Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:30

ik las vanmorgen een artikel (ik dacht op HLN) waarin een aantal "experten" dachten dat de "opstand" van Wagner een soort opgezet spel was om hem en zijn leger in Wit-Rusland te stationeren (waar nu op 200km van de grens ook kampen opgezet worden voor militairen) en ze de kans groot achten dat Wagner Oekraïne langs die zijde zal binnen vallen.

artikel:
https://www.hln.be/buitenland/ex-genera ... ~a354307e/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:54

Besje schreef:
ik las vanmorgen een artikel (ik dacht op HLN) waarin een aantal "experten" dachten dat de "opstand" van Wagner een soort opgezet spel was om hem en zijn leger in Wit-Rusland te stationeren (waar nu op 200km van de grens ook kampen opgezet worden voor militairen) en ze de kans groot achten dat Wagner Oekraïne langs die zijde zal binnen vallen.

artikel:

Ik lees niet dat ze denken dat het een vooropgezet spel was. Maar ik denk zeker dat Wagner nog gevaarlijk kan zijn voor Oekraine. Maar Wagner is vanuit Belarus minder gevaarlijk voor Moskou.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:56

Besje schreef:

artikel:

Dan zullen er serieuze aantallen Wagner mensen die kant op moeten. Tegelijkertijd zien we Rusland terrein verliezen in het oosten. Er is nu klaarblijkelijk zelfs een in 2014 verloren gegaan stukje Oekraine terug gehaald. Dus ik vraag me af of Rusland het zich kan permitteren om grotere hoeveelheden Wagner mensen van het front in het oosten weg te halen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:02

Bron Sky News

Poetin zet mogelijk 'een val' voor Wagner-strijders

Vladimir Poetin zet mogelijk een "val" voor Wagner-strijders door Wit-Rusland voor te stellen als een veilige haven, aldus een in de VS gevestigde denktank.
De Russische president heeft de leden van de huurlingengroep verteld dat ze na hun afgebroken muiterij drie opties hebben: Rusland blijven dienen, met pensioen gaan of hun leider Yevgeny Prigozhin volgen naar Wit-Rusland.
Maar het Instituut voor de Studie van Oorlog (ISW) heeft gezegd dat het Kremlin personeel dat naar het buurland vlucht waarschijnlijk als verraders zal beschouwen "ongeacht of het onmiddellijk actie tegen hen onderneemt".
"Poetin presenteert Wit-Rusland mogelijk als een toevluchtsoord voor Wagner-strijders als een valstrik", zei het in zijn laatste update.

"Poetins erkenning dat hij een persoonlijke belofte had gedaan, vermoedelijk dat Wagner-personeel dat naar Wit-Rusland ging, daar veilig zou zijn, was opmerkelijk.
"De langetermijnwaarde van die belofte, ondanks de toespraak van Poetin, is twijfelachtig."
De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft eerder 33 gedetineerde Wagner-strijders overgedragen aan Moskou nadat hij ze in 2020 had gebruikt als hefboom tegen het Kremlin.
"Er is geen duidelijke reden waarom hij dit niet nog een keer zou doen", aldus de ISW.

------
Daarnaast komt volgend bericht

Loekasjenko beveelt Wit-Russisch leger om 'volledig paraat te zijn'

Zojuist heeft Alexander Loekasjenko journalisten toegesproken over de 24-uurs muiterij van de Wagner Group in Rusland.

Nadat de gebeurtenissen hadden plaatsgevonden, zei de Wit-Russische president dat hij alle orders had gegeven om het leger volledig paraat te krijgen en dat alle troepen, inclusief de politie, volledig alert waren.

De heer Loekasjenko was naar verluidt verantwoordelijk voor het bemiddelen bij de terugtrekking van Wagner voordat hij de leider van de Wagner-groep, Yevgeny Prigozhin, in ballingschap bood.
Maar hij houdt vol dat hij geen "held" is en evenmin Vladimir Poetin of Prigozhin.

"Ik zei: maak in ieder geval geen held van mij, noch van mij, noch van Poetin, noch van Prigozhin, want we lieten de situatie uit onze handen glippen en toen dachten we dat het vanzelf wel zou oplossen, maar dat gebeurde niet." , hij zegt.

"En twee mensen die aan het front aan het vechten waren, kwamen met elkaar in botsing. Er zijn in dit geval geen helden."

De opmerkingen van Loekasjenko zijn nog niet helemaal vertaald, dus er volgt nog een stukje

Het lijkt er dus op dat Prigozjin en zijn gevolg "gevangen" zitten in Belarus.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:23

Het zou ook maar zo kunnen zijn, dat deze troepen ( wagner) ingezet gaan worden vanuit Belarus naar Kiev. Nietsdoen in Belarus is geen optie.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:26

nikkel schreef:
Het zou ook maar zo kunnen zijn, dat deze troepen ( wagner) ingezet gaan worden vanuit Belarus naar Kiev. Nietsdoen in Belarus is geen optie.

Die kans is nihil. Om met die paar duizend man die er over zijn van Wagner richting Kiev te gaan is zelfmoord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:30

Bron SkyNews

Het Kremlin zegt geen kennis te hebben van de verblijfplaats van Prigozhin

Het Kremlin heeft beweerd dat het geen kennis heeft van de verblijfplaats van Wagner Group-leider Yevgeny Prigozhin na de ineenstorting van zijn korte opstand.
Woordvoerder Dmitry Peskov vertelde verslaggevers dat de deal die een einde maakte aan de muiterij werd uitgevoerd, en Vladimir Poetin hield zich altijd aan zijn woord.

De voorwaarden van de deal omvatten onder meer de verhuizing van Prigozhin naar Wit-Rusland, waarbij een vliegtuig dat aan hem gelinkt was, daar eerder vanochtend landde (zie bericht van 08.51 uur).

Hij verklaarde ook dat Prigozjin en zijn huursoldaten niet strafrechtelijk worden vervolgd, omdat ze gehoor gaven aan de oproep om te stoppen. FSB heeft zijn onderzoek gestaakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:32

Ze zullen niet strafrechtelijk worden vervolgd maar zullen gewoon verdwijnen :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:49

Babootje schreef:
Ze zullen niet strafrechtelijk worden vervolgd maar zullen gewoon verdwijnen :+

Richting Irkoetsk op 5.200 km van Moskou.....daar is werk voor ze voor een jaar of 30.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:54

Babootje schreef:
Bron Sky News

Poetin zet mogelijk 'een val' voor Wagner-strijders

Vladimir Poetin zet mogelijk een "val" voor Wagner-strijders door Wit-Rusland voor te stellen als een veilige haven, aldus een in de VS gevestigde denktank.
De Russische president heeft de leden van de huurlingengroep verteld dat ze na hun afgebroken muiterij drie opties hebben: Rusland blijven dienen, met pensioen gaan of hun leider Yevgeny Prigozhin volgen naar Wit-Rusland.
Maar het Instituut voor de Studie van Oorlog (ISW) heeft gezegd dat het Kremlin personeel dat naar het buurland vlucht waarschijnlijk als verraders zal beschouwen "ongeacht of het onmiddellijk actie tegen hen onderneemt".
"Poetin presenteert Wit-Rusland mogelijk als een toevluchtsoord voor Wagner-strijders als een valstrik", zei het in zijn laatste update.

"Poetins erkenning dat hij een persoonlijke belofte had gedaan, vermoedelijk dat Wagner-personeel dat naar Wit-Rusland ging, daar veilig zou zijn, was opmerkelijk.
"De langetermijnwaarde van die belofte, ondanks de toespraak van Poetin, is twijfelachtig."
De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft eerder 33 gedetineerde Wagner-strijders overgedragen aan Moskou nadat hij ze in 2020 had gebruikt als hefboom tegen het Kremlin.
"Er is geen duidelijke reden waarom hij dit niet nog een keer zou doen", aldus de ISW.

Dat lijkt mij inderdaad heel aannemelijk.

Wat ook nog een mogelijkheid is is dat Wagner Luka moet gaan verdedigen tegen de Belarussen. Afgelopen weekend zijn er redelijk veel oproepen gedaan aan de Belarussen om in opstand te komen en er zit nog steeds een officiele, democratisch gekozen president van Belarus in het buitenland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:35

En nog een derde optie is dat Wagner de Belarussen de oorlog met Ukraïne in moeten dreigen...

Luka heeft vandaag al geroepen dat het land klaar voor de strijd moet worden gemaakt oid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:55

irmaz schreef:
En nog een derde optie is dat Wagner de Belarussen de oorlog met Ukraïne in moeten dreigen...

Luka heeft vandaag al geroepen dat het land klaar voor de strijd moet worden gemaakt oid.

Ja dat las ik ook maar dat heeft hij gezegd in de context met de opstand. Ik geloof nog steeds niet dat Luka bereid is zijn leger in te zetten in de oorlog met Oekraine.

Luka heeft trouwens bevestigd dat Prigozhin in Belarus is aangekomen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:12

Lukashenka en zijn onderhandeling met Prigozhin, volgens eigen zeggen:
https://threadreaderapp.com/thread/1673 ... 02688.html

Ik vind het lastig te volgen en volgens een reactie op de tweet is Luka een notoire leugenaar die bij een WO2 monument vertelde dat zijn vader in WO2 was overleden. Luka is geboren in 1954 :D
Maar het is een leuk verhaal om eens door te lezen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:21

Hij zet zichzelf graag belangrijker neer dan ie is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:58

Besje schreef:

artikel:

Waarom zou je met zo'n ingewikkeld verhaal komen, waarbij de positie van Poetin serieus verzwakt wordt, als je ook gewoon de troepen naar Belarus toe had kunnen sturen? Door ze via deze omweg te sturen levert niks extra's op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 00:16

Interessante analyse van de muiterij van Prigozhin en de oorzaak en gevolg ervan. De schrijver is een Taiwaneese oorlogsblogger met een uitgebreide kennis van Rusland en China (zegt hij zelf):
https://twitter.com/ChengWeiLai2/status ... 2587423744

Als ik hem goed begrijp is dit vooral een gevecht tussen Putin en het Ministerie van Defensie (MoD). Putin schijnt (historisch gezien) geen enkele werkelijke zeggenschap te hebben over het MoD. Prigozhin is Putins trouwste vazal en heeft zelf geen politieke aspiraties. Zijn opdracht (gegeven door Putin) is het scherp houden van de het MoD. En feitelijk is de actie van afgelopen weekend er zeker op gericht om de acties van het MoD ter discussi te stellen.
Citaat:
De Wagner Group werd oorspronkelijk opgericht om tegenwicht te bieden aan het Russische Ministerie van Defensie, om de persoonlijke invloed van Pudin uit te breiden, of om gezonde concurrentie binnen het Russische Ministerie van Defensie mogelijk te maken en de vooruitgang ervan te bevorderen

Hij verwacht het volgende:
Citaat:
De huidige toekomstige ontwikkeling, denk ik, is als volgt: Shoigu en Gerasimov, die niet populair zijn bij de basis, zullen worden verwijderd en vervangen door de goede vrienden van Prigozhin. Dan komt er een bloedbad aan de top van het Russische Ministerie van Defensie. Prigozhin zal het verzelfstandigde systeem gebruiken om de corruptie en inefficiëntie in het interne systeem van het Russische leger te verbeteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:36

Update van het front.
Oekraine maakt vorderingen in de Kherson regio door met bootjes de rivier over te steken. Veel van de Russische verdediging is weggespoeld Het Russische leger heeft zich weer eens vergist en veel slachtoffers onder eigen gelederen gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=FQ6hLW7Tzjg

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:41

Gisteren natuurlijk op het nieuws
Een Russische raketaanval op een pizza restaurant dat op dat moment vol zat. Ook de Nederlandse patatbakkers die door Oekraine reizen zaten daar. Gelukkig zijn zij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar dat gold niet voor 8 personen onder wie kinderen.

https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... y-12541713
Het verwoeste restaurant Kramatorsk zat 'vol' met vrijwilligers, soldaten en journalisten

Een journalist die een restaurant in Kramatorsk verliet enkele minuten voordat het werd geraakt door een raket, zei dat het "vol" zat met mensen.
"Iedereen die in dat restaurant zat, wist op de een of andere manier dat er iets ging gebeuren, want als [de] Russen slim genoeg zijn, zullen ze deze plek bombarderen", zei de Belgische verslaggever Arnaud De Decker tegen de BBC.
"Het zat vol met vrijwilligers en soldaten en journalisten."

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:12

Babootje schreef:
Een Russische raketaanval op een pizza restaurant dat op dat moment vol zat. Ook de Nederlandse patatbakkers die door Oekraine reizen zaten daar. Gelukkig zijn zij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar dat gold niet voor 8 personen onder wie kinderen.

Geen patatbakkers maar frietbakkers Babootje ~~}>
Hun wagen schijnt wel flink beschadigd te zijn. Hier is hun tweet (met filmpje) te vinden over de walgelijke aanval van de Russen: https://twitter.com/FrankyandCoen/statu ... 0957973504

Citaat:
Een journalist die een restaurant in Kramatorsk verliet enkele minuten voordat het werd geraakt door een raket, zei dat het "vol" zat met mensen.
"Iedereen die in dat restaurant zat, wist op de een of andere manier dat er iets ging gebeuren, want als [de] Russen slim genoeg zijn, zullen ze deze plek bombarderen", zei de Belgische verslaggever Arnaud De Decker tegen de BBC.

Wat een vreemde opmerking. Of ligt dat aan mij?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:19

Putin heeft gisteren in zijn toespraak toegegeven dat PMC Wagner al jaren door het Kremlin wordt betaald. Volgens deze tweet kan dit grot politieke en juridische gevolgen hebben doordat nu alle misdaden die begaan zijn door Wagner in ondermeer Afrika terug kunnen worden geleid naar Rusland. Tot nu toe is dit altijd ontkend door Rusland dat zij opdrachtgever zijn, alsof Wagner in eigen beheer acteerde. Dit kan nu dus niet meer zomaar.
https://twitter.com/Tendar/status/1673714100667293703

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:27

Babootje schreef:

Geen patatbakkers maar frietbakkers Babootje ~~}>
Hun wagen schijnt wel flink beschadigd te zijn. Hier is hun tweet (met filmpje) te vinden over de walgelijke aanval van de Russen: https://twitter.com/FrankyandCoen/statu ... 0957973504

Citaat:

irmaz schreef:
Wat een vreemde opmerking. Of ligt dat aan mij?

Ja, het staat er mss wat raar maar ik kan me wel voorstellen dat als je daar zit te eten en je ziet bv ineens dat er veel soldaten komen eten oid en dat er veel buitenlandse journalisten zitten je daar een "unheimisch" gevoel van krijgt omdat je weet dat dat op dat moment een doelwit kan zijn voor de Russen, mochten de locatie worden doorgespeeld aan de Russen. Als je daar in die oorlog zit heb je dat toch eerder denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:34

Bron De Telegraaf

In Bachmoet was „voor de vierde dag op rij” gebied heroverd, meldde het Oekrainse ministerie van Defensie dinsdagnamiddag. „Bij onze planning hebben we rekening gehouden met de rivaliteit tussen Wagner en het reguliere leger. Het werpt nu vruchten af”, klonk het cynisch.

De gestage opmars was een bevestiging van eerdere Russische Telegramposts. De Oekraïense troepen staan aan de rand van de stadje. Nu komt het lastigste deel: het centrum binnentrekken waar de Russen zich teruggetrokken hebben achter de versterkte verdedigingsgordel, die nog opgetrokken werd door Oekraïne zelf.

In het zuiden nam het leger het dorp Rivnopil in. Opmerkelijk: het dorp werd bevrijd door de ’31st gemechaniseerde brigade’, een roemrucht onderdeel van het Oekraïense leger dat volgens Moskou bij de eerste dag van het tegenoffensief was „uitgeroeid.”
Met die verovering wordt de bres die eerder in de Russische verdedigingslinie in het zuiden was geslagen alsmaar breder, nu ook Zhereb’yanky bijna gevallen is. Oekraïne maakte nog meer gebruik van het momentum en zette de opmars verder zuidwaarts richting Stepove en Pryyutne.

Russische militaire bloggers hadden het over zware verliezen in hun rangen, op sommige plaatsen tot 35 gesneuvelden op enkele uren tijd. Rusland kampt in Bachmoet en in het zuiden vooral met een gebrek aan manschappen, zo meldde het Britse Ministerie van Defensie dinsdag. Een deel van de Volga-groep die teruggetrokken was om te rusten, werd zaterdag in allerijl terug naar Rusland gehaald om de „binnenlandse veiligheid” te verzekeren.
Het zorgde de voorbije dagen „voor significante Oekraïense vooruitgang” aan het front. Dinsdag werd aangekondigd dat de Wagner-huurlingen worden teruggetrokken naar Wit-Rusland. „Die komen vermoedelijk niet meer terug, zoals wel verwacht was. De Volga-groep en Wagner maakten een kwart uit van de Russische militairen die actief zijn in de frontlinie”, klonk het.

De komende weken moet Oekraïne van die aderlating gebruik kunnen maken. Ondertussen zou al meer dan 300 vierkante kilometer zijn bevrijd, „wat veel meer is dan Rusland veroverde in het hele winteroffensief.”

Minstens even belangrijk was de eerste geslaagde oversteek van de Dnjepr aan Cherson. Oekraïne slaagde erin om de Antonovsky-brug in te nemen en op de westelijke oever vijandelijke stellingen te veroveren.

„Onze eenheden trokken zich terug uit het gebied omdat er door de acties van de artillerie en de special forces, een omcirkeling dreigde. Nabijgelegen troepen moesten te hulp komen. Het Russische leger leed forse verliezen”, meldde de Russische militaire blogger Dva Mayora.
Volgens de militaire bloggers aan het front groeit het bruggenhoofd gestaag aan. Met snelle bootjes op het water en over de beschadigde brug worden manschappen en zwaar materiaal aangevoerd. De Russische troepen hebben het moeilijk om stand te houden. Oekraïne heeft de communicatie verstoord en blokkeert signalen om drones te kunnen besturen.

Een veeg teken dat de toestand voor de Russische troepen er snel verslechtert, is dat niet via de interne communicatiekanalen maar op Telegram gesmeekt werd om luchtaanvallen op de moordende Oekraïense artillerie. Er werd door militair bloggers zelfs aangeboden om via dat sociaal platform de locaties van de vijand door te sturen.

De luchtmacht, die de voorbije weken het tegenoffensief parten speelde, kwam niet opdagen. Dat is deels het gevolg van de raid van Wagner op Moskou. De communicatie met het achterland is ernstig verstoord nadat Rusland zaterdag het controlecentrum in Rostov aan de Don vernietigde om de Wagner-rebellen te treffen. Hetzelfde gebeurde met een oliedepot in Voronezh waarvan gedacht werd dat een deel van de rebellen zich verscholen. Dinsdag was de brand nog steeds niet geblust.

Een strategische reserve aan kerosine is in vlammen opgegaan. Sindsdien is de luchtdekking nagenoeg gestopt en is het aantal bombardementen op Oekraïense steden ook fors teruggelopen. Daar kwam dinsdagavond wel de verwoestende raketaanval op het centrum van de Oost-Oekraïense stad Kramatorsk bij. Daarbij zijn zeker acht doden gevallen, onder wie drie kinderen. Ondertussen zou zwaar gevochten worden voor de controle van de eerste stad op de westelijke oever, Oleshki.

Volgens militaire blogger Romanov heeft Oekraïne de buitenwijken van de stad in handen. „Een compagnie werd in de tegenaanval gestuurd. Om het eufemistisch te zeggen: het lukte niet. Wat wil je, sommige jongens hadden niet eens schoenen.”

Niet alleen de opstand van Wagner speelt de Russische troepen parten, zo bleek. Ook de aanslag op de Kachovka-stuwdam die meer dan waarschijnlijk het werk was van Rusland, laat zich voelen. „Toen is een deel van ons materiaal weggespoeld”, getuigde een militaire blogger. „We hebben weinig om ons te verdedigen. De verliezen zijn groot.”

Volgens Romanov slaagde Oekraïne er dinsdag ook in een tweede bruggenhoofd te installeren, 20 kilometer verderop langs de Dnjepr aan Hola Prystan. „De steun van onze luchtmacht kan samengevat worden als: alles is voorbij”, klonk het verslagen.

En dan was er nog een overwinning die bevestigd werd. Strategisch niet de belangrijkste, symbolisch wel. Vlakbij Donetsk stad werd Krasnohorivka ingenomen. Het is een stad op de demarcatielijn. Het eerste stukje Oekraïne dat al sinds 2014 bezet was, dat Kiev herovert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:38

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:51

Bron De Telegraaf/NY Times

Ik ben hier eigenlijk ook wel van overtuigd. Prigozjin heeft gedacht dat hij de steun had van elementen in het leger w.o. Soerovkin, waarvan bekend was dat hij dikke mik was met Prigozjin. Toen deze een oproep deed om te stoppen wist hij dat hij die steun niet had. Ik denk ook wel DE reden waarom hij is gestopt. Reken er maar op dat het een serieuze couppoging was en geen demonstratie.

----

Officials tegen NY Times: 'Russische generaal wist van muiterij-plannen Prigozjin'

De prominente Russische generaal Sergej Soerovikin had voorkennis over de opstand van de Wagner Groep. Dat bericht de Amerikaanse krant The New York Times, die zich baseert op informatie van anonieme Amerikaanse functionarissen. Het is volgens ingewijden onduidelijk of de topmilitair ook betrokken was bij het plannen van de muiterij van het huurlingenleger.

Soerovikin stond voorheen aan het hoofd van de Russische troepen in Oekraïne, maar moest na enkele maanden het veld ruimen. Hij wordt gezien als een hardliner die alles uit de kast wil halen om te winnen. Nadat Wagner in opstand was gekomen, verscheen Soerovikin in een video waarin hij Russische troepen in Oekraïne opriep in positie te blijven en zich niet aan te sluiten bij de muitende strijders.

Amerikaanse functionarissen zeggen in de krant dat er signalen zijn dat meerdere Russische generaals het voornemen van Wagnerbaas Jevgeni Prigozjin steunden om de legerleiding te vervangen. Prigozjin lag overhoop met minister van Defensie Sergej Sjojgoe en legerleider Valeri Gerasimov. Ook Soerovikin zag dat duo naar verluidt liever vertrekken.
Prigozjin stuurde zijn huurlingen afgelopen weekend richting Moskou. Dat was volgens hem een protestactie en geen poging een staatsgreep te plegen. De opmars van de Wagnertroepen zorgde in Rusland voor chaotische toestanden, maar kwam al snel ten einde toen Prigozjin een deal sloot die voorzag in zijn vertrek naar buurland Belarus.

De Wagnerbaas moet volgens ingewijden hebben gemeend dat hij voldoende steun had van machtige figuren, anders zou hij niet zijn begonnen aan de risicovolle muiterij. Hij lijkt onder meer te hebben gerekend op hulp vanuit het leger.

Bronnen van The New York Times benadrukken dat de westerse landen nog geen volledig beeld hebben van wat er precies is gebeurd. Het Westen heeft volgens de krant wel een duidelijk belang bij het ondermijnen van Soerovikin, die wordt gezien als meedogenlozer en effectiever dan andere Russische generaals.
De acties van Prigozjin worden gezien als de grootste bedreiging voor president Vladimir Poetin in zijn 23 jaar aan de macht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:11

Babootje schreef:
Duidelijk ook te zien aan de kaart
https://map.ukrdailyupdate.com/

Minister van Defensie van Oiekraine Reznikov verzekert dat de belangrijkste gebeurtenis van het tegenoffensief nog steeds voor de deur staat, en wanneer het zal gebeuren, "zal iedereen het zien". zei hij in een interview
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4751366148

Poeh, gaat vlot nu. :oo Maar geduld, geduld....het is makkelijk om in de haast een bende mensen en het momentum te verliezen.....