Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Besje schreef:ik las vanmorgen een artikel (ik dacht op HLN) waarin een aantal "experten" dachten dat de "opstand" van Wagner een soort opgezet spel was om hem en zijn leger in Wit-Rusland te stationeren (waar nu op 200km van de grens ook kampen opgezet worden voor militairen) en ze de kans groot achten dat Wagner Oekraïne langs die zijde zal binnen vallen.
artikel:
https://www.hln.be/buitenland/ex-genera ... ~a354307e/
Besje schreef:ik las vanmorgen een artikel (ik dacht op HLN) waarin een aantal "experten" dachten dat de "opstand" van Wagner een soort opgezet spel was om hem en zijn leger in Wit-Rusland te stationeren (waar nu op 200km van de grens ook kampen opgezet worden voor militairen) en ze de kans groot achten dat Wagner Oekraïne langs die zijde zal binnen vallen.
artikel:
Babootje schreef:Bron Sky News
Poetin zet mogelijk 'een val' voor Wagner-strijders
Vladimir Poetin zet mogelijk een "val" voor Wagner-strijders door Wit-Rusland voor te stellen als een veilige haven, aldus een in de VS gevestigde denktank.
De Russische president heeft de leden van de huurlingengroep verteld dat ze na hun afgebroken muiterij drie opties hebben: Rusland blijven dienen, met pensioen gaan of hun leider Yevgeny Prigozhin volgen naar Wit-Rusland.
Maar het Instituut voor de Studie van Oorlog (ISW) heeft gezegd dat het Kremlin personeel dat naar het buurland vlucht waarschijnlijk als verraders zal beschouwen "ongeacht of het onmiddellijk actie tegen hen onderneemt".
"Poetin presenteert Wit-Rusland mogelijk als een toevluchtsoord voor Wagner-strijders als een valstrik", zei het in zijn laatste update.
"Poetins erkenning dat hij een persoonlijke belofte had gedaan, vermoedelijk dat Wagner-personeel dat naar Wit-Rusland ging, daar veilig zou zijn, was opmerkelijk.
"De langetermijnwaarde van die belofte, ondanks de toespraak van Poetin, is twijfelachtig."
De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft eerder 33 gedetineerde Wagner-strijders overgedragen aan Moskou nadat hij ze in 2020 had gebruikt als hefboom tegen het Kremlin.
"Er is geen duidelijke reden waarom hij dit niet nog een keer zou doen", aldus de ISW.
irmaz schreef:En nog een derde optie is dat Wagner de Belarussen de oorlog met Ukraïne in moeten dreigen...
Luka heeft vandaag al geroepen dat het land klaar voor de strijd moet worden gemaakt oid.
artikel:
Citaat:De Wagner Group werd oorspronkelijk opgericht om tegenwicht te bieden aan het Russische Ministerie van Defensie, om de persoonlijke invloed van Pudin uit te breiden, of om gezonde concurrentie binnen het Russische Ministerie van Defensie mogelijk te maken en de vooruitgang ervan te bevorderen
Citaat:De huidige toekomstige ontwikkeling, denk ik, is als volgt: Shoigu en Gerasimov, die niet populair zijn bij de basis, zullen worden verwijderd en vervangen door de goede vrienden van Prigozhin. Dan komt er een bloedbad aan de top van het Russische Ministerie van Defensie. Prigozhin zal het verzelfstandigde systeem gebruiken om de corruptie en inefficiëntie in het interne systeem van het Russische leger te verbeteren.
Babootje schreef:Gisteren natuurlijk op het nieuws
Een Russische raketaanval op een pizza restaurant dat op dat moment vol zat. Ook de Nederlandse patatbakkers die door Oekraine reizen zaten daar. Gelukkig zijn zij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar dat gold niet voor 8 personen onder wie kinderen.
Citaat:Een journalist die een restaurant in Kramatorsk verliet enkele minuten voordat het werd geraakt door een raket, zei dat het "vol" zat met mensen.
"Iedereen die in dat restaurant zat, wist op de een of andere manier dat er iets ging gebeuren, want als [de] Russen slim genoeg zijn, zullen ze deze plek bombarderen", zei de Belgische verslaggever Arnaud De Decker tegen de BBC.
"Het zat vol met vrijwilligers en soldaten en journalisten."
Babootje schreef:Gisteren natuurlijk op het nieuws
Een Russische raketaanval op een pizza restaurant dat op dat moment vol zat. Ook de Nederlandse patatbakkers die door Oekraine reizen zaten daar. Gelukkig zijn zij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar dat gold niet voor 8 personen onder wie kinderen.
Citaat:Een journalist die een restaurant in Kramatorsk verliet enkele minuten voordat het werd geraakt door een raket, zei dat het "vol" zat met mensen.
"Iedereen die in dat restaurant zat, wist op de een of andere manier dat er iets ging gebeuren, want als [de] Russen slim genoeg zijn, zullen ze deze plek bombarderen", zei de Belgische verslaggever Arnaud De Decker tegen de BBC.
"Het zat vol met vrijwilligers en soldaten en journalisten."
irmaz schreef:Wat een vreemde opmerking. Of ligt dat aan mij?
Babootje schreef:Duidelijk ook te zien aan de kaart
https://map.ukrdailyupdate.com/
Minister van Defensie van Oiekraine Reznikov verzekert dat de belangrijkste gebeurtenis van het tegenoffensief nog steeds voor de deur staat, en wanneer het zal gebeuren, "zal iedereen het zien". zei hij in een interview
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4751366148