steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:01

Loretta schreef:
juval schreef:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/vier-op ... js-van-een

tja, de rechter heeft gesproken. Op zich als je het verhaal zo leest is er niet eens zoveel mis mee. Mits het maar eerlijk geregeld wordt. En daar zijn grote twijfels over in onze sector. De overheid heeft zich nog nooit als eerlijke partner laten zien.

Ik dacht trouwens dat de agrarische sector al aan de Urgenda eis voldoet: https://www.foodlog.nl/artikel/nederlan ... stoot-dan/

Wel duidelijk dat het kabinet hele andere prioriteiten heeft. Blijkbaar moet alles wijken voor Lelystad Airport, De F1 en andere grootvervuilers.

Kleine correctie, volgens mij is F1 helemaal niet landelijk bepaald maar gemeentelijk. Voor zover ik weet heeft de tweede kamer daar niets mee van doen

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:00

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:22

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:35

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:23

Magrathea schreef:
Ik weet niet welk vliegveld bij de Veluwe er 'gewoon' mag uitbreiden maar het is niet Lelystad Airport hoor https://nos.nl/artikel/2291667-lelystad ... -jaar.html

En ik zal het nog maar eens zeggen, er zijn heel veel problemen met de luchtvaart, stikstofdepositie is er gewoon niet een heel grote van.
Mag ik overigens ook nog even opmerken dat nog geen twee weken terug er een groep milieuactivisten op Schiphol demonstreerde, een niet-blokkerende demonstratie wel te verstaan, en dat zij zijn verwijderd door de politie? :o Over gelijke behandeling gesproken.

Ja dat viel mij ook op dat meten met verschillende maten. Echt bizar.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:32

Ach Margathea, geloof je nu werkelijk dat de uitbreiding van Lelystad Airport in de (nabije) toekomst niet alsnog gaat gebeuren? Ze kunnen niet veel in Den Haag, maar je kunt niet zeggen dat ze niet creatief zijn ;)

https://www.destentor.nl/flevoland/lely ... ~aeadfef7/

Ik blijf het nogal vreemd vinden dat juist jij het aandeel van de luchtvaart in de stikstofdepositie bagatelliseert. In Nederland wordt de uitstoot tot een hoogte van 914 meter berekend, dus tijdens opstijgen en landen = 20% van de gehele vlucht. Als 80% van de uitstoot door de landbouw werd vergeten, dan was onze bijdrage opeens niet 40% maar 8%. Zo kan ik ook sprookjes vertellen. Bijzonder hoe mensen deze kulverhalen serieus nemen. Dat we die hoogvliegers niet zien, wil niet zeggen dat ze er niet zijn en dat ze geen stikstof uitstoten. Maar omdat het te moeilijk is om in beeld te brengen, vergeten we ze voor het gemak. De landbouw wordt aangewezen als grote stikstofvervuiler, wordt op (onmogelijke) kosten gejaagd en wat zal uiteindelijk blijken? De stikstofreductie door de landbouw stagneert. Ja goh, heel apart als de werkelijkheid niet eens in beeld is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:39

Oke maar ik hoef jou toch niet uit te leggen dat de effecten vn de luchtvaart gewoon heel anders zijn?

Je zult mij ook nooit horen tegenspreken dat wat mij betreft er een dikke taks komt op alle vluchten, hoe dichterbij hoe hoger (ga maar lekker skypen of met de trein). Zelf vlieg ik dan ook niet. Maar laten we in vredesnaam de discussie zuuver houden en nier steeds roepen "jamaar de luchtvaart " als het om de veehouderij gaat

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:21

Wat is er dan precies anders aan de effecten van neerslaande stikstofverbindingen uitgestoten door de luchtvaart, dan door wegverkeer en scheepvaart? We hebben het dus vnl over NOx, niet over NH3. Uiteindelijk slaat ook alle NOx een keer neer, de vraag is alleen waar? Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Dus hoe kun je 80% (dat is verdorie bijna alles) van alle stikstofverbindingen uitgestoten door de luchtvaart (dus ook overvliegende (buitenlandse) vliegtuigen) weglaten in de beeldvorming en nog met droge ogen beweren dat het aandeel van de luchtvaart verwaarloosbaar is?

Volgens het milieurapport voor Europese luchtvaart (2016) stoot een gemiddeld vliegtuig (150 passagiers) 30 kg NOx uit tijdens een 1 uur durende vlucht. Van die 30 kg wordt dus maar 20% berekend en geregistreerd = 6 kg NOx. De rest = 24 kg NOx bestaat niet. Vanaf Schiphol vertrekken in 2019 ruim 600 vliegtuigen per dag. Laten we voor de aardigheid de landende vliegtuigen (nog eens 600 per dag) buiten beschouwing laten en er vanuit gaan dat deze vertrekkende vliegtuigen allemaal 1 uur vliegen. Dat is 600 x 30 kg NOx = 18.000 kg NOx per dag door vanaf Schiphol vertrekkende 1 uur durende vluchten die hun NOx uitsmeren over Nederland en buurlanden. Per dag. Omdat het 'te moeilijk' is om te bepalen waar 80% van die 18.000 kg = 14.400 kg NOx neerslaat, doen we net alsof het niet bestaat. En de boeren moeten niet zo irritant met het vingertje blijven wijzen, ook al hebben zij wellicht net een ton geïnvesteerd in een emissiearme vloer en zijn ze al aan het nadenken over volgende (kleinere) stappen. Ja daag.

Dat de uitstoot door de luchtvaart een internationaal en uiterst complex probleem is, daar ben ik het grondig mee eens. Maar laten we dan ook gewoon toegeven dat de beeldvorming over de landbouw én de luchtvaart gebaseerd is op een sprookje.

https://www.easa.europa.eu/eaer/system/ ... 300dpi.pdf

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:22

Om bovenstaande iets meer in perspectief te plaatsen: een Nederlandse melkkoe stoot per jaar tussen 25-35 kg ammoniak uit (afhankelijk van de uren weidegang: hoe meer weidegang hoe minder ammoniak). Nu zijn ammoniak en stikstofoxiden absoluut 2 totaal verschillende dingen, maar de negatieve gevolgen van beide stikstofverbindingen staan als een paal boven water alsook het belang van de reductie van zowel ammoniak als stikstofoxiden.

Om maar even aan te geven: een vliegtuig die een vlucht van 1 uur maakt, stoot 30 kg NOx (waarvan 24 kg niet wordt meegeteld in oa Nederland) uit vs. 1 melkkoe die per jaar 30 kg NH3 uitstoot.

https://edepot.wur.nl/357343

fransje23 schreef:
Artikel van Trouw:
https://www.trouw.nl/binnenland/nederlands-gezin-steunt-boerensector-met-500-euro-per-jaar~b6d0046b/

Ook hier wordt gewezen, op het al eerder aangehaalde, veranderen van de manier waarop de subsidie momenteel wordt verdeeld.

Kinderlijke journalistiek als je het mij vraagt. Stichting Agri Facts haalde dit artikel compleet onderuit, waarin de indruk wordt gewekt dat die €500 naar Nederlandse boeren gaat. Dit blijkt, als je even verder kijkt dan je neus lang is, onjuist. Van die €500 gaat ongeveer €200 naar de Nederlandse "landbouw". Dit bedrag gaat lang niet allemaal naar de boeren. De voedingsindustrie, gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties pikken ook hun graantje mee. Die informatie is allemaal openbaar, maar wordt heel handig weggelaten.

https://stichtingagrifacts.nl/wp-conten ... 2-2019.pdf

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:13

Trouw is niet meer wat het was. De krant van het verzet. Met zijn trouwe lezers en abonnees met name op het platteland. Maar hun achterban is geslonken, de Gereformeerden en de boeren. Dus zijn ze in het gat gesprongen waar het Vrije Volk in is weggezakt. Om te overleven. En komen nu met halve waarheden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:15

Met welke halve waarheden komt Trouw? Even ter zake graag ipv halve, vage verdachtmakingen.

(Nee, praat mij niet over Perdiep Ramesar, dat is off topic.)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:28

In feite komt iedereen die beweert dat 40% van het stikstofprobleem door de landbouw komt, met halve waarheden...

Het artikel rept met geen woord over de "vriendjes" van de Nederlandse agrarische sector die graag hun graantje meepikken van de €200 die per gezin per jaar (ipv €500) blijkbaar wordt bijgedragen. Dat lijken mij 2 behoorlijke halve waarheden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:31

De informatie is inderdaad openbaar. Je kunt precies op zoeken hoeveel subsidie een boer ontvangen heeft.
Zie je ook meteen dat die verdeling misschien wat beter aangepast kan worden om kleinere bedrijven wat beter te ondersteunen. Zou fijn zijn als daar dieper op in werd gegaan in plaats van enkel op de cijfers.

Geen enkele krant is meer wat het ooit was... Hallo: digitaal tijdperk..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:07

Tiepfoudt schreef:
Om bovenstaande iets meer in perspectief te plaatsen: een Nederlandse melkkoe stoot per jaar tussen 25-35 kg ammoniak uit (afhankelijk van de uren weidegang: hoe meer weidegang hoe minder ammoniak). Nu zijn ammoniak en stikstofoxiden absoluut 2 totaal verschillende dingen, maar de negatieve gevolgen van beide stikstofverbindingen staan als een paal boven water alsook het belang van de reductie van zowel ammoniak als stikstofoxiden.

Om maar even aan te geven: een vliegtuig die een vlucht van 1 uur maakt, stoot 30 kg NOx (waarvan 24 kg niet wordt meegeteld in oa Nederland) uit vs. 1 melkkoe die per jaar 30 kg NH3 uitstoot.

https://edepot.wur.nl/357343

fransje23 schreef:
Artikel van Trouw:
https://www.trouw.nl/binnenland/nederlands-gezin-steunt-boerensector-met-500-euro-per-jaar~b6d0046b/

Ook hier wordt gewezen, op het al eerder aangehaalde, veranderen van de manier waarop de subsidie momenteel wordt verdeeld.

Kinderlijke journalistiek als je het mij vraagt. Stichting Agri Facts haalde dit artikel compleet onderuit, waarin de indruk wordt gewekt dat die €500 naar Nederlandse boeren gaat. Dit blijkt, als je even verder kijkt dan je neus lang is, onjuist. Van die €500 gaat ongeveer €200 naar de Nederlandse "landbouw". Dit bedrag gaat lang niet allemaal naar de boeren. De voedingsindustrie, gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties pikken ook hun graantje mee. Die informatie is allemaal openbaar, maar wordt heel handig weggelaten.

https://stichtingagrifacts.nl/wp-conten ... 2-2019.pdf

Even over je vergelijking: heb je meegenomen hoeveel vluchturen er boven Nederland zijn vs aantal melkkoeien in Nederland? Totalen zijn een betere vergelijking.

Maar ben het met je eens dat ook de luchtvaart anders moet. Óók.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:42

1,7 miljoen koeien, 657.000 verkeersvliegtuigen boven Nederland. Cijfers 2018.

Reken maar uit...

Oh en neem dan ook even mee dat alle industrie onder 1000 kg nergens meegeteld wordt en ook nergens genoteerd staat simpelweg omdat dat niet hoeft. Verreweg de meeste boerenbedrijven zitten ruim onder die 1000 kg.

Een van de oorzaken van de boosheid bij de boeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:03

Het artikel opent met de twee 'pijlers' : die 500 euro gaat deels naar boeren ingeschreven bij de KvK, deels naar allerlei organisaties die "iets" met landbouw doen.

Indrukken wekken is altijd wat lastig, maar het staat er gewoon letterlijk in, nota bene aan het begin.

Ander citaat:"De algemene Rekenkamer becijferde in mei van dit jaar dat tweederde van de Europese inkomenssteun voor Nederlandse boeren naar agrariërs gaat met een bovenmodaal inkomen. Het onderzoek liet zien dat de gelden die Nederland jaarlijks uit Europa ontvangt, grotendeels ondoelmatig worden besteed."

Dus ik zie niet direct dat de goede oude verzetskrant het fout doet.

Mister A, komt er nog een toelichting of zit je je gewoon te schamen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:47

IMANDRA schreef:
Even over je vergelijking: heb je meegenomen hoeveel vluchturen er boven Nederland zijn vs aantal melkkoeien in Nederland? Totalen zijn een betere vergelijking.

Maar ben het met je eens dat ook de luchtvaart anders moet. Óók.

Daar was ik mij van bewust, en ik heb tevergeefs geprobeerd om het aantal vlieguren boven Nederland te vinden. Dan maar op een andere manier met gegevens die wel beschikbaar zijn. Er zitten haken en ogen aan, maar ik denk wel dat het enigszins een perspectief biedt.

[*]Een melkkoe stoot dus per jaar 30 kg NH3 uit = 0,082 kg NH3 per dag
[*]1,7 miljoen melkkoeien stoten 140.000 kg NH3 per dag uit

[*] 657.000 vliegbewegingen van en naar Nederland (2018) = 1800 per dag
[*] 1800 x 30 kg NOx = 54.000 kg NOx per dag (uitgaande van 1 uur durende vluchten)

Tel daar de overvliegende vliegtuigen nog eens bij op... (ik kan daar geen cijfers over vinden, als iemand die wel heeft hoor ik het graag). 80% van dergelijke getallen ( -waarschijnlijk meer dan- 54.000 kg NOx per dag) wegstrepen/doen alsof het er niet is, is een staaltje oplichterij van de bovenste plank. Ik zou ook wel 80% van de mest van onze koeien willen wegstrepen.

Even een kleine correctie op het bericht van Anne_GTI: Het gaat om industrie die onder 10.000 kg stikstofverbindingen per jaar uitstoot (ipv 1.000 kg), dat niet wordt geregistreerd. Maar de vergelijking die je maakt is juist: wij stoten jaarlijks met ons melkveebedrijf tussen 3.000-4.000 kg NH3 (en een minimale hoeveelheid NOx) uit.

Tegelijkertijd een beetje goed nieuws: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... -industrie

Janneke2 schreef:
Het artikel opent met de twee 'pijlers' : die 500 euro gaat deels naar boeren ingeschreven bij de KvK, deels naar allerlei organisaties die "iets" met landbouw doen.

Indrukken wekken is altijd wat lastig, maar het staat er gewoon letterlijk in, nota bene aan het begin.

Ander citaat:"De algemene Rekenkamer becijferde in mei van dit jaar dat tweederde van de Europese inkomenssteun voor Nederlandse boeren naar agrariërs gaat met een bovenmodaal inkomen. Het onderzoek liet zien dat de gelden die Nederland jaarlijks uit Europa ontvangt, grotendeels ondoelmatig worden besteed."

Kom op zeg, als je dit artikel leest krijg je toch ernstig de indruk dat die €500 voor het grootste deel gaat naar (Nederlandse) boeren met een bovenmodaal inkomen? Een foto van protesterende boeren die de snelweg in beide richtingen blokkeren erbij. Je zal op zijn minst het artikel 2 keer moeten lezen om erachter te komen dat ze feitelijk niet zoveel verkeerd zeggen, maar er wordt wel degelijk bepaalde openbare informatie weggelaten. Waarom wordt er niet bij vermeld dat slechts €200 (van de €500) in Nederland blijft en dat die €200 nog eens verdeeld wordt over boeren, gemeenten, natuurorganisaties en waterschappen?

Nee, dan blijft er echt behoorlijk wat over voor de bovenmodaal verdienende varkensbaron :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:52

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:

Kom op zeg, als je dit artikel leest krijg je toch ernstig de indruk dat die €500 voor het grootste deel gaat naar (Nederlandse) boeren met een bovenmodaal inkomen?

.... ;) en zal ik nu zeggen: "Kom op zeg - niet iedereen ziet de wereld zoals jij de wereld ziet"...?

Citaat:
Een foto van protesterende boeren die de snelweg in beide richtingen blokkeren erbij. Je zal op zijn minst het artikel 2 keer moeten lezen om erachter te komen dat ze feitelijk niet zoveel verkeerd zeggen, maar er wordt wel degelijk bepaalde openbare informatie weggelaten. Waarom wordt er niet bij vermeld dat slechts €200 (van de €500) in Nederland blijft en dat die €200 nog eens verdeeld wordt over boeren, gemeenten, natuurorganisaties en waterschappen?

Nee, dan blijft er echt behoorlijk wat over voor de bovenmodaal verdienende varkensbaron

Wat is er precies mis met die foto?
Kranten zijn al dagen aan het 'herdenken en terugkijken', en de foto representeert HET beeld wat is blijven hangen.

En wat zeggen ze volgens jou nu precies fout? Dat 'die 500 euro 200 euro is' staat er in. Het deel dat naar het buitenland gaat niet, maar ik herinner mij minister Veerman die een grote boerderij in Frankrijk had.
(Dat ze "bepaalde openbare informatie" weglaten - zal best, anders krijg ik elke dag een krant zo dik als de bijbel. )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:49

Bedankt voor de uiteenzetting typfoud :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:25

Janneke2 schreef:
Wat is er precies mis met die foto?
Kranten zijn al dagen aan het 'herdenken en terugkijken', en de foto representeert HET beeld wat is blijven hangen.

En wat zeggen ze volgens jou nu precies fout? Dat 'die 500 euro 200 euro is' staat er in. Het deel dat naar het buitenland gaat niet, maar ik herinner mij minister Veerman die een grote boerderij in Frankrijk had.
(Dat ze "bepaalde openbare informatie" weglaten - zal best, anders krijg ik elke dag een krant zo dik als de bijbel. )

Met de foto op zich is niet veel mis, wél met het plaatsen van deze foto bij dit artikel. Het artikel gaat over €500 belastinggeld per gezin, dat naar Europese boeren gaat. Een grote minderheid van dat bedrag gaat naar (irritante, subsidieslurpende) Nederlandse boeren die snelwegen blokkeerden = foto.

Ik gaf zojuist aan dat ze feitelijk niet zoveel fout zeggen. Met het weglaten van bepaalde informatie gaat Trouw wat mij betreft de mist in, omdat het de zaken uit zijn verband trekt. Want waar staat precies die €200 die in Nederland blijft? Ik lees er volledig overheen ben ik bang :+

En wat heeft minister Veerman hier precies mee te maken? Dat er een handvol Nederlandse boeren hun heil elders in Europa hebben gezocht en op die manier een graantje meepikken?

Citaat:
Inwoners van Nederland betalen via de EU rond de 130 euro per persoon aan hun boeren, wat neerkomt op ruim 500 euro voor een gezin met twee kinderen.

Hun boeren? Wat is dat voor vage ***? Je mag zelf invullen wie er wordt bedoeld met "hun boeren". Zeg dan gewoon waar het om gaat, om Europese boeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:28

Waar het om ging is dat er wel degelijk verschil zit in stikstof die hoog in de lucht wordt uitgestoten versus dicht bij de grond, omdat als een vliegtuig iets uitstoot boven regenwolken dit niet neerslaat bij een regenbui.

Dat is geen oplichterij. Ik ben altijd wel fan van "even kijken wat de achterliggende reden is". Verrassing: veehouderij en luchtvaart zijn heel anders van elkaar en nauwelijks te vergelijken.

Edit: overigens weinig passerende vluchten in Nederland, onze flight routes gaan allemaal over Schiphol als ik me goed herinner en dat is een crime om te passeren als je er niet hoeft te zijn. Ik veronderstel dat dit een verwaarloosbaar getal is. (En een uur is rijkelijk veel, denk dat als je Nederland in de breedte passeert je een halfuurtje onderweg bent ofzo)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:43

Bij het verbranden van kerosine, een koolwaterstof, komt vooral CO2 en water vrij amper stikstof....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:07

Sorry maar daar gaan jullie toch even behoorlijk de mist in.

Een vliegtuig dat opstijgt, vliegt en landt (totaal van 1 uur) stoot 30 kg NOx uit. Ons melkveebedrijf stoot gedurende dat uur maar liefst 0,4 kg NH3 uit. Maar oké, 30 kg aan stikstofverbindingen per uur uitstoten is verwaarloosbaar volgens sommigen. Dan stoten wij met ons melkveebedrijf zo goed als geen stikstof uit, als ik het goed begrijp.

Oh nee, NH3 was véél schadelijker dan NOx én het schijnt dat NOx boven de 900 meter helemaal niet zo vervelend stofje is. Volgens mij is dat ook niet helemaal waar. Het verschil tussen NOx op grote hoogte en NOx aan de grond, is dat het eerste zich gedraagt als indirect broeikasgas waarvan de radiative forcing wordt geschat op de helft van de radiative forcing van CO2. 24 kg NOx van die ene vlucht (hierboven genoemd) is dus een broeikasgas, maar wordt niet gerekend als zodanig. Erger nog, men doet alsof het niet bestaat. Het tweede, NOx beneden 900 meter, heeft een negatief effect op lokale luchtkwaliteit, zoals ons allen wel bekend is onderhand.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:42

Toevoeging op de post hierboven: regenwolken bevinden zich doorgaans tussen 5 en 10 km hoogte.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:47

Om terug te komen op de terechte opmerking dat vliegtuigen er doorgaans geen uur over doen om het Nederlandse luchtruim te passeren...

- Gemiddelde NOx emissie tijdens LTO-fase = 8 kg NOx (Stream personenvervoer, CE Delft)
- Landing = 4 kg NOx
- Take off = 4 kg NOx
- 1800 vliegbewegingen per dag van en naar Nederland in 2018 = 900 landingen/take-offs per dag
- NOx emissie per dag door landingen/take-offs = 900 x 4 = 3.600 kg NOx

Als we dus alléén kijken naar de NOx emissie tijdens LTO-fase, dan wordt er in Nederland per dag 3.600 kg NOx onder 900 meter uitgestoten (lokale luchtvervuiling). De uitstoot boven 900 meter = indirect broeikasgas = 80% van de gehele vlucht, laten we er buiten.

Er zijn 375 melkveebedrijven nodig om op diezelfde dag 3.600 kg NH3 uit te stoten.

Stoot de landbouw meer stikstof uit dan de luchtvaart? Vast wel. Maar laten we niet doen alsof het aandeel van de luchtvaart in de stikstofcrisis verwaarloosbaar is ;)