.com/abujomaagaza/status/19222 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abujomaagaza/status/19221 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abujomaagaza/status/19214 ... EopP3zUX6Q
https://x.com/abierkhatib/status/192029 ... EopP3zUX6Q

https://x.com/abujomaagaza/status/19206 ... EopP3zUX6Q

Maar ja, Palestijnen zijn geen mensen dus daar kan je mee doen wat je wil toch? Vermoorden, verkrachten, uithongeren , vluchtelingenkamp bombarderen!! En dit is alleen nog maar berichtgeving van de afgelopen dagen.

De helft van je links werkt al niet meer… heel waarachtig als ze zo snel verwijderd zijn…. Ook deze berichtgeving is bewezen gefinancierd met geld uit Qatar en banden met al jazeera, dus geheel onpartijdig of ongekleurd is dat evenmin. Wat niet wegneemt dat ik uiteraard niet akkoord ga met die wantoestanden, als ze effectief ook gepleegd zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:09

bulck schreef:
BigOne schreef:

Wel veel onwaarschijnlijkheden, waar zijn de bewezen feiten? In dat eerder artikel lees ik ook voornamelijk aannames en veronderstellingen en dus sentiment dat een waarheid moet vormen. Het NOS is nu voor mij geen bron. Nederland kan amper het eigen land regeren en dan gaan ze wat vingerwijzen (gaat ook op voor België en bijna geheel Europa) over een problematiek waar ze zelf al 80 jaar niet meer mee te kampen hebben en voor een complexiteit waar ze zelf niet van gespaard zullen blijven de komende decennia.

Waar heeft Netanyahu nu al ooit gezegd dat alle Palestijnen uitgeroeid moeten worden? Geef me een link naar een interview waarin hij dat zegt. En dan weer geen eigen interpretaties op zijn uitspraken. Heb me uiteraard ook al zelf die vragen gesteld en liggen opzoeken. Er zijn zeker omstreden uitspraken en ook felle uitspraken, waar hij ook op teruggefloten is geweest, maar we moeten opnieuw geen zaken feitelijk maken die niet gebeurd zijn.

Het artikel is van de NOS, maar het onderzoek is door de New York Times gedaan, maar waarschijnlijk ook niet goed genoeg ?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:13

Veel onderbouwde reacties hier, fijn (ook wel een hoop hasbara onzin, maar gelukkig in de minderheid).

Ik heb het topic zelf bewust enkele dagen links laten liggen omdat ik nog niet van mijn roze wolk af wou. Hoe onrespectvol het ook klinkt, ik heb echt genoten van de betoging in Brussel vorige zondag. Het was een beetje spannend hoe de opkomst zou zijn, want het was moederdag, maar desondanks zijn massaal veel mensen op straat gekomen. Politie was zoals gewoonlijk erg voorzichtig en had het over 20 000 mensen, organisatoren spraken over 60 000 à 80 000.

Nu, ik heb ze niet allemaal geteld, maar het was fantastisch, een wonder dat ik nog stem heb na het vele roepen. Veel ambiance, muziek en dans, schitterend weer, en een hartverwarmende solidariteit. Meer van dat!

Ook deze week staat weer helemaal in het teken van de vrede: morgen peace conference in Brussel, hoe we de oorlogsretoriek en wapeninvesteringen kunnen counteren met een vredesbeweging, en donderdag zijn er op tal van plaatsen in het land stiltecirkels van Pax Christi ter herdenking van de Nakba, ik neem deel aan die in Kortrijk. Er zal ook een samenkomst zijn voor de Israëlische ambassade in Brussel, die zal niet stil zijn, daar wordt juist opgeroepen om hun stem te laten horen.

Misschien ga ik zaterdag weer naar de Palestina-wake in Kortrijk, en spring ik van daaruit op de trein naar Brussel, daar wordt iedere avond betoogd voor Palestina.

Vorige zaterdag was ik trouwens gaan luisteren naar de Belgisch-Palestijnse journalist Majd Khalifeh, die heel boeiend en ludiek vertelde over zijn Palestijn-zijn (derde generatie, kleinkind van Nakba-verdrevenen), zijn jeugd in Syrië en zijn ervaringen hier als vluchteling. Bij momenten zo'n schrijnende beelden dat ik ervan moest huilen, maar soms ook hilarisch wat een cultuurschok het is om in België aan te komen.

En zondag op de trein naar Brussel hoorde ik ook hoe een Palestijnse vrouw hier in België met heel wat vooroordelen af te rekenen heeft/had, hoe ze hard heeft moeten pleiten om haar kinderen niet in beroeps maar in hogere studierichtingen te krijgen (in België ASO ipv BSO, ik ken de termen niet van Nederland).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:16

bulck schreef:
De helft van je links werkt al niet meer… heel waarachtig als ze zo snel verwijderd zijn…. Ook deze berichtgeving is bewezen gefinancierd met geld uit Qatar en banden met al jazeera, dus geheel onpartijdig of ongekleurd is dat evenmin. Wat niet wegneemt dat ik uiteraard niet akkoord ga met die wantoestanden, als ze effectief ook gepleegd zijn.

Werken de links bij jou effectief niet, of loop je hier nu werkelijk te liegen omdat je je gelijk wil halen? Bij mij werken ze namelijk wel. Al Jazeera is best wel correct in zijn berichtgeving hoor, zelfs de Israëlische pers durft meer waarheden te vertellen dan de westerse, alleen heb jij die toevallig niet meegekregen. De Hind Rajab Foundation heeft trouwens al tegen ik dacht een duizendtal soldaten klacht ingediend inclusief bewijsmateriaal.

Ik vraag me af of er iemand een filter op je computer gezet heeft zodat je alleen maar ziet wat je wilt zien. De Mossad is daar best toe in staat. Mag je al van geluk spreken dat het geen beeper is. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:22

Bij mij werken ze ook gewoon maar misschien staat er een filter op je mobiel of pc dat gruwelijke beelden afschermt? Of kinderfilter ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:25

@hwn
Alleen de 2de en 3de link werkt bij mij.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-05-25 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:25

Electra63 schreef:
Zoals de Israëlische bevolking kiest voor Netanyahu? De gehele bevolking dan maar schuldig aan de oorlogsmisdaden van deze regering?

Hier een artikel over de aanval van Hamas en dat Israël op de hoogte was. Dat zijn geen complottheorieën.

Persoonlijk vind ik het wel een beetje een verschil of iemand zegt: "Ik ga over 24 uur die wijk bombarderen!" of als inlichtingendiensten op grond van inlichtingen vermoeden dat een terroristische partij ooit ergens een aanslag zou kunnen gaan plegen.

Het eerste is een duidelijke waarschuwing, het tweede is een aanwijzing. Ook staat er dat hamas op dat moment onderhandelde over werkvergunningen, wat de indruk heeft gewekt dat ze ondanks de oefeningen geen onmiddellijke oorlogsdreiging waren. Dus ja, Israël heeft een inschattingsfout gemaakt. Maar ik zou niet durven beweren dat ze letterlijk op de hoogte waren en een waarschuwing hebben genegeerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:29

journee schreef:
Electra63 schreef:

Persoonlijk vind ik het wel een beetje een verschil of iemand zegt: "Ik ga over 24 uur die wijk bombarderen!" of als inlichtingendiensten op grond van inlichtingen vermoeden dat een terroristische partij ooit ergens een aanslag zou kunnen gaan plegen.

Het eerste is een duidelijke waarschuwing, het tweede is een aanwijzing. Ook staat er dat hamas op dat moment onderhandelde over werkvergunningen, wat de indruk heeft gewekt dat ze ondanks de oefeningen geen onmiddellijke oorlogsdreiging waren. Dus ja, Israël heeft een inschattingsfout gemaakt. Maar ik zou niet durven beweren dat ze letterlijk op de hoogte waren en een waarschuwing hebben genegeerd.

Je onderschat de Israëlische veiligheidsdiensten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:57

Israël staat bekend als het land met de allerbeste veiligheidsdiensten ter wereld.
Kijk naar de pieper actie!
Er komen verhalen ( geen idee of het waar is want kritiek wordt ook zo lang mogelijk afgedaan als onzin) dat inwoners van de kibboets op 7 okt door de IDF zijn neergeschoten( verteld door getuige ) de terroristen waren al weg en deze overlevenden kwamen uit schuilplaatsen. De gijzelaar die terugkeerde en vertelde dat ze meer dan goed behandeld was door Hamas en een aantal gijzelaars gedood zijn door Israëlische bommen.
Hamas heeft gruwelijk huisgehouden op dat festival echter hadden de gijzelaars allemaal thuis kunnen zijn. Netanyahu heeft na de eerste fase, waarbij beide partijen zich aan de afspraken hielden , de stekker uit fase twee getrokken.
Want dan waren de gijzelaars vrijgekomen en had hij geen reden meer om aan te vallen .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:58

hwn schreef:
bulck schreef:

Werken de links bij jou effectief niet, of loop je hier nu werkelijk te liegen omdat je je gelijk wil halen? Bij mij werken ze namelijk wel. Al Jazeera is best wel correct in zijn berichtgeving hoor, zelfs de Israëlische pers durft meer waarheden te vertellen dan de westerse, alleen heb jij die toevallig niet meegekregen. De Hind Rajab Foundation heeft trouwens al tegen ik dacht een duizendtal soldaten klacht ingediend inclusief bewijsmateriaal.

Ik vraag me af of er iemand een filter op je computer gezet heeft zodat je alleen maar ziet wat je wilt zien. De Mossad is daar best toe in staat. Mag je al van geluk spreken dat het geen beeper is. :+

Serieus, ik zal eens ff gaan liegen over links die niet werken. Ik zit nu trouwens gewoon op mijn smartphone. Wie weet is het de Mossad . En opnieuw ik zie niet enkel wat ik wil zien en heb al helemaal geen taalbarrières als het dit topic aangaat, niet met Ivriet(Hebreeuws) of Jiddisch en niet in het Arabisch.(waar ik soms wel het juiste dialect moet zoeken). En ik wil nergens mijn gelijk halen, ik geef alleen weerwoord en een andere blik, net zoals ook vele gewoon willen blijven vasthouden aan hun overtuiging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:01

Vreemd, de berichten zijn voor mij gewoon te zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:06

BigOne schreef:
Vreemd, de berichten zijn voor mij gewoon te zien.

2 van de 5 niet.

Maar misschien teveel geweld, dan wordt het weleens verwijderd.
Heeft niets met fake news te maken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:11

BigOne schreef:
Israël staat bekend als het land met de allerbeste veiligheidsdiensten ter wereld.
Kijk naar de pieper actie!
Er komen verhalen ( geen idee of het waar is want kritiek wordt ook zo lang mogelijk afgedaan als onzin) dat inwoners van de kibboets op 7 okt door de IDF zijn neergeschoten( verteld door getuige ) de terroristen waren al weg en deze overlevenden kwamen uit schuilplaatsen. De gijzelaar die terugkeerde en vertelde dat ze meer dan goed behandeld was door Hamas en een aantal gijzelaars gedood zijn door Israëlische bommen.
Hamas heeft gruwelijk huisgehouden op dat festival echter hadden de gijzelaars allemaal thuis kunnen zijn. Netanyahu heeft na de eerste fase, waarbij beide partijen zich aan de afspraken hielden , de stekker uit fase twee getrokken.
Want dan waren de gijzelaars vrijgekomen en had hij geen reden meer om aan te vallen .

Ook wel weer heel gekleurd de eerste fase heeft tot januari dit jaar al geduurd, dus mensen die daar al ruim anderhalf jaar gegijzeld werden, waarvan velen ook overleden, waardoor ook binnen Israël weerstand kwam op het vrijlaten van criminelen in ruil voor of tegen overleden mensen. Wat effectief ook heel onlogisch is en onmenselijk. Een verhouding van 25 onschuldige gijzelaars en 10 lijken tegen 2000 misdadigers. Momenteel zouden er nog een 50tig tal gegijzeld zijn, waarvan verwacht wordt dat er maar de helft nog in leven is.
Laatst bijgewerkt door bulck op 13-05-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:13

Ik heb nogmaals alles aangeklikt en kan het gewoon zien, dat heeft dan toch echt met instellingen te maken. 2000 misdadigers ? Of het grootste deel Palestijnen waaronder kinderen en vrouwen die zonder enig bewijs of rechtszaak soms al jaren in de gevangenis zaten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:35

Bij 2 dat de pagina er niet (meer) is en bij de ander een popup dat ik eerst mijn account moet verifiëren voordat ik het mag zien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:46

BigOne schreef:
Ik heb nogmaals alles aangeklikt en kan het gewoon zien, dat heeft dan toch echt met instellingen te maken. 2000 misdadigers ? Of het grootste deel Palestijnen waaronder kinderen en vrouwen die zonder enig bewijs of rechtszaak soms al jaren in de gevangenis zaten?

* ik kan er maar 2 van de 5 zien. Bij de 3 krijg ik de melding dat de pagina niet bestaat.

Ja tuurlijk, dan vergeet je de misdadigers die gewoon de keel overgesneden hebben van Israeli (ongeacht hun geloof), en ja daar zitten ook kinderen (opnieuw de meesten zijn pubers, adolescenten als we over kinderen spreken)en vrouwen tussen onder die misdadigers. Jullie maken precies van die Palestijnse misdadigers de grootste slachtoffers, alsof ze de onschuldigheid zelf zijn. (En neen dan beweer ik niet dat er langs Israëlische kant ook geen verkeerde zaken gebeuren, maar kan dat ook niet overtuigend zeggen over onze politiek en veiligheidsdiensten) Die haat en indoctrinatie wordt erin gepompt en onder martelarij weggezet. Maar dat is plots allemaal niet meer bestaand, ik vind het merkwaardig. Als Israël de wapens neerlegt, dan bestaan ze niet meer, daar komt het op neer en dat is wat er geroepen wordt en ja dat zullen ze niet laten gebeuren. Diplomatie gaat hier niet voldoende zijn(heeft tot nog toe nooit duurzaam gewerkt), zonder ontmanteling van Hamas, opnieuw omdat er geen gelijke strijd is over wat ze willen bekomen. Vrede versus het wegvagen van de staat Israël en alle anders gelovigen.(voor de sjieten dus ook de soennieten). Dat zien we ook in Yemen, waar de houthi’s tegen de erkende regering onder leiding van Saoedie- Arabië vechten, of wederom sjiieten VS soennieten. En dan zien we ook de geheel andere houding naar dit conflict, letterlijk wegkijken en dat omdat het westen zich niet wilt uitspreken over dat conflict binnen de islam, vanuit het politiek correct te willen zijn(of niet, dat is ook maar weer hoe je het bekijkt) en vrees voor escalatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:58

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... angevallen

Citaat:
Netanyahu liet vorige week nog weten de Gazastrook voor onbepaalde tijd te willen bezetten. De bevolking zou naar andere landen moeten vertrekken. De extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich liet weten: "Gaza wordt volledig vernietigd. We nemen het hele gebied over."

En nog meer zinloze slachtoffers

En ik ben weer weg :evaw:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:19

karuna schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... angevallen

Citaat:
Netanyahu liet vorige week nog weten de Gazastrook voor onbepaalde tijd te willen bezetten. De bevolking zou naar andere landen moeten vertrekken. De extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich liet weten: "Gaza wordt volledig vernietigd. We nemen het hele gebied over."

En nog meer zinloze slachtoffers

En ik ben weer weg :evaw:

Dat snap ik......
Vreselijke vent die Smotrich, nog erger dan Netanyahu!