mvdende schreef:_San87_ schreef:Moet je wel geld hebben om die kachels te kopen, en vervolgens van brandstof te voorzien. En een goede koolmonooxidemelder hebben.
Ze zijn gelukkig niet extreem duur. €135 voor de kachel €13 voor de co melder (action) en €56 per 20L Qlima brandstof. In België is de brandstof stukken goedkoper, scheelt een tientje per jerrycan, dus zelfs vanuit Rotterdam een ritje België bespaar je flink mee)
Ik heb de halve winter (december aangekocht) met 1/2 tank brandstof gedaan als je hem als bijverwarming gebruikt en laat sudderen.
Tis een uitgave in één keer, maar op de langere termijn waarschijnlijk goedkoper dan een gas cv.
Mijn ouders kwamen erachter afgelopen herfst dat ze een variabel energie contract hadden, zijn overgestapt op bioethanol en petroleum kachel voor de hoofdverwarming. De cv heeft de gehele winter uit gestaan. En ze zijn goedkoper uit geweest op deze manier dan dat ze "ouderwets" zoals de afgelopen 28 jaar op cv gestookt hadden.
Dus ja, aanschaf kosten zijn misschien hoger, maar de verbruikskosten waren héél duidelijk véél lager aan het einde van de winter.
Voor mij zou die 20 liter tillen al niet haalbaar zijn. Als je medisch wat mankeert kan tillen niet lukken.